Příběh tohoto kola se začal psát zhruba před osmi měsíci. Tehdy jsem si při jedné vyjížďce na mém předchozím kole zlomil ruku. Verdikt doktora byl jasný, zhruba šest týdnů sádra a následná rehabilitace. Místo ježdění jsem brouzdal po internetových stránkách týkajících se kol a cyklistiky. Rovněž různé inzertní stránky s koly a cyklistikou byly najednou velmi oblíbené. Kolo, které zde prezentuji jsem náhodou objevil v den, kdy jsem šel na sundání sádry, že by znamení? I když jsem o koupi nového kola příliš neuvažoval, tak jsem na inzerát odpověděl. To kolo mi na první pohled prostě padlo do oka. Navíc velikost 22“ se také moc často neprodává. Ještě v čekárně chirurgie mi přišla odpověď, že je k mému překvapení stále k dispozici, navíc za opravdu dobrou cenu. Později jsem se dozvěděl, že inzerát byl vložen jen pár minut před tím, než jsem odepsal. Rychle jsme se domluvili, že se přijedu podívat. Pravdou je, že v tu chvíli jsem si nějak neuvědomil, že ruka po zlomenině a čerstvém sundání sádry moc fungovat nebude. Druhý den jsem se svým synem vyrazil. Bylo to zhruba 100 km od mého bydliště, takže ruka se při řízení „výborně“ rehabilitovala, navíc lilo jako z konve, takže ideální podmínky pro test a koupi kola. Rascal byl úplně nový, najeto 160 km, čerstvě po garanční prohlídce. Pánovi ho nabídli v cykloprodejně jako alternativu ke kolu, které měl objednané, ale bohužel nebylo v té době k mání, ostatně jakou velká většina nových kol v této divné době a jemu se nechtělo čekat půl roku na to původní. Ovšem jak káže zákon schválnosti, 14 dní po zakoupení mu z prodejny telefonovali, že nedostupný model bude za pár dní k dispozici. Z tohoto důvodu Rascala prodával. Po zběžné prohlídce jsem se svezl, i když levou ruku jsem měl v podstatě jen položenou na řídítkách, ale první pocity byly moc dobré. Měl jsem jasno, stejně jako můj syn, který když kolo uviděl, hned řekl abych ho vzal. Na ceně jsme se rychle dohodli a už jsme ho nakládali do auta. Místo domů jsme ho odvezli raději na chatu. Moje jinak naprosto úžasná manželka totiž nic nevěděla. Měl jsem tušení hraničící s naprostou jistotou, že by mému záměru koupit další kolo nebyla příliš nakloněna. Navíc pár týdnů po zlomenině ruky na tom předchozím. Nakonec vše vzala s nadhledem a se slovy, že jsem starej blázen. Od té doby jsem na něm najel asi 3500 km a musím říci, že jsem velice spokojený. Samozřejmě jsou lepší, ale zároveň mnohem dražší kola, ale mě jako normálnímu hobíkovi plně vyhovuje. Jezdím převážně lesní a polní cesty, lehčí terén, velkou část zabírají cyklostezky a silnice při dojíždění do práce. To vše kombinuji se silničkou a na ježdění v zimě jsem si minulý rok ze zbytků sestavil zimáka. Zatím se na kole nevyskytla žádná závada, pouze jsem dvakrát vyměnil řetěz, což je spotřební materiál. Vše zkrátka funguje, jak má. Celkově je kolo pohodlné, rám je pevný, nekroutí se a má příznivý vliv na velmi dobrou akceleraci. Navíc se mi líbí i jeho jednoduchý design. Při jízdě máte pocit jistoty a stability. K tomu přispívají i slušné brzdy, jejich účinnost je více než dostatečná a brzdný účinek se dá skvěle dávkovat. Vpředu je kotouč o průměru 180 mm, vzadu 160 mm, originální destičky od Shimana disponují chlazením. Řidítka o šířce 780 mm a průměru 35 mm působí bytelně, originální gripy skvěle padnou do ruky. Vidlice pracuje dobře, nerovnosti pohlcuje perfektně a lehce se dá doladit její nastavení. Zamykání z řídítek pracuje spolehlivě. Řazení je velmi jemné a přesné a za celou dobu jsem nemusel seřizovat, snad jen po první výměně řetězu, kdy jsem celý systém pouze doladil několika otáčkami na bowdenu u řadící páčky. Obutí od WTB je skvělé na zpevněném povrchu a není ani hlučné. Jakmile však vjedete do těžšího terénu, na šotolinu, písek, případně bláto, přilnavost logicky klesá, řekl bych až moc. Na novou sezónu jsou připraveny Tufo XC11, tak uvidíme. Na jaro přijde ještě menší upgrade v podobě výměny vidlice. Místo Recona dám již koupenou Rebu a také jsem uvažoval o jiném sedlu. To jsem chtěl měnit jako první, jelikož se mi vůbec nelíbilo, nicméně jeho pohodlnost mě donutila původní záměr přehodnotit. Jinak dle mého názoru zatím není třeba měnit nic. Myslím si, že bratrům Slovákům se tento model povedl.
(vloženo 16.1.22)
Značka | CTM |
Model | Rascal 4.0 |
Modelový rok | 2021 |
Velikost | 22 |
Hmotnost | 12,9 váženo včetně pedálů |
Rám | Alu 6061, triple butted |
Vidlice | Rock Shox RECON GOLD, DebonAir, 100mm, boost™ 15x110axle |
Tlumič | - |
Hlavové složení | FSA Orbit 1,5" tapered |
Kliky | Shimano SLX FC-M 7100, 32T, 175mm |
Středové složení | Shimano XT BB-MT800B |
Přesmykač | - |
Měnič | Shimano XT RD-M8100 |
Řazení | Shimano SLX SL-M7100/12sp. |
Převodník | Shimano 32T |
Kazeta | Shimano Deore CSM6100/12,10-51 |
Řetěz | KMC X-12 |
Náboj přední | Shimano MT400 32H |
Náboj zadní | Shimano MT410 32H |
Brzda přední | Shimano Deore M6100, kotouč Shimano SM-RT 64, 180 mm |
Brzda zadní | Shimano Deore M6100, kotouč Shimano SM-RT 64, 160 mm |
Brzdové páky | Shimano Deore BL-M6100 |
Ráfek přední | WTB STi25 TCS, 622, 32H |
Ráfek zadní | WTB STi25 TCS, 622, 32H |
Dráty | DT |
Pedály | Shimano PD-M8000 XT |
Řídítka | CTM HB352, 35dia, 780mm |
Představec | CTM ASM02, průměr pro řidítka 35 mm, délka 90 mm |
Sedlovka | CTM SP3D2, 350/31,6 mm |
Sedlo | CTM FLAT |
Pláště | WTB Ranger 29x2,25" TCS, light / fast rolling |
depresy: a z jakého důvodu ti to takhle přijde lepší?
jinak já bych teda do toho rámu nejradši schoval všechno, třeba se mi hrozně líbí nový Scott Spark se Syncros kokpitem :)
17.1.22 17:24
scortis to sem si vubec nevsiml. Jak rikas to je dobrej ulet..
Povedený kolo, profil i příběh. Takže 5 a ať dělá jen radost a neláme ruky! ;-)
Moc pěkný, akorát nechápu logiku výrobce táhnout vnějškem hydrauliku, na kterou se nemusí sáhnout za celý život kola (pokud nemníš brzdy) a vnitřkem bowden řazení který zas měníš často. Když už něco nechat trčet ven tak by mi přišel lepší ten bowden kvůli snadnosti výměny, ale to je jen drobný detail :)
Kolo pěkný … k tomu co píšeš o pláštích: přechodem na Tufo XC 11 si, řekl bych, nepomůžeš. Pokud chceš lepší grip tak spíš Tufo XC 14 … ale bude to podobný jak ten Ranger (ten je fajn, vozil jsem ho dlouho na předním), ale samozřejmě záleží co člověk jezdí a jak zdatnej technik je.
CTM ma faktp ekny kola. Videl sem Bohemii ty jejich gravely/endurance silnice a pecka..
To kolo jsem viděl naživo, už nevím, který ročník a líbilo se mě i s těma plástěma.