Kolo jsem kupoval v létě 2014 a v následujících několika letech se na něj skoro nedostal. Minulé léto jsem si uvědomil, že vypadá trochu obstarožně (např. do výšky hrdě trčící představec nesl úzká řídítka s ladným vlaštovčím obrysem) a jelikož se nerad zbavuji věcí, co ještě pořádně neposloužily, vydal jsem se cestou přestavby. Mj. i proto, že jsem si jí chtěl udělat komplet sám (kromě zaplétání kol), abych se kolo naučil servisovat.
Komponenty byly zvolené jako minimum pro sportovní použití, jednoduchost a rozumnou robustnost, klidně i za cenu mírně vyšší hmotnosti.
Nakonec z původního kola zůstal pouze rám, vidlice (z továrny byla jiná, ale tahle byla měněná hned při koupi) a sedlo.
Velice mi vyhovuje pohon 1×11 (namísto původního 2×10), přičemž 11 rychlostí mi stačí. Akorát na svoji fyzičku potřebuji ještě o trochu víc zubů na nejlehčích pastorcích.
Potenciál možná zůstává pro ladění posedu, zejména co se týče délky a sklonu představce, a šířky řídítek.
(vloženo 31.8.21)
Značka | Přestavba Giant |
Model | XtC Composite 29er 2 |
Modelový rok | 2014 |
Velikost | 20" (L) |
Hmotnost | 11,1 kg (s pedály, antipadačem, ale bez košíků na bidony a pumpičky) |
Rám | Karbon (Giant Composite Technology) |
Vidlice | RockShox Reba, pevná osa 15x100 mm, zdvih 120 mm |
Hlavové složení | FSA Orbit |
Kliky | Shimano SLX FC-M7000-1, 175 mm |
Středové složení | Shimano Press Fit |
Měnič | Shimano Deore RD-M5100 |
Řazení | Shimano XT SL-M8000-I, I-SPEC II |
Převodník | Shimano 32z. |
Kazeta | Sunrace CSMS8 černá 11s, 11-46 |
Řetěz | KMC X11 EPT |
Náboj přední | DT Swiss 350 Disc IS 6-Hole Hub 15 x 100 mm, 32 děr |
Náboj zadní | DT Swiss 350 Disc IS 6-Hole Hub, ořech ocel, 10 x 135 mm, rychloupínák DT Swiss RWS |
Brzda přední | Shimano Deore BR-M6100 |
Brzda zadní | Shimano Deore BR-M6100 |
Brzdové páky | SHIMANO DEORE BL-M6100 |
Ráfek přední | Carbonal MX932TR, 32 děr |
Ráfek zadní | Carbonal MX930TR, 32 děr |
Dráty | Sapim Race |
Pedály | Shimano PD-M530 |
Řídítka | PRO Koryak 31.8 Low Riser, 780 mm, Gripy Ergon GA2 |
Představec | PRO Koryak 31.8, 60 mm, 0° |
Sedlovka | Elita One 30,9 mm x 350 mm |
Sedlo | Giant |
Pláště | Přední: Schwalbe Racing Ray 29x2.25 Addix SpeedGrip Snake Skin TLE, bezdušové provedení, zadní: Schwalbe Racing Ralph 29x2.25 new Addix Speed Snake Skin TLE, bezdušové provedení |
Hadato: tak díky moc za inspirativní připomínku. Asi se do toho pustím v rámci údržby na konci sezóny
PatRyck: Nevím, jak to má Slackerizer, ale ty Works Components fungují dobře a jsou pěkně udělané. Akorát se to špatně lisuje do rámu. Vrchní a dolní strany nejsou kolmé na osu díry rámu (jsou kolmé k ose díry pro montáž vidlic – tedy 2°). V servise by to ale měli zvládnout namontovat v pohodě.
Hadato: je tam klasické semi-integrované. V merku mám mám Slackerizer od Superstar Components (T7–3 EC44/ZS56 110–120mm Taper Steerer) nebo obdobu od Works Components (2.0 Degree EC44-ZS56 Angle Headset: SET 3 110–119mm). Ještě vím o Syntace VarioSpin Bearing Cups –1.5° / + 1.5°, ale ty jsou (asi) dodávané bez ložisek
PatRyck: Za mě se na skoro jakémkoli XC kole položení hlavovky vyplatí. Zvláště, pokud je původní kolem 70° (reálně tam teď bude tak 70.5° s tou 120 mm vidlí). Pokud máš integrované hlávko, tak to řeší Slack-R. Pokud máš klasické semi-integrované, tak jedině dobře. –2° bych se vůbec nebál – kolo bude o něco stabilnější a jistější v rychlosti. Úhel 68.5° je pořád ještě hodně odlschool XC.
Hadato: mám už dlouho předvybraný jak Works, tak Slackerizer (i proto je pořád nezkrácený krk vidlice), ale spíš jsem se od té myšlenky nakonec odklonil. Na druhou stranu – úhel hlavy je 71,5 st. a vidlice měla původně zdvih 100 mm a je zvedlá na 120 mm. Kdybych měnil hlavový úhel, tak asi rovnou o 2 st., což by nemělo geo zhoršit oproti výchozímu stavu. Akorát bych to pak musel dokompenzovat o trochu delším představcem se sklonem, který bych dal do negativu.
Takže jako mám, jo? :-D
Vypadá to zajímavě, ale ještě bych tam doplnil redukční hlavové složení. Myslím, že by to příjemně posunulo chování kola.