Uz jste videli XT 4pistky od Shimana?
Co si o nich myslite? Budou stat zato?
Uz jste videli XT 4pistky od Shimana?
Co si o nich myslite? Budou stat zato?
Vzhledem k tomu, že je Shimano teprve ukazuje a reálně budou tím pádem k sehnání asi až na příští sezónu, tak je těžké očekávat nějaké zkušenosti. Takže myslet si můžeme ledacos, realita může být jiná (to se pozná, až po dlouhodobějších testech a zkušenostech). Slibujou o 20% větší brzdnou sílu (pokud tím myslí čistě tlak na pístky, tak tím pádem někde za hranicí 120Nm – nevím, kolik mají naměřené XT8000, XT785 maj změřeno cca. 107 Nm) a o ostatním se můžem jen dohadovat.
Pokud to nepo*erou podobnejma neduhama, jako XT8000 (pumpování, propady páky atd. i v nových, teoreticky opravených sériích), bude to asi brzdit dobře, nicméně u brzdy jde taky o to, jak často a jak moc se o ní člověk musí starat servisně. Pokud se zachová relativní bezúdržbovost jako například u XT785, nebude to stát bambilion, jen proto, že čtyřpístek a novinka, nebudou trpět na pumpování a podobné nectnosti XT8000 řady, tak to asi bude dobrá kotva, ale to je vše věštění z křišťálové koule :)
Já teda nevím nad čím dumáte. Když se člověk podívá na fotky, tak třmen je vlastně přemalovaný ZEE a kliky jsou normální XTčka. Takže to bude brzdit +/- stejně jako ZEEčka, jen na páce je navíc free stroke a kolečko nastavení vzdálenosti páky.
+1
Přesně, zavání to, že marasmus Shimana dál pokračuje. Žádná novinka, jen kombinování dvou řad výrobků, což už v praxi stejně spousta lidí dělá.
jaky marasmus? kdo jiny ti proda za 4kkc brzdy jako jsou ZEE…ja jsem za ne rad, min ucinny brzdy bych uz zkratka nechtel.
Já nedumám nad ničím, protože z fotek se fakt těžko pozná, jak to reálně bude fungovat. XT BR-M8000 je taky „hezčí“ nástupce XT BR-M785, ale v reálu s nima má dost lidí problémy a vcelku se do dneška neví, v čem ten problém s „pumpováním“ reálně je.
Že to bude asi nejvíc podobný ZEE je vidět z fotek, ale jak to bude fungovat/nefungovat je těžký předpovídat :)
Navíc nejsem cílová skupina, co potřebuje 4 pístky a myslím si o čtyřpístcích na kole svoje…
To by mě zajímalo, co si teda myslíš o 4-pístcích na kole. Se rozepiš…
Mě by zas zajímalo kde se vezme ve čtyřpístku větší brzdnej účinek oproti klasice, ja měl za to, že brzdnej účinek závisí nejvic na prepakovani paky a celkově uvnitř páky.. a taky na tom, jak tlakově stálý jsou brzdy celkově.. jakože se tlak z páky přenese beze ztráty do pístku :) vis neco vic ? By mě to docela zajimalo..
Jinak, že to má rozloženější a přesnější brzdnej účinek, to mi došlo, ale jestli to ma i vliv na účinek brzdění :)
Není to na tebe, ale obecně, mě to teď napadlo
Dík :)
Jde o pomer plochy pistku v pace a ve trmeni. Cim jsou pistky ve trmeni vetsi oproti pistku v pace, tim silnejsi stisk brzda ma. Ale jde s tim i delka kroku – cim vetsi rozdil ploch, tim vetsi bude mit pistek v pace krok – musi se vytlacit stejnej objem.
vrať se do školy !!!
zjednodušeně pokud zůstane stejná páka a dáš víc pístků – větší plocha znamená to větší sílu ( samo trochu jiný krok na páce)
Tak dík :)) teď jsem si to představil konečně tak, že to dává smysl mě stačí si to většinou představit co se stane když… :)) tady jsem na to ale nějak nemohl přijít..
