Úvaha. Proč na kolech převažují klasické vidle a ne USD vidle? Mají x výhod a na moderních motorkách převládají už desítky let.
Úvaha. Proč na kolech převažují klasické vidle a ne USD vidle? Mají x výhod a na moderních motorkách převládají už desítky let.
USD jsme tady už probírali v roce 2008.
Aha, sorry. Pročtu si to.
Protože váha a cena
Na kolo to není tak jednoduché dobře udělat
Protože pokusy udělat USD vidli na kolo skončily drahý, měkký a těžký… Jedinej jakž takž úspěšnej je Cannondale s Lefty. Ta je jenom drahá a těžká, ale aspoň dobře vypadá :)).
Shiver byl docela oblibeny :)
Shiver je výborný pořád :)
A neni to úplně obyčejná USD protože nemá kluzná pouzdra ale lineární jehličková ložiska.
Lefty těžká fakt nebyla ta původní karbonova . Mega draho to jo. Tuhost v pohodě
Jojo, to pamatuju, že 26 karbonová byla hodně lehká… Ale dneska je i v karbonu sotva lehčí než 34 Fox. Hliníková radši nevědět.
Ty původní i první 29” měly kolem 1300g pak jim to šlo dosracek dnes škoda mluvit.
Co je prosím špatně na aktuální Lefty Ocho? Už jsem v pár diskusích zaznamenal, že to jde s Cannonem z kopce, ale nic konkrétního. Uvažuji o novém kole a Scalpel je v užším výběru, tak mě jakékoli negativní zkušenosti zajímají
bavíme se tu o hmotnosti a předchozích generacích
Nic, pro gramaře je těžká a je trochu méně tuhá než bývaly dvojkorunkové (ale furt tužší než ty ultralight vidlice).
První série vytíkaly přes gufero, teď je to už vyřešené. Samozřejmě servis nedělají na každym druhym rohu jako třeba RockShox.
Cannon s Lefty byl kdysi sen, dnes už moc netáhne. Neprospívají tomu časté změny strategie a majitelů. Taky nekompatibilní nápady typu asymetrického výpletu. Kdysi byl Cannon to co dnes je SWorks ;)
jenže ten Cannon tehdy, kromě exkluzivity, nabízel i něco navíc, jako tuhou 1,5" hlavu, skvělě chodící Lefty nebo Fatty, které byly tužší než cokoli jiného při excelentní váze, funkční střed BB30 s lehkýma klikama Hollowgram atd.
S-Works se od konkurence odlišuje jenom vysokou cenou, za kterou nenabízí nic speciálního, snad jen diskutabilní Brain
BB30 je taky dost diskutabilní, minimálně v kvalitě provedení Cannondalu. Ale jinak souhlas. Tehdy to byl samostatný výrobce, teď je to patří pod obří holding spolu s mnoha dalšíma značkama a o ty konstrukční výsady to postupně ořezávaj.
Na biku jsem to nikdy neměl, ale na silnici mám třetího Cannona s BB30 (Six13, Six a Synapse) a nikdy s tím nebyl problém ani s Hollowgram ani s Sram Red klikama. Tuhost středu je vynikající a životnost ložisek bezkonkurenční.
Dovolil bych si tipnout, že novasovi jich prošlo rukama výrazně víc…
Ten servisoval lefty, když já ještě chodil na nočník…
1,5" hlavy a atyp představce byly akorát oser na výměnu bez reálnýho benefitu pro XC použití. Chod Lefty má i měla jako úplně normální XC vidle. Tužší byla když byla dvojkorunka, Ocho je v pohodě, ale už to není žádnej zázrak.
