Všichni moji rádcové, prosím poraďte. Mám Felt Virtue Comp 2011. Kotouče 180/160 a já chci 180 i dozadu. Nejradši bych dopředu 203, ale Epixon TR RL QLC 15 s tím asi souhlasit nebude, tak alespoň posílit zadek, ale brzda je tam uvnitř stavby…
Všichni moji rádcové, prosím poraďte. Mám Felt Virtue Comp 2011. Kotouče 180/160 a já chci 180 i dozadu. Nejradši bych dopředu 203, ale Epixon TR RL QLC 15 s tím asi souhlasit nebude, tak alespoň posílit zadek, ale brzda je tam uvnitř stavby…
Na co ti to bude? Pokud chybí brzdný účinek, kup lepší brzdu. Pokud se přehřívá tak chlazene desky či kotouče.
Přihoď ještě fotku, jestli nepůjde něco vykoumat.
Jsem véééliký chlap. A beskydské kopce jsou sviňa. Jak nahoru, tak dolů :-) a bolí prstíky od páček.
To by měl stačit větší adaptér pokud tam teď máš 180mm. (Když se dozadu dává adaptér 180mm a kotouč 160mm) Vlézt by to snad mělo. :D
Nemám odzkoušeno, vařím z vody a pár zkušeností. Zkus si ještě něco tu na fóru vyhledat či počkat na dalšího reagujícího, což bude asi marné.
Pise, ze ma vzadu 160mm.
proč já používám 180mm adaptér a 160mm kotouč (a funguje samozřejmě)? Na fotce taky vypadá jako 180, tak logicky vezme větší o 2cm.
Možná ti nerozumín, ale 180mm adaptér a 160mm kotouč je dost šílená kombinace.
Nedovedu si představit, jak může fungovat 160mm kotouč s třmenem namontovaným na adaptéru pro 180mm. To je ten třmen výš, než by měl být a nemůže to pořádně brzdit.
puka je takovej průkopník nových a nestandardních řešení, ty ověřený, vyšlapaný a přímý cesty raději obchází trním a přes pohoří :)
Je to delší, o to horší cesta.
Beru to co mi přijde pod ruku. :)
to jsi fakt takovej vocas a brzdíš „na půl kotouče a desek“ ? :D :D
To jsi zase vycucal kde?
tak když máš adaptér určenej na 180mm a k tomu 160mm kotouč?
leda, že bys měl vepředu adaptér kterej je na vidlu (podle tebe 180) ale to znamená že je ten adaptér i na 160mm kotouč vzadu…
řeknu to jednodušejc.. jeden a ten samej IS/PM adaptér je na 180mm vepředu a 160mm vzadu.. :)
Četl jsi vůbec co psal vilém o pár řádků níž?
+1 ale to on píše
tak my bajkeři taky hledáme ty cesty přes různý překážky.. místo toho abysme jeli po rovnej silnici :D a proč ? protože nás to baví. tzn, že jeho to asi taky baví :D :D
přední adapter na 180mm když dáš dozadu tak je na 160mm
já to vím no :)
+1 :-DDD
Protoze mas pravdepodobne predni adapter nainstalovany vzadu. Podle adapteru to opravdu vypada na 160mm, nemam duvod mu neverit, snad vi co ma na kole.
Možná tím to bude. Když jsem se díval, nenašel jsem 180 na zadní, co by vypadal jinak než na přední. Zajímalo by mě, co jsem to za kouzelníka, že to sedí ;)
…taky nedáváš jiný přední a zadní třmen.
To je proste normalni vec. Predni IS/PM adapter pro 160mm je pri pouziti vzadu na 140mm, 180 je 160, 200 je 180.
No TVL, já to tušil, že to IS je podivný systém :-)
Je, vy jste se do mě pustili.
tak tak :D a u PM/PM je to stejný vepředu i vzadu :)
není
záleží jaký PM je ve předu a vzadu
bežně je přední na vidli bez adapteru na 160mm nebo na 180mm nebo na 200mm, vzadu muže být přímo na 140 nebo 160 nebo 180mm a teď mudruj :D
no jasný.. ale standard je mít 160mm vepředu i vzadu.. samozřejmě jsou i vyjimky :D
A jinak je otazka jestli mu tam trmen s tim 180mm adapterem vejde, to uz musi zkusit.
jen aby ti to došlo, jak to vlastně je ;)
adaptér pro 180mm kotouč vepředu na vidlici je jeden a ten samej adaptér pro 160mm kotouč vzadu. pokud se bavíme o IS/PM adaptéru
není to pravda !!!
