Uvažuji o koupi kola nevím zda 26 či 29 zda kompromis 27,5
Uvažuji o koupi kola nevím zda 26 či 29 zda kompromis 27,5
a co s tim?
29 nebrat!
A jakyho kola? Přemýšlým že příští rok 27,5 ,,nevim,,do ted se jezdilo na 26 a taky to šlo,,tak si řikám jestli to není rozmařilost.
Dopředu 26", dozadu 29" a průměrně budeš mít 27,5".
:D
:D
to by bylo peklo, 69er by ale nemusel být tak marný..
špatně 69er je obráceně :D
Zase bys jel pořád z kopce :D a to se taky vyplatí!
však tak jsem to myslel, 96er by muselo být peklo.. :)
Jo, dobrý nápad.
Opačná kombinace (29,26) je lepší, funkční a je k vidění na závodech na Vysočiňě, kde ve veteránských kategoriích často dojíždí na bedně.
že to takhle má nějakej namakenej veterán nutně nemusí znamenat, že je to lepší…
kdokoli to zkoušel uznal že to je kolosální **********.
Ale to neznamená, že si to nenajde zastánce. Zvykneš si na všechno…
Dle mne by byla nejvýhodnější kombinace 26" vzadu 2,25" typu RR,RAP,SS a 27,5" vpředu na 1.9–2" řidší vzorek typu NN, RAR pro většinu hobby bikerů a nejvíce na poli závoďáků. Pro DH i 24" vzadu, dle zdvihu vpředu. 29" vůbec, ale to snad ani nemusím zmiňovat.. :)
K čemu je výhoda 1,9 pláště na 650b vepředu? Napadaj mě dva negativní vlivy, zaprvé budu muset foukat vyšší tlak a zadruhé budu mít nižší styčnou plochu. Obojí mi teda zhorší trakci a pokud to budu chtít dohnat přilnavým pláštěm, tak valivý odpor smaže tu jedinou výhodu – lepší aerodynamiku, která ovšem má význam tak na cyklokrosový tratě typu P50, v terénu jsem zpomalení s 2,25 pláštěm nepozoroval.
Předtím jsem pro vtip vybral tu na první pohled debilnější kombinaci.
Když teď na to ale reaguješ a trošku více o tom přemýšlím, tak si nejsem jistý, která z těch kombinací je větší nesmysl.
kup si to co opravdu potrebujes. 90% z 29" tady je jen dobra prace obchodnika. zacina mi to pripadat, ze uz to je jak s autama, kdyz z escalade vyleze typek co meri metr-sedesat
29 NEBRAT!!!! a když 27,5, tak jedině polygon :)
no ja ti nevim, znam cloveka, co by byl bez 29-ky docela v riti. a to kolo je dokonce pekny. teda spis vypada normalne…
jeste trochu normalneji :)
kdo chce, klikne
a dokud tazatel nedá rozumné zadání, nemá cenu psát cokoliv rozumného :)
nevíme kolik měří, co chce jezdit, jak velké prasárny hodlá absolvovat a tak podobně.
takhle je aspon okolo obeda trosku srandy
a hlavně, někdo musí zastoupit hynase :)
skoda, ze musim jit jezdit, kdybychom se drzeli tematu 26/27,5/29/hybrid/cokoliv, tak to mohlo byt moc pekny pocteni
měřím 187cm
priste se mu nejdriv podivej do profilu :-)
to delam vzdy
Jo 26
Polo jo 27,5
Ne 29
Jo 29"
polo je 27,5"
ne 26"
Se na me nezlob, ale to je jako resit na webu otazku: „Chci babu a nevim zda velky nebo maly prsa, nebo slapku, nebo pannu, nebo velkou, nebo malou, nebo vegetarianku, nebo reznici?“ Ale na tvoji otazku i na otazku baby existuje jedna zakladni odpoved nejmenovaneho kamarada: „Povoz se a uvidis“.
avotomtoje
+1
šlapky nebrat
velký prsa nebrat
Nad 26 let nebrat. :-)
dobrý názor kolego :) zdravím tě z Ovy..
nad jiným než 26,75 nebo 28,25 kolem bych už dneska neuvažoval…
si vyzkoušej a uvidíš, pro mě 29" i bez zkoušení ne
Díík :)
Mám 29. Na 26 bych už nevlezl a na 27,5 nevím. NA tom jsem ještě neseděl.
29 NEBRAT!
+1 …hi
tohle řešíš ve 13ti? :-)
Počítá, že ještě vyroste :-D
rozhodni se sám :-) můj názor 183cm vysokyho člověka je 29 HT, 27.5 full.
co máte proti těm 29? :)
proti těm máme 26
Prostě 29 nebrat a neni potřeba důvod.
protože to řekl Hynas, kua!
a per tam velkou, jinak na to nebudeš mít mentálně ani s kozím mlíkem
29" brát, a není potřeba se vůbec zaobírat 26" koly.
jdeš proti proudu. zkušenost jasně říkají, že NEBRAT!!!!
DOPADNEŠ TAKHLE.
Za tohle skoncis v pekle :)
I just want to see world burning :)
nic, jen představec asi tak –35 st. by mě děsil
Ty si koleduješ, aby někdo vytáhl tvůj starý posed.
