Jaké latexové duše doporučíte?
Zkušenosti s latexovými dušemi Challenge?
Chci to zkusit, ale ne naslepo.
Jaké latexové duše doporučíte?
Zkušenosti s latexovými dušemi Challenge?
Chci to zkusit, ale ne naslepo.
Zkoušel jsme latexové duše a za mě je to tragédie. Dal jsem na nich dvě vyjížďky a měl dva defekty.
Spíš ti doporučím duše z termoplastu např. Tubolito, které vozím už dvě sezony a zatím bez defektu.
Jakou značku a jaké defekty? Prosté propíchnutí?
Značku už si nepamatuji a u obou defektů to bylo propíchnutí.
Mám na latexu přes 40tkm a pořád spokojenost.
Na značce nesejde, fungují podobně, volím podle délky ventilku. Jen dát pozor při instalaci a samozřejmě foukat před každou jízdou.
Nejsem si právě jist, že na značce nesejde!
Ty nejlepší latexový duše z hlediska valivýho odporu podle webu „Rolling resistance“ od Vredesteinu jsou prej hrozně defektní hlavně v oblasti napojení ventilku.
tak je vyzkoušej, je to pár korun – místo téhle nesmyslné debaty.
Vozil jsem Michelin, a Chalenge a bez problémů, jen s dofukováním počítej, opravdu před každou jízdou
Debaty nebývají úplně nesmyslné.
A s dofukování holt počítám, starý galusky měly ve svých útrobách latexový duše a najezdil jsem na nich víc než 100.000km.
Podle toho nejde posuzovat. Mohla to být náhoda. Někdy jezdíš půl roku bez defektu a pak třeba třikrát po sobě lepíš.
Já loni na silničce s latexem Vittoria Competition a pláštěma Corsa za 4k km bez defektu.
No nevím, jel jsem s nimi identickou trasu jako už 100× předem na klasických duších a defekt jsem za tu dobu měl snad jeden. Po přechodu na latex hned dva defekty po sobě.
Jakmile jsme přešel na termoplast, tak opět bez defektu na identické trase.
To už by těch náhod bylo nějak moc najednou.
Na identické trase není nikdy identický bordel a nikdy nejdeš identickou stopu.
Do práce a z práce jezdím velmi často. Píchl jsem jen jednou, ale obě galusky najednou.
.
na jedné silnici třetím rokem vozím Micheliny z dekáče a ještě jsem nedefektil. Ale mám více kol, tak ten časový údaj je o ničem. Většinou ještě druhý den na nich odjedu bez dofukování.
Michelin funguji
⇒ vratil jsem se na humpolacke duse s tlustou stenou, nebavi me resit defekty ;)
Kdybych jezdil silnicku aktivne, dam si tam bezduse ;)
Palec nahoru ode mě.
Bezduse jsou cesta. Dusim odzvonilo.
Cesta k čemu?
Do Říma…
V nedávném vydání časopisu 53×11 vyprávěl Zdenda Štybar o tom, že v týmu Quickstep, kde donedávna jezdil, už mu nedali ani galusky, které ještě konzervativně preferuje, ale jen bezduše. Duše ani galusky už prostě nevedou. Současnost a blízká budoucnost závodní cyklistiky je už definitvně v bezdušovém systému.
Profík se musí přizpůsobit vnějšímu tlaku sponzorů. Navíc mu tj. v případě defektu, pokud není ve vysoký rychlosti ve sjezdu, kdy po galusce se dá na rozdíl od plášťů i jakž-takž jet, skoro jedno. Von se s tím nebabrá při opravě.
ty si profík že za ně mluvíš?
Nejsem, ale to prostředí znám z mládí a ne, nemluvím za ně, ale hodnotím z pozice znalosti věci.
Od dob tvého mládí se toho docela dost změnilo, divím se, žes to nezaregistroval :-) .
Čéče, zaregistroval a snažím se z toho pro sebe a občas i pro druhý vysosat co nejvíc.