Bohuzel je, pokud chce dat dozadu 180mm kotouc musis dat adapter na 200, se kterym bys vpredu mohl mit 200ku ale vzadu ti to bude stacit jen na 180.
pokud jde o IS/PM – oni existují i zadní adaptery – ten je pak na 180mm nebo 183mm
Přesně. U IS/PM se rozlišuje vždy přední a zadní i když jsou asi dost podobné.
Přední IS/PM adaptér na 180mm kotouč
https://www.kupkolo.cz/…80p-s_z2680/
Zadní IS/PM adaptér na 160mm kotouč
https://www.kupkolo.cz/…60p-s_z3114/
Totožné nejsou.
nejsou asi dost podobné.. oni jsou na chlup stejný.. teda pokud mluvím o shimanu
oni jsou taky jiný druhy postmountu :) tady to maj hezky vysvětlený http://www.dookie.cz/…brzdy/t-215/
Já nevím, ale srovnával jsem fyzicky (měl jsem doma) Shi 180 F IS-PM a Shi 160 R IS-PM a byly úplně stejný.
Jo, dej si dozadu 180 a na predek ser.. ve sjezdu brzdis zadni vzdycky vic nez na rovine protoze mas teziste nad zadnim , brzdis tak na 40–50% takze by ti to melo pomoct :) predni ve sjezdu se brzdi ale muze se ti nekdy smeknout zejo takze zadni je potreba, aby brzdila ucinne :)
LOOOL těžiště ve sjezdu nad zadním kolem :)))
měl jsem na mysli ten strmej technickej sjezd plnej šutrů kořenů a jinýho bordelu… tam máš těžiště vždycky víc vzadu než při klasickej jízdě ještě když vemu v potaz že má XCčko a jeho vydle to nevyžere, takže asi bude v normální pozici.. zas neříkám že bude nad zadním uplně, jak posranej :D
Tvůj argument je neplatný pokud použiješ slovo vydle.
Brzdi hlavně přední. Zadní neudělá tolik práce ani kdyby ses posral.
brzdím přední víc jak zadní… ale ve sjezdu to je ********** pokud ten sjezd nejni deset km asfaltka nebo vyježděná pěšina hladká…
IMHO se pleteš :)
Ideální je brzdit oběma brzdám na hranici adheze.
A přední kór ve sjezdu brzdí mnohem účinněji
Samo záleží na podkladu, na písku a volných šutrech to moc neplatí, ale bavíme se o normálních terénech
I v jiném terénu ti určitě pomůže přední.
.. Strakáči, rozjeď se na 30kmh z mirného kopce a pokaždé zabrzdi jinou brzdou (pokud tu zadní přežiješ). Zadní se ti kousne, uděláš 10m čáru a ještě ztratíš rovnováhu.
Dobře, na štěrku přední brzda až taková výhra není :D
Výhradně zadní brzda se využívá v zatáčkách, kdy přední kolo musí ujet větši vzdálenost a potřebuje maximální trakci.
Na vše ostatní je lepší používat obě brzdy současně, protože účinek obou dohromady je více než lineárně větší než účinek každé zvlášť.
Argument o těžišti je špatně. Prdel se ve sjezdu posunuje dozadu, aby těžiště protínalo střed. Vetšina kopců jsou totiž šikmé ;)
když se tady řeší brždění tak píšu o těžišti při brždění…a tam na to těžiště nepůsobí jen gravitace ale také zrychlení (zpomalení). v podstatě když se ti při brzdění začne zvedat zadní kolo tak směr působení těžiště tebe a kola je již před nábojem předního kola. viz obrázek co jsem sestrojil :)
Pekny, az na to ze kdyz se ti zacne zvedat zadek, tak mas teziste pred sebou a ne tam dole :) protoze gravitace nema takovou silu jak ta kdyz jsi v nejakej rychlosti :)
no tak síla gravitace pro člověka s kolem je cca 1kN. a pokud jde o sílu od brždění tak rozhodně jeden kN nebude. nebo se ti zdá že při brždění tlačíš do říditek tak jako by jsi zvedal do vzduchu 100kg chlapa? jinak těžiště je pořád na stejném místě, jen jde o to jakým směrem působí. posouvat se fakt nemůže.
