Zase a zase ta vidlice a správné naladění.

241 nepřečtených
  • THORX

    Jak měřit SAG na Trail HT a XC kole. Trail ve stoje a XC v sedě?

    Další věc je ta že mám pumpu RS na vidlí která když ji připojím neukazuje aktuální daný tlak ve vidlí a když pumpují tak ta ručička po 3ti pumpovačce je na 100psi+

    Digitální manometr si myslím že ukazuje taky pěkně hovna někdy by se tomu do naměří dalo věřit a nikdy vůbec.

    To je pak těžko něco nastavovat když vercajk neposlouchá.

    Jinak na Fox 32 Float Rythym mám nastaven tlak 65PSI a i přesto je zdvih vidlice 110mm. A zdá se mi dost tuhá když se snažím propružit tak jsem tak na 45% zdvihu. Teď je otázka jestli je tlak opravdu 65psi nebo zase manometr kecá. Můžou být vni nějaké tokeny ikdyz má grip patronů uzamykání na řiditkách?

    U Aurona jsem na tom tak nějak podobně ikdyž tam mám SAG na 30% v sedě. Mno a ve sjezdu nebo prostě pod brzdou jsem na využitém zdvihu někde kolem 60% což ve stoje bude ság tak na 40% takže praktický vidle žádnou práci nemá. Milanovi jsem říkal ať dá token do hajzlu prý se tak stalo ale nevěřím tomu. Nebo že by byl Aurona až tak progresivní?

    0 0
    • pepek  

      neukazuje aktuální daný tlak ve vidlí – není připojená.

      ručička po 3ti pumpovačce je na 100psi – ukazuje tlak v hadičce

      To ostatní jsou bláboly.

      0 0
    • novas752  

      Na kole kde chceš jezdit z kopce měříš ve stoje, na kole kde chceš hlavně šlapat tak v sedě, takže ano.

      Zřejmě pumpu nemáš dostatečně zašroubovanou a pak to tlakuješ jen do hadičky.

      Fox 32 by se měl foukat ± hmotnost v kg + 10psi (na 90kg okolo 100psi apod.). Tokeny v ní být můžou podle toho jak si výrobce kol objedná. Na verzi tlumící patrony a způsobu zamykání to nezávisí, to je druhá noha.

      Auron a všechny suntoury obecně moc progresivní v základu nejsou, víc se snaž. :) Negativku ti tam měnil nebo je původní. Jestli je původní pak by to mohl být zdroj problému.

      0 0
    • Mereck  

      Už jsem ti to jednou psal. Sag měřím podle toho, jak asi ten den budu jezdit. Pokud jedu na výlet, měřím vsedě. Pokud budu víc blbnout po trailech, měřím vestoje.

      Trochu s vidlí zapumpuju, kroužek stáhnu úplně dolů, opatrně slezu a měřím sag. Hodnota psi je irelevantní. Foukám, nebo upouštím vzduch, dokud nedostanu sag, jaký chci.

      Co se tokenů týče – prostě toho Aurona otevři a koukni se na to. Je to šestihran na 27 klíč/ořech.

      0 0
    • THORX  

      Tak jsem do Foxe dal jen 50.9PSI a pořád je vytáhla na 110mm a při 40PSI zalézá na 9,5cm. U Foxky se pumpa chytá i Digi manometr ±1psi odchylka, ale u Aurona se tomu nějak nechce.

      Mám ten centák navíc řešit nebo ne. Když vidle a geo má být stavěná na 100mm zdvih.

      Podle tabulky bych na cca 65kg vč výbavy měl foukat 70PSI to bude jak beton ta vidlice :) taky je pravda že jsem jestě sag odborně neladili. Baba furt v robotě. V neděli jedeme na týden pryč tak není času sní polaborovat.

      0 0
      • Mereck  

        Jestli vše ostatní chodí správně, neřešit. Taky mám na Auronu i Epiconu špetku zdvihu navíc (vypuštěná vidle nejde úplně nadoraz)

        0 0
    • THORX  

      Pár poznatků k Auronu, ubral jsem tlak na 49PSI zdvih se snížil na 13.6cm. SAG ve stoje 4,7cm nevyužitý zdvih pod brzdou 2,5cm po vyjížďce byl zdvih jen 12,6cm. Při těch 13.6 bych to bral, ale 12.6 už je docela málo. Vidle už zobala lépe, ale mohlo by to být lepší.

      0 0
      • Mereck  

        Jen abychom si rozuměli: pokud máš ten Auron na 130 mm zdvihu, sag 25% odpovídá zanoření o 3,25 cm. Teď máš tedy sagu až moc (pokud to je 130ka)

        Mluvíš o „nevyužitém zdvihu“. Vidlice samozřejmě nemusí při každé vyjížďce chodit na doraz. Ten max. zdvih je tam na agresivní jízdu, což nemusí být každá vyjížďka.

        Jen abys neměl zbytečně vysoký sag pod nějakým falešným dojmem. Až to nakrmíš, budeš zbytečně šlapat po dorazech.

        0 0
        • THORX  

          Vidle má mít origo 140mm zdvih, ale někdo mi poradil ať uberu tlak za cenu toho že se mi sníží zdvih ale pak bude vidle lépe pracovat. Což je kompromis který se mi moc nelíbí

          0 0
          • kubad  

            Tak ho nedělej no

            0 0
          • nomecz  

            Zas to moc resis… bezte jezdit, pumpu do batohu a proste kdyz to bude moc meke pri normalni jizde po rovince tak pridas a kdyz to bude mlatit na trailu do ruk a budes v pulce zdvihu tak uberes.

            Jeste jedna takova drobnost z vlastni zkusenosti kdyz mi kamos dovezl kolo ze mu nechodi vidlice, je potreba to nastavovat na pozici „open“ :)

            0 0
            • THORX  

              Neboj takový tidít zase nejsem :) HC na 1 do kopce 3 a pohoda. Tvá rada se jeví fajn ale. Naco pak se dělají vidlice s vysokým zdvihem když v reálu využiješ tak polovinu když se zadaří. Už samotný SAG je ********* až to bolí.

              0 0
              • Mereck  

                Nezlob se, ale jsi první člověk, od koho slyším stížnosti na sag. V sagu to podle mě nebude. Více viz nomecz nade mnou.

                0 0
              • LM  

                Ono hodně záleží kde a jak s tím jezdíš.

                Mám vidlici (Pike 150 mm) i tlumič (McLeod 140 mm) nastaven na rychlou jízdu a skoky:

                • Když někde skáču nebo rychle projíždím komprese, tak využiju 90–95% zdvihu.
                • A když se jedu jen kochat do lesa s občasnou technickou vložkou, tak využiju 60–70%…
                0 0
              • pitos  

                Zrovna minulý týden jsem ladil kolo a odpružení švagrovi co s ježděním začíná. Má vidlici Sr Aion RC 150mm, celkem podobná vidle Auronu, sag jsem mu nastavil cca 25%. Pro projetí měl pocit že využívá málo zdvihu, dostal to jen na nějakých 60%. V místě kde jsme to nastavovali nebyl prakticky žádný terén, ale i tak jsem mu ukázal že tu vidlici dostanu těsně k dorazu na dvou kořenech co jsem tam našel. A to váží o 8kg více než já.

                Takže jak už psali jiní, třeba vzít kolo do terénu a více se snažit. Jen pod brzdou se k dorazu nepřiblížíš a kdyby ano, tak je to stejně špatně.

                0 0
              • puka  

                Mám 160mm aurona a chodím jen do 85% zdvihu. Kdybych si ji nastavil měkčí, neměl bych dostatečnou oporu. Snížím ji na 140mm, což by mělo být ideální na moje trailové blbnutí.

                Sag není ********* jen to je pomůcka pro lepší nastavení.

                0 0
                • Goob  

                  Sag je především naprosto nezbytná vlastnost funkčního odpružení.

                  0 0
            • Cemik  

              Ty vole uf, pomalu začínám min číst tady a vice jezdit venku.

              0 0
          • kolo.bazar  

            to je docela blábol ne, ubírat tlak, aby sis snížil zdvih vidlice? jakmile ji s nízkým tlakem dáš na doraz, prorazíš tak akorát patronu nebo zničíš tlumení. Máš zdvih 140 mm, SAG si nafoukej klidně na 35% ve věcech na ježdění a ve STOJE. V sedě ti ta vidlice stejně nikdy nebude pružit víc než 1–2 cm zdvihu. A otevři si kompresi a povol odskok, aby měla vidlice nejnižší možný odpor. Kompresi a odskok si nastav až budeš mít nastavený SAG.