Jinak já jsem ve škole :)) právě v ní sedím :))
Tak tos chyběl na fyzice, když se probíraly spojené nádoby a Pascalův zákon? Jinak by ses nemohl takto ptát. :-P
a k tomu ještě :
Kapaliny – za normálních podmínek v kapalném skupenství, stálý
objem, na styku s jinou kapalinou (s níž se nemísí) nebo s
plynem pevně definované rozhraní (hladina), téměř
nestlačitelné
Co si myslím je vcelku nepodstatné – každej na to má jinej názor a jen ten jeho je vždy správnej :)
Jen si prostě myslím, že je důležitější, jakej je výslednej tlak na pístky a jak je to převedeno na destičky a z nich na kotouče. Takže brzda s vysokým tlakem, velkými pístky a slušnou plochou kvalitních destiček + kotoučů, nemusí být primárně 4 pístková, aby hodně dobře brzdila – platí u kol, jako soustavy bez posilovače a při brždění hmotnosti do cca. 100 kg (jezdec + kolo).
4 pístek by teoreticky měl lépe lépe rozkládat tlak do větší plochy, jenže tam budou zase nějaké ztráty díky 4 pístkům a taky asi jde o souměrnost vysunutí všech pístků najednou – kde jsou 4, bude to vždy složitější to ideálně sladit.
Prostě si jen myslím, že 4 pístek nemusí automaticky být lepší, než kvalitní 2 pístek a testy brzd obecně to vcelku dokladují – ale jak opakuji, nejsem cílovka, nekritizuju princip, který by měl teoreticky přispět k účinnosti, ale prakticky to není taková hitparáda, jako by se mohlo očekávat.
letos jsem upgradoval mé slx 666 a sice výměnou třmenů za ZEE a je to dost znát! rozdíl je v celkový síle, ale hlavně citlivější dávkování (větší plocha → delší chod pák) a praktický žádný vadnutí – a to tam mám originál organiky desky, předtím sintry. ted už mám i ZEE páky a jsou naprosto stejný jak slx. tolik má zkušenost cca 1600km.
máš pravdu, že každej má jinej názor, akorát ten tvůj je teoretizování a spekulace.
A jsme u toho, co jsem psal – každej má na to jinej názor a bude si hájit ten svůj – jak neobvyklé :)
Otázkou může být, zda delší chod pák považovat za „plus“, protože už snad Archimedes psal, něco v tom smyslu, že když mu dají dostatečně dlouhou páku a pevný bod, pohne celou zemí. Jenže u brzdy na kolo já nechci a nepotřebuji mít půl metrové páky, aby to dobře brzdilo – volně převedeno na hydraulický princip.
Že jsou ztráty výkonu při rozložení tlaku do čtyř, vůči dvoum pístkům možné, je docela logické (prostě stejnej hydraulickej okruh obsluhuje o dva pobyblivé pístky navíc), aby to optimálně fungovalo, je samozřejmě potřeba optimální součinnost všech 4 pístků najednou (vcelku stačí, jak často se řeší problém s dvoupístky, co se jeden přidrhává a tady máš na to 4). Že je ten princip teoreticky účinnější, protože větší brzdná plocha, více materiálu ke chlazení a pomalejší vadnutí – to je všechno správně.
