• korki

    Ahoj, chtěl bych se zeptat, zda-li by někdo nemohl udělat nějaký seznam vidlic. Dejme tomu od nejhorších až po lepší, abychom MY nováčci, věděli která už je trochu funkční. Nebo aspoň napište které se již dají považovat za funkční. Je to dáno třeba cenou? Že by třeba platilo to, že pokud stojí určitá vidlice třeba 3000 Kč, tak už je použitelná??

     

    Předem děkuji za odpověď a hlavně mě neukamenujte, že se tak blbě ptám.

    0 0
    • Hejdik  

      Seznam ti dělat nebudu.Za 3000 se už dá sehnat"použitelná vidlice".

      0 0
    • tassajara  

      Nepytas sa blbo, ale nebol by zly napad upresnit na co ma byt vidlica „trochu funkcni“, pretoze naroky maju ludia velmi rozne. Ja napriklad povazujem za funkcnu kazdu vidlicu, do ktorej sa da upnut predne koleso standardnych rozmerov bez pouzitia zvaracej supravy, ktora unesie 70% mojej hmotnosti a ktora zabezpeci, ze ked otocim riadidlami dolava, tak sa aj predne koleso otoci dolava, a ked otocim riadidlami doprava, tak koleso tiez. Ok? Potom staci aj vidla za 300. Inac ale keby si vyzadoval nejake vlastnosti ako odpruzenie a tak, tak to je zlozitejsie.

      Rule of thumb: ked zacnes az kategoriou nad 5000 tak mas malu sancu sa pomylit, a ked chces lovit aj vo vodach 4000–5000, tak uz sa treba v tom trochu vyznat. Vynimocne aj nieco za 3000 moze fungovat, ale zevraj je to otazka stastia a nahody, tak je lepsie toto eliminovat pridanim 4000 a si v bezpeci :o)

      0 0
      • korki  

        No myslel jsem když člověk pojede občas přes les po nějaké te pěšině a tak, aby se to hned nerozpadlo. A ani mi tak nejde o nákup samostatné vidlice ale spíše nějakého levnějšího kola, tak na jakou vidli se dívat, aby to nebyl úplný šunt, který je nutné do roka vyměnit.

         

        A když budu konkrétnější? : http://shop.jumpsport.cz/…_lock/Z21552

        http://www.eod.cz/…-rl-air.html

        http://www.kursport.cz/…shox-dart-2/

        http://malyobchod.cz/?…

        http://kolokolo.cz/…100-mm-2008/

        http://www.teamsport.cz/…-model-2009/ – toto asi vůbec co

         

        To by mohlo zatím asi stačit.

        Zatím díky za reakce

         
        0 0
        • Vilém  

          Z techto bych bral bud raidona nebo toru.

          0 0
        • tassajara  

          ono sa to nerozpadne, ak nie si nejak extra tazky, skor byva problem ze to prilis neplni funkciu pojmu „odpruzena vidlica“

          Tora by mala byt ok, ten raidon dajme tomu tiez. Marzocchi MZ Race neviem mozno nie je uplne nemozna. Vyhni sa Dart, Suntour XRC tiez neviem ale asi nic moc.

          Ak je sanca ze budes jazdit viac, pridaj nejaky peniaz a kup lepsiu vidlicu – ak totiz budes potrebovat neskor lepsiu vidlicu, toto je najdrahsia cesta ako si ju zadovazit – kupit najprv horsiu levnu a potom ju musiet nahradit niecim lepsim a drahsim…

          0 0
          • korki  

            A ty máš jakou vidlici? A kolo – garyho fishera?

             
            0 0
            • tassajara  

              preco? :o) ta moja bude cez limit :o))

              0 0
              • korki  

                Jo to je mi jasné, jen jsem chtěl vědět co už je dobrá vidla

                0 0
                • tassajara  

                  fakt sa to neda tak jednoducho ze vezmi si toto, lebo dost sa lisia, pruzinove su ine vzduchove su ine, neviem ktore ti budu vyhovovat alebo nebudu. Zalezi aj kolko vazis ako si narocny na komfort a kolko si ochotny sa venovat udrzbe. Ta tora nebude zla.

                  0 0
                  • Marccoo  

                    prosím tě,Kačmůde,dej mi prosím tě odkaz na vidlici XRC od suntouru,rád bych věděl která to je,no abych se vyhnul.

                    0 0
        • cukerko  

          zober toru, nou nic nepokazis, sam ju mam (tu ciernu) a da sa.. samozrejme ziaden top to nie je ale uz som s nou siel 50kmh dole lesom a drzi sa statne, uplne ti bude stacit.

