Pomůže mi někdo?? Zjistil jsem, že mi ve vidli (Manitou Black Elite) cybí asi 8 mm oleje. Stačí do dolét nějakým motorovým olejem??
Pomůže mi někdo?? Zjistil jsem, že mi ve vidli (Manitou Black Elite) cybí asi 8 mm oleje. Stačí do dolét nějakým motorovým olejem??
100% ne. Podívej se do manuálu (jestli máš) nebo se zeptej v servisu co přesně tam má přijít, ale dost výrobců vidlic má i svoje oleje..
V manuálech toho napíšou, aby přinutili lidi kupovat jejich věci. Taky mi tam psali, že musím promazávat nohy přes ty Mikroluby nebo co, že to musím dát po každé sezóně do servisu atd. Já jsem tu vidli rozebral po cca 5000 km a byla čistá jak dětská prdelka. Krásná červená vazelína. Žádné stopy opotřebení. A to ji nijak nešetřím. Má pouze pokazený přepínač zdvihu a to se dá opravit. Jen oleje tam bylo o 8 mm měně. Podle manuálu už měla být díky tomu ta vidle dávno po smrti – já jsem nepoznal rozdíl. Spšíš mě zajímá, jestli to někdo zkusil a jaké má zkušenosti.
no to sice jo, ale co se plnění týká (nejen vidlic ale oi třeba hyder) tak se toho radši držím:)
navíc u toho oleje taky jde o viskozitu…
Jasně, to jsem řečil nejdřív. Olej, co mám, vypadá celkem stejně jako ten, co už tam je. Navíc mám tlumení stavitelné, tak i to se dá doladit. Asi to zkusím a uvidím.
Fungovat to asi bude, ale jinak než má. přesně jde o vyskozitu oleje – ten má vliv na útlum a odskok.
Zkusit to mužeš, maximálně pak budeš muset vyměnit celou náplň. :-)
Ještě mě napadl Olivový extra virgin. Pořád říkají, že je nejlepší, tak musí být dobrý i pro moji vidlu:-)
si nedělej srandu, fritol dočasně (20km) zvýšil citlivost u RST gilla TL;)))))))
mrkni do historie, mockrát se tu řešili různé oleje pro vidle. Potřebuješ vlastně hlavně vyčíst viskozitu.Já osobně do svýho RS duka kupuji denicol-je jich samozřejmě víc druhů podle viskozity.Co sem si všim, tak ho používá docela dost lidí do vidlí.S originálním bych jiný olej nemíchal.Prostě bych ho vyměnil komplet všechen.
Tlumicovy olej 5w40. Pri pouziti motoroveho oleje muze dojit k nechtene kavitaci (vzduchove bubliny).
Jestli nepoznáš rozdíl v chodu vidlice s olejem 5W,nebo10W,jdi od toho.Dej tam zpátky pevnou vidli,určitě taky nepoznáš rozdíl.Někomu to holt není dáno.
No na tom Axelu to možná nepozná nikdo :-)
dej si studenou sprchu a nebo líp, ukaž svý koleso v profilu, s blbečkama Tvýho typu se tady nikdo bavit nebude ....... Chytráku!!
Ááááá, pánové jsou odborníci ..... vy jste tady chyběli ..
Kéž by k věci psali jen ti, co s daným problémem mají zkušenosti. Já jsem v Blackovi origo olej dolél 10W a chodí to v poho. Nehledě k tomu, že v době, kdy jsem tam olej doléval, byla hladina skoro 1 cm pod kritickou hranicí. Podle výrobce už ta vidle měla být dávno pokažená.
máš naprostou pravdu a hlavně, je to o pohodě ježdění …
Jeno takový dotaz. Co je myšleno v poho? Jako, že nějak funguje?:-) Menším nedostatkem oleje v patroně se přeci taw vidlice nemůže pokazit. Pouze výrobce už negarantuje správnou funkci.
Myslel jsem to tak, že mi funkce připadala naprosto v pořádku. Oleje bylo méně, než je minimum uváděné výrobcem v manuálu, kde bylo také upozornění, že nedostatek oleje poškodí vidlici. Možná je tam ale ještě nějaká rezerva a tedy i něco málo pod minimální hladinu oleje se na chodu vidlice neprojeví. Nevím. Nevím ani, jak dlouho jsem s tímto nedostatkem jezdil, ale víc jak 2 měsíce to nebylo.
no rozdil ve funkci nepozorujes protoze to nastava pozvolna, postupne… kdyby ti nekdo dal spravne naplnenou, tak to podle me poznas…
do Manitou dolejvej tlumicovy 5W…
Skoro po 3 letech se dockat rady, no dobry:)
a kua, jsem si nevsim:))
no, myslel jsem to tak, že se vidle po výměně a hlavně doplnění na správnou výrobcem v manuálu uvedenou hladinu oleje začala chovat jako odpružená, teda aspoň tak,jak jsem si představoval,netajím se tím, je to moje 2.odpružená … Prodejce se dušoval, že olej při GO doplní, ale asi k tomu nikdy nedošlo… Teď i když je to Axel, chodí na cca. 75–80% zdvihu, sag je taky normální – odpovídající manuálu, zkrátka teprv teď je to vidle na „mé“ ježdění po lese, ale taky to mé v pohodě znamená, že si dobře uvědomuju, co jsem si koupil za bajk a s jakou vidlicí, a prostě myslím už i dopředu a vybírám nástupce… Ale s péčí, mému bajku věnovanou, mi snad kromě vnitřních futer dlouho vydrží,doufám :o))
Pri prvnim cisteni vidle (Splice comp) jsem pouzil olej OMV 5w40 – diky vetsi hustote chodila vidle pres leto jako vinko… Na zimu jsem ji nechal v servisu seridit a naplnit puvodnim olejem…
Aha, a jsme u toho, ty píšeš o MOTOROVÉM oleji OMW s označením „5w40“ – neznám pčesně co ta čísla znamenají, ale vztahují se k vlastnostem oleje, a VOiD píše o tlumičovém oleji se stejným označením (5w40). Ach ten marketing… Já bych tomu takovou důležitos nedával. Podle toho, co jsem zatím zjistil, nezáleží na výrobci ani určení ale na OZNAČENÍ. Zjistím a podle toho se zařídím. Díky.
