Výměna středového složení Favorit

39 nepřečtených
  • Alfoo

    Zdravím všechny bikery, chtěl bych se s vámi poradit ohledně výměny středového složení na Favoritu (rv.1991).

    Mám v plánu takovou menší přestavbu a nelíbí se mi „klínkové“ provedení středu a klik.

    Chtěl bych ho nahradit za čtyřhran, ale vůbec si nejsem jistý jakou mám zvolit délku středu ani typ.

    Našel jsem si pár variant, které mi připadají jako reálné, ale rád bych se přesvědčil, že to tak opravdu je ještě před samotnou koupí přes internet.

    Momentální středové složení má rozměry 135,5 D x 30 průměr věnce

    Byly zde kliky s dvěma převodníky 47 a 51 Z.

    Trochu mě mate ta délka středové hřídele a zda je opravdu nutné, aby byla tak dlouhá jelikož vnitřní rozměry rámu jsou 68 D x 34 Š.

    Osobně si myslím, že i hřídel okolo 110mm D by byla v pořádku (mám v plánu jen jeden převodník a tudíž i celá osa přední a zadní části by se měla změnit) pozn. zadní náboj bude pravděpodobně bubnová přehazovačka s jedním pastorkem.

    Níže uvádím příklad hřídele a středové misky, která by dle mého názoru měla být v pořádku.

    Středová hřídel

    Středové misky

    Předem díky za jakýkoliv info!

    0 0
    • 123J  

      Proč rovnou nekoupíš zapouzdřený střed, něco takového

      0 0
    • Vilém  

      Delka osy zalezi na pouzitych klikach.

      A kdyz uz, tak pouzij zapouzdreny stred.

      0 0
    • Alfoo  

      No a jak bych měl spolehlivě zjistit, když teda koupim dejme tomu nějaký kliky na čtyřhran, jak dlouhej by ten střed měl bejt.

      Vycházim z toho, že standartně nikde neuváděj šířku klik, tudíž bych rád věděl, jak to nejlépe odhadnout (odměřit) aby to sedělo.

      Co se týká těch zapouzdřenejch středů, tak na ně jsem taky koukal a asi je to lepší volba.

      0 0
      • Erknold  

        Zapouzdřený střed je jednoznačně lepší, tedy jednodušší na montáž :) Z hlediska životnosti je lepší, když má obě misky kovové.

        A nejčastěji mi přijde, že u jednopřevod­níkových klik je doporučená délka osy 119–122,5 mm.

        Osa na klínky proleze celou klikou, proto je dlouhá. Na čtyřhran ani celou klikou neproleze.

        0 0
      • saddik  

        To zjistíš bohužel blbě, moc změřit se to nedá, leda orientačně. Buďto by to měl výrobce klik specifikovat v manuálu (třeba shimano to dělá), ale pokud koupíš kliky, kde to výrobce neudává, tak to asi budeš muset nastřelit, zkusit, a podle toho, o kolik to eventuálně nevyjde, kdyžtak koupit střed druhý.

        Pro orientační měření na klikách bych vyšel z toho, že po nasazení a dotažení kliky na osu chybí ose do konce kanálu v klikách cca 2–3 mm, ale neměřil jsem to a nejsem si jistý, že to je obecné pravidlo.

        0 0
      • saddik  

        A každopádně si před sundáním starých klik změř, jak daleko jsou od středu rámu převodníky. Nezáleží za „šířce klik“ ve smyslu rozestupu pedálů, ale na stranové pozici převodníků (řetězová linka – chain line).

        0 0
    • Alfoo  

      Díky za info, udělám to tak, že si změřím aktuální řetězovou linku převodníku a pastorku a z toho budu vycházet.

      Každopádně díky všem za Tipy a rady.