Jeslti máš pocit nebo je to i reálný stav, že výměnou brzdy za čtyřpístek Ti to brzdí prostě lépe, je to samozřejmě dobře a přeju Ti to. Jak opakuji – já to nepotřebuji, nejsem cílovka, jsem spokojený s dobrými dvoupístky, na které nemusím klidně 2 roky sáhnout (mimo výměny destiček) a zda takhle pohodové budou i tyhle čtyřpístky ukáže až čas – zatím se tady porcuje medvěd, kterýho skoro nikdo neviděl, natož aby ho někdo mohl provozně odzkoušet – tím pádem se nad jeho funkcí může opravdu jen teoretizovat – viz mnohokrát zmiňované XT BR-M8000 – pohledově krásná brzda, teoreticky skoro stejná jako předchůdce a dost lidí už se jí zbavilo, protože i po výměně za novější verzi jsou s ní stále problémy (protože se to více projevuje v chladnějším počasí, předpokládá se, že je tam prostě nějaké úzké hrdlo v okruhu a hydraulická kapalina, která má v zimě trochu jinou viskozitu, prostě asi nestačí systémem správně putovat). A u brzdy na kole je pro mne spolehlivost hodně důležitá – i kdyby nová verze měla 200 Nm a 8 pístků, co je mi to platný, když po třetím zabrždění z kopce začne pumpovat nebo prostě přestane fungovat, tak jak by měla a já se můžu rozplácnout o strom či jinak? :)
tak vzhledem k tomu, že popisované problémy s pumpováním poslední generace se projevuje právě u 2-pístkových (protože 4-pístek ještě mezi lidma neexistuje), nějak nerozumím tvému textu. u předchozí generace sh. brzd jsou 4 pístky jednoznačnej přínos. ale já ti to necpu, mám docela slušný srovnání z praxe a teorie mě nechává v klidu.
add. delší chod – ten rozdíl je zanedbatelnej, pocitovej, někdo by to třeba ani nepoznal.
Já Ti svoje myšlení a názory taky necpu – opakuji to mnohokrát – každej jsme jinej, máme jiný potřeby a zvyky a co je pro jednoho optimální, nemusí být pro druhého. Jen je blbost obecně říct – má to 4 pístky, bude to určitě lepší, než dvoupístek. V kontextu (pro mne důležitého faktoru spolehlivosti) určitě.
O nových XT 4 pístech si osobně myslím, že míří nejvíc do segmentu e-kol – aby se výrobci mohli prsit čtyřpístkovými brzdami, na což budou zákazníci e-kol určitě dobře slyšet :) – vzpomeň na tuhle diskuzi za rok, předpokládám, že u každého druhého lepšího e-kola budou a bude to jeden z „vypíchnutých“ reklamních popisů „toto kolo je opatřeno nejnovějšími, dokonce 4 pístkovými brzdami Shimano XT…“ :)
ale vždyt tys to ani nevyzkoušel:-) jak můžeš vědět, co je lepší, nebo dokonce spolehlivější? obecně tu píšeš jenom ty, nepodloženýma teoriema o nespolehlivosti akorát mateš ostatní.
shimano 4pístky umí, na moje ZEE jsem od instalace nešáh, vše funguje jak má.
uvidíme co nová generace, jestli si přenesou problémy z aktuálních modelů, protože páky jsou identický s xt8000.
Kde bereš povědomost, že nemám zkušenosti se 4 pístky? :)
Shimano brzdy umí – na tom jediném se asi shodnem :) ale platí to i o XT8000 sérii? Je to výborná brzda, když funguje, tak jak má. Jenže to neplatí v případě, že cca. 30% produkce těchto brzd má zmíněný problém (a možná i daleko více, ale obávám se, že jsou i na kolech „výletníků“, kteří pumpování či nesprávný chod prostě nepoznají, nebo nemají zkušenost a na kole mají nájezd přesně „2 dovolený a 3 výlety s dětma kolem komína za rok“.
A na to právě poukazuji a v tom se dost rozcházíme – je Sh XT BR-M 8000 obecně „dobrá brzda“? Podle mne není, jelikož prostě má popsané problémy, napříč staršími i novými sériemi. Zvlášť, pokud jsou jejich předchůdci obecně bezproblémové.
A ohradím se proti tomu, co píšeš – nikoho nematu teoriemi o nespolehlivostí – to asi musí každého rozumnějšího napadnout, že hodnotit něco podle obrázku (v případě nových XT 4 pístků), nebo podle toho, že to vypadá takhle a takhle, má to dva nebo čtyři a nebo třeba i 8 pístků – to rozhodně nejde.