            0 0
            • puka  

              +1, měli zůstat u 100mm zdvihu. Na polňačce využívat všech 140mm je celkem vtipné a kontraproduktiv­ní :)

              0 0
      • Ic1k  

        Já tomu moc nerozumím, proč chceš, aby se ti vidle norila do zdvihu pod brzdou? To je snad naopak přesně to, co nechceš ne? Nepovedený dopad, série korenu, nebo podobné veci je to, kde se má vidle dostat ke 100%.

        0 0
        • Goob  

          Přesně, každý normální jezdec se snaží naladit LSC & spol. tak, aby se mu vidle netopila pod brzdou.

          A taky nechápu, proč by měl sag být nesmysl. Pamatuju doby, kdy XC chrti foukali vidle na doraz, protože přece sag je a) nevyužitý zdvih b) strašně žere výkon.

          0 0
          • THORX  

            Stěmi body hlavně bod A mají pravdu.

            0 0
            • Goob  

              Jedno z nejstrašnějších dogmat, co existují. KAŽDÉ odpružení musí „viset“, aby fungovalo.

              0 0
            • Mereck  

              Pokud to nebyla ironie, pak jsi mimo. Sag není mrtvý zdvih. Těch cca. 20–25% má svůj smysl. Naštuduj si to.

              0 0
            • Mereck  

              A srovnávat kořeny s brzdou taky není přesné. Jsou to jiné síly, proto taky máš LSC i HSC.

              0 0
            • MatS  

              Mas auto? Taky to tak resis, ze kdyz nalozis kufr, tak se zanori tlumice/pruzeni a nevyuzijes plny zdvih?

              Sorry, musel jsem si rypnout :-D

              Jinak vidlice se od pozice v sagu pohybuje obema smery, ne jen do zanoreni. Tudiz to neni mrtvy zdvih.

              0 0
              • goofy  

                Ono hlavně to auto je už na půl zdvihu, i když je prázdné. To je teprve *******! Ti výrobci jsou totální ocasi, co? :-D

                0 0
    • goofy  

      Na asfaltu to holt na doraz nedostaneš. Nastav to na klasický SAG, ať se to zbytečně nepropadá, a neřeš hovadiny. Pokud chceš využívat více zdvihu, tak ji vem do pořádného terénu.

      0 0
    • THORX  

      Noření vidlice pod brzdou to je taky věc která mě neskutečně vytáčí.

      Asi bych potřeboval někoho vidět v praxi na mém kole abych uvěřil. Nevěřím tomu že pár kořenů udělá větší sílu na vidli než přední brzda. Jinak bavíme se o HT technická pasáž může být ale určitě rychlost bude poloviční než s Fille tudíž zase nevyužit zdvih.

      0 0
      • Goob  

        LSC

        0 0
      • mirorek2  

        Domluvíme se někdy na Lysou, podívám se ti na to. S Suntourama si hraju dlouho, kus od kusu se dost liší, ale jsem z toho schopný dostat docela dost. Za 6–8t je to vidle která chodí o třídu výše jak auron tak aion. Avšak zázraky jako Lyrik/Fox36 nečekej, myslím ale, že to zatím nepotřebuješ.

        0 0
    • THORX  

      LCS a její nastavení poznám jen pod brzdou?

      mirorek2 Lysou nejezdím, ale kdyby ses mi na to mrknul bylo by to fajn.

      0 0
    • THORX  

      Na 140mm musím foukat tlak 61PSI

      0 0
      • hrota  

        Kolik vlastně vážíš? Foukáš to s povoleným odskokem,LSC,HSC?

        0 0
        • THORX  

          Minulou neděli jsem měl 78kg HSC 1 LSC na max protisměru. Povoleny odskok + na max protisměr?

          0 0
          • hrota  

            61psi je dost málo, povol všechno a nafoukej to na 30–35% sagu. Odpíchni se od něčeho a pak to dolaď k obrazu svému.

            Já u neboost 160mm Aurona foukám při 110kg v plné polní cca 100–105psi a komprese nechávám víceméně být, poznám zatím prd.

            0 0
            • Goob  

              30–35% sag je teda ***** dost, pokud nestaví pokoutně sjezďáka.

              0 0
            • novas752  

              Proč? Trailové kolo, jezdíš z kopce. Sag okolo 30% úplně normální věc pokud nemáš rád dost tvrdě nastavený odpružení…

              0 0
              • Goob  

                30–35 % na trail je prostě moc. I většina výrobců doporučuje předek kolem 20. Ostatně, jak řekl Fabien Barel: „běžná chyba v nastavení pružení – příliš měkký předek a příliš tvrdý zadek“.

                0 0
                • novas752  

                  Není, 30 určitě ne, 35 možná trochu jo.

                  0 0
                  • Baba-Ji  

                    30 % patri na tlumic, k tomuto je adekvatni sag na vidli ZHRUBA tech 20 %

                    …v sede tedy ;)

                    1 0
                    • plzakj  

                      Jestli bude nastavovat na tlumic 30% na tom HT, tak ho bude pekne bolet řiť.

                      0 0
                      • Gwaihir  

                        A na kolik nastavujes sag na ht?

                        0 0
                        • novas752  

                          Na Tlumici? :)

                          Kdyz chces aby vidle fungovala tak 25–30%. Kdyz chces zavodit no sotoline tak 15–25%.

                          0 1
                          • Goob  

                            Sorry, ale to je naprostý nesmysl. Např. DVO doporučuje na Diamondu sag 15–20 % a to je to vidle naladěná na enduro.

                            0 0
                            • novas752  

                              Vyjimka potvrzujici pravidlo. Asi maj jinak udelany pomery komor nez konfekce.

                              Drtiva vetsina trail/en kol je RockShox/Fox. Doporucene nastaveni vyrobce me fakt nezajima, nastavim si to jak chci ja.

                              0 1
                              • Goob  

                                Ne, žádná výjimka. V podstatě všichni doporučují sagy kolem 20 % (nebavíme se o DH).

                                Vlastní nastavení je samozřejmě v pohodě, jenomže ostatním radíš naprosto nestandardní hodnoty.

                                1 0
                                • mirorek2  

                                  Mám na endurku 180/160 sag 30 a 35%, vyhovuje mi to tak :-), kdybych šel na 15%, nedostanu se skoro ani do půlky zdvihu

                                  0 0
                                • allrose  

                                  +1

                                  Opravdu cpe nestandartní sag,ale pravda,že už dlouho..:))

                                  Co je běžnější.je nižší tlak než udává výrobce,často okolo váhy jezdce a méně..samozřejmě u vidle

                                  0 0
                                  • allrose  

                                    ..ale pravda,může to mít své odůvodnění.využití zdvihu s malou negativkou.kdy narůstá podtlak a vzrůstá progresivita..

                                    0 0
                                    • Goob  

                                      … nebo moc utažená HSC, jezdec s vahou příliš vzadu, jezdec neschopný vidli dostatečně nakrmit (tohle jsem právě řešil s Diamondem, pomohla konzultace přímo s DVO a zásah do shimstacku HSC)… cokoliv.

                                      Každopádně šířit moudré rady typu „aby vidle fungovala tak 25–30%. Kdyz chces zavodit no sotoline tak 15–25%“ je na velký červený vykřičník.

                                      0 0
                                      • ra.ma1  

                                        …a otazka pro divaky ;) jaky bude rozdil v chodu stejne vidlice, pod stejnym jezdcem pri „doporucenem“ sagu np. 20%(nebo jakykoliv jiny stejny pro vsechny), ale pri ruznych HTA – 69°;66,5° a treba 64,2° ? k tomu, mame 3 ruzne rozvory, 3 ruzne delky CS,…proste 3 ruzne ramy? Nezacina byt tech 15,20,35% sagu velice relativnich?

                                        0 0
                                        • Goob  

                                          Taky záleží na tom, jestli děláš test na parkovišti nebo z pořádného kopce. Na placce bude vidle s položenou hlavou tupá, samozřejmě. Atd atd.

                                          Tvrdit „nízké sagy jsou chrtí a vysoké sagy jsou pro funkční vidle“ je prostě kardinální blbost, stejně jako tady házet nějaká hausnumera „takhle to nastav a profit“. V podstatě všechny vidle a rámy (v dané kategori), co jsem viděl, se drží s doporučenými hodnotami kolem 20 %.

                                          0 0
                                          • Atilla  

                                            Spíš se udává na SAGu 20% začít ladit. Osobně vozím na lyrikovi cca 25% Možná bych to mohl doladit tím, že bych ubral jeden token a zvýšil tlak, ale takhle mi to vyhovuje. Prostě SAG je jedna věc, preference druhá.

                                            0 0
                                            • ra.ma1  

                                              Jsem na tom podobne…posledni dobou, zkousim na grip2 ubirat vzduch a priviram hsc,lsc,hsr a oteviram lsr,…tokeny to co bylo +2..a je to uplne jina dimenze bikingu a chodu vidle alespon podle exPika

                                              0 0
                                            • Goob  

                                              Já jsem na Diamondu skončil na 22, a úměrně s tím mám tedy i měkčí zadek.

