Smysl zapletených kol - tuhost?

26 nepřečtených
  • KubaBajk

    Zajímalo by mě,jestli se dá skutečně s určitostí říct,že zapletená kola(ať už jako strojně pletené sety nebo ručně pletené)mají takový vliv na jízdu,jaký se jim připisuje… Nebudu se bavit o hmotnosti drátů a ráfku,obvodová hmotnost asi bude mít nějaký(i když podle mě spíš menší)smysl,ale o tuhosti jak do strany,tak vertikální. Je opravdu poznat rozdíl v tuhosti třeba mezi Mavic CrossRide a nějakýma drahýma DTéčkama třeba za 15000? Já osobně mám za to,že výplet 36 drátů,když je dobře vypleten,opravdu jen minimálně(zda-li nějak)dá prostor k nějakému průhybu…vždyť ten drát to přece nepustí,nebo snad při jízdě nějak dráty propružují? Jeden prodejce mi tvrdil,že ano,že kola propružují a že víceméně úměrně s cenou stoupá i jejich tuhost v obou směrech.Já si to nemyslím,vždyť přece naprostou většinu tlaku od země roznesou pláště+duše po obvodu celého kola,ne? Další dva prodejci mně tvrdili,že ten rozdíl tan skutečně téměř není(tyto dva znám už dlouho a mám k nim důvěru),bylo mi nabídnuto,že si klidně můžu u něj objednat třeba nějaké DT,ale že levnější kalíškovaný ráfek udělá stejnou službu.Proto mám vzadu MX Disc.. Tak co?Můžete někdo říct,že ten přínos v tuhosti je opravdu znatelný?A pokud ano,stojí to za ty peníze?

    0 0
    • Lister  

      .......design­........

      0 0
      • Lister  

        PS: nejde ani tak o narůstající tuhost jako spíš o to jak poskláda s dílů s poloviční hmostností stějně tuhá kola...... :o)

        0 0
        • KubaBajk  

          no ne jako…v testech se objevuje rozdílná tuhost popisovaná někdy i jako velmi výrazná…já tomu nevěřím,vždyť to nemůže jít poznat je fakt,že nemůžu soudit,teoretizuju

          0 0
        • KubaBajk  

          ty máš hodně kol a myslím si o tobě,že blbej nejsi…nechtělo by se ti vzít kola ze všech bajků,vždycky je přezout do stejných plášťů a postupně na jednom úseku(rovina i kopec,terén i asfalt)vyzkou­šet?? Myslím,že by se tak dalo zjistit

          0 0
          • Lister  

            ona je tuhost a tuhost :o)

            Pokud jde o boční tuhost tak tam jsou třeba ty DT mnohem tužší než Motexy, pokud jde o odolnost, tak tam je to přesně naopak. Pokud jde o srovnání DT vs těch druhých – WTB náby a Mavic ráfky tak ty hodnotím hodně podobně.

            jediné co ti dokážp říct je to že moje HT s DT zrychluje o poznání líp než s Motexama taky v kopcíh jezdím te´d většinou o 1 pastorek těžší převod, ale nepřisuzuju to tuhosti výpletu, ale spíše váze kol, ta se opravdu projeví.

            Tuhost výpletu vnímám spíše ve spojitosti s vedením předního kola, kde měkčí kola prostě, tak přesně nevednou, odskakují od terénu......v tom­hle byly ty Motexy hodně špatný, CR jsou na tom o trochu líp, ale na klasiku 32 drátů to nemá........

            0 0
            • KubaBajk  

              no já jsem měl na mysli kola,kde neni počet drátů tak rozdílný..

              0 0
              • Lister  

                v tom případě z toho co jsem napsal si můžeš vzít tak maximálně to srovnání klasických kol – DT Onyx + 32 drátu 3× křížených zeslabovaných + DT 4,2D ráfek a proti němu WTB Laser Disc Lite náby + 32 3× křížených drátů, zeslabovaných + XM 317 D.

