Výměna pevné vidlice za odpuženou - Trekkingové kolo

86 nepřečtených
  • Mr.Voza

    Ahoj všem,

    koupil jsem před cca tejdnem od švagra trekkingový kolo, kupoval ho nový prý před cca 12ti rokama asi za 11–12 tisíc, takže to uplnej shit nebude. Chvíli na něm jezdil, pak na něm jezdila jeho bejvalá se synem, ktereý ho totálně domršily (nechci bejt zprostej), pak ho postavili na statku kamsi ke zdi, kde zarostlo do křoví (myšleno doslovně bez nadsázky), švára ho tam před časem viděl, tak ho z toho křoví vystřihal a odvez k nám do sklepa (neměl ho kam dát). Takže si asi dokážete představit v jakým je stavu.

    Teď jsme u nás vyklízeli sklep a on se mě ptal, jestli nevím o někom, kdo by ho za pětikilo chtěl, třeba na díly. Tak jsem mu za něj to pětikilo dal, že si ho opravím – já vůl, to jsem ještě nevěděl, jak hodně je zbědovaný. Ale o tom se teď radit nechci. Koupil ho zaprvé proto, že mě toho kola bylo líto a zadruhý proto, že jsem se nedávno projel na kamarádky trekkingovým kole a musel jsem uznat, že se na tom po silnici jezdí uplně jinak (líp), než na mým horským (obě jsou cca stejně starý a cca stejně drahý – cca 4 roky starý a cca 7000 kč drahý). Začal jsem celkem litovat toho, že jsem si tenkrát koupil horský a ne trekingový. Ale abych svoje horský prodal a pořídil trekkingový a přišel tak o větší pohodlí na levních cestách apod to zase ne. Nejakej čas jsem i přemejšlel, že ke svýmu horskýmu pořítím ještě jedno trekkingový, ale to jsem pak zavrhnul, protože zas tolik toho nenajezdím. No a tohle se mi jevilo jako ideální příležitost pomoct si levně k ne uplně shitoznímu trekkingovýmu kolu.

    Je to 28 palcový kolo s hliníkovým rámem, pevnou vidlicí, V-brzdama, převody 3×7. První, co mě napadlo, když jsem začal plánovat, co všechno s ním provedu bylo, že na něj dám odpuženou vidlici, nějakou levnou základní, takovou mám i na horským kole a stačí mě, jsem nenáročnej. Začal jsem pátrat po netu, jak na jení výměnu, co je potřeba vědět, co je potřeba změřit, abych kopil správnou apod. Dočet jsem se ale v několika diskuzích, včetně témat na tomhle fóru, že to zkušenější těm, co se na to ptali, nedoporučovali, protože po montáži odpužený vidlice na rám, kde byla před tím pevná, se logicky o něco zvedne předek a tím se změní celá geometrie kola. Byly to ale všechno témata, kde se lidi ptali na montáž odpružený vidlice na horský kolo, kde je zdvih vidlice 100mm, na trekkingový kole jsem koukal, že se dávaj se zdvihem 63mm, takže by se geometrie kola nezměnila tak výrazně. Co si o tomhle případu myslíte? Má cenu odpruženou vidlici na trekkingový kolo dávat, nebo se radši smířit s menším pohodlím a nechat tam tu pevnou?

    Předem dík za odpovědi a sorry jestli se ptám blbě, nebo jsem napsal nějaký neuplný informace. Jsem rekreační jezdec, nejsem závodník, moc toho nenajedu. Horský kolo mám, když se jedem s manželkou projet někam do lesa a tohle bych si chtěl dát do kupy na ježdění po měste, nebo když budu vědět, že pojedu jenom po asfaltový cyklostezce apod.

    0 0
    • tigermoth  

      Nech tam pevnou, podle toho popisu tam budou hořet úplně jiné věci. Levné odpružené vidle jsou beztak sračky, kor krosové.

      0 0
    • novas752  

      Funkční odpruženou vidli určitě neseženeš pod 5000 čímž bys hodnotu toho vraku asi zdvacetinásobil. :)

      Ta vidlice by navíc byla vyšší o cca 7cm, tak zkus postavit přednim kolem na podobně vysokej obrubník a koukej co to s tim udělá.

      Navíc jestli to stálo někde venku prolezlý bůhvíčim, tak bude na odpis spoustu jinejch věcí – řazení, řetěz, pláště, možná i náboje atd. Podle mě kolo na výhoz.

      A nediv se, že „horský“ kolo za 7000 nejede. :) Být tebou, koupim něco novýho za 15–20 a byl bych spokojenej, ale nevim co si můžeš/chceš dovolit.

      0 0
      • Mr.Voza  

        Tak samozřejmě tohle už jsem se tady a jinde dočet, že levnou vidlici nemá cenu kupova, že nefunguje apod. Vidlici za 5000 by mě fakt kupovat nenapadlo. Myslel jsem třeba tuhle:

        http://www.koloasport.cz/…avit-cerna-V

        nebo v lepším případě tuhle, která má i hydraulickej tlumič a zamykání, jestli jsem to dobře pochopil

        http://www.koloasport.cz/…avit-cerna-V

        je mě jasný, že vidlice za 5 litrů bude fungovat asi líp, ale tolik bych nedal za vidlici na žádný kolo, natož na tohle. Já toho fakt moc nenajezdím a jsem nenáročnej. To horský kolo mám asi 4 roky a letos jsem protrhnul magickou hranici 500km (za celou dobu, ne za sezonu). A to že levný vidlice vůbec nefungujou, tomu taky z vlastní zkušenosti nevěřím. Když jsem před těma 4 rokama přecházel se starýho horskýho kola s pevnou vidlicí na kolo s touhle levnou pouze odpuženou vidlicí (je tam Suntour XCT V3), tak to byl rozdíl nesrovnatelnej. Kdyby měl bejt rozdíl na tomhle trekkingovým kole, mezi pevnou vidlicí a levnou odpruženou vidlicí srovnatelnej s rozdílem jakej byl mezi tím horským s pevnou a s odpruženou vidlicí a s geometrií kola by to nic moc neudělalo, pravděpodobně bych do ní šel.

        To s tím 7cm vysokým obrubníkem je dobrej nápad. Vyzkouším, až bude kolo v kupě.

        Ty věcy, co uvádíš – řetěz, pláště, duše, ložiska, lanka, bowdeny… – samozřejmě v háji jsou. Pláště a duše už jsem vyhodil, s kontrolou a případnou výměnou ložisek, lanek a všeho okolo počítám. Ano, nějakou tu korunu to spolkne, počítám, že tak do 2 tisíc bych se vejít moch (cenu vidlice, jestli jí budu kupovat, zatím nepočítám). Ale budu mít za tu cenu podle mě dobrý kolo po celkový generálce, s hliníkovým rámem, takže relativně lehký, na kterým se nadřu na pevným povrchu míň než na tom mým horským. A když se pojedu projet do lesa, vezmu si horský a nepříjdu tak o jeho výhody v terénu.

        Těch 15–20 tisíc za kolo fakt dávat nechci, už jenom proto, kolik na tom ročně najedu, možná by se spíš hodilo napsat nenajedu :-)

        0 0
        • Bezmozek  

          Teď tam máš vidlici hliníkovou nebo železo? Jen jestli sis všimnul v popisu co taková vidle hmotí. Kupovat takovej krumpl novej je blbost, občas se toho někdo zbavuje za pívo a Tobě to poslouží stejně, ne-li líp. Asi by bylo fajn sem hodit fotky toho kola co se snažíš spasit, popř. pohledat na to díly na bazaru. Nemyslim, že na kolo co roky stálo v kopřivách má smysl kupovat foongel nový cajky.

          0 0
          • Mr.Voza  

            Byl jsem na to mrknout v garáži, zkoušel jsem vidlici magnetem a magnet lepí, takže bude ocelová. Co jsem čet někde v jiným tématu, tak ocelová vidlice toho taky dost odpruží, je to tak? Fotky kola dodám.

            0 0
        • novas752  

          Jo tak jasně, když jsi ještě nenakousl „zakázaný ovoce“ – dobrý kolo/vidli, nevíš jak chutná. :)

          S tim tvym nájezdem to asi je v podatatě jedno :D ale ještě počítej s tim, že bude mít tak 1–1,5 kg navíc.

          Kdyby ses rozhodl pro „odpruženou“, šel bych cestou bazarovejch dílů – to se týká nejen vidlice – ale dej si extra pozor na jejich stav – vidlice např. může mít vydřené vnitřní nohy nebo bejt zadřená jinak a pak bys koupil jen 1,5kg těžítko.

          Ale vážně zvaž co to udělá s geometrií – docela často se tu řešej skoky o 2cm – třeba ze 100mm na 120mm zdvih atd., ale 7cm nakednou tu snad ještě nebylo. Sedlo se ti posune víc dozadu – to se možná dá řešit posunutim sedla v lyžinách – tím by sedost zkrátil a napřímil nejspíš už tak krátkej posed a zároveň se zvednou o těch cca 7cm řídítka – opět, řeší se tu 5mm podložky a ne 7cm – a hlavový úhel by se položil o ccca 3–5°, takže by se kolo trochu jinak chovalo – o něco menší stabilita v malých rychlostech a nopak větší ve velkých – to je tak 30km/h+, ale to bych se na tom kole bál jet. :)

          0 0
          • Mr.Voza  

            OK, takže zvednutí předku kola o těch cca 7cm udělá s geometrií docela dost, podle toho, co píšeš. To jsem potřeboval vědět. Dám teda kolo do kupy, zkusím, jak mě bude vyhovovat s tohle pevnou vidlicí a pak kdyžtak budu řašit dál. Navíc jsem teď zjistil, že je tam vidlice ocelová, který toho prý taky dokáže dost odpružit, jak jsem se dočet jinde, takže uvidíme až bude kolo v kupě, jak se na něm bude jezdit.

            0 0
            • Erknold  

              a až sem dáš fotky, tak se třeba ukáže, že to je rám, kam ani nejde dát ahead vidlice a jakýkoli upgrade je pasé.

              0 0
              • Mr.Voza  

                Myslím, že to má závitotový složení. Teda podle toho, co jsem dohledal informace na netu, moc se v tom nevyznám. A ty dvě vidlice, co jsem dával nahoře odkaz na ten e-shop, ty jsou pro závitový složení, ty by tam měly jít, ne?

                0 0
    • Deathwing  

      Mozna by stalo za to zvazit jestli ty 3 tisice dat do toho MTB, hlavne plaste, mozna kola pripadne dalsi veci. Tim by se odlehcilo a jelo lip nez ted. A necpat penize do kola, ktery bude zrejme zraly na vymenu vseho.

      0 0
      • Mr.Voza  

        Uvažuju takhle – mám MTB za cca 7000. Když do něj nacpu 3000, tak se dostane někam na úroveň MTB v hodnotě 10000. Takový MTB má manželka a jezdí to po asfaltu uplně stejně, jako to moje za 7000. Furt to není takový, jako na tom kámoščiným základním levným trekkingovým v hodnotě cca 7000.

        0 0
        • novas752  

          MTB za 30 000 pojede po asfaltu skoro stejně. Nezáleží až tak na ceně, ale na šířce, vzorku a směsi plášťů. Úzký pláště na horský kolo můžeš sehnat za 200 – 300 kus a pak to pojede téměř stejně…

          0 0
          • Mr.Voza  

            A proto jsem si chtel pořídit k horskýmu ještě jedno levný trekingový, protože trekingový pojede po asfaltu vždycky líp, než horský.

            0 0
            • novas752  

              Zas na druhou stranu je asi lepší mít 1 funkční kolo než 2 krámy za stejnou cenu…

              0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
    • Kharbon  

      Ahoj,

      Nebylo by špatný přidat nějaký fotky, jak to kolo vypadá.. takhle podle vyprávění si nejde udělat úplně super představu o tom co a jak vypadá..

      Pak by nebylo špatný vypsat co to je za kolo – název, názvy komponentů – někde na netu by to mohlo být dohledatelný.

      Nevím jak stály kola před 12ti lety, ale za ty peníze bych stejně odhadoval nižší/střední „kategorii“ kol.

      Co bych prvně udělal já –

      1. rozložit kolo co to jde. Zkontrolovat chod přehazovačky brzd, všechno vyčistit od mastnoty a bordelu. Důkladně zkontrolovat namáhaná místa kvůli rzi, hlavně rám. Pokud už od oka zjistíš nějaký užraný/rozpadlý místa na rámu, nemá cenu to dál řešit.
      2. Hlavový složení a střed bych okouknul podobně. Všechno očistit, co potřebuje, to namazat.

      V případě, že se všechno zdá použitelné, potom „regenerovat“ další komponenty, co to půjde.

      1. Důkladně zkontrolovat pláště a převodový ústrojí, popřípadě vyměnit.
      2. Zahodit bowdeny, lanka, řetěz, duše, zrezlý šrouby, brzdový špalky. Koupit nový.

      Teď bych kolo projel – pár desítek testovacích kilometrů po okolí.

      1. Pokud po složení bude kolo nějak fungovat, pak teprve bych řešil novou vidlici. Do tisícovky se něco sežene.
      2. V případě, že se rozhodneš kolo si nechat, investice do dalších komponent typu gripy, sedlo a další.

      Hodně zdaru a hoď se nějaký fotky :)

      0 0
      • novas752  

        Rám má prej z hliníku, takže rezatej nebude, leda tak někde naprasklej.

        S ostatnim souhlas a chceme fotky! :D

        0 0
      • Mr.Voza  

        Tak jasně, že nepředpokládám, že to bude kolo sestavený z nějakejch hi-tech komponentů, že to bude nějaká nižší/střední kategorie.

        Bod po bodu:

        1. Mám samorřejmě v plánu. Rám se zdá bejt na pohled OK, je jenom místama povrchově oprejskanej lak.
        2. Mám samoržejmě v plánu.
        3. – 4. Pláště, duše, ochranný pásky v ráfkách, brzdový špalky budu kupovat v tejdnu. Převodový ústrojí se hejbe a řadí, mám v plánu vyčistit a promazat, řetez bude potřeba novej. Lanka promažu, případně vyměním. Většina bowdenů se tváří použitelně, případně vyměním.
        4. Ano, taky bych to tak viděl, že zkusím po týhle opravě kolo jezdit a uvidím, jaký to bude. Pak se rozhodnu, jestli vidlici řešit, nebo ne.

        Fotky dodám.

        0 0
      • Mr.Voza  

        Tady nějaký fotky. Pláště a duše ještě nemám, takže je to focený celý vzhůru kolama.

        0 0
        • novas752  

          To jsem si tak nějak představoval… Oprav to, seřiď to a hlavně nesedni na lepší kolo, protože tohle bys chtěl hned zahodit. :D

          0 0
        • Luke96  

          Za pětikilo dobrý, prolejt olejem, obout a začít jezdit.

          0 0
        • Singlespeed  

          Je to úplný lowend, horší už jsou jen kola z Kauflandu nebo Tesca. Ale je to docela zachovalé, takže ke zprovoznění stačí vyčistit, namazat případně vyměnit řetěz, lanka, bovdeny a brzdové špalíky a bude to o.k.

          0 0
        • Kharbon  

          Tak soudě z fotek to ještě jezdit bude :) čekal jsem to podle popisu horší.

          Stejnej model jsem hledáním nenašel, ale nejblíž vypadá tohle .

          Pokud bude přehazovačka zlobit, zkusil bych bowdeny i lanka vyměnit úplně – do stovky se vejdeš a rozdíl by mohl být znatelný. Jinak v pohodě.

          0 0
        • Pán z Dubu  

          Škoda, žes nezkusil magnet na rám, lepil by taky – je to ocelák.

          Dá se z toho udělat pohodlný pojížděcí kolo. Asi nejvíce potřeba bude, aby Tě ta exhumace bavila – nějakou tu servisní hodinku to spolkne.

          0 0
          • Mr.Voza  

            Žiju v domění, že je rám hliník. Popravdě jsem na něj magnet nezkoušel a že je to hliník jsem odvodil jenom z toho, že jsem ve sklepě porovnal váhu manželčinýho starýho kola a tohodle – a todle bylo tak o polovinu lehčí. Docela jsi mě teď znejistil. Podle čeho soudíš, že je i rám ocelovej?

            0 0
            • novas752  

              Spojka řetězových vzpěr je výlisek z plechu, hodně tenký trubky zvlášť na zadní stavbě bez tvarování na tak starym a levnym kole v hliníku neosažitelný, je to špatně poznat, ale zdá se mi, že u převodníků je domek trošku orezlý.

              Je to ocel, ale to je lepší, protože hliník je tuhej a nepruží, což je na kole bez vidlice a na úzkejch pláštích potřeba.

              0 0
              • Mr.Voza  

                Tak mě to nedalo a stavil jsem se ráno ještě v garáži zkusit magnet na rám – a je to fakt ocel.

                Docela mě to nasralo, protože jsem to kupoval v domění, že je to rám hliníkovej, ale podle toho, co píšeš, tak mám bejt teda rád, že je to ocel? Je to u takovýdleho kola lepší? Žil jsem v domění, že je všeobecně lepší hliník kvůli váze apod., když se teďka dává hliník na všechny i základní kola za 6000 a ocelový už se daj koupit leda v Kauflandu za trojku.

                0 0
                • novas752  

                  Pro krosový kolo bez odpružený vidlice je ocel určitě lepší. Je pružnějsí než slitiny hliníku, ale těžší a dá se blbě tvarovat, zeslabovat apod. (hydroforming). Zpracování hliníku a jeho svařování je i teď dražší, ale výrobcům se asi nevyplatí držet dál třetí technologii (hliník, carbon). Navíc když carbon kombinuje a zlepšuje výhody hliníku i ocele. Ale sem tam se ocelový model objeví i v daleko dražších verzích a zabývají se tim některé menší a „garážové“ značky. Viz třeba Author Ronin , některé modely Salsy

                  Jak píšu, buď rád, před 12 let starej hliníkovej Author by byl určitě horší než tenhle.

                  Edit: a právě kvůli těm omezenejm možnostem tvarování se dá ocelovej rám docela bezpečně poznat – tenčí trubky bez velkých změn průřezu nebo zohýbání…

                  0 0
                  • Mr.Voza  

                    OK, díky za info, hned jsem klidnější. Když jsem zjistil, že je ten rám ocelovej, tak jsem to chtěl zahodit do kopřiv, ať si to tam shnije. Mimochodem, dneska jsem jel pracovně autem přes Litomyšl a předjížděl jsem týpka na uplně stejným kole – vypadal jako velkej cestovatel, vzadu brašny, vepředu brašna, na zádech baťoch, takže asi i větší vzdálenost se na tom dá :-D

                    0 0
                    • novas752  

                      Cestovní kola jsou často ocelový, kola na „supercestovní“ stroje na cesty X tisíc km se dělaj ocelový rámy na zakázku. Další výhoda oceli je ta, že v případě prasknutí to dokáže nouzově svařit prakticky kdokoliv.

                      0 0
                    • ˘Ö˘ Krab  

                      Batoh na záda bych si na dlouhou cestu nikdy nevzal. Od toho mám nosiče a brašny vepředu i vzadu.

                      0 0
            • Deathwing  

              http://www.ivelo.cz/…hor-compact/

              Vypada ze to bude tohle, takze ocel. MTB (a obzvlast ty levny) maj plaste tezky jak krava a vidlice co maj 2–3 kila, tak proto ti mohlo prijit lehci.

              Ale na veci to moc nemeni jestli je to starej hlinik nebo ocel, hlavne aby byl v poradku.

              0 0
            • Pán z Dubu  

              Na celopevňák ocelový rám není žádný zlo. To Ti proti Al přihodí na rámu cca 0,5 kg navíc. Kdybys tam dal tu nesmyslnou odpruženou vidli, pohoršíš si cca o 1,5 kg. Ocel nabízí amortizaci drncání, to je na cestování po nekvalitním zpevněném povrchu +. Rám by se svíjel v náročnějším terénu, ale na to není žádný díl toho kola, tam tohle kolo nepatří.

              Spíš se obávám o záplety. Jestli není ohnutá osa zadní náby, jestli tam nejsou jednostěnné ráfky, dráty kvalitativně do party. Aby se dalo vycentrování udržet v brzdách.

              0 0
              • Erknold  

                kupodivu co má segra svůj starý vergl asi 15 let, jen na to nejhorší ježdění, tak ta obyčejná pružinovka RST ještě kupodivu něco bere. Jo není to hitparáda jako Reba, ale furt lepší než pevná. Já jsem na tom také jezdil, když mi ukradli sedlo a šlo to. Kolega má něco podobného a tomu se zase vidlice už ani nehne. Tak kdo ví.

                Celopevňák je sice taková romantika, ale ne každý po ní touží :)

                0 0
                • Pán z Dubu  

                  Já tu odpruženou vidli nevylučuju. Jen je předčasný to řešit. Zatím víme, že Mr.Voza nalítá asi 120 km/rok a viděli jsme bosé torzo na krovkách s řetězem jak fronta mravenců. Nejdřív bych to s rozumnými náklady zprovoznil, pak poladil posed (třeba za pomocí několika velikostí 1“ představců ze sběrných surovin). A kdyby pak Mr.Voza zjistil, že vážně moc chce jezdit, ale „fakt to nejde“, tak poté investovat do toho odpruženého zázraku.

