• R:o)man1

    Teď se zeptám asi úplně blbě a asi si budete klepat na čelo, ale prostě nevím, tak se ptám. Někteří výrobci kol uvádí „zdvih rámu“ a někteří „zdvih tlumiče“. Je to to samé nebo se jedná o různé veličiny? A jak mám pochopit např. v katalogu Cube, které z kol je spíš „pomalejší“ a speciálnější do terénu a které spíš „rychlejší“ a na všechnoježdění - při srovnatelných předcích Talas? Některý tlumič je 200mm, jiný 165 mm…už se v tom zas plácám:o(

    Díky! 

    0 0
    • Twisp  

      to je délka tlumiče – oko oko … ne zdvih

      0 0
      • R:o)man1  

        to mi ale neobjasňuje vztah těchto 2 veličin… Znovu opakuju, že některé katalogy uvádí „zdvih rámu“ a už ne zdvih/dráhu/délku zadního tlumiče a některé naopak…

        0 0
        • Vilém  

          Zamenujes nekolik veci. Tlumic je ma nejaky rozmer oko/oko a zdvih. Treba 165mm/38mm. Pak zalezi na pakovem pomeru zadni stavby. Treba s timto tlumicem byva nekde mezi 80–110mm na zadni ose kola. Pokud by se tento pomer zvetsil tj treba 150mm na ose s tlumicem o zdvihu 38mm, tak by to bylo malo citlive, tlumic by se musel hodne foukat nebo mit hodne tvrdou pruzinu. Proto se se vzrustajicim zdvihem zadni stavby musi pouzit i tlumic s delsim zdvihem a rozteci oko-oko.

          0 0
          • R:o)man1  

            ..díky! Já věděl, že to nebude jednoduché vyznat se v tom:o( Když ale oni ti výrobci fakt udávají vždy jen jednu z veličin…většinou „zdvih rámu“ a u tlumiče pak jen jeho označení.

            Čili mám chápat, že čím je udávaný „zdvih rámu“ větší, tím je kolo určené do většího terénu nebo „délka tlumiče“ je do většího terénu (jak se všude v „českých“ katalogách nazývá „mountain bike“) a tudíž už méně vhodné na „XC / trail“ ježdění??

            Nebo už fuckt nevim…

            0 0
            • Vilém  

              No neda se jednoduse rict ze cim vetsi zdvih, tim je min vhodny na normalni jezdeni a je do vetsiho terenu. Dve kola se stejnym zdvihem se mohou totiz chovat naprosto odlisne. Zalezi na tom jaky ma zadni stavba prubeh. Ten je dan jednak prubehem tlumice a jednak samotne zadni stavby. Pomery mezi delkou tlumice a zdvihem zadni stavby se nemusis jako bezny uzivatel vubec zabyvat, proste si vyberes kolo, ktere ti bude probehem pruzeni vyhovovat. Zajimalo by te to pouze v pripade, ze bys chtel koupit samostatny ram, bez tlumice a potreboval vedet, jaky rozmer tlumice je pro dany ram potreba.

              0 0
            • Jaromír  

              teď z hlavy mě nenapadá žádný případ kdy by výrobce udával délku tlumiče a ne zdvih rámu. myslím že, je-li tam jen jedno číslo, jedná se vždy o zdvih na rámu, ne o délku tlumiče. (která s tím samozřejmě souvisí). délka tlumiče o použití kola přesně nevypovída (i když leccos naznačí).

              0 0
              • R:o)man1  

                díky chlapi, to je docela srozumitelně vysvětlené.

                Tak např. Specialized SJ FSR Elite, který jsem měl teď na víkend (a mimo jiné byl pro mě skvělý!) udává „rám - travel 120mm“ a „zadního tlumiče - jen poznámka 7,25×1,75“, což nevím, co znamená.

                A u např. Cube AMS 125 XT, kterého bych rád vyzkoušel, udává „rám – jen označení“ a „zadní tlumič – RP23 200mm“.

                A já do toho takhle šťourám proto, abych v praxi (při zkoušení) porovnával porovnatelné modely a porovnatelné hodnoty – prostě kola s Talasem vepředu a na „XC Trail“ ježdění. Nejsem ani chrt, ani pouze lesní mužík či sjezdař…vyjadřuiju-li se pochopitelně..:o)

                Když jsem se totiž ptal na srovnání SJ Elite a Trek Remedy, který má taky Talas, bylo mi řečeno, že Remedy je už víc do terénu a míň na „normální-moje“ požadavky.

                 
                0 0
                • Vilém  

                  7,25×1,75" znamena tlumic 185×45mm. Je to v palcich.

                  0 0
                • Vilém  

                  jo a 200mm tlumic byva se zdvihem 50mm.

                  0 0
                  • kubad  

                    fox má dvě verze délky zdviu u 200mm tlumiče  i v jiných délkách :-)

                    0 0
                    • Vilém  

                      Tak jsem zas chytrejsi:) Ja se v techto delkach nepohybuju.

                      0 0
                      • kubad  

                        já to taky moc neřeším, ale nedávno sem sem přemýšlel o výměně tlumiče :-) tak sem si to musel nastudovat

                        0 0
    • kubad  

      délka tlumiče je celkem nepodstatný udaj, podstatný je zdvih zadní stavby.

      délku tlumiče si k tomu volí výrobce tak aby dosáhl požadovaného chování zadní stavby, a v podstatě se nedá změnit.

      takže si nejdřív zvol zdvih rámu který ti bude vyhovovat, pak v této kategorii vyber vhodný rám.

      pak se dají řešit konkrétní vlastnosti.

      Pro šťouraly je to hodně jednoduše řečeno abych R:o)manovy nezamotal hlavu ještě víc :-)

      0 0
      • R:o)man1  

        jj, díky moc, zas posun o kus vpřed díky srozumitelnému vysvětlení:o) Budu tedy porovnávat „zdvih rámu“ a na délku tlumiče peču.

        Občas když vás tu čtu, jak to máte zmáklý, měříte trajektorie a píšete si grafy, tak mi lezou oči z důlku a moc vám nerozumím, ač jsem původem strojař…ale z konce 80 a zač. 90 let.. Jak říkal kdysi před maturitou náš pan profesor na stroje o některých strojních systémech – „na západě se již nepoužívá, u nás ještě není normalizováno“ :o))

        0 0
        • R:o)man1  

          Tak teď se zeptám znovu asi blbě, jelikož už se začínám orientovat víc a víc a začínám cítit, že tomu začínám trochu rozumět (i díky vám tady na fóru) při hledání svého ideálního kola, a to i podle parametru „zdvih rámu“ – vím, že víc jak 150 nechci…:o)

          Co přesně vyjadřuje termín „zdvih rámu“?? Prosím o odpovědi srozumitelné české (bez kickpedálů, dropů, trailů, trajektorií…) – nic proti, jen se v tom prostě nevyznám a mám rád češtinu..:o)

          Díky!!

          0 0
          • Pedro RB  

            Zdih rámu (zadní stavby) je taky marketingobě zneužívanej pojem. Zákazník by si měl představit, že o tu vzdálenost se mu posune vzhůru osa zadního kola při max. zasunutí tlumiče. Ale k tomu číslu se dochází změřením délky trasy kterou osa ve zdvihu projde (část kružnice, křivka ve tvaru S – podle druhu stavby), takže reálný zdvih bývá o pár mm menší než píšou, ale jsou i vyjímky který naopak udávali menší zdvih než co se pak naměřil v reálu (tuším loňské Cube Stereo)

            0 0
            • MlokCZ  

              Rozdíl měření zdvihu jako skutečné trajektorii zadního kola a na kolmici k zemi je hrozně malá, bývá to v řádu milimetrů typu 143/140mm (tohle je hezky vidět v Linkage, tam se dá podívat na ty rozdíly přesně pro mnoho rámů). Takže tenhe rozdíl je téměř zanedbatelný.

              To, že se to někdy v praxi liší i trošku více je dané tím, že ten zdvih prostě přesně nesedí s teoretickou hodnotou. Ono by asi bylo i takové divně uvádět, že zadní stavba má zdvih třeba 137mm. Ono to olivní i tlumič, když třeba jeden tlumič stejné délky a teoretického chodu 51mm dá 49mm a druhý 51mm a přepákování na konci zdvihu je 1:3, tak to hned udělá 6mm rozdílu chodu. A pak také ještě hodně udělá reálně využívaný zdvih, který při nevhodném výběru průběh k danému použití může být o hodně menší než skutečný zdvih rámu.

              Loňské Stereo bylo ještě v těch údajích celkem ok, protože mělo psaných 140mm (reálně to vyšlo různě v různých testech, od nějakých 145mm až do 152mm), ale předloňské, tam už to byl dobrý rozdíl. To mělo psaných 130mm a přitom to byl zcela totožný rám jako loňský (pro 08 pak pouze předělali popisky aby to lépe sedělo). 09 mělo naměřeno 144mm, takže tam už se to moc neliší od teoretické hodnoty 140mm.

              0 0
              • R:o)man1  

                jj, díky. Tak jsem si to nějak myslel. Tudíž mi to potvrdilo mojí jednoduchou teorii, že to je jak s předním zdvihem vidlí - čím větší „zdvih“ rámu, tím víc je kolo určené a zaměřené do težšího terénu a na větší sjezdy…a že na silnicích a cestách bude větší a větší zdvih víc a víc pomalejší ve vztahu k HT… 

                Vepředu mám jasno v Talasu, ještě vyzkouším nějaká Talasová kola s větším zdihem zadku než 120, abych poznal, jak fungují a to bude pro mě asi závěr bádání a pak už jen najít pocitově nejlepší z nejlepších!:-)

                Mimochodem – strávil jsem mnoho času nad stránkami Santa Cruzů a je to tedy skutečná pastva pro oči! Zkusím zajet do Berouna, kam to mám nejblíž a hodit s nima řeč, co by se dalo za mnou si představované peníze postavit…

                0 0
                • MlokCZ  

                  Ta první věta ale určitě neplatí obecně. Ta tendence tam samozřejmě je, ale záleží na dalších faktorech jako systém zadní stavby, tlumič a tedy ne vždy platí, že vyšší zdvih jede lépe.

                  Příklad mojich kol. Stereo i když má o 2cm zdvihu více než AMS 125tka a je pohodlnější a do těžšího terénu lepší než 125tka, tak i přesto jede možná dokonce nepatrně lépe (kdekoliv, včetně asfaltu).

                  0 0
                  • R:o)man1  

                    Tak tos mě zas Mloku trochu šoknul, přesně jsem si Stereo zařadil do kol pro mě nepoužitelných (ač se mi líbí víc než AMS), když chci jezdit i silnice a cesty… Další brouk v hlavě..:o)

                    A proč jsi vlastně pořídil Stereo místo třeba Fritzze??

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Definitivně nechci vyšší zdvih než má Stereo, výhod by to pro moje ježdění přineslo jen minimálně, nevýhod více. Fritz sice nejede o moc hůře, ale je tam spousta jiných věcí, které se liší zásadněji a to:

                      • geometrie a to nejen konkrétní rozměry (na můj vkus už hlavový úhel moc malý, na danou kategorii kol a do sjezdu je to správný úhel, ale pro pomalé technické výjezdy to ideální není), ale také negativní projevy geometrie ve výjezdu (čím vyšší zdvih, tím více se projevuje to, že ve výjezdu je více zatížené zadní kolo a zvětší se sag tlumiče a zmenší sag vidlice), což je pak nutno kompenzovat o to více snižováním zdvihu (pokud si chceš užívat i prudké výjezdy)
                      • váha
                      • osazení, to by šlo řešit koupí rámu samotného, ale u Sterea i Fritze to vyjde znatelně dráž a osazení u Sterea mi zcela sedí (tedy až na kola u 09 modelu, to právě těď řeším a uvidím, jak budou osazené modely 2010)
                      • vidlice, ve 160mm zdvihu není žádná vidlice, která by se mi 100% líbila, možná jedině upravený Durolox (VAN 36 by byla super chodem, ale bez snižování zdvihu vidlici nechci a Talas 36 se mi nelíbí chodem, i když 09 model jsem nejel a možná je lepší). Talas 2010 je přesně to ideální co od vidlice chci (po úpravě bude ještě o malinko lepší než upravený 08)

                      No a rozdíl ve sjezdech mezi Stereem a Fritzem až tak moc velký není. Fritz s tím osazením bude samozřejmě také odolnější, ale pro můj styl jízdy a váhu 70kg zcela zbytečné.

                      0 0
                      • R:o)man1  

                        Super vysvětlení Mloku, díky!

                        A ještě – máš prosím Tě ponětí, jaký rozdíl je mezi Fox Talas 32 RLC (u Cube), Fox Talas RL w (u Specialized Elite) a Fox Talas 32 15QR Upgrade (u Ibis Mojo)?? Jsou to jen nepatrné rozdíly pro amatéra nebo se jedná o výrazné koncepční rozdíly nebo materiálové..?? Nebo snad je každá vidle určena na jiný způsob ježdění obecně??

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          15QR je navíc s pevnou osou a je to nejlepší možnost. RLC a RL se pak liší ve dvou věcech, RL chybí nastavení komprese a nastavení síly otevření locku. Z těch dvou věcí se hodí nastavení komprese, aby se dalo dát na minimum kvůli lepší citlivosti. Pokud vidlici nechceš nechat upravovat, tak bych RL verzi nebral. A bez pevné osy se jezdit dá, ale v těžším terénu je to slušný přínos pro lepší vedení kola (přední kolo lépe drží stopu a nejezdí si kam chce). U Cubu na Stereu je také s 15mm osou, na AMS 125tce je bez pevné osy.

                          Pevná osa je právě jeden z důvodů (těch důvodů je ale samozřejmě více), proč budu pořizovat nové Stereo. 08 Stereo bylo ještě bez 15mm osy (ono taky 08 Talas se ještě na 15mm osu ani nedělal).

                          U kola s cenou jako má ten Spešl je použití RL verze dost trapné. Ono ale to kolo je předražené vůbec.

                          0 0
                • kloubik  

                  Pastva pro oči je i tohle Mojo mě i větší, hlavně v té oranžové :-) Ale od SC např. nový Blur LT je určitě výbornej rám, u mě to nakonec i vyhrál…už se nemůžu dočkat :-)

                  Pokud zvolíš jeden z těch rámů co někde nahoře vyjmenoval Mlok, určitě neuděláš chybu..navíc jestli je to první full, budeš podle mě unesenej bez ohledu na to jestli to bude FSR nebo VPP apod., a až časem začneš víc poznávat co Ti sedí a co ne a případně u druhýho kola to doladíš :-)

                  0 0
                  • R:o)man1  

                    A Tys mě Kloubiku rozhodil už úplně – jestli se tahle nádhera dá sehnat, tak zapomínám na všechny Spešly, Treky apod…:o))

                    SC se asi jentak někde nepůjčují na víkend, co??

                    0 0
                    • kloubik  

                      Sehnat se určitě dá…otázkou je za kolik a kdy. To nemám tušení, ale dost lidí už ho tu v ČR má, takže snad takový problém to není. Tady je web firmy, která je sem oficiálně dováží…zatim tam mají jen telefonní kontakt, ale aspon budeš mít nejaktuálnější informace.

                      Stránky výrobce jsou tady, dělají i asi 3 úrovně kompletních kol, s tím, že ta nejlevnější v USA stojí 3tis. dolarů a podle mě má velice použitelné osazení. Nevím ale jestli kompletní kola se dováží i do ČR nebo jen rámy. Stavba by pak vyšla určitě na víc.

                      Můžu Tě odkázat na "tohle ":/forum/sc-blur-lt-rada-ohledne-velikosti/1060502/f­orum.html#unre­ad1vlákno, kde BB píše o konkrétních zkušenostech s tímhle kolem a trochu se to tam probírá. Pro mě to byla volba číslo 2 na konečném seznamu, ale nakonec zvítězil Blur LT, protože se mi víc líbil průběh zadní stavby. Rozhodně to je výborný kolo, v roce 2007 a 2008 bylo zvoleno nejlepším kolem v kategorii Trail/All mountain v USA serverem mtbr.com.

                      0 0
                      • Twisp  

                        tak gratulace k rozhodnutí pro SC LT , já si jdu pro moje mojo dnes nebo zítra :)

                        0 0
                        • kloubik  

                          Pak dej určitě fotky! Ta bílá cos dával fotku rámu vypadala taky neskutečně dobře. Mě by mělo přijít kolo taky zítra, taky bílá :-) Sice v USA, no ale za 14 dní už tam za nim odjíždim…snad to nějak vydržim :-)

                          0 0
                          • Twisp  

                            a beres LT nebo LTc ? Fotky dam jakmile mi prijdou novy kola…:)

                            0 0
                            • Twisp  

                              jo bila rikas …tak to bude LT… LTc se dela jen cerna a modra

                              0 0
                            • kloubik  

                              beru LT… musel jsem zohlednit i finance (LTc by mě vyšlo o hodně víc než jsem koupil LT) a navíc bych asi na carbonovýho pěkně dlouho čekal…podle mě to zatim s dodávkama nebude moc plynulý…i toho LT ve spoustě velikostí a barev nemají…ale záleží jak kde

                              0 0
                  • R:o)man1  

                    …tos mi Kloubiku fakt neměl dělat..!! Teď tu zírám na Mojo jak puk, hledám info, prodejce, Youtube… Zkazil jsi mi tím nenávratně estetický náhled na ostatní běžně dostupná kola..!! Ach jo!:o)

                    0 0
                    • kloubik  

                      Sorry :-)) Ale když jsi psal o té pastvě pro oči, nemohl jsem si pomoct :-)  Pro mě momentálně nejhezčí kolo…

                      0 0
                      • R:o)man1  

                        pro mě taky ,,,,–)

                        Díky moc za názory a ty odkazy, juknu na ně.

                        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.