• ronin

    Co si myslíte o testu http://redakcniblog.ivelo.cz/…-trail-biku/#…

    Mám na příští sezonu na 97% vybráno ze stáje Giant, Trance X3, tak jsem zvědav jak si povede. Pro mě jednička letošního testovacího léta. Porci 3000 km by mělo zvládnout i kolo s komponenty deore. Máte typ na redakčního výtěze?

    0 0
    • jIrI___  

      Na tenhle test jsem zvědavý. Podle mě mají největší šance na vítězství Gian, Ghost, Merida nebo Author.

      0 0
    • Chiron  

      Na to sem teda zvědavý. Ale moc nechápu zařadění toho Scotta, 150mm mi jako trail moc nepřipadá a snižování na 95 taky ne. To už tam mohli dát i 140mm AM. No ale nakonec je to celkem jedno. Sem zvědavý hlavně jak si povede spešl Camber.

      0 0
      • Kubiczech  

        Do kategorie zapadá, sice ne zdvihy, ale vahou a využitím určitě.

        0 0
      • tom_777  

        ten genius je trailbajk jak vyšitej, teď nedávno byl jeden v našich bajkách v XC setupu a je to podle majitele přesně ono…

        0 0
    • maajkee  

      Teď na to koukám a příjde mi to že jen prostě potřebujou vyplnit obsah pár čisel dopředu, ten test nic nevypoví.

      Takže já typ na výtěze nemám, protože žádnej nebude a nemám ani tip na vítěze :)

      0 0
    • marapara  

      Chybí mi tam GT Sensor.

      0 0
      • krabica  

        Tam jich chybí…

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Twisp  

      wtf proc tam neni mojo ?

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • BB  

        Jestli by taky Oříšek mohl postrádat testovačku na tak dlouho ?

        0 0
    • drsnej márvin  

      … to už tě přešel Lapiere ???

      … X3 máš zakázanou … měl bys od řadu vyšší a to nesnesu :-DDDDD

      0 0
      • ronin  

        maestro mi prostě sedlo. Ještě jsem váhal nad Anthem, ale závodní ambice nemám (závoďákem se stane SUP:) a na to naše motání nohama to bude akurát.

        K testu: myslím, že jediné co se u kol projeví bude opotřebení řetězu a zadního pláště.

        0 0
        • drsnej márvin  

          … ti ještě někdy půjčím kolo :-DDDD

          … včera sem se byl pokusit o vyjížďku, bylo tady parádně a kupodivu to šlo a ani to nebolelo :-)) … v út to bude 3 týdny od kudly ..

          0 0
    • schwabik  

      typoval bych Gianta…

      0 0
    • Jaroslav Novák  

      Ahoj. Rád bych trošku dopřesnil myšlenku testu. Tou není stanovit z těchto 11 kol vítěze,ale zjistit jejich technický stav po výše uvedeném nájezdu. Ještě bych se rád vyjádřil k určování kdo je „pravý biker“ vhodný k testování a kdo ne. Věřte, že jsme si ve vlastním zájmu s výběrem testovacích jezdců dali vzhledem k charakteru testu opravdu záležet.

      0 0
    • winter78  

      Výsledky budú rovnaké ako pri iných bike-testoch, to znamená že totálne neprepadne žiadny z nich, každý bude mať zopár vecí KLADNÝCH a o niečo menej vecí ZÁPORNÝCH a z týchto všetkých vyjde jeden kus (skôr sa prikláňam k viacerím kusom ) ktorý bude mať o trošku viac vecí KLADNÝCH a ten zvíťazí. Zo ZÁPORNÝCH vecí to budú väčšinou kozmetické vady, napr. tvar riadítok,tvar gripov,tvar sedla a použité plášte. Na kompnenty sa siahať nebude,rovnako ako aj na rámy,tlmiče a vidlice, pretože v cene od 50 000 do 70 000 Kč sa „šmejd“ kúpiť ani nedá a predajcovia ktorí poskytujú tieto testovacie biky redakcii tiež nestoja o negatívnu reklamu ;-)…

      0 0
    • frederick  

      Tipuju Ghost nebo Giant

      0 0
    • Darkson  

      osobně nechápu a vadí mi abcesnce RB IQ v testu, opravdu česká značka s vlastním vývojem a nestandartním řešením odpružení splňuje plně kriteria testu.

      0 0
    • gaistnar  

      to musi vyhrat author protoze je jasne „nejlepsi“ a v neposedí rade nejvíc ve velu inzeruje :-D :-D :-D

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • rock  

      Trošku víc by se mi líbilo, kdyby biky mezi jednotlivými bikery rotovaly. Je na to půl roku, to je 14 dní na jedno kolo …

      Účelu testu (jestli bike vydrží 1/2 roku, aniž by se rozpad) by bylo dosaženo taky a navíc by bylo vzájemné porovnání.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • gaston  

        na jenu stranu urcite bude to hodně o tom co komu z testeru vyhovuje, na druhou stranu, delsim testem nedelas zaver na zaklade 1. dojmu mas cas se s kolem poradne „zkamaradit“ (mne trva nekolik vyjizdek nez jsem naladim pruzeni/tlumeni a ve chvili kdybych si to odladil tak bych ho vracel :D )

        0 0
        • rock  

          nobelowski:

          gaston:

          Hmm, asi by to nebylo tak jednoduchý, jak jsem si myslel, hlavně ta velikost mi nedošla. Ale stejně, určitě by šlo najít nějaký kompromis a věřím, že se ve Velu alespoň něco objeví. Shromáždit 11 slušných biků stejné třídy a pak se okrást o přímé porovnání, to mi přijde jako rouhání :-)

          0 0
    • McBlacky  

      závěr:

      vybrali jsme do testu opravdu špičkové biky a u všech se potvrdilo, že mají co nabídnout. Je vidět, že v této cenové kategorii odpružených kol nemůžete sáhnout vyloženě vedle a za svoje peníze dostanete hodně muziky. Vzhledem k tomu, že se ale nejedná o maximální specifikace, určité detaily si musí každý jezdec naladit podle své potřeby. Jak vyplynulo z testů, ne každému vyhovuje seriově osazené sedlo, velikost kotoučů či lomení řidítek.

      • další bla bla bla

      u drahého kola jsem totiž v cykločasákách za poslední dobu nečetl horší hodnocení než „svérázná geometrie“, „divočejší projev“, „specifické chování“. U kol přes 150tkč ani náznak toho.

      0 0
      • mastihuba  

        nj. stejně u všech narozdíl od HT po čtrnácti dnech provozu začnou vrzat zadní stavby. :D

        0 0
      • tom_777  

        třeba v TOPGEARU jsou schopný říct u auta za 250.000 liber, že je rychlý jen v přímce a že je nemožný s tím projíždět zatáčky protože se okamžitě utrhne zadek – trakce stojí zaprd…

        0 0
        • pepek  

          No oni asi nejsou živí z reklam, jak Velo. Tam se spíš bojí prodejci, že jim auto poplivou a klesnou tržby, než naopak.

          (Opel Zafira byl krásný příklad)

          0 0
          • jIrI___  

            To je jak kdyby lidi žili jen z informací z Blesku (top gear = motoristický bulvár)

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
            • Polka  

              Vzdyt je to show. Vubec nejde o to, jestli ty auta poplivou nebo ne. Me ty jejich kecy a vymysly bavi :)

              0 0
              • jIrI___  

                Však jsem to psal, bulvár. Smutné je, že někdo tohle považuje za objektivní.