pravda – rozdíl je ve viskozitě olejů – ale přesný tabulkový rozdíl mezi 5w40 nebo 10w40 a od Manitou 5wt40 neznám -chtěl bych takovou tabulku někde najít. Ale vidle mi chodí stále jako nová a olej vůbec nepění – budu si stále používat „motorový 10w40“ a Ty máš pravdu, že je to pouze tahání peněz z lidí …
nedával bych do vidle motorovej olej, ale olej do vidlic, až takovej rozdíl v ceně nebude a bude dělat vidli určitě líp
Pravda bude někde uprostřed. Já mám útlum stavitelný, takže mě to až tak nestresuje, jakou bude mít olej viskozitu. Spíš ale souhlasím s PAPUem. Minerální olej je prostě olej a záleží jen na viskozitě a ne na určení. Ty bubliny se mi taky nějak nezdají vzhledem k tomu, že píst (alespoň u mé vidle), je stále ponořený v oleji, takže ty bubliny nemá kde nabrat. Jinak by tomu bylo, kdyby tam oleje bylo málo a píst sem tam z oleje vyjel. Proto výrobci upozorňují, aby byla hladina oleje pravidelně kontrolována. Já jsem ale jezdil 8 mm pod normou a nic se nestalo.
Není pravda, že „olej je prostě olej a záleží jen na viskozitě a ne na určení“ – motorový olej je určen primárně na mazání. Do motoru u auta taky neliješ tlumičový olej.
Jestli spíš není problém v tom, že u tlumičového oleje je snaha o co nejmenší závislost viskozity na teplotě. Motorový olej má kvůli svým pracovním podmínkách tuto závislost třeba nastavenou jinak.
Při hrabání se ve vidlici jsem doma polil koberec jak tlumičovým, tak motorovým olejem a věř mi, že motorový olej je daleko mastnější než tlumičový :)
Ale já tu nemluvil o tom, které je mastnější:-)
Píst ponořený o oleji je, ale přeci nad olejem vzduch je. A při jízdě po nerovnostech dochází k otřesům a promýchávání oleje se vzduchem.
A jenom......promíchávání …:-)
To si právě nemyslím – Studoval jsem systém, který má Manitou. Ty jolej shora uzavřeš ventilem a trochu oleje jej přeteče a utěsní. Pohybuje se ale ta část, která je na dně a tam žádný vzduch není. Pokud by bylo oleje málo, tak horní ventil olej neuzavře a vznikne pod ním bublina a teprve potom by se stalo to, co píšeš.
Co to je „původní olej“? Manitou pod svou značkou oleje neprodukuje, jen vazelínu. Do TPC (FFD) patří tlumičový (hydraulický) olej SAE 5W. Na výrobci nezáleží. Tento olej je k dostání v motorkářských krámech, někde ti odlejí třeba jenom decku do skleničky. Motorový bych tam nelil.
Taky jsem se snažil najít, co se má správně do Manituovek nalét – marně. Jen jsem v manuálu Blacka našel upozornění, že tam má olej být:-) Spíš se kloním k názoru, který jsem napsal výše – když tam nedáš Lukanu, je to v poho, ale přesto, kde bereš ten „SAE 5W“??
Ve starších manuálech Manitou je toto:
Do TPC (FFD)- tlumičový olej SAE 5 W (mám Valvoline). Na futra – motorový olej SAE 5W-40, nejlépe plná syntetika – 16 ml do každé nohy (v některých manuálech uvedeno chybně 6 ml). Na vzduchový píst – motorový olej SAE 2OW-50, takový jsem našel jen motorkářský Castrol, ale ten nebyl k mání, tak používám též motorkářský Shell SAE 20W-40.
Nevěřím rčení „když tam nedáš Lukanu, je to v poho“ a řídím se doporučením výrobce.
Jasně, to jsem přehnal. Díky za info.
Bohužel u Manitou platí, že čím novější vidlice, tím stručnější manuál. Za pár let tam zbude jen text „gratulujeme ke koupi našeho výrobku“ :)
riesim to podobne:
do tlmica tlmicovy od castrol – sae 5w – kupil som v cyklistickom obchode podla info v manuale (btw. v tom obchode ho pouzivaju pri servisovani marzosiek) futra ako pises ale madit na vzduchový piest som nezohnal to co predpisuju (sae 20W-50) tak tam davam madit sae 10w-50
20W-50 boli stare letne oleje, napr madit M7ADX od slovnaftu. Myslim, ze by sa bezne mali dat kupit za 50,–SKK
Castrol GP 20W-50 Číslo zboží: 18260 0256 láhev / 12× 1 lt Vysoce kvalitní olej SAE 20W-50, API SG do čtyřdobých motorů speciálně vyvinutý tak, aby zajistil stálý mazací výkon po celou dobu intervalu výměny a poskytnul nezbytnou úroveň dlouhodobé ochrany motoru. Zajišťuje dobré řazení a výkon mokré spojky a snižuje spotřebu oleje.
Viz. www.castrol.cz/
Tie reklamne texty od vyrobcov olejov clovek musi citat asi ako ked v Tescu stoji „vysokokvalitny downhill bicykel s prehadzovacom TY15 vyvinuty pre najtvrdsiu prevadzku“.
