• Luky11

    Zdravím,

    pořídil jsem nové MTB s jednopřevodníkem a potýkám se s přiliš lehkým převodem při zařazení nejtěžšího převodu. Vozím převodník SRAM NX1 175.

    Nejsem zrovna odborník a ani si na něj nehodlám hrát, ale potřeboval bych jednopřevodník, který zajistí při nejtěžším převodu těžší převod abych ve 30 km/h na rovince neprotáčel nohy jak křeček na šlapacím kole. Jde mi zároveň o to aby byl převodník kompatibilní s klikami SRAM NX.

    Mohu Vás požádat o vhodné alternativy a nápady jak něčeho takového docílit?

    Děkuji

    0 0
    • JFtryall  

      Musis se podivat na to kolik mas zubu, 175 je delka klik. Patrne budes mit nejtezsi 32 nebo 30–11, coz nekde nemusi uplne stacit, zvlast jestli to je treba 27'5 kolo. Na Sram NX kliky potrebujes roztec(BCD) 94mm a koupit muzes bud original Sram nebo od nejakeho alternativniho vyrobce jako treba Absolute Black a mnoho dalsich. Prevodnik musi mit nepadaci profil- Narrow Wide( ruzna sirka zubu pro jednoprevodnik).

      0 0
    • novas752  

      175 asi nebude převodník, ale délka klik. Kolik máš na převodníku zubů?

      Jedna cesta je koupit převodník s větším počtem (asi o 4), ale to ti samozřejmě posune do rychla i nejlehčí převod.

      Druhá cesta je konverze na 2×11, tedy dvojpřevodník + přesmykač + levé řazení, což udělá nejtěžší převod ještě těžším a nejspíš i nejlehčí ještě lehčím, ale ne na všech moderních rámech to jde – ne na všechny jde namontovat přesmykač.

      Tady si můžeš naklikat tvou velikost kol, počet zubů na kazetě a zjistit co by ti vyhovovalo (Dole je tabulka závislosti rychlosti na kadenci, otáčkách klik za minutu, dlouhodobě pohodová pro většinu aktivnějších cyklistů je ještě okolo 90rpm.

      0 0
      • Luky11  

        Tady? Nejspíše se nepodařilo umístit odkaz na slovo :) Děkuji za reakci, podle toho co píšeš tak by se taková tabulka hodila.

        Jinak dvojpřevodník vylučuji, nechci se k tomu již vracet, jednopřevodník je priorita, jedinná vada na kráse je ten těžký převod, dneska jsem absolvoval závody a moje jedinné řešení bylo vyvážet se z kopce za soupeři, pokud jsem před sebou nikoho neměl, tak jsem hrozně ztrácel protože už jsem neměl kam přehodit.

        0 0
    • Bubaaak  

      Větší převodníkem ale ztratíš lehký převody, seš si toho vvědom?

      A nejspíš i jiný řetěz (nebude sedět dýlka)

      Pokud ano, hledej převodníky s 4× BCD 94 (rozteč děr) pro jednopřevodník (nemaj frézování pro lehčí přesmykání řetězu)

      0 0
    • Luky11  

      Díky všem za rady, při výberu 34 nebo 36 zubu je jak velká pravděpodobnost, že společně s tím budu muset vyměnit i řetěz?

      0 0
      • Bubaaak  

        odhadem, zařaď velkou pilu vzadu, klekni ke kolu, chytni řetěz a zkus ho prstama zkrátit o čtyři a pak o šest článků

        (jakoby zlomit články k sobě)

        0 0
        • Bubaaak  

          Asi takhle, a článek je myšlena díra pro zub v převodníku

          0 0
          • Luky11  

            Když se zadařilo tak je 34z v pohodě, pokud se to povedlo o 6 tak je i 36z v pohodě že? jen si nejsem jistý jestli to není až moc na krev… znamená to že když se mi to povedlo tak to automaticky nebude problém nebo to může znamenat i když se mi to podařilo zkrátit tak, že to nemusí znamenat, že to bude bez problému, ale můžou se tam najít nějaký mouchy?

            0 0
            • Bubaaak  

              Teoreticky jo, prakticky to není 100% :)

              0 0
              • Luky11  

                diky :)

                0 0
                • Bubaaak  

                  jen mě ještě napadlo, případně můžeš zaskočit do servisu, zda jim po zkrácení nezbylo 6 článků pro 11s řetěz a pak to donýtuješ na stávající.....