No a právě proto se velmi často ptám a vůbec se za to nestydím.
to ptaní je naprosto v pořádku, jen třeba u těch duší už mě to přijde úsměvné – koupit vyzkoušet, je to pár korun
Citelně?
Já to teda necítím, asi jsem necita.
Zajímá mě jestli má latexová duše nějakou výhodu oproti té termoplastové? Já dnes totiž nevidím důvod pro koupi latexu, když už existuje termoplast.
Valivej odpor. Ve srovnání s klasikou butylem je na tom latex líp, thermoplast výrazně hůř.
No rozdíl ve valivém odporu je 1W, což je zanedbatelné. Termoplast je navíc o 50% lehčí než latexová duše.
pro většinu normálních lidí jo, třeba pro Lokotku očividně ne,
Dle mýho máš vlastně pravdu. 1watt určitě nikdo nepozná.
Jak si ale vysvětlit ty stovky komentářů, jak to naopak ty lidi poznaly při přechodu na latex, nebo bezduše.
Asi placebo efekt, což?
Stovkám komentářů jsi ovšem vůbec nevěřil a raději založil téma na B-F. A tady taky, jak vidno, nikomu nevěříš. To je ovšem téměř bezvýchodná situace. Co teď?
Sbírání informací a důvěra jsou sice odlišné věci, ale občas se něco potká.
Podstatný, alespoň pro mne je, že se stále učím.
Jasně že to poznali, když si to před vyjížďkou měnili:-)
Jasně ale ty porovnávali v 95% případů klasické pryžové duše vs. latexové. Nikoliv termoplast vs latex
Cena asi jedine ne? Termoplasty jsou tak 2–3× drazsi. Odpor netusim. Jezdim bezduse vsude.
Já mám třeba s Challengema blbou zkušenost v tom, že byly krátké (jakoby na menší průměr kola) a tak bylo nazouvání neskutečný oser, abych tu duši neskřípnul. Proti tomu Vittorie jdou nazout úplně v pohodě, takže od té doby nic jinéhop nekupuju.
Možná ale jen děti v Číně, na páteční odpolední, ten pár Challenge duší blbě vyrobily, ale já už je znovu nikdy nekoupil.
Kluci jaký je rozdíl v rychlosti mezi latex a o obyč? Třeba Vittorky verzus Continental je u mě 2km/h.
Jakože díky jakýmkoliv duším jezdíš na stejné trase o 2 km/h vyšší průměrné rychlosti?
Měl jsem na mysli pláště. Ty Vittorky opravdu jedou. Mě jenom zajímá jestli se to každodenní dofukovaní vyplatí.
To přece musíš vědět sám
No právě že nevím,zajímá mě někoho osobní zkušenost, o pohodlí mi nejde, jenom o rychlost.
Jsi ochoten odpovědět, jaký Vittorky porovnáváš s jakejma Contíkama, nebo tj., jen jakýsi reklamní plácání?
Jaký konkrétní Viktorky kontra jaký Contíky?
Hele to si stanov losem stejne jako si poznal rozdil mezi plasti:)
Co tim chci rict – i polovicni hodnota by byla hranicne vysoka (to by byl rozdil tak neprustrelny Gatorskin vs super Vittoria). Takze to bud meris blbe a nebo se zmenilo jeste neco jineho (vykonost, tlaky, posed – vsechno dohromady kousek) Ale rozdil mezi plasti takhle vysoky fakt neni.
Tak jsem jednu na vyzkoušení koupil a má opravdu znatelně menší obvod.
Montáž jsem si tradičně ulehčil tím, že jsem ji pusou na doraz nafouknul, což i zde výborně zafungovalo jako prevence skřípnutí. Duši jsem nejdřív natáhnul do žlábku v rafku a plášť pak nahodil sice silou, ale bez použití montpák a jako vždy končil u ventilku, kterej jsem před závěrečným shozením patky do ráfku zatlačil dovnitř.
Žádnej problém s montáží jsem neměl, tak jsem zvědavej na provoz.
no vida :D
duši lehce přifouknu pumpu, ale u latexu opatrně
Já to u plášťů dělám hubou už několik desetiletí. Má to i tu výhodu, že poslintám kuželku ventilku a ten pak líp těsní.
Muzu potvrdit ty Challenge… a bohuzel jsem ji skripnul a udelal v ni dirku. Je to na vyhozeni nebo se to da opravit?
Vozím třetí sezonu zelené Michelin z Decathlonu a nemám problém. Únik tlaku je max 1.5 bar za 24 hodin.
Defekt sem měl 2×. Oba na už sjetých zavodních pláštích Veloflex. Od té doby co mám nové gumy Hutchinson Fusion 5 sem nedefektil.
Na Challenge sem na světových forech četl kritiku kvůli praskání. Vredestein je zase úplný papír. Jako spolehlivé jsou naopak označeny Vittoria a Michelin.
Praskání?
Tj. nemilé. Já zkoušel nejlehčí butyl od Maxxisu, kterej rok vydržel i v pláštích šíře 28mm, i když jsou jen do 25mm.
No a po roce se mě uvnitř pláště při nafouknutí na 8 bar rozpárali.
Takže to samý mám očekávat i u těch Challenge?
Zde přehled
Jj., tenhle server znám a právě z týhle tabulky zatím vycházím.
Ty Challenge jsou ještě relativně lehký.
tři dny vybírat duše za pár korun – slušné :D
To je klasika:-) Kámoš co prodával kola, vždycky říkával – kolo lidi vyberou za 10 minut, ale výběrem doplňků jako košíky, blikačky a brašničky, ta to bylo dilema na hodiny…:-)
Pokud jde člověk jen po výkonu a rychlosti tak blbé duše ti můžou přidat víc než nový aero rám za 100k, takže to vybírání chápu.
To hodinové vybírání košíku je trochu jiná liga to jo :)
Osobně už druhou sezonu (něco kolem 15000km) jezdím GP5000 a Vitoria latexy a absolutně bez problému, jednoduše nejrychlejší a nejjednodušší kombinace, prostě před každou jízdou stačí dofouknout a o nic víc se nestarat.
To souhlas, jenže duši v případě nespokojenosti za pár korun vyměníš, rám ne…
pokud jde po výkonu, tak mu nic nebrání si ty duše objednat od všech třech výrobců a vyzkoušet sám co mu waťák ukáže, když nevěří údajům kterých je na netu kopec jsou to poměrně levné duše :D
za mě jsou tady mnohem nesmyslnější témata a když jsem chtěl otestovat latexy já, tak jsem také hledal info jestli je mezuí nima nějaký rozdíl. Bohužel jem nic nenašel, takže jsem koupil Challenge a to byl takovej voser je nazout, že když jsem je zniučil, tak jsem se vrátil k butylu. Jenže mi to nedalo a po roce jsem koupil Vittorie a s nima žádný problém. A včil mudruj
Úplně stejně, vozím GP5000 (4000) a latexy Vittoria nebo Michelin od roku 2017 a kromě pár cvaknutí (díra s ostrým okrajem či kanál) jsem měl jediný defekt. Jednoduché a čisté řešení. A tlak bych stejně kontroloval před každou vyjížďkou.
Teď ale zase přichází otázka co je víc. Když porovnávám třeba Vittoria latex a Tubolito S road.
Latex ukazuje o 5W menší valivý odpor ale zase je o 32g těžší a teď babo raď :D
Úplně jednoduché, 5W na valivém odporu bude mít milionkrát vetší vliv na rychlost jak +60g.
Vozíme se ženou druhou sezonu termoplast Revoloop Race 39 g.
Asi 14 tkm dohromady bez defektu. Teď jsem ale na zimu (Mallorka) vyměnil pláště za stejnou značku s větší šířkou a 2 defekty za 14 dnů. Takže jsem zase dal původní pláště a bezdefektnost pokračuje.
Vozím bavlněné Veloflex Corsa Race 25 mm. Oba defekty byly na modelu Veloflex Corsa 28 mm, který má dle specifikace stejnou ochranu běhounu jako Corsa Race – mimochodem dle testů o chlup lepší než než Conti 5000 nebo Pirelli P-Zero Race.
Takže asi jen statistická chyba nebo prostě smůla 2× za sebou. Jednou to byl ostrý úlomek kamínku v dešti, takže hladší průnik.
Podle mě ty latexky i termoplasty moc dobře nezvládají širší pláště než na jaké jsou určené.
Vozím duše latex 26" na kolech 29"x2.2 Neřekl bych, že by jim to mělo vadit. Rozdíl oproti butylove duši je při jízdě znát. Dofukovani lze akceptovat, před každou vyjížďku stejně ten tlak kontroluju, nejezdím často…
Vozím Michelin určené pro 22–23mm v 25mm pláštích, které reálně mají skoro 26 a není problém. S tímhle měl ale problém Challenge. Praskal…
Chalenge latex 650b jsem narval do 29” protože sem doma jiné neměl a už rok to jezdí :)
Těžko říct
Já mluvím čistě o silniční verzi :)
Vím já jen ze to není asi tim rozměrem :)
Souhlas, žena si tam nechala ty 28 mm z únorové Mallorky a ještě se jí s revoloopy defekt přes časté jízdy nepodařil, takže pokračuje na větším pohodlí :-)
A proč ne bezduše teda? Nepasujou do aktuálních ráfků? Jako já to chápu, abych na ně přešel tak musim investovat tolik, že bych nejradši vyměnil celou silničku :-D Ale zase když řešíš watty tak jsi podle mě hodně jinde.
Z čeho vycházíš, že seš s wattama na silničce někde jinde? To jsem se nikde nedočet.
Navíc hmotnostně je dušovej plášť + lehká duše víceméně pořád lehčí, než tubeless ready plášť + předepsaný množství mlíka a to nemluvím o dolejvání.
teorie dobrý – ta ti jde
Zcela vyjímečně mi občas jde i ta praxe, ale je to čím dál tím horší, takže hledám rezervy kde se dá
a hlavně ty které jsou „zadarmo“ nebo pouze za peníze a abych ty nevyhazoval oknem, tak sbírám zkušenosti druhých.
jj vidím, už dávno s mohl mít ty duše nahozené a vyzkoušené :D
Nepotřebuju na vlastní kůži zkoušet něco, co jde blbě nasazovat a časem praská, což je pravděpodobně relevantní výsledek debaty k mému dotazu.
Rozdíl při jízdě bych asi nepoznal ani s pomocí metrik co na kole mám, protože bych nezaručil adekvátně stejný podmínky, takže nemám důvod nevěřit údajům z laborek.
očividně čteme každý něco jiného :D
fakt dokážeš pobavit
Nevím, jak Ty, ale já čtu tu diskusi celou, tudíž netuším, co máš na mysli.
očividně špatně
Ty varianty jsou víceméně popsané, je to trojuhelník hmotnost – spolehlivost – watty a případně pro někoho peníze. Žádné řešení není špatné.
Koukal jsem že prodávají 48mm ventilek, půjdou na 50mm ráfky?
Tady to máš popsáno, pokud ne tak prodloužení
Pokud se používá pumpa, co se na kuželku ventilku šroubuje, tak se ty hodnoty čouhání z ráfku daj snížit.
Pokud jde vyšroubovat kuželka a tudíž použít prodloužení, tak určitě.
Degradujou nejak zadadne casem? Kupoval jsem na silnicni zaplety asi pred 2 roky. Ciste na silnici moc nejezdim, tak ted premyslim, jestli potrebujou preventivni vymenu nebo se na ne da spolehnout? Brzdy kotoucovy.
neřešit jezdit
Nepotřebují vyměnit
Mně u ventilku, asi 2cm vlevo a vpravo, se udělali takové boule, na které jsem dal časem záplaty. Jinak tam duše praskla. Nevím proč se to dělo, snad špatná páska v ráfku…
Asi tak.