:) to klidně může, jednou mi to stačilo, takže 29" určitě nehrozí
29 je na hovno a myslím to vážně.
hovno je na 29 :)
+1
proč zobecňovat
mě například vyhovuje, FS na blbnutí, HT na rekre :-)
hynas to řekl jasně, o tom se NEDISKUTUJE…
29 NEBRAT!!!!!!
tak tak, to musí vědět ne když na tom jezdí !!!
samozřejmě. a protože já postavil tři tyhle sračko-kola a dvě z nich jsem jezdil/jezdím, musím s ním fundovaně souhlasit
fundomentalisto! :-)
tak jo, ukecali jste mě – všechno to prodám, nechám si masírkou natlačit že potřebuju něco jiného – třeba 27,5 a pořád dokola dokola dokola, loket z okýnka, … :-D
a potom 28,666, až se zvratka zhlédne v novém rozměru :D
je mi 17 učet zakladala sestra a ja o tom nevěděl a nechce se mi to měnit :-)
tak co ovečko, už sis u zvratky objednal 27,5" polygona?
polygon má 27,5?, šup sem s odkazem
bože ty si ovce :D
já ne, ale ty můžeš brzo být:-)
už se těším
ale „P“ nemáááá nemáááá :D
když von nikdo tu moji 29er bestii nechce :-(
a já se ani nedivím, takový krám odpudivý :)
těžký to je…
Velký to je, co to vůbec žere? :-)
nejede to…
cokoliv – barvu z asfaltu, dříví z lesa, štěrk z cest, špeky z majitele,…
Takže pštros to je?
na tuto otázku odpoví můj manažer … :-D
trávu kolem cesty taky?
aj listí ze stromů, když na to přijde :-)
Vás ne, teta, nebojte sa.
:-)
a důvod? po jizerkách 29" víc uhání.
Nesmysl. To není rozměrem.
A proč , vždy jen čtu 29" nebrat tak chci sakra vědět přoč
Abych jich nebylo moc.
+1
29 nesmysl a jeste osklivej, pokud nemas dva metry tak NEBRAT
Jedině 27,5!!! Sice jsem to ještě na vlastní oči neviděl, natož abych na tom seděl, ale určitě to bude nejlepší :)
Upřímně si myslím, že je to uplně jedno, na všem se dá jezdit dobře a užít si spousta zábavy, takže si prostě hoď korunou a nebo pořiď co se ti nejvíc líbí a je to.
Já osobně zůstanu asi stará konzerva a nadále zůstávám u 26" protože mi to prostě sedí, jsem na to zvyklej a mám rád jak se to chová :)
jde o to, jestli to máš jen pro zábavu, nebo i závody. pro 1) to je jedno, ale když ti ve skupině ujížděj . . to tě trošku deprimuje
kdyz ti ujizdej tak musis pridat .. kdyz nemas na to aby si pridal tak bude chyba nekde jinde :D
tím chceš jako říct, že na tvrdým povrchu po rovince či mírný kopec nejede 29" líp, rychleji?
Přesně tak, proč by měla?
Ten marketing fakt dělá divy :)
všichni, kdo na to sedne, nebo to má na den pujčený říká, že to po rovinách valí. podle tacháku, co si pamatujou co na těch místech jezděj
hehe :)
Si zabil.
To si děláš srandu ne?
:D
abych něco i napsal:
Jede to stejně. Pár kol už jsem měl. Zatím mě ale 29 drží, ikdyž už jsem jednou uvažoval, že se toho zbavím. Nejvíc mi asi zatím vyhovoval karbon 26. Hlavně kvůli váze. Tam jsem byl pod 10 kg. Teď jsem na 11,6 kg.
Tu váhu jsem taky řešil… Nakonec mi vyšlo, že srovnatelný záplety +100g, pláště +100g max, vidle v mým případě –250g (Terralogic je svině těžká, funkčně SID Brain bude podobně), rám možná +150g. Celkem jsem na to zvědavej, ještě je otázka, kolik zbyde peněz na ladění a jakej zvolím pohon, ale neměl by být problém jít pod 9,5kg, náklady ± podobný. Takže si myslím, že srovnávat o nějaký 2kg těžší 29er je dost nefér… Ve výsledku když bych uvažoval komplet stejnou stavbu, tak by se rozdíl podle mě pohyboval tak 300–500g.
Souhlas. Taky pořizovací cena 29er byla asi o 10k nižší než to 26 HT v karbonu.
Já mám konkrétně pro srovnatelně osazenou 29tku oproti 26tce:
Pořizovací cena obou kol byla ± stejná.
Díky těm plášťům které srovnaly rotační hmotnost mám rozdíl zcela minimální a v praxi nepociťuju vůbec žádný rozdíl v tom jak to jede.
Těch 300–500g je tedy reálných.
Ale ty věci na tu 29ku stále vycházejí dráž, takže pokud bys to měl ve stejný cenový relaci, bude 29ka vždycky tak o kilo těžší za stejný prachy.
Co konkrétně vychází dráž?
Já tedy nemám použito nic co by vycházelo dráž. Konkrétně rozdílné věci:
Kola
Jedinou otázkou zůstává cena rámu, tam nemůžu pořádně srovnat, protože 26tka Cube Reaction byla kupována jako celé kolo a Scale 29 samotný rám.
A ještě k vidlici. Kdyby byla On-One ve 26" i 29", tak stojí úplně stejně.
Beru to podle cen ofiko dovzců, třeba Reba nebo Epicon jsou v 29 veri dražší. I dost ráfků je stále dražších než jejich 26" bratříčci.
Třeba schwalbe pláště jsou v 29verzích ofiko taky dražší.