to těžiště je ve společném bodě těch šipek, a šipky jen zobrazují směr sil, které na to těžiště působí.
sorry, všechno jsem napsal špatně :D máš to dobře.. jen teda bych řekl že ta síla nejde přes náboj ale přes kontaktí plochu předního kola :)
Nepůsobí brzdná síla na opačnou stranu?
čeho opačnou stranu?
brzdná síla na kotouč vyvolá točivej moment k ose předního kola, který začne s těžištěm soustavy otáčet nohoru a dopředu.
OMG
já nevím hoši jak vy.. ale ve sjezdu je celekm sranda brzdit hodně zadná a přední jen lehce přibržďovat a na šutrech, kořenech zvlášť mokrých radši poslat zadek do smyku a předek ať si najde stopu, hlavně ať drží.. a proto se jde i vcí na zadek, pak ten zadek nejde tolik do smyku, ubrzdí víc a když se dá so smyku, tak to nevadí.. když bude člověk v klasickej pozici, tak zadní bude hned ve smyku a když přední najede na něco kluzkýho, tak se rychle lehne… když se přední odlehčí a nebrzdí, najde si svou cestu.. jestli jezdíte jen v suchu po vyježděným trailu, tak ok.. teda :)
Tak to někdy zkus jen s tou zadní celý dlouhý sjezd v horách…
To, že musíš přední místy pustit (ať už z jakéhokoliv důvodu) nic nemění na tom, že stejně z celého sjezdu odbrzdí většinu přední.
Zadní neodbrzdíš skoro nic. I když máš těžiště více vzadu a ze začátku ta zadní ještě celkem brzdit bude, tak jak začneš tou zadní trošku více brzdit, tak to zase začne přenášet hmotnost na přední kolo a brzdit to přestane. Zadní ve výsledku můžeš jen lehce přibržďovat i když třeba daleko více souvisle než s přední.
Nejvíce si tohle jezdec uvědomí na celopevňáku v rozbitých pasážích. Tam přední bez odpružení jde brzdit jen omezeně (a je potřeba více využívat i zadní v rámci jejích možností) jak přední kolo ztrácí kontakt s terénem a důsledkem je, že oproti kolu s odpruženou pak prostě brzdíš mnohem méně a musíš brzdit mnohem dříve a dávat si na to velký pozor.
Sam brzdim ve sjezdu predni skoro nejvic ale ja bral sjezd technickej kde si predni primacknes celkem malo.. a zadni muzes brzdit porad vid a kdyz jsi vic nad zadnim tak je stejne dost zatizeny na to, aby to ubrzdilo hodne..
Kdyby zadní brzdila, tak ji nemůžeš brzdit pořád, viď.
Souhlasím se Strakáčem na XCčku to sice moc nehrozí, ale v technický prudkých sjezdech (rozuměj: takové co po dvou nevyjdeš) obzvlášť když tam máš nějaké kořeny nebo jiné dropy atd… tak budeš brzdit drtivě zadní protože přední pude hnedle do smyku a ty na-tlamu. A tady velikost kotouče hodně poznáš rozhodně brzdě dřív dojde dech než by se zablokovala…
Ono by to samozřejmě šlo zablokovat kdyby se člověk snažil toho docílit, ale jde o to že se při tomto brzdění hodně zahřívá a větší kotouč se lépe chladí a déle vydrží atd…
vy to mícháte všechno dohromady, těžiště je těžiště
při technickém sjezdu když bys letěl přes rodla a nic nedrží na ničem je BEZPEČNĚJŠÍ brzdit vzadu (ale nic to nemění na tom, že př.brzda má větší účinek, akorát letíš přes rodla),
a nakonec to, že jedeš pomalu přes šutry, abysis nerozbil hlavu, tím fakt brzdu nepřehřeješ
a úplně nakonec samozřejmě, že větší kotouč …
to je jedno, i kdybys brzdil na rovině, tak většina hmotnosti jde na předek, a jak se zadní kolo bržděním nadlehčuje, tak jeho brzdící síla relativně malá. Kor z kopce…
Akorát tady ten borec, ten má teda skutečně těžiště nad zadním kole při sjezdu.