                Ty kola „překvapivě“ skoro stejně váží, stejně jedou, stejně vedou a stejně tlumí.......... :o)

                No ale já bych se tak neomezoval, protože většina lehkých zapletených kol stejně nepracuje s klasickým počtem drátů, ale používají menší počet tuhých drátů, které snesou větší napětí, k tomu většinou trošku težší ráfky (můžou si je déky absenci drátů dovolit) a k tomu náby se speciálně upěvněnými dráty – rovná nezyhnutá hlavička snese určitě víc než ty klasiky z toho plyne i to co jsem psal výše (a taky to co psala spousta jiných tady) že snesou větší napětí a kola jsou pak celkově tužší, ale odpovídajícím způsobem také tvrdší.

                Obecně se také tvrdí, že čím víc křížení, tím více komfortu ale do toho také promlouvá to napětí výpletu takže nemusí vždy platit.

                0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • kovar  

      stejně jako Cato myslím, že Kartágo by mělo být zničeno

      0 0
    • mr.antik  

      kdyžbych už kupoval zapletený kola, tak asi jedině kvůli hmotnosti…mám kola docela dobře vypletený, všechno poctivý materiál, ale je to těžký jak kráva

      0 0
      • KubaBajk  

        tento důvod bych pochopil,ale dvacet tisíc za 300 gramů bych nikdy nedal..

        0 0
        • KubaBajk  

          teď mi tu zazněl názor,že kdybych neměl konusy,ale ložiska,tak by mohl být rozdíl v bočním posunu znatelný..konusy prý uhýbají do stran..je to pravda?

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
        • mr.antik  

          ve svý situaci bych těch 300 gramů (spíš 400 – celkem na obou kolech) ušetřil za hruba 2500,– Cena dalších gramů už narůstá hodně.

          0 0
    • jonti  

      Mozem porovnat CrossMax SL Disc 06 oproti klasickym kolesam s 32 spicami, a podla mna su urcite pocitovo tuhsie v zabere. V sucastnosti ich mam s fast fredmi a notubes, je to krasne lahke a zrychluje ako malo inych kolies. Podla mna budu kolesa vypu crossmax alebo shimano xtr asi trochu v zabere tuhsie ako klasicke kolesa rovnakej vahy. A tiez o dost drahsie. A hlavne mas istotu, ze su kvalitne vyplenene.

      0 0
      • KubaBajk  

        to mám jistotu i u svého známého…nezkoušel jsi vzít ty FF a nazout je nejdřív na ty staré kola a pak na ty nové?

        0 0
        • jonti  

          Skusal som to, mal som par mesiacov to zadne CM koleso rozbite, a rozdiel tam bol dost velky. Teda bol asi aj cca 250g hmotnosti. Pri prednom kolese ale neviem, predpokladam, ze tam tie rozdiely tak velke nebudu.

          0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • Milenius  

      Na tuhost muze mit vliv jedina vec – tvrdost vypletu, cim tvrdsi vyplet, tim bude tuhost vetsi ve vsech smerech. Otazka je, jestli ty drazsi kola nemaji draty z lepsiho materialu, ktery vydrzi vice v tahu a tim padem se muze vyplet vice utahnout. Take cim tvrdsi vyplet, tim se lepe zatez roznese na vice dratu a draty by mely mene praskat. Na druhou stranu, kdyz uz jeden praskne, tak za chvili poleti i ostatni…

      Dle meho nazoru se nema cenu za prilis velkou tuhosti vypletu hnat, kdyz clovek vezme v uvahu pruhyb a mekkost pneumatiky.

      0 0
      • KubaBajk  

        no právě…to je přesně ono..tak co má být pro mě důvodem valit nekřesťanské hrachy do drahých kol…?Hmotnost?De­sign?To,že prostě mám suprdrahé kola?

        0 0
        • kubad  

          když se na těch kolech svezeš – je tam rozdíl – prostě líp jedou nebudu rozebírat čím to je prostě je to tak. A druhá část otázky – ne nestojí to za ten výrazný narůst ceny.

