Moje v silniční verzi
Manželky v gravel verzi
jednorožec...
jednorožec...
z výroby - průběžná kontrola
z výroby - laminujeme, vakuujeme, zapékáme
z výroby - výroba klik (ilustrativní foto z první generace)
Když tu matbiker může vládat gravelosilnic, tak můžu i já :-). Jako obvykle proti pravidlům B-F dvě najednou.
Spousta věcí pro mě úplně nových. Zejména kombinace oceli s karbonem, kdy jsem musel dost studovat, hledat, nakupovat, vybavovat. Ale nakonec se to snad podařilo a opět jsem se kousek posunul.
Rámy jsou napůl ocel a karbon. Spodní důležitou část rámu jsem udělal z pořádného materiálu a tu méně podstatnou půlku rámu jsem svěřil karbonu. Sedlovka integrovaná bez možnosti nastavení. Pořádná hlava a střed aby pojmuly veškeré hadice a káblíky uvnitř.
Vidlice a řidítka z Ali, protože jsem nenašel u nás nic, co by mi vyhovovalo – bohužel. I tak na nich byly provedeny drobné úpravy – na vidlici odstraněna a přelaminována příprava na blatníky, na řidítkách zaslepení výstupů pro hadice a vytvoření únosné platformy pro montáž příslušenství pod řidítky.
Samotnou kapitolou byla výroba vlastních klik, které využívají ocelovou 30mm osu s čelním ozubením. Kliky jsou celoocelové a pro zvýšení tuhosti jsou poté zesílené karbonovým opletem. Pohrál jsem si i se zakrytím středového složení, protože MNMLSM. Košíky jsou také integrované.
Jedná se o 700c silnici a 650b gravel. Koncept je volen jako minimalistický, co nejvíce věcí skrýt, co nejméně šroubů viditelných, žádné zbytečnosti.
Na jednotlivých sadách kol jsou rozdílné kazety. Chvíli jsem si hrál s laděním tloušťky podložek pod kazetou tak, aby se kola jen přehodily a nemusely doštělovávat. Stačí jen spolu s koly vyměnit řetěz (jiná délka) a 3× otočit B šroubem na hazce.
Uvnitř karbonových trubek jsou z vnitřní strany nalepeny kousky ocelových trubek, rámová brašna pod horní rámovkou se bude připěvňovat jen pomocí neodymových magnetů. Brašna pod řidítky se bude montovat na připravenou platformu. Brašny se teprve budou vyrábět.
Převody dle mých potřeb. Jezdím sám popř. s ženou. Mým terénem jsou Beskydy, takže potřebuji zejména lehké převody a dolů dobré brzdy :-) V neděli při stoupání na Lysou se 130km v nohách bych ocenil i lehčí převod než 40/40. Takže sestavu kazet možná doplním ještě o 11–46, zbyly mi 2 HG ořechy, škoda je nevyužít.
Jinak to jede celkem pěkně a i delší štreka zatím nebyla problém, posed mám za ty roky odladěný a vím jak to chci.
Klasické otázka na závěr. Jaká barva tentokrát?
A co dál? Myslím si, že v nejlepším je třeba přestat. Slíbil jsem výrobu asi 3 rámů a sliby se plní. Ale poté věším rámařinu na hřebík a jdu se věnovat něčemu novému. Bohužel to bere spoustu času, který chci investovat do něčeho jiného. Možná mě časem začne svrbět pilník a něco ještě vyrobím, ale to mě zadání bude muset hodně zaujmout…
EDIT: Úplně jsem zapomněl poděkovat Tomovi, opět super spolupráce ohledně dodání ráfků. Co se týče ráfků, už mám jasno a vím kam se obrátit.