V skutocnosti viskozitna trieda 20W-50 hovori, ze sa jedna o pomerne velmi husty (s velkou viskozitou) olej, ktory je uz sice klasifikovany ako multigrade (celorocny) ale v zime bude mat velmi obmedzene pouzitie.
Vykonova trieda API SG zodpoveda asi olejom pre S120, rozhodne nie je urcena do sucasnych motorov.
Taketo oleje sa pouzivali za mojho detstva do S100 a podobnych aut. Moderne oleje tymto starym motorom dokonca skodia.
Kedze je to olej pre motor a nie pre vidlu, co mohol konstrukter vidle zamyslat? Asi tam chcel dat co najhustejsi olej, aby nevzlinal okolo vzduchoveho piesta, kukol do nejakeho katalogu a najhustejsi bol 20W-50, tak vzal ten.
Vo vidle nie su nejake vysoke teploty (v porovnani s motorom), tak je zjavne zaujimavy len spodny udaj 20W. Myslim, ze vo vidle bude rovnako dobre sluzit hocijaky letny motorovy olej, napr. M6A namiesto 20W-50. Len neviem, ci sa este robi, ten sa posledne pouzival do starej oktavie (tej co sa robila v 60-tych rokoch).
A co takto namiesto 20W-50 pouzit prevodovy olej 80W? Hustotou bude urcite velmi podobny, niektory vyrobcovia vidlic ho tiez odporucaju na mazanie vzduchoveho piestika (ako nahradu)
Dal som do jedneho z nasich Skarebov na piestik teda prevodovy olej PP80 (zo Slovnaftu PP80 SAE 80W API GL4). Podla mna to tomu uskodit nemoze. Na pohlad je ten olej trocha hustejsi ako obycajny motorovy mineralny 15W-40.
si „trosku“ MIMO 20W-50 je specifikace dle SAE a dle nazvu se jedna o celosezonni olej (ma obe ciselne oznaceni, znaci se bud zlomkem ci pomlckou)..
20W (W=winter)..odpovida mezni hodnoty viskozit pri mizkych teplotach, konkretne na tento max. viskozitu pri –10 °C a jeho mez. teplota cerpatelnosti je –15 °C…prio teto teplote je garance spolehliveho startu za studena
50..znaci letni tridu…cim vissi cislo (20–60) tim mensi viskozita pri vyssi teplote, lepsi vlastnosti v lete
zdar bajk
** oprava (bacil me bacil) letni trida.. cim vyssi cislo (napr 20–60), tim je pri vyssi teplote vyssi viskozita pri vyssi teplote (zkouska norm ypri 100°C), tj pri vyssi teplote bude olej s „20“ hur plnit sve ucely nez olej s „60“
nie som MIMO a vravim to iste co Ty, napriek tomu si stojim za tym co som napisal.
20W – udava viskozitu oleja za zimnych podmienok. Lenze v nasich podmienkach je 20W v zime uz velmi huste.To je pouzitelne snad niekde v Taliansku.
Druhy udaj, viskozita 50 za tepla je pre moderne motory uz prilis vysoka. Tato bola pozadovana pred 30 rokmi. Dnes su pre motory predpisovane stale redsie a redsie oleje.
V starych netesnych motoroch je ten olej ale velmi vhodny, mal som pred 20 rokmi S100 s nabehanymi viac ako 200 tisic km a pre to auto bol tento olej super.
Do mojich aut som lial priblizne v sulade s poziadavkami vyrobcu toto:
S100 – 15W50 S120 – 15W40 Favorit 15W40 aj 10W40 TDI – 5W40 synteticky TDCi – 5W30 synteticky
Pre vidlu ale imho tieto udaje nie su az take zaujimave. Aj po dost drsnej jazde nie je vidla teplejsia ako 50 stupnov (vzdy som na nej udrzal ruku) a na druhej strane vidla nema olejove cerpadlo, ktore musi olej precerpat aj pri minus 30.
Olej o ktorom sa bavime je na vzduchovom pieste a podla mna je hlavnym poziadavkom na tento olej natolko velka viskozita aby nepretiekol okolo piesta dole do nohy. Tato noha sa prakticky nezahrieva, nie je v nej tlmic.
O CO GO : jen nemystifikuj ze 20W/50 cituji = stare letne oleje , jde o normu, a jedna se o multigradove, celorocni, celosezonni…tot vse
o tom ze jeho pouziti v nasich podminkach je jiz diskutabilni a na trhu jsou mnohem vhodnejsi..staci si vybrat dle pouzit a klimatickych podminek v dane lokalite…(treba starsi skodovky v pze, nebo pro lidi co v zime autem nejezdi :-)
pro vidlu je tato specifikace pozadovana vyrobcem, ale par lidi uz vyzkouselo, ze lze i experimentovat :-) holt nekdo kdo jezdi i v zime …
btw: syntetika neni 100% syntetika
souhlas!
tak co jsem zatím našel a pročetl: SAE (Society of Automotive Engineers) Klasifikace SAE třídí oleje podle jejich viskozity a současně charakterizuje jejich teplotní použitelnost. Skládá se ze skupiny číslic. Oleje vhodné pro zimní provoz mají přídavné označení W (Winter).Motorové oleje jsou rozděleny do tříd olejů pro zimní provoz (0W,5W,10W,15W,20W) a do tříd pro letní provoz (20,30,40,50,60). Čím nižší hodnotu má číslice před W,tím lépe je olej tekutý za nízkých teplot. Moderní oleje většinou splňují požadavky několika viskózních tříd a lze je tedy používat celoročně, takže se označení skládá z kombinace třídy pro zimní a letní provoz. Našim klimatickým podmínkám odpovídá 15W/40. Při použití oleje s indexem 10W již můžeme hovořit o úspoře pohonných hmot v zimním období, u indexů 5W či 0W i v období letním. Klasifikace SAE však nevypovídá o mazacích vlastnostech olejů.