Na rovine vzdycky brzdi predni vic kdyz vsude brzdi vic.. ken za mpkra v terenu je to na ****
kuwa strakáč, na které gumě máš ve sjezdu skoro celou svoji hmotnost na přední nebo na zadní? Víš určitě, co je těžiště? Jestli napíšeš že máš větší hmotnost na zadní gumě, tak už se tu s tebou nebude asi nikdo bavit :-D
tady tenhle chlapík má tedy těžiště kde, abych to teda správně pochopil…jede technický a asi i prudký sjezd
a zapoměl si zasunout teleskopku :D :D :D :D tohle zrovna na nic prudkýho nevypadá.. už to že jsou stromy lehce nakřivo zkresluje sklon :D prostě můj názor je radši ject technickej sjezd přes zadní brzdu víc než přes přední.. když to porovnám s klasickým bržděním takže to co jsem psal vejš zas neznamená že bych měl vždycky brzdit přední víc než zadní… ale v tom pocitu jízdy to tak mám brzdím přední míň než normálně a zadní víc jak normálně.. a když jsem třeba dřív jel z kopce bez přední brzdy, žádnej sjezd to nebyl tak když jsem dal těžiště hooodně dozádu a trošku dolu, tak zadní do smyku nešlo a to je to proč mi dává smysl brzdit zadní ve sjezdu.. ubrzdí víc.. a je to bezpečnější v kluzkých podmínkách.. :)
No jo, jenže tim že se přesuneš dozadu co ruce dovolí zároveň odlehčíš přední kolo jako týpek na obrázku a to je zvlášť v sypkym technickym sjezdu cesta do pekel.
no právě naopak… když nadlehčíš předek tak bys neměl tolik brzdit a snažit se držet stopu.. lehčí přední kolo když ti ujede tak když jsi nad zaním tak ti neodjede tak nebezpečně jako když jsi v klasickým postoji, protože to s tím pak už nic neuděláš.. a minimálně se dá přední nadzvednout i ve sjezdu aby to překonalo šikmej kořen a zadek počítat že třeba popojede do boku a nebejt ztuhlej při tom.. a vyrovnat to… ale sere mě tu o tom kecat a rozebírat to, když nejlíp by se to ukazovalo na něčem :D hlavní je ten zadek nemít vzadu pořád jak vocas ale různě podle potřeby měnit těžiště.. :D
to je ***** prďák, to si piš a na křivé stromy nehleď…ten pašák to bude mít v ruce, ale spíše jsem tím příspěvkem souhlasil s tebou, že při těžkým sjezdu je lepší dát prdel za sedlo, než se naklonit nad řídítka a zcela N E K O N T R O L O V A T E L N Ě letět na tlamu. Nedokážu si představit jet Kouty a nemít prdel položenou skoro na zadním kole. Je pravda, že to moc neumím, ale tohle mi ddává pocit bezpečí. Navíc mám pazoury jak Saxana a ***** svaly, takže nic vepředu neodlehčuju
Podle toho,že te bolí prsty,jsou brzdy přehřátý
Jinak 180 ok,sintry desky s chladiči nejsou od věci,kotouč s chladičem také
Brzdy slx to ubrzdí
Adaptér neporadím,v tom plavu :)
Mám brzdy XT, co bych podle tebe měl koupit aby byl lepší brzdný účinek?
Hodil jsem dozadu taky 180mm kotouč a je vyřešeno. Na předchozím kole jsem měl XT a 180mm – rozdíl oproti 160mm je obrovský!
Shodit par kilo na kole i na sobe.
Pri 180cm a 78kg a vetsine jezdeni bez batohu fakt nevim co shodit :D
vždyť nejsi těžkej :D ty kdybys shazoval, tak asi svaly :D :D
Tak to pak nechápu, jak ti může chybět brzdný účinek.
