Chtěl bych se zeptat majitelů 29 , jaké je srovnání 26 a 29 při jízdě do kopce po pevném rovném podkladu 12% stoupání.
Chtěl bych se zeptat majitelů 29 , jaké je srovnání 26 a 29 při jízdě do kopce po pevném rovném podkladu 12% stoupání.
Je to o 3,52978% lepší.
nepostrehnutelny rozdil ale presto se tu o presna cisla a pocity pohadame vsichni do krve !
Na nerozbitém povrchu se není moc co dohadovat. Za mě tedy rozdíl na pevném rovném podkladu žádný.
Jaks na to prisel? Nebo to mas jen takovej pocit?
Jednoduše. Jedu stejně rychle při stejných tepech a ani na 26, ani na 29 nemám žádný problém (při těch 12% a pevném rovném podkladu). A pocitově taky žádný rozdíl (kola zcela srovnatelně postavená, stejný posed, srovnatelné komponenty).
Cca. stejna vaha kol? Tos opravdu zkousel? Na 12% stoupani?
Konkrétně jsem srovnával:
Tedy kola o 100g těžší v neprospěch 29
A pak jsem to srovnával pro dvoje pláště:
Valivý odpor obojich plášťů je v obou verzích ± stejný, takže ten to nijak neovlivnil. Tady budou zajímavé nové RaR 29, jestli na tom budou pořád ± stejně jako 26 nebo ne (když teď mají mírně jinou konstrukci pro 29tku).
V ani jednom případě jsem nikdy nedokázal prokázat nějaký rozdíl v rychlosti při stejném výkonu. Dle výpočtu (který tu byl jinde) by ten rozdíl pro mojí váhu se započtením ještě vidlice (rám jsem měl ± stejně těžký na obou dvou celopevňákách, zbytek osazení zcela totožné) + počítáno pro ty Supreme (nebo jiný totižný typ pláště s podobným váhovým rozdílem) měl být 1% potřebného výkonu navíc u 29tky (pro tu variantu Supreme a to pouze v případě zrychlování).
A to je tak malý rozdíl, že ho opravdu už změřit jen dle tepáku a rychlosti nedokážu (i když jsem vždy srovnával vícekrát stejný úsek).
Co jsem kdy srovnával všechno možné, tak rozdíly do cca 2% potřebného výkonu nejsem schopný objektivně rozlišit.
A v druhém případě pro ty lehčí RaR u 29tky to bude dle výpočtu jako celek už ± na stejno. Takže tam by ani žádný rozdíl být nemá.
A srovnával jsem to na větším množství úseků včetně několika kopců. A kopec s 12% úseky taky byl. Vše srovnáváno vždy na asfaltu nebo případně pěkných cestách, kde udržím rovnoměrné a srovnatelné tempo.
V technických výjezdech v terénu je už srovnávání opravdu dost ošemetné, aby z toho nevypadnuly úplné nesmysly. Tam bych musel mít k dispozici Wattmetr.
Pak jsem na obou celopevňákách odjel převážně asfaltovou akci v horách (oboje právě na té variantě RaR, kde to váhově vychází celkově ± nastejno). Na 26tce Korsiku, na 29 Sardinii. Tohle srovnání už je trošku problematické, protože je s velkým časovým odstupem (2 roky). Najeto jsem měl v obou případech ale podobně a jezdilo mi to taky podobně, počasí také srovnatelné.
A tyhle dvě akce hodnotím z pohledu kola naprosto srovantelně až na jeden jediný zásadní rozdíl. Na 29tce o třídu větší pohodlí na rozbitějších úsecích. A pak tedy ještě na 29tce mi o trošku hůře brzdí brzdy (větší páka kol je znát), ale pořád dostatečně, takže bez problémů.
Ještě jsem zapomněl zmínit zcela zásadní věc. Na obou těch celopevňákách byl totožný posed.
Ona výhoda 29 s epozná hlavně v těch úsecích, které jsou pro 29 jako dělané, taky si myslím, že stejnou trasu bych objel na 26 stejně rychle jako na 26.
Ještě k poslednímu odstavci, když jsem tady tvrdil,že stejné brzdy na 29 brzdí hůře než na 26 tak jste mě tady kamanovali, někteří dokonce trvdili, že se stejnýma brzdama zastaví na 29 rychleji.
Tak tady je to jednoduché. Brzdí to přesně o poměr poloměrů hůře. V mojem případě tedy cca o 9%.