                                              No, nicméně když se vrátíme k úplně původní diskusi (a nevím, co má Thorx teda aktuálně za rám, píše jen XC/Trail HT): pokud to není nějaký Kingdom či podobná zvěř, neumím si na běžném HT s F32 představit sag 30–35 %. To už musí dělat strašná zvěrstva s geometrií, ne?

                                              0 0
                                          • ra.ma1  

                                            Treba pro nektere ramy Transition se myslim vzadu na tlumaku doporucuje 40%(oproti castym trail/en 30%)…ale to neni vidla,ze…

                                            0 0
                                • Gwaihir  

                                  Mě teda můj rockshox recon by mi se sagem 15–20%, tj. 15–20mm přišel hrozně moc tvrdej. Mám bolavé zápěstí a pořád hledám něco, jak to vylepšit. Napadají mě zatím jen gripy, rohy a měkčí nastavení vidlice.

                                  0 0
                                  • novas752  

                                    Tlak v pláštích

                                    0 0
                                  • ceo  

                                    Na bolavá zápěstí je mega důležité nastavení rebound. Když ho necháš do rychlá, bude vidlice kopat do rukou a zápěstí bolet. U RS jsou už 2 kliky hodně velký rozdíl

                                    0 0
                    • hrota  

                      Jo, no já to měřim dycky ve stoje, neberu to jako dogma :) Ale je fakt, že toho tolik z kopce naježděno nemám. Takže to můžu dělat špatně :D

                      0 0
                    • novas752  

                      No v sede… takze ve stoje 30 predek 25 zadek. Kdyz je hlavni naplni jizdy jizda z kopce, sag se meri ve stoje, hrudnik v ose krku vidlice.

                      0 0
                      • Goob  

                        To je teda hodně, hodně nestandardní nastavení. Nevím, co máš za kolo, co jezdíš atd., ale 99 procentům lidí by tohle nefungovalo.

                        0 0
                        • hrota  

                          Omlouvám se za mystifikaci, tak nějak mi uteklo, že 40mm ze 160 je 25%… tudíž to ladim nějak zhruba okolo téhle hodnoty :) Akorát, že je to nekonečný boj, vzhledem k tomu, že se stejně jako thorx průběžně odlehčuju.

                          0 0
    • palo7  

      Dotaz: vidlice RS Revelation se mně pri nastavení sadu na cca 25–30% navrací do plného vysunutí. Je zanořena na cca 10%. Když přizvednu kolo, tak vyleze, jak zatížim zase zůstane těch cca 10% zalezlá. Když ji nafoukam víc, tak ok, ale pak je moc tvrdá.

      0 0
      • kubad  

        možná otázka přepouštění pozitivka/negativka

        vyčistit promazat vzduchovou část

        0 0
      • Mereck  

        Jo, to bude asi špatný tlak v negativce. Jednou mi to udělala Reba.

        0 0
      • mirorek2  

        nebo máš podtlak v nohách, pokud se vidla po rozborce nahazuje nenafouknutá… stačí zkusit zip páskou pod stíráky, jestli se tlak vyrovná

        0 0
      • novas752  

        Přetlak v negativce. Odšroubuj šroub zespoda vzduch nohy, hluboko je tam utopený ventilek – stisknout a vypustit.

        Vyšroubovat vrchní ventilek, kápnout tam 2–3ml oleje, zašroubovat, nafouknout a každých 30psi propružovat. Pokud nepomůže tak rozebrat vyčistit namazat celou vidli.

        0 0
        • palo7  

          kolo je v záruce, mám do toho hrabat sám, nebo řešit jako reklamaci?

          0 0
          • mirorek2  

            Vidlice byla na servisu po 50/100 hodinách?

            0 0
            • palo7  

              Ne, ještě nemá skoro nic najeto. Na kole je cca 500km a v servisu bylo na seřízení po 100km

              0 0
        • Atilla  

          Třeba v DebonAiru nic není a osobně si nemyslím, že bych ten ventilek našel u SA. Ventilek tam je, ale mezi pozitivkou a negativkou.

          0 0
    • ra.ma1  

      Jordi z Foxu radi https://m.youtube.com/watch?…

      0 0
    • milan1  

      Protože jsem zde přímo jmenován, tak se vyjádřím k tomuto problému.

      Kdesi v předchozím vláknu je uvedeno Thorxem moje vyjádření, že nedokážu splnit jeho požadavky, protože jsou neadekvátní k možnostem jakékoliv vidlice. To bylo mnou uvedeno v komunikaci s ním ještě před koupí a text uveřejnil Thorx zde v jiném vlákně. Před koupí probíhala dalekosáhlá diskuze plná dohadů. Přesto jsem se v této diskuzi nedozvěděll, že chce vidlici použít na hartail s extrémě položeným hlavovým úhlem a že jeho hlavní požadavek je na užití rovnající se klidnému XC ježdění.Vše probíhalo stylem Thorx dotaz a já odpověď na téma, které nastolil.

      Thorx stále hledá měřitelné hodnoty, které když, jak si představuje dodrží, tak dosáhne toho, co požaduje.

      Protože jsem s Thorxem vedl velice obsáhlou korespondenci a vedu i nadále a navíc vidím zdejší dění, trofnu si tvrdit, že znám jeho požadavky a představy.

      I když mu odpovím na velice jednoduchou věc – token, několikrát, zde prostě uvede, že mě ani po několikeré mé odpovědi nevěří. Vysvětlete mu prosím, že kontrola je velice jednoduchá ale jeho problém to neřeší.

      Problém, na který upozorňuji je příliš položená geometrie kola a také způsob užívání. Není v mých silách na dálku vyřešit tyto parametry, kterým je i správné využití v odpovídajícím terénu.

      Nyní je pro Thorxe rozhodující měřitelný sag a využívání zdvihu. Sag samotný není ukazatelem citlivosti, kterou hledá, je to hodnota, která je přibližná a například u RS vidlic s novým solo airem nejde ani správně dosáhnout.Přesto si nikdo nestěžuje.Citlivost je něco, co zde mnozí znají, byla probírána dříve a také vysmívána. Citlivost jsou prostě celkové odpory vidlice a sag je zjednodušeně, výsledkem nastavení negativní pružiny a použitého tlaku..Na citlivost má právě vliv i velice položená geometrie.

      Thorxovi jsem jako poslední nabídl, že nejlepším způsobem je přijet ke mě, kde spolu otestujeme jeho užívání za jízdy a pokud je nějaké řešení, které lépe vyhoví jeho užívání, že společně nalezneme nejlepší provedení.

      Z komunikace na dálku to prostě nejde, protože když upozorním na vliv geometrie, a případně i jízdy a využití v terénu, tak řešením může být snížení tlaku, ( dosáhne se nižšího zdvihu, lepší geometrie a pokud je terén mírný a využití neagresivní, tak může vše vyhovovat přesně nárokům – toto je vysvětlení důvodu. Zda došlo ke extrémnímu snížení váhy se mohu jenom dohadovat, protže právě tohle zcela dobře nevyčtu z odpovědi. Odpovědi dostávám takovéto a nejsem schopen porozumět, viz takovýto příklad.

      "Dobrý den, nemyslím si že by příčina problémů byla v úhlu hlavy. Žena má úhel 69.5 a je to to stejné, ale tam tomu ještě dám šanci vidle ještě nebude zajetá nebo vní budou tokeny, nebo bude suchá.

      Od jaké rychlosti by měla vidlice fungovat správně v terénu?

      Co ta negativka byla měněna? Mám dole 28kg, ale myslím si že to nic neřeší protože sag v sedě mám kolem 30% když se postavím tak určitě 40% když ještě uberu vzduch tak to budu mít použitelný zdvih kolem 4cm. Což je směšné".

      Pokud hledá Thorx řešení kterému se mu u mě nemohlo dostat, tímto upozorňuji, že jsem mu ho takto nabídl.

      0 0
      • Goob  

        Ten člověk hlavně nerozumí tomu, jak funguje odpružení. Obecně. Vizte ty kydy o „použitelném zdvihu“.

        0 0
        • milan1  

          Mám ještě jeden postřeh, kterému se mě nechtělo v mailové komunikaci uvěřit. Thorx, totiž zde přesně uvádí svojí váhu 78 kg ale ode mne objednával v lednu vidlici s parametry 140 mm zdvihu a pro váhu jezdce 111 kg. Pokud dosáhl takového úbytku lze jenom gratulovat ale pro nastavení vidlice nastaly dost výrazné změny, Toto zde není nikomu, kdo radí známo a já tomu v mailu, který cituji zprvu stěží uvěřil. Jenom upřesnění zde, mě v tom utvrdilo.

          0 0
          • Cemik  

            Lituju že jsi s ním musel něco řešit.

