Výběr vidlice 100mm XC HT, kompatibilita, rychloup. vs pevná osa

44 nepřečtených
  • tifimi3751

    Disclaimer: předem uvedu, že jsem včera-dnes nezničil leštěním / broušením stávající vidlici, ale dopředu pokukuju po náhradě, tj. nové nebo zánovní.

    1. se zeptám.. vím opět stupidní dotaz (jiné ani nemám), proto jsem tady, protože se v tom nevyznám, nemám zkušenost a chci si udělat obrázek.

    mám přední náboj viz odkaz a rychloupínák

    https://www.mojekolo.cz/…r-32d-black/

    Tzn. že bych tam musel koupit přímo vidlici na rychlupínák? Některé jsou s pevnou osou nebo na pevnou osu. (tam bych musel měnit náboj?)

    Nedávno se mi dostalo do ruky kolo a je tam vidlice rock shox na pevné ose a docela se mi tohle řešení líbí, ale........

    1. Tak se ptám kvůli dalšímu výběru vidlice. Podle odpovědi na č.1 bych se zeptal potom na doporučení vidlice (zatím neřešit) pro daný systém

    Samozřejmě vidím, že teď tam mám 9mm osu rychloupínák a u pevné osy píšou 15mm, ale nemám s tím zkušenost.

    Jinak nejsem úplná lama, ten XT přední náboj jsem si nedávno kompletně rozebral, vyčistil a poskládal....­.............­....

    předpokládám, že rozebrat ho a nacpat tam na ložiska (respektive jsou tam jen kuličky) 15mm pevnou osu asi nejde.

    Nejedná se o téma VTIPY.

    Děkuji

    0 1
    • Vilém  

      Pokud chces zachovat rychloupinak, musis dat vidlici na rychloupinak.

      Pokud chces vidlici s pevnou osou, musis preplest kolo.

      0 0
      • tifimi3751  

        Ok, tohle jsem potřeboval vědět. Předpokládám, že by náboj na pevnou osu se systémem 6 děr pro brzdový kotouč a 32 dírami pro dráty neměl být problém sehnat ani v dnešní době? V nějaké matné černé barvě.

        Jaká je vlastně výhoda pevná osa vs rychlupínák, koukal jsem že u dražších vidilic ta pevná osa většinou bývá skoro všude. Z hlediska.. já nevím na co tam koukat (co je podstatné), (celková) hmotnost (vidlice), spolehlivost, odolnost proti nečistotám.

        Tím chci říct, jestli nebo jak moc má pro mě smysl kupovat nový přední náboj a nechávat to přední kolo přeplést. Nevím ještě co se dá vůbec sehnat v dnešní době za vidlici pro 26. Tak přemýšlím, zda jít do vidlice na pevné ose nebo hledat bez ní (i tak to bude asi dost těžké najít a vybrat 100mm vidlici na 26 v dnešní době).

        Pro XC HT.

        0 1
        • novas752  

          Je to tužší v krutu a ohybu vidlice = vidlice lépe funguje při větší zátěži, při brzdění atd. Dále je upnutí předního kola vždycky stejné (u rychloupíbáku to jde velmi snadno nasadit křivě) = neni provlém se škrtánim brzdy. A je to uživatelsky takové příjemnější bych řekl.

          0 0
        • ladys  

          U pevné osy je větší huhost vidlice, odpadá šaškování s přední brzdou, když vyndáš přední kolo.

          0 0
    • scalar  

      Pokud jsi servisoval náboj stejnou metodou jako vidlici, tak budeš také potřebovat nový, vem tedy na pevnou osu 15mm a k tomu vidlici na 15mm osu.

      2 0
      • tifimi3751  

        Každý kdo má oči vidí, že vidlice a přední náboj jsou dvě naprosto rozdílné věci. Nechci tě zklamat, ale neznáme se tak nehodnoť moje schopnosti, ani já nehodnotím tvoje. Měl jsem rozbraný přední i zadní náboj a jsou jako nové, vyčištěné, namazané, kuličky vrácené nazpět, stažené konusem a klíčem a bez vaklu. Jen jsem nějak nestihl (a neměl stahovák) rozdělat a udělat to samé s ořechem. Ten mi tu leží nový, ale opět stejný problém, jak se stahuje. Spíš šlo o čas, asi bych ten postup našel někde na YT.

        1 0
        • Vilém  

          On nekdo tusi jaky mas zadni naboj? To, ze je konusovy naboj bez vule, v okamziku kdy neni na kole, neni uplne ideal.