      0 0
    • Grepi  

      Dobrý den,

      jelikož jsem si na kolo dal 7-mi kolečko místo původního 5-ti kolečka a měl jsem klínkové kliky i s osou a myslím že je taky na čase vyměnit klínky za 4H nebo něco jiného protože klínkové středy se nevyráběly (myslím) jakou bych potřeboval velikost tudíž vás zkušené kolaře a mechaniky žádám o radu jaký střed a kliky na moje 7-mi kolečko? nejlépe dávat odkazy (pokud objevíte osu klínkovou na 7-mi kolečko budu moc vděčný)

      0 0
      •  

        Je jedno kolika kolečko máte vzadu, to se středem nesouvisí. Podstaté je, jestli máte ve středu v rámu závit BSA. Pak stačí sada misek a věnečků pro střed BSA (použij Google Luku), cca. za 60 Kč a k tomu osa na 4H a kliky na 4H… které si vyberete, to je na Vás. Délku osy nikdo neporadí, prodává se asi 5 různých délek a souvisí s to tím jak je tam rám, jaké budou kliky, jaký je zadek. Prostě aby byla vhodně v „ose“/rovině řetěžová linka. Dobrá zpráva je, že se osy na 4H dají pořídit za cca. 50 Kč tzn. pokud to nechytíte napoprvé, není problém koupit jinou.

        Klínková osa se stále dá pořídit, stejně jako kliky, ale výběr klik je omezený a únosnost klínků je opravdu na prd – na rvaní tvrdých převodů silou/vahou to není, i lehký a nepříliš silný člověk v kondici to nemá problém strhnout. Klínky se sice snadno vymění a stojí pakatel, ale není problém ani rozštípnout i tu klínkovou osu… takží jednoznačně jít do 4H, pokud to nechcete mít schválně „historické“.

        0 0
        •  

          pod tohlese mohu podepsat! jen si vzpomínám jak jsem jezdil toho Waltera-neměl konkurenci-zhlediska životnosti a odporů-žádný zapouzřený střed mu nemůže konkurovat (snad až ten Holowtech)

          líbilo se mně . že jsem mohl ložiska udržovat a ladit vůle-takže se točil jak víno! Zkuste si dnes otočit klikama na Holowtechu!

          0 0
          •  

            Mě se líbí především, že to (kromě toho že je to prostě funkční) je primitivně jednoduché a že náhradní díly stojí pakatel. Předpokládám, že nějakému sportovci co váží o polovinu víc než já a dokáže zcela jinak „zabírat“ to stačit prostě nemusí, třeba „ukroutí“ i tohle, ale já s tím nemám žádný problém tzn. proč řešit něco složitějšího a dražšího.

            0 0
            •  

              no já jsem ještě ze starý školy! pamatuji, když mě táta dal favorita z 50. let na galuskách a klínkách! Jsem byl nadšený!

              prostě rám na celý život :-)

              0 0
              •  

                No moje kola jsou poněkud mladší, ale taky jsou typicky starší než já :-).

                Tím ale neříkám, že bych byl nějaký obvzláštní staromilec – třeba LED světla, páčky řazení na řidítkách, V-brzdy, anatomické gripy, seřiditelné brzdové páky, reflexní samolepky, stojánek do zadního rámu, závitový představec s klínkem místo kleštiny, to jsou u mě „úžasné vynálezy“ a zpátky bych už nechtěl. Ale často se „inovuje“ i to co není potřeba. Třeba pokud jde o Favorit, tak podobný ocelový „diamantový“ rám s horní trubkou bez sloopingu se dneska skoro nesežene, všude různé „designové“ kreace… ocelovou sedlovku a klasický sedlový zámek taky beru jako „dokonalost“ jednoduchosti i funkce… ikdyž zjevně váží víc než tydlencty moderní hliníkové nebo karbonové sedlovkové kreace…

                0 0
                •  

                  v tomhle jsem docela taky ulítlý- před lety , když jsem poškodil rám na MTB (Heavy TOOL)- tak jsem po celý republice zase sháněl ocelový (Cr-MO)-prostě jsem neměl ve slitiny hliníku důvěru…takže nakonec rám FORT z Japonských trubek..Je fakt, že při cyklosrazech u hospůdek na moje kolo a mnozí bikeři, kteří jdou s dobou , docela koukají :-)

                  0 0
      • Jakobo  

        Ted mas dvoutac nebo jednotac, mas tam smyk? Pokud mas dvoutac tak pozor na to, ze smyk nebo hazka to nemusi pobrat, fava mivaly casto 52/48.