                  0 0
                  • Luky11  

                    no vidiš, to je užitečná rada, občas bych měl víc používat hlavu :D

                    0 0
      • novas752  

        4 zuby by to mohlo pobrat, na nový kola se často dává řetěz o něco delší, než by mohl být. 6 už spíš ne.

        0 0
    • Luky11  

      Oživím své vlastní téma jelikož stále tápu jestli 34z nebo 36z, kazeta je 11–42. Stále platí to, že se obávám, že 36 bude moc těžký ve výjezdech a 34 bude zase na rovince příliš málo.

      Realizoval jste někdy někdo podobnou výměnu a mohl by jste mi poreferovat jak velká změna to byla? Cokoliv, jakákoliv odpověď bude ku prospěchu.

      Díky

      0 0
      • Deathwing  

        Pokud kazeta končí 36–42, tak převod 30/36 (aktualne druhy nejlehci), skoro odpovida prevodu 36/42 (bude malinko tezsi). Pomer 0.92 a 0.94.

        Pokud si aktualne vystacis bez nejlehciho prevodu tak by ti to ve vyjezdech nemelo vadit.

        Nebo prechod na 2 placky jak tu radi ostatni, jednoplacka ma mensi rozsah a netrefi se do ni kazdy.

        0 0
        • Luky11  

          Moc díky za reakci, tohle je užitečné info.

          I v těch nejbrutalnějších výjezdech si vystačím s maximálně 2. nejlehčím převodem (asi bych utáhl i 3. nejlehčí) Podle toho co píšeš by to tedy mělo znamenat, že mi 36 nebude vadit a němělo by mě to limitovat ve výjezdech? Ten tvůj poměr je užitečný, ale mohu se zeptat z čeho vycházíš?

          Nemáš ještě představu jak velké zrychlení představuje posun z 30z na 36z v případě toho nejtěžšího převodu?

          Díky

          0 0
          • Deathwing  

            Vicemene z tohohle http://gears.mtbcrosscountry.com/#… kdyz si tam naklikas na 29 kola, prevodnik 30, kazetu 11–42 a vedle to samy s prevodnikem 34 nebo 36 tak mas hned vse spocitany, vcetne rychlosti.

            Ale jde to pocitat i rucne kdyz vis kam dat kterou hodnotu. 30/36=0.92 a 36/42=0.94

            Pomer je pocet zubu na prevodniku / pocet zubu na kazete. Na jedno otoceni klik udela zadni kolo 0.92 otocky.

            Zrychleni na nejtezsim prevodu nejde rict od stolu (kdybys dal 60z prevodnik tak to proste neutahnes), podle kalkulatoru je to z 22 na 27 km/h pri kadenci 60 otacek za minutu, ale je to spis orientacni. Pokud to hodne zjednodusim tak je to jako bys ted preradil z 15 na 13, pak na 11 a pak bys mel jeste jeden tezsi prevod k dobru

            0 0
      • atty  

        Nerealizoval jsem podobnou výměnu (potřebuji dvoupřevodník a 38/26), ale stejně Ti to nikdo nepoví, zda to „uvezeš“ a potřebuješ 34 nebo 36. Pokud jezdíš spíš kadenčně (není problém držet třeba 80–90 rpm) je i 34 zubů dostatečně rychlá na běžný ježdění. Pokud jezdíš více roviny a spíše silově, může už převod do rychla chybět. Stejně tak do pomala – pokud jezdíš hodně do kopců, je 34 vs. 36 docela rozdíl.

        V dnešní době není moc problém objednat si z číny oba převodníky se správnou roztečí za pár stovek a pak si to můžeš odzkoušet sám a ten méně vhodný prodat, nebo si ho nechat do foroty. Jak silné máš nohy a co reálně jezdíš nikdo nevyvěští.

        0 0
        • Luky11  

          No to je právě to, nikdo to nevyvěští a toho jsem si vědom. Jel jsem třeba závod s profilem dlouho nahoru a rychle dolu, dlouho nahoru a rychle dolu s tím, že sjezd po zpevněné cestě, takže si dovedeš představit, že to co jsem vytáhl a nahnal ve výjezdech jsem potom trestuhodně zahodil v tom sjezdu. Právě po téhle zkušenosti nastal důvod ke změně. Ze současného převodníku jsem vytočil asi 35 km/h, pak už se mi točili nohy tak, že už nemělo ani význam šlapat, dokonce i když jsem se schoval do pytle za soupeře tak mi stále ujížděl… To jen tak pro představu

          0 0
          • atty  

            Nevím, jakej máš stávající převodník, ale z 34 se dá při kadenci cca 100 rpm jet kolem 43 km/h, z 36 se dá kolem 48 km/h (počítám samozřejmě kazetu 11-xx a 29 kola – to už je na MTB docela fofr).