Já naopak vcelku předpokládám, že Shimano se poučilo z XT8000 (kde jich celosvětově vyměňovali a servisovali asi fakt hodně a stálo je to určitě balík) a problémy s pumpováním a vadnutím páky tam nebudou.
Hodnotit brzdu podle toho, že jí vidím na obrázku a je něčemu podobná, nebo má i evidentně shodné vnější díly, je asi jako hodnotit auto, dokud se v něm neprojedu – auto může vypadat skvělě, ale může mít 50 koní a vypadávat v každé zatáčce, nebo to může taky bejt „sleeper“ s nevábným vzhledem, ale motorem a podvozkem, co napráská lecčemu. Ideální je kombinace, když to pěkně vypadá a ještě to výborně funguje.
Rovněž jsem nikde nepsal, že ZEE jsou blbý nebo nespolehlivý brzdy. Nejsou, protože jsou už roky odzkoušené, zatímco o nových XT4 jen teoretizujeme z obrázků.
A poslední dovětek – často opakuji, že v tomhle případě teoretizujeme (ať už o „jitrnici“, kterou ale zatím „svět neviděl“ nebo o obecných principech hydraulické brzdy a že moje názory, jsou moje názory, protože operuji se svojí zkušeností a svými potřebami. Nikde přece nepíšu – nesmíte si koupit nové XT4, nesmíte si koupit 4pístky… to vcelku pochopí snad každý s IQ nad úrovní bublajícího bahna…
dyt tu teoretizuješ jenom ty, já reaguju na údajnou nespolehlivost 4 pístků. předchozí generace shiman mám srovnání a proto o tom píšu.
co se týče XT8020 tak dle několika webů jsou nový jen třmeny, páky jsou M8000 (jestli je nějaká změna ve vnitřnostech nepřiznaj).
nejde o nespolehlivost, jde spíš větší náročnost na servis a údržbu, ty 4 pístky si časem chodí jak se kterému zachce ,
to je klidně možný, ostatně to se děje i dvoupístů. aspon já musím min. jednou za rok rozhýbávat zadní třmen.
EDIT: to patřilo pod Abela:
Ježíš, kde jsem tohle napsal? Asi z mého textu vyčteš víc, než já napíšu…
A správně – dle několka webů (co to možná neviděli ani naživo, ale jen na fotkách), vnitřnosti nikdo nezná (mimo Shimano interně), ale je to stejná páka… Kdo víc teoretizuje? :)
najdi si to sám, mě už to nebaví – jdu na pivo.
Jsem moc rád, že jsem si přečetl tuto diskuzi. Jdu hned klukům řícu, že na endura, traily a DH kola mají nahodit dvoupísty :D :D
Alespoň budou mít levnější destičky :D
Nemyslel jsem to nijak zle. Spíš, že Shimano vzalo co již má a jen zkombinovalo do nového setu tak, jak to dělá mnoho lidí už dnes, že vezmou třmeny ZEE a k tomu páky XT.
To že XT 8000 řady pumpujou je nejspíš problém v páce a ne ve třmenu, takže lze předpokládat, že pokud se něco nezměnilo, tak tím budou postiženy i tyto nové 8020tky.
Osobně se domnívám, dle zkušeností uživatelů těchto nových XT 8000 brzd, že Shimano chtělo trochu udělat hezčí design pák, než bylo u starých XT (SLX, Deore) brzd. Udělali ho minimalistický, včetně objemu expanzní nádobky v páce, která musí být znatelně menšího objemu. Což už je bohužel nedostatečné a patrné, když se víc sjedou desky.
Tudíž vzhledem k tomu, že nové série vypadají stále stejně, tak tento problém možná Shimano vyřeší až u další generace brzd za pár let. Smůla. Ale třeba se pletu.
Jeden čas jsem se o to poměrně zajímal a prý Shimano chtělo brzdy hlavně odlehčit. Což se jim povedlo. Nicméně se říká, že je značný rozdíl ve „střevech“, která šla prý hodně dolů oproti starším sériím.
