Stumpjumper 2010 & TALAS (nastaveni)

14 nepřečtených
  • npeter

    Registruju nepříjemnou věc na SJ FSR Elite 2010.

    Při asfaltových přesunech, když snížím zdvih ze 140/120 na 100, tak kolo jakoby pocitově ztratilo rychlost/lehkost jízdy. Poprvé, když se to stalo, jsem měl pocit, že jedu na píchlém zadním kole. Změna ze 140 na 120 je subjektivně z tohoto pohledu bez problémů.

    Přitom bych spíš čekal, že zdvih 100 by měl být na asfalt nejvhodnější.

    Jediné, co mě napadá, je že snížením zdvihu vidlice se něco stane mezi třmenem a 200mm kotoučem a kolo to přibrzdí.

    Všiml jste si toho ještě někdo?

    A doteď nechápu, co Specialized sleduje tím, že vidlice nemá pevnou osu…

    0 0
    • mirav  

      Normální. Je to velká změna geometrie. Těch 100 mm dávám jen do extra dlouhejch výjezdů po asfaltu a ještě zamknout tlumič.

      S tou pevnou osou bych to zas tolik nehrotil (ale červík hlodá).

      0 0
    • Výběr z produktů
      Cannondale Trail SL 4 29 dámské kolo, fialové Skladem 1 kus

      Výprodej -22% Cannondale Trail SL 4 29 dámské kolo, fialové

      23 899 Kč -22% MOC 36 199 Kč

      Cannondale Scalpel Carbon 3 29 kolo, candy red Skladem 1 kus

      Výprodej -15% Cannondale Scalpel Carbon 3 29 kolo, candy red

      95 599 Kč -15% MOC 139 999 Kč

      Yeti SB130 C1 Kit 29 kolo, tyrkysové Skladem 1 kus

      Výprodej -12% Yeti SB130 C1 Kit 29 kolo, tyrkysové

      147 999 Kč -12% MOC 175 999 Kč

      Přejít do shopu (Kola / Horská)
    • marapara  

      Jak píše mirav, je změnou geometrie. Samozřejmě poměr zdvihu 120 vepředu na 140 vzadu není optimální. Kór u SJ FSR je to hodně znát. Bylo to znát už u modelů 2009, kdy měl vzadu zdvih 120 a vepředu Talase 140/120/100. Prostě u zdvihu 140 byla geometrie nejlepší na ježdění.

      Změna zdvihu na 120/100, možná těch 100 je už zbytečných, použiji to vyloženě při převážení kola autem, je vhodná jen do prudších stoupání. Když jedeš normálně po rovině je zdvih 120 nevhodný.

      To že nemá pevnou osu je trochu smůla, Spešl to nahradil pevnou osou 9 mm vepředu, což samozřejmě tuhosti 15 nebo 20 mm osy nedosahuje, ale znát to oproti běžných 5 mm je. Pokud ti to nevyhovuje, nezbude nic jiného, než koupit jinou vidlu a přední kolo.

      0 0
      • npeter  

        Hmm, že změny zdvihu znamenají změnu geometrie, to je jasné, ale že by měla mít negativní vliv na jízdu po rovině? Nějak mně to pořád neleze do hlavy proč… zadní zdvih 140 přece není o tom, že by vzadu rám kola byl o 40mm výš než u kola se zdvihem 100. Vepředu se rám kola (a tedy i pozice jezdce) zvedá/snižuje prakticky o celou hodnotu změny zdvihu, ale proč to jako má mít vliv na rychlost/lehkost šlapání?

        Jinak nesouhlasím s tím, že by 140 bylo ideální na jízdu, podle mě je to ideální na sjezdy v terénu, ale např. hravé klikaté traily projedu rychleji a jistěji na 120, kdy má přední kolo lepší přítlak, je víc zatíženo. Pozici 140 říkám „chopper“, je hrozně pohodlná a jezdím na ni skupinové vyjížďky, kdy moje tepovka nepřekročí 140 (sám mám běžně průměr kolem 170) :-)

        Jestli to nebude odfláknutým předním nábojem, jak se přední kolo víc zatíží, že by měl větší odpor.

        0 0
        • mr.antik  

          tak těch vlivů bude asi víc – ale rozhodně bych to nehledal v náboji nebo kotouči.