          0 0
    • jecnak  

      Ptas se na moc otazek najednou, ale dovolim si mensi srovnani trosku srovnatelnych kol.

      1. 517ky + 2ky draty + LX naby = 3× krizeny vyplet, rafkove brzdy

      • tuhost a vaha nab co se tyce jizdnich vlastnosti je relativne zanedbatelna (v tomto srovnani)
      • jsou tam nezeslabovany draty, takze tuhost by mela byt vyssi
      • 517ky jsou priblizne totez co dneska 717

      Kola jsou lehky a maj dobrou akceleraci, ale v zaberu je cejtit jak se krouti zadni kolo pod zadkem – vrzou (dost utazne) draty, bocni tuhost je subjektivne kdyz to clovek zkusi rukou stejna jako u druhych kol. Celkove za malo penez hodne muziky, po 4 sezonach jsem akorat vymeni zadni rafek a zarostlej vyplet po jezdeni v zimne v soli.

      2. Cmax XL (dnes ST)

      • vepredu po 2 sezonach meneny loziska, vzadu rafek a 2 draty po havarce

      Vahove jsou na tom kola lip, ale je to dany spis nabama a vypletem, dafky jsou tezci (460g) za to ale UST. Kola v zaberu nijak nevrzou (nemaj kde), viditelne se nekrouti, predni radialni vyplet zda se lepe vede a je tuzsi. Proste pocitove ty kola lip jdou za slapnutim. Na druhou stranu to ze jsou tuzsi znamena, ze co neodpruzi guma nebo tlumic, to jde do ramu a potazmo do jezdce. Vydrz/cena je podle meho na spici, ale pokud vlastni vinou nekde clovek neco znici, tak to tvrde zacvaka.

      dal to zkratim

      3. C-ridy Tezky, do boku min tuhy, do zaberu celkem dost. Takovy neslany nemastny, ale zas mi prijdou celkem bezudrzbovy a za tu cenu neni moc co resit. Vahove zadna slava, ale v cenove kategorii jsou to jedny z lepsich kol.

      Silnice co jsem mel tu cest:

      4. Aksia Tezky, tuhy, aerodynamicky. Jedou skvele kdyz se roztoci, ale rozjet se s nima neni zadnej med. Aerodynamika pri vyssich rychlostech taky nic moc. Plochy draty jsou v bocnim vetru celkem slusna plachta. Za tu cenu ale nic moc lepsiho neni.

      5. American Classic 420 Lehky, min tuhy, aerodynamicky. V zaberu se krouti, ale dik nizke vaze jedou skvele do kopce a dik vysokemu rafku a malo dratum i vyborne po rovine (obzvalst lahudka jsou rovinky 35–55km/h). Ve sjezdech s dobrym asfaltem ok, ale jak je to rozbite, tak moc nedrzi stopu. Tyhle kola vyslovene cloveka provokujou ve zvlnenym slapnout nechat velkou pilu a vydat ze sebe vse.

      Osobne si myslim, ze cele kouzlo Cmaxu a Ksyrii spociva v letmem uchyceni dratu a v naboji a velmi podobnem v rafku. Nemluve o podstatne vetsim prumeru dratu.

      0 0
    • kesu  

      ahoj, vozil sem normlani 32vyplety s rafkama mavic 221,potom 32 a 36 dratovy vyplety na FR rafkach a pak Crossmaxy XL.Pokud muzu storvnat tuhost tak mi prijde ze ty maviky na normlanim vypletu na tom byly nejhur,Cmaxy a ty FR vyplety asi nastejno.S tim ze cmaxy maji 3mm Al draty a vsecko ostatni je 2mm nerez.Jinak hlavni rozdil je fakt asi design.Krom toho konkretne Cmaxy vydrzej na svoji vahu docela dost ale zase pokud je clovek rozstreli nestaci se divit nad cenou.Zase se mi u maviku libi jejich uplne jednoduchy naby..Ale obecne bych si rozhodne netroufl rici ze zapleteny kola sou tuzsi..

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.