(vloženo 7.7.23)
Značka | kamaro frameworks |
Model | silnice/gravel MNMLSM 012 a 013 |
Modelový rok | 2023 |
Velikost | na míru |
Hmotnost | 7,8 silnice, 8,2 gravel (žena +350g na sedle) |
Rám | kamaro frameworks, ocelokarbon |
Vidlice | celokarbon (Ali Winowsports) |
Hlavové složení | přímo vkládaná ložiska |
Kliky | kamaro frameworks, ocel s karbonovým opletem |
Středové složení | ROTOR T47 vnitřní |
Měnič | Shimano GRX Di2 RD-RX817-GS Shadow RD+, kladky Garbaruk |
Řazení | Shimano GRX Di2 ST-RX815 |
Převodník | Garbaruk 40z (žena 38z) |
Kazeta | silniční Sram (žena Ali SRoad) 10-40, gravel Ali ZTTO 11-51 |
Řetěz | sram 1130 |
Náboj přední | DT Swiss 350 12x100 24H CL |
Náboj zadní | DT Swiss 350 12x142 24H CL |
Brzda přední | Shimano GRX BR-RX810 |
Brzda zadní | Shimano GRX BR-RX810 |
Brzdové páky | Shimano GRX Di2 ST-RX815 |
Ráfek přední | EIE - silniční ARG45TC28UL a ARG35TC28UL, gravel A650BG35TC30HUL |
Ráfek zadní | EIE - silniční ARG45TC28UL a ARG35TC28UL, gravel A650BG35TC30HUL |
Dráty | silniční CN Aerospoke, gravel DT Revolution |
Pedály | Shimano PD-ES600 |
Řídítka | karbon kombo (Ali Ryet) |
Představec | karbon kombo (Ali Ryet) |
Sedlovka | integrovaná |
Sedlo | Tune KommVor, Brooks C17 Cambium |
Pláště | silniční Schwalbe Pro One 28-622, gravel Panaracer Gravelking SK 43-584 |
Kamaro:jako obrovský klobouček před tebou jako takovýhle stroje co stavíš doma je neuvěřitelný počin :-) škoda že koncis:-(
tyvole vy si žijete s manželkou na vysoký noze. závist jak prase a pět hvězd
Taky se připojím s poklonou. To jak přemýšlíš a jsi schopen se ty věci naučit a dotáhnout. To je dar!
Nejvíc obdivuji ten vlastní vývoj komponent – kliky, platforma pod řídítky na příslušenství, brašny na magnet…
Dik. Priste asi koupim taky sprej, ted mam vosk v lahvi do aplikacni pistole na kompresor.
Jakobo: Používám vosk na úpravu dutin ve spreji s dávkovací hadičkou s rozstřikovou koncovkou.
remeslne i po strance napadu vypadaji obe kola naprosto skvele. osobne bych ale kolo s tolika proprietarnimi resenimi posilujicimi design na ukor prakticnosti/univerzalnosti nechtel. nicmene to je nepodstatne. ;-)
Tedy na tom bych jezdit nechtel, bal bych se to uspinit :-) … fakt pekne, skvela prace.
Takovy dotaz spis mimo. Osetrujes ty ocelove trubky nejak zevnitr proti korozi? Pokud to neni nerez. Samozrejme, asi mas kol vice a tocis je, to bys musel jezdit na jednom 10 let v kuse a najizdet desitky km v zime v soli, aby ram proreznul. Ale i tak, u takoveho kola by me to sralo. Ja posledni dobu vzdy, kdyz delam generalku nejakeho mojeho ocelaku, tak ram a vidlici vyleju voskem na dutiny. Je to takova blba prace. Nemam zadny specialni aplikator, ale osvedcila se mi obyc plastova strikacka s plastovou trubickou ze spreje na holeni, ktera je na konci vytahnuta po ohrati do prumeru, aby konec prosel tema 3–4 mm dirkama na koncich trubek. Dale vzdy nadelam z kousku vetve male drevene spunty, kteryma ty male dirky na zadni stavbe, vidlici, stredu apod. uzavru. Na jeden ram a vidlu je to tak 1/4 litru, mozna 200 ml a nesetrim, ten vosk je levny a mam jistotu, ze vsude zatece. Do tech trubek zadni stavby nevidim. Zbytek pak vytece, Greta se neposere.
Prostě nádhera, idea i do detailu dotažená realizace!!!
Když to vidím, mám hroznou chuť si nechat postavit něco podobného, jen tak pro radost, a to jsem se teď zavázal radikálně zredukovat svou kolárnu na minimum :-)
vidím dvě moc pěkná kola, jen nevím které se mi líbí víc. Jinak samozřejmě za 5 za vývoj, za práci. Klein po česku.
To má styl, parádnický kolečka, jsi borec. Za *****
Obě kola jsou šperky a patří ti obdiv za zvládnutí technologie i precizní zpracování.
Čumím na to s otevřenou pusou. Parádní stroje, fialový v gravelové specifikaci se mi líbí více :-) Opravdu klobouček dolů
ty hmotnosti jsou úplně parádní. s rámama ses dostal opravdu hodně nízko. jestli se dobře pamatuju, stejnou hmotnost měl jeden english z 953 (jen hlava byla částečně zkarbonizována), ale už od pohledu to nebudilo moc důvěry, neb byl z těch nejslabších (i co do průměru) trubek. tohle je jiná liga
neuvěřitelně se ti povedly ty spoje karbonu s ocelí, hlavně sedlový vzpěry se sedlovou trubkou vypadaj naprosto perfektně a člověk by na něj vydržel zírat dlouho
nicméně mi také přijde škoda, že chceš rámařiny nechat. nejen kolik času tě stálo zvládnout tento um, ale i to vybavení teď bude ležet ladem… nicméně věřím tomu, že to po nějaké nedlouhé odmlce přehodnotíš, protože tě začne lákat nějaký další rám/kolo (a já si občas vzpomenu na ten představec, ke kterému nedošlo). a těším se na ty „asi 3“ zbylé rámy, snad budeme mít možnost všechny tady zkouknout
2×100* Kolko u teba stoji taky gravel ?
Krása, musím dát jen obligátních pět hvězd, tohle by si samozřejmě zasloužilo mnohem víc, tomuhle já říkám umění, klobouk dolů, panáčku! ;-)
Kouba: Tentokrát ani moc ne. Koncept byl v hlavě dva roky, postupně to zrálo. Na rámech jsem začal pracovat na podzim, někdy kolem nového roku byly vyrobené díly a hotová ocelová část, na jaře jsem dodělával karbon a v posledních dvou měsících řešil lak, záplety a pod.
Jan D.: Budu jezdit na kole, přece. Neměl jsem na to poslední dobou čas, tak si ho chci více udělat. Budu se muset taky věnovat svému domu, čeká mě první rekonstrukce a v hlavě mám výrobu menšího tepelného čerpadla na ohřev vody. A taky musím předělat stávající inteligentní elektroinstalaci domu na nějaký novější systém, včetně predikce spotřeby energií, nabíjení auta, nákup a prodej na spotu. Chci posílit stávající FVE a doplnit VTE a dostat se do bodu, kdy elektřinu v podstatě nebudu celoročně nakupovat, jen prodávat. Neboj, já si nějakou zábavu najdu…
Tak to je síla! Spoustu parádních vychytávek a odlišností od běžné produkce, je to prostě dokonalý. Velkém moudrrem, že na začátku byla jen tužka a papír, nás krmí na školeních často :-) Jak dlouho to od prvního náčrtu trvalo, než to dospělo do tohohle stavu?
gersa: SZ
Nimrod: Rám má cca 1350g včetně upnutí sedla. S těmi doplněnými plíšky pro magnety cca 1400g. Kliky mají cca 450g. Jestli karbon zvýší tuhost – ano, měl by. Ale nemám to jak změřit :-)
Materiál: DT je z řady Life SLFA12670131 – 38mm průměr s MAX ovalizací. Stěny 0,65/0,45/0,65, hodně dlouhá střední zeslabená část. Ve výsledku po zaříznutí na délku asi nejlehčí trubka v tomto průměru napříč značkami.
CS jsou DEDA z řady Superleggera MPO222A103 – tloušťka stěny jen 0,55mm – opět to nejlehčí co je k dispozici, ale dělají se jen rovné a už se snad ani nedají sehnat. Díky širokému BB mi vyšla průchodnost i při rovných vzpěrách.
BB a HT jsou vlastní výroby z nerezi. Zeslabované :-) HT má 54mm průměr a BB na T47 má 50mm průměr.
Karbonové trubky jsou metráž z Ali. Napřed jsem si od výrobce vzal menší průměr a ten jsem doma testoval na ohyb a na krut. Z naměřených hodnot jsem si dopočítal moduly pružnosti materiálu v těchto dvou směrech a ty jsem si porovnal s adekvátními ocelovými trubkami. ST a TT jsou nakonec 35mm s tloušťkou stěny 1,5mm. SS jsou 12mm s tloušťkou stěny 1mm.
Myslím si, že kdybych stavěl rám stejné koncepce pro svou váhu (65kg) a chtěl bych jít ještě více tvrdě po váze, tak bych se dokázal s DT 35mm a ST a TT v 32mm, s běžnou hlavou a BSA středem dostat na 1150g na rám s integrovanou sedlovkou. Ale bylo by to už méně tuhé. Ta oversize hlava a střed to dělají trochu těžší, navíc aby to trochu splynulo musí být i zbytek trubek většího průměru.
Já si tedy narozdíl od zdejších breptalů a rejpalů neodvážím cokoliv kritizovat. Parádní práce a ta manželčina fialka, z té mám přímo erekci :O 5***
Obě kola nádherný jako vždy. Fialová i červená. Já jsem jen smutnej z toho, že jsi řemeslo dovedl k dokonalosti a teď ho věšíš na hřebík… Zároveň mě ale hrozně zajímá, co budeš vyrábět teď:)
Uz jsem ti to psal minule, vadi mne, ze nedodrzujes pravidla teto kategorie, tj. jeden profil jedno kolo. Kritizuje se to u jinych a nevidim duvod to u tebe prechazet, jen proto, ze narozdil od jinych sem davas uzasna kola, ktera zde nemaji konkurenci. Samozrejme muze zacit shitstorm, ze je to jedno, pak to neresme ani u jinych. Vice k tomu nenapisu, jen ze je to uzasna prace.
Nemám co napsat, když si vše uvědomím, tak mi jen padne spodní čelist, wow. Za mě rozhodně fialová ;-)
Dámské na pohled fakt nepěkné, pánské na pohled fakt pěkné :). Tak či tak obdivuju toto tvořit v domácích podmínkách, to jde úplně mimo moje chápání.
7.7.23 19:32
Za mě oboje úplná paráda. I obě ty barvy jsou bomba. Jediné co mi tam neladí barevně je to béžové sedlo. To budu dnes studovat celej večer.
7.7.23 19:21
fialová, to je jasný :-)
víš, že můj šálek čaje to úplně není, ale i tak to je naprosto skvělý. máš zvážený samotný rámy? a jaký trubky (jak ocel, tak karbon) jsi použil?
zajímala by mi hmotnost klik, nemáš je zvážený? fakt to opletení znatelně zvyšuje jejich tuhost?
Je to krásný, ale na kolo s beranama a silničníma pláštěma prostě patří dvojtác, jinak tam nejde prát velkou:-) u toho černo červenýho mi ten malý převodník vyloženě tahá oči, to je špatně
Za mě parádní počin. Červenočerná kombinace super, fialovou si musí posoudit žena, to je mimo moje vnímání
Můžu poprosit odkaz na řídítka?
Červeno černý je sympaťák, krásná práce. To druhé je taky moc hezké, ale ta fialová mi přijde až protivná :-) .