Odmastit, seřídit. Když to nepomůže, tak jen jezdit pomalu.
Jenže do pomala musíš nejdřív zabrzdit. A jsme zase na začátku… :-)
Když začně brzdit od začátku kopce… Sice roztaví destičky, zapálí půl lesa, ale pojede pomalu.
Děda říkal, že brzdy jsou pro zbabělce a střízlivý nezrychlíš…asi brzdy zablenduju a začnu pít.
Ja tady na BF dost castu premyslim proc se vyrabi vetsi kotouce? Proc to sakra delaji kdyz na 160mm ten brzdny ucinek vhybet nemuze!
až budeš mít 130–150kilo tak pochopíš k čemu se vyrábějí větší kotouče a čtyřpístkové brzdy nebo stačí delší sjezd v alpách kde nenecháš brzdu pořádně ochladit a hned uvidíš jak to přestane uplně brzdit :D
Přesně. Letos v létě jsem si to vyzkoušel v alpách a málem jsem byl posranej jak to moc nebrzdilo. A to mám 76kg a SLX brzdy a vzadu jsem měl sintry. Zadní kotouč se nestíhal chladit (160mm SRAM Centerline) a vydával neskutečný kravál. Přitom přední 180mm s ogranikama byl v pohodě.
Nám se 180 mm kotouče hodily na Gardě, sjezd po asfaltu dolů z Nago do Torbole, kámoš přední XT vyteklou a zadní skoro usmažil na Skullu. Drželi jsme ho mezi sebou a každý ho jednou rukou drželi za bágl a druhou brzdili. Jak jsem byl rád za 180 mm a čtyřpístek…
Já právě vím jaké to je ve velkém sjezdu. A taky vím jaký to je sypat z kopce s vědomím, že zadní 160mm to prostě nedává…
Jen ironicky reaguji na komentáře typu: Na co potřebuješ větší kotouče? Jak ti nemůže stačit brzdný účinek. atd..
20 kila ještě můžeš shodit. to mi teda věř :D
To ano, ale nevím jestli bych se potom dokázal udržet na kole…z kopce by mě to odfouklo :D
Saint !!!
+1 jedina normalni odpoved tady.
Magura MT7 ?
Hlasim 203/180. Ted to ma koule. :D ten shimano adapter na 203 pm-pm je ok.
To by se mi taky líbilo, jen vepředu mám z 203 bobika. Vidle má 32mm sloupky.
No nevim, co máš. Ja to mam na Revelation, který má také jen 32 mm, podle výrobce ani u Reby by to neměl být problém. Ale s Rebou nevim, měl jsem Rebu s rychlupínákem a o nějaké tuhosti se nedalo mluvit.
Vepredu Epixon a pevna osa 15mm
Mám 203 na Rebě s QR a zase takové peklo to není, ale dám tak ten 9mm upínák od DT SWISS, ten by to mohl trochu zpevnit.
Mohl by jsi dat odkaz na ten rychloupínák? Ten se vejde do normálního náboje a vidlice na QR nebo musí být nějaká redukce?
Díky
Do kazde vidlice ano, naboj, ten to musi umoznovat, jinak to tam samo nedostanes.
Mám Crossmaxy od Mavicu a teď tam mám redukci na QR protože ještě nemám vidlu na pevnou osu. Ale redukci na 9 mm tam nemám.
Nevim jak presne je udelana redukce 15/5mm u Mavicu. Vetsinou vsak jde takovato koncovka prevrtat na 9mm. Idealne sehnat soustruznika a je to otazka 10ti minut.
Náboj musí mít díru na osu 9mm, protože mám nádoje na 15mm s redukcí, tak bude stačit jiná redukce.
Ještě se chci zeptat dostanu tento rychloupínák do zadní stavby rámu pro klasický rychloupínák? Redukci v náboji mám pořešenou. Jde mi o to jestli se vejde do zadní stavby?
Děkuji
Klasický náboj s RU má v patkách 9mm, takže tam osu 10mm nenacpeš, na to dělá DT SWISS stejnou osu 9mm. Odkaz na ní jsem dával o kousek výš :-)
9mm je přední, 10 mm zadní, pokud si dobře pamatuju. Pasovalo to do klasickejch patek.