          0 0
    • t29  

      Je pohodlné říct, že za 3000,– už koupíš použitelnou vidlici, ale pokud to vezmeš jako fakt, můžeš taky koupit předraženou veteš. Existuje spousta vlastností, podle kterých se dá vidlice považovat za dobrou. A existuje spousta vidlic, které v jedné vlastnosti vynikají a v druhé naopak propadají. Že se odpoledne nudím, dal jsem si trochu práce s psaním :)

      Takže napřed příklady (vybírám z toho, co trochu znám, a beru v úvahu horské kolo pro normální ježdění, žádné skákadlo ani sjezďák) –

      • RST Omega: od cca 1500,– Kč, pruží ocelová pružina, tlumí MCU (čili elastomer čili pryž), hmotnost 1,8 kg // Omega je jedna z těch vidlic, které zůstávají pod hranicí použitelnosti, hlavně kvůli použití elastomeru pro tlumení (princip v podstatě podobný ráfkovým brzdám – táhlo je sevřené v pryžové čelisti, která brzdí jeho pohyb)
      • Suntour XCR: od cca 1800,– Kč, pruží ocelová pružina, tlumí olejová patrona, mazání vazelínou, hmotnost 2,4 kg // XCR bych nazval nejlevnější použitelnou vidlicí, díky olejovému tlumení = pohyb vidlice je bržděný regulovaným průtokem oleje v tlumiči.

      Suntour Epicon: od cca 3000,– Kč, pruží vzduch, tlumí olejová patrona, mazání vazelínou, hmotnost 1,7 kg // hojně diskutovaná zde na fóru, vidlice s největším potenciálem pro vyladění na míru a i bez vyladění s výborným poměrem cena/výkon.

      RST F1rst: od cca 5000,– Kč, pruží vzduch, tlumí olejová lázeň, mazání olejem, hmotnost 1,5 kg // levnější odvozenina níže zmíněné Manitou R7

      Rock Shox Tora: od cca 5000,– Kč, podle verze pruží buď vzduch (Solo Air) nebo ocelová pružina (Coil), tlumí olejová lázeň, mazání olejem, hmotnost 2,3 kg // těžká, bytelná, docela dobře chodící

      Manitou R7: od cca 7000,– Kč, pruží vzduch, tlumí olejová lázeň, mazání olejem, hmotnost 1,5 kg // lehká, vhodná pro závody, nevhodná pro rekreační ježdění z důvodu malé citlivosti

      Rock Shox Reba: od cca 8000,– Kč, pruží vzduch (Dual Air = dvě vzduchové komory), tlumí olejová lázeň, mazání olejem, hmotnost 1,7 kg // citlivá, hodně možností nastavení, jedna z nejčastějších vidlic tady na fóru

      Každá ze zmíněných vidlic má několik variant, které se liší cenou (někdy až dvojnásobně) a hlavně drobnostma, které se do popisu na stránkách obchodů (a bohužel někdy i výrobců) nevejdou.

      Jestli bude někdo ochotný, dopište další vidlice…

      0 0
      • Wojtek  

        seš si jist že u té F1 je mazání olejem?

        0 0
        • t29  

          Nejsem, předpokládal jsem to podle R7. Jak je to teda doopravdy?

          0 0
          • Wojtek  

            já mám F1RST Platinum,takže ta by měla být ještě lepší(nevím v čem,?)

            a myslím že je mazaná vazelínou

            0 0
      • Hedus  

        Ahoj t29, kdyby jsi se náhodou dostal k mojí zprávě můžeš mi na sebe prosím poslat e-mail, nebo jiný kontakt ? Velmi rád bych se Tě zeptal na něco ohledně vidlic. Tvůj příspěvek mi jako jeden z mála něco řekl. Jsem ze Zlína.

        Předem díky Berys e-mail beranekd@volny.cz

        0 0
    • t29  

      Ještě ti sem přihodím vlastnosti vidlic:

      • cena: Na co nemáš, to si nekoupíš :)
      • hmotnost: Další jednoduše vysvětlitelná vlastnost, čím lehčí vidlice, tím lehčí celé kolo a míň únavy po cestě, a tím líp třeba nadhodíš přední kolo přes překážku.
      • systém pružení: První důležitá vlastnost. v podstatě jsou dva, pružinový (ve vidlici je pružina:) a vzduchový (místo pružiny je komora se stlačeným vzduchem). Pružinový systém jde trochu doladit nastavením předpětí pružiny (preload adjust), ale pokud je váha jezdce mimo rozsah preloadu, je potřeba koupit jinou pružinu (typicky se do vidlice dává pružina na váhu kolem 80kg, ale 50 kg holka potřebuje něco měkčího a 100 kg pořízek zas něco tvrdšího). Naproti tomu vzduchový systém jde nafoukat v rozsahu od řekněme 50 kg do 150 kg bez nutnosti rozebírání vidlice.
      • systém tlumení: Druhá důležitá vlastnost. Nejlevnější vidlice tlumení nemají vůbec = při najetí na překážku se vidlice stlačí a zpátky se roztáhne v ideálním případě na cestu za překážkou, častěji ale stlačenou energii „kopne“ do řidítek. MCU (elastomerové, pryžové) tlumení jsem popsal u RST Omegy. Nevýhodou elastomeru je, že ta „brzda“ pohybu vidlice brzdí stlačení i roztažení, takže při najetí na překážku vidlice část nárazu přenáší do řidítek. Olejové tlumení je zpravidla nastavené na rychlejší stlačení a pomalejší roztažení = při najetí na překážku se vidlice rychle stlačí, tím ztlumí náraz do řidítek, a pak se pomalu roztáhne, tím ztlumí „kopnutí“ při návratu.
      • citlivost: Třetí důležitá vlastnost, málo zmiňovaná a přitom klíčová. Citlivá vidlice vyžehlí každý kamínek na cestě, necitlivá vidlice začne pružit až při dopadu z půl metru. Citlivost je ovlivněná tím, jak do sebe pasují jednotlivé součástky vidlice (tedy, je nutno mít přesné výrobní tolerance, což zase zdražuje výrobu), způsobem mazání (olejem mazaná vidlice je obecně citlivější než vazelínou mazaná), systémem pružení (pružinová vidlice je obecně citlivější, než vzduchová), stavem vidlice (špinavé, odřené kluzáky brzdí pohyb vidlice), váhou jezdce (těžší jezdec má větší setrvačnost, lehčí jezdec nadskočí i s kolem) atd. O citlivosti tady existuje pár vláken, zkus ve vyhledávání zadat něco jako „graf odtrhu“.
      • tuhost: Nezaměňovat s citlivostí! Tuhost znamená, jak vidlice „drží tvar“ například při brždění. Málo tuhé vidlice se různě kroutí a ohýbají, hlavně při použití kotoučových brzd.
      • další funkce: Něco z toho může být užitečné, něco je vyloženě pro hračičky:

      Zámek pružení (lock-out): když šlapeš, část energie se ztratí ve vidlici, hlavně pokud neumíš šlapat „do kruhu“. Pokud zrovna jedeš po hladkém povrchu, můžeš vidlici zamknout, aby nepružila, a neztrácet energii. Typicky to využiješ při silové jízdě do kopce. Zámky jsou buď mechanické, nebo hydraulické (uzavření průtoku oleje v tlumiči).

      Nastavení rychlosti návratu/odskoku (rebound adjust): Možnost upravit chod systému tlumení. Vidlice by se měla vracet tak, aby za překážkou co nejrychleji odskočila zpátky na cestu, jinak ti předek o kousek „spadne“.

      Snižování zdvihu, rozdílnou sílu pozitivní a negativní pružiny, vysokorychlostní kompresi/expanzi a podobné věci vynechám – víme, že to existuje, a to stačí :)

      0 0
      • Hejdik  

        Vidím,že ta narážka byla na mě,ovšem na svojí obranu musím říct,že jak se do lesa volá,tak se z lesa ozívá.Tzn,že jsem odpověděl na otázku tak jak byla položená.Když není žádné další info…,ale vidím,že ty jsi to vzal poctivěji,takže už to nemusím okecávat:-)

        0 0
      • korki  

        Tisíceré díky, to je přesně to co jsem chtěl vědět, ikdyž jsem hledal v historii, tak jsem to takhle pěkně vysvětlené nikde nenašel. Ještě jednou díky.

        0 0
    • Páník  

      loni udelali katalog na www.mtbs.cz...letosni modely tam jeste nejsou, tady je ten katalog

      0 0
      • korki  

        Jo díky, na katalog jsem už koukal tak před 14-ti dny, ale podle té ceny jsem to stejně nepoznal. Chtěl jsem vědět spíše podle zkušeností která vidle už je použitelná – při pružení a tlumení. Jo a asi moje chyba, že jsem neudal svou váhu, ta je 73 Kg. A jezdil bych po běžných lesních cestách a pěšinách, žádné divoké sjezdy. A hlavně jsem chtěl vědět , která vidlice by splňovala tyto kritéria i na levnějších kolech – dejme tomu do 15000 Kč.

         
        0 0
        • t29  

          v katalogu si rozklikneš nějakou vidlici a u ní je pak podrobnější info ;)

          0 0
          • korki  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.