            0 0
          • plzakj  

            Podle toho, co jsem tu na foru od nej cetl, tam opravdu zhubnul nekolik desitek kg za kratkou dobu.

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
    • THORX  

      :D 111kg bylo vč výbavy bez 105.5kg teď mám 78,3kg bez výbavy. V neděli další vážení ale teď jsem na dovolené tak prasím :D Jinak že jste nevěděl že je to na HT nevěřím protože jsem vám to určitě nejednou napsal. Děkuji za nabídku že by jsme se na to podívali osobně, ale do Kladna nejedu. Jinak co vím tak nejsem jediný ským jste vedl nespokojenou řeč, ale tak to je jedno.

      0 0
      • milan1  

        Dám klidne celou korespondenci s Vámi k dispozici.

        Bylo by zajímavé zjistit, čím jsem zrovna Vás mohl popudit, že si stěžujete na komunikaci se mnou. Věnovat se Vám do takových detailů, které jste požadoval a bylo opravdu nadstandartní a přestože jsem Vás upozorňoval, že Vaše představy nejsou reálné a že je nedokážu splnit nějenom já ale žádná vidlice, tak přesto jste vidlici ode mne objednal. Tomu nerozumím, Mezitím jste tady dal k dispozici informaci ode mne právě o tom, že nesplním Vaše nereálné požadavky a opět, přesto jste vidlici objednal. V celé korespondenci není rozhodně ani zmínka o užití na hardtailu, nikde není také dotaz na vliv geometrie. To, že nemá geometrie vliv je vaše opakování, které tvrdíte a nepřijmete.

        Když jste začal novou fázi o nastavení neinformoval jste mě o tom, že došlo k tak extrémní snížení hmotnosti. nějak to nepovažujete za důležité. Jenom tak mimochodem se zmíníte v takových zvláštních souvislotech, že to bylo těžko k neuvěření.

        Nechte posoudit kohokoliv, jak Vám bylo ublíženo a klidně zobrazte celou naší korespondenci.

        0 0
        • THORX  

          Dívám se na maily a hned ve dvou se o HT zmiňuji. Hned v prvním uvádím název kola Versus 2018 a pak dále píšu o HT vlastnostech.

          Nevím co řešíte. Až vám vidlici po sezoně pošlu tak ji překopete na mou aktuální váhu. Toď vše jestli už nic víc vymyslet pro lepší citlivost a lineárnost vidle neumíte. Já jsem měl za to že odpružená vidlice má pracovat za všech jízdních situací. Tedy žehlit i méně náročný terén tak aby jízda byla pro mě komfortní ne že na HT budu skákat 2m dropy a projíždět kořenové úseky 30km/h+ abych využil potenciál odpružené vidlice.

          Na úhel nehraju, vliv max 20%.

          0 0
          • Atilla  

            To ale není vidlicí, to je tebou. Mám 200mm vidlici s maximální citlivostí a stejně z ní bolí ruce a stejně to drncá. A víš proč? protože vidlice má zdvih jen těch 200mm max, ale ruce a nohy mají toho zdvihu o hodně více.

            0 0
            • THORX  

              Pak by se nemělo horské kolo tak jmenovat, když nezvládne klidnou jízdu v sedle po polňačce s pár oblázky tak abych nebyl vyklepaný jak startka. A to vše na +kách.

              0 0
              • Metrick  

                A nemůže být problém v kombinaci relativně velkého úhlu HT, typu a charakteru vidlice (na lesní štěrkové cesty asi netřeba něco jako auron skoro je to na škodu) a přehnaného ocekavani co udělá TT tuning?

                0 0
                • novas752  

                  Na lesní cesty je auron sice dělo na komára, ale žádná jiná vidlice stejně na drobných nerovnostech pohodlnější není. Vliv HA je podle mě zanedbatelný, vždyť je to v extrémech rozdíl třeba 63 vs 71°, takže 8 maximálně a většinou tak 4°, a to podle mě v citlivosti vidlice nic moc neudělá.

                  0 0
                  • Baba-Ji  

                    to by ses divil, jak chodi vidle „postavena“ a „podkopla“. Zkus si vlezt na nektere sjezdaky, tam se ti vidle skoro ani nezanori do SAGu, kdyz vlezes na na rovine na kolo .

                    1 0
                    •  
                      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                      0 0
                    • Goob  

                      +1. Vliv HA je hodně velký.

                      0 0
                    • puka  

                      To stejné jsem včera řešil se sedlovkou – kvůli ostrému úhlu mi nechtěla sedlovka zalézl dolů, protože jsem na ni netlačil kolmo. :D

                      …takže snížit zdvih, zvýšit úhel, hodit dozadu větší kolo, odfouknout to kolo, esi extra chunky gripy a pohodlí by se mělo dostavit.

                      0 0
              • novas752  

                Na hardtailu máš i ruce vyklepaný vlivem zadního kola, vidlice v tom může být docela nevinně.

                0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
          • pepek  

            Takový sympatický zákazník vždy potěší.

            0 0
          • milan1  

            Komunikace je velice obsáhlá ale ani po zběžném přečtení pro oživení jsem nenašel zmínku o typu kola, prosím upřesněte mě datum mailu, rád se podívám, kde je ta zmínka a obzvláště, kdy řešíme problematiku hardtailu.

            0 0
          • milan1  

            A ještě k poznámce, že neumím nabídnout více citlivosti a lineárnosti vidlice.

            Ano, neumím měnit přírodní zákony, jsou určité meze, které prostě překročit nejdou a když nejsou respektovány rady, které mají podstatný vliv na provoz, tak se situace ještě navíc zhorší.

            Myslím, že jste nespokojen dokonce s FOXem Vaší ženy a to má lepší geometrii.

            Prosím napiště podrobněji zkušenosti s tím FOXem a možná přijdete na to, že opravdu není žádná vidlice ani ta drahá, která by splnila Vaše požadavky přesně tak, jak jsem Vás již upozorňoval. A přitom dokonce máte ten FOX i v optimální geometrii, kterou jak píšte má FOX na 69.5 stupních hlavového úhlu.

            Chci tím předejít možné nespokojenosti, kterou očekáváte případně od nového nastavení.

            0 0
            • Goob  

              Já bych věděl. Někde tady vedle je mladý kluk, který si v patnácti zbastlil vlastní steampunkovou patronu. Takže poprosit a udělat zavěšení na listových perech, popřípadě torzky. Ale netlumit. Nebo koupit Lauf. I když všechny tyhle systémy vlastně mají nesmyslný sag, takže nevyužívají zdvih. Bude to chtít nějaké magnetické zavěšení tedy.

              0 0
              • milan1  

                popíšu jenom k tématu straumpunkt patrona – kdyby měl někdo o podobnou tvorbu zájem, je zde jeden přímo vhodný díl a možná je i s negativkou, která je potřeba, kdyby ne, tak pístek tam je a precizní povrchové zpracování, zbývá jenom horní zátka a ventilek

                http://bike4u.cz/…pistem-20411?…

                0 0
            • THORX  

              Příští kolo ne full ale silnička na co kolo s X tlumiči když je to jen na parádu:) Aurona jsem si vybral kvůli cena vs výbava + lineárnímu chodu který chválili v testech takže jsem myslel že Auron vyřeší všechny mé problémy.

              TT chcete ty emaily přeposlat na mail nebo je mam nahodit zde?

              0 0
              • PENE  

                Tve problemy asi vyresi jen ta silnicka. Mozna te to prekvapi, ale jsou lidi, kteri horske kolo pouzivaji i v adekvatnim terenu ke kolu.

                0 0
              • milan1  

                Zde stačí uvést jenom datum mailu, já už si ho potom najdu.

                Tady by bylo ještě vhodné popsat a srovnat zkušenosti s tou vidlicí FOX, která má správnou geometrii, pomůže to hodně v rozlišování a zpřesní to možné odpovědi.

                0 0
              • hrota  

                Hele na ty oblázky a štěrk je silnička na 25–30mm obutí celkem v pohodě, popravdě letos věnuju víc času silnici a bandit nějak stojí v koutu…

                Ale k věci, koupil sis vidlici, která je určena na hrubší zacházení a v kombinaci s hlavovým úhlem prostě na polňačce nefunguje. Stejný hlavový úhel má můj bandit, který je víceméně enduro mašina, tzn nediv se, že to prostě nejde tak, jak chceš, všichni ti to říkají, ale ty to odmítáš pochopit. Btw vzduchová vidle nikdy lineární nebude, prostě tu fyziku neobelstíš, ale to už píše milan výše.

                0 0
              • milan1  

                Rád tady upřesním podklady, které mě Thorx zaslal, má pravdu v jednom zmínil se o kole ale v oddělené komunikaci, kdy se mnou řešil vidlici RST, původní na svém kole.

