Upravený gravel, trekingové nebo XC kolo pro vzpřímený posed?

55 nepřečtených
  • martin-8989

    Ve zkratce: Upravený gravel, trekingové nebo XC kolo pro rekreačně-kondiční ježdění se vzpřímeným posedem?

    Ahoj,

    prosím o radu. Mám vybraný gravel Merida Silex, ale půjčil jsem si na jeden den jiný gravel a znejistěl jsem, jestli je gravel vhodné kolo pro mě.

    Na kole chci sedět v pohodlné vzpřímené pozici. Na gravelu jsem byl „v předklonu“, což mi po celém dnu nebylo extra pohodlné – částečně ohnutá zadá, zaklánění hlavy (jasně, to kolo je tak koncipované, jen shrnuji).

    Využití kola bude rekreačně-kondiční ježdění (dvouhodinové vyjížďky), ale i pohodové celodenní či výjimečně vícedenní výlety. Povrch bude 70 % asfalt/cyklostezky, 30 % polní/lesní cesty. Někdy budu celou vyjížďku na cyklostezce, jindy celý víkend na lehkých lesních cestách. Preferuji jednopřevodník a kolo musí mít možnost montáže blatníků a zadního nosiče. Cena zhruba do 50 000 Kč.

    Vidím následující varianty – kterou doporučujete zvolit?

    VARIANTA 1: Koupit gravel – a upravit ho pro vzpřímenější posed. Kratší představec myslím nebude stačit, musel bych proto dostat výš řídítka, tedy zřejmě pomocí prodloužení vidlice nástavcem. Nevím ale, jak moc je tohle funkční řešení a jestli je v pořádku/dává smysl takto měnit celkovou geomterii gravelu.

    VARIANTA 2: Koupit trekingové kolo – pochopil jsem, že trekingová kola by měla mít vzpřímený posed. Jeví se tedy jako ideální, jen nabídka není tak široká jako u gravelu. Chci přitom kolo s kvalitními komponenty, které bude dostávat zabrat. Našel jsem ale například Canyon Pathlite 7 (s odpruženou vidlicí) nebo Specialized Sirrus X 4.0 (s pevnou vidlicí):

    Canyon Pathlite 7: https://www.canyon.com/…-7/3291.html?…

    Specialized Sirrus X 4.0 EQ: https://www.specialized.com/…-eq/p/221661?…

    VARIANTA 3: Koupit Cross Country horské kolo (XC) – výhoda je široká nabídka, ale nemám vyzkoušené, jak je na těchto kolech vzpřímený posed. A samozřejmě zde je už jen varianta odpružené vidlice.

    Případně ještě nacházím kategorii expedičních kol, které budou jistě pohodlné, ty ale vnímám v podstatě jako trekingová kola, jen uzpůsobená na velké vzdálenosti.

    Obrázek jen pro ilustraci.

    Děkuji za doporučení.

    0 1
    • Tomcat  

      upřímně to je jak ..pane Lorenc uvezu to?… nikdy nemůže celý výběr a rozhodnutí někdo udělat za vas.

      Existují a gravely s rovnými řidítky a užší řidítka jsou také na posedu znát. A na řídítka a to i ty berany jsou dát vnitřní rohy , nedej bože „krátká neUCI hrazda“ . Tedy možností jak ladit posed je víc.

      jinak ten Sirrus je pěkně předražený..

      0 2
        MTBIKER doporučuje
        Lapierre Edge 5.9 kolo, modré Skladem > 2 ks

        Výprodej -30% Lapierre Edge 5.9 kolo, modré

        od 17 399 Kč -30% MOC 24 999 Kč

        Lapierre Edge 2.7 27,5 kolo, modré Skladem 2 ks

        Lapierre Edge 2.7 27,5 kolo, modré

        od 14 199 Kč MOC 17 699 Kč

        Lapierre Edge 2.9 29 kolo, modré Skladem 1 kus

        Výprodej -37% Lapierre Edge 2.9 29 kolo, modré

        11 099 Kč -37% MOC 17 699 Kč

      • martin-8989  

        Díky za reakci. Ale vy byste předpokládám pro popsané využití vybral trekingové kolo? Ono já dříve myslel, že kategorie trekingových kol je dnes řekněme jen o základních („low-cost“) modelech a zaměřil jsem se i proto na výběr mezi populárními gravely. Až osobní zkušeností jsem se zaměřil na výběr taky v ostatních kategoriích kol. Ta nabídka je tak bohatá, že není snadné se v tom zorientovat.