        Dalsi vec je, ze kvalitni misky a osu dnes uz nesezenes a ty TWN jsou nepresne, neda se poradne vymezit vule v celem rozsahu otacky. U prave misky navic casto praska priruba zvlast pokud nemas zafrezovanou mufnu, a to asi nemas. Osa a misky jsem mel vypajdane po 100 km, proti tomu obyc zapouzdrena osa VP daa hodne pres 10000 km.

        Takze dnes jednoznacne zapouzdreny stred. Dobry je Shimano BB UN55, ale staci i Force. Delku podle doporuceni vyrobce klik.

        Kliky najdes na kolonet.cz nebo bike4u.cz

        0 0
    •  

      ano jde o tom sladit střed s klikama ! Zhruba stejná řetězová linka i stejný q-faktor! ale to chce opravdu zkušenost a spíše radu kluků ze servisu než obchodníků!

      já jsem nedávno stavěl synovi kolo horáka a sladit trojpřevodník-kliky, s osou a přesmykačem bylo to nejvíce náročné! Tyhle všechny 3 součásti musí ladit!

      U silnice jsem toto řešil před 30 lety – také původně klínkový třed jsem nahradil Waltrem (čtyřhran) v té době nebyl problém..(rám F1).

      Dnes už existuje systém Holowtech 2 , ale ten nedoporučuji-právě díky většímu q faktoru a hlavně posunuté řetězové lince (více doprava).

      u klik na čtyřhran dejte také pozor na jejich délku ! (dělají se ve většinou ve třech variantách – 170, 172,5 a 175) doporučuji 175 ale to samozřejmě závisí na vašich fyzických proporcích

      také nedoporučuji převodníky 53/38 ale spíše 52/42 (s ohledem na to – na jaké převody jste zvyklý)

      0 0
      •  

        Pro mě byly kliky 175 mm vyloženě opravdu nepříjemné (ne že by se jet nedalo, ale…) a i 170 mi přijde moc, takové dost na „protažení“. A přitom „tabulkově“ dle mé výšky (178cm) atd. by mě osobně měly vyhovovat kliky delší než 170, ale praxe je prostě jiná. Chce to prostě vyzkoušet. Bohužel kratší kliky se prodávají jen málo…

        165mm se mi s jednopřevodníkem podařilo doslova vytáhnout ze šroťáku, jinak jsou teď v ČR za nějakou slušnou cenu k mání snad jen dva typy s jednopřevodníkem a to pro singlespeed – M-Wave CNC 46z a 44z.

        …jinak ve 165-tce snad nic, tedy vyjma „závodnických“ klik za tisíce.

        160-tku jsem za našel jediný trojpřevodník: http://www.pouzitakola.cz/…ny-s-krytem/

        …vážně o něm uvažuju na svoje trekové kolo, protože 160-tka se mi nakonec (po vyzkoušení 175,170,165,1­55,127) zdá jako moje optimum.

        …ale se 170-tkou co tam zatím mám, to jezdí také moc pěkně a ten „protahovací“ efekt mi u toho jako u „vyjížďkového“ kola zatím nijak zvlášť nevadí, tak pořád nevím – nechce se mi vyhazovat to co funguje.

        150, 152 a 155 se seženou běžněji, určená snad na „dětská“ horská kola apod. Mě osobně 155 vyhovuje asi víc než 170-tka, tedy určitě na kolo kde jedu především v sedě.

        Podle mě je chyba, že se tyto kliky běžněji nemontují např. na dámská kola – rámy dají menší a kliky má mít ženská se 165cm skoro stejně dlouhé jako 2m chlap? To je přeci pitomost…

        0 0
        •  

          Zajímavé! Jsi asi frekvenční jezdec! já jsem začínal na 170, pak přešel na 172,5 a nyní standardně už 175 mm (na horáku) – prostě jsem si na ně zvykl a v mládí jsem na nich pár závodů odjel..(měřím 187 a mám relativně delší nohy-jednoduchý pokus-sedneš si na židli a předkloníš se-tělem až na stehna-a pokud máš ramena za koleny, máš relativně delší nohy než trup..).