          Spíš to souvisí se změnou polohy těla, posedu, zabírají prostě jiné svaly, včetně rukou a horní poloviny těla. Pak je možné, že se odlehčí zadní kolo, zmenší se sag a víc se to pohupuje.

          Ono třeba na pevňáku stačí dát řidítka o 1cm vejš a už je to znát i na šlapání, než si zvykneš.

          0 0
        • marapara  

          jj, má to opravdu velký vliv u Spešlu. Třeba předtím jsem jezdil GT I-Drive 5, který měl zdvih 130 vzadu. Občas jsem zapomněl vyšroubovat vidlici ze 115 mm na 130 a nebylo to skoro znát. Spešl má ale úplně jinou geometrii a tady je menší zdvih 120 vepředu a 140 vzadu znát hodně. Asi zabírají opravdu jiné svaly a prostě to tolik nejede.

          Pokud se ti zdá na běžnou jízdu v terénu zdvih vzadu 140 mm moc, mohl jsi koupit bajka s menším zdvihem třeba 120 nebo 130 mm a doředu dát vidlu s měnitelným zdvihem. Nenapsal jsem že zdvih 140 mm je pro jízdu ideální, ani jsem to tak nemyslel, ale napsal že poměr zdvihu 140/140 je pro normální jízdu ideální.

          0 0
          • npeter  

            No chtěl jsem původně Trance X1, ale když jsem se na tom projel, tak mně to přišlo hodně líné – ještě o dost línější (víc „chopper“) než SJ v setupu 140/140. A navíc jsem nebyl pořádně schopen vyjet ostřejší lesní úsek, který jsem na FSR XC 100/100 zvládal naprosto bez problémů.

            Proto zvítězil Spešl s TALAS před Giant s pevnou přední osou. Ono moc výběr hotových (sériových) trail biků s TALAS není. A nápad poskládat si Ellsworth Epiphany podle svých představ jsem odložil min. do další pětiletky :-)

            A není to tak, že bych volby SJ litoval, naopak, to kolo je úžasně univerzální, radost na něm jezdit. A když si vezmu, že stálo cca tolik jako základní FSR XC 100/100 před pěti lety + úpravy v podobě lepší vidlice a kotoučů, tak není moc co dodat.

            0 0
            • mr.antik  

              Trenc na 120 je z mého pohledu XC raketa :-) 140 na jízdu z kopce. V tom je výhoda těchto vidlic – na prostředku by to měl být univerzál a do kopce/z kopce to snižovat/zvyšovat.

              0 0
            • marapara  

              Jezdivost SJ FSR můžu taky potvrdit. Jede mi to na něm skoro jako na HT, respektive průměrnou rychlost na silničních přesunech mám tak o 0.5 km/h pomalejší na fullu, než na HT, což je zanedbatelné.

              Když jsem si SJ FSR koupil, taky jsem jezdil na silničních přesunech s vidlí na 120 mm, ale nejelo se mi tak dobře jako na 140 mm. Ten zdvih je asi opravdu v poměru 140/140 u Spešla optimální i za cenu choppera. On má totiž Spešl poměrně položený hlavový úhel a podkoplou vidlici, proto je to možná ještě tak markantnější.

              0 0
              • kubad  

                jak píšeš, prostě u kol s tímhle zdvihem to tak je , a snížení

                jen do prudkého kopce pro jednodušší výjezd

                0 0
            • mirav  

              moje zkušenost se změnou zdvihu je taky taková, že už jedu většinou jen 140 mm. Na rychlém povrchu stejné průměry jako na Zaskaru a na trailech vyjedu, kde jsem Zaskara nosil. Postupně Stumpovi nakládám i z kopce a RU vs pevná osa mě pomalu přestává trápit.

              Třeba Ti lepí pláště … . :)

              PS: co stříbrná sedlofka?

              0 0
        • MlokCZ  

          Sedlo máš předozadně nastavené na plný zdvih a snížením na 100mm na rovině tohle nastavení úplně zmrvíš a šlapeš hrozně pod sebe.

          Kromě toho sedlo je skloněné dolu, což taky není dobré.

          Prostě snižování na vidlici není na přesuny, ale je určené do výjezdů, zejména prudkých.

          A pokud máš na 140mm příliš malý přítlak předního kola, tak je chyba v posedu.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.