                  0 0
              • Mr.Voza  

                Docela jste mě uklidnili, myslel jsem, že hliníkovej rám je ve všech ohledech lepší, než ocel. Ale když je to jak píšete, tak to budu brát jako výhodu a dám to kolo do kupy. Tu vidlici zatím nechám jako poslední řešení. Zkusím jak se na tom bude jezdit až to zprovozním s tou pevnou a uvidím co pak dál. Ale zatím jste mě tu odpruženou vidlici úspěšně rozmluvili. Díky moc všem za cenný rady a informace. Až bude kolo v kupě dám další info jak to jezdí, jak jsem s tím spokojenej apod…

                0 0
                • Pán z Dubu  

                  Docela populární jsou teď univerzálnější kola vycházející z cyklokrosky zpřístupňující hrubší či nekvalitní zpevněné povrchy. Různá Gravel či Endurance kola … http://www.bike-forum.cz/…race-silnice#…

                  Když to kolo budeš před okolím označovat svižnej Cross či Gravel s rovnými – budeš IN a možná v někom probudíš pozitivní zájem.

                  0 0
                • Kharbon  

                  Fotky! :D

                  Hodně zdaru

                  0 0
                  • Mr.Voza  

                    Tak dávám nějaký aktuální foto. Ještě to není uplně v kupě, ale už to začíná vypadat jako kolo – už se to postavilo na vlastní nohy… teda kola ;-) Kolo dostalo komplet nový zapletený kola s dvojitejma ráfkama (původní už nešly vycentrovat, protože byly zdeformovaný ráfky), nový duše a pláště, nový 7mikolečko megarange 13–34 zubů. Dál už mám koupený a příjdou na řadu nový brzdový špalky, nový ovládací páky brzd a přehazovaček, ty příjdou na řidítka „vlaštovky“, který mě zbyly z MTB, když jsem na něj dával širší, rohy na řidítkách chci zkrátit, nový gelový sedlo z Lidlu, samozřejmě novej řetěz, nový lanka a bowdeny… prostě celková GO. Nějaká koruna už do toho samozřejmě zahučela, ale dobrá zpráva je, že mě to zatím baví :-)

                    0 0
                    • Vilém  

                      Nic vic do toho nevrazej, pokud to je funkcni, bylo by to vyhazovani penez.

                      0 0
                      • novas752  

                        Taky může timhle způsobem postupně koupit komplet celý kolo. :)

                        0 0
                        • Mr.Voza  

                          No, ono z toho původníkho kola moc nezbyde. Akorát rám s vidlicí, převodník a přehazovačky. A to mám ještě v plánu, když mě to kolo bude bavit, tak ho celý znova rozebrat a dát rám do novýho laku, ať vypadá trochu k světu :-)

                          0 0
                    • Kharbon  

                      ale dobrá zpráva je, že mě to zatím baví :-)

                      Naprosto chápu :) mám v merku taky starý nepoužívaný kolo který hodlám rozebrat a zase složit, pokud to půjde, a těším se na to jak malej Jarda :)

                      Kolo vypadá docela k světu, oproti původnímu stavu. Bude akorát to gelový sedlo z lidlu dost velký?

                      Osobně bych ještě zrušil odrazky a nahradil je nějakým pěkným světlem za stovku z Lidlu :D

                      0 0
                      • Mr.Voza  

                        Sedlo z Lidlu bude OK. Už mám to samý na takový starý herce, kterou jsem vyhrabal z kůlny, abych si na něj přidělal dětský sedátko.

                        Odrazky půjdou určitě pryč. Tohle na tý fotce je stav hned po tom, co jsem to otočil kolama dolů. Ještě je na tom práce jak na kostele.

                        0 0
                    • Luke96  

                      Co je to za kola? dávám dohromady podobnej verk a zadní kolo budu možná muset vyměnit.

                      0 0
                  • Mr.Voza  

                    Dílo zdá se být dokonáno. Dneska první jízda – jenom kolem komína asi 2–3 km. Ne že by to kolo bylo do dneška uplně nepojízdný, jen jsem neměl novej řetěz a nechtěl jsem ničit nový 7mi kolečko tím původním vytahancem – takže jsem se poprvé svez až dneska. Můj původní dotaz na odpruženou vidlici se stal bezpředmětným, protože to kolo není vůbec tak tvrdý, jak jsem čekal. Na horším asfaltu naprosto v phodě, jel jsem kus i po „kočičích hlavách“ a i to se v pohodě dá, když po nich nepojedu 5km v kuse.

                    Kolo teda dostalo nový zapletený kola s dvojitejma ráfkama, nový duše a pláště, nový 7mi kolečko, nový ovládací páky brzd a přehazovaček (ty původní rukokruty bylo první, co jsem vyhodil), komplet všechny lanka a bowdeny včetně kolínek brzd, nový brzdový špalky, novej řetěz, nový sedlo z Lidlu, řidítka „vlaštovky“, který mě zbyly z MTB, když jsem na něj dával širší, tím se trochu napřímil posez a vyhovuje mě to víc, zdá se mě to tak líp ovladatelný, zkrátil jsem „rohy“ na řidítkách o tu „nemoderní“ část. Všechno pohyblivý jsem vyčistil, promazal a seřídil. Kolo jezdí, brzdí, řadí, po pevným povrchu se na něm jezdí znatelně líp, než na mým MTB. Takže zatím celkově spokojenost :-) Ještě mám někde v šupleti ještě nerozbalenej cyklocomp z Lidlu, takže tam příjde ještě ten.

