Tlumič RS Delux R na trailovém kole a co s ním?

50 nepřečtených
  • Bike-o-Noor

    Čau vespolek po čase.

    Pořídil jsem slušnou full bazarovku, bohužel se změněným osazením, což se v případě tlumiče ukazuje jako dost zásadní. Původní majitel sice trošku zvýšil zdvih a ušetřil gramy, pro mé účely je to ovšem krok zpět. Projel jsem to před koupí kousek po asfaltu, nastavili jsme SAG-y jak u tlumiče, tak na vidlici, klasické houpání se zklidnilo a při dupání do kopečka jsem projev odpružení považoval za ucházející a předpokládal jsem, že v technickém stoupání se ještě zmírní (plynulejším šlapáním). No ale s daným nastavením se v terénu projevil přesný opak: při změně sklonu (prudší úsek) se to „kamsi“ propadlo, kolo to úplně zastavilo a já jsem byl nahranej. Pumpička poprvé nebyla…

    Pak jsem hledal alternativy, sbíral rady, a zároveň začal ladit tlaky. Tlumič má dané maximum 325 PSI, zde jsem vyhledal diskuzi s laděním obdobných tlumičů, ovšem z r. 2018. Ale vcelku jsem dospěl ke stejným výsledkům: na podruhé tlumič dostal 220 PSI a vidlice asi 150 (Pike Select RS). A sláva, už se s tím dalo. Nepotřeboval jsem využít celý zdvih, jen nacvičit výstup a… ladit dál. Takže jednak jsem dále upouštěl tlaky a zjišťoval co to dělá.

    Pak jsem kvůli „skorometrovému“ dropíku dle odhadu upustil, zkontroloval odskoky a … hm, nebylo cvaknutí, ovšem určitě to pobralo celý zdvih. Takže jsem upravil tlaky. Vpředu zhruba co jsem míval na HT – přes 90 PSI a cca 120 tlumič (mám kolem 80 Kg), SAG se jeví jako trochu větší, no a další zkouška mne čeká.

    Když jsem pátral po vnitřním ladění od výrobce, napsali: „The tune on the rear shock for that bike should be ML. Mid for rebound and Low for compression. Best Regards…“ Takže v podstatě pokud komprese nelze nastavit…

    Okamžitě to asi řešit nebudu a možná za pár měsíců nějak jo. Investice do lepšího tlumiče by to celé už ovšem posunula téměř k ceně nového slušného kola v hlíně, tak nevím.

    Nějaká nápověda prosím?

    0 1
    • TJK  

      cetl si to po sobe? ja to prelouskal a vyslo mi z toho ze zadas o radu ale vubec nepises co od tlumice chces / co ti vadi… neco jako nefunguje poradte co s tim… zlus to popsat lepe

      1 0
    • MTBIKER doporučuje
    • novas752  

      Já nevím co furt řešíš. Základní tlumič odskok,tlak, objem pozitivní komory, s tim se moc vymyslet prostě nedá, neni tam ani zamykání. Z výroby tam dávají velký tlumič s expanzkou, asi vědí proč (mnoho značek na trailových kolech na tlumiči šetří a osazují tam ty malé).

      Koukal si vůbec kolik je uvnitř tokenů? Podle toho „konečného“, na 80kg neobvykle nízkého tlaku, který i tak stačí na metrový drop bych se trochu obával jestli to neni vytokenované „až po strop“. Tomu by odpovídalo i dost výrazné zvětšení sagu do kopce, hodně progresivní pružení má okolo sagu dost slabou podporu.

      Reb Mid, Comp Low je vnitřní „naladění“ tlumiče, rozumněj způsob poskládání kompresního a odskokového shimstacku, to má nějak poskládané i ten Deluxe R, byť vnější nastavení komprese (v rozsahu daném možnostma toho shimstacku) nemá.

      0 0
      • novas752  

        Vzhledem k tomu že byly nedávno představený nový verze RS SuperDeluxe tlumičů se krásně nabízí sehnat starší SD Ultimate za výprodejovou cenu. Nebo tu novou verzi opět za docela dobrou cenu (vzhledem k tomu, že to navíc má LSC a HSC zvlášť + ještě HBO).