          0 0
          • tifimi3751  

            Dotažení citovka. Točí se navolno, držíce kolo v ruce, dokud je tam nějaká hybnost (hóóódně dlouho).

            Je tam stejný náboj.. FH-756 (rear hub), 6 děr pro brzdový kotouč a 32 děr pro dráty. Shimano ho označuje RH (rear hub).

            https://www.bike24.com/p2278738.html

            0 0
            • Vilém  

              Jak rozebira orech u staryho XTcka tu jiste je v historii mnohokrat. Problem je, ze mistni vyhledavani moc nefunguje.

              0 0
              • tifimi3751  

                Pokusím se dohledat, stejně mě tahle procedura čeká. Ořech už občas trpěl na pazvuky (kovové cosi na volnoběh) a tak jsem radši koupil nový. Zatím se nekousal, ale jezdím s ním celoročně. Tak snad najdu a vyměním. Otázka je, zda budu potřebovat nějaké speciální nářadí. Něco jsem nakoupil, ale to jsou stahováky na kazetu, středové složení a další, tak bych dokoupil.

                0 0
                • Vilém  

                  Pokud orech mas novy, tak staci rozebrat nabu, vytahnout osu, do sveraku chytit imbud klic a povolit sroub.

                  Viz pdf

                  0 0
                  • tifimi3751  

                    No, studuju to pdfko, a pokouším se zjistit zda se to dá provést bez vyndavání náby z výpletu. Někde jsem viděl, jak strčí imbus stejně jako rychloupínák do náby, povolí a je to, ale tohle asi bude jiný případ. Klidně si koupím speciální nářadí, ale nevím jaké.

                    0 0
                    • Vilém  

                      Psal jsi ze orech mas. Take jsi psal, ze jsi zrucny. Takze bych necekal, ze ti pdf nerekne vse. Proste vyndas osu z naboje, ze strany orechu strcis imbus (ted nevim zda 10 nebo 12) a povolis sroub co drzi orech na tele naby. Pak vezmes novy orech a postupujes v opacnem sledu.

                      Zadne spesl naradi neni treba.

                      Co se servisu orechu tyce, tak ten si dohledej, to popisovat nebudu, ale da se take obejit bez spesl naradi.

                      0 0
                      • tifimi3751  

                        Psal jsem to první, to druhé asi nějak vyplynulo, protože jsem takovou věc nikde neuváděl. Jak a kdy. Pokud mám možnost rozebrat, vyčistit a složit během 1 dne vs vozit kolo do servisu, kde je doba vyřízení 14 dní, volím první variantu.

                        Na novém ořechu žádný závit pro imbus uvnitř není. Ale asi jsem se přehlédnul. Ten závit pro imbus je předpokládám v díle č.10 z náby samotné? Protože to co jsem koupil jako nový ořech je vlastně nejspíš jen samotný díl č.12 náby (bez č.10,č.11,č.13).

                        Do svěráku kolo, protože je nába ve výpletu, asi nedám. Ale nejspíš bych si pomohl nasazenou kazetou a starým řetězem, který už do svěráku upevním (takhle jsem stahoval kazetu).

                        Měl jsem z té náby rozebrané do dílu z toho schématu první dvě řádky. Na ten ořech jsem (při večerním osvětlení) nepřišel. Půjde pak nějak rozdělat? Z jedné strany je tam kulatá krytka a závit, ta by mohla jít vyšroubovat a z druhé hvězdička, teoreticky taky. EDIT: ok, na to přijdu

                        0 0
                        • Vilém  

                          c19 je duty sroub, ktery drzi orech k zbytku naby. Do sveraku das imbus klic, na ktery nasadis cele kolo, kterym ootom otocis, abys mel poradnou paku.

                          0 0
                        • Vilém  

                          Orech roueberes taky, ale je k tomu treba kolo s napletenym nabojem, bez toho by to slo blbe. Nejhorsi vec je vyndat z nej, bez poskozeni, prachovku. Pak povolis misku, v ktere behaji kulicky naboje, miska ma opacny zavit, vysype se na tebe kupa kulicek atd. Komplet postup se mi opravdu nechce psat, bylo to popsano hodnekrat, vcetne ruznych chytaku a postupu jak na to. Piuzij vyhledavani na B-F nebo radsi googlem hledat na B-F.

                          0 0
                          • tifimi3751  

                            Jo, díky. Ořech jsem už někdy rozebíral a pak jsem stejně nějak přišel na to, že je lepší dát tam rovnou ten nový.

