Upgrade brzd aneb jak ubrzdit 120 kg

170 nepřečtených
  • ondra86

    Ahoj, přemýšlím, jak by se daly vylepšit brzdy na mí bikovi, aby mě dokázaly bezpečně zastavit i při delším klesání. Mám 2 m a 120 kg takže chápu, že je to pro brzdy docela šichta :)

    Mám zhruba 7 let starého Rockhoppera, vel. 23", vidle Reba Team, brzdy původní hydry Avid 3, kotouče klasicky 160/160.

    Při delším brzdění přední brzda začíná skřípat a zadní občas vydává takový nepěkný kovový zvuk, většinou je ale potichu a akorát ztrácí sílu, takže bez přední bych to nedobrzdil.

    Na dotaz, jestli zvětšit kotouče, mi v servisu řekli, že by asi předek snesl 180, ale víc určitě ne (že bych si tím při mých parametrech akorát odrovnal vidli). Zadek pak určitě nechat 160, že by se mi u tohoto kola mohl kroutit rám. V první řadě mi doporučili vyměnit brzdy za XT. A možná, že by pomohl kotouč s hliníkovým „jádrem“.

    Jelikož to není úplně sranda za pár šupů, chci se zeptat, jestli tady není někdo podobně stavěný, kdo taky někdy řešil tenhle problém. Uvítám i další názory na věc (jestli můžou pomoct větší kotouče, XTčka atd.)

    A podotýkám, že vím, že by asi nejvíc pomohlo zbavit se pár desítek kilo zátěže :D Ale než se tak stane, nechci se někde rozmáznout pod kopcem ;)

    0 0
    • Vilém  

      Tak pokud bys tam dal ty XTcka, zvetsil kotouc, pouzil desky s chladicem, k tomu Icetech kotouc od shimana tak to bude jiste znat.

      Ale stejne tak by mozna stacily nejnovejsi Deore, k tomu desky s chladicem a zbytek popisovany vyse. Pak by byla cena slusnejsi.

      0 0
    • Atilla  

      Jestli ti nevadí investovat šel bych do saintů. Jinak levnější varianta SLX. Teď vozím ice tech kotouče a docela mě překvapilo, že to je znát, takže SLX+ icetech si myslím bez problémů. Přeci jenom juicy jsou už pár let za zenitem

      0 0
      • goofy  

        Je to fakt tak znat u tech Ice tech? Te jsem kupoval nove brzdy a kotouce, a nakonec jsem radeji zustal u klasiky (osobni neduvera :-)) a tak me to zajima… Osobne nevarim ani ty klasiky. Sintry to jisti.

        0 0
      • ondra86  

        Sainty jsou už docela pálka.. Zběžně jsem prošel bazary a nevypadá to, že by se nějak extra moc nabízely. Ale přivedlo mě to na myšlenku, jestli se nepodívat na ZEE. Připadají mi až na páky stejné.

        0 0
        • honhav  

          novy zee kolem 5 litru…ale uz je to kotva, stejne jako saint funguji opravdu dobre… jety brzdy bych po zkusenostech asi uz nebral… novy ti vydrzi dlouho…

          Na normalni vlety a xc jezdeni bych ale volil ekonomickou variantu vetsich kotoucu ktere budou lip chladit (klidne icetech) a brzd slx – maji dostatek vykonu i na tva kila…

          0 0
          • ondra86  

            jo, měl jsem konečně trochu času víc prohledat web a na zee/saint asi opravdu kašlu, ty prachy za to dávat nechci a ani jeté nejdou cenově nějak zajímavě dolů.

            Jakou máš zkušenost s použitými?

            0 0
            • honhav  

              pouzite brzdy jsou vzdy sazka do loterie… nikdy nevis co se s nima delo a jaky je stav, nehlede na pravdepodobnost brzkeho servisu… Ja takhle kupoval, vzal jsem jedny co vypadali slusne, nakonec se jim sekal pist v pace a nemelo to reseni… ve finale jsem se nastval a koupil si novy v podstate jen o par stovek draz…

              zkusil bych vymenit kapalinu a dat 180 kotouce, pokud by to nezabralo, slx brzdy… tim by bylo vyreseno…

              0 0
      • Baba-Ji  

        ted jsem menil kotouce a IceTechu jsem se schvalne vyhnul, paac sintrovane desky mne docela rychle zerou kotouce. Tim IceTechem by se to prozralo prilis rychle, na muj financni vkus.

        0 0
        • ondra86  

          docela rád bych zůstal u organik, sintry mně neustálým skučením neskutečně pily krev…

          0 0
    • Edwin  

      Mám dva metry a necelej metrák a v pohodě mě ubrzdily moje tektra a 180 mm kotouč vepředu. Teď jsem pořídil deorka 615 a je to podle mě stejný. Jen teda lepší pocit na páce.

      Ono totiž kola zaflekuješ hned, ale hybnost je svině a žene tě to smykem dál. Takže to celý není jen o brzdách.

      0 0
      • worlusho  

        To si tam také musíš dát pořádný plášť. :)

        0 0
        • Edwin  

          Tak Ikon by snad za ty prachy pořádnej bejt měl, ne? Ale ubrzdit 100 kilo z kopce je spíš na padák nebo kotvu :)

          0 0
          • Dejv94  

            Nesmíš na tom sedět jak pytel brambor. Mnohem větší vliv má rychlost než hmotnost.

            0 0
            • Edwin  

              Psal jsem hybnost, tudíž součin rychlosti a hmotnosti ;)

              0 0
              • Dejv94  

                Promin, spletl jsem si to z kinetickou energii. Ale stejně potřebuješ přeměnit více energie na teplo a ta bude narůstat více s rychlostí než s váhou.

