Kolik najedete na retezu nez ho vytahate/vymenite? ja menil po 1500 zda se me to dost brzo.
Kolik najedete na retezu nez ho vytahate/vymenite? ja menil po 1500 zda se me to dost brzo.
5–7kkm… :)))
taky mi to prijde brzo,ale zjistil jsem ze to plati pro lidi co se s tim s prominutim neserou.ja mam na nem 3000 a uz mam podezreni ze by se chtel rozloucit,pac nemuzu poradne vystelovat razeni.
na pevnaku cca 3000 a na celoperu jeden 1500 a ted zkousim 2000 connex a furt dobrej no a fousacovi jen zavidim tech jeho moc km :o))
to same i ja lx na 8 neco pres 2800km a nende sestelovat razeni menim ho i kdyz neni pres 132,8mm
Mám najeto cca 1200 km a odhaduji to tak, že je v půlce životnosti. Snažím se řadit „slušně“ a o řetěz se pravidelně starám…
Tohle jsem fakt vyplodil já? No půlka, dotočil to na 1400 a měl dost:-)))
Chlapí, vy tomu dáváte… Nevím jestli fousáč nechává řetěz na biku 5 KKM, ale buď může pak kazetu vyhodit, nebo neví co dělá. Jinak žetěz se nevytahuje, nýbrž vzniká vůle mezi jednotlivými čepy prostým otáčením řetězu a tahem, jež a čepy působí. Životnost bohužel nezávisí ani na stupni mazání, ani použitému mazivu. Vzhledem k velkému tlaku mezi čepy se mazivo stejně velice brzy vytlačí a spíše je k dobru udržovat řetěz čistý, protože prach působí jako brusná pasta. Jinak k prodloužení životnosti pomůže obrácení řetězu okolo vodorovné osy zhruba v polovině životnosti 700–800 Km. Jinak měřit lze šuplerou, nebo měrkou, k tomu určenou.
Taky názor. Ale hádal bych se stou životností. To nezávisí na nějakém numeru, ale jen na výšce zátěžě. Kamarád si vyjede na tři dny do hor a nový řetěz pak kliďánko hodí do koše. Čilý důchodce má na silničce řetěz tak dlouho, že když ho mění tak ten samý se už pomalu nevyrábí. ( touto cestou se chci omluvit všem dříve narozeným bratrům ve zbrani. Ale jsou, a i na biku se dají na silnici dojet, předjet, zamávat.) Mě také vydrží kolem 4 tis km. A rozhodně si nemyslím že jezdím jak šnek.
Jo presne, je to jenom o namahani a bordelu. I na horskem kole kdyz jezdi clovek jen velmi lehke prevody tak neni na retez takovej tah a vydrzi dele. Naproti tomu kdyz nekdo jezdi velmi tezke prevody („lame kliky“) a navic jezdi v blate a pisku a ani se neobtezuje kolo trochu oplachnout tak mu nepomuze sebelepsi retez.
Já měl na F-ku Sedis asi 13000km a ani nepřeskakoval i při výměně na jiné zuby – bike s 6-kolem. A to jsem jezdec „velká pila“ – tudíž pěkně kopečky na velkou 21dozadu. Vydržel několik zim – tudíž sůl, sníh, písek, bahno v polích, po motokros. tratích zase extrémní kadence i tah!!! To byl řetěz! Sice má asi 134,5mm, ale furt jede. Taky záleží na kazetě a šířce řetězu – 9speed moc nevydrží. Jinak cross s HG-53 cca 2600km 98% silnice, mazání pravidelné, 90–95%km za sucha. Hold občas neplatí čím dražší nebo novější, tím lepší…
Tak s tím souhlasím. Dělám to také tak a z životnostní nemám žádný problém. Čistý a namazaný = tichý, přesný, bezproblémový. A také to má výhodu když člověk píchne. Při sundavání kola pak není jak prase. Howg
Hele, já mám bike stále nablýzkaný, nikdy ho nenechám špinavý. Na řetěz mám pračku, používám silikon s teflonem. Řetěz mám po životnosti po 1300 km, dle měrky a je fakt, že si nechci zničit kazetu. Jinak mám 56 kg, takže nejsem žádný tlustý prase. absolutně nevěřím, že ti řetěz vydrží 4000 km! Tedy pokud ho tam nenecháš, dokud nespadne. Protože pak je odrovnaná i kazeta…
A vydrží. Jezdím spíš silnice a tam to tak netrpí. Teď na jaro jsem měnil celý pohon. Po sedmi letech. Měrka skrz řetěz propadla. Ale musím dodat že jsem začal víc jezdit až letos. Můj známý má teorii že pohon je unavený až když se ulomí první zub. Tak si představ jak to hustě musí jezdit. Zvuk to má jako stadion. Ale proti gustu žádný dišputát.