Trošku si zaspekuluji – na mě to působí, že Shimano chtělo vydat výrobek, který je lehčí a atraktivněji vypadá, ale za nižší výrobní náklady, který bude prodávat za mírně vyšší cenu. Což se vlastně podařilo, jen ta kvalita šla dolů.
Když jsou vic sjezy desky, tak tam fouknes vic oleje a hotovo :) staci sehnat neco o dva nebo tri mm užší rozperku do pistku a odvzdusnit :) podle toho jak jsou sjety :)
Tvl tak to je workaround jak sviň. To jako budeš přidávat a ubírat olej dle sjetosti desek. „To bych se na to vyprdla velebnosti :-D“
To jo vole tak složitá vec jednou za zivotnost desek cca v půlce tam strcit neco jonyho a naprat vic oleje..
tvl proč?
pokud na nových brzdáš/deskách dáš kapaliny kolik patří tak to v klidu dorovná i sjeté desky
u brzd bez free stroke nedorovná, když už jsou sjetý víc, tak musíš minimálně poštelovat páku, která je pak třeba daleko… jinak jde blíž a blíž ke gripu, jak se desky sjíždějí.. deorek to tak mám.. musel jsem tam dát lehce víc oleje a hned to šlo jak nový..
ALE ! když máš free stroke, tak ne, to pak mlčím :))
každá brzda má dostatek kapaliny v expanze aby to vyrovnala , a mezera mmezi kotoučem a deskama byly pořád konstatní – a kurvítko freestroke s tím nemá nic společného
Ja myslel, ze u XT BR-M8000 ten problem s pumpovanim odstranily…ze u brzd z novejsich serii se to uz nedelo…ale mozna se pletu…Vlastni zkusenost nemam
Dle lidí co to jezdí a mají i novější série, tak problém stejně přetrvává.
Tak to neslysim rad… Mam jeste Avid Elixir CR a chtel jsem vymenit za neco schopneho…a XTcka vypadaly docela dobre…
I kdyz mozna ted uz SRAMy brzdy jsou fakt dobry…
Taky někdo tvrdí, že pumpování dělají jen zavzdušněné brzdy. Já to pozoruju především teď, jak se ochladilo. Zadní brzda, která mě zlobila i v létě, když jsem se hodně snažil, teď zlobí bez většího snažení. Člověk si někde přibrzdí a hned cítí, že páka zkracuje krok a tvrdne. Přední to dělá jen minimálně. Takže buď je to opravdu odvzdušněním (přední se snáz a lépe odvzdušní) a nebo je to v páce. Nebo všechno dohromady, včetně pomalu se vracejících pístků.
Jojo. Zkousel jsem odvzdusnit, IMHO jsem to udelal dobre a pokud brzdu pmpuju rychle za sebou, krok je kratsi a tvrdne to. Defakto jen zadni brzda a v chladu je to citelnejsi.
Brzdy 820.
Já mám ZEE včetně ZEE páky, abych to upřesnil. Blbý je, že jsem přecházel z Elixirů proto, abych se pumpování vyvaroval :)
Saaakra :D…zase prispevek co me nepotesil :D
Mrkni na nové Magury MTx. Brzdí velmi dobře, používají taky minerál a odvzdušňují se stejně snadno jako shimano. A nepumpují. Dělají dvou i 4 pístkové.
po čase ty 4 pístky vrací každý jinak se mu chce, desky se sjíždí nestejnoměrně, a odvzdušnění se fakt s shimanem srovnat nedá
Já mám teda Hope E4 a sjíždí se stejnoměrně. Asi dobrý kus… a odvzdušním je poměrně rychle :))
Kubad myslel spíš přímo Magury
To bylo na Magury které mají 4 desky a odvzdusneni hmmm
Hope cajk i když ty pístky taky umí pozlobit
Ja to same :D … Nicmene, porad je ten brzdny projev lepsi, nez u Guidu (pro me).