Původní HeadShok nebyl 1,5" , ale nějaké nekompatibilní desetiny navíc…
Oser byly OPI představce. Ty starší klasického střihu technicky nebyly špatné, hlávko vydrželo strašně moc… Do toho krku by se krásně vešlo komplet všechno
Já teda radši LSD než USD :-) https://www.bike-forum.cz/…skymi-koreny Když jsem víc jezdíval na EDU tak jsem to kolo v Ivančicích potkával, napoprvé jsem ani nevěřil vlastním očím…
Pokud se nepletu, na motorkách je USD vidle vždy dvoubrejle. A na kolech ty dvoubrejle nejspíše taky solidně fungují, ostatně i Lefty byla dlouhé roky defakto „dvoubrejle“. Teď už to na Lefty mají změněné, ale u Lefty to až tak nevadí, u klasické USD vidle je absence dvoubrejle horší. No a lidi asi dvoubrejle na XC a trail kolech nechcou :)
Nejezdil jsem nijak seriozne na zadny USD MTB vidli, ale na DH nejaky kousky USD vidli jsou. Moje chapani je takovy, ze to, ze ta vidle se krouti vic nez jine DH vidle je podle jejich proponentu vyhoda v tom, ze si predni kolo „najde stopu“ v kameni atd. Nemam tedy primou zkusenost, ale mam zkusenost s ruzne tuhymi vidlicemi na stejnych kolech, a to, ze si vidlice „hleda stopu“ znamena, ze v odklonenem bordelu drzi stopu o hodne hur nez tuzsi vidlice, stejne tak kdyz brzdis a nebo se do ni opres v zatacce. Tuhost je asi dulezitejsi nez citlivost kdyz se dostavas na nejakou uroven krouceni, protoze zkroucena vidlice proste chodit nebude, takze USD vidli nijak nezachrani ze je teoreticky lepe mazana. Lefty s valeckama byla vymyslena dobre, ale pouzit to v „normalni“ vidlici by asi bylo idealni reseni i kdyby vazilo o pul kila vic.
No ale u motorek se snad ani nic jiného než usd nepoužívá. Chápu, že můžou mít víc kg, ale asi na tom usd řešení něco bude, ne?
Také mi není jasné jak je možné, že u motorek je USD bráno top řešení a na biku to vyřešit nejde. U obojího jde o funkci a gramaření úplně stejně. Do nástupu pevných os jsem chápal, že na biku nedokážou ty spodní nohy dostatečně pevně spojit, ale teď jsou pevné osy na kole i motorce funkčně velmi podobně řešeny.
U motorek to jsou dvoukorunkové vidlice, to se na kolech dá použít akorát na fr/dh, kde se taky usd vidlice objevují nejvíce.
Jednokorunky to prostě mají těžké s tuhostí a hmotností – RS1 byla na poměry XC těžká (1650g) a tuhosti zrovna moc nepobrala. O 400g těžší než Sid SL, který je furt tužší…
Tak myslím, že mr.duck možná ani ty jednokorunky neřešil.
Mě by to téma zatím zajímalo jen v případě dh dvoukorunkovych vidlic. Pro zjednodušení :-)
u toho Fox DH asi dost :D kroutilo se to v zatáčkach a při tom už byla znatelně těžší
The fork never made it past the prototype stage and now simply exists as a curio in Fox's in-house museum. Word is that both Gee and Aaron were big fans of how the prototype fork handled fast, rough sections of trail head on – thanks to the increased fore/aft stiffness of the inverted design – but felt that the standard right-side-up arrangement of the current Fox 40 had the inverted fork soundly beaten in the corners. Fox could potentially have fixed this by adding some more material, but the inverted fork was already significantly heavier than its counterpart so the project was shelved.
u moto už rozdíl ve váze není tak dramatický, u kola nechceš kilo navíc
naposledy z velkých hráčů to zabalil Fox u DH vidle
Jenže o co je ta vidlice těžší, o to musí zase vydržet větší zatížení (bavme se jen o mx motorkach).
Zajímalo by mě jaký další osud měla třeba vidlice Showa (usd) z toho starého Honda DH kola.
Osud byl kradené v nabídce na bazaru v Polsku a na Slovensku.
Účel byl testovací platforma pro MX tým, ne pro kola.
Prostě váha… Vidlice na moto jsou na tom váhově úplně jinde. Jak USD, tak klasiky… A tady je zakopaný pes. Raději se přidá pád deka do celkové váhy USD vidlice, ale výrazně víc se ušetří na neodpružené hmotnosti! No a zde se dostáváme do dalších levelů lazení, protože pro klasické vidlice nemá nějaký zásadní smysl navrhovat složité tlumiče, protože to stejně zabije ta neodpružená hmota, která je v rámci moto poměrně vysoká. U USD vidlic je to ale úplně jinde, a tudíž i lepší a sofistikovanější naladění odpružení dává větší smysl.