Nemůžeš porovnávat jiný značky, to pak nemá žádnou vypovídající hodnotu, stejně tak jako ty vždycky říkáš že kola musejí mít stejný komponenty aby se dalo něco posoudit.
Souhlas, že srovnávat je třeba stejné značky.
Proto jsem vidlici upřesnil pro On-One x On-One a tam je to totožné.
Kola jsem srovnával právě stejné značky (tedy oboje Crossmaxy) a Fulcrumy psal jen do závorky.
U rámu jsem psal, že to moc srovnávat nejde. Tak aby to srovnat šlo dobře, tak Scale v obou provedeních z krámu se slušnou cenou
http://www.bikediscount.com/ItemDetail.aspx…
http://www.bikediscount.com/ItemDetail.aspx…
Hmotnost rámů stejná a 26tkový je dokonce o chlup dražší.
Co se týká plášťů, tak oficiální ceny nejsou zrovna podstatné. Podstatné je za kolik se to dá reálně koupit v rozumném shopu a to je ± stejné (krabicové verze).
Na druhou stranu souhlas, že u některých komponentů to je ve 29" dražší.
Rozhodně to ale není pravidlem.
…i kdyby to byla pravda, tak 0,5 –1 kg váhy má smysl řešit při váze i s kolem tak kolem 60–70kg. Při celkové hmotnosti okolo 90kg má mnohem větší vliv tlak v pláštích,typ pláště a jeho vzorek. Na druhou stranu rozdíl mezi výplety o 0,5kg včetně rozdílu kvality dílu dělá rozdíl několikanásobně větší. Jinak jezdím jak s 1,5l vody, tak bez. Gramařina do 1kg má smysl jen při nízké celkové váze. Jinak jsou důležitější věci.
Ani při tak nízký váze to nemá moc smysl řešit. 29ka se prostě chová trochu jinak a každej musí vědět, co mu vyhovuje… Co ale chce řešit, je tuhost 29er zápletů, ale i to se už dá.
kolik ty budeš mít váhu celku s kolem pod 10kg ?
Jak celku? I s mojí váhou? Já doufám, že na jaře už se dostanu na těch 70kg i během tréninku, teď jsem 67–68kg. Ale to kolo je ještě otázka, ani nevím, kolik má v základu a kolik to nakonec budu ladit… Dokud nebude silnička, tak jediný jistý jsou brzdy za Hope a to bude paradoxně váha pár gramů nahoru.
presne to sem chtel rict .. jede to tak rychle jak si schopny slapat .. jestli ti nekdo ujizdi tak hold slape vic .. :P
se divim, ze v tvem veku skocis na marketingove nesmysly, ale tak duchod se uz blizi tak se chystej na 75% slevy do lidlu :)
Kubo Kubo. do lidlu chodím pro brynzu
To rozhodně nejede, když jede pomaleji (i když je to rozdíl hodně malý). Samozřejmě se bavím pro stejný výkon jezdce.
Mám pátý měsíc 29 stumpa a jsem spokojený. Pro klid duše si říkám, že mi to jede rychleji :-). Mám na něm najeto 9tis a když jsem nedávno den jezdil na 26 tak sem si z počátku připadal jak na dětském kole a že to jede pomaleji. A to mám 174cm. Ale skutečnost bude asi jiná. Nepatrně větší rychlost bude určitě vykoupena vyšší energetickou náročností. Ale to bych musel opravdu porovnat rychlost/výkon měřičem. Spíše mě vyhovuje snažší překonávání nerovností.
To jestli ti někdo ujíždí není ale rozhodně kvůli rozměru kol :)
hele chlapi, nes. . . e mě ještě vy. to jsem rozhodně potřeboval slyšet
zavody by se taky prece meli jezdit pro zabavu ne ? nebo pro prachy ale to by se tim padem asi neptal tady nas ale tymoveho mechanika ktery by mu dal rozmer kol ktere urci sponzor…
a pokud ti ve skupine ujizdeji tak za to jiste nemuze kolo problem hledej nekde jinde :)
ale ty závody tě víc bavěj, když to dobře jede. a pokud by mi to 29" měly trochu usnadnit . . . .
Kolo ti neusnadní nic, musíš hlavně makat, makat, dřít, makat, dřít a pořád dokola, pak se ti závody budou jezdit líp na čemkoliv ;)
+1
proc by ti to mela 29" usnadnit ? mas kolo na kterem sedis ty a ty slapes ne ? kolo samo nejede, je to jen o jezdci.
Cim vic natrenujes tim lip ti to pojede, pokud ti ujizdi to kopce tak na to nemas fyzicku tak vic trenuj pokud ti ujizdi z kopce tak na to nemas techniku tak vic trenuj :) ti co jsou na tom vykonnostne o tridu vys nez ty by te predjeli i na vratech od stodoly :) takze tak .. :)
tyhle kecy mi jsou jasný. chceš tím říct, že rozdíly v kolech nejsou žádný?
o rozdilech se muzeme bavit pokud budes chtit srovnat 2 konkretni kola… obecne tam rozdil ve vysaledku nebude temer zadny.. :)
a nema 29" vetsi kola ? :D
a traktor ma vetsi kola nez osobak ne ? :)
ale zas jiny pohoň .. :D
třeba kámoš na author vision, kterej je trochu delší, z kopce na stejnej pláštích s menší váhou nám ujede
to může být třeba posedem, má menší odpor vzduchu
když jezdili všichni 26", většinou jsme říkali, že ten kdo ujíždí má lepší formu. Asi to byli zakuklený 29káři :)
Jsou místa kde ti ujedou 29 a jsou místa kde ujedeš ty na 26. Důležitý je znát sebe jako závodníka, analyzovat svůj styl a upravit ho (často i trénink) podle toho jaké kolo chceš vozit a kde chceš být silný. Je to vždycky něco za něco.
