Chtěl bych si vyplést kola na fixku a uvažuju o radiálním výpletu.
Mohli byste mi poradit jaký jsou výhody/nevýhody křížených výpletů a proč se radiální běžně nepoužívají ?
Chtěl bych si vyplést kola na fixku a uvažuju o radiálním výpletu.
Mohli byste mi poradit jaký jsou výhody/nevýhody křížených výpletů a proč se radiální běžně nepoužívají ?
Jde o přenos sil od náboje do ráfku (po tečně) – to radiální výplet neumí. Pokud chceš radiál na festku, tak na přední kolo klidně můžeš – tam nebude problém. Na zadní kolo dej buď oboustranně 3× křížený a nebo 3× křížený aspoň na straně u pastorku a radiál na druhou stranu. Pokud budeš jezdit brakeless (tj. skidovat) a nebo máš zadní nábu flip-flop, tak vypleť určitě oboustranně 3× křížený…
Takhle sem naposled vyplétal já…;)
Přesně takhle to mám i já na singlspeedu.
V zadu bych nic nevymejšlel. 3× křížený je nejlepší.
No vidis a napriklad mavic ksyrium maji na strane kazety radialni a na druhy strane krizenej.
Muj nazor je takovej, ze radialni je hezci a tam vsechny vyhody konci.
Na radialni je treba mit i specialni naboje, u obycejnych hrozi nebezpeci vytrhnuti dratu z naboje.
Radiál má lepší boční tuhost (krátké přímé dráty) a lepší aerodynamiku…proto se tak pletou i tovární záplety (přední)…
No, toho vytrhnutí bych se u předního nebál, když to bude jezdit člověk s normální váhou, ale na 100Kg bych to asi nedoporučil (pokud neni řečený, že to neni dělaný na radiál).
Na radiál to chce buď méně drátů a nebo náboj s vysokou flanší, kde jsou mezi dírama pro dráty větší mezery…
nezalezi ani tak na vaze jako napeti dratu. U krizenyho vypletu drzi ten drat mnohem silnejsi masa hliniku, nez kdyz je drat naprimo.
To nemusí být tak úplně pravda…
co myslis?
U nábojů na 32 děr s nízkou slanší toho matroše zas tak moc není… Mám na jedněch kolech nábu Miche Excel na 18 drátů a tam je naopak materiálu habaděj…:)
asi si nerozumime.
Nejde ani tak o vzdalenost mezi dirama na draty ale o vzdalenosti mezi dirou na drat a okrajem priruby.
Obycejny naboje (vetsinou byvaji na 32 nebo 36 dratu, ale to neni dulezity) mivaji tu vzdalenost dost malou a pouziti radialniho vypletu nese urcity riziko.
Tak.
Však já ale nepsal, že to je vždycky, ale že u některých nábojů (pro méně drátu tj. pro radiál) je ta stěna silnější, tudíž to platit nemusí…
Ono to je jedno k druhymu, kdyz jsou diry bliz k sobe, je vetsi riziko vytrzeni, stejne tak jako kdyz je mala vzdalenost diry od okraje. Proste ideal kdyz ta naba s radialem pocita.
Však jo. Radiál je nejnáchylnější na vytržení, když je to nába s nízkou flanší a hodně dírama. A drát se většinou vytrhne tak, že rozerve i 2 sousední díry… U dráhových náb s vysokou slanší i vzdáleností od díry ke kraji se u předního kola není čeho bát…
potrhanych prirub uz bylo… ;-)
Je to kvuli stejnomernosti napnuti vypletu… kroutici moment od kazety jde skrz naboj na druhou stranu, tam kde je vyplet krizeny. Ono se to vzycky nejak prerozdeli podle tuhosti, ale krizeny vychazi o neco lip…