        0 0
        • Tomcat  

          ano koukal bych po crosu nebo fitness kolu. Nekoukal bych ani po trekovém ani po gravelu

          0 0
          • martin-8989  

            A můžu se jen zeptat, proč byste preferoval krosové případně fitness kolo specificky oproti trekovému kolu? Z důvodu rozdílů v geometrii?

            0 0
            • Tomcat  

              Trekove kolo bude vybaveno potencionálně nejhůře a gravel protože klasický berany.

              0 0
          • kubad  

            Jaký je rozdíl mezi crooks / fitness a trekkovém kole?

            Děkuji za vysvětlení, mě se ty kategorie tak nějak se spojují v jednu

            Gravel je jasný

            0 2
            • Tomcat  

              Gravel je jasný jistě je to totiž od silničky se silnějšími plášti po FS bajk… :-D

              0 0
              • kubad  

                Jaký je rozdíl mezi crooks / fitness a trekkovém kole?

                Děkuji za vysvětlení, mě se ty kategorie tak nějak se spojují v jednu

                0 3
                • rimuln  

                  Napr. Před 5 lety u Kellys, a mám pocit,že to platí to pořád. jen v tom, že trekové mělo blatníky a nosič zatímco cross bylo bez. Bavím se o Phanaticu.

                  0 0
            • xtonda  

              Fitness je v podstatě silnička s rovnýma řidítkama a většinou to má dost sportovní posed, čili to není to, co chce.

              0 1
              • kubad  

                Tomcat mu ho právě doporučuje, tak se ptám na definici

                0 2
              • Tomcat  

                Minus sem rozhodně nedal , ale fitness není jen flatbar silnička , ale i cross s pevnou vidlí a rozhodně né tak „sportovním posedem“ jako kolo s beranama.

                Hlavně na Kubáta není třeba reagovat. On odpověď vlastně ani nechce, je to jeho rýpnutí protože odmítám gravel a celkově přístup „silnička v terénu“. Chce jen pasivně agresivně naznačit že… prostě made my day jako vždy.

                0 6
                • kubad  

                  LOL zase si úplně mimo,

                  1 1
                • scalar  

                  Fitness kolo byla silnička s rovnýma řídítkama, tedy délka horní rámové trubky původně určená na montáž silničních beranů a na užší pláště. S rovnýma řidítkama vzniknul vzpřímený posed. Cross s pevnou vidlí měl delší rámovou trubku na rovná řidítka a byl na širší pláště.

                  Dnes už je to všechno gravel s rovnýma řidítkama :-)

                  4 0
                  • xtonda  

                    Tak určitě jsou výrobci co takhle dělají, tedy dají rovná řidítka na rám ze silničního kola s berany a to pak ten posed vyjde skutečně relativně krátký, ale taky spousta těch, co rám pro silniční kola s rovnými řidítky vyvíjí specificky pro toto použití.

                    0 0
    • scota  

      Já jsem problém s příliš velkým předklonem a starými zády vyřešil ergo řidítky Deda Gera, která mají raise 10 mm a velké vyklonění 24°

      https://dedaelementi.com/…oy-handlebar

      0 0
      • martin-8989  

        Díky za sdílení zkušenosti. Vy jste ale asi váš posed tímto spíše „doladil“? Nejsem si jistý, že mám šanci posed výrazně změnit jen změnou řídítek, ale jasně, kratší představec, jiná říditka…je to jedno k druhému.

        0 0
        • scota  

          Řekl bych poladil. Game changer jsou, ale karbonové ráfky, bezduše a vložky takže je mozné jezdit nízké tlaky ;-)

          0 2
    • oddie  

      Já bych to viděl na variantu poskládat takové kolo na přání.

      0 0
      • martin-8989  

        Tak takové řešení by bylo zajímavé, ale jako začátečník se spíš snažím vybrat ze správné kategorie.

        0 0
        • Nevlad  

          Požadavky jsou značně široké, a to je problém. Já tohle vyřešil tím, že mám dvě kola. Na delší výlety s bágly mám upravené mtb se zoom představcem, na lehčí jednodenní projížďky pak gravela s flat bar, tedy rovnými řídítky doplněnými malými lehkými rohy, abych mohl přehmátnout. Zatím se mi to zdá perfektní, ale kdyby se něco v těle ozvalo (68 roků) tak tam dám taky ten nastavitelný forbes.

          0 0
        • Nevlad  

          Řešení je zoom představec.

          0 0
        • oddie  

          Na tohle ale úplně správná (masová) kategorie není.

          Odkud jsi a kolik měříš?