mi vsichni ujizdeli do kopce a ja jim z kopce ( v me vykonnostni kategoriji) at jsem jel na lehkem HTcku s FF nebo tezsim fulovi.. tak jsem se na to vysral a mam klid :D
jsi prostě nepřelezl tu pomyslnou laťku, kdy už musíš umět všechno
na tu latku se blbe lezlo tak jsem se na to vysral no… a ono by to bylo furt stejne dokud bych nejezdil prvni, protoze trenovat jak ocas na silnici me vubec nebavilo a pak jsem si uvedomil ze me to musi bavit abych to delal rad :)
já to mám přesně obráceně, všem okolo mého pořadí které jezdím v kopcích ujedu a z kopců mě všichni dojedou.
Marketing je sviňa, ale všichni kolem co na 29" přesli už by se nevraceli a poslední rána byl známej, kterej ve své kategorii většinou stojí na kolopro na bedně a občas i nejvýše. Tak ten tvrdil, že na 29" nikdy nepůjde. Po svezení na 29" už i on čeká na novou devětadvácu.
Já na tom nikdy neseděl, ale už vím, že příští kolo bude 29" :-)
PS: samozřejmě si to předtím zkusím, ale z pojmenovávaných rozdílů to pro mne teoreticky musí být super.
Proč by se vraceli? Prostě si koupili nový kolo a to logicky většinou jede líp než to starý a těžký co měli :) A navíc psychika je mocná :) Já jsem zjistil, že na všem se jede plus mínus stejně, 29" kola bych musel častěji centrovat a 29" bajk se mi nevejde celej do kufru, 26" jo, tak proč mít 29 :)
No myslím porovnání lidí co jezdí kola nad 50 tis.Třeba každej řekne, že nové kolo je těžší a není tak hbyté, ale v terénu jede jak tank.
Slyšel jsem extrémní názor jednoho dealera, se kterým nesouhlasím. Ten tvrdil, že 29" bude na kořenech pohodlnější jak 26" Athem. To je imho už z principu blbost.
Mě na maratonech bolí na kořenech záda kolikrát tak, že nešlapu a jsem nas.. . Pokud by mi tady 29" ulevila, tak jí odpustí možnou neohrabanost a těžkotonážnost.
Ale fuj hbité.
26" anthem je na korenech pohodlnejsi nez 29"epik ale za to muze brain :)
Mě to bylo jasné. Já se bavil s majitelem obchodu, že bych si chtěl zkusit Athema na kořenech a k tomu nějakou 29". Vedle majitele stál nějakej dealer a říkal, že pokud bych si to takle zkusil, tak ví co bych jistě zvolil. Já řekl že určitě lepší bude Athem a on kdepa, 29" to je žehlička…
Jinak ten majitel je férovej a nemá důvod kecat, ale tvrdí, že už prodává jen 29. Ale zase na to hodně přechází lidi z krosů
Pokud to bude HTčko, tak 29tka na kořenech pohodlnější než 26" full nebude ani omylem a ani neumožní nějak znatelně více sedět v rozbitých pasážích (oproti 26" HTčku).
Když je to rozbitější, tak musíš ze sedla tak jako tak.
Největší rozdíl v pohodlí je tam, kde se to dá ještě nějak v sedle odjet na obojem (tedy i na26" HT).
Největší rozdíl je u celopevňáků, tam je přínos pohodlí 29tky velký.
U fullů pak minimálníí, tam je to především o funkci dané zadní stavby a tlumiče.
Před rokem bych o 29" ani neuvažoval ale teď v létě se to zlomilo.
Předpokládám že na 29 bude jistější vedení předního kola na velkých šutrech ve stezdu. Mě na maratonech nejvíce brzdí sjezdy. Ono po 30 riziko pádu vnímám jinak než ve 20. Kdysi jsem se vysekal na motorce a následky na koleni si ponesu celej život. Mimo relativně většího pohodlí bych právě u 29 očekával větší jistoru na přejezdu kamení aj. Vlasně se pneumatika dotýká povrchu větší plochou, tak nejen jistota na předku ale i trakce na zadku musí být lepší. Nepletu se?
V některých situacích větší kola jistější jsou a grip stejného pláště je mírně lepší. Ale jsou i situace kdy je to naopak.
Větší kola vedou hlavně když to můžeš pustit rovně rozbitým terénem jako tank. A lepší grip pláštů (stejného typu) vnímám nejvíce na šotolině v zatáčkách.
Jakmile ale dojde v rozbitých pasážích na nějaké větší manipulování s kolem (a to i ve větší rychlosti), tak se cítím daleko lépe na menších kolech.
Proto také u fulla 29tku nechci a nejspíš jen tak chtít nebudu. 150mm full je pro pasáže, které se dají jet rovně jako tank jistý až až.
Pokud jsi o hodně pomalejší než ostatní ve sjezdech a dle toho co píšeš, tak to bude hlavně v hlavě a větší kola to stejně nevyřeší.
Já třeba teď za poslední rok jezdím sjezdy spíš čím dál pomaleji, jak jezdím čím dál více na větší jistotu a rezervu a nechci padat.
Jo u mě je to opravdu v hlavě, ikdyž letos jsem dost zrychlil a to co jsem se bál na jaře si teď dávám celkem klidněji. Každopádně si chci někdy 29 zkusit, ale zase to nebudu nějak vyhledávat, protože když jsem prvně sedl na fula, musel jsem ho mít a zrovna se mi další nové kolo nechce kupovat.
Přesně, nejlepší si to pořádně vyzkoušet a uvidíš.
Mám dotaz. Jezdím Author Traction 29 s Torou, (osa – korunka = 490mm) a na to moje šóchání by mně stačila možná i pevná vidla. Díval jsem se Ti do profilu na Scotta a Tvá On – One má jen 470mm. Ony ty pevný vidle na 29 nejsou moc dlouhý. Bojím se, že ty 2 čísla by byl velkej *******. Nebo ne?
Nezapomeň že tvá Tora, se po nasednutí zaboří minimálně na těch 470mm.
Nezaboří…a slyším Viléma, jak se směje. Ale asi by teda měla, když to tak píšeš.
Vidlice má pružit a tlumit.Po nasednutí se lehce zasune.Jestli ne máš nějakou zvláštní vidlici:-) Neboj na pevných vidlicích mám najeto spoustu km.
Slysis dobre:)
2 cisla velkej pruser nebudou, ale lepsi je delsi kolem 480–490mm, daji se sehnat.
470mm vidlice je akorát odpovídající k 490mm odpružená se započteným sagem.
Na dost rámů ale bude těch 470mm málo, protože většina rámů je navržena pro 100mm odpružené vidlic, které mívají kolem 505mm.
Já to tak vybíral cíleně dohromady se Scalem.
Sice je Scale také navržený pro 100mm vidlici, ale má tak hodně malý hlavový úhel (69,5st.), takže to s tou nižší vidlicí vychází na hlavový úhel kolem 71st., který mi s pevnou vidlicí akorát vyhovuje.
Střed jsem chtěl také co nejníže, takže to mi také s tou nižší vidlicí vyhovuje.
Traction je stavěný na 80mm vidlici, takže je tam těch 470mm pevná přesně akorát.
Vyčerpávající. Díky.
29er ani není tak neohrabanej a těžkotonážní… Jen maj ty kola vyšší setrvačnost a člověk si na to musí zvyknout a mít dost síly ho uřídit, pak se na tom daj jezdit těžší věci, než na 26". Geometrii maj dobrý 29ky už tak vymakanou, že i v těsnejch zatáčkách je rozdíl hodně malej.
ono to s tím 26 / 29 je asi takhle.
pro tebe to bude ok, ty zrychlíš ve sjezdech a zároven zpomalíš ve výjezdech takže tě už nebude tolik lidí předjíždět z kopce = budeš spokojený.
no a kdyby si misto 29ky poridil poradne koule a jezdil dal na 26ce tak do kopcu bude predjizdet a z kopce jim ujede = bude spokojenejsi nez na 29ce bo bude mit lepsi umisteni :)
Ona ta 29ka do kopců taky umí jezdit ;-).
pokud mas prachy tak jiste :)
S tebou souhlasím málokdy, ale nyní ano.29ka musí sežrat dost kaček aby slušně jela.Nyní mě ukamenujte:-)
Tak to musí 26ka ale taky :).
tak jest.
Jako ex29eřkař musím plně souhlasit.
+1
podle mě je to úplně stejný jako 26". solidní závodní kolo pod šestimístnou číslovku nepostavíš ani v jednom rozměru (HT).
Tak to se musím musím pousmát :-D
clovece ty snad s vekom zacinas nadobudat rozum, cim dalej viac s tebou suhlasim :-)
a kolko merias? riad sa podla toho
hehe :)
indeed :)
tak ok, chapem tvoj vysmech, ale napriklad ja co mam 170 cm by som si nikdy nekupil 29. mozno este 27.5 o par rokov, ked budem kupovat novy bajk.
chalan meria asi viac, a este aj porastie, tak jemu sa zrejme viac hodi ta 29, comprende?
Tak mě tak napadá, že silničíři jsou dost diskriminovaný, ať maj 170cm nebo 2 metry všichni jezděj na 622 ráfkách a v podstatě maj stejnej obvhod jako 26" bajkeři. Když teda ty větší kola maj větší setrvačnost a líp překonávaj drobný nerovnosti a jsou opravdu lepší pro vyšší lidí proč se sakra sériově nedělaj větší ráfky a rámy na to uzpůsobené? :)
Protože jde na silnici víc o aerodynamiku, kterou má větší kolo zase horší… Takže pro lepší setrvačnost daj radši vyšší ráfky.
Lepší setrvačnost? To už se tu řešilo v historii i podrobně. Nikdy až na ojedinělé specifické případy (typu hodinovka Sosenky a i tam to dle něj nebylo tak jasné) není cílem zvětšovat setrvačnost.
Vyšší ráfky se používají kvůli lepší aerodynamice a případně vyšší tuhosti. Ale i u nich je cílem co nejnižší hmotnost.
Tak proč se říká, že nízký ráfky jsou lepší do kopců? Kdyby byly vyšší ráfky tužší a s lepší aerodynamikou a zároveň neměly větší setrvačnost, tak nevidím důvod nevozit i do kopců vysoký ráfky.
vyšší mají pořád vyšší váhu a v Pro Tour do kopců řeší každých 10gr. Často i na úkor toho, že ve sjezdech musí jezdit hodně volně. Největší light prasárny se vozí v ITT do kopce, nebo v etapách kde je MTF na vysokým kopci.
Každých 10g a stejně všechny ty Campy a Shimana maj o několik set gramů těžší, než Lightweighty :). Já se stejně vykašlu na bajka, vezmu Tarmaca, na něj Zippy 303 a místo tréninku na něj budu koukat :).
Jak už napsal McBlacky, tak do kopců se preferují nízké ráfky díky tomu, že jsou ještě lehčí. A oželí se horší aerodynamika.
Přeci jen u profíků je to něco jiného, když dnes v třítýdenním etapáku rozhodují o pořadí sekundy, maximálně desítky sekund.
To je pak znát každá drobnost.
Asi proto, že do kopce je setrvačnost kontraproduktivní, protože nejedeš plynule. Když to lámeš do kopce, tak s každou otáčkou klik měníš rychlost a pak také váha, kterou musíš táhnout nahoru.
Souhlas. Nicméně to jen potvrzuje, co jsem celou dobu psal…
napr ja meriam dvakrát a raz režem.
ked pevňák tak 29, ked pérák tak 26.
ked sú love tak obidva.
docela bych suhlasil.
Přesně, to je jediná správná cesta :-)
no jo .. ale k tomu jeste nejakou silnicku, sem tam se neco posere .. a to uz je ranec :D :D
jedině 29
(přešel jsem z 26 na 29 a nikdy bych se nevrátil zpět na 26 :-D)
Nikdy neříkej nikdy, počkej až se třeba za 10 let nebude vyrábět už ani jedna 29ka, rád se ještě vrátíš :)
nebude kam, scénu totálně ovládne 27,5" polygon
Temná strana se šíří..
Celé je to podle mě naprosto jednoduché. Ti co si zvykli na výhody 26" a nebo 29" se o ně nechtějí nechat připravit. Těm co už nevyhovuje ani 26" a ani 29" pokukují po něčem jiném. Nově příchozí pokud budou chtít volit jistotu, zkusí možná 27,5…a nebo se přidají mezi 26" a 29", aby mohli řešit výhody a nevýhody :-)
kdyz 29 tak top model S-Works a nebo top od jiny znacky.. budoucnost mtb a nahrada za 26 bude 27,5 :)
Proč zrovna S-Works? Rozdíl v bajku za 100 a 200k už je minimální, vyjma pózování na Modřanský cyklostezce, tam je samozřejmě každá koruna znát :).
Myslis ze udelas frajera pred nejakou skupinkou cyklo-turistu a nebo rodinkou u stanku s burtama na Modransky cyklostezce S-worksem?? myslim ze ne!! kolo normalniho turistu nezajima.. jestli chces delat frajera tak jedine Porsche-Panamera na to uz slisi kazdy druhy ale to trochu zertuju :)hi))
tak treba to Jardovo kolo jsem mel v ruce na prodejne a ta 29 me pripadala jako z papiru, tak asi tak .
Uznávám, že s Panamerou na Modřanský stezce uděláš pořádnej rozruch :D. Otázka je, ve který myčce pak budou chtít tahat vnitřnosti z chladiče… A S-Works tam už stejně má každej druhej :).
Jinak to samozřejmě byla nadsázka, šlo mi o to, že S-Works je sice paráda, ale rozhodně není nutnost za 29er vysolit 180 litrů, aby slušně jel. U top modelů už platíš hodně navíc za malej reálnej přínos, typicky karbec ráfky.
A s tím Jardovo kolem to moc nechápu, proč jsi ho musel zkoušet na prodejně, já měl pocit, že Epica na XX jezdíš…
myslim ze nekdy na Modranske-cyklostezce jde o zivot i bez auta..:) rok jsem tam nebyl, ale mozna ze uz in-line bruslari jsou ohledoplnejsi!!--)) ne,ne, XX nevozim a kdybych mel XO tak jasam.. na jaro planuju,kola,kliky,razeni XO..
ja uz bych dneska do serijovky nesel i na tom S-Works ramu se da udelat super original :) ja touzim po ramu Stumpjumper FSR a neco peknyho na tom udelat a nebo jeste IBIS http://www.light-bikes.cz/index.php… tak to je takovej sen do budoucna :)
Myslis tohle?
ano presne to :)
Já mám z těch vašich keců furt mindráky, že jsem koupil blbě. Nic, asi si půjdu zajezdit, to mě vždy spolehlivě utvrdí v tom, že jsem udělal dobře, když jsem vaše bezdůvodné názory kontra 29érům ignoroval. :o)
Postřehy z Eurobiku při rozhovorech ohledně 27,5 (citace z Vela 10/2012; snad pan šéfredaktor dodatečně dovolí to sem vložit):
:o)
zvratko, nástup dementovat
Ten by měl jít dělat do politiky :D.
Zajímavý je to s tím odstupem… 29er je reálně 28", takže podle jeho tvrzení by měl být vlastně blíž 29eru, ale Tina psala něco o 15mm od 26ky, což je opravdu hodně malej rozdíl, že 2,25" pláště to proti 2,0" 650b prakticky smažou.
29er rozhodně není reálně 28".
Tak kupříkladu 29" 2,25 RaR mají obvod nezatížené ± 2300mm (na tachometru mám nastaveno nepatrně méně, ale to je už zatížený plášť).
2300mm obvod je průměr 732mm, což je 28,82"
Některé ještě o něco objemnější pláště půjdou i přes 29".
26" RaR 2,25 je něco přes 26" (26,3").
650B 2,25 RaR je skutečně o něco blíže k 26" než ke 29" odpovídající verzi RaR.
Já pořád zůstávám u názoru, že rozdíl 26" a 650B je příliš malý na to, aby to vůbec mělo smysl.
sa cudujem ze ti este tina zo zlatkou nevysvetlili ze si blby a nemas ziadnu skusenost, mne to dali vyzrat hned :-)
Aha, tak já myslel, že 26" ráfek má 26" a 29er ráfek má 28"… A ono i těch 26" je myšleno s pláštěma…
Vždy je to myšleno s pláštěm. Taky proto silniční kolo má při použití 20mm plášťů obvod jen ± stejný jako 26" bike s objemnějším pláštěm.
Ráfky mají 559mm ETRTO rozměr pro 26" bikové a 622mm pro 29" bike, pro cross a pro silničku. Pro 650B to je 584mm
Tedy ráfky jsou jen 22", 23" a 24,5". Tady je taky hezky vidět, že ten střední rozměr má mírně blíž k tomu menšímu než k tomu většímu.
Tyjo, dík za objasnění :). Teď už to chápu… Takže do budoucna můžem dát 26" klidně sbohem a zůstane jen 650b a 29er :).
Ono to vyšlo bohužel dost nešťastně s těmi skoky velikostí kol.
Já jsem klidně pro větší rozptyl velikostí kol, ať si každý může vybrat dle svojich proporcí a preferencí.
Skoky bych ale nedělal menší než reálné 2", ať rozdíl má nějaký smysl.
Ponechat jen 650B místo 26" by mi přišlo jako nejhorší řešení.
To by zůstalo 24", 650B a 29". Skok mezi 650B a 29" by byl dost malý a skok mezi 24" a 650B obrovský.
To už lépe vychází 24", 26", 29". 26" vychází téměř uprostřed (jak je 26" v reálu o chlup více a 29" o chlup méně).
8o)
si to predstav v milimetroch a je to jasné, ne?
26ka 559mm
650B (also known as 26×1 1/2") 584mm
29ka 622mm
rozdiel medzi 26" a 650b je o chlp memej jak jeden palec ;o)
Ale přece záleží koho ten palec je, není palec jako palec!
To by ma aj celkom zaujímalo, aký obvod máš nastavený na tachometri. Pokiaľ si to reálne odmeral, tak to nebude „nepatrně méně“ vzhľadom na nízke tlaky pneu, ktoré vozí polovica B-F (čo som sa dočítal). Ale pravda je, že veľa závisí aj od váhy jazdca.
Naměřeno 2280mm pomocí různých metod (několik otoček kola na zatíženém kole a kontrola na kilometrovém úseku bez jediné ostřejší zatáčky s přesně známou délkou).
A je to pro 25psi a mojich 70kg (+ žádný chrtí posed + kratší představec, takže přední kolo na rovině i přes 440mm zadní stavbu není moc zatížené).
Ty rozdíly nejsou až tak velké. Na 29tce je to ještě o něco méně, jak je delší kontaktní plocha a zatěžuje se po větší délce, tak dochází k menšímu promáčknutí.
A těch ±2300mm jsem přesně neměřil, to bylo jen jedno rychlé orientační přeměření, když tenhle údaj k ničemu nepotřebuju, takže je klidně možné, že to bude třeba 2307mm apod.
Tu kontrolu na kilometrovym useku provadis u kazdyho novyho plaste?
Ne, přesné nastavení mi zase tak nebere. Kontroloval jsem pouze právě RaR a to jediný kousek, protože mi zajímala jedna reálná hodnota.
Samozřejmě jiný kus může vyjít o trochu jinak, navíc i nepatrná mírná změna sjížděním vzorku.
Teď jsem se třeba s RK protection vůbec nepáral. Je ± stejně široký a vysoký, tak jsem ani obvod neměřil vůbec a nechal těch 2280mm.
Navíc mám dlouhodobou kontrolu ve srovnání s gpskou (ta také není zcela přesná, ale vím v jakých podmínkách už jak zhruba ukazuje, takže vyloženě hodně blbě nastavený obvod hned odhalí). Ta neukázala, že by RK a jiné kousky RaR byly nějak znatelněji odlišné.
Aby nedošlo k pomýlení…tyto názory posbírali velouni při rozhovorech se zástupci vystavovatelů, tj. nejsou výplodem mysli nikoho z časopisu.
:o)
průměr 27,5 není tak malý jako 26 a není tak velký jako 29
Tohle je uplně nejvíc, to musel říct někdo kdo cyklistice opravdu rozumí :)
Ale je to jediný výrok (z těch uvedených), který je 100% pravdivý a není u něj žádný prostor k jeho zpochybnění :-)
Aby nedošlo k pomýlení…tyto názory posbírali velouni při rozhovorech se zástupci vystavovatelů, tj. nejsou výplodem mysli nikoho z časopisu.
:o)
To je zase vlákno.Marketinkoví panáčci se můžou smát..Nikdy jsem nevěřil,že se tolik lidí nechá zbaňkovat a začne si komplikovat život dumáním,jaký že rozměr kol si pořídit :-) Myslím to obecně,ne jenom na BF..
29 NEBRAT!!!!!
Ahoj,
rozhodni se podle Tve vysky, pocitu a podle toho, co opravdu chces.
Na bike jezdim od roku 1992 (Cannondale SM1000 moje prvni kolo) a vzdy jsme si to uzival, letos jsme presel na 29-er (prece jen merim 190 cm a toto kolo je pro mne idelani – rekl jsme si) a jsme kazdou jizdou spokojenejsi (i kdyz na meho 26' veterana nedam dopustit).
Nemam pocit, ze by byla 29-er obtizneji ovladatelna nebo podobne blaboly. Zda se, ze mne osobne proste sedi, jezdi se mi na ni dobre a uzivam si to – to je vse.
Nikdo Ti neporadi, je to opravdu o pocitu a Tvych preferencich.
Treba prave moje 29-er nevypada ve velikosti XL spatne (dokud se k nemu nepostavi nekdo mensi postavy :-) ).
Muzes si vyslechnout nazory, ale rozhodnout se stejne musis sam.
Mej se, Vlado
Co to je za rám?
NIner Jet 9 RDO … doost dobry kolo ;-)
Aha :D. Zrovna jsem chtěl říct, že na noname čínu je to fakt parádní rám a že mu chybí jen nějaká věhlasná nálepka :).
Niner 2012 v cerne – dokonale mimikry ;-)
Cerna kola mam rad …a no-name look nevadi, alespon prilis nerazi. Na jizdnich vlastnostech a zabave se barva a ‚neviditelne‘ nalepky nijak zvlast neprojevi – to mu ver :-)
Já bych mu nechal udělat matně černý logo, jako dělaj třeba ENVE na silničních ráfkách, to umí být velká paráda a je to taky nenápadný. Jinak věřím, na pohodový ježdění bych si to taky dokázal představit, akorát ty AC kola bych tam nedával.
Matne cerne logo na ramu je (a nejedno), je videt na slunci nebo z uhlu – kdo zna, vi ;-)
AC kola byly v dane chvili dobra volba (a nestezuji si), pokud nebudou dobre, dame Industry 9, ale to ma cas – ted je treba pojezdit (a doufam, ze AC vydrzi).
Jinak ano, zavodeni uz mame za sebou, tohle kolo je staveno jako GT – pro ‚velkou turistiku‘ (ale i tak okolo 11-ti kilo, coz je slusne – nevazil jsme ho, opravdu to nepotrebuji :-0 ).
Ale kazdopadne dobry priklad, ze na 29-er se da jezdit rychle i pohodove a je docela obratna (alespon tato).
Jinak je pravda, ze muj ‚veteran‘ (Serotta 1994) je jedno z nejrychlejsich kol, na kterem jsme kdy jezdil a je to na 26-er, samozrejme :-) ). To ostatne tvrdi muj kamarad o svem pre-historickem Stumpjumperu taky… o techto vtematech by se daly psat romany (ale to tady vime, ze? :-) ).
to je tím, že starý rámy byly stavěný jako dlouhý s nízkým středem, ideálně pevná vidle nebo nízký zdvih. Takový kolo pak v lehkým terénu valí neskutečně. V technice nebo rozbitějším terénu je to ale z dnešního pohledu propadák.
a Niner není noname čína s nálepkou jo ? Založeno někdy kolem 2005 v USA, výroba Taiwan…
Po vlastních i cizích zkušenostech s výrobou v USA, mi ten Taiwan přijde jako ideální místo na výrobu, pokud si výrobce ohlídá kvalitu… Ale teda myslel jsem, že to je starší značka, jméno si udělali celkem slušný.
Taky jsem si myslel, že je to hong fu :-)
Jinak je pravda panove, ze hodne zdejsich ‚dumani o blbostech‘je zde ‚na ho*no‘.
Osobne doporucuji vice jezdit a mene se zabyvat diskusemi ‚o nicedm‘- stejne vam nikdo presne neporadi (poradit si musime sami :-) ).
I kdyz je dobre, ze je zde dost lidi, kteri radi poradi a sdeli sve zkusenosti (nekdy se snazim i ja, i kdyz…).
Ohledne 29-er – urcite to neni o marketingu (i kdyz Jarda Kulhavy odvedl dobrou praci ;-) ), proste mame moznost volby a muzeme ji vyuzit – tot vse.
Mejte se, bikeri ;-)
Amen :-)
Kurvaže!
Nechci zakládat nové vlákno, tak to dám příhodně sem. Docela zajímavej článek ještě se zajímavějším výsledkem. To by se lidem z Vela nelíbilo :)
Česky by to nebylo? :-) O co tam jde ve zkratce??
Ve zkratce? Není tam to slepé nadšení nad „novými“ rozměry. 29 byla provar dle hodnocení těchto 3 konkrétních riderů. Nejvíc sedělo těm testerům 26" protože mají rádi když hledají výmoly atpd. Prostě mají radši zábavnější techničtější jízdu.
Ale upozornili na to, že každý může mít trochu jiné preference.
No ale zas tak nic nového pro logicky uvažujícího tam není. Jen se mi líbí, že to není takové to věčné obhajování „cool“ 29" jako nejlepší volba pro všechny bajkery do všech podmínek :)
Dik.
Konečně někoho napadlo porovnat technicky srovnatelný kola.
Když vidím jak špatně dopadlo 27,5" tak mě napadá do jaké míry je výsledek ovlivněn tím, že na tom jezdili závodníci, kteří jsou momentálně vyježděný na 29" a ještě před pár lety jezdili na 26" a na 27,5 „neumí“