          Tuším , že třeba Indurain jezdil kliky 180 mm-ale to byl vysoký opičák :-) je to skutečně individuální a je dobré si to prostě vyzkoušet! čím je člověk-biker starší tím hůře si zvyká na nový posez i převody..

          0 0
          •  

            Podle mě to s frekvencí/kadencí nemá přímo moc společného. Myslím, že spíš s klouby apod. … možná přirozenou délkou kroku nebo něčím podobným.

            Spíš naopak: „přirozená kadence“ dost záleží na délce klik, což se dost často zapomíná – lidé si myslí, že s delšími klikami mají delší páku, ale to se dnes bez problémů srovná převodem (nějak významné je to pak jen u úplných extrémů, nebo při jízdě ze stoje) a delší klika znamená také delší dráhu, takže čím delší, tím hůř se to zas bude otáčet rychle. Člověk se tedy nijak nepomůže, ať jde nahoru, nebo dolů. Podstatné je podle mě zvolit hlavně to, co mu vyhovuje z hlediska řekněme jeho osobní optimální pohyblivosti kloubového aparátu.

            0 0
        •  

          a také jsem si všiml, že tohle obchodníci a ani někteří výrobci neřeší-když jsem mladýmu před lety (bylo mu 8 let) kupoval kolo-docela jsem se zděsil-kliky 175 a ještě větší q-faktor než u mýho kola-to nesvědčí příliš o solidnosti značky!

          0 0
    • Grepi  

      zdravím vás tu ted jsem zjistil menší problém na svém kole, jelikož jsem objednal novou zapouzdřenou osu klínkovou a pak jsem ji namontoval na kolo a jak jsem se projel kolem domu tak jsem cítil nějaký pohyb mezi klikou a osou po prozkoumání jsem zjistil že se nejspíš klínek malinko povolil když jsem to naklepl znovu (a to už pořádně) tak se to začalo zase kývat, a až dnes kdy jsem dával kvalitnější klínek s tím že to možná bude tím tak jsem to naklepl a sekl na kolo a tlačil na kliky proti sobě na jednu stranu a pak zase na druhou 2× mi to povolilo nevím jestli je problém v tom že může mít osa menší průměr než díra v klice ale povšiml jsem si že černou barvu co dali na osu se ve výřezu nějak odřela a klínek jsem zkoušel z obou stran kliky a udělalo to pokaždé nějaké rady co by pomohly?

      0 0
      •  

        Ty klínky jsou dost „svině“ na pečlivou montáž. Člověk si s tím musí dát záležet, aby plocha klínu šla přesně proti klice a dát pozor mj. aby je nenamontoval „obráceně“ (závit co kouká ven musí být na té správné straně, teď už ale nevím jaká to je). A před montáží to dobře namazat a pokud to je staré tak ještě perfektně vyčistit.

        S tím naklepáváním jak jste provozoval, snad (radši) nevím co myslíte. Měly by se tam celkem hladce vložit, pak s citem doklepnout a zbytek by se měl dotáhnout tím šroubem, taknějak skoro na hranici toho aby se strhnul závit – tím se tam ideálně „dopolohují“. Tak jsem to alespoň dělal já a držely jak skála… dokud jsem je tedy rvaním 12% kopců silou ve stoje, na tvrdě zpřevodovaném singlespeedu se 175mm klikami totálně nevyžvejkal a nakonec i nenaštípl samotnou osu. Za mě jsou klínky pasé…

        0 0
      • Jakobo  

        Dej si pozor at mas spravne klinky, velikosti jsou tusim 2 nebo 3. Klinek namaz vazelinou nebo aspon olejem, nasad a pak to nejdulezitejsi, musis jej tam picnout velkou ranou kladivem. Pokud budes mlatit kladivem do klinku tak zohnes osu. Kliku musis podlozit, nejlepsi je kus kolejnice a kladivem klinek narazis. Navic klinek bys mel narazet pres mosaznou kulatinu jinak klinek pri prvni rane zdeformujes. Pak jen dotahnes matku pres podlozku. Klinky co se dnes prodavaji stoji za prd, jsou z mekke oceli a pamatuju, ze jsem musel plochu prvne srovnat pilnikem. Zavez radeji kolo nejakemu staremu sevisakovi, chce to grif, podle tech tvojich dotazu tady to mastis jak pejsek a kocicka.