                            0 0
    • Fran-tic  

      Jen ještě doporučení dle příspěvku – pokud tam mas RU, raději se dvakrát koukni, jaký sloupek má tvoje vidlice – jestli už je tapered. To by ti taky mohlo usnadnit rozhodování :)

      1 0
      • tifimi3751  

        Teď tam mám RU, ale vidlice je 1 a 1/8'' nahoře i dole, nahoře je 29mm a dole 30mm. Nicméně hlavová trubka je tapered, nahoře 1 a 1/8'' a dole 1 a 1/2''. A je to dost děsná redukce na tu starou vidlici. Novou vidlici bych proto uvítal tapered (nevidím ani jinou možnost) stejně jako hlavové složení.

        0 0
        • MatS  

          Ted je tu na bazaru nejaka 120mm Fox vidlice s tapered krkem na 26" kola. Tak se podivej.

          https://www.bike-forum.cz/…26-120mm-9mm

          0 0
          • tifimi3751  

            Koukal jsem a ještě je tam jedna zajímavá Manitou, která je zánovní narozdíl od téhle 12 let staré vidlice bez záruky.

            Nejdraší bych tapered, aby tam nebyla nějaká redukce na tapered hlavovou trubku. A pak jsem ještě dostal nabídku:

            Vidlice Manitou Relic disc 2009, 130mm za 3000,–

            Považuju to už ale za příliš pro XC HT, ta by byla nová, ale hlavně je asi 1 a 1/8'' rovná, tudíž není tapered.

            0 0
            • MatS  

              Tak ono sehnat na 26" neco novejsiho a jeste s tapered sloupkem a aby to za neco stalo a nestalo to raketu, je celkem umeni.

              Dalsi moznost je vzit 27,5" vidli s 100mm zdvihem. Tam by se v nemecku dalo sehnat i neco zajimaveho. Ale vse lepsi uz bude na pevnou osu.

              Ono do 26" kola nema smysl rvat zadne penize. Proto pokud tak Foxka je v dobrem stavu, tak jeste muze udelat dost radosti.

              0 0
              • tifimi3751  

                Jasně no.

                Docela se mi líbí

                https://www.bike-forum.cz/…0-manitou-26

                kdyby byla cena o tisíc níže, vezmu ji hned. Ale to samé bych napsal i k té Foxce.

                Teď jsem měl možnost jezdit s vidlicí s lockoutem na řídítkách, kde nebylo tohle nastavení odskoku nahoře na sloupku vidlice a docela mi chybělo. Lockout není špatná věc, ale tohle je výrazně lepší.

                Přeplést na jinou nábu by asi nebyl problém, kdyby v servisu neřekli, že je nebaví plést kola, že je lepší si u nich koupit nová :-D

                0 0
                • indet  

                  Tu vidlici mas na stejne kolo, na kterem si brousil nohy vidlice? Pokud ano, nemůžeš pouzit tapered vidlici, ale vidlici s rovnym krkem. Nevymyslej blbosti, bud si kup novější, plnne funkcni vidlici na rychloupinak. Nebo se radeji zacni poohlizet po novejsim kole. Protoze ze stareho kola nove delo neuděláš, jen v něm budeš utapet penize za drobne vylepseni, ale ve výsledku z toho bude spíš kockopes.

                  0 0
                  • Vilém  

                    Ma ram s tapered hlavovou trubkou, to zas resil jinde.

                    0 0
                    • indet  

                      Mas pravdu, jinde píše ze kopil author ram . Ok toho jsem si nevsiml, jako bych nic nerekl.

                      0 0
                      • Vilém  

                        To nic, taky se v tom obcas ztracim:)

                        0 0
                        • tifimi3751  

                          No, já taky. Nahoře jen svítí počet nových příspěvků a ty jsou rozesety v různých vláknech. Čekal bych, že půjdou taky barevně označit pomocí skriptu nebo stylování textu. Případně skriptem dynamicky jako upozornění v hlavičce stránky.

                          0 0
                  • tifimi3751  

                    Mám nějaký Author 2012 rám. Je tam tapered hlavová trubka 1 1/8 na 1 1/2. Nemůžu vyřešit všechno najednou v 1 tématu.

                    Ale postupně, jak se objeví, co je aktuální problém a co je potřeba vyřešit. Rám, vidlice, hlavové složení, řazení, představec.

                    0 0
                    • novas752  

                      A nebylo by rozumnější celé kolo?

                      1 0
                      • hrota  

                        Vo blázníš. Bylo by to moc levné a jednoduché. Lepší se v tom pitvat třeba měsíc a řešit postupně různé nekompatibility.