Jezdim silnici a letos mam prvne HG73 – mam na nem 8500 km a je na druhem dilku merky. Myslim, ze jeste nekolik tisic zvladne. A to o nej nijak moc nepecuju – cistim pred mazanim, mazu cca. 1× za 1500 km (taky podle toho, jestli nezmoknu, ale letos moc prilezitosti nebylo).
Původní řetěz HG51 + původní kazeta HG50: 10.000km na lehko + 6.500km
se 40kg nákladem
+ 5.000km na lehko = 21.500km. Pak preventivně nová kazeta i řetěz (jel
jsem s nákladem do Alp a nechtěl riskovat, jinak bych původní řetěz
i kazetu drhnul dál). Druhý řetěz výměna po 4.200km v Alpách.
Zbytečně brzy, ale zkusil jsem dát na radu „odborníků“ a jako správný
cyklista měnit podle měrky, třetí řetěz jsem také nenechal příliš
vytahat a vyměnil hned jak měrka celá zahučela do díry – po 3.500km.
Čtvrtý řetěz po 15.000km, z toho 5.000km s nákladem, zase až s kazetou,
ta měla po 2 letech necelých 23.000km. Po 44.500km výměna nejmenšího
převodníku, po 60.000 komplet kliky se všemi převodníky. Dnes (najeto
70.000km, z toho 30.000km na těžko) sjíždím 4.kazetu a 8.řetěz. Kupuju
kazety IG60 a obyč. řetězy PC48.
Jo taky názor. Jinak se nikoho nechci dotknout ohledně jeho váhy. Samozřejme počítám s životností na biku a né na silničce. Když jsem měl ještě za komoušů favorita, tak jsem ani nevěděl že se řetěz mění a jezdil jsem. Ale asi to moc dřu, nebo zbytečně dávam na rady odborníků ale už se mi stalo, že jsem to prošvihl a měnil jsem kazetu i s převodníkama při 1. řetězu. Po caa 3000km.
Tedy nevím co to bylo za převodníky (snad jedině nějaké odlehčené z hliníku???), ale aby po 3000km odešla nejmenší 22 tak aby na ní nový řetěz střílel, to jedině snad kdyby se drhla durch a s nákladem do těch nejbrutálnějších kopců. Ale samozřejmě nevím a nemám důvod nevěřit že se ti ji opravdu podařilo oddělat (i když nevím jak). S 32 ani 42 zuby hádám že určitě problém nebyl, tam stačí jen vzdálené náznaky zubů aby se řetěz měl za co chytit.
Jasně, střílelo to na nejmenším převodníku. Jinak žádnej hliník, ale poctivý železo. A protože to bylo na mém starém biku author a převodníky byly nýtované, šly dolů i s klikama. Vzadu na kazetě to taky střílelo na nejpoužívanějším kolečku. Žeby šmejd? V každém případě mám nového bika a nechcu si zničit nerezovou kazetu a převodníky truativ, takže měrka řekne dost u 1300km, šuplera ještě o neco dřív. Teď jsem koupil žetěz ČZ, tak jsem zvědavej, má vydržet víc. Jinak mám takovou zálibu dřít jeden zdejší kopec s převíšením asi 500m na 2 km. Ale od to ko je asi horské kolo, ne?
Naprostý souhlas, jezdím to samý a řadí mi LX, s 8 kazetou – v pohodě vydrží kolem 3 kkm. ale musí se udržovat.
Jezdím zásadně SRAM PC58 a v pohodě vydrží 1500–2000 km. Jezdím lehčí převody a vážím 96kg. Jinak poměrně přesné orientační měření je posuvným měřidlem (šuplerou). Nastavte si 132mm a hroty strčte do mezer, pak šupleru roztáhněte na doraz válečků – jestliže naměříte víc než 132,8 – je řetěž už zralej na výměnu. Je to jednoduchá finta z dob ( za komančů ), kdy etalonová měřidla byla pouze v laboratořích a nedala se koupit.
Je to 132,8. Ale nutno zkusit na více místech řetězu. Jinak teď mám řetěz ČZ, tak jsem na něj zvedavej. Vypadá moc fajnově. Je takovej čistě opracovanej, stříbrnej se zlatym a píšou, že je bezčepovej. Jinak mi řadí na aliviu, kazetě SDRAM a klikách truativ velice dobře a přesně, ale trvalo mu pár kiláků, než si sednul.
kde jsi ten řetěz koupil ? Nikde jsem na ČZ nenarazil
Me by to taky zajimalo
mam ho taky, CZ na osmicku zlatostribrny, zatim ceka na jaro v supliku, toz uvidime. Narazil jsem na neho v KCK ve Zline.