O jedno větší/menší kotouč je o malinko větší rozdíl (tedy když dáš na 29tku o jednu velikost větíš kotouč, tak jsi na tom nepatrně už lépe).
Já jsem nic o rychlejším brždění na 29" určitě nepsal. Mohlo to být ale myšleno tak, že není limitem výkon brzd, ale trakce, která může být u 29 lepší.
U mě jsou ty brzdy hrozně zvýrazněné ještě tím, že na 29tce mám Elixiry R a na 26tkách The One. Takže pak je ten rozdíl při střídání obrovský.
Jak to brzdí (26×29) jsem samozřejmě srovnával Elixíry R x Elixíry R (manželka je má na 26 HTčku) a ne s těmi The One.
Ne ne, ty jsi nepsal, ale někdo tohle tvrdil, nevím už kdo. Kdybych chtěl aby brzdy měli výkon stejný jako na 26, tak bych musel dát kotouče 180mm. Ale nějak mě tohle netrápí, 160 stačí. Tenhle efekt slabších brzd je podle mě víc poznat u slabší brzdy jako je BB7, o proti současným hydrám, tenkrát jsem vyzkoušel kotouč 140mm a ani na listí se mi nepodařilo hodit zadní kolo do smyku :-)
Tak 160tku bych vepředu už na 29tce na těch Elixírech nezkousnul. Mám tam 180/160 (stejně jako na The One na fullech, tedy až na jeden kde mám 180/180, tam dozadu nejde 160tka).
Zcela vycerpavajici :) Jinak vahou jsem myslel komplet vahu kola, ale to celkem neva. Ja prave taky nejsem schopen rict, zda na takovym useku je rychlejsi to ci ono.
Nemůžeš srovnávat stejnou váhu, 29er bude při stejný ceně a stylu stavby vždycky těžší…
Tady nikdo neresi cenu! K cemu by bylo srovnani 13kg 29tky a 10kg 26tky? No k hovnu, soudruhu.
Když se rozhoduju, jestli postavit 26 nebo 29er, tak jsem omezenej svým rozpočtem a při tom mi 29er vždycky vyjde těžší… Nebo ty jdeš do obchodu s tím, že koupíš 26ku na XTčku nebo 29er na XTRku podle toho, co líp jede, i když ta 26ka bude o 30 tisíc levnější? Neměla by se alespoň teda srovnávat odpovídající rámovka (Flash/Flash 29, 9.9/Superfly, O.Nine/Big Nine) na stejným osazení? I když tam pořád bude cenovej rozdíl v neprospěch 29eru…
0.5–0.7kg rozdíl už je pro mě třeba cca 40tisíc investice, když nebudu chtít obětovat funkci… To mi přijde sakra markantní rozdíl.
Podle mě je cena vcelku základní faktor a když budeš srovnávat stejně těžký, tak podle mě bude 26ka v ceně toho srovnávanýho 29eru lepší…
Vsak vzdyt jsem psal, ze pak by byla 26tka lepsi. Akorat je blbost, ze 0,5–0,7 kg = 40tisic investice.
Jsem psal pro mě… Možná teda míň, když bych bral nějaký lehoučký brzdy, XTR kliky a nějaký ty titanový kravinky. Já počítal s DT Swiss XCR vidlí :).
Pokud se bude srovnávat srovnatelná 26×29 (tedy totožný typ pláště, srovnatelná kola typu ST x C29ssmax, stejný typ vidlice a srovnatelný rám; zbytek totožný), tak to se dostáváme zhruba na ten 0,5kg rozdíl, který se řešil v tom výpočtu v tom dalším vláknu. A pro tenhle rozdíl vycházelo to 1% navýšení výkonu u 29tky pro situaci zrychlování (tedy pro tu nejhorší variantu, kde bude největší rozdíl).
U levnějších kol typu do 20tis. bude rozdíl o něco větší, tam by to mohlo jít tak k těm 2–3%.
V té variantě RaR je ta 29tka cca o 100g těžší, tedy jako celek jsou ± stejně těžká.
Ok.
za mě je to velký rozdíl + samo sebu pro 29er
V čem?
Let the flame begin !
mám pár kopců které jsem na 26 nikdy nevyjel ale na 29 je dávám. Jsou to kopce kdy pří náklonu dopředu podkluzuje zadek a při náklonu na zadek se zvedá předek.
to už je podle toho jak na kole sedíš, jaký máš plášť atd. Ale s 29 jdou vyjet spíš místa, které jsou hodně kamenité s moc nerovnostma – např schody apod :) jinak na rovném bych řekl že to je nastejno.
