Zvažuji koupi 6 let starého nepoužitého rámu. Ale někde jsem slyšel/četl, že i nepoužitý rám degraduje. Jedná se o materiál Alu 6061 T6.
Je na tom něco pravdy nebo je to jen fáma?
Zvažuji koupi 6 let starého nepoužitého rámu. Ale někde jsem slyšel/četl, že i nepoužitý rám degraduje. Jedná se o materiál Alu 6061 T6.
Je na tom něco pravdy nebo je to jen fáma?
problém je až únavová křivka, takže se nemáš čeho bát
Nepoužitý degraduje a ježděný ne ? Tj. síla :-)))
Ježděný samozřejmě ano, ale šlo mě o to, jestli i nepoužívaný.
i nepoužívaný rám degraduje, morálně
naštěstí většinou pouze u méně inteligentních majitelů :-)
inteligence majiteli nepomůže, když např. nesežene dobrou vidlu s 9/8 sloupkem
to je ale chyba výrobců vidlic, stejně tak čepy na véčka. nesváděl bych to na rám
Je to na krosové kolo, takže problém s vidlicí by být neměl. Navíc na něj bude pasovat většina dílů, co se mi válí doma.
Tak to bych neresil.
Co to je za ram? Jestli to neni tajny.
Hafo smajlíků, ale číst neumíš.:-/
T6 znamená způsob tepelného zpracování hliníku, v tomhle případě to je rozpouštěcí žíhání a umělé stárnutí. To se používá pro zvýšení pevnosti a tuhosti. Takže bych se bál spíše únavového zatěžování rámu.
neboj, rám není salám, bez vnějších vlivů nezestárne
Daleko horší je stárnutí samotného bikera.U mě už nepomáhá k udržení výkonu ani RUM.
Tak to jsi slysel travu rust.
Ano, i duralový nepoužívaný rám stárne. Myslím ale, že nikdo nepozná horší vlastnosti 6let strarého rámu oproti novému (za předpokladu, že půjde o stejný rám- stejný mater, geo, zpracování). Což je nesmysl, vše jde dopředu a má svůj vývoj. Klidně bych si koupil 15let starý rám od Cannondalu vyrobený v USA, kdyby byl někde nejetý a cena odpovídala stáří :-)
a jak rychle stárne? Respektive za jak dlouhou dobu ztratí nějaké to procento pevnosti? Pohybujeme se v citelných číslech, nebo v hodnotách, kdy by rozdíl poznaly až tvoje vnoučata?
Nejsem odborník strojař, ani odborník na materiály. Mám nějaké technické vzdělání (i když si živím něčím jiným).Absolvoval jsem ale přednášky ze strojařiny na VŠ a pamatuju si, že vyučující-inženýr strojař (věnoval se stavbě sportovních letadel) nám říkal, že v konstrukcích se zejména díky pnutí dochází ke změnám i když se výrobek nepoužívá(stárnutí materiálu). K tomuto stárnutí dochází ale i u materiálu např. trubka z duralu, oceli atd. který je vyrobený a někde leží ve skladu. Je jasný, že stárne pomalu a nepoznal bych to. Když ale někdo napíše, že nestárne vůbec, tak to není pravda! Mnohem větší rozdíl mezi starým rámem a novým bude vývoj geometrie a kontrukce (např. profilace trubek, tvar zadní stavby) atd.
a není to stárnutí naopak pozitivní? zvlášť, když je to svařovaný
není… proto tepelné zpracování po svařování, aby se snížilo pnutí kolem svarů. Svary jsou teplem a strukturou mnohem pevnější než zbytek rámu a na přechodu teplotně ovlivněné oblasti svaru s rámem to pak praská
Ano, tomu se říká, že starý rám mládne:)
ano, vlivem vnitřního pnutí materiály stárnou, nebo spíš se unavujou, jako se unavují při zátěži. Pokud v nich pnutí není, neunavují se. Pokud je ale vytvrzování, svařování či kalení uděláno dobře, respektive pokud se po tepelné úpravě udělá adekvátní žihání pro odstranění pnutí, tak je stárnutí velice pomalé a vzhledem k vlivu běžné zátěže zanedbatelné. Proto se mu tu říká, ať na to nebere ohled, detailama bychom mu akorát pletli hlavu.