A je mozne, ze to pumpovani se deje kvuli delsi hadici … nevim.
Zkusim si s tim trochu v zime pohrat a odvzdusit to natazene kolmo k zemi… Ale asi to bude delat stale…
.
Trochu mimo mísu, ale doteď na staré 26" používám ke spokojenosti 4 pístky XT BR-M755.
Brzdy M8020 už jsou v některejch zahraničních obchodech k nalezení. Ale jen jako celá brzda za €150 až €160, samostatnej třmen jsem namátkově skladem nenašel, cena za třmen na bike24 je €89,99.
A koukám na zajímavý připevnění hadice, tak jsem zvědav, kam se bude štosovat hadička, když nevyjde přesně na centimetry.
Přední/zadní za 300€ takže o 20€ dražší než Sainty.
A M8000 s ice tech deskama maj za 186€ (2×93). To je docela velkej rozdíl jen za jiný třmeny.
Nemá už někdo srovnání se Saintama? XTčka vypadají stejně, ale cena se mi líbí víc :)
To uchycení hadice je u Sh čtyřpístků asi normální, jsem zvyklej na šroubek z boku ne zhora (takhe se asi líp dostává vzduch z třmenu). Destičky se tam dávaj stejný jako do Saint/Zee, takže o něco dražší než do M8000/M785. Nicméně jsem se už na podzim rozhodl, že zatim zustanu v původních XT, jsem o pár kg lehčí než v létě a vozim jen 180mm kotouče, takže by bylo jednodušší zkusit větší kotouče.
Dají se už koupit u nás?
Tak už se pomalu objevují u nás na shopech, cena myslím slušná (chtěl bych to jen na předek) – měl to už někdo v ruce? Jde mi o to, zda nebude moc velký rozdíl na páce proti zadku, který by byl jednopistkový. Tereticky by to mělo být vyrovnanější (dorovnat delší krok zadní brzdy způsobený delší hadicí)
Jak delší hadice způsobí delší krok? Tím, že se pod tlakem roztáhne?
jo
jo
jo
Tak jo, nebo ne? Z těch reakcí jsem takový rozporuplný…
Proste cim delsi hadice, tim vic pruzi.
Hadice pod tlakem nepatrne zvetsi prurez. A cim delsi hadice tim vice objemu zvetsenej prurez udela a cim vkce objemu „zmizi“ v pruznosti hadice, tim vetsi ma brzda krok.
Od krabici jsem to považoval za jasnou odpověď.
U kubada jsem si nebyl jistý, jestli je to upřímná odpověď nebo to jen opakuje z recese.
U novase jsem si byl 100% jistý, že opakovaná odpověď je prostě vtip.
Navázal jsem tedy na domnělou recesi…
Teď jste mě, kluci, ale zaskočili :-D
Ať je to jak chce, díky za dobře míněné odpovědi, princip chápu.
zase v tom ale nehledej nic extrémního je to opravdu minimálně
muhehe :D
Tak už je někdo jezdil pánové? Rozmýšlím jestli 4-pístkové nebo klasické XT ? Chtěl bych co nejkratší a tvrdý krok páky, žádné plynulé bahno.
Nutno dodat že jsem vzozl SLX na ht a to mě bavilo, ale ted jsem přesedlal na fulla a pouštím to z kopce víc. Stále ale v rámci XC 100/100 fulla.
nedokázali by jste zjistit číslo průtokáče do tohoto třmenu? původně mám SLX675 a tam je průtokový šroub poněkud delší.
ha, snad by to měl být Y8H098010
Ahoj, mam je taky na kole z roku 2016 a zvazuju jen vymenit trmeny za SLX BR-M7120 nebo XT BR-M8120. Udajne to lze, kdyz se vymeni ten sroub. Vaham, jestli to ma smysl, ale zkousel jsem ted stroj se ctyrpistkem magura a brzdilo to jako krava :) Stoji to za ty 3000? :)