                První naše komunikace byla ohledně jeho vidlice RST a zde jako jediná je opravdu zmínka o kole ale neřešilo se kolo, řešila se vidlice a mimojiné její přeplnění olejem v servisu, které mu omezilo zdvih, požadoval po mě jistotu, že mým případným zásahem na RST dosáhne využití zdvihu na 99%, což jsem mu nepotvrdil. Ukončení této komunikace přišlo ve chvíli, kdy jsem navrhl telefonický kontakt, že takhle to nejde a dostal jsem odpověď, ať mu tedy zavolám. To jsem samozřejmě odmítl a navrhl aby takto oslovil svého prodejce, že on jediný má mít sám zájem aby vyřešil jeho spokojenost, případně nedostatky jeho servisu.

                Následovalo až nové jednání, které začalo 18.10 a v něm se začíná jednat o koupi vidlice ode mne, mailová komunikace nenavazuje na pžedchozí a není v ní jediná zmínka o typu kola. Představa, že jednám pouze s jedním zákazníkem a že si pamatuji automaticky celou předchozí korespondenci je mylná, nevěděl jsem na jaké kolo je určeno a odpovídal na dotazy tak, jak mě byly předkládány požadavky, Komunikace byla dosti obsáhlá a zde jsem i uvedl, že představy o funkci jsou takové, že je nedokážu splnit. Nejenom já ale nikdo, Že prostě není vidlice, která by vyhověla Thorxovým představám o funkci. Pro upřesnění hlavní požadavky tehdy byl aby vidlice využívala svůj zdvih na maximum a aby se přitom nenořila pod brzdami. Tuto informaci zde v jiném vlákně vyvěsil, jako ukázku, jak s ním jednám.

                Zhruba tohle je vysvětlení k tomu, co probíhalo a jak jsem prý měl vědět, že jednáme o osazení na konkrétní kolo

                0 0
              • ceo  

                Jenže linearita je přesně to, CO ty nechceš. Ty chceš obrovskou progresivitu na konci. Aby běhala velmi měkce 80% zdvihu a až na konci ztuhla.

                0 0
              • ceo  

                Thorx celý problém je v tom, že chceš zelený průběh a Milanovi sis řekl o červený

                0 0
                • puka  

                  A ještě chce vyndávat tokeny. :))

                  0 0
                  • ceo  

                    Přesně.

                    Podle mě totiž neví, co znamená lineární průběh. A progresivitu považoval za škodlivou. Ono to tak dost často vyznívá v testech kol, ale v tématu zadní stavby a tam jde hlavně o oporu ve středu chodu.

                    0 0
                    • ˘Ö˘ Krab  

                      Potíž bude, že moc čte bike fórum. Ty rozumy má skoro všechny odtud.

                      Ještě nepadla jedna věc: jakmile se nastaví hodně „pohodlný“ vzpřímený posed, je většinou zatížení vidlice tak malé, že fungovat ani při nejlepší vůli nemůže. Ani pluska pak nejsou všemocná.

                      0 0
                • milan1  

                  Už nechci moc tohle téma rozšiřovat, dole jsem se hodně rozepsal o možnostech pro Thorxe.

                  On si neřekl o nějaký speciální provedení, speciální provedení pro něho a jeho požadavky by mělo teprve vzniknout a to tak speciální, že to nikomu jinému nevyhoví. Prostě každý běžný jezdec, který by se stejnou vahou skočil na jeho kolo a jel agresivně v terénu, tak by chodil po dorazech. Požadavek Thorxe na maximální využívání zdvihu je totiž velice zrádný a s plnit ho, když není ježděno v adekvátním terénu je obtížné.

                  Danou vidlici vždy stavím podle údajů váhy jezdce a požadovaného zdvihu a předpokládám, že bude užívána tak, jak je jí určení.Vidlici kterou má nyní byly staveně na zdvih 140 mm a váhu jezdce 111 kg!. Nic speciálního, speciální jsou jenom tyhle nové požadavky. To, že nejde splnit nenoření se pod brzdami a plné využívání zdvihu jsem již uvedl. Případné nové nastavení se bude extrémě nořit pod přední brzdou.

                  Problém Thorxe je v tom, že chce používat hardtail, postavený pro rychlou a agresivní jízdu, stavěný na velmi dobré držení stopy ve větších rychlostech a chce od něho aby žehlilo malé nerovnosti v pomalé rychlosti.Před­stava, že vyšší zdvih a především na hardtailu může přinést zvýšený komfort je mylná.

                  Používání termínů, jako lineárné a progresivní mu bohužel nic prakticky neříká, tady nejde požít žádný způsob, jak to vysvětlit.

                  Nabízel jsem mu jediné řešení a to je přímé testování a vyzkoušení na místě.

                  Našel bych i řešení, jak nejlépe přenastavit pro jeho nové potřeby dané mimochodem i výrazným snížením váhy. Navrhl bych aby na kole jel ten svůj běžný terén a po jízdě mě zaznamenal, jakého nejvyššího zdvihu dosáhl. Když by mě potom vidlici zaslal, odměřil bych sílu, která ukáže maxima, které v daných podmínkách dosahuje a potom bych mu mohl udělat jedno speciální provedení, kde by křivka průběhu byla co nejplošší a maxima, kterých dosahuje svojí jízdou bych posunul co nejvíce k maximálnímu zdvihu.Ve tvém obrázku přibližně místo modré křivky spíše tu zelenou.

                  Zároveň bych mu doporučil aby chtěl snížit zdvih pro nápravu geometrie, zhruba na 100 mm a takto by šlo změnit nejenom nastavení ale celé zaměření kola, které je právě v základu k požadovaným vlastnostem chybné.Snížení zdvihu by velmi řešilo požadovanou citlivost.

                  Toto je maximum, co by nejlépe splnilo požadavky na vlastně turistické XC užití, které požaduje. vše má ale své hranice a když si stěžuje i na FOX, se správnou geometrií, tak musím připusti, že ani tohle nemusí splnit představy.

                  0 0
                  • ceo  

                    Narážel jsem na odstranění tokenu. Tím tomu imho dal korunu.

                    Ad noření pod brzdami. Jak to dělá RS? Mám od tebe Epicona 120mm a na druhém kole RS Revelation 32 140mm. Revelation se pod brzdami noří tak 10× méně. RS to nazývá rapid recovery. RS nemá tak máslový chod, asi bude mít i větší odtrh, ale subjektivně chodí od nova pěkně, rozhodně nemám potřebu ji nějak upravovat a přece se pod brzdami i tahle poměrně základní vidlice chová dost příkladně a zůstává ve zdvihu. U Epicona jsem s tím dost bojoval, propadala se do zdvihu a utažením low speed komprese přicházela o citlivost.

                    Je to jen dotaz, ta 2 vidlice nejsou úplně srovnávat. Třeba tuhosti je RS na tom o třídu lip a navíc je jedna na HA 69 a druhá na 67. Jen zrovna udržování zdvihu pod brzdami má RS hodně dobře vyřešené.

                    0 0
                    • milan1  

                      Token samozřejmě musel mít odstraněn, zkrácený zdvih na 140 mm a váha 111 kg jsou jednoznačné hodnoty, kdy tam být token nemůže.

                      Nevím, jaké máš osazení s těmu odlišnými úhly ale kdybys měl zcela totožný bike a na něm dva různé úhly 69 a 67 a použil zcela stejné vidlice, rozdíl v citlivosti bys jistě už poznal ve prospěch strmějšího úhlu. Tyto hodnoty už jdou rozeznat ale za přesných podmínek, které popisuju. Vlastně šlo by to tak, že bys zkusil jízdu na 100 mm zdvihu a potom přenastavil vidlici na 140 mm, je to vlastně obrácený postup, který navrhuju jako řešení u Thorxe.

                      LS komprese hodnoty při brždění neřeší. Intenzivní brždění je tak jednoznačně silový prvek, který pusobí dlouhodobě, že si s ním daleko slabší hodnota, kterou přidává kompresní útlum neporadí. Propadání pod brzdami určuje hlavně průběh pružiny, který uvádíš na grafu, jedena z tvých ukázek je plošší a níže položená, druhá musí být strmější.

                      U RS která se ti nenoří do zdvihu nedosahuješ takového využívání zdvihu za stejných podmínek.

                      A k tuhosti, RS ná velmi dobře řešenou osu a v krutu překonává všechny značky, neměřil jsem, tato měření prováděl německý Bike magazín. Naopak Suntour vynikal v pevnosti v předozadním směru a je to dáno konstrukcí kluzáku, kdy trubky jsou nahoře u korunky zesílené. Proto taky nejde vyndat pístek horem, ale u RS i například FOX to jde.

                      0 0
                      • ceo  

                        Jak říkám, nechci srovnávat. Jsou to různé vidlice na různých rámech xc/trail a AM/EN a podle toho jsou užívány. Jen jsem se ptal na to, proč se RS nenori a jestli tak jde nastavit i Suntour.

                        Subjektivně bych řekl, že je RS tužší i předozadně pod brzdami. Ale přít se o tom nebudu.

                        Mně je Suntour hodně sympatický a i přes chválu uvažuji o výměně RS právě za Suntour (chtěl bych větší zdvih a při náročnějším použití už nestíhá). Níže jsem se ptal na srovnání Auron vs Durolux. Jak se Durolux chová v AM použití a čím to je, že ač má 36 nohy stejně je lehčí.

                        0 0
                        • milan1  

                          Nový Durolux je opravdu nepatrně lehčí, než Auron, je to dáno hlídáním každého detailu, jsko příklad uvedu Auron na počátku měl velmi hezkou a zdobnou část kolem přední osy. Nový Durolux je na pohled tady nejvíce odlišný, žádné zdobení, čistá účelovost, takto zhruba se dá popsat, jak ale konkrétně každý detail, který k tomu přispěl neznám.

                          Měření tuhosti vidlic neprovádím přebírám jenom z Bike magazínu.

                          Noření pod brzdami a využívání zdvihu jsou silové záležitosti, kdy jedna je provázána s druhou. Přitom samotné využívání zdvihu jenom překážkami může být omezeno kompresním útlumem protože se jedná o rychlé a krátkodobé rázy na které je právě kompresní útlum uzpůsoben a zde ukáže svojí práci ale na noření při brždění nestačí.

                          0 0
                          • ceo  

                            A má smysl za této situace uvažovat na zdvihy 140–150 o Autorovi? Durolux je lehčí, tužší, dokáže jít na větší zdvih. Cenový rozdíl zanedbatelný

                            0 0
                            • milan1  

                              Jestli nerozhoduje vyšší cena, tak zkus Duroluxe.

                              0 0
                              • ceo  

                                Jak to je u něj s nořením pod brzdami při nastavení na EN použití?

                                Láká mě možnost ho vozit na 150 a když by člověk jel do většího BP, tak vyhodí token a má to na 160.

                                Oficiálně se neprodává, ale podle recenzí jde snížit i na 140 (3tokeny)

                                0 0
                                • milan1  

                                  Token je stručně prvek kterým se zmenšuje objem vzduchové komory ale výška vidlice zůstává, token výšku vidlice nemění.

                                  Jinak jakákoliv vidlice s negativní ocelovou pružinou jde po rozebrání přestavět na jakýkoliv zdvih v neomezeném rozmezí až do jejího maxima. Podložny určují přitom pozici negativky. Nové systémy solo air, které teď nastupují ( RS – FOX) tuto možnost nemají, řeší se jedině výměnou celého dříku s pístkem.

                                  A stále to noření pod brzdami, jde řešit přehuštěním vidlice, efekt je zcela stejný, vidlice není schopna využívat zcela zdvih ale na oplátku se zase tolik nenoří pod brzdami.

                                  0 0
                                  • ceo  

                                    Možná si nerozumíme. bavím se o tokenu (spaceru) jak je vidět na tomto videu https://www.youtube.com/watch?…, Ne o tokenu ovlivňujícím velikost komory.

                                    To noření je pro mě zásadní. Je mi jasné, že trochu se nořit bude vždy, ale u současné RS je to minimální a chodí celý zdvih. možná je přefoukaná i když tlak mám nastavený podle kalkulátoru Treku. 90% času chodí tak do 120mm, poslední 2 cm si nechává na opravdu velké rány, ale i tam ji 2–3× na náročnější vyjížďku pošlu. Za mě je tohle úplně OK, tupost nepociťuju.

                                    0 0
                                    • milan1  

                                      Narazil jsem tady na spoustu přebíraných informací, které jsou mnohdy mylné a které mě inspirují k napsání obsáhlých článků.

                                      Token je jedním ze samostatných témat, ona je teď taková doba tokenová. Kdekdo dává na net návody, jak správně nastavit velikost tokenu a návody hovoří jasně, je to proto aby se využíval maximálně zdvih. Ten maximální zdvih a jeho správné využívání má ale stále v rukou jezdec tím, jak nahustí vidlici. Dříve zde šlo přečíst, vzduchovou vidlici si naladíš prostě tlakem a máš hotovo, vyhoví to každému, což nebyla úplně pravda. Je to toti ž vždy celkový vliv velikosti komor, síle negativek a tlaku, vše je vždy provázané do jednoho celku. A proč vlastně vznikly tokeny, to je jednoduché, protože nastoupil nový systém a tím je nové provedení solo airu. Nový solo air totiž zaručuje při každém tlaku stále stejný a přesný zdvih, protože má pevný pístek, který přepouští tím, že přeběhne kanálek ve stěne kluzáku a ten kanálek ve stěně kluzáku tam je stále na stejném místě a nejde prostě změnit jeho poloha. Jak ale měnit zdvih? No zdvih jde měnit jedině tak, že se musí použít delší dřík, na kterém je pístek. Ten se ale musí nově zakoupit. Ale co se stane tímhle přístupem s velikostí vzduchové komoroy? No vůbec nic, Zůstane stejná, jako při zdvihu, který byl nižší a nyní by na vyšší zdvihu potřebovala komora zvětšit. A právě na tohle je důvod pro ten token a tím se manuálně upravuje ( komora byla původně navržena větší a její objem snižoval token) Změna velikosti komory spulu se změnou zdvihu, to se prostě u starších systémů dělo automaticky. Všechny předchozí vezŕze ať už solo air s pohyblivým pístkem, nabo dual air a nebo negativní ocelová pružina vždy se změnou zdvihu mění i velikost vzduchové komory. Token je především na tohle ale řeší toho i více. Konečně se totiž začíná pracovat nejenom s tlakem ale i s velikostí komory s čímž pracuju právě od počátku a navcí pracuji i se sílou negativní komory, kterou nový solo air zcela neřeší. Celek totiž dotváří i práce negativky a kdyby byl tokem i v ní, potom by bylo ladění úplné a plně srovantelné s možnostmi ladění negativní ocelové pružiny. Ukazatelem pro každého, co se vlastně děje v celkovém výsledku je graf charakteristiky pružiny, který jsem zde kdysi snad prosadil.Práce negativní pružiny se projevuje na počátku zdvihu někdy až do první třetiny, zbytek je potom záležitostí velikosti komory a tlaku.

                                      Vidlice ode mne tedy měla vždy ono základní naladění, které se dnes hledá tokeny a to pro každého pro udání jeho váhy a požadovaného zdvihu. Dost zarážející pro mě bylo, že nejeden jezdec který měl vidlici ode mne považoval za nutné řešit své vlastní nastavení tokeny a jakoby každý zapoměl, že má v rukách to nejjednodušší, co může a to je tlak vzduchu. Když máš naladěn řekněme si ten nejoptimálnější základ, ke kterému se musí jiní dopracovat laděním tokenů, tak máš pořád a vždy možnost přidat, či ubrat tlak ve vidlici a nehledat pomoc díky návodům, které hovoří o tom, že jedině správný token ti pomůže. Tohle není na tebe, je to obecně k celému zdejšímu dění.

                                      A tady ještě přidám doslova směšnou záležitost, zatímco systém negativní pružinky a tedy systém který užívá Suntour tuto záležitost tokenů nepotřeboval, tak jí přesto zavedl. No, nosí se to a lidi si to žádají. Kdyby měli vlastní názor a představu jaké mají výhody a nevýhody a stavěli to ve své prezentaci mohli by vyzdvihnout přednosti. Tyto přednosti jsou ovšem pracnější a rozhodně pro uživatele složitější. Systém s negativní ocelovou pružinkou má totiž i své výhody, neladí se totiž jenom pozitivní vzduchová komora ale i negativní a zde nový systém solo air nemá žádnou možnost, tlak se v komoře samozřejmě mění ale objem komory je daný a neměnný. U takové Reby je dokonce tak malý, že běžně nevyhovuje, protože díky úspoře váhy a zkrácení kluzáků již nenabídne dostatečný prostor ale zaměření kola na závodní XC tohle může přijmout jako výhodu. Vše se projevuje na počátku zdvihu, kdy negativní komora tedy pružinka se rychle vyčerpá, nemá dostatčnou sílu v delší dráze a je to znát v první fázi zdvihu.,

                                      Takže na závěr k ladění existuje velké rozpětí vah a požadovanáých zdvihů aby vidlice s jedním nastavením a jenom tlakem vzduchu vyhověla všem není možné. Každý systém má své výhody a nevýhody ale z mého pohledu maximum možného pro naladění nabízí ocelová negativní pružina, kdy je možné volit několik pružin pro různé váhy, možnost naladění velikosti vzduchové komory a určit pro systém vhodný tlak, tohle je přesně to, co dělám od samotného počátku, kdy ještě neexistoval žádný název token. Tohle je jedna z částí ladění vidlice.

                                      Tenhle postup je ale přiznám se pro běžného uživatele pracnější. Nevýhodou solo airu naproti tomu je že nejde jednoduše měnit zdvih vidlice a je to i finančně náročnější a jenom v rozpětí, které dá k dispozici záměnný díl. Když se vezme přístup výrobce, který hledá to uživatelsky nejjednodušší řešení, kdy jde i jednoduše ukázat, jak naladit tokenem aniž by se zabíhalo do složitostí funkce, tak tím nový systém solo airu rozhodně je.

                                      0 0
                                      • novas752  

                                        RockShox pracuje s velikostí negativky výměnou air shaftu za Debon Air verzi, což je větší negativka propojená i do vnitřku dříku. Ještě větší negativka se dá sehnat od Vorsprung – Luftkappe (jejich řešení zároveň zmenší objem pozitivní komory).

                                        0 0
                                        • milan1  

                                          Nepracuje, napravoval tím původní málo vhodné nastavení.

                                          0 0
                                      • Goob  

                                        Vetřu se sem s jedním dotazem. Mám bazarovou Rebu RL (26" 100 mm) dualair na dětské kolo. Naschvál jsem koupil dual kvůli foukatelné negativce, dcera váží 30 kg. Asi chce servis (minimálně oleje a vyčistit) , ale nejsem schopen ji nastavit na její váhu. Ta vidle je totálně tupá na malé rány (které u dítěte řeším jako cíl č. 1) a při cíleně velké ráně (naskočení do malé komprese) si vezme tak 2 cm zdvihu max. To jsou Reby tak nežravé? Bral jsem je jako téměř ideál na dětské kolo.

                                        Nevím ani, co je to za rok, má ještě remote, který je bez lanka v otevřené pozici. Pardon za totálně vidlácký dotaz, ale xc vidli tohohle typu jsem měl v rukách naposledy někdy v roce 1998 a byla to Judy SL :D.

                                        0 0
                                        • milan1  

                                          tohle dokáže odpovědět každý, nafoukáním negativky řešíš počátek zdvihu. Když je ale vidlice bez servisu mohou být odpory vidlice takové, že ani správné nastavení nestačí, dále je to už o individuálním stavu vidlice.

                                          0 0
                                          • Goob  

                                            Já vím, jak funguje negativka atp B). Ale překvapilo mě, jak je ta vidlice necitlivá při nízkých tlacích. Asi je bez servisu, holt si hodím vedle Diamondu ještě Rebu (to jsem přesně nechtěl).

                                            0 0
                                            • kubad  

                                              Sorry ale co cekas od suché neservisovane vidle!

                                              0 0
                                              • Goob  

                                                Sorry, ale jak mám vědět, že je suchá neservisovaná? Gufera čistá, kluzáky čisté a s filmem. Omfg.

                                                0 0
                                                • MatS  

                                                  Jako koupit vidli na bazaru a ani ji nerozhodit, abys videl v jakem je stavu, je celkem odvaha. Maloktery prodavajici bude davat vidli pred prodejem na drahy servis :-)

                                                  0 0
                                                • kubad  

                                                  Se do ni podívám a nefnukam na BF , ze ti vidle z bazaru nechodí

                                                  Pokud není čerstvé po servisu, tak komplet servis je rozumné , u bazaru při nákupu je potřeba s tím kalkulována

                                                  A modlit se ze je vevnitř OK

                                                  0 0
                                                  • Goob  

                                                    Ona chodí. Na tlacích pro dospělého je v pohodě, odtrh jako F32 (Diamond i Pike, co mám doma, jsou jinde teda), rebound funkční, gate taky.

                                                    Kristepane ptal jsem se, zda je normální, že tahle vidle při ultranízkém tlaku moc nezobe, a dozvím se, jaký jsem debil, že jsem ji při nákupu nezkoušel a nerozhodil. Že jsem nedržel hubu.

                                                    To není osobně na tebe reakce (abych nebyl za prudiče, co si neváží rady). Stačilo mi prostě „není to normální, chodí super při nízkém tlaku, rozhodit, servisovat“ jako od kluků dole.

                                                    0 0
                                                  • kubad  

                                                    No však ti píšu rozhodit namazat , pokud vevnitř je ok bude i na 30kg ok

                                                    0 0
                                        • tompca  

                                          Mám podobnou, taky bazarovou a když jsem ji koupil, tak jsem ji vyčistil, vyměnil olej a pod klukem 28 kg chodí pěkně. Pozitiva foukaná na cca. 30 psi a negativka tuším na 20 psi.

                                          0 0
                                          • Goob  

                                            Aha, takže suché kroužky, humus a bez oleje. Díky za dávku optimismu, včera jsem byl z toho pěkně kyselý.

                                            0 0
                                            • milan1  

                                              vidíš z odpovědí, každý ti poradí stejně.

                                              Jinak dual air v optimálním stavu je jedno z nejlepších řešení pro dítě. Já mám rekordy i s negativní ocelovou pružinou a to běžně na těch 30 kg a nejníže bylo dokonce na 25 kg.

                                              0 0
                                              • tompca  

                                                Pro druhé dvojče holku mám Epicona 2008 ( původně od Tebe, koupená taky na bazaru, pán od ní měl i původní doklady), a přesně jak říkáš, vyměnil jsem pružinu v negativce ( trochu opruz trefit správnou, ale naštěstí stojí pružiny pár korun) za slabší a pod 27 kg holkou chodí možná lépe jak ta Reba.

                                                0 0
                                      • benobiker  

                                        Krásně sepsané, díky!

                                        Princip funkce SoloAir / DebonAir s drážkou (přepouštěcím kanálkem) v noze vidlice je mi znám. Chtěl jsem se tě zeptat, v jednom vlákně řeším princip negativky u starších Reconů / Sectorů, kdy je použita celá vzduchová patrona „SoloAir“. Několik těhle vidlic jsem měl rozebraných, problém byl s tím, že kopaly jako kůň, zkrátka v negativní komoře nebyl vůbec žádný tlak… Když jsem měl patronu rozebranou, nevšiml jsem si ničeho, kudy by se mohl vzduch z pozitivky do negativky přepustit.

                                        Dostal jsem odpověď od jednoho uživatele, která dává smysl, cituji: „Pistnice je u pistku trochu ofrezovana, nema kruhovy tvar. Tudy proudi vzduch do negativky pres ten cerny derovany krouzek pod pistem. Kdyz jsou vyrovnane tlaky, ventil je otevrenej a obe komory jsou spojene, kdyz vidlici stlacis, sedej pist a ten cerny krouzek se podtlakem v negativce a pretlakem v pozitivce primacknou k sobe a zacne to tesnit.“ Tohle kolegovo vysvětlení dává logiku, až teda na ten přetlak / podtlak, předpokládám, při správné funkci přepouštění mezi komorami, že je v obou komorách přetlak, jen při stlačení vidlice v pozitivní komoře tlak ještě véce vzroste a v negativní klesne… Tohle závisí na samotné velikosti negativní komory, v případě hodně malého objemu, ve vyšší fázi zanoření do zdvihu se objem negativky vyčerpá a nejspíš přejde opravdu pomalu až do podtlaku, vše tohle jak píšeš ovlivňuje průběh zdvihu vidlice.. Můžeš mi tento proncip přepouštění vzduchu do negativky potvrdit? Jestli to tak je, je nejspíš hloupost lít olej nad pístek, jako se to dělá u Suntourů, přepouštěcí kanálek se pak bude ucpávat, takže mazat jen těsnění sil. vazelínou. Je to tak? Předem díky za odpověď a objasnění ;-)

                                        0 0
                                        • milan1  

                                          Princip, který popisuješ je pohyblivý pístek, původní staré provedení solo air. Pístek ve své spodní poloze narazil na doraz a ten určil, jak samotný zdvih, tak napuštění negativní komory. Tlaky byly tak vždy ve spodní poloze vyrovnané. První pohyb písku uzavřel spojení a obě komory začaly pracovat nezávisle,pozitivní se stlačovala a negativní rozpínala. To je vše, dělo se tak stejně, jako v popisu, co uvádíš akorát se to neřídilo samo tlakem ale dosednutím pístku na doraz ve vidlici. Přidáváš potom ještě jednen detail a to je to, když je negativka příliš malá, opreavdu tam při hlubších ponorech do zdvihu nastává i podtlak a tak to mnohdy ovlivňuje i v dalších fázích ke konci zdvihu – progresivita narůstá.

                                          A jinak narážíš na další specifikum nového solo airu s pevným pístkem. Ano, nejde tam použít tekuté mazání, protože kanálek musí být vždy na spodní části, předchozí solo air ( pohyblivý pístek) měl pozici přepouštěcích otvorů výše a šlo tam použít mazání tekuté, stejně jako u systémů s negativní pružinkou a u systémů s negativní pružinou navíc nikdy nenastává ovlivňování díky podtlaku ve spodní komoře.