                0 0
              • tom_777  

                přesně – jako kdyby testy aut za 250000 liber někoho zajímaly z důvodu že se fakt nemůžou rozhodnout který koupit… :D

                0 0
                • pepek  

                  Vzhledem k množství takových modelů asi jsou lidi, co mají toto hrozný dilema. Ale bohužel ty asi většinou nezajímají jízdní vlastnosti. Třeba náš nový ministr dopravy si pořídil Maserati jako první vůz hned po autoškole. Škoda, že mu sebrali ten řidičák :-)

                  0 0
                  • Jenda  

                    ale na polnackach prej to maserati sedi fakt dobre:-)

                    0 0
                    • jIrI___  

                      Jen by to chtělo zvýšit podvozek nebo vybrat jiné místo pro SPZ :)

                      0 0
                    • pepek  

                      No jestli opravdu v 50 letech přelezl jen z Fabie autoškoly do maserati, tak je asi dobře, že mu ten řidičák sebrali. Přece jenom trochu přiskřípl stavební mafii (Sobi promine) a bylo by škoda, kdyby se zabil.

                      0 0
                      • Jenda  

                        jo tak proto jsem dlouho nic necetl od Sobiho – snizuji naklady tak nuti zamestnance makat a ne brouzdat na B-F :-)

                        0 0
        • ememem  

          coz je velice objektivna a velavravna informacia.

          0 0
      • ememem  

        ono to do znacnej miery vyplyva aj z toho ze na nejaky objektivnejsi test ako v MB alebo BM proste aj tak nemaju ani hw ani sw ani kapacity (cize dokopy peniaze). a pokial je to len taketo velice subjektivne slovne hodnotenie z „praktickych jazd“ tak je dost otazne co sa tam da napisat aby to bolo aspon troska objektivne. to ze takyto test velku cenu potom nema je vec druha.

        0 0
        • jeffino  

          Jediná trošku objektivní varianta by byla, aby test probíhal zároveň v jednom čase, místě a pokud možno kontinuálně, na druhé straně třeba očekávat, že ty kola budou nezničitelný je naivita, protože dneska je už skoro všecko spotřební zboží, minimálně by se kola mohly vzít na několik stejných trailů či maratonů, aby tam byl trošku nějakej jednotící prvek…nemám přehnané očekávaní k tomuto testu, s největší pravděpodobností z toho asi vyleze nějakej rozbleptanej PR:-/

          0 0
    • Pijer  

      Aby jsme VELU nekřivdili, tak už se nějaké postřehy začínají objevovat na blogu

      0 0
      • ememem  

        dovolil bych si dat do pozornosti vetu – Velkým překvapením je desítkový řetěz Shimano HG74. Po 150 km je sjetý zhruba ze 60 %! K měření používám šupleru, takže to není jen odhad, ale fakt.

        0 0
        • Pijer  

          To mě taky zaujalo, jsem zvědavý, jaké budou další zkušenosti. Zlatá C9.

          0 0
          • ememem  

            no ja tomu aj verim, bezny 9× na mtb mi vydrzi cca 1000km, na svoje znacne prekvapenie som vyrazne drahsi smerovy 10× na silnicke odpalil tak po 800km takze to ze 10× na mtb vydrzi radovo tych 600 je docela dobre mozne. je fakt ze som velky a tazky a slapem skor silovo jak frekvencne.

            0 0
        • Vegan  

          Hodte kamenem kdo to necekal…

          Sramy jsou na tom mozna o fous lepe, ale zadny zazrak na dvou kolech to prej vydrzelo cca 400km – 450km PC – 1090.

          0 0
          • McBlacky  

            leštičům do vytrínek to neva a Elita to fasuje, kde je problém?

            je jasný, že pro lidi co najedou 10000km celoročně na bajku to není.

            0 0
            • Jaroslav Novák  

              Problém bych viděl v tom, že když někdo najede 4000 tisíce za rok, tak musí 10× měnit řetěz. Ale – nedělejme předčasné uzávěry… :)

              0 0
              • fousek  

                Ty jo ted sem si uvedomil, ze obcas se povede tejden, kdy najezdim 400 km. Za tejden menit retez to by byla docela sila.(jediny co je uklidnujici je ze to nenajezdim na jednom kole) Takze v praxi by to znamenalo minimalne jednou za mesic menit jeden retez na jednom kole, fakt super.

                0 0
              • tonik666  

                A bylo změřeno, kolik měl ten řetěž před zahájením testu? V tématech o řetězu se tady píše, že například nová C9 je často výrazně kratší než třeba nová HG53, třeba 132,0 proti 132,4.

                0 0
              • Chiron  

                Ty počty nebudou tak jednoznačné. Podle mých zkušeností mi řetěz za sucha i když jezdím převážně terén vydrží klidně 2–3× tolik co na podzim v těhle sračkách. Každopádně dát 5kilo za řetěz který mi v bahně vydrží 600km, tak to fakt ne.

                0 0
                • McBlacky  

                  v bahně nevydrží 600km IMHO žádný, nebo teda ne mě.

                  Bahnem počítám fakt marast, ne že párkrát za vyjíždku profrčíš kaluž.

                  0 0
                  • mastihuba  

                    třeba takhle životnost řetězu 200km :)

                    0 0
                    • rock  

                      Teď jsi mi zase jednou připomněl, jak moc mám rád koně …

                      0 0
                      • Pijer  

                        náhodou koně jsou fajn – třeba do guláše nebo do salámu ;-)

                        0 0
                      • vojtechposmourny  

                        O koně nejde, spíš o ty pičusy, co na nich sedí.

                        0 0
                        • marapara  

                          Uhodils hřebíček na hlavičku. Koně jsou jen zvířata, ale jezdí na nich lidé. Bohužel ti často nemají vyšší IQ, než ty zvířata, na kterých sedí a podle toho to pak vypadá …

                          0 0
            • Mug  

              Ptal jsem se Šulina na zkušenost s XX za rok ježdění MX a XC (teda nevím kolik měl km), ale říkal převodníky a kazeta OK 3 řetězy poslední 1050 prý držel nejlépe. Ale jinej člověk bude mít jinou zkušenost. Mě by zajímalo jak na tom bude běhat C10. Asi ji vyzkouším, řadit by to mělo, jen se obávám následného opotřebení převodníků a kazaty.

              0 0
            • ememem  

              no napr. u takych 100kg smochterov ako som ja co najazdia okolo 5kkm bez ohladu na podmienky. zas vymenit do roka povedzme 8 retazi sa mi moc nechce, nie ze by ma to financne zruinovalo ale nebavi ma to. len to potvrdzuje co som si myslel ze 3*10 je strela uplne mimo a casom skonci tam kde dualy alebo gripshift, okrem par podivinov (nezabit prosim :-)) ktory vedia presne preco to po kratkom boome uz nema nikto.

              0 0
        • Singlespeed  

          Tož já mám na HG-94 už kolem 600 km a ještě 132,6mm nemá.

          0 0
    • Tomcat  

      Máte typ na redakčního výtěze? Ano , tipuji ten který to lépe zaplatí.

      0 0
      • tom_777  

        myslím že o tom to není…

        0 0
        • Tomcat  

          Při stavu dnešní společnosti to už je jen o tom.

          0 0
        • tom_777  

          (naivní názor) ale ve Velu inzeruje všech 11 výrobců – jasně že třeba Autor, Merida a Spešl víc, ale Cannondale, Trek, Kellys, Giant, Ghost, Scott, Kona a Felt taky nějakou tu inzerci maj…

          přece si vydavatel neřekne: „stačej mě prachy od velkýho inzerenta na ty malý seru…“

          0 0
          • jeffino  

            Tak to je jednoduchý, vychválit ty co sypou a moc neposrat ty co nesypou, protože není vyloučený, že by časem začít sypat mohli:-).

            0 0
    • Volf  

      Takový test má cenu pouze za splnění dvou předpokladů. První je, že se z kol sundají veškeré polepy a druhá je ta, že se kolqa prorotují mezi 11 jezdci.

      0 0
      • McBlacky  

        na x stejných tratích.

        já vidím problém i v nastavení. Když si nastavíš tlumič a vidli dle tabulek výrobce, tak to z poloviny případů je úplně k ničemu. Optimální nastavení zjistíš až po detailnějším testování.

        0 0
        • jIrI___  

          Nemyslím si, že ve Velu jsou tak tupí, aby celou dobu testu jezdili na pružení nafoukaném dle tabulek výrobce :).

          0 0
          • McBlacky  

            no ale když si pak ty biky na pár hodin budou prohazovat, tak nepředpokládám, že budou používat něco jinýho než tabulky, jestli vůbec

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
        • kesu  

          no právě nemluvě o tom, že kolo můžeš pořádně zhodnotit až si na něj zvykneš což mi třeba trvá měsíc

          0 0
        • jeffino  

          Ono nejde ten test provádět v laboratorních podmínkách, na to velo ani sponzoři, inzerenti nemaj asi prachy(kolik by pak muse stát ten jejich plátek:-)), ale nebylo by od věci vygenerovat pár proměnných, těch se striktně držet a provést závěry, ze kterých skutečně něco vyplývá(odvahu,ve­lo:-).

          To testování opotřebení je sice hezká věc, ale nechápu moc k čemu to, protože, je to spotřebák s kolísavou hodnotou kvality, tak že by to chtělo nějakej kvantitativnější přístup(víc stejných koponet např.), ale to už je o součástkách a ne o kolech jako celcích.

          0 0
        • milan1  

          Testování lze založit na mnoha měřitelných vlastnostech a nebo podmínkách, které jsou jasně stanoveny, naše cyklistické časopisy nám bohužel léta ukazují neschopnost něčeho podobného dosahovat.

          Kdyby někdy nahlédli do motoristického časopisu, tak by se mohli inspirovat.

          Podmínky splnitelné jsou jednoznačně nějaká vypovídající a stále stejná trať.

          Projetí hodnotí jednotliví jezdci, případně hlídá datarecordik. Posuzovat tak půjde, jak sjezd, tak i třeba náročný výjezd stejné tarti. Posuzovat jdou jezdci ( moto časopisy mají např skupinku různě zkušených jezdců) a posuzují třeba to, jak je moto vhodné pro zkušeného a pro méně zkušeného jezdce. Nejde tam jen o časy dosažené absolutně, žebříčky se dají tvořit různě.

          Moto mají vždy machanikem nastavené, i to je možné aplikovata přitom specificky, např tovární doporučované nastavení verzus vlastní nastavení. Další varianta. Možnost nastavení pro extra lehké a extra těžké jezdce.

          Tohle jsou jenom takové rychlé náměty, příkladů může být daleko více.

          Prostě mělo by to být něco, co osloví opravdové nadšence co vyloženě chybí. V tomto rozsahu to tak nedělá ale jsou blízko německé časopisy.

          Na tohle, co popisuju není třeba o mnoho více energie i nákladů, než je třeba na dlouhodobé testy, chce to jediné zcela jiný přístup.

          Již jsem se zmiňoval, že současné závodní tratě neukazují reálné podmínky běžného ježdění, zkušební trať pro testování by měla být proto zcela jiná a zastupovat mnoho terénů vyskytujících se v reálné jízdě. Z tohoto by potom mohlo a mělo vycházet něco více, třeba skutečná ovladatelnost daná geometrií, samozřejmě odpružení, kde by byly ukazovány i poměry mezi vyššími a nižšími zdvihy, fullem a HT. A nakonec by se daly ukázat i kvality jezdců, měly by být zastoupeni různí jezdci i méně zkušení vybírají a mohou vybírat podle sobě podobných. Když zmíníme Top gear není založen na famózních jezdcích ale má jednoho špičkového pro přesnější posouzení.

          Dalo by se myslím dělat mnoho i pro ono stále opakované, že každý chce něco jiného. Rozklíčovat požadavky v tomto komplexnějším testování by bylo dost zajímavé.

          Témat v oblasti odpružení a jeho vlivu na jízdu vidím nepřeberně způsobů tetování také.

          0 0
          • Vegan  

            Me by trebas stacilo kdyby u fullu si dali prasi s nakreslenim modelu v linkage ( pripadne pokud uz modle je tak ho pouzili ) a udelali pak par tech nejzasadnejsich grafu ( namisto reci ktere jsou kolikrat mimo jak je neco linearniho a neco progresivniho, kdyz pak clovek dle grafu vydi, ze je to kolikrat uplne naopak ), kdyby merili odtrh vidlice, podobne mereni se da udelat i na zadnim odpruzeni jen je o neco narocnejsi. Kdyby se take vice zabivali funkcnosti komponent stezejnich ( tlumic, brzdy, vidlice atd ) misto, aby opevovali pres cely odstavec sedlo, nebo plaste… A to same se vzasade tyka i Webovych zinu jako MTBS… kde opevuji 29er fulla od Giantu a to v dobe kdy ho v US uz 14 dni stahuji z trhu kvuli vadnemu ramu.

            Pokud si tito sportovni recenzenti a novinari hraji na odborniky bylo by fajn kdyby do tech clanku trosku te odbornosti vlozili…

            0 0
            • milan1  

              Můžeme tady takové náměty rozvinout.

              Brždění je další příklad, který jde krásně zdokumentovat a rozvinout asi takhle.

              Brždění sledované přístroji. Datarekord a jeho výsledky běžně užívané v bike testech, není to tak nepřekonatelně dra­hé.

              Výsledek? nejlepší dosažené zpomalení na pevném asfaltovém povrchu a seřazena skupina jezdců jakých dosáhla jednotlivých výsledků.

              To samé na jiném podkladu, oěpt i s jednotlivými jezdci. Zde je právě příklad toho rozlišování, zkušený, méně zkušený. Myslíš, že s opravdu účinnýma brzdama se začátečník hned skamarádí.

              Prostě další příklad.

              0 0
              • Vegan  

                No zrovna brzdy se podle meho srovnavaji daleko hure jak nove fully, vidlice, tlumice. Pokud tlumic vidlice a ram je v poradku tak tech promenych ( kterymi se jednotluve kusy mohou lisit a jsou uzivatelsky ovlinitelne ) je podle meho usudku ponekud mene nez u brzd kde staci takova malickost jako sahnout rukou na kotouc a tim ho zamastit… a tech promenych je tam vice zajetost nezajetost brzd… typ kotouce atd… Ale urcite v ramci moznost se do toho celkem oprel bikeradar a myslim, ze i uroven toho jak moc byl ten jejich test linkovan, citovan pro ne byla vic nez pozityvni reklama a myslim, ze kdyby se touto cestou vydali i ceska media tak jim to jen prospeje, ale to musi chtit oni mi stim nic nenadelame jen tak…

                0 0
                • milan1  

                  Nechci posuzovat kdo komu co přináší ale pokud bych očekával nějaké větší finanční možnosti právě pro testování viděl bych je asi u tištěného média.

                  Jméno, prodejnost a oblibu by podle mě měla zajistit objektivita a výsledky právě těch základních záležitostí, jako je testování.

                  Když vezmu jenom to stále omílané, že každý chce vlastně něco jiného ale nikdo nikdy se nepokusil ani pojmenovat v čem to jiné spočívá, zdá se mě že už alespoň něco mohlo být řešeno.