Dotaz byl na pevný rovný podklad a 12%.
Dík za reakce, mám v okolí několik kopců , kde se mi na 26 staví přední kolo a když stoupnu, tak podkluzuje zadní. Vždycky mě štve, když to nedám. Zde by mohla být ta 29 lepší, ne?
Na zadní se bude stavět 29tka později díky delší zadní stavbě (o něco delší je vždy i u 29tek s kratší zadní stavbou).
Stejný plášť má u 29tky mírně lepší grip, to také trošku pomůže.
Na začátku ale píšeš 12% + pevný rovný podklad. Pokud už tady máš na 26 problém, tak je to hodně divné a něco je hodně špatně.
Osobně na 29 celopevňáku vyjedu o něco více než na 26 celopevňáku, rozdíly ale začínají úplně někde jinde (při o hodně větším sklonu a na horším povrchu) než na těch 12% a pěkném povrchu.
Pro svojí postavu nepotřebuju delší zadní stavbu 29tky (taky ani o moc delším na svojí 29tce nemám), ale ocením a pomůže větší kolo (grip a lepší překonávání překážek).
Teď už se bavím o extrému, ne o 12%. Díky.
je to o tom, jak clovek umi jezdit. to ze se stavis na zadni nebo ti to podkluzuje je nedostatek techniky :)
na 29 mi to prislo jednodussi, ale zase neohrabane
Ano, v kombinaci s kazetou s větším posledním pastorkem (min. 34).
Na 26 fullu mám nejlehčí 22/34 a někdy prostě skončím na tom, že už to nedokážu pořádně ušlápnout. Nedokážu si představit, že bych měl o 12 procent těžší ten nejlehčí převod (což je rozdíl 29/26).
Tak nestoupej:) Mozna jen spatna technika jizdy do kopce.
29ka se do kopce tlačí mnohem hůř protože je těžší jak 26ka MUHEHE :O)
Ja teda na 29tce do kopce jezdim a navic ji mam lehci jak predtim 26tku :-P
kámošův 26" GT avalanche vel.L je těžší jak můj x-cal:-).
no ale ne v základu :)
no ale stejně je to sranda, jak jsou ty GT těžký mrdky:-).
Nejsou nijak zvlášť, spíš průmer, avalanche je prostě víc takovej am rám než xc, takže hmotnost rámu tomu odpovídá :)
Dvacetšestka jede po rovném podkladu do kopce subjektivně mnohem lépe. Jiné je to v obtížnějším terénu. Třeba takový Kelčský Javorník nedal při Drásalovi nikdo z dvacetšestkařů ani z elity a bác ho, já, takový trouba, jsem se tam na 29-tce vyšplhal :-)
S tím rovným podkladem souhlasím, mě se 26 zdá rychleší třeba po silnici, ale co mám teď bezduše na 29 tak to celkem i po té silnici jede.
Neříkej, že jsi všechno vyjel, teda jestli si jel od Tesáku, přes partyzánskej pomník, jsem si říkal, že bych to nedal ani kdybych se … :-)
Na dvacetšestce to nedám ani do poloviny, ale velká kola, to je jiná. Sjeté 29 Crossmarky drží prostě nesrovnatelně lépe než jakákoliv 26-tková guma :-) Když se mrknu na záznamy tras, tak po asfaltu jedu do kopce na velkých kolech pomaleji než na klasice, ať dělám co dělám.
A o kolik máš různá kola jako celky (myslím 26×29), hlavně z toho kola a pláště?
U 29 vidím problém kromě mírně vyšší váhy v pláštích. Některé 29 pláště dopadly valivým odporem tragicky (výrazně horší než 26 verze), protože jsou v něčem ošizené (např. chybějící Black chilli u Contíků).
Přesně tak, mírné stoupání po silnici na 29kách mi přišlo vždycky o dost těžší než na 26ce.
Kacíři! 29er jede líp vždycky a všude! Jsi neviděl Kulhavýho?