        1 0
      • Bike-o-Noor  

        Pokud budu měnit tlumič, nevím, jestli se držet původních rozměrů 190 × 45. Třeba ten SR Suntour TriAir má dobrou cenu, ale jak změřit prostor pro montáž moc nevím.

        0 0
    • PENE  

      A co je teda za problem? Proste to musis naladit na svou hmotnost, styl jizdy a teren, kde jezdis. Upoustet tlumic dle odhadu neni moc dobry napad.

      1 0
      • Bike-o-Noor  

        V první řadě efektivitu přenosu energie, když to nemá lock. Něco jsem vychytal, naštěstí je úhel sedlové trubky skvěle nakolmený a subjektivně se mi šlape líp, než na odlschool HT. Uvidíme tedy jak ještě další výstupy.

        No a do rozbitějšího terénu, to už bych měl obavy. Samozřejmě stále max. v mezích středního zdvihu.

        0 0
        • kubad  

          Kruhové šlapat to dost pomůže

          0 0
          • Bike-o-Noor  

            Já tomu říkám „do kopce přiměřeně lehký převod“. Když jsem to před nějakým rokem četl poprvé, dost jsem na to myslel a převedl dle projížděk do tohoto pravidla. Funguje to.

            0 0
            • novas752  

              No ne zase tak moc lehký, zvlášť při stoupání terénem ne. To pak nemáš žádnou hybnost na „samovolné“ přejetí přes nerovnost a když na to najede přední kolo tak se o to víc zatíží zadní, o to víc jde nezavřený tlumič do zdvihu a o to víc se to v nízké rychlosti ovládá + se snáze na té nerovnosti zasekneš pedálem.

              0 0
              • Bike-o-Noor  

                Jojo, tu „přiměřenost“ jsem hledal na všech kolech a na staré krosce nebo XC 27,5´´ Hardtailu mi šlo být docela rychlý při stoupání v hladkém terénu. Pak jsem musel mírně měnit styl a za cenu ztíženého výšlapu mi odměnou byl svižný sešup. Teď je to opět trošičku svižnější (a při dobrém naladění hladší), ale teprve to zajíždím. Atd…

                Nó, je fakt že foukat budu muset i s ohledem na pozici středu, pedály si říkají o své.

                0 0
                • novas752  

                  Přitom bys tam lupl tlumič co zamykání má a tohle vůbec nemusel řešit. Já tlumič zamknu a stoupám se zanořenim cca 20% (v otevřenym stavu na rovině mám lehce přes 25%), kdybych jel do prudšího kopce s otevřenym, tak jsem klidně na 40%.

                  1 0
                  • Bike-o-Noor  

                    No a posílit budu muset i ochranu rámu. Což bych od kola za původní kilo nečekal. Ale četl jsem, že ty se řešení „vystřihnout ze starého pláště“ vůbec nebojíš.

                    0 0
        • PENE  

          Pokud je to prvni full, tak se proste budes muset naucit ho nastavit. I s timto tlumicem se da normalne jezdit v rozbitejsim terenu.

          1 0
    • Tomcat  

      Podle fotky přesně identifikuji rám , ale není to takhle náhodou přepákováný jednočep?

      Chování pak není jen o tlumiči , ale i systému a od „jednoduchyho“ tlumiče a jednoduchého systému zavěšení zázraky nečekat.

      Samo není problém koupit maximálně laditelný tlumič, a pak se uladit k smrti a stejně se to bude chovat primárně podle systému.

      Pro to SpeciálníZajíc vymýšlel Braina, existují systémy jako Propedal atd.....

      0 0
      • novas752  

        Je to 4čep, Norco Optic. Na straně rámu bych problém nehledal.