                  Na celkově rozplizlý stav jakéhokoli dosavadního hodnocení to má dost zásadní vliv.

                  0 0
          • mr.antik  

            Já asi ani nevím, co od takového testu chtít. Vždyť jediný, v čem se takové fully liší, tak je funkce zadní stavby a tlumiče vzhledem k určení. Zbytek je o geometrii (ta je individuální a o komponentech, jejichž testy se dají dělat bez ohledu na kolo.

            Ještě možná přijdou na nějaký věci typu kde se to blbě čistí a špiní, kde je blbě vedený bowden apod. Dále můžou hodnotit komponentovou vyváženost.

            0 0
            • milan1  

              Test od kterého se nedá nic očekávat je fakt špatný nápad. To ale musí být už v zadání testu, na co je zaměřen a potom to může přinést výsledky.

              Zkusím naznačit.

              Již jsem se zmínil, že mě právě v odpružení vadí to stále opakované, že každý chce vlastně něco jiného, dobře, tak na tohle bych stanovil podmínky testu.

              K dispozici by byl jeden bike. Každý z testovacích jezdců by měl několik dní na to aby si ho nastavil dle sebe. Ve skutečnosti není třeba dlouhé doby pro správné nastavení ale budiž, několik dní musí stačit.

              No a tohle by byl obdobný test na delší dobu. Testeři by si nezávisle nastavovali dle sebe a potom by se sešli v jeden den na stejné trati. Mechanik by měl zaznamenáno nastavení a ti jezdci by mohli za stejných podmínek posuzovat a mezi sebou by si vybrali to správné a nejlepší, nastavení, které by i na trati podalo nejlepší výsledky.

              Snadné, jednoduché, vypovídající.

              Třeba už jenom poznat své nastavení proti ostatním a nebo poznat, že někdo umí nastavit lépe a nebo, že nastavili všichni stejně? To by mohly být výsledky. přizvat do týmu někho začínající by bylo taky zajímavé. nebo, nastavit dle doporučení prodejce, nebo výrobce, variant je mnoho.

              Tohle jsou záležitosti, které trápí mnoho bikerů, které jsou právě špatně prováděnými testy znepřehledňovány a tohle by byl zhruba tak základ, co by šlo jednoduše a se stejnými, nebo spíš ještě menšími náklady dosáhnout.

              Bylo by třeba tohle vypovídající?

              Test by byl o praktických věcech o zkušenostech a začátek toho, jak by se dalo posuzovat.

              0 0
              • MlokCZ  

                Já si myslím, že spousta těch námětů, co jsi uvedl by byla pro test zajímavá. Mám ale takovou obavu, že stejně nic z toho ve Velu stejně nikdy testovat nebudou.

                Vždyť to bylo vidět na té mojí dlouhé debatě s Tomášem Taichem, co je v historii. Už jen ta jeho prohlášení typu, že se u žádného fullu nikdy nesetkali s tím, že by nevyužívali celý zdvih (nebo chodili pořád po dorazech) a že je to jen o správném nastavení tlumiče je všeříkající jaký měli k testování tenkrát přístup (a nejsem moc optimistický v tom, že by se od té doby nějak významně změnil).

                0 0
                • milan1  

                  To jsou právě prohlášení ale ne skutečné výsledky.

                  Zkusme si tady společně rozebírat, jak by mohlo být obdobné testování vypovídající.

                  První a rozhodující je pro mě vyloučit ty neznámé a nepojmenované vli­vy.

                  Debata na tohle téma zde by mohla něco posunout.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Kromě toho co jsi uvedl, tak vidím další problém s interním nastavením tlumičů (teď myslím hlavě Fox tlumiče).

                    To dokáže výsledky také zcela znehodnotit.

                    Při tom rozdílném nastavení tlumičů nelze nic říct o tom, jak jde stavba za pedálem, jak je citlivá, atd.

                    Tady bych asi volil jednotné nastavení všech tlumičů a to nějaké střední typu Compression tune střed (velocity tune M).

                    Nebo ještě lépe otestovat s více nastaveními. Tedy s továrním jak je kolo dodané, pak s jednotným pro srovnání s ostatními stavbami a pak nakonec s optimálním (volba dle těch prvních dvou testů).

                    A když to pak ještě některé značky zkomplikují zcela nevhodnou velikostí komory. Tady narážím např. na Cube a použití high volume komory u vyšších zdvihů (Stereo, AMS 125, Fritzz). Už jsem tohle řešil z cca 10 lidma (většina mailem, něco málo tady na BF). A problém s high volume komorou měl úplně každý.

                    Takže pokud nastane takový případ, tak by v testu museli dojít k výsledku, že výrobce to nevhodně zvolil a že je to tak nepoužitelné. A pak pro doplnění testu, aby dobře zhodnotili zadní stavbu, tak ještě vyměnit komoru a otestovat znovu.

                    Jenže tohle už vyžaduje zásahy do tlumiče.

                    0 0
                    • jonti  

                      To není žádný problém, hodnotí se kolo jak se prodává, ne nějaká teoreticky dosažitelná ideální konfigurace.

                      Většina lidí chce kolo koupit, nechat si u prodavače nastavit tlak v tlumiči, vidlici, nafoukat gumy a vyrazit. Za rok vymění gumy, gripy a nic víc.

                      0 0
                      • Jenda  

                        jenze to je prave chyba – ano melo by se hodnotit kolo jak se prodava ale pak se nesmi hodnotitel bat napr napsat ze u dany znacky delaj kokoti co vzivote na kole neseli protoze kdyz zmenim tohle interni nastaveni tlumice a dam vhodnou komoru tak to kolo funguje o 300% lip. Proste ucelem testu by nemelo byt jenom popsani funkce ale i hledani jak tu funkci co nejvic vylepsit s co nejmensima nakladama.

                        0 0
                        • ememem  

                          to je tazko, o 300% lip k obrazu svojmu neznamena o 300% lepsie vseobecne. jak som uz pial vssie na nejake objektivnejsie t.j. namerane hodnotenie vybavu(hw + sw) nemaju tak asi velmi ine od toho ani ocakavat nemozno. ale aspon robotu s linkage co je v principe zadarmo by si v ramci akejsi objektivizacia dat mohli.

                          0 0
                          • Lišák  

                            Jsem zvědav, jestli se k tomu Linkage vyjádří Jaroslav Novák, když to tady sleduje a přispívá do diskuse.

                            Myslím, že kdyby to (Linkage) Velo do testu zařadilo, tak by to bylo docela zajímavé.

                            0 0
                            • Jaroslav Novák  

                              Nebuď zvědavej, budeš brzy… :) No věř tomu nebo ne, ten Linkage už mě napad ještě před tím, než se to tu tak pěkně rozjelo. Mám choutky si jím „svýho“ Cannona protáhnout ALE Linkage ti možná přibližně řekne, jaká by měla být charakteristika chodu zadní stavby, jenže vlastnosti tlumiče již do něj nezahrne. Každopádně je to zajímavá myšlenka – mrknu na to. No a do Vela to zřejmě nezařadíme. Jednak z důvodu prostoru a jednak kvůli výše zmíněnému faktu a to sice že program nezohledňuje chrakteristiku tlumiče.

                              0 0
                              • Lišák  

                                Jelikož starej už jsem, tak zvědavej byt můžu. To už mi neuškodí ;-)

                                Právě o tu charakteristiku stavby jde! Tlumič lze poladit/vyměnit. Pokud je charakteristika příliš progresivní, tak člověk nadělá prd. Tohle řeším ve vláknu „Tlumič Fox RP2“.