tak co jsem zatím našel a pročetl: SAE (Society of Automotive Engineers) Klasifikace SAE třídí oleje podle jejich viskozity a současně charakterizuje jejich teplotní použitelnost. Skládá se ze skupiny číslic. Oleje vhodné pro zimní provoz mají přídavné označení W (Winter).Motorové oleje jsou rozděleny do tříd olejů pro zimní provoz (0W,5W,10W,15W,20W) a do tříd pro letní provoz (20,30,40,50,60). Čím nižší hodnotu má číslice před W,tím lépe je olej tekutý za nízkých teplot. Moderní oleje většinou splňují požadavky několika viskózních tříd a lze je tedy používat celoročně, takže se označení skládá z kombinace třídy pro zimní a letní provoz. Našim klimatickým podmínkám odpovídá 15W/40. Při použití oleje s indexem 10W již můžeme hovořit o úspoře pohonných hmot v zimním období, u indexů 5W či 0W i v období letním. Klasifikace SAE však nevypovídá o mazacích vlastnostech olejů.
jsem se uklik – chtěl jsem přidat tyto odkazy : bxclub.com/view.php?cisloclanku=2005070102 a pak ještě www.csmarketing.cz/…iskozita.asp – tak já jdu studovat ty rozdíly …
Když jsem teď pročítal tuto diskusi, většinou všichni píšou o viskozitě 5 W. Asi to bude to pravé.
jo i v Progress Cyclu doporučují/prodávají na vidle Motorex Maxima 5wt – ale to označení 5wt jsem zatím nikde nenašel ..
To bych neřešil. Důležité je podle mě to, že tam je to 5W.
asi joo, víš, vždy chci vědět co nejvíc, tak pátrám kde to jen jde… Ať se dílo zdaří :))
Taky to tak dělám. Tady si ale myslím, že na nic lepšího nepřijdeš. Každý ti chce vnutit to svoje. Proto jsem založil tenhle Thread. Teď víme, že to prostě chce vizkozitu 5W a hotovo!!!
Teď jsem se schválně podíval jak do orig. tak i do českého manuálu (od Progress…) ke svému Axel Elite '05 a oba zmínění autoři uvádějí, že se tam má lít SAE 5WT…
Ale mám jiný problém, už jsem se ptal i jinde: Měl bych jeden OT dotaz… Mám Axela Elite '05 s Lock outem. Asi před půl rokem jsem se chtěl jen podívat jestli je v tlumiči dost oleje. Podle manuálu, který jsem při koupi dostal k vidlici, jsem odšrouboval tu páčku, kterou se to ovládá a pak ještě z nohy vyšrouboval celý ten mechanismus. Ale nepovedlo se mi to celé vytáhnout ven, abych tam mohl strčit nějakou „měrku“. Silou se mi to nechtělo rvát… Je to nějaká chyba nebo se jen nesmím bát za to vzít…?
Musis to vzit do klice a tocit a tahat ven. taky sem ze zacatku nevedel co delat… Cely to tam drzi pevne kvuli tesneni…
Nevím, já mám Blacka, a potom, co ten mechanismus vytáhnu, tak je cesta k oleji volná. Kdyžtak mrkni na www.answerproducts.com a proklikej se k manuálu a návodu k rozborce Axela. mají to tam celkem dobře udělané.
Podle me ma ale problem v tom, ze to vysroubuje ale uz mu nejde vytahnout ven ta patrone ne? Mozna se teda mylim.
Možná je to tím Lock Outem. O manipulaci s ním nemám páru…
Přesně tak. Za něco to drží a jak jsem se ptal i jinde, tak asi právě za to těsnění, O-kroužek. Dotyčný mne i strašil, že se tím vytažením pokaždé zničí a že si mám předtím sehnat nové…;-( O tom v manuálu není ani slovo…
Normálně to jde, musí se použít trochu větší síla, takže opatrně, aby se to těsnění nepoškodilo o závit uvnitř nohy. Já horní píst vytahuji tak dvakrát do roka a zatím je všechno v pořádku. Taky dej pozor, až se při vytahování najednou píst uvolní, tak ti s ním i se zbytkem oleje, co je nad ním, vyletí ruka až ke stropu a je vymalováno :)
Uz sem psal vys, ze nejlepsi zpusob je tahnout a zaroven s tim tocit, de to pak mnohem lip… A hlavne plynule, takze zadny malovani :-)
Díky vám oběma !!! Až budu mít dost odvahy, tak se na to podívám… A preventivně někde venku ;-)
já se schválně kouk na návod , co byl ve Velu, ale nic tam není – já mám Axla bez Lockoutu – takže olej dolívám, když mám bajka na „zádech“ … Hele, nevíte někdo, chci si právě lockout pořídit a nevím jak sundat tu krytku na brejlích … je tam šroubovaná nebo lepená ?
tady je kopie z jiného threadu: marekpokus.borec.cz/velo_servisovani_manitou.pdf
Je tam nasroubovana a povolis ji klicem. Jinak patrona stoji necely 2k…
klíčem – to je divný, musím teda mít na šroubu nalepenou krytku podobnou té na lockoutu (jen bez páčky), tak ji zkusím nějak vypáčit ven, ale moc se mi to nezdá – jinak patronu mám už na cestě z Progressu.Díky
Vyfot to, ale u sixky je to na zavit…
O.K. odpoledne to vyfotím dám sem foto.