                0 0
          • worlusho  

            Já tím slovem pořádný myslel pro tuto váhovou kategorii už něco s hrubším zrnem a větší styčnou plochou. ;)

            0 0
          • Atilla  

            Metrák mají skoro všichni, takže to nebude tak horké.

            0 0
          • Baba-Ji  

            nejde o to, kolik ten plast stoji, ale jaky ma vzorek …a Ikon moc brzdici vzorek nema …kdyby mel, tak ten plast zase lidi nechcou, protoze by nejel tak rychle.

            0 0
            • Tomáš  

              Nemůžu souhlasit, mám 2,35 ve 3C a pod brzdou drží velmi solidně a to i na mokrých kamenech a kořenech, mluvím tedy o zadním kole, na předek bych si ho rozhodně nedal.

              0 0
      • ondra86  

        Já právě to kolo nezaflekuju :) Při přenášení váhy není problém v adhezi plášťů, ty mají ještě velkou rezervu, kazí to brzdy :)

        0 0
    • Draw in soul  

      Vem nějaký sainty z bazaru – kolem 3500,– se sehnat daj.Na takovou váhu jsou ideál čtyřpístky a kotouče 203 + 180(183/185),ale tam už to chce zase 35/36mm vidlici jak ti bylo řečeno :/

      0 0
      • Evilcleaner  

        to je rada:-D podle tebe fakticky 120kg lidi nemůžou jezdit na xc kole.

        0 0
        • Draw in soul  

          Je,přesná a trefná :) Taky jsem měl jednu dobu ve výstroji 110kg a strašně mě trpěly ruce i s avidama elixírama 5 a kotoučema 2×185mm.

          Na XC kole jezdit může kdokoli,klidně i 160kg borec,ale moc toho to kolo nevydrží a bude se fakt blbě brzdit.Ale pod tím si představuje každej něco jinýho.Týpek má evidentně problém a já navrhnul řešení.Já bych prakticky nic slabšího už ani nechtěl.Nazdar.

          0 0
      • ondra86  

        Co jsem se díval, tak jsem je za tuhle cenu nenašel, respektive kromě vypuštěné zadní jsem je nenašel vůbec :)

        Bylo by super si to vychytat, jak píšeš, ale to už by bylo na dost zásadní přestavbu a do toho se mi nechce vrážet prachy…

        0 0
        • Draw in soul  

          Ne vždy jsou,ale tak je to na bazarech se vším.Někdy se vyplatí počkat.Jednu dobu jich na dolekopu byl ranec od 3 do 3,5tisíc M810..

          0 0
    • Toman  

      Možná by pomohlo osadit nové brzdové desky.

      Tvé stávající brzdy dělají rachot skřípou, vydávají kovový zvuk, ztrácí sílu atd. Můžeš mít vypečenou brzdnou vrstvu. Mě svého času také zničehonic ( spíš jsem je v upekl na dovolené poslední den v alpách a doma jsem si to pak uvědomil ) přestal brzdit předek. Měl asi třetinovou sílu. Dal jsem nové desky a v oukeju. Manželce začala brzda vrzat. Broušení ani ožehnutí nepomohlo. Nové desky brzdily potichu.

      0 0
      • ondra86  

        Mám cca 400 km nové desky, takže tím to bohužel asi nebude :(

        0 0
    • Luma  

      Dej nove ctyrpistky Sh.Zee,ty brzdi paradne.Na me mozna az moc.Do predu dej 180 kotouc.

      0 0
    • lidumil  

      Jsem na tom podobně, mám Magury Marty SL a vepředu 183 mm kotouč Hope, vzadu 160 Hope a není problém. Na fullu mám XTR 965, kotouče oba 160 a je to trochu horší. Budu muset dopředu dát 180. Vidle na obou kolech Fox.

      0 0
    • jonti  

      Chápu správně, že problém je spíš v přehřívaní v dlouhých sjezdech než v nedostatečném okamžitém výkonu.

      Moc bych neposlouchal servisáka, na předek bych dal 203 a na zadek, pokud se vejde do rámu taky 203, jinak 180/185. K tomu syntrované/me­talické desky. O vidlici nebo rám bych se nebál, je jedno, pokud potřebuješ zabrzdit, vidlici je jedno, jestli stejný moment síly dosáhneš větším ramenem nebo větší sílou z třmenu.

      Icetech kotouče od shimana prý taky pomůžou, ale nevozil jsem je.

      0 0
      • Atilla  

        Na rebu 203mm kotouč asi nee

        0 0
        • jonti  

          Novy model reby ma 203 kotouc povoleny, a rozhodne to neni tuzsi vidlice. Proto bych se toho nebal ani u starsich.

          0 0
          • Tomáš  

            S 203 kotoučem a RU by se to kroutilo jako had i pode mnou a to vážím necelou polovinu toho co zakladatel, do toho bych nešel.

            0 0
            • jonti  

              Nekroutilo by se to vic, s mensim kotoucem jen bude muset vic mackat paku a brzdna sila, ktera krouti vidlici, bude stejna.

              0 0
              • mirabike  

                ale kdeže… třmen bude na vidli přes adaptér působit větší pákou, která bude působit sice menší silou, ale na jinou partii vidle (jiné rozložení sil), než při větší síle blíže u osy ;-)

                0 0
                • jecnak  

                  Mas v tech momentech nejaky zmatek. Pri brzdeni stejnou intenzitou – stejna decelerace – bude sila i moment pusobici na uchyceni brzdy v obou pripadech stejna.

