Čus
Poradí mi někdo jak počítat čepy zadního odpružení?
Čus
Poradí mi někdo jak počítat čepy zadního odpružení?
Ykus si postupne zvedat prsty a pak se nekoho zeptej, kolik jich mas zvedlejch.
:D
To fakt funguje? :)
zkus to, melo by to fungovat! Na druhou stranu, vetsina lidi to zvladne spocitat i bez rukou a prstu…
Tak jsem u sebe napočítal 4 a mám prý jednočep. Někde asi dělám chybu.
Myslíš, jak třeba poznat 4 čep od přepákovaného jednočepu?
I tak, ale i jak poznat virtualní čep?
S těma prstama jdi do pr…! To si tak akorát můžeš počítat knížky ve své knihovničce, ale na kole, ne všechno kde je ložisko, či pouzdro je čep.
Akoto? Tam kde je ložisko, musí být i čep, ne? Já to tak aspoň mám. Vždycky do každýho ložiska je strčený čep. Ale možná to soudruzi blbě smontovali?
Pokud vládneš anglicky, tak tady máš čtení na dlouhé jarní večery…
No anglicky něco málo umím, ale s moji znalosti by to býlo i na dny. V češtině něco nemáte?
Dobrej překlad :-)
„Stejně jako v jakékoli ostří průmyslu, top hráči nakonec dostanou do bodu, kde produkty na trhu místo, které si zákazníci mohou vybrat z jsou obecně dobré.“
ale pochopils. alebo ne? 8o)
Toto by me taky zajimalo, kdyz se rekne ctyrcep, ktere cepy se tim mysli, pocitaji se treba i ty u tlumice? :)
Mohl by to nekdo trochu rozvest?
Já nevím, já mám šest čepů, tak asi je to šestičep. Tlumičový čep, ani čepy na Večka nepočítám (mám kotouče).
Hmm, to je škoda :-( Čím víc čepů, tím víc bike.
Tak to by byly Felty mega kola ty mají tuším 8 čepů :o)
YES, mozna i vic, ted si to nevybavim… Ve sklepe jednoho mam :) Compulsion dvojku
Takze kolika cep je toto? Jeden cep je jeste na zadni stavbe (u virtue je stavba karbonova, takze tam neni)..
Právě jsi trumfnul pepka a jeho šestičep :-))
Takze podle Vela mam semičep 8-) … kdo mě trumfne??? :-P
equilink je typ virtualniho cepu, omg
6čepů? zajdi si k lékaři, asi máš angínu :-)
Tak do šesti ještě počítat umím. Ať počítám jak chcu, vychází mi stále šestičep.
do šesti na jedné ruce? :)
Tak nějak jednoduše:)
Jednočep – osa zadního kola se pohybuje okolo hlavního čepu; varianty jsou obyčejnej nepřepákovanej jednočep (např. starý RB), přepákovanej jednočep (bordel mezi osou a tlumičem, např. Merida) a jednočep s plovoucím středem (bordel mezi středem a hlavním čepem, např. GT).
Čtyrčep – mezi osou zadního kola a hlavním čepem je ještě další čep; varianty jsou klasickej čtyřčep (s druhym čepem těsně před zadníma patkama, např. Specialized) a VPP a kamarádi (kde je ten druhej čep naopak blíž hlavnímu čepu, např. Giant).
Snad je to srozumitelný.
Richtig, genau so ist es. Ausgezeichnet!
Tak to jsem chtěl.
A k čemu, že je dobré to přepákování?
A jak s tím virtuálním čepem?
Mlok…(romány nezvládnu)
Tady to nemá ani obecně cenu se rozepisovat, protože v rámci jednoho systému jsou často větší rozdíly v chování než je někdy rozdíl mezi jednotlivými systémy.
Taj teď jsem z toho mírně zmatený. Osa zadního kola se mi pohybuje kolem hlavního čepu, mám bordel mezi osou a tlumiče (přepákovaný jednočep), ale stejně mám v zadní ose další čep. I v tom Velu byl Trek zařazen tak jaksi pofiderně mezi 4-čepy, ale na B-F je Trek považovaný za jednočep. A teď vlastně ani nevím na čem jezdím :-D
Smiř se s tím, že máš jednočep, no. Šak jsi řikal, že byl levný, tak co bys chtěl. Jak bychom k tomu přišli my, co jsme tvrdě zaplatili třeba za ten šestičep.