Tak co to foto?
nestiham, byl jsem jeste jezdit a ted jsem myl bajka …a tady je to foto …
je to foceny mobilem, tam omluv snizenou kvakvalitu, porucha neni na Vasem prijimaci …
jj, je to jak sem si myslel. Ta plastova krytka je tvarem jako nejaka matka, tak vem normalne klic a odtahni to… Tak jak kdybys odtahoval to co drzi pruzinu… Mozna to pude ztuha.
ajoo, co nejde silou, jde jeste vetsi silou – tedy v tomhle pripade. A misto te zatky a ventilu FFD jen usadim dobre promazanou patronu s Lockoutem a zase dotahnu a je to, ze jo… Hm, este ze mame zlaty cesky rucicky ..... Kazdopadne dik za utvrzeni myslenky, ze ta krytka je na zavit a ne nalisovana, sem si myslel ze moje vidle FFD 80mm Comp je nepredelatelna, a ejhle – Lockout tam bude v cuku letu ..
Tak je to i na sixce a taky tam de hodit lock out…
Jestli myslis SIX tak ho tam mozna nasroubujes, ale tlumit nebude. SIX nema tlumic, prava noha je prazdna :-)
To vim. Musis prave ze koupit CELOU tu patronu do prave nohy. Ale de to.
U meho Axela sem sundal ty dve gumovy tesneni, tak jak to ma SPlice, ale premyslel sem jak udelat to, aby se sam mazal a napadlo me. Co takhle si udela dva molitynovy krouzky, napustit je olejem a dat je dovnitr tech gumovych tesneni a dat to zpet na vidlici. To by slo ne? Nechce se mi porad vidli rozebirat kvuli tomu abych tam rval vazelinu a navic ani poradne nemaze. A po kazdym namazani oleje a slozeni se chod vyrazne zlepsi. Tak co myslite?
no, upřímně napadlo mě při poslední GO to samý, ale pak jsem si řek, že si stejně budu hlídat stav pouzder a tak jsem to nechal tak,jak to bylo – pokud si to takhle upravíš, dej mi vědět, jak dlouho tam olej vydrží .. třeba se to osvědčí .. U téhle naší vidle je každý takový opečovávací zásah znát ! – Přeci jen je to taková „základní“ low-endová vidlice …
Neee. Nerikej low-end :-D, ja mam tuhle vidli rad (citovej vztah). Utesuju se, ze low-end je six a trace. Dneska du asi na to. Zadnej velkej zasah to neni a vypada to jednuse. Rozhodne jednodusejc jak vymenit cely mazani za evil-genius… Akorat nemam jaksi molitan :-( Takze du shanet. Urcite pak vzdelim vysledky…
Hehe, sem na tom stejně – se taky utěšuju, že zas tak špatná nebude, chce to jen často kontrolovat a mazat a mazat a mazat … Ale ináč spokojenost, :))) Dokonce jsem oproti fotkám v mém profilu sundal ty gumové pseudoprachovky – měl jsem pocit, že tam jsou dost natěsno a že tak kladou zbytečně velký odpor, a hned bez nich vidlice vypadá jako Skareb :))) – jen ty odřený nohy nejsou na pohled nic moc – a investovat do nových duralových právě od Skareba (má taky 28,6mm) se mi moc nechce – ale asi by to fungovalo – pak už by ale stačilo jen přelepit samolepky a bylo by vymalováno ..
No, tak uz sem to zhotovil. Vzal sem ty gumovy krytky a do toho zlabku co tam je sem nakapal vterinak. Pak sem tam jenom primackl (do kazde krytky 2) penove pruzky. Rozdelal sem vidlici a krytky sem po dlouhe dobe opet namontoval. Molitany sem poradne nasakl motorovym olejem a vidlici slozil. Samozrejme sem ji celou predtim vycistil. Ted maze paradne a chod je opet lepsi… Takze abych to zhrnul, tak tam sice ty krytky nejaky odpor kladou, ale zase to paradne maze a tim je mensi treni, takze s chodem spokojenost. Rozhodne to tam budu mit dokud molitany nevypovi sluzbu…
Pokud to správně chápu, tak jsi ty molitanové kroužky nalepil do gumových manžet, které kryjí vnější nohy vidlice. Takže olej se přes stíráky dovnitř vidlice nedostane a pokud nebudeš mazat vidlici uvnitř vazelínou, tak za čas budou dřít kluzná pouzdra nasucho. To je řešení na nic.
Uplne k hovnu to neni, protoze driv se mi na vazelinu na nohach nalepil bordel stiraky to setreli ke korunce a nohy byly suchy. Ted je to aspon porad namazany a tim nemusim tolik mazat vnitrek. Jinak rad bych si casem udelal mazani jak je to treba u blacka ci skareba na Evil Genius, ale vubec nevim jak to tam je technicky udelany. Nikde sem to nenasel a nemam zadnou moznost se do techto vidlic podivat, takze mam asi smulu…
To mazadlo, které naneseš zvenčí, se dovnitř prostě nedostane, s tím se smiř. Občas se taky někdo rozplývá, že stříknul na vnější nohy olej a vidle najednou chodí jako po másle. To je prostě nesmysl. Na Evila tady někdo předělal Axela tak, že jen vyměnil stíráky za ty ze Skareba a na dolní šrouby nasadil O-kroužky. Nic víc na tom není.
„Občas se taky někdo rozplývá, že stříknul na vnější nohy olej a vidle najednou chodí jako po másle. To je prostě nesmysl.“ Proč by to měl být nesmysl?
to záleží na vidli, když jsou stíráky nekvalitní, dostane se trocha oleje i dovnitř a jde to lépe, když jsou kvalitní, tak guma často trochu změkne a samotné stíráky kladou menší odpor, ale to už nejde až tak moc poznat.
Protože hlavní tření se odehrává uvnitř vidlice ve styku kluzných pouzder a vnitřních nohou. Proto se maže vidlice uvnitř v tomto styku. Pokud stříkneš olej zvenčí, tak ti ho stíráky setřou a stejně jako stíráky nepustí olej z vidlice ven, tak ho nepustí ani dovnitř. Jak píše níže Vlk, mazáním zvenčí se pouze ošetřuje guma stíráků. Vždyť je to naprosto logické, u auta taky leješ olej do motoru a ne na něj :)
poslední věta: :o)))
Pokud vím dobře, tak těsnící křity gufer těsní jenom jedním směrem, ale asi také záleží na provededení konkrétního břitu.A myslíš, že tření vidlice o těsnící kroužky je zanedbatelné? Nemyslíš, že motor a odpružená vidlice je něco trošku jiného?
Kdyby těsnily jen jedním směrem, tak by vidlice buď neuržela olej, nebo by se do ní dostávalo svinstvo. Z mého Skareba olej neteče a když ho rozdělám, uvnitř je zcela čistý. K tření vidlice o stíráky jistě dochází, ale hlavní je to tření o futra, navíc stírák je mazán z vnitřní strany. A když se ti nezdá ten příměr s tím motorem, tak si za něj dosaď třeba náboje nebo hlavové složení :)
Tak tam není jenom jeden těsnící břit. Třeba dolní těsní proti unikání oleje ven a horní zase proti vnikání nečistot. A není třeba trošku rozdíl mezi namazaným futrem a nenamazaným těsnícím břitem ve tření?:-)
většinou je tam břitů více a mezi jednotlivými břity je vazelína už od výrobce.
hele jednoduchý mazání olejem si uděláš podobně jak jsi psal s těmi molitanovými kroužky.většina vydlic to používá tak, že má pod stíráky ve vnějších nohách vlepeny molitanové kroužky,Dole mají utěsněny ty imbusy kterými jsou vnější nohy primontovány a je dovnitř do vnějších noh nalit olej. Takže.sundej vnitřní nohy.Nalep dovnitř do vnitřních co jeblíže stíracím kroužkům molitan, pak je nasuň na vnější.Dolními optvory tam nalej trochu oleje 20–30ml by mělo obyčejně stačit-podívěj se do návodu jiných obdobných vidlic a nakonec pokud nemáš ty dolní šroubky s těsněním, tak podd ně dej gumové těsnění jako podložku a zašroubuj.Vnitřní nohy na vidlici je lepší mít suché, alespoň to tolik nechytá bordel, který by se mohl přes stíráky dostat dovnitř.Hlavníje mazání zevnitř.Občas se sice stříkají stíráky zvenku siliokonovým olejem, to ale není proto aby byly vnitřní nohy napovrchu od oleje, ale proto, aby se trochu ošetřila ta guma a možná i trochu změkla u těch stíráků.
čau, mam vidlu Manitou SX (pružina,olej), nevite kolik tam dava oleje, a jak se to měři? dik za odpoved.
Koupil vidlu SR Suntour Axon E-RL, kolik tam dava oleje(jesli měřit centimetrem)? V navode nic o tom neni, na netu taki nic nenašel.Jesli někdo vi tak napište prosim.
Zjisti si, co přesně je to za model, potom zjisti rok výroby (aspoň přibližně) a najeď na www.answerproducts.com., záložka tech support/product manuals. Tam máš ke každé vidli servisní instrukce. Obecně se hladina oleje u vidlí Manitou měří tak, že otevřeš shora pravou nohu a něčím – já to dělám posuvkou – zjistíš v jaké hloubce je v noze hladina oleje od jejího horního okraje. Výrobce pak udává toleranci, do které by ses měl vejít. Good luck!!!
Asi jsem to špatně pochopil. neměl by se ten molitan spíš nalepit na vnější nohy? Aby to mazalo vnitřní nohy? Moc tomu nerozumím, proč to lepit do vnitřních noh.
zas tak jednoduche to neni, ono v tech spodnich nohach neni na molitan misto, stiraky jsou totiz tlustsi nez evil geniusy, vis…musel bys seriznout stirak, a nebo pod nej dat molitanovy krouzek a dotlacit na krev
takhle mi to fungovalo taky, jen misto molitanu tam byl ovazany pruzny provezek napusteny konkorem. pak jsem ale stejne koupil evil genius a je to vpoho
mám RS Judy SL 2000, nalil jsem tam motorovej olej 10W40 a stálo to za ho…, pružina nebrala nejenom drobný nerovnosti ale ani ty větší, všechno jsem vylil a najednou vidlice pracovala v pohodě a brala i kořeny za sebou bez problému, nemohl jsem sehnat 5W tak jsem tam nalil olej na šicí stroje a kola a vidle běhá v pohodě. Navíc myslím že problém může udělat syntetika s plastem, přece jen minerální olej by plastu a gumě měl vadit míň( i když mě syntetika takle za půl roku co jsem jí měl nezlobila)
Jo jo, 5W minerální. Trefa. Vítej v klubu!!!
jo jinak Manitou 5W Marzochi 7,5W RS 7,5–10W tak to bylo tuším v cykloservisu
„RS 7,5–10W“..je zajímavé, že v mém Dukovi je předepsán do tlumení 5W..:-)
RS uz minimalne 6 rokov dava default 5W. Ja mam 92kg a postupne cez 7,5W som sa dostal az na 10W a az teraz je to „sepot kvetin“. Niekomu lahsiemu bude urcite stacit redsi, ale nam mamutom…
Nějak nevím, proč si hrát s viskozitou oleje, když všechny lepší vidlice od RS mají externí regulaci tlumení.
třeba je to pro někoho přetlumený???
Pretoze moja Judy XC'00 nema stelovanie utlmu. Je to taka vyladitelna, nestelovatelna vidlica. A bratova Juxy XC'01 sica ma externe stelovanie, ale s OEM olejom 5W, bola aj krajna poloha nedostatocna.
Nedavno sem menil olej v DJ3 , a koupil sem Motorex racing fork oil 7,5 W.. Vidle chodi jako s originalem, dokonce sem ho nalil i do staryho Dura a chod se zlepsil – zda se mi ze lip maze. Akorat vypada jak malinovka :-))
nikde nemožem zohnať tento olej 20w50, nedá sa použiť namiesto neho klasický olej na bicykle a šijacie stroje alebo olej 5w40 na mazanie vnútorných nôh vidlice? Aku viskozitu ma klasický olej na bajky, tiež by ma zaujimalo, či je tento olej syntetický alebo minerálny. Moc sa mi nechce vyhadzovať 300 korún za flašku v ktorej je 1000ml oleja a ja potrebujem raz za rok len 3ml.
Žeby u největšího českého výrobce olejů?www.unipetrol.cz/…m7_20w50.pdf Pokud nevíš co dělat s litrem myslím, že by se tu, vzhledem k množství uživatelů vidlí manitou dala udělat taková malá olejová burza.Já bych si třeba decku vzal( můžu nabídnout 5w-40 Mogul racing:-)))
ja len tak, že som dnes kupil liter 5W40 MOBIL SYNT S plne syntetický (za 541,– SK – fuj) a najbližšie číslo tam mali 10w50 politrovka za tri kila, preto sa pýtam, či sa tam da naliať nejaký iný olej, najlepšie v čo najmenšom balení (napr. 100% olivový, toho mam doma na mraky:-)
inač s tou olejovou burzou to bol super napad :-)))))
do skareba co :) ja ho taky nesehnal tak sem tam nalil olej co sem mel doma a mel podocbou vizkozitu.ten olej tam slouzi jenom jako tesneni tak to nejak neres a nalej tam co je po ruce.
ked som to dnes rozobral, bolo to tam suché jak … ked to slúži len ako tesnení, možem tam naliať aj ten olej na bajky a šicí stroje? ja len aby to tam nenaleptalo najaké tesnenia, ešte mám doma aj finish line Cross Country, je na ňom napísané že je sintetický a hustý je teda statočne
no musi to bejt syntetika.ja bych tam nalil ten co je na futra a nebo nejakou jinou syntetiku s podobnou vizkozitou.
No, ono to má trochu jinou viskozitu a taky trochu jiné specifikace. Viz stránky Parama, ale jak už jsem psal v nějaké jiné diskusi je to pro mě dost čínština. Spíš aby to vezhltlo nejaké těsnění( příkladně to pod maticí)
predpokladám že to môže byť hocijaký olej 20W a na tom čísle ta tým v tomto prípade asi moc nezáleží, ono ja len neviem ako mám porovnať tú viskozitu, keď nemám s čim porovnávať, keď som to rozobral (po dvoch rokoch) nebola tam ani stopa po oleji. A čo ten Cross Country, nerozleptáva tesnenia? nemá s tým niekto skúsenosti? lebo jeho viskozita sa mi pozdáva tak akurát a je na ňom napísané Syntetic Bicycle Lubricant :-)
Tyhle oleje se používají do motorek. Zkus obejít motorkářské krámy, mně v Yamaze odlili do skleničky decku Shell 20W-40.
a mě odlily v bikezone olej přímo určenej do vidlic:)stal mě pullitr 180kč
K té předělávce z mazání vazelínou na mazání oleje – lije se dovnitř normální tlumičový olej? Přijde mi, že je ho tam potřeba docela dost a není zrovna z nejlevnějších. A stačí ho tam jen tak málo, aby byly trochu ponořené vnitřní nohy při tom, když jde vidlice do zdvihu? Neumím si představit, jak by se olej dostal až po stíráky.
No když zajíždí vnitřní noha do vnější, tak se zmenšuje ten prostor mezi nimi a olej se tak protláčí směrem nahoru.Když ho tam dáš moc tak ti u Manitou může údajně stíráky až vyrazit ven.Jinak on se tam dostává i vzlínáním a šploucháním :o) Ten molitanový kroužek je tam proto, aby se to následně mazalo i když vidle nejde do velkých zdvihů.
Tlumicovej olje se lije do tlumice. Na mazani vidle se vetsinou pouziva motorovej olej – u Manitou konkretne Syntetika 5W-40 Asi pred tydnem se to tady resilo…
resilo, presto zkusenosti (ne z kola, ale z moto) rikaji, ze radsi prevodove (75 nebo 80) nez motorove…
Mohol by si hodit nejaky odkaz na tu moto diskusiu? Osobne si myslim tiez, ze prevodovy olej by tam mal byt vhodnejsi. Napriek tomu to ale mazem v sulade s manualom motorovym olejom.
my nemuzeme ani naznacovat… :) no vetsina v tom ma dost hokej, takze doporucuju nejake to samostudium, zacit muzete treba zde – ale pak nedelejte moc chytre, stejne v tom vetsina nema praxi ;) www.oleje.cz/index.php?…
jj, dobry odkaz
doporucuji pro zajemce vyhledat vysvetlujici clanky – mazivarske myty (clanky prevzate s casopisu) od meho kolegy
kolonka Zajimavosti-Komentare odborniku
Tak aby bylo jasno, vnesu do věci trochu nejasno :))
Nechávám stranou tlumící část, tam patří tlumičový olej, to jsem blíže nezkoumal. Ale k tomu motorovému oleji pro mazání nohou a vzduchového pístku:
V českém manuálu progress cycle pro vzduchový píst uvádí, cituji „Pokud je množství příliš malé nebo žádné, nalejte 3 cm3 motorového oleje viskozity 20W-50 přímo do odkryté vnitřní nohy.“ V původním servisním manuálu v angl. jazyce je psáno toto: „Pour about 3cc of a 40wt or greater automotive oil into the top of the piston and then install the air cap assembly. Tighten per the Fastener and Torque Values section.“
Je tam tedy zásadní rozdíl v tom, že původní angl. manuál má specifikaci mnohem otevřenější, (40wt or greater) a rozhodně ji nedefinuje přímo. Volal jsem tedy přímo do Progress Cycle na servisní oddělení, jak se věci mají (nechtělo se mi kupovat 3 různé oleje) a bylo mi řečeno toto:
Na mazání nohou je dobé používat syntetický olej kvůli eloxovaným vnitřním nohám, kdo má černé, může používat i polosyntetiku nebo minerál. Na mazání vzduchového pístku je to prý úplně jedno, hlavně něco. Bohatě tedy stačí jedním typem oleje mazat jak nohy, tak vzduchový píst. Údajně čím vyšší viskozita, tím lépe. Oni sami používají olej M6A…
Ještě pro další porovnání u semibath – mazání kluzáků:
česká verze: Používejte pouze plně syntetický motorový olej viskozity 5W-40.
anglická verze: 5/40wt. synthetic oil
Tady nutno podotknout, že se požadavek pravděpodobně shoduje (ač označení 5/40wt se standardně nikde ve světe nepoužívá nebo jsem to aspoň nenašel, tipuji že to bude právě 5W-40 podle SAE)…
schanite jeste olejicek? znamy mi nabidl 5w20 1l okolo 2 kil.je to samo tlumicovy olej.vzal bych to okolo 20.6 nebo drive,ale urcite ne tento tyden.mam neskutecny pres:/(a taky jak dlouho bude trvat objednani atp).je to urcite znackvoy olej(neco zastupuje).
Zdravím, chci se zeptat zda do svý vidle axel elite(potřebný olej 5w) můžu vyměnit stávající olej za konkor101. S tímto složením [url]http://coyote.cz/fileadmin/coyote/dokumenty/bezpecnostni-listy/Coyote-Konkor101-netlakovy.pdf[/url]Aby to náhodou nerozpapalo těsnění atd. Díky za odpovědi..
Vždť tam ani nemáš napsanou viskositu! Přesto pochybuju, že by to šlo. Spíš bych si to nechal vyměnit v servise, nebo koupil olej do vidlice s viskositou 5W. Seženeš jej v každém lepším kšeftě. Jen je trochu drahý…
No já jsem zkoušel a laboroval s olejem do RS Reba, nakonec mi bylo doporučeno v Bike-live origoš olej od RS, a když jsem je porovnaval tak při stejném označení vs Motorex to byl úplně jiný olej…
Pokud budeš zkoušet to co jsi psal, tak dej vědět jak ti to dopadlo!
To do tý vidlice snad radši nachči. Konkor je řídkej skoro jak voda a slouží na konzervaci kovů proti korozi nemá přijít do styku s neželeznými kovy tzn do vidle úplně ta nejhorší varianta.
To bych nedělal, Konkor je mazací a konzervační olej. Do Axela do FFD potřebuješ olej tlumičový o viskozitě SAE 5wt. Zajdi si do motorkářskýho krámu, levnější je třeba Denicol, Valvoline.
Poraďte prosím!
Vidlice Rock Shox Judy SL ročník 2000
Kolo parkuje „nastojáka“ a tím pádem je vidlice vzhůru nohama a skrz „zátky/štelování“ na korunce mi utíká olej. Taky nevím kolik ho tam má být a jestli tam můžu nalít motorovou polosyntetiku 10W-40 (neříkejte mi že to bude/nebude fungovat, zajímá mě jen jestli jí mohu ublížit).
Díky za rady, je to urgentní!
Tak do toho nalij treba asfalt, ono to pak bude vytikat jen v tech nejvetsich parnech.
A ty jsi co za de…a, totiž „vtipálka“ jsem chtěl napsat. Když neumím poradit, tak držím pysk, ne?
Poradit umim, ale ty jsi sam psal, ze rady typu zda to bude nebude fungovat si mame nechat pro sebe. Ale abys nerek tu mas manualy na Judy 99 a Judy 01, kdyz uz si to neumis najit. Ohledne teceni zatek, rozeber to a koukni zda neni poskozenej nejakej okrouzek, nebo tesneni, ktere v tech zatkach bude.
No vida! Dík za odkazy, našel jsem si zrovna manuál 00:-) Je možný aby to protýkalo skrz tu zátku, nebo by mělo stačit utěsnit ten závit? A abyste neřekli, tak tam frknu tlumičovej olej 5W, tedy to, co tam patří.
No vyborne. Ja ten 00 manual narychlo nenasel. kouk jsem jen letmo na 99 a prisel mi stejnej. Zalezi kudy ti ta zatka tece, ale tipuju to spis skrze tu zatku. Judy jsem nemel rozdelanou asi 5 let, takze uz si vubec nevybavuju, jak je to tam udelany, ale snad by zatka mela jit rozdelat a teoreticky by tam mel byt nejaky Okrouzek. S tim olejem delas dobre:)
Mam tu RS service guide 2000 a pisou do obou noh 120 cm3 5W tlumicovyho oleje.
Díky, v tom co jsem našel já je to napsaný stejně.
Dával sem do levý nohy jenom 70ccm a do pravý 110ccm, 2,5W, jinak to bylo moc progresivní. A nakonec tomu nejvíc pomohla výměna jedné pružiny za pružinu ze vzduchovky (pušky :-)
Já tam dám předepsaný množství a snad by to mohlo být fajn… Teď je tam neznámo kolik, asi málo. Budu tam dávat toto: http://www.oleje.cz/…how_prod.php?…
Hlavně ale doufám, že se mi podaří utěsnit ty zítky, protože to je dost sranec. Ve sklepě jsou pod kolem dva fleky jak hrom a za chvíli by to jezdilo nasucho.
Ja jsem tam jiny mnozstvi nez je v manualu davat nezkousel, oleje od 5 do 10, min hustej je lepsi…
Řídkej je nejvíc nejlepší :-)
Trochu se sem vmisim a zeptam se, jestli je jedno zda do moje RS Revelation dam 5W nebo 10W … Neublizi to citlivosti?