                  0 0
                  • Bulda  

                    a i mista pusobeni tech sil budou stejne – jakykoli adapter je stejne nakonec uchycen do tech stále stejnych dvou ok na vidli

                    0 0
                    • mirabike  

                      stačí si namalovat působení těch sil vektorově právě v těch místech uchycení k vidli…

                      0 0
                      • Georrge  

                        úchyt třmene bude namáhán trochu jinak, ale vliv na vidli jako takovou bude stejný u obou kotoučů.

                        0 0
                        • mirabike  

                          nebude… malovat se s tím nebudu, celkový točivý moment působící v místě úchytu bude stejný ale směr sil bude jiný… při síle působící blíže k úchytu (menší kotouč) větší část té síly působí v podélném směru nohy a tudíž nezpůsobí žádnou nežádoucí deformaci, při větší vzdálenosti bude větší část síly působit kolmo na nohu vidlice, tudíž jí bude víc ohýbat.. ;-)

                          0 0
                          • mirabike  

                            ještě doplnění – vliv by velikost kotouče neměla pouze tehdy, pokud by byl třmen k vidlici uchycen v jednom bodě, jakmile se síla přenáší přes dva body, tak čím je mezi nimi větší vzdálenost, tím víc má na namáhání vliv vzdálenost třmene..

                            0 0
                            • pepek  

                              To je podobná teorie, jak s těmi esovitě zprohýbanými klikami-taky měly přinášet vyšší moment :-)

                              0 0
                              • mirabike  

                                to není teorie, to je fyzika ;-)

                                teda mluvím o těch brzdách, ty kliky jsou samozřejmě nesmysl…

                                0 0
                          • Georrge  

                            asi bude lepsi, kdyz to namalujes :)

                            0 0
                            • mirabike  

                              0 0
                              • ondra86  

                                Tak nějak to taky vidím, díky.

                                Nedokážu posoudit, co které komponenty vydrží, takže tady dávám na radu servisáka.

                                0 0
                              • MirkoCarver  

                                Nemáš pravdu. Při stejné brzdné síle je vidlice s velkým kotoučem namáhaná stejně, ložisko v nábě a uchycení kotouče méně, než s malým kotoučem.

                                Problém je v tom, že s velkým kotoučem docílíš snadno větší brzdné síly a větší brzdná síla vidlici namáhá samozřejmě víc než malá.

                                0 0
                                • mirabike  

                                  tak mi vysvětli proč, myslím, že ten obrázek hovoří jasně, fyzika prostě platí pro všechny stejně..

                                  0 0
                                  • MirkoCarver  

                                    Vtip je v tom, že čím větší je poloměr kotouče, tím menší je potřebná třecí síla mezi kotoučem a destičkou pro vyvození stejné brzdné síly mezi pneumatikou a podložkou.

                                    Větším kotoučem můžeš vyrobit větší brzdnou sílu, ale pokud je brzdná síla stejná, je i stejný ohybový moment na vidlici a proto jsou stejné i síly v třecích pouzdrech vidlice.

                                    0 0
                                    • mirabike  

                                      ale to je jasné, že na vidlici působí stejný krutný moment při stejném brzdném účinku – to jsem i psal – ale díky dvoubodovému uchycení třmene se moment přenáší na vidlici přes tyto dva body a v nich se síla rozloží podle mého obrázku (tam je jasně vidět stejná síla působící ale jiným směrem), takže pokaždé trochu jinak, přečti si pořádně moje příspěvky ještě před obrázkem a pochopíš to..

                                      0 0
                                      • MirkoCarver  

                                        Máš pravdu v tom, že jsem četl jen několik příspěvků nad obrázkem. Také souhlasím s tím, že síly na horní patku můžou být u většího kotouče větší. Přesto si myslím, že toto není důvod omezení velikosti kotouče, ale důvodem je omezení max. brzdné síly.

                                        0 0
                                    • Vilém  

                                      A ted do toho jeste zakomponovat pozici kluznych pouzder vidlice a ruzna zeslabeni vnejsich nohou. taky mi to neprijde tak jednoduche, jak to nekdo podava. Vyrobce moc dobre vi, jaky prumer kotouce jeste schvalit.

                                      0 0
                      • Bulda  

                        Aha, až takhle do detailu to bereš …reagoval jsem na tvou větu: bude působit sice menší silou, ale na jinou partii vidle

                        Ovšem největší problém toho kroucení vidle není její podélné namáhání, které tu řešíte, to přebere přes pouzdra vnitřní noha a kolmé síly působící na pouzdra budou záležet jen na vyvozeném zpomalení a umístění (rozteči) pouzder – pouzdra jsou kluzná a kruhová, tedy jinou sílu ani nepřevedou (lefty nechme stranou) a tudíž při stejném brzdném účinku (menší kotouč + lepší brzdy, větší kotouč + původní brzdy) skutečně budou stejné

                        Problémem je myslím moment působící krutem na levou vnější nohu vidle v kolmé rovině (kotouč neprochází těžištěm průřezu nohy) a tím na můstek k druhé noze, což je nejslabší místo. A i tam bude nakonec záležet jen na excentricitě kotouče vůči těžišti průřezu a velikosti síly – excentricita je daná typem vidle a když bude síla stejná…

                        0 0
              • Tomáš  

                Výrobci dle mého ví, proč max dovolený kotouč byl dříve 183mm, tím to pro mě končí, dohadovat se nebudu, navíc bez pevné osy je to imho totální hovadina s jeho hmotností.