            Pokud je to primárně určeno na závody, tak „závodníci“ mají buď Eagla s XD ořechem a tedy kazety 10–50 (tam už Tě nelimituje ani převod do rychla, ani do pomala při vhodně zvoleném převodníku), nebo přehazují převodníky dle terénu a podmínek závodu, případně si nechávají devoupřevodníky.

            Na rovinatých sjezdech (když to někdo třeba při závodě potřebuje) není problém krátkodobě točit přes 110 i více rpm, pokud to přispěje ke zrychlení z kopce. Jestli není k zamyšlení se spíše zaměřit na to, naučit se šlapat rychlejší kadenci – právě třeba na závody, kdy se na lehčím jednopřevodníku potřebuješ dostat za 100 rpm, aby to z kopce ještě třeba trochu zrychlilo a mělo smysl vůbec šlapat než svěsit.

            0 0
            • Luky11  

              No v současnosti mám 30z takže si dovedeš představit, že sjezd je fakt bída… no pokud je pravda to co píšeš při 36z a 11-xx na 48 tak to už je fajn,ja když hodně přídám tak jsem na 35?!

              0 0
              • Jakobo  

                Kadenci 100 rpm dlouhodobe neutocis, to jsou skoro 2 otacky za vterinu, to davaji jen ti nejvetsi borci na BF, ovsem u pocitace.

                Pokud se vracis po silnici vystaveny nekde z hor, zaradis tezky prevod a jsi rad, ze to nejak domotas domu. Tocit hodinu 100 rpm na to fakt mit nebudes.

                0 0
                • atty  

                  To není vcelku pravda – kdo co utočí a jak jezdí je jen na jeho schopnostech/zvyku. Silničáři nemají problém točit kadence v průměru 90–100 rpm běžně (i výletním tempem) když jsou na to zvyklí, já na XC MTB mám obvyklý průměr 85–90 rpm (ať jedu vcelku svižně, nebo pomalu), na kratší sjezdy, když chci ještě přidat klidně točím 110 rpm. Ale to spíš nepoužívám, protože 38×11 jede na 100 rpm už skoro 50 a to spíš svěsím a odpočívám, pokud jedu takovejhle kopec, kde by mne 38×11 a 100 rpm „nedostačovalo“ ke zrychlení. V 50 km/h na MTB po našich děravých silnicích je to spíš o tom si nerozbít hubu, ne ještě zrychlovat :)

                  0 0
                • ˘Ö˘ Krab  

                  Dá se natrénovat. Ze silnice si běžně vozím domů ze 100 km výletu střední kadenci 96, tedy po odečtení kopců to znamená, že jedu po rovinách a v klesáních pořád těch 100–105 rpm, v kopcích už to nehrotím.

                  Na MTB 27,5" ve sjezdech mi to pak při převodu 38×11 dává mezi 54–56 km/hod. Syn na tomtéž kole při zavádění závodu jel po rovině >40 km/hod.

                  0 0
                  • platypus  

                    Seš si jistej jestli Ti ten kadenčák měří správně, takovou kadenci při sólo jízdě si nedokážu představit, Já točím převod 50 17 odpočinkových 60až 70ot /min a dává to okamžitou 25–27km/h jak točím tenhle převod 80 už to leze ke třicítce, energetická náročnost stoupá ale hodinku v tomhle tempu to dám, pak musím zvolnit, myslím rovina, bezvětří, mlha :-)

                    0 0
                    • ˘Ö˘ Krab  

                      Naprosto jistý, je úplně jedno, jaký měřák si na kolo nasadím, jestli Garmin akcelerometrický na kliku nebo nějaký s magnetem; a jedno, jaký počítač.

                      Jsem lemra, aby mi to trochu jelo, zvlášť ve větru, tak prostě musím točit. A totéž na MTB a CX a trekovém. Ostatně se klidně podívej ke mně na Stravu, není to úlet, ale pravidlo.

                      Důkaz místo slibů – v neděli foukalo, výřez ze silniční kompenzační vyjížďky, dokud mě to bavilo, pak ještě nějaké celkové statistiky, proti větru do kopce už jsem se hodně šetřil. Teď už kolo fakt nehrotím (jako bych tak někdy činil), víc poklusávám.

                      0 0
                      • platypus  

                        Hm, to jsou hodně slušný parametry, mě prostě překvapily ty otáčky, ještě otázka ta kadence 120 to zkoušíš maximální otáčky kolik dáš?

                        0 0
                        • ˘Ö˘ Krab  

                          Ne, přes 105 rpm to leze tehdy, když se to kousek rozjede, ale z nějakého důvodu není vhodné řadit (blíží se přejezd, křižovatka, kopec, výjezd ze závětří …).

                          Jestli jsou to parametry slušné nebo ne nic moc neřeší, táhnu se po silnici jak smrad, ale šetří to nohy a pohon, speciálně řetěz a ořech. Mj. i tím, že pořád jedu kombinaci 50z převodník a k tomu většinu času nějaké velké pastorky, v tomto konkrétním případě na kazetě 11–25, která má už celkem použitelně jemné odstupňování v celém rozsahu.

                          0 0
                          • platypus  

                            Já hodně kombinuju malou a velkou, malou na rozjetí, roztočit nohy, no to je jedno.

                            0 0
                        • kokoska.rokoska  

                          Krab jezdí dobře, o tom není sporu (něco o tom vím :-). A120 RPM fakt není pokus o max otáčky. I já, lenoch, utočím 120 RPM v řádu mnoha desítek minut a max RPM i na válcích dostanu přes 160…

                          0 0
              • atty  

                Kouknul si na ty odkazy s tabulkama na Bike Gears calculator?

                Tam máš vcelku jasně popsané, jaké mají převodníky/převody poměry a taky je tam minimální/maximální rychlost při kadencích 60,80,100 a 120 rpm.

                Naklikat si tam můžeš pro porovnání co chceš a jak chceš a budeš vědět, kolik Ti kolo pojede do rychla i pomala podle kadence.

                Tady máš porovnání 36, 34 a 30ti zubu na 29" kolech 2.25" s kazetou XT8000 11–42 (pokud máš jinej rozměr 29" plášťů, nebo třeba kazetu od SRAMu s jiným odstupňováním, budou se výsledky lišit, ale naproto marginálně v rámci rychlosti při určité kadenci jen o desetinky.

                0 0
                • Jakobo  

                  Podle toho by skoro stacilo tech 34, tam bude pri 60 rpm na 25 km/h, to uz celkem staci, s vetrem v zadech nebo prislapavat z kopce bude muset zatocit nohama nebo dat pilu 36z.

                  0 0
                • Luky11  

                  dekuji za screen, musim přiznat, že na webu jsem se moc neorientoval :)

                  0 0
      • Jakobo  

        To mas jednoduche. Pokud koupis pilu 36z, bude nejlehci prevod skoro totez jako ted predposledni (36z). Kazeta ma odstupnovani 11,13,15,17,1­9,22,25,28,32,36,42, bude vychazet 30/36×42=35. Tak o malinko tezsi nez predposledni. Pokud ti predposledni staci na kopce v okoli, kup 36 a muzes slusne svihat po asfaltu. Retaz vymenis podle potreby, stejnak je to spotrebak. Do treba roka uvidis, ze nejtezsi prevod uz tak nevyuzivas jako na zacatku, az se otukas zacnes jezdit technictejsi teren, pila uz bude sjeta, tak novou koupis 34z nebo zustanes u 36z.

        0 0
    • cervikpetr  

      Ahoj, s dovolením se přiživím:

      potřeboval bych nový převodník do klik SR Suntour XCM 414. Je to 32 zubů a rozteč 104. Bohužel mám v převodníku závit a u nových nepoznám jestli má také závit. Například tenhle podle mě závit nemá, ale je tam toto, že? Poradíte?

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Ne, to je specialita těchto klik, normální převodníky závit nemají a jsou uchyceny Tebou uvedenou kombinací šroubu a dlouhé matice (ještě i matice jsou na trhu v několika délkách, na to pozor, spousta jich je jen pro jednopřevodník), která prochází jak malým převodníkem, tak i packou u klik.