        0 0
    • mirorek2  

      TVL to je dobrá pohádka

      musel! jsem to číst 2× ale i tak mě z toho rozbolela hlava

      chtěl jsem celopéro, bylo levné, houpe se a když ho nafuním nad max (150psi vidla WTF???) tak už ne

      0 0
      • Bike-o-Noor  

        Houpe, houpe. Nenapsal jsem, že nehoupe, i když je fakt, že by to mohlo být stručnější. Ale zkrátka jsem fakt nevěděl, co od toho tlumiče očekávat a tak je to v tom textu vidět. Teď už to vím. Efektivita je naprosto mizerná. Cokoliv s lockem je určitě lepší, když už by nebyl tlumič pořádný.

        Sice jsem si tak nějak zvykl, že se to v mírném terénu s technickými švihy chová téměř „jak sjezdové kladivo“, ale spokojen s tím nejsem ani za mák.

        0 0
        • Georrge  

          Pokud ti to houpe při šlapání, tak to nutně neznamená, že je špatný tlumič, těch vlivů je více:

          • neumíš šlapat do kruhu
          • máš blbě nastavený odskok (moc do rychla), kolo se při šlapání rozhoupe a tlumič to nestíhá tlumit.
          • rám, který má příliš aktivní zadní stavbu a výrobce pro šlapání počítal s nějakou platformou (ne úplně otevřený tlumič).

          Osobně to vidím na kombinaci prvních dvou bodů. Lidi přecházející z HT si myslí, že umí šlapat do kruhu, ale neumí.

          0 0
          • Bike-o-Noor  

            Výrobce to rozhodně původně osadil naprosto jiným tlumičem. Ten samozřejmě lockout taky nemá, ale kompresi nastavit lze. Neříkám, že při sjezdu tento levnější nefunguje, ale … jak jsem prostě psal. Mne dost baví vyšlápnout si něco krátkého rychle, což v tomto případě „nabývá jiných podob“. Tlumič mám trošilinku na odskoku přibržděný, ale asi se dál dostanu přifouknutím…možná 20 PSI?

            0 0
            • Georrge  

              Máš tam prostě tlumič orientovaný na sjezd, protože omezená komprese je z kopce na hovno… ten jiný tlumič bys pořád musel přepínat (buď mezi climb / descend, nebo bys pořád musel točit nastavením komprese, záleží co ten tlumič měl), což bys ale stejně nedělal, protože ten tlumič má ovládání hrozně nízko a nebude tě bavit tam pořád sahat. Nějaké možnosti co s tím:

              • najít nějaké univerzální nastavení (jiný tlumič s platformou, kterou si nastavíš tak, aby ti trochu pomohla při šlapání a moc tě neomezovala ve sjezdu).
              • koupit tlumič s lockem na řidítka, to je jediná použitelná metoda, jak měnit nastavení tlumiče za jízdy.
              • smířit se s tím že je to žehlička a nedupat do toho jak do zelí. A to i vestoje. Na fullu se dá v pohodě dupat vestoje, ale musíš se prostě i vestoje naučit šlapat více do kruhu a neskákat na tom jak na trampolíně. Trocha pohupování nevadí.

              Co přesně máš na mysli tím „tlumič mám trošilinku na odskokou přibrzděný“? Myslíš tím že ho máš přitažený víc, než by ideálně měl být? Přidáním tlaku si možná trochu pomůžeš, ale moc bych to s tlakem nepřeháněl. Zvedne ti to střed, nebudeš využívat zdvih a to taky není ideální.

              1 0
              • novas752  

                Deluxe R rozhodně neni tlumič orientovaný na sjezd, to je tlumič tak akorát „pořád lepší než kus prkna“, nejjednodušší a nejlevnější co RS dělá, měl jsem ho také.

                Ovládání zamykání by sice bylo proklatě nízko, ale furt se to za jízdy dá přepínat pokud člověk neni úplně dřevěnej. Možným řešením by byl tlumič se 3 polohama, kdy by většinu času mohl jet na přitlumenou střední polohu a v případě potřeby mohl občas úplně otevřít nebo více zavřít. Dálkové zamykání bych bral jako poslední možnost, pokud vůbec ten rám další vedení umožňuje.

                A moc velký útlum odskoku tohle ještě zhorší – teda omezí to houpání, ale za cenu zvýšeného sagu než za normálních podmínek = přesně to do kopce fakt nechceš. Tady je právě potřeba přidat útlum komprese, což udělá opak, sag respektive průměrné zanoření se trochu zmenší. Ať už formou zamykání nebo aspoň nastavení komprese.

                1 0
                • Georrge  

                  Je to levný otevřený tlumič bez platformy ⇒ je to tlumič orientovaný na sjezd. Není to přiškrcený XC tlumič.

                  Co nemáš u palce, to časem přestaneš používat, to tak prostě je. Tři polohy jsou ještě horší než dvě, protože tě to nutí ještě víc na to hrabat. Ale aspoň je tam možnost nastavit to na střední polohu a jezdit s tím vše, pokud mu to bude vyhovovat.

                  Já mu neradím velký útlum odskoku, já se ho ptám jak ho má nastavený a jestli ho má nastavený dobře. Příliš velký útlum je špatný, stejně tak ale příliš rychlý odskok, se kterým pak kolo citelněji houpe (a v terénu to kope takže taky špatné).

                  0 0
                  • novas752  

                    A co že to je ta zázračná platforma? :-) Deluxe R může být vnitřně nastavený tak, že bude mít daleko tužší tlumení než třeba SidLux v otevřené poloze… Možná by bylo lepší si nejprve něco nastudovat než o tom začnu přesvědčovat ostatní. Například

                    Tlumič oriantovaný na sjezd je Super Deluxe (Coil) DH. Deluxe R je určený na nejlevnější modely a na elektrokola s nižším zdvihem, kde absence zamykání není tak podstatná a tlumič bude výkonem stačit. Na sjezdová kola a kola, kde je sjezd primárním určením je to tlumič značně nevhodný z důvodu dost omezených možností nastavení a hlavně rychlého přehřívání, což je negativum všech „malých“ tlumičů. Stačí 100–150m výškových nějakého rozmláceného sjezdu a už to tuhne.

                    Podle toho co píše to má kvůli tomu omezení houpání utažené moc.

                    0 0
                    • Georrge  

                      Je to levný tlumič? Je. Má ho teď vnitřně nastavený na otevřelo? Má (pokud teda to LOW značí nízký útlum komprese, což bych tak čekal). Má nastavitelnou platformu (zabránění pohupování při šlapání) bez nutnosti rozebrat tlumič? Nemá. Je ten tlumič v rámci jeho možností nastavený na sjezd? Jo je, protože má kompresi na low.

                      Jestli ten tlumič umožňuje přeskládat shimstack (jo, přiznávám, to jsem nevěděl že to jde), tak to může zkusit. Pokud to tedy není cenově nesmysl vzhledem k ceně tlumiče (za předpokladu že to nezvládne sám).

                      0 0
                    • Bike-o-Noor  

                      Max. 3,4 lupnutí do mínusu z max. otevřené polohy. Jelikož i snadný terén obsahuje překážky, nebudu zkoušet krajní polohy.

                      0 0
      • Bike-o-Noor  

        dovětek: laděním jsem vidlu dostal na rozumnou úroveň tlaku, ale s tím tlumičem se motám kolem 250, 260. Stále to vůbec není ono.

        0 0
        • mirorek2  

          cos ladil? shimstacky, olej?

          0 0
          • Bike-o-Noor  

            To určitě ne. Klidně mi něco konkrétního navrhni, třeba formou odkazu, mohl bych to zkusit. Učím se rád.

            0 0
            • mirorek2  

              Promiň asi ti nerozumím:* laděním jsem vidlu dostal* laděním čeho???

              0 0
              • Bike-o-Noor  

                On tomu tady tak říká kde kdo. Ale ano, přiznávám se: tam, kde jiní „ladí“, já jen laboruji s tlaky a „štelovátky“. To je celé. Doufám, že ti mé Doznání již postačuje.