                0 0
                • jIrI___  

                  :)

                  0 0
                • Martin  

                  moje Reba SL 2008 má povolený kotouč do 210mm

                  0 0
                • Logos  

                  ja mam 140kg, pevnou osu a 180mm kotouce a Deore brzdy :)

                  0 0
                  • Tomáš  

                    Nechápu význam Tvého příspěvku. Já mám např. 55 kg, 20mm osu a 203 kotouč, ale nejezdím XC…

                    0 0
      • jecnak  

        Presne tak. Zacal bych vetsima kotoucema. Pak jeste zkontroloval a pripadne vymenil desky za sintrovane-metalicke, ktere jsou teplotne odolnejsi.

        0 0
      • Bulda  

        tak, lepsi trochu vic se kroutici vidle a bezpecne zabrzdit, nez skoncit nekde KO a vidle OK :)

        0 0
      • ondra86  

        Chápeš to správně. Když nejsou zahřáté a nejedu zrovna 50kmh z kopce, tak zabrzdím v pohodě, ale při delším brzdění jde výkon do kopru..

        203 tam určitě dávat nebudu.

        0 0
        • pepek  

          desky superstar kevlar je to, co potřebuješ

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
    • honhav  

      jak to tak ctu, tak mam pocit ze si chteji v servisu vydelat… Mam podobne stareho fulla na fox, ale imho je to jedno… Ja teda vozim jen 110 kg ale s brzdama juicy 5 ani elixir jsem nikdy podobny problem nezaznamenal…

      Kotouce mam 203 a 180, vozim i vozik s navazanym malym kolem s ditetem, tzn. plus dalsich cca 40 kg a rozhodne brzdy vyrazne nevadnou pri zadnem sjezdu…

      Podle meho nazoru se ti 160 kotouce prehreji a brzdy prestavaji brzdit…

      0 0
      • Atilla  

        Tak to je podle toho co jezdíš. Měl jsem juicy 7 a pak elixir 5(+ minimálně dalších 5 lidí co je vozí) a vadnou dost i při 203/180 když pak chceš zastavit na nějakém prudším kopci.

        0 0
        • honhav  

          Podle zadani nepredpokladam, ze by 120kg borec na pevnaku za par Kc jezdil nejaky pekla… ;)

          Navic treba 2,3, 5 km dlouhy sjezd s vozikem a stale na brzdach kvuli malym detem co jedou s nama myslim proveri brzdy vic nez nekolikrat ostrejsi zabrzdeni s tim, ze brzdy maji cas vychladnout…

          0 0
          • Atilla  

            Nevím no ,už jsem něco sjel a třeba ve špindlu FR 2,8km když chceš v půlce zastavit a máš to rozjetý, tak elixíry už tvrdnou. Třeba i teď jak bylo teplo tak i u nás na krátkém sjezdu kdy se brzdí jen na konci, tak kámošovi už tvrdla páka. A můžu ti zaručit, že týpek na tom umí:) Ono na silnici, nebo nějaké polnačce kde máš pevný podklad a tak brzdy jen tak neutavíš.

            0 0
            • honhav  

              :D krasa…ale o FR nebo DH jezdeni asi tazatel nepise… ;)

              …sam pises, ze na silnici a polnacce to neni jednoduchy utavit…

              proste si myslim, ze menit brzdy je az posledni krok po deskach a kotoucich… ;)

              0 0
              • Atilla  

                Ok, ale já než abych kupoval nové kotouče a desky takže cca 1800–2000kč do 7 let starých brzd tak přidám 600 a koupím nové SLX (za 2530 jsem je bral na koloshopu) a v klidu je pak dám na nové kolo až tohle jednou odejde.

                0 0
                • honhav  

                  to je konstruktivni napad…pokud jsou vcetne kotoucu za ty penize tak neni co resit…

                  Jeste je otazkou, jestli by nepomohlo treba jen vymenit kapalinu po 7 letech…

                  0 0
                  • Atilla  

                    Je to sice bez kotoučů, ale jestli ty nemá sjeté, tak je to bez problémů. Třeba mi to někdo vyvrátí, ale co jsem měl brzdy déle(HFX-9, juicy) Tak po těch 4–5 letech stály nějak tak za prd i po výměně desek a kapaliny. Třeba by pomohlo přetěsnění a nové hadice, ale to už se člověk dostává do ceny kdy se brzdy vyplatí za 500–1000kč střelit a podívat se po něčem jiném.

                    IMHO bych to řešil takhle pokud by nepomohl servis u někoho kdo to umí.

                    0 0
                    • jonti  

                      Stejne potrebuje vetsi kotouce nez 160, ktere ted ma. Nove kotouce teba potrebuje tak jako tak a brzdy muze dokoupit potom.

                      0 0
                      • Atilla  

                        Můj názor je takový, že s pořádnýma brzdama musí na XC stačit 160mm kotouč, max na předek koupit 180mm. Prostě dát min 2×700 za kotouče + 2× min 200kč za desky + pošta+ servis brzd. Mě přijde jako špatné řešení a když se těch brzd ještě zbaví…

                        0 0
          • MirkoCarver  

            Tady se trochu pleteš, kromě váhy záleží na rychlosti, při které brzdíš. S dětmi jedeš pomalu, proto nepotřebuješ příliš velký brzdný výkon, pokud jedeš rychle, potřebuješ při stejné brzdné síle vyšší brzdný výkon (brzdy se více hřejí).

            0 0
            • honhav  

              Koukam, ze jsi s nama casto jezdil… ;)

              Je fakt ze brzdit trebas z sumavskych kopcu z 30–50 km/h soupravu s hmotnosti pres 150 kg je o nicem… asi proto mi stacili…

              Jinak jsem s tema brzdama jezdil i lehci sjezdovy trate a ruzne dalsi… Nejsou nejlepsi, ale imho pokud jsou ok, by na jezdeni, o jakem pise tazatel meli stacit… ;)

              0 0
              • MirkoCarver  

                Brzdám dáš nejvíc pokouřit, když jedeš těch 50km/h z delšího kopce, kde by jsi jel bez brždění přes 80km/h, ale takových kopců zas tak mnoho není :-)

                0 0
              • Atilla  

                Jezdíš s dítětem ve vozíku 50? To je velká machrovina.

                ps.: Opět jde o brzdění na asfaltu, to není problém ani se špalkama.(nebo snad jezdíš s vozíkem v terénu 50?)