        Kliky SR měla manželka na kole, 32z KO, velký také skoro KO, malý dobrý, v rámci domácí unifikace utrpěla žena dvouplacku na HTII a kliky Suntour na čtyřhranu má dcera na zimáku s jednoplackou.

        0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Jinak, pokud hodláš kupovat takto drahé díly, tak celé kliky koupíš tady a vyplatí se už jen kvůli převodníkům. Píšou pro 8 sp, Ty máš asi 9, ale nějak fungovat to asi bude.

        0 0
    • Tomik85  

      Mohu otázečku?

      Pořizuju si nové kolo – Scott scale 920 2019. Zde uvádějí kliky „SRAM Stylo Eagle DUB Boost#32T“, nevím, zda to jsou tyhle „Truvativ Stylo 6K Aluminum Eagle DUB 12s“.

      Poprvé budu mít 1×12 Zajímalo by mě, jak se vůbec mění pila, nevidím tam žádné šrouby? Nebo se v tomto případě mění celé kliky? To snad ne??!!

      0 0
        • Tomik85  

          Díky, teď je mi to jasné už. Vezmu nějaky 36T od SRAMu, tam ty rozteče šroubů jsou stejné, ne? Teď ještě pořešit offset. To nevím, podle čeho se to určuje…

          Já tam chci dát jiná kola, přemýšlím o Crossmaxech Elite. Chápu správně, že přední i zadní kolo má pevnou osu? Budu shánět přední kolo 15×110 a zadní 12×148 Boost s ořechem XD? Přední teda nemá Boost? Nebo jak to je?

          0 0
          • milan.v  

            Tak hlavně, abys to ušlapal… 36z je na Eagle docela závodní poladění v profi stylu…

            0 0
            • Tomik85  

              teď jsem měl 2×11 28/38 a 11/40. Jezdil jsem tak 90% velkou placku. A často mi scházel ještě těžší převod.

              Když budu mít 36T a 10/50, tak mám kašpárka skoro stejnýho a do rychlosti ještě lepší. Ale porovnávám čistě tabulkově. Na kole nevím jaké to bude. Ale těším se!!!! :D

              0 0
    • mole06  

      Zdravím, mám Kliky SHIMANO SLX FC-MT600 2×11 (36/26) a chtěl bych místo 36ky, 40ku. Avšak po dlouhém hledání jsem nenašel žádný, který má rozteč 96mm + atipické rozložení děr, děkuji předem za návrhy. (38zubů mi nebude stačit)

      0 0
    • vrawer  

      T

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Thopr  

      Aloha. Pouziju toto tema. Koupil jsem "lehce " jety prevodnik 34Z misto meho 32Z. Zarazilo me, ze moc lehce jety nejspis neni, bo zub ma sirku 4.7mm a muj puvodni 300km jety ma 5mm. Je to velky rozdil na prevodnik? Mam si radeji koulit novy, nebo to nejakou dobu vydrzi? Diky za info.

      0 0
    • Mohy  

      Ahoj, mám jednopřevodník praxis zayante 40t a chtěl bych ho vyměnit za menší(ideálně 34zubu). Praxis dělá ale jenom 38 zubů. Bude mě tam pasovat i jinej převodník? Případně jakej?

      Diky za odpověď:)

      0 0
    • spider111  

      Ahoj, nebudu zakládat nové vlákno, připojím prosbu o radu sem. Po výměně řetězu u staré silničky jsou slyšet ošklivé kovové zvuky na malém převodníku, bohužel tedy po smrti… Hledal jsem na webovkách, ale už je vesměs vše pro 10sp. a 11sp. Moje dotazy tedy:

      1. mohu použít i např. tento 10sp. převodník pro moji 2×9sp.?

      https://www.koloshop.cz/…k-cerny.html

      1. neměli byste prosím někdo případně navíc nevyužitý?

      Přidávám ještě foto. Moc děkuji za ochotu.

      0 0
      • Vilém  

        ten prevodnik nevypada nijak dramaticky. Vzal bych to trochu pilnikem, nebo proste chvili pockal nez to sedne.

        0 0
        • spider111  

          Díky za radu. Hloupý dotaz – tady na BF jsem načítal, že to občas berete pilníkem, ale nikde moc nenašel (třebas video), jakým způsobem. Raději se zeptám, abych ho úplně „nedodělal“ :o)

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.