                    0 0
                    • Kharbon  

                      Oproti původnímu stavu vypadá super :) tak ať slouží

                      0 0
                    • Luke96  

                      Dobrá práce. Rozumím ti, taky jsem strávil nějaké ty hodiny renovací starýho crosse, kompletní rozborka zborka, výměna převodů na 3×9, řetězu a řazení (bazar a zbytky) komplet bowdeny a další „cetky“ (ali) a dost mě to bavilo.

                      K tomu jsem to zbavil omlácenýho hnusnýho laku a nechal to tak.

                      Potřeboval jsem něco pod dětskou sedačku.

                      Včera jsem to byl s prckem projet a byl jsem překvapenej jak ten starej krám i s další zátěží navíc na těch tenkejch pláštích po asfaltu hezky jede.

                      A ještě jsi to i nafotil líp než někteří, co vkládají do našich bajků:D

                      0 0
                      • Mr.Voza  

                        To taky nevypadá vůbec špatně. Hlavně, že to člověka baví :-)

                        0 0
    • scota  

      A nemá to šroubovací závitové hlávko?

      0 0
    • Mr.Voza  

      Znovu ahoj všem, obnovím tohle téma, ať nezakládám zbytečně nový.

      Zjistil jsem, že výměnou rovnejch řidítek za vlaštovky se trochu napřímil posez, což se mě zdálo bejt při kroužení jenom kolem garáže víc vyhovující, ale při delší jízdě jsem zjistil, že bych řidítka potřeboval o pár cm níž. S rovnejma řidítkama, který tam byly původně, jsem na tomhle kole nejel, protože tam byly ještě v době, kdy to bylo nepojízdný, chyběly tomu gripy, brzdy nebrzdily apod…, ale odhaduju, že těch pár cm, o který jsou teď řidítka vejš, je práve to, co mě nevyhovuje. Představec níž zasunout nejde, takže odhaduju, že potřebuju jeho výměnu za představec s menším úhlem, je to tak? V problematice představců se vůbec neorientuju, takže bych potřeboval poradit, podle čeho vybírat. Koukal jsem, že většina představců se dneska montuje na tu trubku, co čouhá z vidlice. Já mám ale ten druhej typ, co je představec celej v jednom kuse zasunutej do vidlice. Je mě jasný, že potřebuju představec na řidítka 25,4mm. Co se dál u představce udává za rozměry, který je nutný dodržet, aby pasoval? Průměr toho sloupku, co se strká do vidkice mívá jaký různý rozměry? Co jsem koukal po e-shopech, tak jsem trochu zmatenej – někde bylo třeba uvedený, že průměr slouku je pro 1 palec, ale jeho průměr je 22,2mm? Mám to chápat tak, 1 palec je vnější průměr trubky vidlice a těch 22,2mm je její vnitření průměr, do kterýho se představec strká? Jaký jsou rozměry tý trubky, která se strká do vidlice? Jak se měří dýlka představce – od středu řidítek ke středu trubky, co čouhá z vidlice? Úhel představce se udává plus nahoru a mínus dolů, nebo obráceně.

      Předem moc díky za rady.

      0 0
      • novas752  

        Je to tak, ale v tomhle starém typu představců se vůbec neorientuju. Dýlka se udává střed řídítek-střed hlavy a úhel nahoru +, dolu – (moc mínusovejch asi nebude) přesně jak píšeš.

        0 0
        • Mr.Voza  

          Ještě se teda stavim v garáži změřit co tam přesně mám – abych věděl co shánět.

          0 0
      • Mr.Dan  

        Daleko jednodušší bude sehnat rovná řidítka s průměrem uchycení 25,4mm, za dobré ceny bývají i výprodejový karbonový varianty. Šel bych touhle cestou a vlajdy si nechal jako záložní.

        0 0
        • Mr.Voza  

          Rovný nechci. Ty jsem dal pryč. Nevim proč, ale vlaštovky se mě vždycky držely líp, než rovný – tak nějak mě líp seděj v ruce. A kolo mě s nima příjde nějak líp ovladatelný.

          0 0
          • Mr.Dan  

            Chápu, to mohlo bejt tím, že ty rovný byly skutečně rovný, tj. úhel k jezdci (označovanej jako backsweep) třeba jen 3°. To je pro mnoho lidí málo, takže to řešej vlaštovkama, který mívají jak větší úhel k jezdci, tak i nějaký nahoru, což se při určitým natočení více dolů tak trochu „sečte“ (ber s rezervou), což už může bejt moc, resp. řidítka jsou otočená tak, že konce nemíří nahoru, ale spíš vodorovně až lehce dolů a to už je špatně. Nicméně já teď třeba měnil rovný (ve skutečnosti se zdvihem 5 mm) a úhlem 8° za prakticky tytéž, jen s úhlem 12°. A cítím, že je to konečně ono, jen kdyby ty nový nebyly s větším zdvihem (10 mm), ale s tím, jako měly ty minulý. Ono to totiž ten zdvih zasahuje do těch úhlů a feelingu řidítek a i když třeba sundáš představec o tolik mm podložek, tak je to prostě jiný, vhodnější na více terénní MTB (sorry všem za tenhle termín, píšu tak, aby tazatel snadno pochopil).

            Když to shrnu, být tebou bych se koukal po nějakých se zdvihem 0–5mm a backsweepem typicky kolem těch 8–10°.

            0 0
      • oddie  

        Jo, představec 22,2, a délka je střed – střed. Úhel + nahoru.