                0 0
            • Ruprt2  

              Pleteš se pomalá jízda s dětmi dá zakouřit brzdě víc.

              0 0
              • MirkoCarver  

                Pro srandu jsem zkusil spočítat, jak velký výkon brzdy musí uchladit při jízdě z kopce u bikera o váze 60, 80 a 120kg při klesání 10%, 15% a 20%. Kolo i s příslušenstvím uvažuju 15kg. Výpočet je jen přibližný, ale myslím, že docela vypovídající. Kladný výkon je nutné uchladit v brzdách, záporný je nutné dodat, aby biker dosáhl požadované rychlosti.

                Z výpočtu vyplývá, že biker s váhou 120kg, pokud chce jezdit i po horách, potřebuje kotouče ideálně 203/185mm :-)

                0 0
    • jIrI___  

      V první řadě bych dal dopředu větší kotouč (třeba rovnou IceTech od Shimana, fungují překvapivě dobře) a až pak uvažoval, jestli pořídit i nové brzdy.

      0 0
      • pocestny  

        Přesně to jsem chtěl napsat.

        0 0
      • Lister  

        Já bych teda dal větší i dozadu, ale jinak souhlas, tohle bych rozhodně vyzkoušel dřív než řešil nové brzdy.

        0 0
      • ondra86  

        tak nějak se k tomu taky prokousávám, že nejdřív zkusím vyměnit oba kotouče a pak když tak brzdy.. Předek 180, zadek 160 (víc mi u tohoto rámu a vidle doporučovali nedávat).

        0 0
    • Bedar19  

      parametry mám podobné, na 29er kole, vepředu 180 vzadu 160 kotouče + uplný základ shimano hydraulické brzdy a nemám problém, zatím mi fkat nepřišlo, že bych někde měl problém s tím, abych něco ubrzdil nebo že by vadly atd. Novou kapalinu a desky a mohlo by být po problému

      0 0
      • Toman  

        Také jsem zmiňoval výměnu desek. O tom se totiž nikdo nebavil. Všichni mu tlačí nové brzdy a větší kotouče.

        Já si myslím, že jeho váhu by měly běžné brzdy uhamovat. I když záleží, z jaké rychlosti ondra86 v ten který moment začíná brzdit a také jakým stylem tahá za ty páky.

        0 0
        • jonti  

          Uvaril jsem uz brzdy podobne kategorii (Shimano) na kotoucich 160/160 a to vazim 70kg. Proto se domnivam, ze na 120kg potrebuje vetsi kotouce.

          0 0
          • 19ala  

            mám podobnou zkušenost, taky už jsem vařil, teď mám kotouče 180/160 a zatím je klid

            0 0
          • fousek  

            Takhle ale nevyhrajes:-)

            0 0
        • ondra86  

          Desky mě taky napadly, protože je mám relativně nové a významný úbytek síly pozoruju až letos. Ale zase jsem tam dával stejné jako při poslední výměně a to bylo ok, tak jsem se na ně nesoustředil.

          Začínám brzdit tehdy, když je potřeba snížit rychlost v závislosti na stavu cesty přede mnou ;) Pokud mi zrovna někdo neskáče do cesty, brzdím postupně delší dobu. Typicky se to projevuje při sjezdu z prudkého kopce, kdy je potřeba jet pomaleji a nejde to pustit, to pak po chvíli radši zastavuju a nechávám je odpočinout.

          0 0
    • pocestny  

      Myslím, že nemáš problém s výkonem, ale s zahříváním. Pokles výkonu je způsobený nejspíš přehřátím.

      Můžeš dát nejdřív ICEtech kotouče (např. SM-RT81) a kdybys měl pocit, že potřebuješ i nové brzdy, tak ti stačí brzdy SLX a k nim si připlať za ICEtech destičky (ty s chladičem).

      Výše doporučované 4pístky ZEE nebo Sainty a tak podobně – to je sice fajn, ale spíš zbytečnost. I obyčejné kotoučovky mají neskutečný výkon i na 160mm kotoučích, mnohem dřív člověk „utrhne“ pláště do smyku…

      Jestli dáš dopředu 180tku nebo 200vku kotouč je zase spíš jen o tom chlazení, jestli máš plášť něco jako IKON (=XC pláštíček s mini zoubkama, kterej stejně prd drží), tak stejně tu vidli nerozlámeš. Na druhou stranu, pokud jsou prachy, tak upgrade vidly s pevnou osou by ti přinesl lepší kontrolu. Teď jsem přešel z Reby na Revelation (hodně malý upgrade) a už i to je citelný rozdíl, a to nevážím moc.

      0 0
      • Toman  

        Má problém s výkonem u zadní brzdy, píše. Přední asi dělá jen rámus. A také nezmiňuje, zda brzdívá oběma brzdami atd. To aby pak tu jednu nepřetěžoval.