                                Linkage grafy by se nemusely vkládat do tištěného Vela, stačilo by na iVelo. Zkus to prokonzultovat s redakcí a testovacími jezdci.

                                Dík L.

                                0 0
                                •  
                                  Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                                  0 0
                              • Vegan  

                                Myslim ze grafy rozlicnych biku, zmereni citlivosti (zadni stavby i vidlic ) a vubec odborneji pojatejsi recenze kol i komponent na skodu snad ani byti nemuzou stavajici abonenti se vnich bud nauci cist nebo je preskoci, ale potencionalne prikalaji nove ctenare/abonenty.

                                0 0
                              • Jenda  

                                vzdyt o ty tlumice vlastne vubec nejde, tlumic je vec vymenitelna coz ram taky ale pak je to jiny kolo ze:-)

                                Tady jde proste o to ukazat jestli treba nahodou vyrobce tak nespekuloval az zvolil tlumic kterej se tam nehodi a to jenom proto ze z Foxu nebo RS nebo odkud dostal dobrou cenu. Bohuzel kola nejsou staveny za ucelem maximalni funkce ale za ucelem maximalniho zisku. A tak tam klidne soupnou komponent zvucnyho jmena kterej dostali levne a co na tom ze je tam spis na skodu. Zarnym prikladem je casty sizeni na kvalite nab, hlavne ze to ma XTR prehazku.

                                0 0
                                • MlokCZ  

                                  Nejen, že tlumič je vyměnitelný (to může být už poměrně velká další investice), ale hlavně v dost případech lze stávající tlumič upravit za poměrně levno.

                                  Tím myslím výměna komory a nebo ještě levnější varianta zmenšení komory vložkou.

                                  A předem je i dané, jaké ty možnosti budou. Tím myslím když už na kole bude RP23 s high volume komorou, tak je jasné, že směrem ke snížení progresivity už mám smůlu. A zase že druhým směrem ke zvýšení progresivity mám možnosti obrovské.

                                  0 0
                          • MlokCZ  

                            Některé věci jsou individuální a třeba u nastavení komprese se nedá obecně napsat, že takto je to správně.

                            Ale když dojde na extrémy typu co jsem popisoval u Cubu, že pak všichni musí tlumič přefouknout a ještě i tak chodí po dorazech, tak když se přihlédne k typu a zaměření kola, tak je jednoznačné, že je to v originále zcela špatně.

                            A bohužel se tohle stává u hodně značek a každou chvíli. Krásně to je vidět na tom, že třeba pro 2009 ročník, tak většina značek dávala RP23 s normální komorou.

                            Od 2010 najednou většina značek na těch stejných rámech dá high volume komoru.

                            Z toho se dá udělat pouze jediný závěr. Pro každý rám může být vhodný pouze jeden ten případ (ať už to někde bylo lepší pro 2009 modely nebo 2010).

                            Bohužel mi přijde, že výrobci vůbec moc neřeší, co tam prdnou za tlumič. Prostě vezmou to, co jim Foxka standardně nabídne. Sice by si mohli říct, že chtějí jinou variantu, ale pak by třeba museli déle čekat na dodávky nebo by to vyšlo dráž, tak se na to vykašlou a na fuknci kašlou.

                            0 0
                        • mr.antik  

                          Pokud už někdo tuší něco i interním nastavení tlumiče, tak mu stačí kolo vyzkoušet, případně se podívat na grafy a žádný test nepotřebuje…

                          0 0
                          • Jenda  

                            to mas pravdu ale proc teda vubec nejaky testy v casopise jsou? Abych se dozvedel ze XT radi na vsech kolech stejne?

                            0 0
                          • MlokCZ  

                            S tím nesouhlasím. V praxi se běžně stává, že budeš mít dva různé rámy osazení RP23 s příliš vysokou kompresí (dejme tomu CT max nebo velocity tune F, tedy opravdu extrém).

                            Obě vyzkoušíš a zjistíš, že citlivost je mizerná a kola jdou obě velmi slušně za pedálem. A vše ostatní třeba bude perfektní.

                            A teď nastává problém. Dle tohoto nemůžeš říct, že po přenastavení tlumiče na nižší kompresi bude kolo perfektní.

                            Může se stát cokoliv z následujícího (po přenastavení tlumiče):

                            • kolo bude citlivé, ale půjde najednou mizerně za pedálem
                            • kolo bude citlivé, za pedálem půjde pořád velmi dobře
                            • kolo bude pořád necitlivé a ještě navíc půjde mizerně zapedálem
                            • kolo bude pořád necitlivé a za pedálem půjde pořád velmi dobře

                            Ty dva rámy se mohou zachovat zcela odlišně.

                            Prostě tím testem nemáš šanci zjistit, zda je problém jen v tlumiči nebo v zadní stavbě (nebo v obojem), co se týká citlivosti a jak jde kolo za pedálem.

                            A z grafu z linkage tohle taky moc říct nejde.

                            0 0
                            • mr.antik  

                              a z čeho to tedy zjistíš?

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Jedině tak, že daný rámu vyzkoušíš v praxi i s tím jiným interním nastavením tlumiče.

                                Tohle se samozřejmě týká hlavně extrémů, když je tam CT max nebo Velocity tune Firm.

                                Pokud je tam CT střed, tak už ten rám CT min nezachrání.

                                0 0
                              • milan1  

                                Tohle, co se tady probírá je už hodně moc pokročilé na časopis, který dosud produkoval testy velice odlišné.

                                Často jsem tady psal, že zdejší úroveň znalostí a praxe silně překračuje to, co je ke čtení v časopisech. Kdysi to jistého medvídka velice rozlítilo.

                                Nemůžeme chtít aby se najednou posunulo vše o takový kus dopředu, to by se čtenáři těžko zorientovali.

                                Ladění a vyladění biku se zásahy na úrovni Mloka nemůžeme požadovat. Co by ovšem bylo základem by byli jezdci, kteří měli možnost něco takového jezdit a porovnat to s originálem. Jezdci by takto měli mít zkušenost s nějakým podobným referenční etalonem, ke kterému by se dalo ostatní přirovnávat.

                                Základem a největším nedostatkem je to, že jezdci se vozí na jednom kole bez jakékoliv vzájemné kontroly, bez srovnání jejich zkušeností, bez možnosti srovnat se s něčím obecně známým pokládaným jako nejlepší. Nic z toho nebylo a nejspíš, v podobě, jak byla plánována, ani nebude. Nevím, co zmůže tahle debata?

                                Jezdci a jejich zkušenosti jsou velmi přeceňovány a nebo nedoceňovány. Mnoho z lidí, kteří jsou opravdoví začátečníci mají až překvapivý cit a rozeznají velmi mnoho, nesmí být ovšem ovlivněni a musí si věřit. Vliv značky, případně PR prezentací dokáže mnoha jezdcům změnit vnímání.

                                Příklad za všechny. Skupinka opravdových začínajících na několika pravidelných vyjižďkách a navzájem proházená kola- žádná značková, jak kdo měl k dispozici. Tato výměna kol přinesla jedno zjištění, všichni se shodli na tom, že jedno z kol je nejtěžší na jízdu. Důvod ověřen vážením, pneu a výrazně vyšší váha. Po výměně za lehké pláště byl dojem potvrzen. Protože bylo odlehčeno více, než na ostatních, jízda bylo na tomto kole byla hodnocena jako nejlepší.

                                Tímhle chci ukázat zcela základní poznatky, které ukazují, co lidé opravdu poznají, pokud k tomu mají podmínky.

                                Základní a zcela podstatnou podmínkou objektivního testu je to, co jsem psal už na začátku, vyzkoušení všemi jezdci.

                                Mít k dispozici 11 jezdců a 11 biků může být velice obsáhlým námětem, který nemusí být jenom o konkrétních zančkách.

                                Už tady bylo uvedeno, vliv jezdce většího a menšího na geometriích, které jim nesedí rozměrově. jaké jsou dojmy, případně jak by dopadlo přizpůsobení změnou polohy představce a sedla. tohle jsou praktické záležitosti přímo dělané pro časopis. Hodnocení geometrie závodníkem a turistou, případně maratoncem – další.

                                Vliv nastavení podle továrny a nastavení konkrétních jezdců.

                                Životnost řetězu je zmíněna jako jeden z prvních poznatků. Ihned bych porovnal bike s nenižším tahem na řetěz při propružení ( zde použít Linkage) a stejný řetěz zajistil na dvě kola, která by měla být zatěžována velmi podobnými jezdci, rozdíl by měl být v tahu na řetěz vlivem odpružení.

                                Třeba tohle nejde vyčíst nikde a z ničeho.

                                Příkladů může být velká spousta.

                                Teřba jedna komplexnější. Bike se skládá z komponentů, poznají a vyberou jezdci mezi těmito biky nejlepší komponenty, které by šly složit do jednoho referenčního kola? Díly jsou z velké části záměnné. No a nakonec takovou perličku na závěr, líbil by se tento poskládaný stroj všem jezdcům stejně, shodli by se na komponentech? To by ale museli jezdit všichni na všem a vyzkoušet, tohle je ale základ všeho posuzování a když tohle nebude splněno, jsou všechny výsledky zvláštní a energie vynaložená dost neefektivně.

                                0 0
                                • mr.antik  

                                  Ale ty čtyři body co uvedl Mlok by měly být nějak exaktně měřitelné nebo vědecky dokazatelné. Teoretik by to měl se znalostí geometre, průběhu a chování tlumiče nějak dokázat vyčíst. Přeci se ty stavby systémů odpružení nedělají pokus/omyl.

                                  0 0
                                  • Tomcat  

                                    Samo, že to měřitelné je, jenže není zájem o to aby by to bylo mezi různýma značkami změřitelné a hlavně zveřejněné. Myšleno ze strany prodejců výrobců.

                                    Opravdu dnes už není prostor pro kvalitní měření a nastavení. To si dělalo pro sebe třeba jen málo opravdu profi stájí v DH. Napadá mně kdysi HotChily, Sun a naposledy jsem vyděl s datalogerem Hon­du.

                                    Ano v CAD, CAM s dnes udělá rám kde, kdo. Ale málo kdy se dělá opravdu kvalitní výpočet a nebo testování funkčnosti chodu. Důvodem je minimalizace nákladů. Jediné výpočty které se dělají poctivě jsou v souvislosti s destrukcí konstrukce. Protože že to nechodí tak dobře se sváma nikdo soudit nebude , ale že praská ano. A jak tu už padlo 75% možná 80% lidí to nepozná.

                                    0 0
                        • MlokCZ  

                          Přesně tak.

                          0 0
                      • milan1  

                        V tomhle existuje až příliš mnoho kategorií.

                        První je ta, že dostaneš zcela špatně nastavené kolo už z prodejny. Full jde pokazit tím více, čím vyšší má zdvih. Tohle není vymyšlené, to je skutečnost, zadní tlumič nafoukaný málo, přední vidlice naopak více a s tímhle chopperem ke mě přijel známý, který se na něm již sám projížděl a kolo zvučné značka označil za skvělé.

                        Následovalo jenom a pouhé nastavení odpovídajích tlaků, citem, ne podle tabulek a samozřejmě změnu poznal. ( tabulkové hodnoty jsem neověřoval ale výsledek by byl někde napůl, ne vyloženě zkažený ale ne nejlepší.

                        Sám a na základě svých zkušeností by jezdil na původním a byl by spoken, protože on má kolo, které bylo v nějakém testu slovně označeno za dobré.

                        Další možností téhož kola je samozřejmě případné ladění, které zde do detailů provádí na svých kolech Mlok, jak vidlice, tak tlumič, když je třeba, tak změna komor tlumiče je maximální, co se materiálově přidává. No a rozdíl mezi původní verzí a konečným výsledkem je velice významný.

                        Stále se ale jedná o stejný základ biku a třeba zrovna Linkage ukáže stále stejné hodnoty, protože přepákování se nezmění.

                        Další kategorií je samozřejmě výběr jenom podle Linkage ale to musí být někdo, kdo je dobře seznáměn s výsledky, proto zde Mlok tak často radí a rozebírá jednotlivé biky.

                        Tohle jsou ty záležitosti okolo správného výběru případně správného nastavení.

                        Nic z toho nemůžete očekávat od testu, která má špatné zadání a nevhodné provedení.

                        Diskuze je okolo toho, jak by šlo vše provádět i jinak.

                        0 0
                        • mr.antik  

                          tohle svědčí o kvalitě prodejce, potažmo nekvalitních manuálů výrobce a taky kdoví jestli si s tim nehrál, protože plus minus 20procent sagu trefí cvičená vopice a větší přesnost je jen pro fajnšmekry

                          0 0
              • MlokCZ  

                A ty různé kategorie testovacích jezdců jsou nutná věc. I bych zařadil nějaký extrém typu velmi opatrného zcela neagresvního jezdce (tím myslím, který si vůbec neskočí, jezdí pomaleji opatrně, atd.).

                Když vidím jen ty extrémy v použití doma. Na stavbě s konkrétním tlumičem (AMS Pro + RP23 s high volume komorou), kde já i po lehkém přefoukání jsem neustále na dorazu, tak manželka nedokáže využít ani při lehkém podfoukání celý zdvih…

                A to myslím na stejném úseku trasy, který i manželka dokáže celý projet (tedy jde pouze o ten styl jízdy).

                Pro mě ten rám ok se standardní komorou. Takže rozdíl ve stylu jízdy udělá ještě větší rozdíl než standardní x high volume komora. A to je přitom rozdíl mezi komorami opravdu velký.

                A to já nejsem žádný extra agresivní jezdec. Takže kdyby se srovnaly extrémy. Tedy napřl manželka s nějakým hodně agresivním jezdcem, tak ten rozdíl bude ještě mnohem větší.

                0 0
                • milan1  

                  Já zase pozoruju u svých známých, kteří jsou zvyklí na horší odpružení, že jedou i s lepším stále stejným stylem, tedy vyhnou se jakékoliv větší překážce, nebo zpomalí a ještě si nezvykli na možnosti odpružení. Takoví také zdvih nevyužívají.

                  Test s někým málo zkušeným, který by byl průběžně sledován a veden k využívání odpružení, to by bylo jedno z témat zcela samostatných.

                  Prostě by se začalo ukazovat, jak to v praxi chodí, co trápí lidi kteří zkušenosti hledají.

                  Příkladů je opravdu moc, to, co popisuju, je zaměřeno hlavně na jezdce a zkušenosti a není to vůbec jenom o porovnávání několika biků.

                  Pro mě osobně je to téma daleko zajímavější. Teprve až se tohle vyřeší a vyjasní, je možné přistoupit k lepšímu hodnocení biků. bylo by lépe vidět, kdo biky hodnotí.

                  Bike není jenom o stroji ale o jezdci a jeho užívání.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    S tím samozřejmě souhlas.

                    0 0
                    • milan1  

                      Možná by bylo dobré, kdyby napsali i ostatní.

                      Snažil jsem se popsat testování a jeho základy tak aby se vyřešily ty nejzákladnější záležitosti, které opravdu trápí dost lidí.

                      Stačí sledovat zdejší debaty a musí dojít k takovým závěrům mnozí.

                      Technické detaily do větší hloubky bych nechtěl zatím rozebírat a soustředit se opravdu na to nejzákladnější, co je.

                      Vztah jezdec stroj a jeho vnímání užívání a hlavně nastavení.

                      Tenhle základ bych zde rád řešil a požádám další, které to zajímá aby reagovali na tohle téma.

                      0 0
                      • Lišák  

                        Vztah jezdec stroj a jeho vnímání užívání a hlavně nastavení.

                        Tenhle základ bych zde rád řešil a požádám další, které to zajímá aby reagovali na tohle téma.

                        To by bylo hodně zajímavé! Založ, prosím, nové vlákno s tímto názvem. Určitě to nezapadne a rozproudí se debata. Jen bych se přimluvil za mazání OT příspěvků, ať je to vlákno přehledné.

                        Dík. L.

                        0 0
                        • milan1  

                          Tohle téma zde má návaznost a to je test, od kterého stejně někdo nic neočekává, test založený na tom, že jezdí jeden jezdec jeden bike a potom o tom dá vědět v časopise.

                          Když si potom přečteš výsledky nestačíš se divit, jak mnoho je vše ovlivněno PR zprávami výrobců, kteří vyzdvihují přednosti svých sytémů. Vezmu namátkou Trek a jeho „netečnost zadní stavby“ vůči silám brždění. Pamatuješ, že právě tohle jsme se snažili zdokumentovat v posledním testování a nějaký vliv jednočepu a nebo čtyřčepu v reálném použití bylo velice těžko ukázat. Přitom stále dokola je opakováno právě v podobných testech jako jedna nejpodstatnějších věcí, že tuhne zadní stavba pod brzdami. Je tohle tak podstatný rys, který každý jízdou rozezná? Opakování tohoto tvrzení je mezi bikery spíš pravidlem a to pravidlem založeným na přebírání informací, nikoliv na získávání vlastních poznatků. Pokud někdo tohle vnímá jinak, může přispět, to je jeden příklad.

                          Další příklad. Stále dokola mnoho lidí řeší, zda si " nepokazí geometrii", když místo 80 mm dají 100 mm zdvihu.

                          Technicky vzhledem ke geometrii nepodstatné a skutečná změna geometrie nepozorovatelná, jde o jeden stupeň. Změna posedu je tím výraznějším rysem. Přesto je to stále dokola řešeno mnohými, aby se nepokazila geometrie stroje. Zde mám jiný postřeh. Nikdo nikdy nenapsal, že na vyšším zdvihu se mu jede lehčeji. Proč by tohle měl někdo napsat? No protože snížení zdvihu je mnohdy pozorováno jako taková brzda. kdo mohl vyzkoušet potvrdí. Extrémější snížení zdvihu k tomuto pocitu opravdu vede. Pocity jezdců jsou mnohdy opravdové a mnohdy tvořené pouze předanými informacemi. V tomto případě je očekávání, že se něco tragického stane s geometrií jejím zvýšením, v druhém případě je to skutečný pocit jezdce. Zdůrazním ještě, že jde opravdu o pocit, ne o skutečnou efektivitu jízdy a šlapání. je to ale zkušenost, která ukazuje možnosti vnímání.

                          A ještě něco nakonec. Je zde zmiňováno to, že biky v testu nemají stejné velikosti, stejně jako jezdci. Zkusím naznačit další. Když někdo sedne na menší rám, jeho geometrie, co se týká sklonu odpružení jsou stejné, jako u většího a kolo jezdci jistě připadne hravější. Nebylo by zajímavé zkusit si porovnat co má na vnímání jezdce větší vliv, zda menší a kratší rám kola a nebo strmější geometrie řízení.

                          Prostě tohle vezmi jako postřehy a náměty, které by se daly zjiťovat těmi, kdo by měli být testovací jezdci s vnímáním a zkušenostmi lepšími, než ostatní.

                          Pro mě příklad testovacího jezdce je Mlok, který zjišťuje do detailu technické parametry a s maximální péčí a vyloučením vedlejších detailů si vše ověřuje sám. U jeho vyjádření nikdy nenarazíš na PR popisy chování ale na vlastní vyjádření a popis vlastní zkušenosti.

                          0 0
                          • Jenda  

                            hlasim ze tuhnuti ci netuhnuti zadni stavby pod brzdou fakt nejsem schopnej poznat protoze stejne kdyz poradne brzdim mam vetsinu vahy na prednim kole takze zadni si tak nejak poskakuje jak chce.

                            Zdvih vidle – mam ted na pevnaku ktery je kunstruovany na 100 vidli epicona TAD ~70–140. Vozim to s velkym sagem a na zdvihu cca 120. Obcas si skrtnu pri manipulaci o packu a vidle tedy vyjede. Jediny podle ceho to poznam ze v uplne vysunutym stavu mam vlastne zvedlou spicku sedla – na to jsem pomerne citlivej. Kdyz jsem jezdil na GT i-drivu a zmenil jsem vidli ze 100 na 130 nepoznal jsem vubec nic krome narustu pohodli, jedine vyslovene hranicni vyjezdy jsem pak uz nedal. Na druhou stranu pri jizde do kopce snizeni vidle vede pocitove k narustu odporu kola – jak ETA, TAD tak 2-step ale je to jen diky tomu ze hlava najednou vnima jinej sklon nez skutecne jedu.

                            Tedy pro me bohate staci float RP23 tlumic protoze vic nez odskok bych stejne asi nebyl schopnej nastavit (mozna jeste progresivitu ke konci) a mission control na Lyriku je mi uplne k prdu bo na to moje popojizdeni to mam stejne uplne otevreny a jsem rad ze mam jakz takz nastavenej odskok :-)

                            0 0
                            • milan1  

                              A teď si porovnej své postřehy s tím, co ses měl šanci dozvědět v časopisech.

                              Tlak sedla je další jízdní postřeh, kteý musí mít každý, kdo jezdí větší zdvihy a delší výjezdy na nich.

                              Zdůvodnění proč vímá jezdec negativně snížení zdvihu jsi zde konkrétně jako první napsal ty už dříve a nejspíš to tak bude.

                              0 0
                              • Vegan  

                                No tak to ja to jednou poznal byl to tusim Monster AM. A tam, kdyz clovek brzdil byla zadni stavba takova divne netecna jakoby se snizil zdvih, ale trebas na Meride AM 3000 (jeste bez plovouciho zadniho trmene ) tam jsem rozdil nepoznal zadny.

                                0 0
                                • Marskatin  

                                  já myslím, že zrovna u této konstrukce – RB Monster – nemá zadní brzda vůbec možnost ovlivňovat chod zadní stavby. vyveďte mě z omylu.

                                  0 0
                                • milan1  

                                  Tohle jsme si potvrdili i při našem testování.

                                  zkusili jsme nejdřív samotný brzdný efket na kole na stojanu a s vymontovaným tlumičem ( to aby nic nepřekáželo, síly vzniklé na stojanu by tlumič nepřetlačily.)

                                  Potom jsem zkoušeli na zpomalených záběrech najít nějaké pozorovatelné podklesnutí pod intenzivním bržděním a to bylo bohužel nerozeznatelné. Efekt byl opravdu minimální.

                                  0 0
                                  • milan1  

                                    Jenom ještě upřesním.

                                    potvrzen byl efekt snižování, to souhlasí ale při posuzování čtyřčep ( Ghost) a přepákovaný jednočep nešly prakticky zjistit rozdíly.