A řekl bych, že výrobci kol už to za ty roky budou mít vychytané, navíc používají materiály, které nejsou vyhnané na hranice možností, právě proto, aby dobře snášely svařování (bez nutnosti žíhání) a pnutí obecně.
Jak je to u duralů 7050, 7075 to nevím.
7050 a 7075 není dural, ale slitina hliníku. a 7075 se, pokud vím, svařovat moc nedá
jj není to dural, nějak se mi to tam přimotalo.
Dural nebo duraluminium (z lat., „tvrdý hliník“) je obchodní označení pro různé slitiny
tak proč by to nemohl být dural?
je to takové slovíčkaření, duraly jsou slitiny hliníku s určitými přísadami, ale jiné třídy duralu (6000 7000 a asi i další) mají jiné přísady, takže někteří je asi nepovažují za duraly… mě je to celkem jedno, já bych nejradši říkal dural všemu :D
tak jak říkáš, je to o složení a o přísadách, ale Dural je v podstatě jen obchodní název tvrzeného hliníku, takže bych klidně dural říkal všemu :D
Dural není obchodní název tvrzeného hliníku, ale označení slitin hliníku s mědí jako hlavním legujícím prvkem. V tom je asi největší rozdíl od ostatních, kde jí tam je podstatně nejvíce. Navíc v té době, kdy se jim připlantala měď do hliníku vznikl nejpevnější hliníkový materiál. mez kluzu má skoro k 500 MPa, z čehož byli Amíci i kosmonauti paf, takže duraluminium se říká defakto jen dvěma slitinám 2014 a 2017, které se nejvíce používaly :).
Viz. Wikipedie
Dural nebo duraluminium (z lat., „tvrdý hliník“) je obchodní označení pro různé slitiny obvykle 90–96 % hliníku a 4–6 % mědi s menšími přísadami hořčíku, manganu aj.
tak to určitě taky najdeš materiálové listy slitin hliníku a zjistíš, že například řady 6×xx a 7×xx používané v cyklo mají pod 0,5 % mědi
Ctes tam to obvykle?
Dural není materiál, ale obchodní oznaceni
Která taky není přesně specifikovana
Nemá to smysl moc řešit
nebudu se s tebou dohadovat, jestli je dural materiál nebo obchodní označení materiálu. to nebylo ani předmětem diskuze. to že duraly mají určité specifické složení ti vypsala i wiki. já se koukal na ústav materiálů + do nauky o materiálu od Poláčka a všude je „dural“ označována slitina Al-Cu-Mg. Takže ať už je nebo není blíže specifikována, tohle už je dost vypovídající na to, aby mezi ně nepatřily slitiny z řad 6 a 7. Stejně tak se hliník dělí i v dalších věděckých pracích.
Tak ted si vcelku odporujes :) s tou mědí, nějaká je i v 6 a 7
Sam to pises :) takže je to slitina Al-Cu-Mg
Dal se v tom nenma cenu stourat Dural fakt nic presnehova konkrétního neznamená a není nic proti ničemu tohle zauzivane označení používat.
neboj, mám to pod kontrolou :) Ty pozice prvků za Al se vytváří podle minimálního obsahu, který musí splňovat. Protože těch legur tam je kopa a jen některé mají tu nosnou funkci vlastností. Tz. že třeba abys mohl napsal Al-Zn, musí tam být nad 3 % Zn…obdobně je to s mědí u toho duralu :) ona tam je, ale jsou to 0,1 % třeba pro 7005, takže je zbytečné to uvádět :)
Nikdo z přispívajících do tohoto vlákna nezmiñuje Si,co by velmi důležitý legující prvek jak základního, tak přídavného materiálu finálního produktu- svařovaného rámu kola. To nikomu nic neříká metalografický rovnovážný diagram?
jj
ale ono se spíš řeší zaužívaný název Dural, než materiál jako takový
říká, ale je to naprosto od tématu..