Řetěz ČZ jsem si koupil někde v Nuslích. Byl devítkovej, tedy typ 200F. Vydržel mi cca 1500km. Už bych ho ale nekoupil, protože špatně řadí (přehazovačka XT ostatní Deore). A? jsem se snažil jak jsem se snažil, prostě jsem to nemohl seřídit. Prý je to větší vůlí v čepech a tím pádem větším průhybem. Nemám důvod tomu nevěřit. Teď mám PC-59 a je to skvělý. Takže ČZ už ne. .
Nikdy mě na švihu nerupnul řetěz, ale tuhle jsem se bavil s maníkem, který říkal, že bez nýtovačky nevyjede ani za barák. Jaká je frekvence přetržení řetězu u vás a jak to řešíte?
Nic si z toho nedělej. Pro mě to je také jako z pohádky. Asi jsem měkej ale tohle mi nikdy neruplo. ( i když nýtovačku vozím, jsem možná měkej, ale ne blbej). Upřímně na silnici by to byla jo smůla.
Ten řetěz ČZ jsem koupil u jednoho místního prodejce v Chebu. Přišel jsem do krámu z požadavkem, že chci kvalitní řetěz a doporučil tento. Jinak stojí děco málo přez 400 Kč. Takže paráda. Link na výrobce je www.czretezy.cz/…alog_c73.php tak se tam podívej, budou tam snad i prodejci.
Já jsem se s tím taky osobně nesetkal. Nýtovač mám sice na multiklíči, ale ještě jsem ho nepotřeboval. Řekl bych, že pokud není ře?ez špatně snýtovanej a když nemá výrobní vadu, tak snad ani prasknout nemůže. Jo, když někdo řadí pod záběrem, tak to je něco jinýho…
nekdy to jinak nejde.
Tak to ti závidím, já po ujetí řádově 32.000 km nýtoval řetez asi 8×! Největší pakárnu jsem zažil na Šumavě, kde mi v jednom dni prask 3×! Takže bez nýtovačky ani ránu!
Ja pretrh PC59 letos uz trikrat. 2× novej a jednou ve spojce
Jo a nebylo to kvuli zadnymu razeni pod zaberem! Ta spojka se rozlitla pri zavode (toho sem si tenkrat ale nevsim, ze to bylo ve spojce) v kopci pri stejnym tempu. A ty druhy dva se roztrhli, kdyz sem sel ze sedla, ale taky vubec nic brutalniho… :-( PC59 uz nee…
Na zcela novým kole (Merida 12000 Kč) to bylo zatraceně málo – snad ani ne 1000 km a už mi to poničilo 5. pastorek kazety. Myslela jsem si, že to bylo nekvalitním řetězem, ale nový řetěz nedopadl o mnoho lépe. Taky mně nějakej Wippermann 80X vydržel 800 km – pravda byl ježděn trochu v mokru. Nyní vozím kazetu Sram 5.0 (11–32 zubů), řetěz Sram PC 58 a ještě původní kliky Suntour – už maj nádherně ohlodané zuby, ale kvůli tomu je ještě měnit nebudu. Jinak řetěz Sram PC 58 jsem čistila a stále čistím po každé vyjížďce zubním kartáčkem atd. – celkem asi 45 minut práce. Životnost nevím, došly baterie v computeru a nechce se mně zase kupovat nový, ale odhaduji tak 1200 km. Teď už je určitě po něm, ale rozhodla jsem se vykašlat na nějaký výměny a jezdit, co to dá. Drží to, řadí to. Takže zatím dobrý. Až to začne střílet, dám všechno nový. Jinak z přetržení řetězu strach nemám, mám spojku, takže nesnýtovávám a řazení v záběru je pro mě tabu.
Ty fakt cistis retez po kazde vyjizdce zubnim kartackem?????
)) u Jane se nemuzes divit nicemu
Mám obdobné zkušenosti – řetězy HG53, 73, 93 tak 1500 +/- 200km (hodně do kopců), vcelku nezáleželo na provedení a na praní. Jak začal střílet, šel do šrotu. Mažu každých cca 200km za sucha, do mokra vždycky před jízdou (spíš prevence proti poruchám v řazení) a po jízdě jej utřu – celkem tak5minut práce.
Mimochodem – nemáte někdo kontakt na prodej řetězů Rohloff ? Prý jsou výrazně životnější – tak bych to rád vyzkoušel.
Vřelé díky ! (tam me hledat nenapadlo)
Nechápu. Napsal jsi: Jak začal střílet, šel do šrotu. Mně vždycky začal střílet nový řetěz na staré kazetě. A pak šla kazeta do šrotu. Jak Ti mohl začít střílet řetěz po 1500km?
Píšu i dole: jezdím několik oblíbených pastorků – ty stárnou spolu s řetězem oproti ostatním.Takže když jsem zařadil na neoblíbené (hlavně 32z) tak tam se to střílení projevilo. Nový řetěz si sednul po pár km (asi tím, že Shimano dělá řetězy na dolní hranici tolerance).
Aha. Takže místo toho, aby jsi koupil novou kazetu raději vytaháš nový řetěz na míru sjeté kazety, resp. sjetých pastorků? Ech. Zvláštní přístup. Nebo něco nechápu?
Ne, chápeš to dobře – po druhém řetězu je vpodstatě i kazeta na výměnu, tak ji přemlouvám skrze obě? dalších 2 řetězů. Letos jsem zkusil systém rotace více jetých řetězů – taky se to neosvědčilo – asi díky tomu, že vopravdu jezdím nejvíc na 4, 5, 7 pastorku. Tak se to od září učím i na ostatních. Když se to nenaučím – koupím si Rohloff :-)
Uf. To jsem si oddechl. :-) Já taky jezdím jen pár pastorků, prakticky od 3 největšího do 7. Kazeta mi střílí většinou jenom na 5, nejpoužívanějším pastorku. Ale naštěstí se tak děje až tak minimálně po 4. řetězu. Řetězy měním asi po stejné době jako Ty (1500km).
Moje řeč. Kazeta vydrží tak 4 řetězy a pátý už obvykle střílí
na C10 najeto 8000km (ano 8kkm), vytáhlej o 0.2mm na 132.2mm, ježděnej za sucha, mazáno ChaiStarem, silnice, jezdím spíše lehčí převody. Proti konkurenci je hlučnější!
driv kazeta HG 50 8sp. a retez nejakej KMC, pak HG 50 a neco, najeto 3tis. v terenu, nijak prehnana udrzba, kazeta je ok. Pak XT kazeta 9sp. a retezy HG73,HG93 (ted uz jenom 93 a mozna zkusim nekdy i SRAM) a vzdycky vydrz tak minimalne 2tis. A to je menim tak 2–3 zoubek na merce. Jezdim lehci prevody a vaha 70kg. A hlavne se snazim radit setrne. Je jasny, ze kdyz to tam nekdo laduje jako prase, tak mu to prd vydrzi. A to, ze nekomu rupne retez, to je bud vyr. vadou nebo blbou udrzbou nebo velkyn krizenim apod. Rozhodne si lidi nefandete, ze mate silu jak lokomotiva.
Ahoj, jezdim MTB (78kg), retezy HG53 (za cca 400KC) pravidelne meju kazdech 100–150K, merim merkou a nechavam retez vytahat na predposledni clanek, pak vyhazuju. Vydrzi mi tak 1200–1600KM. Tereny od dost tezkejch az polehci (jak co se tyce praznosti a bordelu tak i stoupani, dynamiky,), snazim se vsak slapat frekvencne i do kopcu. Ono je neco jineho odelat kazetu s klikou za 1500KC a nebo za 15000KC. Cili je na kazdem at si zvazi zda investovat do vice retezu v pripade drahych klik, nebo nemenit v pripade levnych, a pak to vse vymenit najednou.
no vidis, potvrzujes mi to, co jsem si na vlastni spinave ruky overil uz davno: ze prani je uplne zbytecne – retez mi vydrzi stejne jak tobe, take menim, kdyz je na predposlednim zubu merky a pritom ho vubec neperu, jen mazu a otiram hadrem. Tak se na prani taky vybodni a mas stejny vysledek bez prace.
Bohuzel mam jinej nazor. Kliky a se nenici jen tim vytahanym retezem a i tim ze na nich jezdi spinavy retez, cili to prani a vymena se mi vyplati…cim drazzis kliky/kazeta tim vic. Navic je znat pokud retez dukladne vycistis a namazes…
na vnejsi cistotu staci hadr, takze niceni klik takhle ne. Ale jinak proti prani retezu nic nemam, pokud to nekoho bavi a ma na to cas, tak proc ne, ze jo :-)
Nic proti, ale třeba mě je celkem divné, jak může mít čistota řetězu souvislost s jeho vytaháním. Pokud to chápu dobře, tak čištění řetězu zvyšuje životnost kazety a převodníků…
Tak mě tahle diskuze donutila koupit měrku na řetěz a změřil jsem vůle řetězu na všech kolech v rodině. Můj cross s HG70 na 7kolu po 3000km na posledním zářezu. Manželky v létě nový Stratos od Authora s orig.řetězem (IG30)- po 600km měrka beznadějně propadla! Dětský MATRIX od Authora s HP-20 na posledním zářezu.
Matrix má najeto 650km,to jsem opomněl napsat…
vymenil sem retez a nasadil PC69 a po 40km furt střílí… Jak poznam, jestli za to může kazeta nebo přoevodníky, nebo jestli si řetěz ještě „nesednul“???
Pokud ted strili, tak nepocitej s tim, ze si neco casem „sedne“.
Ale sedne. Je to jenom otázka času a nervů.
No rekl bych ze jsou asi tak 2 zpusoby jak k tomu pristupovat.
Preferuji prvni
Jezdim spis silove nez frekvencne, takze vytaham relativne brzo.
Nicmene … svuj prvni retez jsem menil po 10000 !!! a to jen proto, ze jsem nevedel, ze nake opotrebovani zubu existuje. Hlavne to bylo 7kolecko, takze neni se cemu divit.
Pak jsem poridil 9kolo a merku a zjistil jsem ze na posledni zub jdu po par stech km … takze … merku uz nepouzivam, protoze bych byl akorat v jednom kuse nasranej.
Ted mam 3 retezi a ty pravidelne tocim po … cca 500km … Jsem jeste v prvnim cyklu, takze uvidime, kam az dojedu … az to zacne vyskakovat, poridim nove zuby.
Ke střídání řetězů: když nebudeš rovnoměrně používat i všechny pastorky, tak ti už při druhé směně po pár stech km začnou řetězy střílet taky.
Protože mám oblíbené 3–4 pastorky, na kterých strávím nejvíc km, tak jsem od toho vícesměnného způsobu ustoupil a měním po cca 4 řetězech kazetu (u 9tky). kdybych si mohl nechat vyskládat pastorky podle mého gusta, stačilo by mi jich 5–6.
Cejce jak chces pouzivat rovnomerne vsechny pastorky? Razeni se znad ridi tim kudy jedes a ne co bysis pral zaradit, ne?
Když si spočítáš všechny převodové poměry na 3×9 tak zjistíš, že jsou docela vedle sebe a že to s malou změnou frekvence šlapání jde. Znám lidi, co takhle jezdí.
dělám to úplně stejně, akorát jenom s 2-ma řetězama. Jinak mám kazetu HG53 a řetězy Connex 900 a druhý 904. Najeto asi 7–8kkm, zatím pohoda řadí to normálně a kazeta je už dost vytahaná, moc to nečistím, jenom to před každou vyjížďkou namažu. Dokud se to nerozpadne, tak to měnit nebudu.
ANO ANO ANO jedine nadoraz … dobre zkusenosti mam s kazetou SRAM7 + connex 804 … za malo penez 6–7tkm … docela mu davam silou co proto, ale drzim vse hodne ciste
Aby mi řetěz dlouho vydržel, tak mi prodavac poradil connex za cca 850kč. Dva krát se mi rozpadl za jízdy během plynulého šlapání bez řazení (jednou spojka, po druhé v nýtu). Už ho nechci vidět, dál si spokojeně jezdím s šimanem, neb jak teď se sramem.
Vidíš já už kupuju connex 808 už nějakej rok a jsem maximálně spokojenej. Kupuju ho kolem 500,– Kč, neperu jen utírám hadrou a mažu spíš míň než víc / protože věřím, že hodně mazanej řetěz dělá víc brusný pasty / a pohoda. Jinak už jsem to kdysi psal, ale ikdyž jsem kdysi jezdil závodně tak jsem nikdy za celejch snad 30 let co jezdím víc na kole neroznejtoval řetěz.
900–1700 km, pouze HG 73, menim tak na poslednim zubu merky, retez neperu, jen obcas utru hadrou, tedy podobne jako kovar neverim na prani retezu, muselo by to byt po kazdy vyjizdce aby to melo snad nejaky smysl a to bych misto jezdeni pral :-). Podle mych zkusenosti zkracuje zivotnost retezu mnohem vyznameji:
1. řetěz 3600 (asi) km, teď mám okolo 7000 km a je tam pořád 2. řetěz. Čistím tak 2× za životnost a mažu jednou za 2 měsíce. Když jedu celý den v dešti, tak mažu i mimo plán :) Je to jen MTB, provoz terén/silnice tak 50/50.
Jo – převodník a pastorek vzadu pořád originál bez zjevných změn k horšímu