• Jezevec70

    Zvažuji koupi 6 let starého nepoužitého rámu. Ale někde jsem slyšel/četl, že i nepoužitý rám degraduje. Jedná se o materiál Alu 6061 T6.

    Je na tom něco pravdy nebo je to jen fáma?

    0 0
    • Nimrod  

      problém je až únavová křivka, takže se nemáš čeho bát

      0 0
    • standoslav  

      Nepoužitý degraduje a ježděný ne ? Tj. síla :-)))

      0 0
      • Jezevec70  

        Ježděný samozřejmě ano, ale šlo mě o to, jestli i nepoužívaný.

        0 0
        • pepek  

          i nepoužívaný rám degraduje, morálně

          0 0
          • Nimrod  

            naštěstí většinou pouze u méně inteligentních majitelů :-)

            0 0
            • pepek  

              inteligence majiteli nepomůže, když např. nesežene dobrou vidlu s 9/8 sloupkem

              0 0
              • Nimrod  

                to je ale chyba výrobců vidlic, stejně tak čepy na véčka. nesváděl bych to na rám

                0 0
                • Jezevec70  

                  Je to na krosové kolo, takže problém s vidlicí by být neměl. Navíc na něj bude pasovat většina dílů, co se mi válí doma.

                  0 0
                  • Vilém  

                    Tak to bych neresil.

                    Co to je za ram? Jestli to neni tajny.

                    0 0
      • Jetson  

        Hafo smajlíků, ale číst neumíš.:-/

        0 0
    • Fran-tic  

      T6 znamená způsob tepelného zpracování hliníku, v tomhle případě to je rozpouštěcí žíhání a umělé stárnutí. To se používá pro zvýšení pevnosti a tuhosti. Takže bych se bál spíše únavového zatěžování rámu.

      0 0
    • Georrge  

      neboj, rám není salám, bez vnějších vlivů nezestárne

      0 0
      • hawrda  

        Daleko horší je stárnutí samotného bikera.U mě už nepomáhá k udržení výkonu ani RUM.

        0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • jecnak  

      Tak to jsi slysel travu rust.

      0 0
    • ToBla  

      Ano, i duralový nepoužívaný rám stárne. Myslím ale, že nikdo nepozná horší vlastnosti 6let strarého rámu oproti novému (za předpokladu, že půjde o stejný rám- stejný mater, geo, zpracování). Což je nesmysl, vše jde dopředu a má svůj vývoj. Klidně bych si koupil 15let starý rám od Cannondalu vyrobený v USA, kdyby byl někde nejetý a cena odpovídala stáří :-)

      0 0
      • Georrge  

        a jak rychle stárne? Respektive za jak dlouhou dobu ztratí nějaké to procento pevnosti? Pohybujeme se v citelných číslech, nebo v hodnotách, kdy by rozdíl poznaly až tvoje vnoučata?

        0 0
        • ToBla  

          Nejsem odborník strojař, ani odborník na materiály. Mám nějaké technické vzdělání (i když si živím něčím jiným).Absolvoval jsem ale přednášky ze strojařiny na VŠ a pamatuju si, že vyučující-inženýr strojař (věnoval se stavbě sportovních letadel) nám říkal, že v konstrukcích se zejména díky pnutí dochází ke změnám i když se výrobek nepoužívá(stárnutí materiálu). K tomuto stárnutí dochází ale i u materiálu např. trubka z duralu, oceli atd. který je vyrobený a někde leží ve skladu. Je jasný, že stárne pomalu a nepoznal bych to. Když ale někdo napíše, že nestárne vůbec, tak to není pravda! Mnohem větší rozdíl mezi starým rámem a novým bude vývoj geometrie a kontrukce (např. profilace trubek, tvar zadní stavby) atd.

          0 0
          • pepek  

            a není to stárnutí naopak pozitivní? zvlášť, když je to svařovaný

            0 0
            • Fran-tic  

              není… proto tepelné zpracování po svařování, aby se snížilo pnutí kolem svarů. Svary jsou teplem a strukturou mnohem pevnější než zbytek rámu a na přechodu teplotně ovlivněné oblasti svaru s rámem to pak praská

              0 0
            • pepino  

              Ano, tomu se říká, že starý rám mládne:)

              0 0
          • Georrge  

            ano, vlivem vnitřního pnutí materiály stárnou, nebo spíš se unavujou, jako se unavují při zátěži. Pokud v nich pnutí není, neunavují se. Pokud je ale vytvrzování, svařování či kalení uděláno dobře, respektive pokud se po tepelné úpravě udělá adekvátní žihání pro odstranění pnutí, tak je stárnutí velice pomalé a vzhledem k vlivu běžné zátěže zanedbatelné. Proto se mu tu říká, ať na to nebere ohled, detailama bychom mu akorát pletli hlavu.