                        1 0
                        • tifimi3751  

                          Když máš nedávno přepletená kola na původní renovované ráfky, na nových nábojích a s novými brzdami (ok, ty jdou dát všude) a celou sadu komponent Shimano XT z 26 kola a příslušného roku, není nic lepšího než si koupit 29 rám a babrat se v tom, co tam z toho vůbec půjde. Trojpřevodník určitě bude sedět jak prdel na hrnec a vůbec nebude nic překážet, přece je to tak jednoduché si to představit a kecat o tom, teda až do doby, než to člověk (kterému radíš) začne skládat. Nebo je lepší investovat do nového 29 kola v podobné kvalitě, řekněme 40–60k, aby pak člověk zjistil že mu něco nevyhovuje: rámová st., řídítka, geometrie, než vyměnit prasklý 26 rám a po sezóně 18 let starou vidlici.

                          0 0
                          • Vilém  

                            Jak se renovuji rafky?

                            0 0
                            • tifimi3751  

                              Srovnat, obrousit, nalakovat, tady šlo jen o vnitřní hranu a vnitřek, trochu koroze, nový výplet, nová páska do ráfku.

                              0 0
                          • hrota  

                            Jenže ono základ je to, jestli si ten člověk chce nechat poradit opravdu. Nebo jen posvětit svůj plán, který je jasně daný.

                            2 0
                            • tifimi3751  

                              Cena je jedním z hlavních kritérií. 4k nový rám, 1k nové hlavové složení, 1k řídítka a nějaké drobnosti. Navíc jsem tu měl náhradní díly, kazety, řetězy. Vidlice po sezóně. Původní XT sada. Vyhovující 26 kolo vs nové bůhvíjaké.

                              0 0
                  • tifimi3751  

                    Ale jinak, může se zdát že to je trochu kočkopes. Ale to kolo se právě snažím zkompletovat zhruba do původního stavu, aby bylo tak jak bylo navrženo. S tou 80mm vidlicí je možná trochu jiná geometrie. Měla by tam být 100mm a tím se zvedne trochu umístění hlavové trubky rámu, představce a řídítek. Když je tapered hlavová trubka a teď jsem tam nacpal redukci na tu rovnou vilici (tak to je jediný větší fail + délka vidlice +vidlice odchází). Takže protom nějakou vybírám. Vlastně od původního originálu, co se prodával jako Egoist 2012 se bude lišit jen počet převodů 3×9 namísto 3×10, nějaké drobnosti jako sedlo, představec, pláště, ráfky a možná ten přední náboj.

                    0 0
          • novas752  

            To by byla dobrá volba. Tyhle OpenBath Foxky byly hodně spolehlivé.

            0 0
            • tifimi3751  

              Jo, i ta Manitou Marvel je moc pěkná.. jen teď z hlavy nevím zda by stačilo 19cm sloupku. Spíše mě děsí ceny za 26 vidlice, které ale podle výrobců a prodejců kol dnes už přece nikdo nechce a nejezdí se a „Kupte si radši 27,5 nebo 29, když to ušplápnete“.

              Přece jenom 3700 za bazarovou vidlici v neznámém stavu, nebo 4700 za novou je poměrne velká investice s nejistým výsledkem.

              0 0
              • Vilém  

                To vlakno o inverzu jsi opet zamknul? Bude treti kolo?

                0 0
                • tifimi3751  

                  Tam jsou všechny otázky zodpovězené. Včetně základní otázky ohledně vzniku vesmíru, lidstva, smyslu života a všeho kolem.

                  0 0
              • novas752  

                Protože 27,5 a 29" vidlice vůbec nestojí klídně přes 30…

                0 0
                • tifimi3751  

                  Jasně, já ale nesháním vidlici pro trendy 27,5 nebo 29 kolo z materiálů co vyvinula NASA. Prakticky by se dalo říct, že skládám kolo z komponent co dneska už nikdo nechce (nebo si někdo koupí nové 26) a sháním typově spíše těžší 26 vidlici s větší výdrží než lehčí s menší výdrží. Jeden známý má KTM Scarp, kolo má ve variantě hardttail asi 7–8kg a ve variantě full asi 10kg. Určitě je z kosmických materiálů, ale úplně bych nevěřil jejich pevnosti a spolehlivosti a že vydrží déle než ty moje (samozřejmě ty KTM kola jsou za cenu 150k a 250k). Ale do kopce a na závody bude určitě super. Podle poučky, že každý 1kg přidává cca 1km/h, bude značně ve výhodě. Co se týče ceny kola i komponent a servisování, asi je mu to jedno, protože má sponzora.

                  0 0
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce