Téma na páteční večer: 8 vs. 9/10

136 nepřečtených
  • Kosta

    Zdravím bikeři, jelikož je pátek a k tomu večer, dovolil bych si založit jedno lehce provokativní téma, které, doufám, vřele prob(p)ereme. A sice – proč všichni jezdíte 9(10)-spd kazety? Je to kvůli vyšší ceně jak čistě spotřebních komponentů (řetěz, kazeta..), tak těch dlouhodobějších? Nebo kvůli nižší hmotnosti 8mi-kazety? Nebo snad kvůli delší životnosti 8mičkových kazet, řetězů? Rozsah kazet 8/9 je úplně stejný (pokud si nevyberete jinak).

    Co vy na to? opravdu využijete výhody 9spd oproti osmi? Nebo jenom jdete s davem?

    S chutí do mě, konstruktivní odpovědi na tento nekonstruktivní a zbytečný příspěvek vítány :-)

    0 0
    • M13  

      Lepší odstupňování?

      0 0
      • Kosta  

        Ty osobně poznáš lepší odstupňování?

        0 0
        • M13  

          Neříkám že za každých podmínek, ale když jedu na druhém kole (7sp) tak si občas říkám že někde ten skok je dost velký, a něco mezi by se hodilo. Nejde o to, že by na tom nešlo jet, ale je to pohodlnější a příjemnější.

          0 0
    • MlokCZ  

      Pro mě až 9tka nabídla dostatečný rozsah s přijatelným odstupňováním. Takže 8čkou rozhodně nahradit nelze. 11/34 kazeta se snad na 8čku ani nedělá. A pokud ji někdo dělá, tak bude mít už šílené skoky → nepoužitelné.

      A pak na 8čku se už nic lepšího dávno nevyrábí.

      Takže není co řešit a jediný důvod pro 8čku (mírně nižší výdrž řetězu mi u 9tky opravdu netrápí při tom, co mi vydrží).

      Až desítka je pro mě první nepotřebný krok (krok zvyšování počtu pastorků).

      0 0
      • AleZ80  

        Dělaj HG40-ku 11–34 a mezi největším a 2 největším pastorkem je ultra rozdíl.

        0 0
        • MlokCZ  

          Koukám na ní, ta je opravdu brutální s tím skokem. Tak tu bych tedy určitě nechtěl :-)

          0 0
          • Flegmatik  

            Shimano kdysi dávno dělalo i šestikolo, kde největší pastorek měl 34 zubů, nazvalo to MegaRange a já to i měl :-) V té době to byla bomba do kopců, ale samozřejmě ty 3 pastorky mezi tím chyběly dost :-)

            0 0
            • Rychlej turista  

              Tohle jsem kdysi jezdil a nemělo to chybu. Říkal jsem tomu vyprošťovák :-)

              0 0
            • Martin  

              já měl megarange na sedmičce 11–28 a pak skok na 34 :-) – to bylo peklo :-)

              0 0
      • Kosta  

        jak často jezdíš 11/34? :-) mně u 32z buď prokluzuje zadek při sjetém plášti, nebo se kolo staví na zadní při novém, ale že bych měl na 1/1 málo zoubků vzadu, se mně ještě nestalo :-) asi hovno jezdím…

        0 0
        • MlokCZ  

          mně u 32z buď prokluzuje zadek při sjetém plášti, nebo se kolo staví na zadní při novém

          přeloženo → neumíš jezdit

          0 0
          • Kosta  

            přiznávám, neumím… Poradíš mně co mám dělat jinak, když na některých úsecích ležím nalepený břichem na řídítkách vpředu co to jde, a přesto je téměř výhradně vyjíždím po zadním?

            0 0
            • ulipik  

              vidle Bomber s Etou:-)

              0 0
            • xshreck  

              :-) taky mě za to linčovali. Nestačí zalehnout břichem – posunout se celý na sedle dopředu a celé tělo posunout. Musíš mít zatížené furt zadní kolo a váhu přenesenou dopředu tak, aby se ti to nezvedalo.

              Dej si nějaké pěkné výjezdy, třeba se to naučíš jak já :) Btw pomohl jsem si delším představcem ( 110) a taky negativním úhlem představce. Ale to bylo kvůli vícero věcem :)

              0 0
      • nooski  

        Za jemné odstupňování kazety taky hlasuju. Proto mám na biku devítku 12–25 a na silnici desítku 12–23 (klidně bych obětoval 23 za 11, ale nevím proč je 11 pastorek u campy za tak šílený příplatek). Vozil jsem na biku osmičku 11–28 a už mi ty skoky přišly hrozně velké.

        0 0
        • Kosta  

          já, co mám bike jako „holku pro všechno“, tzn jak hory tak cesta, bych 12/25 asi nerozchodil :-D

          0 0
          • nooski  

            Však od toho je přece malý převodník ne? ;-) Fakt, že technické trasy nejezdím a 22/25 jsem letos využil při lednovém výjezdu po ledu na Velký Javorník, tam mi byla síla v nohou k ničemu – zlatá silnice, tam stačí jen dřít jak hovado a kolo aspoň jede dopředu.

            0 0
    • ulipik  

      nový kolo mělo 9 a starý taky, už to beru jako standard a nepřemýšlím nad tím

      0 0
    • Flegmatik  

      Nevím. Ale co mě více a nemile překvapuje je to, proč náš ministr zahraničí K. Schwarzenberg jménem naší republiky podporuje Gruzii pro vstup do EU…

      Odpověď ke kazetám: viz Mlok. Tady není co řešit.

      0 0
    • borda  

      viz. Mlok. 11/34 predevsim

      0 0
    • Ričmond1  

      Já mám sice devítikolo, ale jediná věc, která kdy byla na 4 nejlehčích pastorcích byla prach. A názor jako že je 9ka líp odstupnovaná je trochu směšný :D Jestli máte na hohách aspon trochu svaloviny, tak rozdíl v zubu nemožete poznat.

      Jinak Kosto prostě kdo má letos kolo, které stálo pod 30 a váží přes 10 je tak trochu hňup a neměl by tady co dělat, víš? Prostě jsou lidi kteří na 8mi kolo namají buď fyzicky, nebo mentálně :D

      0 0
      • Flegmatik  

        Tady nejde o svalovinu, ale o jemnější odstupňování zubů. Snad když pojedeš do kopce, dáš lehčí a ono to bude o více zubů, tak budeš šlapat jak kašpárek a v tu chvíli by si ocenil to „jemnější odstupňování“ třeba o jeden, dva zuby…

        0 0
        • Ričmond1  

          Jde o svalovinu :D když ji máš, tak neřešíš zub sem zub tam:D Konkrétně já vzadu řadím 5,7 a 9 :-P

          0 0
          • MlokCZ  

            Tak to pak jezdíš opravdu vtipné kadence nebo jsi ještě neviděl kopec…

            0 0
            • Kosta  

              otázka je, co je to kopec… a kolik kilometrů má na délku a metrů na výšku :-)

              0 0
              • MlokCZ  

                Třeba jakýkoliv 20% úsek v terénu. Pokud bude jen kratší, tak se najde v ČR v podstatě kdekoliv. A delší třeba již v historii vícekrát zmiňovaný výjezd po červené značce z Konečné směrem na Bumbálku (Beskydy hřeben Bílý Kříž->Bumbálka).

                0 0
                • JakeF  

                  Když už jsi u toho, jel jsi někdy výjezdy na stolový hory Vladař a Kozelka po TZ? Máš to v dojezdový vzdálenosti, tak jsem si říkal, že bys moh, docela mě zajímalo, co bys tam jel za převody.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Tam jsem nikdy nebyl. Mám trošku jiný názor na dojezdovou vzdálenost :-)

                    Dojet by se tam dalo, ale muselo by to být už skoro co nejkratší cestou tam i zpět. A ta vůbec není zajímavá.

                    Tím směrem jezdím občas Žihle → Plzeň (přes Dědka a Bábu, Rabštejn) a i tady už do Žihle vlakem, aby to bylo na pohodu.

                    Jinak dle mapy to vypadá zajímavě, skoro 300m dlouhý úsek s 25% (ten Vladař).

                    Takže je to jednoduché, co bych jel – 22/34. A pokud by tam bylo více míst, kde by bylo kvůli terénu nutné jet rychleji, tak bych to nevyjel.

                    0 0
                    • JakeF  

                      Jojo, dědka s bábou jsme jeli taky…

                      Vladař byl větší pohoda, toho jsem dal na 32/32, klasická lesní cesta, místy nějaký volný kameny, 25% mi tam ukazoval tacháč jen chviličku, největší atrakce byl spadnutej strom, ale i ten jsem dal bez šlápnutí.

                      Kozelka byla ostřejší, tam mi to ukazovalo 25% několikrát a jak jsem byl už prošitej (třetí den akce a ještě odpoledne), tak jsem to v půlce shodil na 22/28 a při přejezdu jednoho většího šutru jsem neudržel rovnováhu a musel si šlápnout, ale ještě jsem to rozjel a zbytek vyjel.

                      Každopádně to vysvětluje, proč se neshodneme v otázce 2*10 a použitelnosti převodů 22/32 a lehčích :).

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        To si celý výjezd na Vladař nespadnul s rychlostí pod 8km/h? Tak to vychází pro 32/32 a 70ot./min.

                        Já tedy točím většinou více v prudkých výjezdech, kolem 80ot./min (sem tam i ještě více), takže by to bylo už kolem 10km/h.

                        0 0
                        • JakeF  

                          Na rychlost jsem nekoukal a kadenci namontovanou nemám, každopádně možný to je, těch 70rpm v kopcích tak jezdím, možná v těch neprudších částech jsem měl o něco míň, ale určitě ne nějak výrazně.

                          0 0
                  • MlokCZ  

                    Tak jsem ten Vladař srovnal s jedním výjezdem, který mám blízko a jel už mnohokrát (červená z Darovanského dvora na Plzeň).

                    V tomhle výjezdu je 120m dlouhý úsek také s 25%. A v tom úseku trošku šutry (pořád nic hrozného, je ale třeba sem místy trošku zrychlovat).

                    Pak ten kopec pokračuje dále, ale už pouze s 15% a ještě už i s úplně lehkým povrchem.

                    A ještě jsem ho nevyjel. Už jsem dal akorát celou tu prudkou pašáž, ale na konci ní konečná a už jsem neodjel ani tu mírnější dále (tedy tím myslím v kuse, po zastavení na malou chvilku je to už pak sranda dojet ten zbytek).

                    A v tomhle kopci nechávám 22/34 i na tu mírnější delší horní pasáž.

                    0 0
            • Ričmond1  

              Vlastně ne, sry. U nás na Valachoch je to takový zvláštní kraj, normálně vyjedeš z domu, jedeš z kopce a po 30km jízdy z kopce přijedeš z druhé strany dom :-P

              0 0
              • MlokCZ  

                22/19 převod, to je nejlehčí co jezdíš (když nejezdíš ty 4 největší pastorky) pokud máš 11/34 kazetu (pokud 11/32, tak je ten převod ještě těžší).

                Při 70ot./min to máme 10,2km/h. Tedy nikdy nejezdíš žádný kopec pomaleji než 10km/h? A to jsem vzal poměrně nízkých 70ot./min.

                0 0
              • Kosta  

                no jo, Valašsko, samá rovina… :-D ho**o kopce :-D

                0 0
                • hribik A1  

                  si ešte poriadny kopec ani nevidel :-D

                  0 0
                  • Kosta  

                    ten kopec máme tady za kopcem ;-)

                    0 0
                    • hribik A1  

                      za niekoľkými kopcami :-) za jedným máš leda tak vršatec :-)

                      0 0
                      • Kosta  

                        nekaž mně radost :-D děláš jak kdybys věděl kde bydlím :-D

                        0 0
                        • hribik A1  

                          v profile máš B-B, z čoho usudzujem, že ide o Brusel – Belgicko :-D

                          0 0
                      • Ričmond1  

                        šak vršatec je dobrý :D

                        0 0
                        • hribik A1  

                          ale strašný „lunapark“ (tak volám podobné miesta), tam od marca po október keď je trochu slnka, je toľko ľudí že tam sa normálne vôbec nedá sa rozvaliť na cestu a pospať si v peknej prírode.. lebo to potom po tebe do minuty trúbi auto a do dvoch ťa oští pes :-D

                          0 0
                          • Kosta  

                            musíš tam jezdit o půl jedné v noci, jak je tvým zvykem, pak tě maximálně ochčí ten pes :-D

                            0 0
                            • Ričmond1  

                              Zkus ochcat psa :D

                              0 0
                            • hribik A1  

                              to som ešte neskúšal, vtedy som sa pokaždé ponáhľal domov.. ale v lete by ten výhľad mohol byť večer zaujímavý :-)

                              0 0
      • hribik A1  

        nestálo pod 30 korún ani neváži nad 10 ton. stačí?

        0 0
      • MlokCZ  

        Neměl si před psaním toho příspěvku moc kozího mlíka?

        0 0
    • Kosta  

      no možná jsem ovlivněný tím, že v okolí nemáme kopec, kde bych 34z využil, ale na dlouhé prudší stoupáky, proč ne :-D … jinak k odstupňování… to opravdu poznáte, že třeba jedete na mírně nevhodnější převod? na kolika kilometrech se to projeví? Já za sebe mám pocit, že nějaké ideální převody do kopce nemám, prostě někdy jedu ve vyšších otáčkách, někdy v nižších, zbytek neřeším :-)

      0 0
      • hribik A1  
        1. ideálne prevody na nejaké miesto nepoznám, ani mierne nevhodné a na

        koľkých kilometroch – netuším, ja nikdy nemám jeden zaradený vyše než 200 metrov v kuse :-D

        1. jazdím asi tak ako hrajú poniektoré teamy hokej (ako sa kedy vyspia) –

        jedenkrát na o 4 kúsky vyššom prevode než inokedy a dvojnásobnou/po­lovičnou rýchlosťou… niektoré kopce ovšem zásadne len na najväčší…

        0 0
      • obda  

        Samo že poznám. A okamžitě :) Jedu nějakou kadenci, která mi vyhovuje, a potřebuji přehodit na lečí převod. Pokud je odstupňování moc hrubé, tak buď sílu na pedál nebo kadenci musím dost změnit. Ne že by to nešlo, ale mně opravdu víc vyhovuje obé ponechat. Pokud ti nevadí měnit otáčky, tak fajn. Taky jsem zvládal zajímavá převýšení na ukrajině. Ale teď mi to vyhovuje víc.

        0 0
    • kubad  

      K cemu 8 pastorku nesmysl staci jeden.

      0 0
    • scalar  

      8 st. kazeta mi přijde ideální, pokud u kol používám rozsah 11 – 28. Pak je super odstupňování i hmotnost kazety (nějakých 250 gr. u Sramu 850 za cca 300,– kč). Není problém sehnat i špičkovou osmičkovou kazetu 11 – 28 XT.

      U rozsahu 11 – 32 je osmičková kazeta použitelná, pozor tady nemá Sram 850 ideální skladbu, ale lepší už je devítková kazeta.

      11 – 34 je jasná valba devítková kazeta.

      11 – 36 ani desítkovou kazetu jsem nezkoušel, nemám k tomu důvod.

      0 0
    • vladaza  

      za staréch časů, ze kterých pocházím, stačil jeden převod, moje první favořiťka měla /super!/ 4 celá kolečka vzadu a pak už to šlo hopem 6,7,8,9 a na silničce 10, já se tomu nebráním, jemnější odstupňování mi, zvláště na silnici, přijde jako plus, čím starší tím větší /plus/, ale ještě před 2 roky jsem se v terénu caplil na singlu a stavěl se do pedálů jak valašské ogar, t.č. jsem vyměknul a euforie jednoho převodu vyšuměla

      0 0
      • Kosta  

        přesně, zvláště na silnici, tam chápu fakt, že na 150ti kilometrech je jemnější odstupňování znát… ale v terénu, kde se jede chvilku na nejlehčí, a hned na nejtěžší, těch X převodů nechápu… člověk pak vjede na rovinu a stejně řadí o 3/4 převody naráz..

        0 0
        • MlokCZ  

          Proto se také na silnici vozí mnohem jemnější odstupňování, v podstatě skoro celá kazeta po jednom zubu.

          Ty převody budou právě jedním z problémů proč neumíš jezdit prudké výjezdy.

          0 0
          • Kosta  

            myslíš že 34 zubů by mně pomohlo? co se týče síly tak si ymslím, že i na 32z mám pořád ještě dostatečné rezervy :-)

            0 0
            • MlokCZ  

              Ne, narážím na to nepoužívání 4 největších pastorků a lámání těžkých převodů.

              Extra prudké výjezdy nejsou o zapojení brutální síly. Musíš jet takový převod, který dokážeš ušlapat zcela rovnoměrně.

              0 0
              • Kosta  

                tak jestli to Ričmondovi vyhovuje, proč ne :-) ..já jezdím pocitově, a za sebe můžu říct, že mezi 9tikolem a 8mi jsem na nevýhody zatím nenarazil :-) asi málo jezdím nebo co..

                0 0
                • MlokCZ  

                  Tak jestli mu vyhovuje, že se mu kolo staví na zadní nebo hrabe…

                  Mně se kolo tedy na zadní nestaví nikdy (dokonce nemusím jezdit výjezdy ani na špičce sedla po snížení vidlice). S tím bych mohl mít problém až tak někde kolem 35–40%, což ale u nás běžně nikde není a stejně bych na to už neměl fyzicky.

                  0 0
                  • Kosta  

                    mu ne, mně ;-)

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Jo, sory, jsem některé příspěvky vás dvou zaměnil. Tak on zase nejezdí žádné kopce.

                      0 0
                      • Ričmond1  

                        Ty taky ne a potřebuješ horní 4 pastorky :D

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Jasně, 25% v terénu s nějakými šutry, to jistě není kopec. Ty souvislé zmiňované kopce jako Lysá, Pradět, Šerák, to také jistě nejsou kopce…

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            Praděd

                            0 0
                            • Ričmond1  

                              Dobře, vyjmenování českomoravských pánví by ti šlo.

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Že jsem se s tebou vůbec začal bavit, to byla velká chyba. Už na tebe reagovat raději vůbec nebudu.

                                0 0
                                • Ričmond1  

                                  Hej tak za 1. oháníš se tím jaké máš kopce, když hovno víš co jezdím já.

                                  za 2. nedokážeš pochpit, že někdo prostě lehčí řadit nepotřebuje.

                                  za 3. ještě sme spolu ani nezačali.

                                  za 4. „Kdo je u vás hňup?“

                                  0 0
                                  • JakeF  
                                    1. – o moc těžší kopce, než 25% v terénu nevyjíždí ani

                                    Eliťáci

                                    1. – neumíš šlapat / nejezdíš kopce (nehodící-se škrtněte, správná

                                    je minimálně jedna odpověď, možné je, že i obě)

                                    1. – lol
                                    2. – ty, to je bez diskuze
                                    0 0
                                    • Ričmond1  

                                      tak kdysi jsem zkoušel šlapat dozadu a připadal jsem si jak JakeF

                                      0 0
                                      • JakeF  

                                        Když šlapeš dozadu, tak se nedivím, že ti stačí tak těžký převody… Zkus to někdy dopředu, to kolo pak umí i jezdit. Avotomtoje.

                                        0 0
                                        • Ričmond1  

                                          Normálně, víš že když když jedeš dozadu 42–32 a 42–11 tak to kolo jede pořád stejně rychle ??

                                          0 0
                                          • JakeF  

                                            Hezký, ty na to máš mentálně i fyzicky, myslím, že jsi ideální adept na oboustranně radiální výplet. Na tvůj styl ježdění bude ideální.

                                            0 0
                                  • jIrI___  

                                    Z jakého města/dědiny jsi?

                                    0 0
                                    • Ričmond1  

                                      Brumov

                                      0 0
                                      • jIrI___  

                                        Škoda, to mám moc z ruky. Rád bych si s tebou totiž střihl nějakou vyjížďku :)

                                        0 0
                                        • Kosta  

                                          Rožnov není zas tak daleko ;-)

                                          0 0
                                          • jIrI___  

                                            No nějakých 70 km je daleko už i autem a ne natož ještě na biku :-))

                                            0 0
                                            • Kosta  

                                              Rožnovkou do Valmezu a Bečvou do Lidče to máš za chvilku zmáknuté aj kolem ;-)

                                              0 0
                                        • Ričmond1  

                                          Myslíš to tak jakože su kok.t a že to neni možné?

                                          0 0
                                          • jIrI___  

                                            To ne, jen jsem chtěl vidět jak vyjíždíš kopce na 5,7 nebo 9 vzadu, protože to musíš mít ukrutnou sílu v nohách.

                                            0 0
                                • jizby  

                                  Zkusil jsem si spočítat, na jak velký převod by sa dalo vyjet např stoupání 25% za předpokladu, že na obvodu klik působím stále plnou svojí váhou. Čili na klice stojím, šlapu dokonale kulatě a je to bez tahání nahoru. Tíha kola je zanedbána, v praxi asi nedokážu tu kulatost, zato mohu tahat. Berme tutu velikost tahu jako referenční hodnotu, nemá cenu stanovovat nějakou mez co kdo dá, to se bude individuálně lišit, někdo dá podstatně víc, někdo ne.

                                  No a vyšlo mi, že by to mělo jít na převod 2,1 dorychla, tedy 42/20 44/21 nebo 34/16

                                  Pokud to koriguju na váhu kola tak, že podíl váhy na celkové je např 85% (15 kg kolo, 85 jezdec)

                                  tak se tím 0.85 násobí ten převod takže pak je to pak 1,8 např 34/19 a stále bez tahání.

                                  Pokud uvážím fakt, že jsou jezdci, kteří taháním dokážou svou sílu proti tomuto příkladu klidně zdvojnásobit, pak bych se nedivil, že někomu to takhle vychází.

                                  Je to podle vzorce: převod P = pila/pastorek = 100/s * 2r/D

                                  s = stoupání v %

                                  r = klika (beru 175mm)

                                  D=průměr kola (beru např hezkých 666mm)

                                  Abych předešel zbytečnému flame – neřeším rychlost, ani výkon, ani optimální kadenci, ani techniku v terénu, ani netvrdím, že to takhle dávám, ani nepropaguju takový styl šlapání. Jen se snažím najít nějaké vysvětlení, aby výše zmíněné vyznání silařovo dávalo více smyslu.

                                  0 0
                                  • JakeF  

                                    Lol, proti tomuto stavu zdvojnásobit? Tak, jak jsi to nastavil, tak by to při kadenci 60rpm, což už je dost málo, znamenalo výkon skoro 1000W, což dávaj tak nejlepší cyklisti krátkodobě. Dvojnásobek je absolutní utopie. Nemluvě o tom, že ten výkon je kalkulovanej na asfalt, při vyšším valivým odporu v terénu a nižším tlaku pláště se to dostane ještě výš. Výjezd 25% v řádu stovek metrů je na bajku někde na hranici velký placky u klasiky 2*10 na asfaltu a zhruba 1,0 poměr v terénu pro nejlepší světový závodníky při rozumný kadenci, pokud to pojedou jako součást trasy ne jen jako sprint do kopce.

                                    0 0
                                    • jizby  

                                      klidně loluj, evidentně jsi nepochopil smysl toho, co jsem napsal a proč jsem to napsal. Reaguješ na to, co tam nebylo. Já přeci vím, že normálně se takhle nejezdí. Znovu opakuji, tohle bylo stanovení závislosti mezi sílou na pedál, převodem a sklonem.

                                      Snad by mělo být jasné každému, že takové síly lze reálně vyvíjet při malé kadenci, tak co mi argumentuješ nějakými 1000W?

                                      0 0
                                      • JakeF  

                                        Protože tvoje argumentace je založená na naprosto zjednodušený fyzice, kdy zanedbáváš veškerý odpory a že jich v realitě je. A k čemu je pak nějaký zdůvodnění, když v nemá nic společnýho s realitou? To bych pak rovnou moh napsat, že pokud budu přejíždět údolí, tak se na jedný straně rozjedu a na druhý straně vyjedu stejně vysoko, protože zákon zachování energie, no né?

                                        0 0
                                        • jizby  

                                          Mám dojem že se stále míjíme v tématu hovoru.

                                          Jistě je to založeno na zjednodušený fyzice. Ale ty furt nechápeš, proč jsem to tak napsal – to byl pokus srovnat se nějak s tím, že takhle někdo taky může jezdit – pokud tedy přispěvatel, kvůli kterému to vzniklo nekecal. Měl to být začátek diskuse o možném , nikoli optimálním, nebo metodicky správném.

                                          Já si fakt dovedu představit, že má někdo silově namakaný nohy – třeba z jinýho sportu a pak je schopen podat nějaký výkon při např dvakrát těžším převodu.

                                          To co mi vyčítáš, že zanedbávám nějaký odpory – to mi říkáš novinu – zanedbal jsem jen valivý odpor, zcela vědomě, protože příklad byl myšlen na pevný povrch, což jsem napsal. Takže to je ok. Nikde jsem netvrdil, že když se bude bořit, nebo hrabat, tak to bude stejné. Tudíž není třeba mi to pořád dokola omílat, jako kdybych byl úplný debil, co ještě nikdy nejel na kole do kopce. Rozhodně si nemyslím, že bych se míjel s realitou.

                                          No ale asi to dál nemá cenu, že.

                                          0 0
                                        • hribik A1  

                                          s takým holandským údolím 3 metre hlbokým by to aj šlo :-)

                                          0 0
                                  • MlokCZ  

                                    Ten převod by i ± takhle vyjít mohl, i když možná bych z praxe odhadoval o chlup lehčí (ale jen o málo). Nekntroloval jsem výpočet.

                                    A sice v závěru upřesňuješ, že neřešíš žádné podstatné další vlivy, ale bez nich to vůbec nejde. Navíc tam chybí i něco dalšího, co si nezmínil a přitom je to velmi důležité.

                                    Správné připomínky už napsal JakeF.

                                    Já bych z toho vypíchnul některé a ještě něco přidal.

                                    Především to máš pro asfalt (jak už zmínil), to je zásadní věc. V terénu k tomu přijde i výrazně větší valivý odpor a hned bude jen ten potřebný výkon někde jinde. Počítal jsi vůbec valivý odpor nebo si ho vynechal úplně?

                                    Na asfaltu je 25% pohoda, tam už jsem dal i výrazně více (něco přes 30% v Chorvatsku, asi 300m dlouhý úsek).

                                    Na asfaltu a jiném podobném tvrdém povrchu je extrémem třeba v jiném vláknu zmiňovaná Via Scanuppia. Tam je i 45% úsek a vyjet se to dá. Já bych tohle v kuse určitě už nedal a asi tady z BF téměř nikdo. Ale to je už fakt extrém.

                                    Mimo asfalt to ale takhle nejde počítat vůbec a bez těch zanedbaných dalších věcí to vychází úplně o ničem.

                                    Nejen ten již zmíněný asfalt, ale dále technika.

                                    Ta dělá hrozně moc. V tom terénu musíš udržet aby zadní nehrabalo, současně přední nezvedalo a ještě k tomu místy zrychlovat (nebo to rovnou jet celé rychle, pokud na to někdo má).

                                    To zrychlování (nebo rovnou to jet rychle) je zásadní problém. Jednak to dělá fyzicky výrazně náročnější a k tomu současně musíš udržet pořád to zadní bez hrabání a nezvednout přední. A to v tu chvíli zrychluješ, takže o to je to těžší.

                                    Bez zcela rovnoměrného šlapání se záběrem nahoru (na ten těžký převod při takhle silovém záběru) pokud udržíš nezvedání předního, tak okamžitě zahrabeš a končíš.

                                    Při silové jízdě ze sedla je třeba si hlídat nehrábání zadního už i v mnohem mírnějších výjezdech a třeba jen na šotolině (mnou zmiňovaný výjezd u Plzně je výrazně těžší než jen pěkná šotolina).

                                    Stručně řešeno o maximální sílu na pedálu tady vůbec nejde. Vůbec si nedokážu představit, že by šel takový výjezd vyjet ze sedla při takové síle na pedálu. To nemáš šanci technicky dát.

                                    0 0
                                    • jizby  

                                      Jistě, ten výpočet byl pro asfalt, se zanedbáním valivého odporu (kdybys četl pořádně co jsem napsal, tak by ses neptal jestli jsem počítal s valivým odporem) a pouze na sílu, tedy i se zanedbáním problémů s rovnováhou, pokud poklesne rychlost pod nějakou kritickou mez.

                                      Jenže tu kritickou mez máme každý jinde, to je jen věc šikovnosti, když někdou dokáže udržet balanc prakticky ve stoje na místě, tak nemá ani při jízdě do krpálu nutnost držet nějakou rychlost a tím i výkon.

                                      jinak stejně jako pro JakeF: Znovu opakuji, tohle bylo stanovení závislosti mezi sílou na pedál, převodem a sklonem.

                                      Můžem se dál bavit, za jakých okolností to lze použít. To jsi ostatně stanovil správně. Fakt se vším souhlas.

                                      Jen mi trochu mi vadí, že to podáváš, jako kdyby sis myslel, že mi říkáš něco, co nevím. Zkus si promyslet, o čem jsem to vlastně napsal.

                                      V terénu, ale zasucha a na tvrdým by to při 25% hrabat nemělo, takže tam zbývá nutnost zrychlovat kvůli překonávání nerovností a protože s rychlostí klesá síla, tak s tímhle vlivem bych odhadoval, že převod bude muset být lehčí. Ale o kolik, to to je přeci individuální.

                                      A zase: mluvím o tom co jde, ne co je optimální pro normálně trénující závodníky.

                                      0 0
                                  • MlokCZ  

                                    A není třeba to ani počítat, tady je pěkný kalkulátor

                                    http://www.nahoru.net/…ulatory.html

                                    Zadal jsem si 70kg váha jezdce (moje váha), 13kg váha kola (můj full), rychlost 5km/h + 25%.

                                    A vychází tu 293W. Valivý odpor počítají pro bike poměrně velký, já budu mít s plášti co vozím na asfaltu o něco menší. Takže není třeba už moc přidávat za větší valivý odpor pro ten terén. Při malé rychlosti zase nenaroste až tolik.

                                    Dejme tomu, že to tedy bud 300W.

                                    Rychlostí 4–5km/h pojedu pasáže, kde je to možné technicky a není nutná větší rychlost. Když je technicky lehoučký a je to pěkný povrch, tak to může být téměř všude (nebo i všude) a pak ten výjezd není ještě až tak extra náročný.

                                    Jakmile je ale třeba zrychlovat a to místy až někam k 8–10km/h, tak najednou ten výkon letí extrémně nahoru. A pak není nic divného, že 120m dlouhý takový výjezd není už žádná sranda.

                                    Pro těch 10km/h je to už 600W, což je masakr pro hobíka i pár sekund.

                                    A teď když máme výkon a rychlost, tak se podívejme k tomu na převody.

                                    A vezmu 32/18 převod (prostřední pastorek na 11/32 kazetě).

                                    A budu počítat pro 5km/h a 8km/h. 10km/h už ani počítat nebudu, nečekám, že by tu někdo se 70kg dával 600W souvisle po několik minut.

                                    5km/h – 22ot./min

                                    8km/h – 36ot./min – tady už je to 480W, to už je také extrém kdyby to mělo být souvisle

                                    Naprosto nereálné tohle točit technicky v takovém výjezdu.

                                    A teď pro 22/18

                                    5km/h – 32ot./min

                                    8km/h – 52ot./min

                                    Ani těch 32ot. nevidím vůbec reálně dát technicky v takovém výjezdu. Navíc z těch 32ot. dokázat rychle a naprosto plynule (aby se nehráblo a nezvedlo přední) zrychlovat kde to bude nutné…

                                    0 0
                                    • Singlespeed  

                                      Abych jel nejprudší úsek Scanuppie rychlostí 5 km/h, musel bych dupat stabilně minimálně 620 wattů :-) To jde trochu mimo mě… :-)

                                      0 0
                                      • MlokCZ  

                                        Otázkou je, jestli tam to nepůjde jet pomaleji. Přes 40% jsem na tvrdém povrchu typu asfalt/beton nejel, tak nedokážu říct.

                                        Jet se dá i 3–3,5km/h. Pokud to ale nebude při tak extrémním sklonu problém technicky.

                                        0 0
                                        • Singlespeed  

                                          Ještě v 33% úseku jsem jel 3,5 km/h a pak se to ještě řádně zvedlo, tak jsem se psychicky i fyzicky složil :-). Po chvíli tlačení mě osvítil duch svatý a křižoval jsem cestu odpovědně zleva doprava vždy, když bylo nad 20 procent (to bylo skoro pořád) a byl jsem zachráněn :-) .

                                          0 0
                  • Ričmond1  

                    A o hrabání a stavění na zadní jsem nic nepsal.

                    0 0
              • Ričmond1  

                Mloku googluješ rychle, ale dost bylo TEORIE :D

                převod 1:1 u nás nejezdí ani můj 9letý brácha, přestan šlapat na neutrál a řaĎ:-P

                0 0
    • radek910  

      Jestli to nebude hlavně tím, že slušný řazení atd. na 8 rychlostí už dnes prostě neseženeš.

      Podle mě jsou ale všechny tyhle mnohokola stejně k ničemu (jen marketingová lákadla výrobců) v terénu (jak tomu hezky říkáš) mi bohatě stačí jeden převod :-)

      0 0
    • fíha  

      Oni mi tam dali 9, ja za to vobec nemozem, nemohol som tomu nijak zabranit!

      0 0
    • fíha  

      Oni mi tam dali 9, ja za to vobec nemozem, nemohol som tomu nijak zabranit!

      0 0
    • Kosta  

      jinak ještě k té kvalitě, porovnávám mezi Shi XT a SRamem X4, řazení + přehazovačka, a zatím se přikláním ke SRAMu :-)

      0 0
    • jIrI___  

      Chtěl bych jít s davem, ale furt mám klasických 3×9. V budoucnu je ale 3×10 jasná věc. Osmičkové řazení přenechám raději retropříznivcům :)

      0 0
      • hribik A1  

        a bude aj 12? a životnosť reťaze takmer na celú jednu jazdu? :-D

        0 0
      • Kosta  

        zaostalče :-D všici už jsou na desítce :-D

        0 0
        • hribik A1  

          prečo zaostalý, možno je len staromilský :-)

          0 0
          • Kosta  

            to je to co nesnáším, předjíždění náklaďáků :-D

            0 0
            • hribik A1  

              nj jazdíš moc rýchlo :-D včera som zrovna videl takú cestu do takého kopca, kde sa kamióny ťahali tak pomaly, že predbiehanie by bolo v opačnom garde :-)

              0 0
            • jIrI___  

              A ještě zprava, hovado!

              0 0
              • Ričmond1  

                Nenaděláš nic, dva koně jsou dva koně :D

                0 0
                • hribik A1  

                  nu čož, tam sú dva a ten druhý ich má 500.. vlastne by sa dalo povedať, že to auto vpravo má málo koní

                  0 0
        • šlapatko  

          Měl jsem 8mičku, 9vítku a nyní 10tku.Řetěz má zatím 850km a ještě vydrží.Je to SLX.Kazeta 11–36.Nejlehčí převod mám 24–36 a budu dávat malou placku 22.Kazeta by se mi hodila 12 nebo 13–36.Nejtěžší převody nevyužívám.Radši jezdím větší kadence.Dříve mi stačila kazeta 11–32.Na 29ce se šiknou lehčí převody.Za mě 10ka áno.Někteří mě tady upálí.Vozím 10 kazetu a 29er :-D

          0 0
          • MlokCZ  

            Tak tam dej 12/36 Sram kazaetu, ta má na můj vkus i povedené odstupňování (12,13,15,17,­19,22,25,28,32,36).

            Kdybych na 29tku dával desítku, tak tuhle kazetu použiju.

            0 0
    • goofy  

      Jelikoz me nebavi slapat na ten kasparkovsky prevod 22/34, tak sem nahodil osmicku 11–30 i na nove kolo.. Vaha jak XT, cena cvrtinova… Jedine co je skoda, ze uz se nedela nejake slusnejsi razeni na osmicku. Kdyby kdo vedel o nejakem lezaku nekde na krame, tak sem s tim. ;o)

      0 0
      • Darius  

        packy XTR, XT na ebay… pokud by nevadil gripshift, da se sehnat X.7 nebo X.9

        0 0
        • JP3112  

          A jak to vypadá ty vyšší sady na osmičku? Stejně jak na devítku? Jen jestli to nějak nezprasili schválně aby si lidi kupovali hezčí nebo ergonomičtější devítky. A co fce? Není tam nějaký kurvítko?

          0 0
        • goofy  

          Pres ebay se mi tohle kupovat nechce… To radeji klidne budu jezdit co mam…

          0 0
        • scalar  

          Nebo Sram Attack gripshift, mám ho na jednom kole se silniční (105) přehazkou a je to jedno z mých nejoblíbenějších řazení.

          0 0
    • oddie  

      Jací všichni? Já mám 8.

      0 0
      • Twen  

        Co byste vybrali za kazetu na 29 bike: stačila by 11 – 32 osmičková nebo 11–34 devítková ?

        0 0
        • šlapatko  

          Ber 11–34, na 29ce budeš potřebovat lehčí převody.Momentálně mám nejlehčí převod 24–36 a zatím jsem ušlápl všechno.Na větší kopce namontuju 22 převodník:-) Potom uš vyjedu všechno:-)

          0 0
        • MlokCZ  

          Počítej s tím, že na 29tce je 22/34 převod téměř stejný jako 22/30 na 26tce (vychází to přesně 22/31).

          Takže pak posuď dle toho, co si potřeboval na 26tce.

          Já dával teď 22/34, ale jen proto, že je to celopevňák. 22/34 mám i na 26tkách. Díky tomu, že 29tka je celopevňák, tak to stačí. Na fulla bych dal kvůli tomu asi už desítku a 12/36 kazetu (a k tomu devítkové kliky 22/32/44).

          0 0
        • oddie  

          Já mám 12–32, ale 22/32 na 29" je zhruba jako převod 22/29 na 26", takže to už si pak musí každý zvážit sám, co jezdí a co mu stačí.

          0 0
    • Nimrod  

      zajímalo by mi, když už tu je tohle téma, jestli někdo porovnával řetězy, a to campu c9 a c10 co do vytahaní v přibližně stejných podmínkách provozu. prostě o kolik vydží c10 méně. omlouvám se, jestli to tu už někde je, ale pořádně jsem nenašel..

      trošku k tématu. jezdím rád 22/34 převod, pro mě má tudíž devítka opodstatnění, ale jelikož nechci dávat na zadní nábu kazetu bez alu unašeče, tak koukám na nové kolo spíš už po desítce, i když mi je proti srsti

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.