Tak tam to je především o nohou, to je vždycky ten nejzákladnější faktor, kterej se tady dost často opomíjí :)
Podle mě se hlavně opomíjí jinej základní faktor: zábava. Osobně mě jízda na 29eru nudí a přijde mi to kolo línější a z toho důvodu na něm jezdit nebudu, i když by mi to možná na určitým typu trasy o pár vteřin zrychlilo.
přesně tak, fun factor je nejdůležitější.
ze bych prisel o poradnou kupu legrace ? 26tku sem nikdy nejezdil :)
Zábava je velmi důležitý faktor, ten tu ale nemá cenu rozebírat, ten si stejně každý musí určit sám podle sebe.
Tj, vubec nas to na tech velkych kolech nebavi, tak proto na nich jezdime :)
Vždyť jo, je to o tom, kde kdo jezdí, kolik měří, jakou má techniku… Když vezmu klasickou trať těžšího XCčka, tak pro mě je to zábavnější na 26ce, se 29erem si přijdu jak slon v porcelánu a přijde mi, že se s ním při zrychlování peru… Pro někoho by byla 29ka rozdíl jestli to vůbec projede nebo ne, pak je 29er pro něj určitě zábavnější.
No a ta 26 byla vahove srovnatelna s 29 na te xc trati? Protoze prave v terenu jsou jeji velky vyhody.
Superfly i Flash 29 zhruba stejně jako moje 9.9ka.
Velký výhody jsou v tom, že s kolem nemusíš moc pracovat a ono si s překážkama poradí a jen tak se nenechá rozhodit ze stopy. Což občas může bejt problém, jindy zase výhoda, rozhodně bych neřek, že je jedne ve výsledku lepší, je to o tom, co člověk jezdí a jakej styl jízdy ho baví.
Ale prdy, žádný výhody nejsou, už to sakra pochopte :) Kulhec i kdyby jel na 26ce tak to vyhraje. A v první padesátce by byli jezdci jen na 29kách, Žádný výhody, furt je to jen o nohou a o tom komu jaký kolo víc vyhovuje.
Ale žádný výhody, už dost! :D
Tak to ze to tobe neprineslo zadny vyhody neznamena, ze to plati i pro vsechny ostatni :-P
A to víš jak? :)
Nedelej ****** :) Tys to tady necetl? Staci si precist zkusenosti nekterych + podivat se do nasich biku.
Tak každej si vždycky hájí to svoje, ale to jestli má někdo 26ku nebo 29ku je v tom jak pojede rychle uplně jedno, hlavní je technika a mít v nohou, to je přeci bez debat :)
Podle gusta žádný dišputát…snad jsem to napsal dobře :-)
Na 29 jsou třeba zábavný težký výjezdy, kořeny, velké šutry a tak, kolo tě posune o další level.
Na 29 jsou třeba zábavný težký výjezdy, kořeny, velké šutry a tak, kolo tě posune o další level.
To samý mě baví i na 26, 29ky jsem měl dvě a o žádnej další level mě to neposunulo, není nic co bych nevyjel na 26 stejně tak jako na 29ce. Možná na 29ce bych spíš nevyjel hodně točivý a těžký výjezdy, tam jsou ty kola prostě neohrabaný.
Není to podle gusta, ale proti gustu…
Ano máš pravdu, je to tak jak píšeš.
pokud budeš vysokej cca 2m, tak tě 29er stopro posune.
BTW jel jsem sudety na 26 i 29 a rozdíl třídy ve prospěch 29.
Tak v těchhle případech se mi líp, než na 29er HT jelo na 26" fullu :D. A úplně nejlíp na 29er fullu GF HiFi.
Ideál by bylo mít jeden bike, něco jako transoformers, měnil by se vzhledem k terénu :-)
Kulhavý, Kulhavý, on má 29er Cannondale?
Toho měl ještě ve 26", to na něj ještě sponzoři s tímhle novým vynálezem netlačili :).
kulhec povalí dobře i na tříkolce:-)
Vždyť já to taky myslel ze srandy ;-).
Tak to respekt
Na stejné převody to chce více síly, méně frekvence. Do jakéhokoliv kopce. ;)
neřešit,jezdit!
Dva zlaté bludišťáky !
Pukud je to asfalt nebo nejaka trivialni sotolinka tak sou lepsi 26 protoze sou lehci. Pokud v tom je nejakej ten sutri a kamen tak 29 protoze proste jedou jak tank. Vyjedes na nich vic
a ví to šaman?
záleží jestli máš na tom bezdušáky, bezplášťáky nebo poslední výkřik bezkoláky…
Už můžeš jenom na nosítka? :)
jasně nosítka s koly ve tvaru kulatých čtverečků…