          0 0
    • gersa  

      Řešení už je dávnou vymyšlené a odzkošené, viz obrázek

      A teď vážně, čím vzpřímenější posed, tím víc budou záda trpět od každé nerovnosti na cestě. Chce to najít kompromis a nebýt ani „položený“, ani „vzpřímený“. Pro variabilitu uchopů u mě vítězí berany

      3 0
      • scalar  

        Taky nechápu, co má být pohodlného na vzpřímeném posedu. Bolest zad v bederní oblasti, otlačený zadek, námaha kvůli zvýšenému odporu vzduchu…

        0 1
      • martin-8989  

        gersa / scalar: Chápu, díky za komentář. Nemyslím samozřejmě úplně vzpřímený posed jak na nějakém městském kole, ale spíš právě vzpřímenější, tedy prostě více, než nabízí v základní konfigruaci gravel. Asi jak píšete – kompromis.

        0 0
    • bluerider  

      Nejlepší gravel je hardtail (XC) a nejlepší silnice je gravel. AMEN! To platí v Čechách, kde i na rozmlácených asfaltkách přijde nějaké odpružení vhod.

      Fitness kolo je dobrá volba, pokud nepotřebujete odpružení. Vzpřímenější posed můžete dosáhnout zkrácením představce nebo zvednutými řídítky. Jen bych si dal pozor, jak široký plášť vejde do rámu. Fitness kola jsou často jen silnice s rovnými řídítky (flatbar) a s úzkými plášti, což v terénu není dobré. Proto se podívejte na nějakém tzv. flatbar gravel, jako jsou třeba Marin DSX

      Specialized Sirrus X 4.0 EQ bych v žádném případě nekupoval. Za stejný peníz máte podobný BMC s elektronickou přehazovačkou nebo za poloviční cenu s mechanickou

      4 2
      • Vrci  

        To platí ve středních Čechách. Tady na rožmberském panství a v blízkém okolí jsou silnice v pořádku.

        1 0
      • martin-8989  

        Díky moc za tipy na konkrétní kola! Takže v podstatě vy byste určitě preferoval pro smíšený terén odpruženou vidlici, že? Když se zeptám laicky, jestli tedy máte možnost porovnání, když člověk zrovna pojede pár hodin úsek po dobré silnici, je tam hodně snížený výkon na kole s odpruženou vidlicí oproti tomu s pevnou vidlicí? Nezáleží mi na čase, jak rychle někam dojedu, spíš prostě, jestli se člověku dlouhý silniční úsek na HT XC tak nějak dobře jede (při použití adekvátních plášťů pro takové smíšené ježdění samozřejmě). A ještě, máte-li zkušenost, je geometrie HT XC v základu dělaná na více „položený“ posed než u trekingového kola? Například, když bych srovnal trekingový Canyon Pathlite 7 s nějakým standardním HT XC kolem? Víte, snažím se pochopit, jaký je hlavní rozdíl mezi trekingovými koly a HT XC, když například ten Canyon Pathlite 7 má odpruženou vidlici.

        0 1
        • kedi  

          Takhle stačí?

          0 0
          • richard.90.cz  

            Díky tohle srovnání je super! Takže tedy Pathlite (bílé) má oproti Grand Canyon (černé) kratší rám → takže prostě řídítka blíž k sedlovce → takže posed bude vzpřímenější než u Grand Canyon. Případně vyčtu z toho ještě něco ve vztahu k „vzpřímenosti posedu“?

            0 0
            • TK75  

              No…to je otázka..protože Pathlite zase díky tomu ze je to krátká a vysoká koza se strmou hlavou bude mit oproti tomu druhymu dlouhej predstavec…takže riditka blíž k sedlu být vůbec nemusí.Nevím no, podivej se radsi i na delku co se tam dává

              0 1
              • gersa  

                Zase vymenit predstavec nebude drahy ani zadna raketova veda

                0 0
                • TK75  

                  No jo…ale ta geo kola je dělana na nějakou délku.Dá se s tím pár čísel hnout, ale když dám na kolo s geo typu 70° hlava kde mám 100 mm predstavec jenom 40 mm tak to jezdit moc normalne nebude.

                  Asi jako na enduro místo 40 dlouhej ze silnicky :)

                  0 2
                  • oddie  

                    Tak 40 misto 100 je extrém, ale 70 klidně fungovat bude. A o vic pochybuju, že by to potřeboval zkracovat.

                    0 0
                    • TK75  

                      Souhlasim…jen bych to nevidel tak jednoznacne podle toho srovnani na obrázku, ze to bude o dost blíž než u toho GC.Proto jsem psal at se radši podiva i na kokpit kterej tam je.Pro jistotu

                      A navíc musí počítat teda ze bude dávat kratší predstavec.Protoze z tovarny bude na Pathlite delší než ma GC…když chce dosáhnout toho co je na obrazku

                      0 0
    • BB  

      Já bych na to co píšeš šel do varianty 3. Za 50 tisíc může být lehké XC HT a dáš na to jezdivé pláště a pojede to to všude. Posed můžeš zvednout vlajdama, pokud bys ho shledal nepohodlným.