Vypadá to na špatnej spoj ty latexový hadice z výroby.
Tohle je 26" a podobný to je i na 29" co jsem koupil nedávno, vittoria duše.
Záhadně mi to dvakrát taky prasklo u ventilku.
Přesně. Řešil jsem to obdobně.
Mám tam teda i ty dvě co ty boule, ale ty jsou mimo ty záplaty.
Tak jsem trochu pogooglil a jako nejpravděpodobnější teorie vzniku těch dvou bublin je ta, že při dofukování se nasazením pumpy oddálí duše od ráfku a tím vznikne prostor pro vyboulení. Řešení je tedy ventilek vytáhnout a podržet před nasazením pumpy. Nebo si na ventilek namontovat něco odporného .
Přitom by stačilo, kdyby ventilek měl závit a k ráfku se přitáhl matičkou… tak jako to má plno jiných ventilků.
taky se mi jednou povedlo při nasouvání pumpy latexku prorvat.
Od té doby to dělám tak, že používám adaptér na autoventilek, dá se dobře našroubovat na ventilek a potom se za ten adapter ventilek chytnout aby nezalezl, také na pumpě není potřeba taková síla na nasunutí autoventilku, od té doby nebyl problém.
Vono je nejlepší na latexový a taky na ultralehký duše nepoužívat nasouvací pumpy, ale pouze ty, co mají hadice se šroubovacím adaptérem a na ventilky se našroubovávají.
Dělám doma pořádek a narazil jsem na tři kusy Vredestein – nejlépe hodnocené latexy s nejnižším valivým odporem ze všech duší.
Už pro ně nemám uplatnění.
Kdyby někdo chtěl, napište mi do SZ. Zbavím se jich levně. Jen všechny tři, nemá smysl to posílat po kusu, to by pošta vyšla dráž :-)
prodáno
Takže pořád k dispozici, zájemce neakceptoval dopravu na klasickou adresu a na výdejní místo to poslat přes firemní DPD neumím :-)
definitivně prodáno :-)
Tak já přidám svou i když krátkou zkušenost a PTU duši Pirelli smart tube cinturato ve velikosti 1,8 a výše vzhledem ke svým gravel balónum. Za týden používání a nájezdu cca 350 km jsem dnes poprvé dofukoval a to jen abych věděl kolik ubylo jelikož podle zmáčknutí jsem neregistroval nic. Po týdnu kdy jsem výchozí tlak dal na 1,8bar bylo vepředu 1,7 a vzadu 1,6. Což si myslím že je úplně v pohodě a chovají se dle mě v tomto jako klasické duše. Latex jsem právě zavrhl po přečtení zde poznatků jak se musí před jízdou dofukovat. Ne, že by mi těch pár žduchu pumpou vadilo. Ale když si mohu vybrat tak proč ne. Pocitově to je podobné bezduši, i když ty pláště jedou tak dobře, že si to možná jen namlouvam. Nemám žádný watmetr, abych mohl podat solidní závěr. Cesty jsem volil záměrně takové jako jsem jezdil předtím abych zkusil zda bude defekt. Žádné šetření a asi možná náhoda, ale ok. A že těch kamínku i ostrých nebylo málo. Až jsem si říkal že bude zle. Ale nízký tlak a pružné pláště se hold lépe prevaluji přes nerovnosti než nabušena guma v domeni, že to pojede rychleji. Pohodlí jako bezduse. Konec hlášení.
Při takto nízkém huštění není divu, že to skoro tlak neztrácí. Tady by pravděpodobně ani s latexkama nebyl ten pokles nijak výraznej.
Rozdíly mezi pláštěma s různejma dušema a třebas i bezdušákama, dle mýho nikdo nezaznamená jinak, než pocitově. Wattmetr mu v tom nepomůže.
Pocitově kolo jede nejlíp když je nafoukano na max, ať to pěkně zvoní
Wattmetr všechny pocity rozptýlí
Nebo to napíšu jinak. Mám pocit jak mi to v kopci s novými plášti jede a pak se mrknu na Stravu a průměrné watty vs čas v úseku mě rychle vyléčí
Pokud se občas při srovnávacích laboratorních měřeních udávají rozdíly úspory mezi plášti při 40 či 50km rychlosti okolo 2W, tak v reálu na silnici tenhle rozdíl není nikdo schopnej změřit.
A ty pocity odpovídaj přesně tomu, čemu jezdec chce věřit, nikoli skutečnosti.
Přesto je „dobrej“ pocit často k nezaplacení a to i reálně.
Jinak víš to, že píšeš do vlákna k latexovým duším, jo?!? ;o)
1.8” bych na silnici vozit nechtel :))
Jo, na gravel můžou být TPU duše super, celkem bych věřil, že budou odolnější než butyl duše. Podle tohoto testu jsou, ale vitoria latexky pořád nepřekonané v nízkém valivém odporu, proto ještě na silnici měnit nebudu :). Ty TPU duše od pirelli mají stejný valivý odpor jak butyl duše, tak tam je výhoda jen v té o něco větší odolnosti a váze.
Já mám gravel, proto ta šíře 1,8. Ale nechtěl jsem zakládat nové vlákno na téma latexové duše vs držení tlaku, atd.
V těch watech když se na to kouknu a vidím malé rozdíly tak já to nejsem schopen v jízdě rozhodně poznat. Mluvím za sebe. Pokud někdo pozná 2 nebo 3W tak klobouk dolů. Ale nějak se to změřit musí, že
Záleží zda pro tebe ty 3w je rozdíl velký nebo zanedbatelný. Osobně jsem absolutně nepoznal přechod z butylů na latexy (na obou kolech jsem podle testů ušetřil skoro 5w), ale proč to tam nedat když to dobře funguje, navíc podle mě testy a čísla nelžou, jestli poznáš nebo ne tak to tam prostě je :).
Navíc třeba těch 5w je rozdíl mezi super aero rámem za kolik set tisíc, nebo přechod na karbon kola, takhle to má člověk za 400kč v duších :).
Otázkou sice zůstává, na kolik jsou údaje z válcový zkušebny přenositelný do reálnýho provozu, ale…
Za mě by snad i mohly furt platit hlavně ty rozdíly mezi jednotlivejma obutíma změřený za stejnech podmínek v labáku.
Přesně o absolutní hodnoty ani tak nejde, ale o ty rozdíly při stejném testování.
Když test řekne, že např GP5000 je o 3W rychlejší jak něco jiného tak tam ty 3W jsou a je jedno jestli celkový odpor 10.5W v testu bude 14W v reálu.
Jenže pro ty testy na válci to velmi komplikuje jiná závislost tlak vs valivý odpor než na reálném povrchu za jízdy.
Jediný případ, kdy bude hodně dobře (i když jen relativní srovnání a ne absolutní hodnoty jak píšeš) odpovídat měření na válci reálu je při splnění dvou podmínek:
O co jde u toho objemu. Pro měření na válci platí, že vyšší tlak = nižší valivý odpor. Větší objem pláště při stejném tlaku je pro měření na válci úplně to samé jako vyšší tlak při stejném objemu.
Proto pak naměřené absolutní hodnoty na válci pro různé kategorie plášťů (kde se liší objem zásadně, typu silniční, gravel, bikové) nelze mezi sebou srovnávat vůbec.
A ve stejné kategorii plášťů jsou pak zvýhodněny ty objemnější.
Přeneseně řečeno reaguješ na tvar styčný plochy a jím daný rameno síly, který v zásadě určuje valivej odpor bez ohledu na soustavu kolo-jezdec, že?
Tedy jinak řečeno, širší plášťě, který se teď vozej maj při stejným tlaku huštění menší valivej odpor, než ta užší, protože jejich styčná plocha je sice ve čtvercovejch mírách stejná, ale je širší, ale hlavně kratší, tedy s kratším ramenem tý síly.
To dosud chápu. Co ale nechápu, tj. metodika měření, kdy se do tý soustavy zahrne jezdec na reálným povrchu (třebas na slušným, ale nikoli úplně hladkým asfaltu), kde se uvádí, že se enrgie ztrácí vibracemi v těle jezdce. Kurňa čím a jakou metodikou tohle změřej, když tam je vždycky hafo vnějších vlivů?
Všechna ta vyjádření vypadaj sofistikovaně a na „vědeckým základu“, ale absolutně mně nedochází, jak k těm údajům docházej a jak eliminujou ty vnější vlivy.
Osobně jediný, co já rozeznám je zvýšený pohodlí na širších pláštích daný asi převážně tím nižším huštěním, ale tak nějak mě to vrací do dětskejch let, kdy favoritky měly šíři 32mm a jejich max. hustící tlaky byly proklatě nízko a při nástupech se ty pláště pěkně žvejkaly, což ostaně dělaj i ty současný a právě ve spurtech mně to krom lepší adheze nepřipadá pro dosažení většího zrychlení a cílový rychlosti zrovna přínosný.
MlokCZ: tak nějak souhlas.
Zase od těch testů požadujete nereálné, tady mají popsáno co a jak testují.
bicyclerollingresistance.com sto procentní rozhodně není, ale je to to nejlepší info co je dostupné, tak se stím musíme spokojit, jinak by to bylo úplně naslepo.
To co jsem psal pro měření na válci, tak to všechna možná dostupná měření potvrzují (a pro ideální povrch by to tak mělo i fungovat).
Co se týká reálné jízdy, kdy do toho vstupují vibrace a úplně jiné chování tlak vs valivý odpor, tak tam je potřeba všechno ověřovat měřením. A malé rozdíly se při reálné jízdě samozřejmě měřeí velmi těžko.
Tam ty širší pláště se budou vozit z úplně opačného důvodu. Skoro vždy je asfalt dostatečně „špatný“ na to, aby nižší tlak měl menší valivý odpor. A pro úzké pláště se ani na optimální tlak nejde dostat, protože by se pořád proráželo a ničily ráfky. Tedy objemnější pláště pak umožní právě tlak dostatečně snížit.
Tohle je moje domněnka, pro reálnou jízdu dobrých měření moc na internetu není. Profi týmy budou mít svojich měření obrovské množství, jak budou mít data od hodně jezdců z wattmetrů z různých podmínek pro různé pláště a tlaky. Takže si to pak dokáží vyhodnotit a použít optimální variantu (objem pláště a tlak).
Pak tam do hry vstoupí poddajnost plášť, protože pro ty nižší tlaky pro neperfektní reálný povrch je nutné, aby plášť byl dostatečně podajný, jinak to nefunguje. A tohle je něco, co měření na válci také moc neukáže.
Samozřejmě při zvyšování objemu plášťů a používání čím dál nižších tlaků se postupně zvýrazňuje to co popisuješ. Tedy žvejkání při nástupech.
Což je pak další faktor, který to komplikuje, když se musí vyhodnotit přínos při rovnoměrné jízdě vs případná nevýhoda do nástupů.
Ty drobný nerovnosti, který při přejíždění způsobujou ty neustálý změny jízdního odporu (těžko ho nazvat pouze valivej), kdy na ně musíš nejprve vyjet a pak zase sjet při nabombovanejch pláštích, či galuskách chápu.
Výjezdem na ten nepatrnej kopeček musíš zvýšit těžiště kola, ale i zvednout sebe sama a pokud je jich, a to je, za sebou něurekom, tak se vlastně dostáváš do neustálý vibrace, kterou musíš nějak utlumit a tady jsou ty ztráty energie, nikoli odpor valení, jako takovej, Teda alespoň tak jsem to z těch zahraničních webů pochopil já a přesně tohle změřit? No nevím a ani netuším jak.
Část toho nárazu na tu hranu těch „kopečků“ ale pohltí ten míň nahuštěnej plášť a to menší nahuštění vlastně způsobí, že se to těžiště a tím i ty vibrace zvýší minimálně. Tu teorii chápu.
No a právě v tý souvislosti a po zkušenostech s EcoRallye jsem si všim, že třebas Contik u svejch novejch a velmi dobře hodnocenejch GP 5000 TR přešel k úplně opačnýmu skládání kordovejch vrstev!
Dřív byly dvě vrstvy na bocích a překrejvalo se to třema v koruně pláště pro vyšší odolnost proti defektu. Tím byl ale v koruně, tedy tam, kde převážně k drobnejm absorbcím nerovností dochází, plášť tužší a tím absorboval ty nerovnosti hůře. I ty měření na Rollingressistance potvrzují, že čím méně materiálu, tím pro nižší valivej odpor lépe. Takže nyní to má ten Contík opačně a na bocích má více vrstev, než pod korunou a možná právě z toho plynou ty jeho lepší výsledky oproti konkurenci.
Méně materiálu právě hlavně na běhounu → podajnější běhoun, to je přesně ta cesta. Jenže bohužel proti tomu jde zase dolnost běhounu, takže to vždy bude nějaký kompromis.
Je taky dost dobře možný, že jsem to s tím zvýšeným „valivým“ odporem pochopil špatně a nevzniká vlastně v jezdci. Pokud ale ano a jsou to ty zvýšený utlumený vibrace, pak to víceméně není de-facto valivej odpor, ale možná jakási zvýšená, kumulující se únava a na to utlumení určitě spotřebovaná energie navíc, která ale pochází pravděpodobně z jezdce a nikoli ze ztrát při odvalování plášťů.
Potřeboval bych to detailně vysvětlit, ánžto v tom nemám úplně jasno a jako vždy mě to enormě zajímá, když mě ty kola celej život bavěj.
Energie právě pochází přímo z toho kontaktu pláště s povrchem (jezdec musí navíc o to přitlačit do pedálů a zpětně se to zase přes ty vibrace pohltí zpět). Řadil bych to přímo pod součást valivého odporu. Jezdec do hry vstupuje pouze tím, že tu energie navíc tělem pohlcuje, což ho ještě navíc unavuje.
V nějakém testu to měřili pro extrémnější případ typu na silnici vibrační krajní čára (nebo to bylo ještě něco o něco výraznější s vibracemi). A při tomhlo extrémnějším případů to šlo do obrovských čísel typu 100W+ (navíc potřebných oproti jetí vedle té čáry).
A i je to tak všude uváděno. Z lepší zdrojů třeba nějaký novější článek od Heineho:
https://www.renehersecycles.com/…s-real-road/
Tam používá: Tire Resistance = Hysteresis Loss + Suspension Loss
Právě tohle čtení jsem měl na mysli!
A víceméně ta hystereze je vlastní odpor valení a ten druhej odpor je ten „vibrační“.
Sám to tak uvádí, ale klidně ať si to nazývá valivej odpor, podstatný jsou závěry.
Na druhou stranu tj. prostě odpor, jenž vzniká v souvislosti s obutim a ano, oba jdou proti sobě.
Trošku tam kašle na realitu ohledně aerodynamiky, která do toho při současnejch průměrkách profíků hází vidle a tak nějak se jim do více širokých gum hlavně na předku moc nechce.
No a ty shodný podmínky měření opírá o statistiku a co je podstatný, tak hlavně o opakovatelnost.
A tak trošku zapomíná na hmotnost soustavy jezdec + kolo, protože to časově měří na nějaký stálý ujetý vzdálenosti a v ustálenejch rychlostech ve sjezdu.
Ta metodika měření venku by mě docela zajímala.