        0 0
      • Jades  

        Potřebuješ představec pro závitovou vidlici, pravděpodobně máš 1" vidli (změř průměr stávajícího představce a uvidíš). Pokud budeš kupovat, kup stavitelný a můžeš laborovat s nastavováním sklonu a tím i délky řídítek jak od posedu, tak na výšku. Příklad (Ten lze použít pro 1" i 1 1/8" vidli díky redukci).

        0 0
      • Mr.Voza  

        Tak jsem to byl poměřit a naměřil jsem následující:

        Tlošťka trubky, co vede do vidlice je 22,2mm,

        Tloušťka řidítek je 25,4mm,

        Dýlka představce je 110mm,

        Vodorovné vyložení je cca 95mm (vzdálenost středu řidítek od osy trubky, co vede do vidlice – na nějakým e-shopu jsem viděl i tenhle parametr uvedenej),

        Úhel představce je 40 stupňů

        Takže bych potřebovat představec s úhlem cca 20 stupňů a jestli to správně chápu tak i celkově kratší, aby to mělo jenom ten efekt, že řidítka klesnou níž, ale neposunou se směrem do předu? Tzn. dýlku cca 100mm?

        0 0
        • Mr.Voza  

          Koukám po netu, co se prodává a neprodává a zatím jsem narazil ta tohle – 100mm dýlka, 25 stupňů úhel – nevím, jestli to řidítka sníží dostatečně, když je rozdíl jenom 15 stupňů. Nebo bude rozdíl proti 40 stupňům hodně znatelnej? Co myslíte?

          http://www.koloasport.cz/…0-25-1-cerny

          Nebo koupit stavitelnej, co dával odkaz Jades – tady ho maj levnějc a měl bych to s osobním převzetím, takže bez poštovnýho:

          http://www.koloasport.cz/…cerny-Promax

          Ale ten má zase dýlku jenom 85mm, takže bude celkově kratší posez. Bude těch cca 1 – 1,5cm na dýlce posezu hodně znát? Stavitelnej o dýlce cca těch 100mm za bernou cenu jsem nenašel.

          0 0
          • Jades  

            Tady máš 105 mm, ale otázkou je cena. Zkus prolízt bazar, někdo bych mohl vykopat muzejní exponáty zezadu z polic a šuplíků za levno.

            0 0
            • Mr.Voza  

              Díky za tip. Cena je OK, akorát musím přičíst poštovný, to se v ceně celkem promítne u tak levný věcy. V bazaru jeden za 100 Kč je, ale nemá tam přesný parametry, zkusím mu napsat.

              0 0
        • Mr.Voza  

          Jak tak prolejzám e-shopy, nazarzil jsem na tohle:

          http://www.kolapesek.cz/…erna-p48938/

          Chápu to správně, že se to vrází do trubky vidlice místo stávajícího starýho typu sloupkovýho představce a pak budu mít větší výběr z dneska běžnějších ahead představců? A jesltli jo, tak ten průměr 28,6mm, to je to co je označovaný jako 1 a 1/8 palce? Chápu to správně?

          0 0
          • novas752  

            Jo je to ono. přepočet z milimetrů na palce by si mohl zvládnout, ale je to taky ono.

            0 0
        • Mr.Voza  

          Tak jsem ještě trochu počítal, oživil jsem znalosti Pythagorovy věty ze základní školy, chopil se kalkulačky (našel jsem i logaritmický pravítko, ale s tím bych to asi nedal :-) a spočítal jsem, že při dýlce součastnýho představce 110mm a úhlu 40st mám vodorovný vyložení představce nějakejch 84mm a jeho vejšku 70mm. Pokud chci co nejvíc zachovat hodnotu vodorovnýho vyložení a jenom snížit pozici řidítek o těch cca 5cm, co se mě to zvedlo vlaštovkama, bude nejlepší zvolit představec s úhlem kolem 10–20st a dýlkou 90mm. Když s dýlkou představce budu mít úhel řekněme 20 st, vychází mě vodorovný vyložení stejnejch 84mm, jako s původním představcem a vejška 31mm, což je o 4cm níž proti nynější vyjšce řidítek. Když budu mít úhle 10st, tak mě vychází vodorovný vyložení 88mm (ty 4mm navíc snad nebudou hrát roli) a vejšku 15mm, což je o 6,5cm níž proti nynější pozici řidítek.

          Tak, to byla trocha teorie, teď trocha praxe – objednáho toto, s tím už si potřednou pozici řidítek myslím dostatečně doladím dle potřeby.

          http://www.kolapesek.cz/…erny-p65163/

          Díky všem za cenné rady a zkušenosti.

          0 0
          • novas752  

            :)

            Díky kratšímu představci to budeš mít i krapet ovladatelnější na horších cestách.

            0 0
          • Mr.Dan  

            Propočty máš nejspíš správně, praxe ukáže. Stále mi ale přijde jednodušší a rychlejší a prkatičtější zkusit vyměnit řidítka, jak jsem psal výše. Mám tu zkušenost, že tyhle závitový hlavový složení bývají často pěkně zarezlý, typicky imbus na vrchu představce s vymletou hlavou (mám to tak na šichťákovi Fort a nikdo nikdy už ten představec zřejmě nesundá, leda flexou) apod. Naproti tomu řidítka jsou na jednom dobře přístupnym šroubu.

            0 0
            • Mr.Voza  

              Když už jsem si dal tu práci a namontoval tam vlaštovky, tak už se mě nechce tam vracet rovný. Navíc ty rovný s úhlem 10st, jak jsi mi psal, se mě tvarově vůbec nelíběj, s těma vlaštovnaka to prostě vypadá líp – ale to je věc vkusu. Další věc je, že koupím rovný řidítka za 200kč, zjistím, že mě to s nima taky nevyhovuje (bude to moc nízký, krátký, dlouhý, budou se mě blbě držet…) a budu tam, kde jsem teď. Takhle koupím za 300kč STAVITELNEJ představec a nastavím si to přesně podle mejch představ. Takhle to zamejšlím.

              Když ten stávající sředstavec nepůjde vyndat, tak to flexa jistí :-) Když to nejde silou, půjde to větší silou. Když to nejde ani větší silou, pomůže hrubé násilí. A když ani to ne, tak s tím má něco společnýho Chuck Noris a měli by jsme se začít bát ;-)

              0 0
              • Mr.Dan  

                OK, jak chtěj vaši, našim je to jedno. Jen jsem tě chtěl upozornit, že to dost možná bude drbačka a že jsou i jednodušší cesty. Třeba vlaštovky s nižším zdvihem.

                0 0
          • Jades  

            Hezká lekce z matiky, což o to – mně jenom není jasný, proč jsi to nakonec objednával u Peška, když jsi ten samej představec předtím linkoval s osobkou v Pardubkách ?

            0 0
            • Mr.Voza  

              Protože ten v Pardubkách je 85mm, u Peška je 90mm. Přes Čivice jezdím taky často prcovně, tak si ho vyzvednu taky osobně. Jasný, je to jenom 5mm rozdíl, ale těch 40kč navíc mě nezruinuje.

              0 0
          • Mr.Voza  

            Tak namontováno. Nastaveno na úhel 0 stupňů, zatím mě to příjde vyhovující, ale jezdil jsem na tom zatím jenom kolem garáže – delší projížďka ukáže. Kdyžtak to můžu kdykoliv zvednout :-) Tady jsou fotky jak to vypadá namotovaný a porovnání vejšky řidítek s původním představcem.

            0 0
            • Mr.Dan  

              Výborně! Takže to šlo s tímhle 0° úhlem vo ty cca 4 cm níže, jak jsi chtěl? A jak to vlastně šlo?

              0 0
              • Mr.Voza  

                jj, řídítka jsou teď o těch cca 5cm níž, což mě vyhovuje. Po montáži jsem zkoušel 20st. – to bylo sice lepší, než s původním představcem, ale když jsem vyzkoušel 10st., tak se mě to zdálo ještě lepší, pak ještě na zkoušku 0st. a s tím mě příšlo ještě lepší, tak jsem to tak nechal. Ale najel jsem na tom zatím jenom pár desítek metrů. Když jsem to kolo dal poprvé do kupy, tak jsem si taky pochvaloval, jak se mě na něm jezdí dobře a při první delší projížďce jsem zjistil, že bych potřeboval řidítka níž. Teď už si to ale můžu doladit dle potřeby. Když mě to do budoucna nebude vyovovat, tak to zvednu na těch 10 – 20st.

                Předělat to šlo v pohodě. Šroub původního představce byl netknutej pod plastovou krytkou, takže i neorezlej. Zarezlý to nebylo, představec šel vyntat v pohodě. Abych nemusel očesávat všechno z řidítek, tak jsem očesal jenom jejich levou stranu, pak vytáhnul představec i z řidítkama a předstacvec z řidítek stáhnul. Nasadil jsem novej představec a do něj už šly řidítka nasadit bez nasouvání – má ten systém, kde se sundaj dva šrouby a řidítka se do něj „vložej“ – nemusel se „nasouvat“. Jedinej problém byl, než jsem přišel na to, že u novýho představce se musí uvolnit i jeden imbus ze spodu oředstavce a vytáhnout takovej pojistnej segment, aby šel změnit úhel – než jsem na to přišel, tak jsem se snažil povolit oba šrouby v tom kloubu představce a na tom z pravý strany jsem zlomil imbus z goly :-D

                0 0
                • novas752  

                  Přesně ten šroub jsem taky úspěšně přehlížel, když jsem šteloval řídítka na mámině kole. :D

                  0 0
                • Mr.Dan  

                  Ok, paráda, díky za report. Pro lepší pocit ještě můžeš zkusit jemně laborovat se samotným natočením řidítek. ;)

                  0 0
    • t29  

      Ty jo, tímhle jsem si taky prošel. Author z roku 1998, generálka 2007 kdy jsem nechal vyměnit pohon a dát odpruženou vidli, druhá generálka 2010 kdy jsem tam dal véčka, vrátil pevnou a dozadu šla 9sp kazeta místo 7sp + výměna klik, řazení, hazky a přepletení zadního kola. Rám prasknul rok a půl potom s nalítanýma 23 tis. km, většinu komponentů „zdědil“ bráchův Olpran ročník 95.

      Doma mi pod pavučinama leží pružinová vidle s 1" závitovým krkem, kdybys to mermomocí chtěl zkusit a bydlel poblíž UH tak ji věnuju za odvoz, akorát bacha na pár věcí – 1. aby byl krk dost dlouhý, 2. nemá lockout, bude se houpat, 3. to kolo je dělané pro pevnou, odpružená vidle tam prostě nepatří.

      0 0
      • Mr.Voza  

        Díky za nabídku. Ale jak už jsem psal vejš – když jsem se na tom porvé projel, tak jsem zjistil, že to vůbec není tak tvrdý, jak jsem původné myslel. Takže už to zůstane jak je. Jenom dolaďuju posledních pár detailů, jak třeba teď ten představec, abych si pořádně přizpůsobil posez.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.