V rámci dvoukorunek na kolech už je to složitější. Ta neodpružená hmotnost už není zas tak moc těžší, aby se ty tlumiče nedaly slušně naladit, a aby se dosáhlo stejné tuhosti, tak ten nárust hmotnosti v rámci jizdní soustavy je velmi výrazný…
Na závodních motorkách, speciálně u MX se taky honí váha a hledí na každé deka.
Vždycky se psalo, že USD vidlice (samozřejmě dvou korunka) má díky většímu průměru nohou v místě uchycení větší tuhost.
Na motorkách díky rychlosti a hmotnosti, délce skoků působí daleko větší síly pokud by USD vidlice nebyly na motorkách lepší, tak je tam nemontují. Měkkou vidli na motorce nikdo nechce…
Přesně tak nějak s tím větším zatížením u mx motorek jsem to myslel.
Zajímalo by mě kolik vlastně váží taková mx vidlice? 10kg? Víc? Míň?
A jestli už to někdo zkoušel hodit na sjezdaka?
Motorky až tak precizně neznám, ale všiml jsem si jedné důležité věci – klasické vidlice na motorkách často nemají můstek, který právě u MTB vidlic přispívá k dobré tuhosti. Pokud se tam ty můstky opravdu běžně nedělají, pak je USD vidlice jasně lepší.
Důvodů proč se ty můstky nedělají mě napadá několik, otázka nakolik jsou pravdivé:
MTB má kola s velkým průměrem ale gumy jsou úzké, vidlice tak má nohy s malým průměrem, dlouhé a blízko u sebe. Motorka má mnohem širší gumy vzhledem k průměru, hmotnost a zatížení je taky podstatně větší. Nohy vidlice od motorky jsou tedy masivní, krátké a daleko od sebe. Proto může USD vycházet na motorce lépe, než u MTB.
Jen ještě jedna věc, u motorky je myslím pružení i tlumení v každé noze, takže symetrické zatížení, u kola je to asymetrické, tudíž možná proto u moto nemusí být můstek…
Navíc dvě brzdy… A co se týče předozadní tuhosti, tak se stačí podívat, jak jsou ty brejle daleko od sebe… Jenže tohle jsou silniční moto. To je podle mě zase jiná kategorie sama o sobě (nízký zdvih, dlouhé vidlice s brejlemi co nejdál od sebe to jde)… Na MX to vypadá blíž kolu.
EDIT: jeden z podstatných rozdílů je, že tahle vidlice má 48 mm nohy :-)))
Ano, tahle terénní motorka to má blíže kolu, ačkoli poměr průměr kola / šířka pneu je i zde úplně někde jinde, než u MTB, tedy i rozteč nohou a vzdálenost obou můstků u hlavy.
Při pohledu na tu motorku se nabízí otázka, jestli by vůbec bylo reálné tam nějaký můstek u klasické vidlice udělat. Věřím, že průchodnost okolo pneu musí být vysoká, proto i ten blatník je až nahoře. Můstek by tak musel být vysoko nad pneu, musel by být masivní, no buď by dost ubíral na zdvihu, nebo by celá přední část motorky musela být položena výše, což asi taky není žádoucí.
Tady vůbec nemá smysl řešit nějaké jiné než mx motorky. U těch silničních jsme už hodně jinde.
Motorky dohani tuhost predevsim predni osou. Ktera je velmi tlusta, siroka a pevne uchycena na obou stranach.)
Ale asi to není to hlavní. Protože takto by to mohli krásně vyřešit i na kolech. S minimálním vahovym nárůstem.
Je. Bikovej prumysl je banda kretenu. Nebyl jedinej duvod zabit 20mm osu. A vic uz asi moc jit nemuzes… Nejspis by to vadilo kotoucum.
Plus vyndavat predni kolo a muset povolit 4 srouby taky neni zadnej med.
Pokud by to „pevnější“ osa významněji řešila, tak se myslím toto řešení rozhodně prosadí – si myslím.
Nějaké 4 šrouby, to je absolutně irelevantní detail.
Tedy pořád řeším hlavně 2 korunky a dh.
Edit: no, a ještě pořád je tady možnost, že to firmy už mají poresene, a v šuplíku schované pro budoucí časy :-)
Foes měl na ty vidli za 150k ještě větší osu než Maverick, stejně jako Hanebring a Risse, nebo jak se všichni menovaly. A tuhost MX to stejně nemělo.
MX vidle s brylema budou vazit 10 kilo. Nerozumim tomu, jak muzes vubec neco takovyho srovnavat s tim co je na MTB. Nebo ty si fakt myslis, ze by meli mit podobnou tuhost?
Maverick měl 24mm osu a stejně to nepomohlo
Právě… Lze zkusit tlustší a širší osu super super boost, větší styčnou plochu (ala tourqe cap), ale kdo ví, jestli by to vůbec něčemu pomohlo… :-)))
Akorat pak das tu tuzsi osu i na normalni vidle a rozdil bude zase stejnej :))
nebo hmotnostní rozdíl bude takovej, se vyplatí do normální vidle dát pružinu, lepší poouzdra a ještě nějaký sofistikvoaný systém domazávání shora atd…
Furt je tu v záloze super boost. Jenom čekám, kdy se začne objevovat… :-)))
U normální vidle už to tuhost ale nezvýší o tolik, jelikož už docela tuhá je. Pocitově to tedy USD pomůže více a přiblíží ji ke klasice, byť se stejnou macatou osou.
Jo z ty vidlice ta tuhost uplne strika…
Predbehli dobu, na ty dnesni trendy ocelaky jak delany :))
No pak s tím někde jebnes a musis to rovnat. Většina USD vidlic s vyssim zdvihem je torzne měkká, kluzaky maji 45–48mm, ale mam za to, ze je to právě proto aby snesla větší zatížení. Silniční USD se 130mm zdvihu o velkou osou už je tuhá dost, ale toho materiálu co tam je. Osy na USD jsou už od 17mm, občas ji někdo ohne,.
Klasicky vidlice se i u motorek pouzivaji uplne bezne. USD se dava spis na drazsi a vyssi modely. Hlavni duvod bude spis to, ze to lip vypada.
Tak já se snažím celou dobu bavit o mx motorkach. Ostatní mi přijdou už hodně daleko od kol (hlavně teda dh).
Takže ty mi nepřijde moc relevantní řešit.
USD vidle ma predozadni tuhost prave mnohem vyssi nez normalni. A kdyz se pouzije treba knurled axle, tak je i tuhost v krutu dostatecna.
jo Intend je fajn, jen cena no :(
Nejen USD, temer vsechny motorky maji 2 brejle, bez ohledu na vidlici. Snad krome vyjimek jako Bizon nebo UR.
+devadesátka z Považské Bystrice
Ta nebyla USD
Nebyla. Ale on psal o počtu brejlí všeobecně. Bizon měl taky obyč. vidlu. USD byla jen na Pincku :-)
Na peraku taky:)
Mluvíte o kroucení dvoukorunek, ale kdo z vás na tom reálně něco jezdil.. A kdo jezdil tak moc, že to kroucení poznal? Ano, na parkovišti mezi kolenama… Ale za jízdy? Jakože to kolo samo zatáčí? :)
hele dvoukorunky tu celkem nikdo nerozporuje a i v celku se shodnem, ze to jakos takos dva smysl. A ja teda pojezdil z USD asi jen toho Shivera delsi dobu abych byl uprimny.
Vidíš a přitom máš názor, že jednokačka USD je na prd… A proč? Starší kluci říkali?
pisu delsi dobu. I na te rs1 sem si sjel a diky nechci :) A radsi kamaradim s mladsimi kluky :) Pindiky si pomerovat asi nemusime, ale oba uz par krizku mit budem hmm.
A proč nechceš? Co to dělalo?
Já jsem měl USD DNM. A spíš jsem byl sám překvapený, jak tahle vidle fungovala. Moc příjemné. Nevím, jestli to je konstrukcí…? Ale i Shiver jednokačka, krásně žehlí…
S čím srovnavaš? Jako je pravda, ze staré Mz žehlí krásné, ale na druhou stranu se propadají do zdvihu a vůbec to nesnese srovnání s moderní vidlicí, jako je Zeb, nebo 38. Celkově kola co máš v profilu a na čem se jezdí teď je jiný vesmír.
Tak srovnej s jinýma vidlicema té doby, ne? :)
A proč? Jezdím na kole teď a poslední vidlice, která stála za to na 26" byl totem. Měl jsem MZ Bomber Z1RC2, 66 RCV a tvl to je shit v porovnání s dneškem. Myslím, že ten tvůj shivler by si v klidu vysvačila FOX 34 s velkou rezervou.
Jo, to je klidně možné, vždyť je to 20 roků stará vidle, tak je dobře, že už ji překonali, ne? :D
Vy se tady bavít o USD vidlicích a píšete o 20 roků starých…s novýma nemá nikdo reálnou zkušenost :)
Vždyť nic nového není. Jediné je dorado. DVO se už nevyrábím léta, tak s co by jsi chtěl porovnávat? Intend co svět neviděl?
Vracíme se na začátek ke vzniku tohohle vlákna…ty vidle jsou přežité… Tak moc nechápu ani smysl :)
Zrovna ten Intend mi přijde že nabídku furt rozšiřuje (dodací termíny neznám), cena v kontextu dnešních Foxek apod mi začíná přícházet celkem v pohodě.
Nicméně – funguje to? Jsou na to nějaký reálný review?
Jezdil jsem Dorado snad 7 sezon a citlivostí, fungováním TPC+ patrony, chováním před dorazem apod byla asi tak o 300% lepší než F40 co mám teď. O Boxxeru s chargerem 2171 a 1/3 ani nemluvě. Kroutila se ale dost.
Za ty roky jsem neměl mozoly nikdy, stačily 3 dny na F40 a byl sem rád, že držím volant a ne řidítka. Škoda, že jsem se s degrescyclem rozkmotřil…
Tomu říkám názor, někoho, kdo má odjeto. Děkuji!
Jasně, pak je tedy otázka, jak by to vnímal někdo, kdo má třeba 70kg nebo méně, kdy to už třeba bude „akceptovatelný“
Nevim asi mozna jen muj pocit, ale v trosku vetsi palbe sem mel pocit, ze se mi to kolo zamkne. Tlumeni a pruzeni neresim. Uplne stejne pocit jak si presednu z endura a ju si zajet na starem xcku s 32 torou. Pustim to z kopce a mam pocit, ze to kolo proste protocim pri zataceni. Hele jezdeni je dost o pocitu a kdyz se necitis v komfortu, tak pak nejezdis jak by jsi chtel.
poslední věta je myslím nejdůležitějši ;)
to jo, ale taky si volí sama stopu :-D což u některých tratí nechceš.
Ono jde i o použití. Čím víc DH tratě začaly obsahovat úzké pasáže, traverzy, kořenový pekla a nebyly to starý sprinty z kopce ( a dokonce pravekej Božak, nebo Teplice ? ) na který se používaly ohromné pily. Tohle skončilo nějakou generaci v minulosti a SC byl labutí píseň.
A to je to o čem jsem psal – kolik je tu těch lidí, co to opravdu poznají? Těch „echt“ střelců? :)
Podle mě ale nemusíš být „echt střelec“ abys to poznal. Mám 65kg,jezdim sice docela dobře ale žádnej zázrak to taky není, a ta tuhost vidle je sakra znát. Jak jsem psal výše, nezkoušel jsem dlouhodobě usd vidlici, ale dokud nebude aspoň tak tuhá jak Zeb tak jí ani zkoušet nemusím protože nic měkčího v krutu bych nechtěl. Taky jsem nemyslel že to poznám, dokud jsem nevyzkoušel tužší. Zeb má podle mě třeba horší vzduchovou pružinu než Lyrik (B1 DA), ale ta tuhost je pro mě důležitější než lepší průběh.