            A řekl bych, že výrobci kol už to za ty roky budou mít vychytané, navíc používají materiály, které nejsou vyhnané na hranice možností, právě proto, aby dobře snášely svařování (bez nutnosti žíhání) a pnutí obecně.

            Jak je to u duralů 7050, 7075 to nevím.

            0 0
            • Nimrod  

              7050 a 7075 není dural, ale slitina hliníku. a 7075 se, pokud vím, svařovat moc nedá

              0 0
              • Georrge  

                jj není to dural, nějak se mi to tam přimotalo.

                0 0
                • kubad  

                  Dural nebo duraluminium (z lat., „tvrdý hliník“) je obchodní označení pro různé slitiny

                  tak proč by to nemohl být dural?

                  0 0
                  • Georrge  

                    je to takové slovíčkaření, duraly jsou slitiny hliníku s určitými přísadami, ale jiné třídy duralu (6000 7000 a asi i další) mají jiné přísady, takže někteří je asi nepovažují za duraly… mě je to celkem jedno, já bych nejradši říkal dural všemu :D

                    0 0
                    • kubad  

                      tak jak říkáš, je to o složení a o přísadách, ale Dural je v podstatě jen obchodní název tvrzeného hliníku, takže bych klidně dural říkal všemu :D

                      0 0
                      • Fran-tic  

                        Dural není obchodní název tvrzeného hliníku, ale označení slitin hliníku s mědí jako hlavním legujícím prvkem. V tom je asi největší rozdíl od ostatních, kde jí tam je podstatně nejvíce. Navíc v té době, kdy se jim připlantala měď do hliníku vznikl nejpevnější hliníkový materiál. mez kluzu má skoro k 500 MPa, z čehož byli Amíci i kosmonauti paf, takže duraluminium se říká defakto jen dvěma slitinám 2014 a 2017, které se nejvíce používaly :).

                        0 0
                        • kubad  

                          Viz. Wikipedie

                          Dural nebo duraluminium (z lat., „tvrdý hliník“) je obchodní označení pro různé slitiny obvykle 90–96 % hliníku a 4–6 % mědi s menšími přísadami hořčíku, manganu aj.

                          0 0
                          • Fran-tic  

                            tak to určitě taky najdeš materiálové listy slitin hliníku a zjistíš, že například řady 6×xx a 7×xx používané v cyklo mají pod 0,5 % mědi

                            0 0
                            • kubad  

                              Ctes tam to obvykle?

                              Dural není materiál, ale obchodní oznaceni

                              Která taky není přesně specifikovana

                              Nemá to smysl moc řešit

                              0 0
                              • Fran-tic  

                                nebudu se s tebou dohadovat, jestli je dural materiál nebo obchodní označení materiálu. to nebylo ani předmětem diskuze. to že duraly mají určité specifické složení ti vypsala i wiki. já se koukal na ústav materiálů + do nauky o materiálu od Poláčka a všude je „dural“ označována slitina Al-Cu-Mg. Takže ať už je nebo není blíže specifikována, tohle už je dost vypovídající na to, aby mezi ně nepatřily slitiny z řad 6 a 7. Stejně tak se hliník dělí i v dalších věděckých pracích.

                                0 0
                                • kubad  

                                  Tak ted si vcelku odporujes :) s tou mědí, nějaká je i v 6 a 7

                                  Sam to pises :) takže je to slitina Al-Cu-Mg

                                  Dal se v tom nenma cenu stourat Dural fakt nic presnehova konkrétního neznamená a není nic proti ničemu tohle zauzivane označení používat.

                                  0 0
                                  • Fran-tic  

                                    neboj, mám to pod kontrolou :) Ty pozice prvků za Al se vytváří podle minimálního obsahu, který musí splňovat. Protože těch legur tam je kopa a jen některé mají tu nosnou funkci vlastností. Tz. že třeba abys mohl napsal Al-Zn, musí tam být nad 3 % Zn…obdobně je to s mědí u toho duralu :) ona tam je, ale jsou to 0,1 % třeba pro 7005, takže je zbytečné to uvádět :)

                                    0 0
                                  • Patar  

                                    Nikdo z přispívajících do tohoto vlákna nezmiñuje Si,co by velmi důležitý legující prvek jak základního, tak přídavného materiálu finálního produktu- svařovaného rámu kola. To nikomu nic neříká metalografický rovnovážný diagram?