                                          0 0
                                          • benobiker  

                                            Díky za odpověď! Nemožnost použití oleje nad pístek jsem právě myslel u starého SoloAiru, že se olejem zanese průchod a nebude to fungovat… V týdnu rozdělám kamarádovo Sectora s tímto starým systémem, tak se na to pořádně kouknu, kudy tam ten vzduch proudí, jak to funguje… U nového provedení SoloAiru jsem si říkal, že právě trocha oleje vadit nemusí, přes drážku v noze proteče z pozitivky do negativky, kde by neměl vadit neměl, při jízdě to tam lítá a domazává… Tedy z mé teorie :-) Ani se to neprojevilo nijak negativně a to z dlouhodobého hlediska, když jsem to tak u pár Revelationů udělal.

                                            Jinak poznatek k Epiconu, jestli jsi se s tím nesetkal… Na mém Epiconu mám mazání olejem, dávám do spodku nohou tak cca 10 – 15ml, víc ne.. Stávalo se mi po nějaké době ježdění, že se mi začal snižovat zdvih, tak o 5mm cca. Když jsem rukou povytáhnul nohy, slyšel jsem zasyčení a zdvih byl v normě. Přisuzoval jsem to tomu, že olej ze spodku nohou se směsí vazelíny, co byla napatlaná na negativní ocelové patroně, vytvořila hmotu, která dotěsňovala průchod dříku skrz víčko spodku vnitřní nohy. Při chodu vidlice se tam kolem dříku dostane vzduch, olej s vazelínou to dotěsnil, když šla vidlice zpátky ze zanořeného zdvihu, tak v utěsněné negativní komoře bylo oproti normálu trochu přetlak, který spolu s ocelovou negativkou tvořil větší sílu, a tak bral těch pár mm zdvihu. Do víka negativky jsem tedy navrtal dirky, aby si mohla vidle odfouknout, olej z negativní komory vyteče a zdvih už nekravne, faká jak má… Přikládám fotografie…

                                            0 0
                                            • milan1  

                                              Tak tady právě začínáš narážet na něco, kdy budou pokračovat otázy a děláš ještě tohle a támhleto a proč to nechceš říct?

                                              No, protože se začínáme dostávat do zvláštní oblasti, kterou naznačím.

                                              Kdysi jeden můj zákazník první, co udělal s mojí vidlicí, že jí rozebral a na internet ihned dal první viditelný rozdíl, který kromě jiné negativky zaregistroval a tím byl právě otvor v tomto místě. Mimochodem jinou a také delší negativku začal Suntour používat až v poslední době. A představ si to, že tohle dělám od počátku a je zajímavé, že Suntour konkrétně tyhle otvory přijmul až od posledních řad Auronů. Pokoušel jsem se jednat se Suntourem několikrát ale bezúspěšně. Protože mám mnohé řešení, které jsou daleko lépe realizovatelná přímo vevýrobě ale zájem ze strany výrobce prostě žádný. Jakou myslíš, že mám případně ochranu, že řešení, která bych mu rád nabídl jsou veřejně dostupná na internetu? Jednal jsem za přítomnosto zástupce hlavního evropského servisního střediska a potvrdil jsem si, že nemají vyřešeno, to, co bych případně nabízel a výroba to jenom potvrzuje.

                                              Jsou totiž viditelné změny a také neviditelné. Suntour například někdy v letech 2013– 2014 nevím přesně roky prostě po dvě sezóny produkoval tlumiče u kterých nešel nastavit expanzní útlum, byl příliš rychlý. A důvod, provedení ve výrobě mělo prostě nastaveno buď špatné parametry otvoru a nebo kuželky která průtok zde přivírá. Řešil jsem to na každé vidlici, kterou jsem dělal a nebylo to viditelné. Takovýchle příkladů je ale více již od samého počátku kdy teřba naladění tlumiče výrazně kazilo chod jinak velice pečlivě provedené vidlice.

                                              Prostě poprosím o respektování, že určité věci nebudu uvádět, tyhle otvory konkrétně jsou již výrobcem použité ale trvalo to léta, než tohle sám použil.

                                              0 0
                                              • benobiker  

                                                :-D Tak jsem moc rád, že jsi mi potvrdil, že navrtání děr nebyla kravina a mělo to jasnej smysl..:-) Já zcela chápu a je mi jasné, že máš své postupy a vychytávky, co nechceš veřejně prezentovat… Dopracoval jsi se k tomu, stálo to nějaké úsilí, živí tě to a nejspíš to děláš dobře, já to plně to respektuji. Ale nepopírám, že bych si s tebou rád sednul k pivku a probral konstrukční problematiku těch vidlic..:-)

                                                Jinak, já mám právě letitého Epicona model 2013, kterej mi právě dosluhuje, chčije mi tlumící patrona skrz spodek, navíc jsem koukal, že je trochu prodřená samotná pístnice.. Když jsem kouknul, kolik nová patrona do Epicona stojí, tak už ji při životě držet nechci, zatím jen dolévám olej a pokoukávám po nové vidli… Zalíbil se mi právě novej Auron s PCS tlumící patronou, (mám osu 100×15mm) zdá se mi to už vychytaný, jestli nemá tenhle model nějaké zásadní problémy, asi do něj půjdu..:-) Jinak díky za fajn pokec, měj se dobře a ať ti se daří! ;-)

                                                0 0
                    • novas752  

                      Rapid Recovery urychluje odskok když je vidlice víc ve zdvihu. Že by to nějak moc drželo vidlici nahoře při brzdění si nemyslim.

                      Řekl bych že to je rozdíl konstrukce vzduchový nohy – ocelová vs vzduchová negativka. Ocelová tlačí vidlici do zdvihu a postupně slábne až přestane, pružina se uvolní a vidlice visí už jen na pozitivní komoře. Ve vzduchové negativce klesá a klesá tlak po celou délku zdvihu a vidlici tim „táhne/vysává“ ze zdvihu tim víc, čim hlouběji se vidlice zanořuje.

                      0 0
                      • milan1  

                        Ať je negativka jakákoliv, graf charakteristiky pružiny to ukáže a síly, které takto zobrazuje jsou rozhodující.

                        Pokud jezdec dokáže bržděním vyvinout stejnou sílu, gaf dokáže ukázat jaký zdvih přitom konkrétní vyobrazené nastavení dosáhne.

                        Samozřejmě i zde hraje určitý vliv i geometrie hlavového úhlu ale tlumení má přitom vliv minimální.

                        0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Sistematicx  

      Pozadavky na tlumeni jak jezdec z prvni desitky EWS. Skill jak desetiletej kluk. Trat jen sotolina a lesni cesty…

      Nechapu fakt.

      Tobe uz fakt pomuze jen nejaky kolo z kategorie super enduro (freeride). I kdyz to by tu bylo teprve veselo. Tam bys nastavoval do nekonecna. Nedej boze ze by melo menitelnou geo (shape shifter, flip chip,…).

      Doporucil bych ti kontaktovat suntour ews factory racing team…treba jejich mechanik ti poradi. 

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • ceo  

      Když jsme u těch vidlic.

      Na AM/EN nezávodní ježdění – Auron nebo Durolux?

      Pocitově by měl být Auron vhodnější, ALE papírově je Durolux lehčí , přitom tužší a dovoluje více pracovat se zdvihem (větší nastavení). Cenový rozdíl zanedbatelný. Dokáže je někdo porovnat? Čísla jsou jedna věc, a chování v reálu druhá. Podle dolekop.com je durolux freeride vidlice a potřebuje pořádně nakrmit, takže v reálu by mohl být vhodnější Auron.

      R2C2 patrona by měla být horší než RC2.

      0 0
      • Atilla  

        Nevím jak nový boost, ale neboost durolux určitě nebyl lehčí než auron a to o dost. R2C2 patrona byla top. Durolux byl dost progresivní i bez tokenů, ale u nového se jim prý moc nepovedla patrona. Ale to byl už zase model rok zpět, takže teď netuším jak na tom je. Každopádně pike na bazaru nový za 9tis je asi lepší volba pokud tomu nechceš dávat sekec.

        0 0
        • ceo  

          Nový pike za 9? Myslíš ten sokolov?

          0 0
          • Atilla  

            Jop. Já bych do ní šel. Nebo tu někdo prodával skoro novou yari a do toho koupit charger(dokonce mám nový RC2:) a máš vystaráno.

            0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • Cemik  

      Ty vole, teď jsem si to celé znova přečetl, T*orx ty budeš dobrej vocas. Úplně tyhle tyhle lidi mám nejradši. Dejte mu někdo ban, obávám se že těma kokotinama nakazí někoho dalšího a přestanu se na BF dívat :D

      0 0
    • THORX  

      Jáá né ;-)

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.