„Šak jsi řikal, že byl levný, tak co bys chtěl.“ :-DDD
8o)
čtyřčepý jednočep a nebo jednočepový čtyřčep, podle dnu v týdnu a pozici hvězd na noční obloze pozorované ze Somálska
Tak konečně v tom už mám jasno :)
Máš jasný přepákovaný jednočep, i když má na jednočep některé specifické vlastnosti a nechová se úplně jako typický jednočep.
ten clanek je kompletne uplne spatne, na nej se vykasli, jestli v tom nechces mit stejnej gulas jako autor
Máš to na vzpěře napsané :-)
Takže tohle přepákování je …? vlastním tenhle rám, tak by mě to zajímalo..můj odhad je zrovna ten 4-čep
Ne, to je přepákovaný jednočep, ravag3r to napsal správně a zcela jasně, co je čtyřčep.
Nemože to být 4čep:
Ale ještě, že ten ty patenty nefungují v Evropě tak jako v USA, to by jinak extrémně omezilo bohatost trhu zadních staveb.
Jednočep jestli se nepletu, to víš ty oči, alébrž s přepákováním :-)
Takhle vypadá 4-čep :
To je sice 4-čep, ale na té fotce je prd vidět :-)
nj blbá strana
sice malé, ale k pochopení snad stačí …
Mě ne :-)
stačí?:)
aha, ale jak se tu dívám, ty 4-čepy asi nedosahují moc velkých zdvihů, že?
To ne, jen tak do 200 mm
asi je to na mě moc složitý. Furt nevidím hlavní rysy 4-čepu. Vzdávám se..ať je to jak chce, hlavně že to pruží :D
Od začátku je tu jasná vysvětlující věta:
„Čtyrčep – mezi osou zadního kola a hlavním čepem je ještě další čep“
Co na tom nechápeš?
Prostě když máš jednočep, tak je někde uchycená tyčka na rámu a přímo na ní je zadní kolo. Když je vícečep, tak máš tyčku uchycenou na rámu, na ni přez další čep další tyčku a na ni je teprve zadní kolo. Když koukneš na toho ghosta, tak tam je ten čep v zadu u kola ještě přednim, takže se to kolo hýbe s další tyčkou, ne přímo kolem he spodní, co drží k hlavnímu čepu. Když koukneš na to co tu bylo v odkaze víc navrchu http://www.diamondback.com/…ission-2–08/ , tak tam je to kolo hned na te první tyčce a pak je teprve ten koub a pokračuje to dál… Snad to z toho jde pochopit (a snad to i já chápu dobře:-D)
to Quak.. díky konečně to tu někdo vysvětlil tzv pro blbce. Jednoduše řečeno a ne ty odborný kecy nahoře. Díky už to chápu :) Teď ještě aby odpověděl někdo (raději někdo kdo to zase vysvětlí lajcky) na dotaz dole, jakej je rozdíl mezi jednočepem a více čepem. Ve funkčnosti atd.. díky
Ten dotaz na chování systémů je nesmyslný. Už nahoře jsem na začátku psal.
„Tady to nemá ani obecně cenu se rozepisovat, protože v rámci jednoho systému jsou často větší rozdíly v chování než je někdy rozdíl mezi jednotlivými systémy.“
No ja ti nevim, bud lzes ty, nebo Velo :-P … Ve velu u ctyrcepu je hned u toho prvniho obrazku (cep nad patkou) umistena osa zadniho kola primo na te trubce co je pricepovana k ramu :-P
přečti si u první stránky dole tu poznámku v rámečku, že je to v podsatě jednočep ale kvuli zažitýmu ale chybnýmu zařazování to daj taky do čtyřčepů
Pochopit a naučit se rozeznávat různé systémy není tak složité jak to vypadá,jen tady nikdo nedokázal zatím nic rozumného vložit a vysvětlit to.
Jak to? Vždyť hned v tom prvním odkazu je to napsaný úplně po lopatě. Co jinýho k tomu eště dodat?
Hlaví rys 4-čepu je ten horní kyvný trojúhelník – to u normálního jednočepu nenajdeme. Trojúhelník – to jsou 3 čepy a dole zadní stavba je k rámu připojena 4-tým čepem.
Kdežto jednočep má pouze spodní čep, kterým se připojuje zadní stavba k rámu a vršek zadní stavby je přímo na tlumiči např :
http://www.sterba-kola.cz/…ig/rush2.jpg
Přepákovaný jednočep, již zmiňovaný http://www.diamondback.com/…2-silver.jpg
Má zadní stavbu jako klasický jednočep, ale má navíc kyvku, která omezí pohupování stavby a celkově zlepší chod zadní stavby
Pokud se mílým, tak mne prosím opravte, já to tak nějak pochopil
Řek bych že ten na tlumiči se nepočítá, spiš ten „hlavní“, 2 na trouhelníku a jeden v zadu u kola…
Ty čepy nemá smysl vůbec počítat, může jich být třeba 16.
Prostě když to má čep před osou, je to čtyřčep, když ne, tak je to jednočep, i kdyby měl 20 čepů. Vzniklo to nesprávným překladem, kdy v originále se to popisuje jako čtyřprvkový závěs.
mozna ze se zeptam uplne blbe ale
jaky je vlastne rozdil mezi jednočepem a čtyřčepem v chodu zadni stavby obecne?
Máš pravdu, Mlho. . .
8o)
Zavání to tu flamem… :)
ja se jen ptam…
no po tech reakcich co sem tu videl sem prolez historii protoze mi bylo divne ze jsou z toho vseci tak nejak podrazdeni :D ( nikdy predtim sem se o to nezajimal )
a nasel sem jen vlakna kde se vice ci mene lidi dohaduje
tak tim padem se omlouvam za neznalost, fakt sem flame rozjizdet nechtel :)
Obecně by asi 4čep neměl mít ovlivněné pružení tím, že zabrzdíš. Nebo by mělo být ovlivněné míň než u jednočepu.
U Treku tohle třeba vůbec neplatí. Nakonec to bude tak, že je úplně jedno kolik čepů člověk má, každý má svoje + a -.
Trek je bazmek!! :-)
Asi blbej dotaz…ale jsou nějaký konkrétní věci, podle kterých od sebe rozeznám 4čep a přepákovanej jednočep? mám v tom celkem slušnej guláš… :-)
Dáváte tu fotky na kola který mají tolik čepů že se mě je ani nechce počítat (Demo), a říkáte že je to 4čep, a pak je tu rám kde se dají napočítat 4 čepy (ten Diamond), a podle vás je to přepákovanej jednočep :-)
„Čtyrčep – mezi osou zadního kola a hlavním čepem je ještě další čep“
Co na tomto vysvětlení, které tu už výše jako první zaznělo nechápeš?
Má snad mezi hlavním čepem (okolo kterého se stavba otáčí) a osou zadního kola ten Diamond další čep? Nemá.
Dobrá super..vysvětleno :) teď ještě vysvětlti (prosím polopatě) rozdíly mezi jednočepem a tím vícečepem..hlavně v chodu, funkčnosti atd
Si děláš prdel, ne? Nebo ho chceš ******? http://www.bike-forum.cz/…pruzeni.html#…
Rozdíly už víme v tom je jasno. Zajímá mě prostě v čem sou ty 4čepy lepší. Proč sou přepákovaný 4čepy atd..proč se teda nepoužívaj jenom 4čepy pokud sou nejlepší..
aha sry…neukázal se mi odkaz. Takže rozdíly se nedozvím..hmm
A co ti asi na to tak máme napsat?
Zkusím další příklad:
Cube Sting, Stereo, Fritz – všechno to jsou čtyřčepy. Přitom není na trhu žádný jiný čtyřčep, který by měl aspoň velmi blízké vlastnosti. Takže jak chceš popsat vlastnosti čtyřčepu obecně?
Nebo čtyřčepy typu Canyon XC/AM. Posunutím toho čepu nejblíže zadního náboje se jejich vlastnosti budou velmi měnit a přitom ani nebude třeba posouvat ten čep moc. Takže dvě na první pohled skoro stejné zadní stavby, oba čtyřčepy a to dokonce stejného typu přepákování a mají velmi odlišné vlastnosti.
Jak chceš pak popsat obecně něco?
nechci at se tu zas nekdo dohaduje ale tedka sem se zajimal o full od supu protoze se mi libi geometrije, mohl bys mi priblizit trochu chod.
chtel bych nejaky chrti full, nepotrebuju at je to nejak moc citlive a nemuselo by se to moc houpat – je to neco na ten zpusob ? :)
Nemoh, protože jsem ten rám nejel a moc specifická konstrunkce, abych jen tak od boku střílel její vlastnosti.
ja sem jen reagoval na to ze se o tom neda mluvit obecne tak sem hodil konkretni priklad, vazne uvazuju ze bych ho koupil ale nic moc sem o nem nenašel :(
A proč nechceš sáhnout po nějakém osvědčeném rámu? U 100mm fullu je jich spousta a snadno se tam vybírají vlastnosti, protože třeba pedalkick díky malém zdvihu není tak obtěžující ani u staveb, co ho mají větší, takže v podstatě není třeba vůbec řešit.
Oproti tomu ten Sup je experiment trošku ve stylu právě dole řešeného Skalpelu. Ta náhradu čepu se mi ale u toho Supu vůbec nelíbí (tím netvrdím, že to nemůže fungovat a hlavně vydržet, já bych do toho ale určitě nešel).
dik za info jinak kdybych se te zeptal primo ze bych potreboval ram celkem levny do tech 25–30k nemusel by byt moc tezky, zdvih max tech 100, nemusel by byt moc citlivy, delka ramu aspon tech 600 – 610 mm, houpat by se taky moc nemusel (techniku slapani zas tak excelentni mit nebudu), chtel bych to na zavody 30–60km, a na popojiždění po beskydech – primarne ale ladeny na zavody.
600–610mm pro jakou velikost rámu?
Ceny samotných rámů z hlavy přesně neznám, takže nevim jak se budu trefovat do cen.
Uvažoval bych třeba o Anthemu. Komplet Anthem 3 máš kolem 45tis. a je s RP2 (netřeba RP23) a Foxkou. Takže buď můžeš případně prodat zbytek nebo současné kolo a koupit zase celé kolo.
no s tou velikosti primo u toho athemu 3 bych to videl na 20" ( mozna 22") takze v tech velikostech bych si vybral.
kdybych se zeptal na vahu ramu tak to uz bych po tobe chtel asi moc co? :) nikde sem ji nevidel
jinak to nevypada spatne a koupit to jako celek by se taky dalo ale radeji bych vzal jen ten ram protoze komponenty tam nejsou nic extra takze bych to stejne musel prekopat skoro cele
jinak moc diky za tip
jinak ram 27k takze mozna to vzit jako celek vyslo by to asi o dost lip
Anthem X 2009 18tka – 2043g bez tlumiče.
jak ty to delas ze viš vsechno :D ja to do tedka hledal :(
jinak vypada to dost dobre tlumic sem nasel 213g takze ve 20" by to mohlo byt dohromady 2300–2400g coz neni az tak spatne.
jestli jeste muzu otravovat tak rozdil v tlumicich RP2 a RP23 je jaky?
Ta váha je dle reálného vážení z tohoto testu:
http://data.mlok.net/…lys-0209.pdf
I když v tom testu je spousta lehčích rámů, tak všechno to jsou carbonové rámy, které budou mnohem dražší.
jasne diky moc
tedka jen resim jak to udelat aby to vyšlo finančně nejlip, kdyz vemu jen ram budu potrebovat jeste brzdy a kola,(skoda ze mam tedka Vcka) a pokud vemu tu seriovku tak ty brzdy a kola casem ( behem 2 mesicu) tez vymenim protoze tak jsou fakt komponenty na nic takze asi to vyhraje samotny ram ale az na podzim ( kdyz budou vyprodeje a jeste k tomu vemu magury marty a SLRka ) a bude to kolo se kterym se muzu pustit na jare na zavody :)
nojo, jenomže já trochu chápu tvou reakci, ale jako laik na celopéra i trochu dotaz.