      2 0
      • Tomcat  

        Hlavně taky užší řídítka , který jsou od určitý rychlosti znát víc než plášte.

        1 1
        • gersa  

          Odhaduji tak od 35km/h už to opravdu znát bude

          1 2
          • filipes  

            Jasně, ale kolik toho rekreant najezdí na bajku rychleji než 35? Navíc vnitřní rohy citelně zlepší aerodynamiku…

            0 0
          • Tomcat  

            Už při 15–20km/h jde přibližně 40–50% výkonu jezdce na překonání aerodynamického odporu. Při okolo 40 km/h, je zhruba 75–80 % výkonu jezdce a nad 50km/h až 90 % A to jsou čísla pro fakt trénovaný lidi a aero posedem a kolem. Víkendový bojovníci s posedem jak za psacím strojem v tom utopí moc své síly ale zraky upírají jen často k pneu.

            0 0
          • oddie  

            Mnohem dřív

            0 1
    • filipes  

      Jezdím 40% lesní cesty, 10% lehký terén, 50% hodně rozbité silnice bez aut. Z nouze jsem šel tvoji variantou 3 a zpětně nelituji. Nejezdím tak dlouhé trasy nebo takovým tempem, abych na HT trpěl díky posedu a špatné aerodynamice, naopak jsem rád za 2.35 pohodlné pláště, pro mě stále dostatečně rychlé.

      N HT si můžeš nastavit posed v hodně širokém rozsahu – od nízkého s otočeným představcem jako závodníci, po hodně vysoký (delší krk, trochu vyšší představec, řídítka se zdvihem…).

      Na HT se můžeš vyřádit s high end kompoentami, nabídka a kompatibilita je široká.

      Není to nijak cool, ale pro rekreační ježdění podle mě plně použitelný kompromis.

      3 0
      • K2  

        Chtěl jsem rychlé kolo jako doplněk k AM biku. Gravel jsem zavrhnul kvůli beranům. Postavil jsem si MTB 29" s karbonovou vidlicí, lehkými koly a 52 mm plášti. Pak jsem přešel na rychlé 2,2" pláště a později jsem přidal dopředu Rebu – pořád to jede hodně rychle a pro výletníka a turistu to je fajn rychlý univerzál.

        Vzal bych bike z odkazu níže a trochu ho potunil dle finálních požadavků (pevná vidle nebo lehčí kola)

        https://www.bike24.com/p2575799.html?…

        0 1
      • martin-8989  

        Super zkušenost, díky za sdílení! Nevím, jestli s tím máš zkušenost, ale když se zeptám laicky, jaká je vlastně základní geometrie HT XC ve srovnání s trekingovými koly? Je HT XC v základu dělané na víc „položený“ posed? A co se týče vidlice, vnímáš teda předpokládám výhodu odpružené vidlice při tom, co jezdíš, že. Nevolil bys radši pevnou vidlici? I když podle toho co jezdíš se to zdá být na HT ideální terén, chápu.

        0 0
        • kedi  

          Na téhle stránce se dají jednotlivé geometrie porovnat a funguje to i mezi kategoriemi.

          https://bikeinsights.com/

          0 0
        • filipes  

          Já mám pevnou vidlici rovnou od výrobce rámu, byla levná a říkal jsem si, že odpruženou můžu dokoupit když mi přijde, že ji potřebuji (na řádný terén mám jiné kolo). Raději jsem investoval do lehkých karbonových kol. Nicméně kdyby byla vidlice „v ceně“, tak bych se ji vůbec nebránil. Pevné vidlice na XC 29" jsou většinou nižší než odpružené, geometrie s odpruženou mi přijde lepší.

          0 0
    • xtonda  

      Taky jsem pro to vybírat kolo ne podle převažujícího terénu, ale podle nejhoršího terénu jaký chceš jezdit, tak já bych jak už několikrát padlo šel do vhodně zvoleného MTB HT XC

      1 1
    • Tatut  

      Vzal bych MTB HT, stejně tak to mám já :D

      Jinak neboj se po koupi experimentovat s riditky, predstavci, gripy i plášti. Nemá cenu trápit se na sériových pneu když můžeš nadhodit třeba schwalbe thunder buřt (ano jsou drahé ale udělají z kola úplně jiné)..

      Riditka a predstavce na vyzkoušení klidně z bazaru a pak si kup podle rozmeru a zakřivení nové…

      0 1

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.