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován adminem.
          0 0
        •  

          ještě z dob , kdy jsem používal klínkový střed:

          ano je více typů klínků- a dokonce se liší i úhlem náběhu! také jsem s tím bojoval…klínek by měl jít do kliky lehce-jen jsem občas doťukl paličkou (nemazal) a pak dotáhl…klínkový spoj by měl být do určité míry samosvorný (tedy by měl fungovat i bez dotažení maticí)-mně tedy takto ty „správné“ klínky fungovaly..

          ale při první příležitosti jsem se klínků zbavil-čtyřhran je prostě vyšší level !

          0 0
          •  

            Ta matice/závit na dotažení tam primárně není aby to drželo smontované, ale na to aby se to s ní spráně „domáčklo“. Pokud by byla třeba ta matice aby to drželo smontované, tak ten klín neplní svojí funkci a stejně to půjde brzy do kopru. Po určitém roce většina klínků myslím měla stejný úhel – ten úkos byl normalizovaný, lišit se to tedy podle mě může tak u nějakých vyloženě historických kol.

            Se čtyřhranem souhlasím. Je to jedna z mála věcí kde se skutečně nemá cenu ohlížet zpět. Pokud nejde o staré kolo které se v podstatě jen uvede do původního stavu a postaví někam na výstavu, vůbec bych klínek neřešil. Lidé to ale většinou zkusí, narvou tam klínky a teprve až poté co je zas zhuntují se pustí do výměny osy a klik na 4H :).

            0 0
            • Jakobo  

              Vsak to tak delej. Normalnim lidem staci jedna zkusenost z mladi rvat klinek pres tu matici a pak mazat do obchodu pro novy klinek skrz strzeny zavit. Nebo jezdit s nedotazenyma klikama a vypajdanym stredem.

              0 0
            • Vilém  

              Opet tu siris jen sve domnenky.

              0 0
              •  

                To je fakt. Minulý rok jsem ty klínky měnil jen 2× :).

                0 0
                • Vilém  

                  A pokaždý jsi to dělal blbě. Jak na to popsal Jakobo.

                  0 0
                  •  

                    A jo – to bude asi ten důvod proč jsem naštípnul tu osu. Měl jsem použít „tvrdší klínek“, tím bych ji zachránil.

                    0 0
                    • Vilém  

                      Nemluvim o tvrdsim klinku, ale nesmyslech s matici, nenaklepavani atd.

                      0 0
                      •  

                        Především mluvíte z cesty.

                        0 0
                    • Jakobo  

                      Porad to omilas dokola, vsak si to delej jak chces, nikdo ti kver u hlavy nedrzi. Treba ti to takhle funguje. Kdyz jsem naposledy pred par lety opravoval bratrancovi povalecne kolo chteli jsem dat nove koupene klinky, melo by se to delat. Nakonec jsme ale nechali puvodni, pac ty nove byly jak blato, byly krive, ta plocha mela otrepy a pri narazeni se bortily. Asi se hluboko v minulosti klinky a osy delaly z lepsiho matrose, ale od 80. let sla kvalita dolu a dnes je to asi TWN, tak zas jeste o kus horsi. Ta tvoje osa byla mozna prekalena a proto praska. Klinky nemaji dnes jediny vyznam. Ten system stal za prd odjakziva, jediny duvod byla jednoduchost vyroby. Osa soustruh nebo asi vykovek, drahy na brusce, vyvrtat par der do kliky. Oproti preciznim mezivalecnym kolam se 4hranem byly klinky jen odrazem upadku a kvantity na ukor kvality. Pisu to spis kvuli Grepimu, pac ten z toho musi byt fest vyhukany, s tebou tady koncim.

                      0 0
                      •  
                        Obsah tohoto příspěvku je blokován adminem.
                        0 0
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce