Nějak nemůžu pochopit, proč jsou prachovky na levných šmejdech a lepší vidlice se vozí „nahé“. Snad tam mají nějakou f-ci, ne? Nemusel bych pak ty nohy pořád čistit. Nebo jde jen o outfit?
Nějak nemůžu pochopit, proč jsou prachovky na levných šmejdech a lepší vidlice se vozí „nahé“. Snad tam mají nějakou f-ci, ne? Nemusel bych pak ty nohy pořád čistit. Nebo jde jen o outfit?
Protože ty levne nejsou udelane tak presne, jak ty drazsi, mezi vnitrnima a vnejsima nohama je vetsi skvira, tudiz tam leze vic bordelu. Sam sem to tak videl u svoji stary vidlice, kdyz sem ty prachovky sundal.
Jasně že mít prachovku je pro životnost vidle nejvhodnější. Bohužel vidle s odkrytými nohami vypadá elegantněji. Myslím, že dostatečný kompromis jsou malé prachovky zakrývající jen malou část vnitřních nohou jako dělá např. Manitou.
to bych se možná trošku hádal… Já měl prachovky na starém RSTéčku a jediný k čemu to tam bylo bylo lapání bordelu… šli pryč a na funkci to vliv nemělo (nemyslím rostlináře;)). Bordelu se dovnitř dostávalo paradoxně míň mi přišlo..
Ono taky není prachovka jako prachovka. Moje stará Suntourka, rok narození tak 98, měla prachovky, které vyskakovaly z takových kroužků, ve kterých držely, a sjžděly dolů. Stalo se přesně to, o čem píšeš. Staly se z nich totiž lapače prachu. Spíš jsem mluvil o moderních vidlicích. Přímo v manuálu Blacka mám napsané, že odebráním prachovek ztrácím záruku. Asi ví, proč to píšou.
Ale ted uz ani Manitou ty prachovky nedela.
Máš pravdu, já mám model 2002. Přesto si myslím, že dobrá prachovka svou funkci odvede. Když jsem svou vidli po zhruba 4 000 km rozebral, vazelína byla krásně červená bez bordelu. Ale fakt nevím. Chtělo by to vzít dvě vidle a ve stejných podmínkách je odskoušet s prachovkami i bez. Jinak to asi nevyřešíme.
Ale jak chceš řešit ten hlavní problém, že se tam ty prachovky nevejdou. Ono už teď jsou vidlice dost vysoké, to je chceš ještě kvůli prachovkám zvyšovat?
Nemyslím si, že by bylo potřeba vidlice zvyšovat. Když mám na své vidlici zdvih 100, tak vnitřní nohy čouhají 110 mm, když mám 80, tak čouhají 90mm. Nikdy nejdou až nadoraz, aby slisovaly prachovku. Tak si myslím, že není potřeba zvyšovat vidli jen kvůli prachovce, ale nevím, jak to mají ostatní výrobci. Ještě připomínám, že mám Blacka a těmi malými prachovkami.
Ale právě to je ten problém, většina vidlic bez prachovek tam žádný 1cm navíc nemá. Moje Reba tam má cca 3mm. A na prachovky na celý nohy je potřeba mnohem více než 1cm.
No ja nevim. Napriklad u rockshox byly prachovky takove vlnovce. Byly v nich dirky na odfuk. Ovsem napr v mokrem a blativem zavode se skrz tyto otvory nasaval pisek ktery se tam zustaval a drel kluzaky.
Já myslím, že ten písek by se tam dostal i bez prachovky. A možná i rychleji. Taky záleží na tom, jaké mají vnitřní nohy povrchovku. Pokud jsou chromované a ještě k tomu špatně, tak je podrápeš i nehtem.
Jenže když tam ta prachovka není, tak ten písek zase opadá. Kdežto ta prachovka ho tam drží a přitlačuje, takže je to nesrovnatelně horší.
Jedno je jisté – prachu se nevyhneš tak i tak. Dobrá prachovka ale podle mě něco přece jen dokáže. Ze své vidle bych prachovky nezhazoval, ale prachovku na celou délku zdvihu bych fakt nechtěl.
Nechci tady zakladat novy flame, ale treba Marzocchi taky maji prachovky, ikdyz to tak nevypada… Jsou to ty „stiraky“ ktere vidis, a az pod nema jsou ukryte opravdove olejove tesneni… U Rockshoxu je to taky to jedno tesneni, pod kterym jsou ty penove bazmekty. Prave Manitou to melo dle mne nejmene elegantneji udelane… Ted uz to (az na Axela) zkraslili…
Ale to u Marzocchi je hlavně kvůli otevřené olejové lázni, když je to vzduchovka, musí ten olej pod tlakem prostě udržet uvnitř. Jo, v servisu u Kořky jsem viděl set těsnění na Rock Shox, teď nevím jaký modely, ale tuším tam bylo napsáno i Relevation a byly tam ty šedé stíráky, molitanové kroužky (poloviční tloušťky co Recon) a něco co vypadalo jako olejové těsnění z Marzocchi! Sem se na to neptal páč jsem měl naspěch a jen jsem tam skákl pro RedRuma do Recona.
proste ty levny smejdy nejsou tak dobre utesneny
Funkce prachovek je velmi sporná a k tomu by se musel vyjádřit někdo, kdo měl rozebráno mnoho vidlic s i bez prachovek, třeba Milan1.
Já si osobně myslím, že prachovky jsou spíš na škodu než k užitku. Jeden problém je, jak už jsem zmiňoval jinde, že při velkém zdvihu vidlic se výrobci snaží udělat co nejnižší vidlici a prachovky se tam nevejdou. No a pak ta sporná funkce. Dnes jsou kvalitní vidlice dobře utěsněné, velký bordel se tam nemá šanci dostat. Tonhle by prachovky pochytaly, ale to se tam stejně nedostane. Nejnebezpečnější je podle mého názoru nejjemnější bordel jako prach, který má větší šanci přes těsnění do vidle dostat. No a prach se stejně pod prachovky dostane (dokonce bych řekl že s prachovkami se prachu chytá a i pod ně dostane ještě více) a pak se kvůli prachovkám akorát mnohem obtížněni odstraňuje. Když prachovky nemám, tak nohy od prachu otřu po každé vyjížďce (10s času mě nezabije), když jsem prachovky měl, tak jsem to dělal jen občas a bylo to dost pracný. Navíc když tam nejsou, tak i mnohem častěji kápnu trochu silikonovýho oleje na stíráky.
ano, délka nadoraz stlačených prachovek je příliš velká, na to aby se to tam vešlo
Nie je mi jasne, ako chces pod prachovky dostat viac prachu ako bez nich. Ked sa uz ten prach nalepi na namazanu nohu, tak ho uz ziadna rychlost (ofukovanie vzduchu) neodlepi.
Prachovky pochytaju bahno od plasta. Podobne kamienky. Ked to niekde na sotoline polozis, tak pracovka moze byt ta vec, co ti zachrani vnutorne nohy od poskrabania. A to iste prip preprave, napr. vo vlaku.
Mam JudyXC 2000 s prachovkami a XXX molitanom proti prachu. Ma cca 13000km a je absolute baz vaklu, olej meneny raz za 2 roky. Cca raz za mesiac vyhrniem prachovky a utriem nohy, a vycistim XXX molitan. A to rozhodne nie som nejaky lahky jazdec.
Kamos mal JetSL 2000 (v podstate to iste ako Judy, ale subtilnejsie) a po 2 rokcoh mu svrtdla jedna prachovka a ostavala vyhrnuta. Uz po pol roku bol VYRAZNY rozdiel v cistote oleja v lavej a pravej nohe. (Nic to samozrejme nehovori o tom, ci by prachovka pomohla sucastnym vidliciam proti prachu).
Velice snadno. Tenká vrstva prachu bez prachovek je stírákem shrnována do větší vrstvy, která pak klidně odpadne. Já jezdil dlouho vidlici jak s prachovkami tak bez, takže můžu porovnávat. Kdežto prachovka ten prach pěkně všechen podrží, včetně většího bordelu, který by opadal okamžitě.
No a pak je to taky, jak už jsem tu zmínil, údržbou. S prachovkou mě vyčištění od prachu trvalo několik minut a byl to opruz, takže jsem to dělal i méně často. Bez ní těch 10s objetuju vždy.
No a příklad stvrdlé prachovky je irelevantní, protože vadná prachovka je to nejhorší, co tam můžeš mít (bordel se tam dostane stejně jako když tam není, ale chytá se pod ní, takže se to nedá vůbec srovnat s vidlicí bez prachovek).
Kamínky mi tedy na nohy od vidlice téměř nelítají a zachránění vidlice prachovkou při pádu je sice možné ale nepravděpodobné (zkus si naštelovat kolo na bok tak, aby se dotýkalo šotoliny a přitom tomu nebránil jezdec, řídítka, vnější nohy). No a pak kdyby k nějakému kontaktu opravdu došlo, tak prachovka bude první co se urve.
A co ta hlavni funkce? Zamaskovat ty osklive zpracovane, tenke vnitrni nozicky :)
Výrobci vidlic došli k názoru, že prachovky nejsou potřeba a nejsou in. Tak je nepoužívají. Až zas budou in tak se tam na 100% objeví. Ó jak jednoduché vysvětlení.
:D a když mám jen jednu prachovku tek mám kolo out jen na půl?;)
Tak mas Lefty a to je out kompletne ;)
no teď na měsíc jo:) ale pokud jde o její prachovku tak třeba u té je to tak že pokud by tam nebyla tak automaticky přicházíš o záruku… A jako všechno na kanónech je nová pekelně drahá… ale bejt tam musí:(((
Dopr… co sem to napsal? Takže mám vidli taky out :-((
a máš to;) :D D:
Doplňuji: Moje tvrzení IN – OUT se týká jen vidlic na principu kluzáků. A je to
:) a jsem z obliga:D
Skúste sa vžiť do kože výrobcu vidlíc: ideálny stav je, keď po skončení záruky (teda po viac ako 2 rokoch) starú vidlu predáte a kúpite novú. Čo na tom, že s prachovkami by pri odpovedajúcej údržbe vidla vydržala podstatne viac, no nie? Mám Skareb Comp 2003 bez prachoviek, ale v manuáli je určená frekvencia údržby podľa toho, koľko jazdíte – v prípade častého jazdenia treba vidlu čistiť (rozumej rozoberať) 4 x do roka! Stará dobra Judy XC s prachovkami vydržala očistu a výmenu oleja raz za rok – ja som na nej dal 15000 km za tri roky, teraz slúži ďalej a úplne OK. Btw. pozrite sa na vaše autá: tam je všetko, čo sa hýbe a maže (napr. poloosi) utesnené…
neni to tak. vidle co nemaj prachovky maj jinak tesneni, takze bordel se tam nedostane tak jako tak. a ty prachovky tam nejsou, protoze kdyz das vidli na doraz, tak mezi stirakem a korunkou neni misto na zmuchlany gumovy prachovky. u judy to slo, protoze tam bylo dost mista, ale vetsina dnesnich vidlic je uz takhle dost vysoka (za to muze hlavne stale se zvysujici zdvih) a hraje se o milimetry, takze nikdo nebude vidlici este o nekolik cm zvysovat jen proto, aby se tam vlezly prachovky.
ale tlumiče ne :-D
:D
Ja jsem nohy necistil, a nic se dovnitr nedostalo. A to jsem vidli vozil kde-kade.
Manžety můžou stát totálně za prd, jako u bývalé bráchově RTS Gamma, z ní po závodě v blátě (kdy jí zadřel) vždy vykydal hrstičku bláta s pískem. Stíráky tam ani neměly pružinky na jejich stahování. Dobrý příklad manžety je tady: www.bike-forum.cz/…ponenty.html?… Prostě tam bordel neleze a samotný stírák vidli nijak nepřidrhuje. Dírka co je dole nemíří na vnitřní nohu, ale na stírací kroužek. Zatím jsem neviděl lepší utěsnění vidle do marastu na zimu co by chodila tak lehce. Ale je fakt, že ta manžeta stlačená bere cca 2cm a to je dost na to, aby tahle 80mm vidle měla konstrukční výšku jako 100mm bez manžet (třeba MX Comp ETA 105mm).
protože je to hnusný ?? :)
PRACHOVKA V PRAXI: Přidávám fotky mého Blacka s pohledem pod prachovku. Myslím, že tady je pozitivní funkce prachovky zřejmá. Prachovka má v sobě molitanové srtěráky, které pravidelně olejuju.
A ještě ta druhá…
mno, nevim nevim. ja na sve marzosce mam pouze to, co uvadis zde, na 2. fotce. najeto 12k km, bez problemu. na manitou (rv 1995, elastomerova, slouzila do r. 2000) jsem mel harmoniky. pod ni se uzasne ukrylo vsechno bahno/ prach, takze kluzaky mi odesli… :-( (je tedy ale fakt, ze nejsem zadny lestics, takze jsem tomu pomoh i svoji „peci“…)
Já si pořád myslím, že ty prachovky svůj význam mají a že na té Manitou z roku 1995, jak uvádíš, by se prach a bahno dostal ke kluzákům i kdybys tam harmoniku neměl. A možná mnohem lépe. Ty harmoniky bych ale na vidlici nechtěl. To, co mají starší Blacky, je podle mě ideální kompromis.