        Máme doma čtyři druhy kotoučovek. Lankové Hayes MX2, které mimochodem brzdí i po deseti letech vcelku dobře. Pak Sh Deore, SLX a Hope Tech 2. Se všemi už " něco bylo ". Podobné potíže, jaké popisuje ondra86. Ztráta přítlaku desek, různé pazvuky. Zavzdušnení je na opravu zpravidla prokotina ale tu on nezmiňuje. Vždy naše problémy vyřešily nové destičky. Osobně vážím s výstrojí cca 90 kg a mnohokrát se brzdilo z 80 i 90 km rychlosti a 160 mm kotouče i na mě stačí. No spíše záleží na jízdním stylu a následném používání brzd a také z jakých rychlostí se začíná brzdit, než na hmotnosti jezdce. Jezdíme Beskydy, Oravu, kopce v Alpách.

        Začal bych destičkami.

        0 0
        • pocestny  

          Usoudil jsem, že má problém s výkonem, protože jasně napsal, že mu ty problémy začínají po delším brždění. Prkotiny, které tam nepsal, přece nemůžu řešit. Vycházím z toho, co napsal.

          Asi by měl vyměnit brzdovku, jestli mu to tlakuje. Kdyby tam měl shimana s minerálním olejem, tak by měl asi o problém méně. Zbytek vyřeší, jak tady psalo 10 lidí, většími kotouči, případně s ICE.

          0 0
          • pocestny  

            Sakra, oprava:

            Usoudil jsem, že má problém s PŘEHŘÍVÁNÍM, protože jasně napsal, že mu ty problémy začínají po delším brždění. Prkotiny, které tam nepsal, přece nemůžu řešit. Vycházím z toho, co napsal.

            Asi by měl vyměnit brzdovku, jestli mu to tlakuje. Kdyby tam měl shimana s minerálním olejem, tak by měl asi o problém méně. Zbytek vyřeší, jak tady psalo 10 lidí, většími kotouči, případně s ICE.

            0 0
          • Toman  

            My se tak akorát můžeme domnívat. Ondra86 psal, že přední skřípe a zadní je někdy hlučná, většinou je potichu, ale ztrácí výkon. Já vycházel pouze ze své zkušenosti, kdy jsem zažil různé druhy pazvuků i tu ztrátu přítlaku desek na kotouč a vždy to bylo destičkami. Po jejich výměně bez potíží.

            Začal bych deskami.

            0 0
        • ondra86  

          Brzdím oběma. Mimo asfalt hlavně na zadku, předek jen lehce, aby mi to někde neulítlo. Na asfaltu vezmu klidně za obě, když je potřeba.

          Vyměním náplň..

          0 0
          • Tomáš  

            Špatně brzdíš ;-). Okolo 70% brzdného výkonu by mělo jít ideálně přes přední brzdu, zbylých 30% přes brzdu zadní, podle podmínek se to mění, ale pod 40/60 by to podle mě jít nemělo ( samozřejmě s vyjímkou sjíždění strmých skal, což se XC netýká ). Kdybych měl brzdit jenom zadní brzdou, tak už sem nepíšu a určitě bych nebyl jediný ;-). Jestli na brždění v terénu přední brzdou nemáš dobrý plášť ( hodně ustřeluje a ztrácí grip ), tak pořiď hrubší vzorek s větší šířkou, případně jestli můžeš, tak o něco sniž tlak.

            0 0
            • ondra86  

              Jo, brzdíval jsem hlavně přední, ale tady mám tak nějak pocit, že dávám vidli pěknou čočku, tak se krotím…

              0 0
              • Toman  

                Dík za reakci. Na tvém problému se může výrazně podílet i tvůj asi chybně zažitý styl brždění. Píše to i Scottman, po tom, co jsi to popsal. A proto jsem se hned zpočátku tebe ptal, jakým stylem brzdíš. Ty přetěžuješ chronicky zadní brzdu, málo používáš tu přední, která se podílí na deceleraci kola daleko výrazněji, než zadní. Popisuješ výš, jak zdlouhavě přibržďuješ, aby se to nerozjelo a mám za to, že z 90% zadní brzdou.

                Přibržďovat ano – regulovat rychlost, aby se to nerozjelo ale oběma brzdami a pokud možno v krátkých intenzivnějších záběrech. Ty prsty na pákách hrají jako na klavíru, víc přední, víc zadní, obě naráz, podle potřeby, podle gripu pneu, podle sklonu atd. Ale ne pouze zadní.

                A pak píeš, že jsi dal nové desky a s tím asi přišly ty problémy. Vyměň desky, když to před tím bylo ok, tak ty nové destičky stojí za prd. Při své váze trochu ožel životnost kotouče a dej tam sintrované desky.

                0 0
                • ondra86  

                  Mám prostě neodbytný pocit, že ta vidle pode mnou při brzdění trpí jako prase na zabijačce, tak ji podvědomě „šetřím“. Už jen když cítím, jak se prohne, když musím zostra zabrzdit… Pokud je to normální jev a je to v pořádku, tak se rád přeučím zpátky na přední brzdy, vždycky jsem je bral jako primární :)

                  0 0
                  • Breakpain  

                    Ať je to jak chce, na přední brzdu se rozhodně přeuč-zpět

                    0 0
                  • Toman  

                    Vidle trpět bude, brzdy také, ale to při tvé hmotnosti musíš akceptovat. I když jak psali jiní, hmotnost jezdce není vše. Jenže co s tím? Vidli měnit asi nebudeš, nebo určitě ne hned. A s větším kotoučem bude trpět a něco více.

                    Jak radí Breakpain a Scottman, používej obě brzdy a pokud možno vždy současně. Samozřejmě, že vždy to nejde, ale při běžném ježdění i v tvrdším terénu ano. Vidlice/nevidlice.

                    A jak radí i jiní, osazením redukce a montáží většího kotouče si také pomůžeš. Ale po deskách a stylu brždění bych šel jak po prvních dvou věcech.

                    0 0
                • Tomáš  

                  +1

                  0 0
          • MirkoCarver  

            V tom případě by jsi měl dát 185mm kotouč i do zadu.

            0 0
      • HKou  

        Například ten zmiňovaný třmen Saint řeší především ten problém s přehřátím (a životností desek), je větší a je v něm víc oleje. Brzdnou sílu zvětší jen o málo (ty 4 pístky mají prakticky stejnou plochu jako 2 pístky ale třmen je pevnější).

        0 0
      • ondra86  

        jak už jsem tady někde psal, asi holt začnu kotoučema, přidám výměnu brzdovky a přitom mrknu na desky, jak jsou na tom. A když to nepomůže, vyměním je a bude po srandě.

        Na obou mám Fast Trak, nestalo se mi, že by mi kolo někdy podklouzlo.

        Je spousta věcí, které by si zasloužily upgrade, ale nechci do toho teď ty prachy vrážet..

        0 0
    • warps  

      Staci vetsi kotouce a nemusis nic resit , jezdim 180/180 a nemam sebemensi problem , HOPE kotouce s plovoucim stredem at to lepe chladi a brzdy staci uplne bohate SLX ( XT maji akorat keramicke pistky) ucinnost stejna. Vim o cem mluvim mam stejnou vahu na novem RB 27.5 mam ve predu 210 ( mam 108 kg + vybava )

      Na 160 katoucich pri tve vaze neubrzdis nic , jelikoz brzdis velkou vahu na malem prumeru tim padem vznika vetsi teplo ( vetsi treni na male plose ) zaklad je kotouce velikost brzdy jsou az druhorade

      0 0
      • Vilém  

        Rekl bych, ze SLX ma take keramicke pistky. Akorat ma zavlacku misto sroubu, na drzeni desek.

        0 0
      • Evilcleaner  

        třmeny slx a xt jsou identické, akorát slx mají na zajištění decek závlačku (nicméně závit pro šroub je tam tak jako tak)

        0 0
      • Lister  

        Jak už psaly výše SLX a XT má naprosto identický třmen, drobné rozdíly jsou v páce.

        0 0
      • Bulda  

        nene, pokud mas na zacatku stejnou kinetickou energii, kterou potrebujes zmenit (brzdama) na teplo (a mas k tomu stejnou drahu – treba urcenou zdi na konci :), tak i to teplo bude stejny – jen mensi kotouce maji mensi plochu, tudiz k stejnemu prestupu energie do vzduchu potrebuji vetsi teplotu (lidove receno se hure chladi), nekde jsem take cetl, ze hodne zalezi i na hmote (hmotnosti) kotouce – tj. kolik tepla dokaze sam absorbovat (mensi pri stejne dosazene teplote logicky mene) a podobne to bude i s absorbci do trmene, brzdovky atd.

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
    • Evilcleaner  

      podle toho jak moc chceš do kola investovat (i s ohledem třeba na to jak dlouho si ho chceš nechat) bych zvolil nějakou z následujících variant. ještě je třeba říci že juicy 3 stály za hovno už když byly nové a s léty se evidentně nezlepšily :-D

      každopádně nejvíc lowcost řešení je nechat je pořádně odvzdušnit (brzdovka by se měla optimálně měnit co dva roky jako v autě, klesá její bod varu) a koupit dopředu 180mm kotouč (ideálně shimano na unašeči, na 6 děr, které pravděpodobně máš se nabízí sm-rt76 nebo sm-rt86, který má už hliníkové jádro), spolu s tím koupit nějaké sintrované desky.

      pokud chceš investovat více peněz, tak kup deore brdzy, max slx a k nim zminované xt kotouče, případně ještě ice tech desky

      a nedávej pro boha živého dopředu 203 kotouč.

      0 0
      • ondra86  

        no je fakt, že brzdovku jsem tam ještě za celé ty roky neměnil. Neprojevuje se to spíš měknutím brzd bez ohledu na to, jestli jsou zahřáté nebo ne?

        0 0
    • Ricci  

      mam podobnu hmotnost a 180 vpredu aj vzadu a pohoda

      0 0
    • CCCR  

      Já bych raději něco dělal s těmi 120 kg.

      0 0
      • Toman  

        Píše, že má dva metry. Tak oplývá takovou konstitucí postavy. Že má 120 kilo, neznamená, že má nadváhu. Reaguji na tebe proto, že ty nikde nic konkrétního a smysluplného neporadíš, jen chceš sám, aby ti radili jiní a ještě máš uštěpačné poznámky.

        0 0
      • ondra86  

        To jsem přesně čekal :D Příště doporučuji dočíst dotaz až do konce :D

        0 0
    • NeoMike1  

      Mám 105kg, brzdy Deore M615 a kotouče SLX 180/160. Pár větších sjezdů už jsem jel a neměl jsem problém. Bez problémů stačily. Spíše než SLX brzdy bych klidně vzal M615 (velikost destiček a použité destičky jsou totožné) a připlatil za kotouče XT.

      0 0
    • enregistree  

      Kotouce 180 / 180 mm, brzdy avid trail nebo jine 4pistkove.

      Trail 7 se daji koupit nove kolem 3 000 Kc bez kotoucu.

      0 0
    • warps  

      Vsak se nad tim lajcky zamysli a zjistis ze nejpodstatnejsi je velikost toho kotouce pokud budes brzdit 160 kotoucem nebo 180 tak si spocitej ajkou plochou brzdic celkove a tim padem jaka se ti zahriva a tim padem taci chladnout. Na tvou vahu 180/180 a jezdis jak kral 160 ani nezkousej to je naprost k nicemu se to 2× otoci zahreje a uz nechladne … A samozrejme vetsi kotouc vetsi paka pro brzdeni. Samozrejme zalezi jak moc chces jezdit dolu … Ja jsem trosku postizen sjezdem a mam kdyz mam na brzdach rezervu proto moje volba. Kup v prvni fazy kotouce 180 a nove desky ( syntrovane ) a bude vse ready

      0 0
    • blackboy007  

      Vem XT BR-785 a potom kotouče XT 180 mm na obě kola a co mám zkušenosti mám 90 kg a brzdy XT na obyčejných kotoučích od Hayesu 160 a ubzdím vše cenově tě to výjde asi okolo 5000 kč

      0 0
    • Foja  

      Ahoj, řešil jsem podobný problém. Sám mám přes sto kilo a ještě jsem za kolem vozil dětský vozík. Musel jsem to ubrzit i z velkých kopců a ta váha včetně vozíku nebyla malá. Vyřešil jsem to Ice tech kotoučema 203mm do předu a 180mm vzadu. K tomu brzdy Coda R se syntrovejma deskama a neměl jsem jedinej problém kdykoliv, cokoliv ubrzdit. Teď mám stejné kotouče a brzdy shimano XTR a občas si říkám, že bych ocenil sílu Avidů.

      0 0
    • zet65  

      Osobně mám brzdy SLX a 180XT Ice tech kotouče a něco málo přes metrák váhy a musím říct,že to sice brzdí,ale na delší beskydské sjezdy to moc není.Uvažuju o Saintech.Mám rád rezervu v brzdném výkonu.Nikdy nevíš kdy se bude hodit.Např.nedávno mi na křižovatce nedal přednost blbec s audinou a já brzdil i očima.Zastavil jsem cca 15cm od jeho dveří.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • ondra86  

      Tak po delší odmlce ještě připíšu, jak to nakonec dopadlo.

      Když jsem začal shánět brzdy, zjistil jsem, že už všichni doprodávají poslední kusy. Podařilo se mi za slušnou cenu sehnat XT s chlazenými polymerovými deskami, i když jsem na ně musel pár týdnů počkat. Nakonec jsem se rozhodl, že vyměním i kotouče a hecnul jsem se, že zkusím icetechy. Dopředu jsem nakonec dal 180, dozadu 160. Minulý týden jsem byl s kolem v Rakousku a musím říct, že jsem byl docela překvapený, protože to očividně má něco do sebe. Nárazové brzdění po dlouhém sjezdu zvládají s přehledem a ani při dlouhém brzdění z kopce (sjížděli jsme cca 300 m po sjezdovce po mokré trávě, takže pouštění a nárazové přibrzďování nepřicházelo v úvahu) se neobjevily žádné náznaky, že by měly brzdy dost.

      Ještě jednou díky všem za připomínky a názory!

      0 0
    • Wiseman  

      S dovolením bych si půjčil tohle vlákno pokud to nebude vadit :)

      Mám tohle kolo http://jizdni-kola.heureka.cz/…dition-2013/

      A váhově jsem na tom podobně jako zakladatel tématu.Má cenu upgrade brzd řekněme na XT???

      Včera jsem to konzultoval v Cyklopoint Jihlava a bylo mi to rozmluveno,že to lepší nebude.Prý mám zkusit jiné desky :)

      0 0
      • ondra86  

        Klidně půjčuj, mně to nevadí ;)

        Nerad bych vypouštěl nějakou blbost, ale tipnul bych si, že přechodem z deore na XT se nic moc nezmění. Nevím, jestli se oproti minulému roku letos něco měnilo po technické stránce, ale když se podívám na deore a xt, řekl bych, že se to liší jen pár drobnostmi a hlavně pákou. Zkoušel jsem aktuální deore i xt a brzdný účinek mi přijde pocitově stejný :)

        0 0
        • Wiseman  

          Takže jsi mi v podstatě potvrdil co říkal ten mechoš v Cyklopoint.Zkusím trošku zalaborovat s deskama a uvidím.Díky

          0 0
        • Vilém  

          Tak ono hlavne neni deore jako deore.

          Kdyby tam mel posledni deore, tak mu reknu, ze to nema smysl.

          0 0
          • Wiseman  

            Takže výměna toho co tam je za nový Deore by smysl měla nebo to co tam je za tu XT sadu???

            0 0
    • HarryTP  

      Zázrak,že ještě žiju s Véčkama.

      0 0
      • ondra86  

        Nic proti véčkům, ale když na ně nemám návarky na rámu ani na vidli, tak je mi to platný jak mrtvýmu kabát. Příspěvek lehce mimo mísu…

        0 0
      • Mr.Duck  

        Tak kdybych na kole nejezdil, taky si na nem ty V necham :)

        0 0
      • Rubi  

        a ja ziju s kantikama na cx/silnici a brzdi to uplne na houno… :-)

        0 0
    • dancing dog  

      SLX+ vpředu kotouč 180mm,s přehledem. Spíš bych se ptal, zda to dá ta vidlice..moje Tora to dává. ± 120kg se mnou a plnou polní na nosiči…

      se 160mm vepředu byl problém, výměna kotouče za 180mm brzdný účinek zvýšila pro mě až překvapivě …

      0 0
      • dancing dog  

        jo, tak už nic :-)

        0 0
        • ondra86  

          :)

          Vidlice by to asi dát měla, psal jsem kvůli tomu dotaz do Cyklo Žitný, kde mi odpověděli toto: „kotouč 180 mm by měla vidlice i pod Vámi dlouhodobě zvládnout. Bude však potřeba počítat s o něco málo dřívějším možným vznikem vůle ve spodních nohách.“

          Tak snad to bude ok :)

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.