                (bez ******: já přeci ze sebe nedělám co nejsem)

                0 0
                • mirorek2  

                  Furt nechápu, co chceš „ladit“ na vidli s jednou kompresí, když se v ní nebudeš vrtat. Nastav to na sag, nastav odskok aby nekopal, otevři! kompresi a dej tomu nažrat venku. Pokud jdeš na dozaz, přidej token, pokud jdeš do půlky uber token.

                  Tady se nemáš dál o čem bavit, lepší vidlu z toho dostaneš max pravidelným servisem.

                  Nevíš jak nastavit sag?

                  0 0
                  • Bike-o-Noor  

                    Vidla je v pohodě. Maká jak má, lepší jsem nikdy neměl. SAG jsme nastavili s prodejcem a pak jsem si to ještě u zdi překontroloval. Manometr na pumpičce má odchylku cca 10PSI, tzn. snažím se mít tlak ve vidli dle ciferníku 100–110 PSI. Chová se to fakt příkladně – malé věci požírá tak, že si bez optické kontroly za jízdy nevšimnu, že pracuje. Velké dropy neumím.

                    Při svistu dolů si užívám rychlost – ve svých limitech – a tam to s tlumičem spolupracuje slušně, proč bych si to jinak pořizoval, že. Takže prostě zbývá „jen vylepšit“ efektivitu přesunů a výjezdů. Je to určitě tlumičem! (tím netvrdím, že mám bůhvíjakou techniku. Prostě starší hobík a samouk. Ale ještě letos se zkusím něco přiučit od povolaných.)

                    0 0
                    • novas752  

                      Přitom stačí vyměnit tlumič za něco co má zamykání…

                      Tak aby to fungovalo dobře nahoru i dolu to jinak nenastavíš.

                      0 0
                      • BTom1  

                        Přesňe – není externě co nastavovat.Je to pouze eRko aby „něco“ změnil musel by přestohovat obě strany.

                        0 0
                      • Bike-o-Noor  

                        … sem ti to už skoro napsal. Pod 10 litrů to nejde, tak se vošívám: děcka, školy, nájem… SU DUAIR to asi neřeší, TRIAIR není kompatibilní rozměrem, snad nejdostupnější je ten SID Lux…

                        0 0
                        • novas752  

                          RockShoxy 190×45 se zamykánim se dají najít nové okolo 250 Euro. S trochou práce by se dal jistě najít i na bazaru levněji.

                          1 0
                          • Bike-o-Noor  

                            Máš návod jak se v tomto nespálit na bazaru? Pouze „stav nepoužité“?

                            0 0
                          • mirorek2  

                            A co dát tam nemetrický 190/51, kdyby se vlezlo. V tom rozměru už se něco najde. Jen by musel zkontrolovat jestli se to nepotká…

                            0 0
    • hobik22  

      Zdravím. Ať nezakládám nové téma, zeptám se tady. Dotaz ohledně SAGu. Mám tlumič RockShox Deluxe Ulitmate RCT, 185 mm x 50 mm. Shlédnul jsem video o nastavení SAGu tlumiče. Pochopil jsem správně, že se SAG zadního pružení vypočítává ze zdvihu tlumiče a ne zadní stavby? Zadní zdvih mám 120 a tlumič má 50mm. Tak z těch 50mm by 25% dělalo na tlumiči cca 12mm?

      0 0
      • theedge  

        Ano … nevím na jaký kolo to máš, ale nejčastěji jsou rámy doporučovány na SAG 30%. Ale dělej to podle doporučení výrobce.

        0 0
        • hobik22  

          Ano doporučení od výrobce mám. Ale jde mi o to odkud se ten sag tedy měří? Zdvih zadní stavby nebo chod tlumiče, v mém případě 50mm.

          0 0
          • theedge  

            Ty se ptas jestli je tech 25% z 50mm zlumice a ja jsem ti napsal ze ano. Co na tom neni jasny? Mas plnej youtube tutorialu jak merit SAG.

            0 0
          • Vilém  

            A jak bys to na te zadni stavbe meril? Je to ze zdvihu tlumice.

            0 0
    • theedge  

      Preklep

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.