Jenže křemík má podstatný vliv na únavovou křivku a tzv. tečení hliníku.
což tady bylo také napsáno
Ten příspěvek mě najdi- především čas.
třeba hned první příspěvek diskuze varuje na únavovou křivku 6061 T6, zaznělo to tu vícekrát.
Tato diskuze nemá dále smysl. Můj příspěvek měl za úkol zdůraznit příčinu stárnutí vlivem obsahu Si jak v základním , tak přídavném materiálu.6061 je jasný, přídavný materiál je zcela anonymní. Vlivy a dobu stárnutí jako celku nikdo nezmiňuje.Dobrou noc.
Tady se především řešilo stárnutí rámu,který nebyl používán, tedy zatěžován. Na to Si nemá vliv. Také by mě zajímalo, jak z rovnovážného diagramu stanovíš vliv Si na únavu.
Wikipedie nemá vždy zcela přesné informace, jak je známo.
Dural není obchodní označení, ale tento název (duraluminium) použil objevitel této slitiny. A jedná se skutečně pouze o slitiny s mědí, tedy v řade 2×xx. To, že se dural říká prakticky každé Al slitině je věc jiná. Je to špatně, ale už se to tak u většiny populace vžilo.
Priplantalo se jim tam lihium a ne med,teda jestli myslis radu 8000:o)
tak v 8×xx řadách se jim do toho připletlo více, ale v době duralu ta řada byla ve hvězdách :)
Rám s medem nebrat
jako dural se označují tuším jen slitiny třídy 2×xx. ale je to jen slovíčkaření, netvrdím že ne
ono tam těch označení je totiž víc, třeba slitina s přídavkem scandia má obchodní název scandium… a myslím že už jsem viděl takovéhle názvy i pro další slitiny.
Stárne pomalu (nebo síš velmi pomalu). Jak rychle asi bude záležet na materiálu, kvalitě zpracování, u T6 na kvalitě provedení tepelné úpravy. Jak jsem psal, nebál bych se koupit kvalitní nepoužívaný 15let starý rám. Taky je jasný, že nemá význam se tím zabývat (myslím tím únavou). U noname rámů bych řešil spíš geo, kvalitu svařování (/alespoň to jak je svár provedený). Taky vím, že rámy před cca 5ti a více lety měly problémy s vibrací zadní stavby kot. brzd. Bylo nutné přefrézovat úchyty na třmen a ani to často nepomohlo. Dnes jsou i levné rámy líp provedené a kvalitnější.
hliníkové slitiny mají nevýhodu oproti oceli a karbonu právě v necitlivosti na vibrace a změně vlastností během funkce součásti. Kvůli toho je proces vytvrzování resp. stárnutí nežádoucí (podporuje vibrace a více namáhá materiál) – teďka se bavíme o vybraných typech slitin hliníku. Hodně to zálěží na chem. složení. ocel má v tomhle výrazně lepší vlastnosti, až na měrnou hustotu, kde to projíždí ve velkém a potom to váží, co to váží :)
Dural je něco jiného než slitina 6061, plantáš. Duraly mají odlišné složení i vlastnosti a podle tvého rozdělení se v cyklistice používané značí 2014 a 2017. Rozdíl bys nepoznal, ale je tam. Není to věc až budu děda, vnuk pozná. Z toho důvodu ty komponenty prochází vhodným tepelným zpracováním, jen aby se tyhle pochody oddálily. Proč jinak by si prodražovali výrobu a technolog. proces, kdyby se měl představec nebo rám podělat za 60 let…
…