To mi je jasné. Jde mi o zadní DT Swiss 10×135mm. Jak tady kolegové psali tak ho v pohodě dostanu do rámu na klasický RU.
Nikdo nemá zkušenosti ?
Jo mám stejnou akorát o 2mm tlustší. :)
Hledej, zkušenosti už tu byly, oproti klasickýmu 5mm rychlouoínáku to znát je dost.
To jo, ale ty máš pevnou osu. Toto je na způsob rychloupínáku.
Já vim, proto ten „:)“
Fakt jo? Určitě s tím máš hromadu zkušeností, co?
Já jsem to vozil a není to zásadní rozdíl… Ale když už člověk plete nový kola a vychází to na ± stejnou cenu, tak proč ne.
K dotazu, rám by s tím neměl mít problém.
S tou 12kou jo.
S 10 ne, jen papouškuju co jsem četl a reakce většinou pozitivní. Otázkou je jak moc je to zkreslené chováním „přeci nepřiznám, že jsem si koupil věc na nic“.
Já vozil RU, 9/10 RWS i 15/12 pevný. Zvlášť na pevňáku a u lehčích lidí je to prakticky jedno.
Když máš 12, tak to už máš fulla a můžeš mi konečně předvést ty svoje skilly třeba na Točný, ne?
Si se probral ze zimního spánku, co? :) Už čtvrt roku.
Akorát na Točnou už se do jara nedostanu, maximálně Prokopák když najdu chvíli času a nebude zrovna chcát.
Já od letních závodů taky skoro nebyl na kole… Pěknej fullík, to už se na bajk nebudeš moct vymlouvat :).
Tvl, tak dojet na Točnou zas tak daleko není, ne? Na jaře už nejspíš budu mimo republiku, to by se z toho zas vymluvil…
Se nevymlouvej, já na jaře na Točnou zajedu každopádně minimálně 3×. :)
Dojet na Točnou pro mě znamená hodinu tam a hodinu zpět. Týdně teď mám na kolo tak 3–4 hodiny času, víc ne. No a kvůli ani ne dvou hodinám tam jezdit nebudu, to si radši zablbnu v Prokopáku, kde jsem za 5 minut, nebo vyjedu někam na silnici.
No, pro mě bude Točná na jaře nejspíš tak 5 hodin autem, takže to asi nedám :).
Na Točný se dá za 2 hodiny popravit solidně, zvlášť když bude kosa. 2× nahoru na Maturiťák a dolů, 2× Hálek a dolů a ještě zbyde čas na nějaký to poskákání na Malý Točný. Ale člověk by se nesměl moc flákat no :).
Tvoje mínus, já tě vidět nepotřebuju, ty mě zřejmě hrozně jo…
Zmíněný kolečko v trochu jiném pořadí mě s nutnou zastávkou dole ve stánku zabere aspoň 3, spíš 3 a půl hodiny (u stánku sedim tak 20 minut).
Za dvě hoďky se tak stihnu zahřát v Modřanský rokli a párkrát sjet a vyjet v okolí letiště, to nedojedu ani na Šance, natož na Závist.
a co řešíš ,osa zadní od ru je 10,náboj ru 135
pokud si vyřešil náboj,tak problém nehledej
jestli poznáš zlepšení?… je hodně dáno pevností samotné zadní vidle,pokud je „měkká“ můžeš pocítit zlepšení,často je dáno větší styčnou plochou náboje oproti náboje na ru
OK. Děkuji Všem.
Tak jsem se stavil u kámoše co má soustruh a jak jste říkali práce na 15 min a náhrada za pevné osy už jsou na kole. Zatím spokojenost. Díky za rady :
Zdravím, optám se tady. Na biku mám brzdy Shimano M365 s kotouči 160mm. Jelikož v létě přibude i prcek a dětská sedačka, tak budu radši dávat 180mm kotouče. Jen potřebuji poradit jaké mám vybrat adaptéry. Díky
PM-PM.
Takže toto https://www.kupkolo.cz/…0p-p2_z5914/
Dopředu i dozadu
ano
Proč ne?