                                    0 0
                          • Tomínos  

                            Merida AM 2007 vidlice revelation dual air u turn 130mm tlumič RS monarch3.1 Ci­tlivost mi příjde vcelku dobrá(v případě označení tt epicona jako výborná), když nafoukám přes 25% sag, i dobrý průběh (je to pro můj styl jízdy, nebo spíš jeho většinu, nevím jak to správně popsat, prostě při větší překážce se to přes ní zhoupne a nedrcne to.) ale při blbnutí (skákání) už chodím po dorazech. Když nafoukám víc cítím víc i nerovnosti. Ten samý problém mám s tlumením, někde by mi vyhovoval odskok rychlejší, jinde zase pomalejší, v podstatě to je v rozmezí půl otáčky až otáčky, ale když si dám tu práci a na známých trasách si to přestavím cítím zlepšení, plácnu rychlejší rozbitý sjezd rychlejší odskok, šlapavá rovinka až výjezd pomalejší. Ale většinou jsem na to líný a mám to tak nějak univerzálně. Ale samozřejmě to může být naprosto mylný pocit založený na placebo efektu. :-)

                            0 0
                            • K2  

                              Tobě by se hodila má první vidlice Nolen z K2-ky – měla elektronicky řízenou kompresi, kterou si nastavovalal podle aktuálního terénu a vyžadovala 9*ti voltovou baterku v noze…

                              PS asi si dělám srandu, když jsem místo ní namontoval Marzošku MXC ECC s vyšším zdvihem, tak jsem byl znatelně spokojenější :-)

                              0 0
                              • Tomínos  

                                Tak já taky hodlám trošku zvětšit zdvihy, myslím, že na 130 toho zlepšení vidlice moc nevyčaruju :-)

                                0 0
              • mr.antik  

                V kategorii trail biků by měl být jediné štelování tlak + zpětný útlum. Zbytek by měl být „vyladěný“ pro danou kategorii kola. Pokud tam je z výroby tlumič, který půjde všem jezdcům po dorazech nebo naopak, tak je něco špatně. Aspoň takovou informaci bych čekal.

                Čím větší zdvih, tím odlišnější styl jízdy – ale zkušenější jezdec dokáže pojmenovat co očekává a co dostává – aspoň v porovnání s ostatnímy koly. 11 lidí už je dost na to, aby se z toho dal udělat serióznější závěr a vyloučely individuality.

                0 0
                • milan1  

                  Jsme u základního tvrzení, každý „prý“ chce něco jiného.

                  Když někdo něco takového tvrdí, tak by měl dát i příklad.

                  Mezi 11 ti jezdci podle tohoto tvrzení musí být rozdíly a ty se poznají nejlépe na jednom konkrétním biku a nastavení každého jezdce.

                  Zde musí být ten základ.

                  Potom můžeš sjednotit vnímání nastavení a teprve potom můžeš posuzovat těmito 11 ti jezdci různé stroje.

                  Není tohle trochu více vypovídající?

                  A rozdíly mezi biky v možnostech nastavení rozhodně jsou u fullů o to více..

                  0 0
                  • mr.antik  

                    Jedna věc je, aby to kolo člověku vyhovovalo a druhá věc je dokázat pojmenovat jeho základní vlastnosti a odfiltrovat věci typu blbé sedlo, nezvyklá šířka a úhel řidítek apod.

                    A další podmínkou je asi společná jízda na nějaké referenční traťi, tj dohodnout se, na co je vlastně kolo určené, aby to někdo nevozil jen po singltreku, někdo na DH trati a někdo na XC martonu.

                    0 0
                    • milan1  

                      Snažím se naznačit, že těch 11 jezdců nastavilo 11 biků dle sebe, bez jakékoliv kontroly s ostatními.

                      Bude to vypovídat?

                      Společný a sjednocený postup a na závěr stejná trať to jsou záležitosti, na kterých se jistě shodnem.

                      Ale aby to nebyla diskuze dvou, tří lidí, kdo další přispěje?

                      0 0
                      • mr.antik  

                        no já předpokládám, že sag a útlum dovede nastavit každý. V od uživatelském testu bych víc nečekal, resp. co jiného normální smrtelníci ještě mohou ladit. Pokud nevyhovuje tovární nastavení, tak je něco špatně.

                        0 0
                        • milan1  

                          Tovární nastavení je to, které předepisuje a doporučuje výrobce a téměř každý tady musí vědět, že to je mnohokrát špatně, já se tohle ale nikdy v časopise nedočetl.

                          Další záležitost je, že zákazník dostane z prodejny nastavení a tomu věří, že je správné a kdyby s něčím pohnul, že to pokazí. Někdy to bývá pravda, někdy ne, jaké měřítko má asi začátečník?

                          tohle mnohé opravdu trápí a je to znát z mnoha reakcí.

                          Tohle je o tom vžít se do role začátečníka, který začíná tápat a hledat a dát mu základy.

                          Mnoho čtenářů tištěného časopisu jsou právě takoví.

                          Jak tohle ukázat a formou testu je záležitostí odbornosti a zájmu o své čtenáře.

                          Z mnoha matoucích vyjádření, že každý požaduje něco jiného se nemá opravdový zájemce šanci cokoliv podnětného dozvědět.

                          Stejně tak, jako z toho zvláštního vyznění mnoha testů.

                          0 0
                        • Jenda  

                          mam obavu ze by ses divil – spousta lidi treba veze rockshocky prefuceny podle jejich nesmyslnejch tabulek kde neznam snad nikoho komu by to tak vyhovovalo. Prevazne silnicar nebo clovek kterej jezdi na HT kolikrat zacina taky na naprosto nesmyslnech tlakach na tlumici a bud postupne upousti a pochopi jak se full pouziva nebo nepochopi a pak ho nasrane proda ze je to tezky a nejede. Kdyz k tomu jeste pridas kolikrat idiotsky interni nastaveni tlumice tak to uz by fakt jeden brecel.

                          Myslim ze supr napad byl aspon ty kola co testujou hodit do linkage at z toho vyleze aspon neco uzitecnyho.

                          0 0
                          • mastihuba  

                            jj vidim to na sobě v roce 2002 jsem z pevné přešel na přefučenou marušku a pak už jsem jen upouštěl tlaky. Před 14dny sem na pět minut pučil kolo kolegovi z práce kterej jezdí na treku a na ht s přefučenou 80mm torou na 1,9 speedmaxech a byl uplně zděšenej že na tomhle by měl někam jet. Sám kvuli tomu mám dvě kola a ty střídám dle nálady.

                            0 0
                      • Tomínos  

                        Tak třeba pro mě je vypovídající i to že si tester dá na kole představec dolu, protože na tom nerad sedí jak babka, já to mám uplně obráceně, takže předpokládám, že jeho test pro mě nebude mít tak vypovídající hodnotu, protože už jen podle posedu si troufnu tvrdit, že budeme mít trošku jiný styl ježdění.

                        0 0
    • DaSnail  

      nic moc.

      0 0
    • daymaker  

      na vítěze jo, na výtěze budu muset ještě koumat… :-)

      0 0
    • Arty22  

      Zdravím, mohl by jsem někdo nahrát vydání vela, kde bylo zhodnocení toho testu ?? nebo to lze najít někde na netu ? zatím sem to jen zběžně prolítl takže si nejsem jistej

      a zárověn ještě číslo kde byl test 2013

      http://redakcniblog.ivelo.cz/…y-test-2013/

      byl bych moc vděčný, popř dají se koupit stará 013 čísla ?

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.