                                    0 0
                                    • kubad  

                                      jj

                                      ale ono se spíš řeší zaužívaný název Dural, než materiál jako takový

                                      0 0
                                    • Fran-tic  

                                      říká, ale je to naprosto od tématu..

                                      0 0
                                      • Patar  

                                        Jenže křemík má podstatný vliv na únavovou křivku a tzv. tečení hliníku.

                                        0 0
                                        • Fran-tic  

                                          což tady bylo také napsáno

                                          0 0
                                          • Patar  

                                            Ten příspěvek mě najdi- především čas.

                                            0 0
                                            • Fran-tic  

                                              třeba hned první příspěvek diskuze varuje na únavovou křivku 6061 T6, zaznělo to tu vícekrát.

                                              0 0
                                              • Patar  

                                                Tato diskuze nemá dále smysl. Můj příspěvek měl za úkol zdůraznit příčinu stárnutí vlivem obsahu Si jak v základním , tak přídavném materiálu.6061 je jasný, přídavný materiál je zcela anonymní. Vlivy a dobu stárnutí jako celku nikdo nezmiňuje.Dobrou­ noc.

                                                0 0
                                                • Zdyn  

                                                  Tady se především řešilo stárnutí rámu,který nebyl používán, tedy zatěžován. Na to Si nemá vliv. Také by mě zajímalo, jak z rovnovážného diagramu stanovíš vliv Si na únavu.

                                                  0 0
                          • Zdyn  

                            Wikipedie nemá vždy zcela přesné informace, jak je známo.

                            Dural není obchodní označení, ale tento název (duraluminium) použil objevitel této slitiny. A jedná se skutečně pouze o slitiny s mědí, tedy v řade 2×xx. To, že se dural říká prakticky každé Al slitině je věc jiná. Je to špatně, ale už se to tak u většiny populace vžilo.

                            0 0
                        • mountaineer  

                          Priplantalo se jim tam lihium a ne med,teda jestli myslis radu 8000:o)

                          0 0
                  • Nimrod  

                    jako dural se označují tuším jen slitiny třídy 2×xx. ale je to jen slovíčkaření, netvrdím že ne

                    0 0
                  • Georrge  

                    ono tam těch označení je totiž víc, třeba slitina s přídavkem scandia má obchodní název scandium… a myslím že už jsem viděl takovéhle názvy i pro další slitiny.

                    0 0
        • ToBla  

          Stárne pomalu (nebo síš velmi pomalu). Jak rychle asi bude záležet na materiálu, kvalitě zpracování, u T6 na kvalitě provedení tepelné úpravy. Jak jsem psal, nebál bych se koupit kvalitní nepoužívaný 15let starý rám. Taky je jasný, že nemá význam se tím zabývat (myslím tím únavou). U noname rámů bych řešil spíš geo, kvalitu svařování (/alespoň to jak je svár provedený). Taky vím, že rámy před cca 5ti a více lety měly problémy s vibrací zadní stavby kot. brzd. Bylo nutné přefrézovat úchyty na třmen a ani to často nepomohlo. Dnes jsou i levné rámy líp provedené a kvalitnější.

          0 0
          • Fran-tic  

            hliníkové slitiny mají nevýhodu oproti oceli a karbonu právě v necitlivosti na vibrace a změně vlastností během funkce součásti. Kvůli toho je proces vytvrzování resp. stárnutí nežádoucí (podporuje vibrace a více namáhá materiál) – teďka se bavíme o vybraných typech slitin hliníku. Hodně to zálěží na chem. složení. ocel má v tomhle výrazně lepší vlastnosti, až na měrnou hustotu, kde to projíždí ve velkém a potom to váží, co to váží :)

            0 0
      • Fran-tic  

        Dural je něco jiného než slitina 6061, plantáš. Duraly mají odlišné složení i vlastnosti a podle tvého rozdělení se v cyklistice používané značí 2014 a 2017. Rozdíl bys nepoznal, ale je tam. Není to věc až budu děda, vnuk pozná. Z toho důvodu ty komponenty prochází vhodným tepelným zpracováním, jen aby se tyhle pochody oddálily. Proč jinak by si prodražovali výrobu a technolog. proces, kdyby se měl představec nebo rám podělat za 60 let…

        0 0
    • Internaut  

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.