Dost často tu někdo dá kolo a hned na něho naskáče smečka a začnou rýpat nojo, dyť je to jen jednočep, když ti nevadí, že se to chová blbě …
nebo
Ježiš to je jednočep i když přepákovanej…
nebo
A nechceš za ty prachy raději nějaký čtyřčem? bude to aspoň trochu fungovat…
nebo
běž to FSR to je vyzkoušené, ty kola z tvého odkazu jseou jenom jednočepy, jen ten Trek je přepákovenej…
Takových to reakcí je tu spousta, tak ten jeho dotaz se mi taky nezdá úplně od věci.
Ale říkám z fullem nemám zkušenosti, ale takto to vnímám. Možná že jde jen o reakce hloupé, ale já to taky nevím.
TAk beru zpět odpověď je tu kousek níž
:-D
Takže po třetí to napíšu v tomto vláknu:
„Tady to nemá ani obecně cenu se rozepisovat, protože v rámci jednoho systému jsou často větší rozdíly v chování než je někdy rozdíl mezi jednotlivými systémy.“
Dnes už neplatí naprosto žádná obecná vlastnost pro jeden systém. Třeba ještě před pár lety platívalo, že vpp mělo velký pedalkick. Jenže to už s Blurem LT II naprosto neplatí.
Nebo nepřepákovaný jednočep, to je hezký příklad. Dle umístění čepu může mít pedalkick velice malý a nebo taky obrovský.
Žádné společné vlastnosti, které platí obecně pro všechna kola daného systému prostě nejsou.
:D a k cemu teda počítat čepy, když to vlastne o chodu nic neřekne?
To se zeptej zakladatele vlákna, ten chtěl ty čepy počítat.
jo, už vím, dík ;-)
Když už se to tu řešení povězte mi prosím někdo co je scalpel ? ??
Je to z juesej? potom jednočep only, sorry :-)
podle mě je to spíš čtyřčep ale chci to slyšet od někomu kdo tomu rozumí a nedělá si z toho kozy jako ty…
Hmm, tak zatuhlý čtyřčep by byl asi nejsprávnější? :-)
Máš bod, byl jsi nejen rychlejší, ale i výstižnější :-)
Scalpel je zajímavý oříšek. Já bych ho nazval skoro čtyřčepem :-)
Schválně jsem se kouknul do linkage, jak si tam autor modelu Scalpelu s tím poradil.
V Linkage musel přidat někam jeden čep, který tam v reálu není, protože jinak by výpočty nefungovali (počítat s tím, že pruží samotná trubka to neumí).
A byl tam ten virtuální čep zvolen horstlinkový.
Já s tím vcelku souhlasím, protože je ten rám konstruovaný tak, aby pružil právě na této části rámu. A ne jako u jiných systémů, kde vynechají také jeden čep a počítá se s pružením spojnice náboj-vahadlo.
stejně je to krásné řešení, tam kde je největší bordel, špína, voda nic není, žádné zranitelné ložisko … prostě paráda
děkuji :O)
podle me tim ze se stavba ohyba dochazi k jejimu zkracovani a tim se i posouva bod otaceni,ale u 1OOmm zdvihu je to asi celkem fuk
VPP protoze nikdo nevi kde je ten bod otaceni :)
taky bych řekl že to je spíš 4čep nebo jak piše kubad něco jako VPP
No to nevím, protože to dole nemá žádný čep … Takže těžko říct :o)
ale huš s tímhle argumentem…
Tak na to jsem taky zvědavý.
Scalpel? To je takový nůž jako a používají to doktoři když ti chtějí něco uříznout. Česky je asi správně skalpel. :-)
chtěl sem to napsat, ale měl sem strach, že by mě tu Mlok už poslal někam :D
Mlok neposílá, mlok má božskou trpělivost :-)
to bude asi přečepovanej softail :-P
Podle definic je Scalpel softtail s výjimečně velkym zdvihem :-).
neni :)
Třeba na wiki tak psanej je :-). A ten starej Scalpel s tlumičem za sedlovkou softtail opravdu hodně připomínal… Ale jinak to moc nechápu… Vždyť to pruží jenom v jedinym místě, když na to laickym okem kouknu, tak mi to hodně připomíná RB IQ. No ale má to nějaký další přepojení před tlumičem, tak je to teda přepákovanej jednočep a hotovo :-). (berte s nadhledem, vim o tom hovno :-))
vidlici chýba noha, rámu chýbajú čapy, kolesám chýbajú dráty, na sedle chýba kus molitanu… a predsa to jazdí… ;o)