Dovolim si dotaz jakou mají životnost reálnou a jakou udává výrobce na rám vidli sedlovku a další komponenty ?
Vyplatí se to pro běžného cyklistu či je to jen estetická a módní záležitost ??
Dovolim si dotaz jakou mají životnost reálnou a jakou udává výrobce na rám vidli sedlovku a další komponenty ?
Vyplatí se to pro běžného cyklistu či je to jen estetická a módní záležitost ??
Taky by me to zajimalo.
zalezi co si predstavite pod pojmem zivotnost? kdyz vezmem zakladni vec jako ram, tak pouzivanim temer neztraci vlastnosti, karbon se jednoznacne nejmin „unavuje“ ze vsech dosud pouzivanych materialu v cykloprumyslu, takze pokud ej ten ram dobre udelanej tak pouzivanim ho „nevyjedes“ muzou po nem jezdit i tvoje deti ;-) jenze do te doby te srazi auto nebop lehnes a ram rozlomis! na to je zase docela nachylnej.. tkaze doporucuju ramy, kde neni problem vymenit nejakou trubku a jezdit dal :-) :-)
Sem se jeste chtel zeptat, jak je to s karbonovou sedlovkou, jestli se taky nejak odre jak hlinikova a jestli je to videt?
zalezi jakou hlinikovou myslis – kvalitu eloxu. Odrit se da taky. AKorat to muze mit vliv i na pevnost… kdyz ji treba odrez nejak dost pri padu na sutry nebo tak… :-)
zajima jak se chova karbon pod naporem sedlove objimky:-) Pokud ji clovek casteji vytahuje z ramu
no odřeš všechno, i karbon. Mám sedlovku WCS Carbon a dole u zámku ji už mám trochu škráblou, ale na funkci to nemá vliv, ani snad nemůže. Nic není nezničitelný :-)
Ja mam u sedlovek radsi zamek nahore.
mam akorat riditka a planuju sedlovku,vyznam to podle meho nazoru ,krom nizsi hmotnosti,nema.Ja tedy na zadnejch karbonovejch komponentech nepoznal zmenu oproti al(pravda je ze sem nejel na celokarbonovem ramu).Ale karbonovyho ramu bych se urcite nebal jen bych zvazoval ty od vyrobcu kteri s tim maj zkusenosti(scott,giant,apod).PS myslim si ze zivotnost je velice podobna stejne kvalitnim al komponentum,protoze karbon ma mensi unavovy charakter,akorat bych se bal lepenejch spojek
Neprotireci si to ?„myslim si ze zivotnost je velice podobna stejne kvalitnim al komponentum,protoze karbon ma mensi unavovy charakter“
jo asi jo myslel sem to tak ze ten karbonovej komponent ma sice lepsi unavovy parametry ale zase je na nej pouzito mene materialu kvuli vaze…
Já to vidím celkem dobře s tou životností. Já jsem ve skoku mezi 2 stromy trefil karbonovým rohem Amoeba Scud strom asi v 35 km/h a přežil :). Horší to bylo s předním kolem. To bylo na sračku.
zober hlinikovy ram a uhod nim o roh budovy co to da a to iste urob s carbonovym a porovnaj vysledky a uvidis rozdiel ten hlinik to neprezije
A ten karbonovy tiez nie. Mame tu este nejake podobne prirovnanie?? Karbon je velmi haklivy na upnutie, na tlaky z vonku. Treba dodrziavat vyrobcom doporucene sily utahovania takychto komponentov. Dost lahko sa poskrabu, hlavne sedlovka uz aj po prvom zasunuti do ramu. Co sa tyka zivotnosti, asi by som sa bal viac, ako pri hliniku podobnej hmotnosti. Karbon je pre mna az na vynimky len esteticka zalezitost.
pre teba mozno je karbon esteticka zalezitost.. ale pre ty co o karbonu neco vi je to zalezitost plne funkcni!!!
nie je to o upnuti a trvalom tlaku, stlacani, strihu a pod.
Není Amoeba Scud pouze hliník potažený karbonem?
Není.
Kompozitové komponenty mají mnohem lepší životnost a únavovou odolnost, než komponenty vyrobené z hliníkovýc slitin. Kompozit má zhruba vlastnosti velmi kvalitní oceli (spíš o něco lepší). Namáháním ho nezničíš, ale jak budeš bourat, tak přeji hodně štěstí. Z mého hlediska je kompozit u MTB nejlepší tak na řidítka, sedlovku, vzpěry zadní vidlice apod. Na řidítka je rozhodně bezpečnější než slitina Al, protože slitiny Al nemají mez únavy, což je jejich největší konstruktérský problém (co se týče stálosti tuhosti komponentu a jeho bezpečnosti). Musí se však s rozumem dotahovat všechny objímky. Takže to shrnu asi takto. Pro normálního (nemovitého) člověka bych doporučil kvalitní ocelový rám s kompozitovými doplňky značkových firem. Dát peníze za kompozitový rám je luxus. Ale jestli na to někdo má, tak vřele doporučuji.
no, popravě, kvalitní ocelový rám je často dražší než Hliník či karbon. :-)
No, holt sériovost x malovýroba.
překvapuje mně že upřednostňuješ řidítka např. Když u silničních beranů výrobci z karbonu uvádějí životnost na počet km respektive do prvního pádu. myslím že na MTB se padá častěji… Zkusím se poptat konkrétně výrobce rámů s karbonu co mi řekne tady to je zatím nejednotné…ale děkuji…
jestli ti jde o ram.. tak ten ma jednoznacne delsi zivotnost (jezdenim na kole, nemyslim pady) nez ostatni dosud uzivane materialy!
Tohle je teorie, matroš vydrží více, ale praktika je ježdění → rány od šutrů, třeba pád a o životnosti se nedá mluvit u celokarbonu. Co je alternativou, je vlepování do hliníkových spojek.
U riditek je ale treba jeden problem, ze jsou mekci nez bezne hlinikove (v necem je to ale na druhe strane vyhoda). Na muj krosovy bajk mi to vcelku nevadi, ale u endura bych to nesnesl.