taky že je na prd;)
Jen aby ty jsi měl srovnání. Ono je mega rozdíl i mezi duroluxem a MZ 380, nedej bože Fox 40. Lyrik vs zeb je taky znát pokusu vážíš nějaké to kilo . Takovej shivler je fakt měkký. Dvo je zase dost těžký a po celém dni v bikeparku to poznáš . Každopádně pro normálního smrtelníka není třeba dorado vůbec špatný.
moc by mě zajímal rozdíl Dorado/Shiver… Každopádně SHiver je 20 let stará vidle…
jen technická, nikdo nepíše že se na tom nedá jezdit, ale má to svoje mouchy
že je to málo tuhé v zatáčkách a při tom už o dost těžší než F40 tak nevím.
Každopádně chod super, ale bohužel byly na tom celkově pomalejší tak to Fox ukončil.
nehledě, že je to minulost. Tak proč by testy tuhosti jako byly v minulosti dnes někdo dělal, zbytečný peníze. Co to má vydržet to to vydrží.
Přesně jak píšeš…proto nechápu ani smysl tohole vlákna…
smyslem vlákna byl dotaz proč se neprosadily USD vidlice na kolech, každý nemá dostatek historických informací
Jen bych doplnil, ze jeste minuly rok se dalo sehnat Xfusion Revel (jako sc). Jak nyni – nevim. Dale nejake RST a DNM (nejspise pro ebiky), ale tomu bych neprikladal uplne vahu.
Tohle jsem chtěl kdysi strašně vyzkoušet, ale říkal jsem si, že se to asi bude pěkně kroutit… :-))) Kdyby na to dali aspoň silnější nohy.
Podle meho nazoru za to muze tuhost osy. U klasiky je “spodek” – tj komplet spodni nohy a kolo dokonale sevreny a pevny. Dolni nohy jsou v jednom celku spojene nahore a s osou dole vlastne tvori tuhy obdelnik. U USD je problem v tom ze obe nohy chodi samostatne volne a tak ta tuhost musi byt nahrazena vetsi osou, ktera je navic ve svorniku na obou stranach. Vetsinou je to “rizly” otvor se dvema radialnima sroubama a osa ma volnou matku. V souctu to potom dela to, co je nezadouci: zvysuje se neodpruzena hmota. No a to zas klade vyssi naroky na tlumeni nez u klasiky.
Jak se tu zminuje dvoukorunka vs. jednokorunka, tak to by se dalo vyresit (a u RS-1 to vyresene i je) a to masivnim karbonovym monokokem. Jenze kdyz cele to Ucko s krkem udelam z jednoho kusu peclive vrstveneho kompozitu a kluzne vnitrni casti vlepim z nejake lehke slitiny, poleti samozrejme nahoru cena…..
A cena je asi hlavni prekazka. U zavodnich lehkych vidlic ta cenovka vadit nebude ( a RS-1 asi ani nevadi), ale s vyssimi zdvihy a vyssimi naroky na pevnost ( am, trail, enduro) uz by reseni toho pevnostniho problemu bylo tak drahe, ze by to jezdili jen pozeri…..
RS-1, ale takova Marzocchi RAC. Snad si to pamatuju dobre, ten nazev. Mel jsem kdysi vyvesenou fotku na nastence, byla na nejake Kone. :) Pamatujete si tu vidlici? Je tak rok 2000 plus minus a dale SC(!) – opet karbonove, Dorado. No nerozsirilo se to, no.
Nadherna vidlice, neznal jsem. Prikladam odkaz at to lidi nemusej dohledavat :-). Marzocchi RAC
To je zdvih tak 100, ne?
Hmm, a uplne presne to, co popisuju. Vrsek straslive hamatny, protoze to jinak nejde a dolu na nohach svorniky na dva srouby. Zbytecne moc problemu s malym profitem….
Ale ze to je pekny kus zeleza, o tom zadna!!
Na tu jsem úplně zapomněl… Já vždycky slintal nad Shiverem SC :-)
Tuhost MX vidle, je úplně někde jinde – zksu si ji někdy vzít do ruky, tam je víc matroše, než na kole samotném :-).
Tím pádem tuhost USD na kole je mizivá :-).
vyřešeno ;)