• bikelover

    Uvažuji o koupi kola nevím zda 26 či 29 zda kompromis 27,5

    0 0
    • kubad  

      a co s tim?

      0 0
    • roman 3D  

      29 nebrat!

      0 0
      • Blahycz  

        A jakyho kola? Přemýšlým že příští rok 27,5 ,,nevim,,do ted se jezdilo na 26 a taky to šlo,,tak si řikám jestli to není rozmařilost.

        0 0
    • MlokCZ  

      Dopředu 26", dozadu 29" a průměrně budeš mít 27,5".

      0 0
      • campijozo  

        :D

        0 0
      • Lada,s  

        :D

        0 0
      • antt  

        to by bylo peklo, 69er by ale nemusel být tak marný..

        0 0
      • Marcinka  

        Jo, dobrý nápad.

        0 0
      • pelhrimov  

        Opačná kombinace (29,26) je lepší, funkční a je k vidění na závodech na Vysočiňě, kde ve veteránských kategoriích často dojíždí na bedně.

        0 0
        • mr.antik  

          že to takhle má nějakej namakenej veterán nutně nemusí znamenat, že je to lepší…

          0 0
        • McBlacky  

          kdokoli to zkoušel uznal že to je kolosální **********.

          Ale to neznamená, že si to nenajde zastánce. Zvykneš si na všechno…

          0 0
          • Zlatka  

            Dle mne by byla nejvýhodnější kombinace 26" vzadu 2,25" typu RR,RAP,SS a 27,5" vpředu na 1.9–2" řidší vzorek typu NN, RAR pro většinu hobby bikerů a nejvíce na poli závoďáků. Pro DH i 24" vzadu, dle zdvihu vpředu. 29" vůbec, ale to snad ani nemusím zmiňovat.. :)

            0 0
            • JakeF  

              K čemu je výhoda 1,9 pláště na 650b vepředu? Napadaj mě dva negativní vlivy, zaprvé budu muset foukat vyšší tlak a zadruhé budu mít nižší styčnou plochu. Obojí mi teda zhorší trakci a pokud to budu chtít dohnat přilnavým pláštěm, tak valivý odpor smaže tu jedinou výhodu – lepší aerodynamiku, která ovšem má význam tak na cyklokrosový tratě typu P50, v terénu jsem zpomalení s 2,25 pláštěm nepozoroval.

              0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
        • MlokCZ  

          Předtím jsem pro vtip vybral tu na první pohled debilnější kombinaci.

          Když teď na to ale reaguješ a trošku více o tom přemýšlím, tak si nejsem jistý, která z těch kombinací je větší nesmysl.

          0 0
    • Marcele  

      kup si to co opravdu potrebujes. 90% z 29" tady je jen dobra prace obchodnika. zacina mi to pripadat, ze uz to je jak s autama, kdyz z escalade vyleze typek co meri metr-sedesat

      0 0
      • Martin  

        29 NEBRAT!!!! a když 27,5, tak jedině polygon :)

        0 0
        • Marcele  

          no ja ti nevim, znam cloveka, co by byl bez 29-ky docela v riti. a to kolo je dokonce pekny. teda spis vypada normalne…

          0 0
    • Peslezedirou  

      Jo 26

      Polo jo 27,5

      Ne 29

      0 0
    • John Tequila Lemon  

      Se na me nezlob, ale to je jako resit na webu otazku: „Chci babu a nevim zda velky nebo maly prsa, nebo slapku, nebo pannu, nebo velkou, nebo malou, nebo vegetarianku, nebo reznici?“ Ale na tvoji otazku i na otazku baby existuje jedna zakladni odpoved nejmenovaneho kamarada: „Povoz se a uvidis“.

      0 0
    • Kosta  

      nad jiným než 26,75 nebo 28,25 kolem bych už dneska neuvažoval…

      0 0
    • siafu  

      si vyzkoušej a uvidíš, pro mě 29" i bez zkoušení ne

      0 0
    • campijozo  

      Mám 29. Na 26 bych už nevlezl a na 27,5 nevím. NA tom jsem ještě neseděl.

      0 0
    • Hynas  

      29 NEBRAT!

      0 0
    • Bafoon  

      tohle řešíš ve 13ti? :-)

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • marYn  

      rozhodni se sám :-) můj názor 183cm vysokyho člověka je 29 HT, 27.5 full.

      0 0
    •  

      co máte proti těm 29? :)

      0 0
    • šlapatko  

      29 je na hovno a myslím to vážně.

      0 0
    • Mutant Marana  

      29 nesmysl a jeste osklivej, pokud nemas dva metry tak NEBRAT

      0 0
    • oddie  

      Jedině 27,5!!! Sice jsem to ještě na vlastní oči neviděl, natož abych na tom seděl, ale určitě to bude nejlepší :)

      0 0
    • maajkee  

      Upřímně si myslím, že je to uplně jedno, na všem se dá jezdit dobře a užít si spousta zábavy, takže si prostě hoď korunou a nebo pořiď co se ti nejvíc líbí a je to.

      Já osobně zůstanu asi stará konzerva a nadále zůstávám u 26" protože mi to prostě sedí, jsem na to zvyklej a mám rád jak se to chová :)

      0 0
      • hary jablonec  

        jde o to, jestli to máš jen pro zábavu, nebo i závody. pro 1) to je jedno, ale když ti ve skupině ujížděj . . to tě trošku deprimuje

        0 0
        • epsilon  

          kdyz ti ujizdej tak musis pridat .. kdyz nemas na to aby si pridal tak bude chyba nekde jinde :D

          0 0
          • hary jablonec  

            tím chceš jako říct, že na tvrdým povrchu po rovince či mírný kopec nejede 29" líp, rychleji?

            0 0
            • maajkee  

              Přesně tak, proč by měla?

              Ten marketing fakt dělá divy :)

              0 0
              • hary jablonec  

                všichni, kdo na to sedne, nebo to má na den pujčený říká, že to po rovinách valí. podle tacháku, co si pamatujou co na těch místech jezděj

                0 0
                • maajkee  

                  hehe :)

                  0 0
                • Frostty  

                  Si zabil.

                  0 0
                • Azmir  

                  To si děláš srandu ne?

                  0 0
                • Kamikaze 591  

                  :D

                  abych něco i napsal:

                  Jede to stejně. Pár kol už jsem měl. Zatím mě ale 29 drží, ikdyž už jsem jednou uvažoval, že se toho zbavím. Nejvíc mi asi zatím vyhovoval karbon 26. Hlavně kvůli váze. Tam jsem byl pod 10 kg. Teď jsem na 11,6 kg.

                  0 0
                  • JakeF  

                    Tu váhu jsem taky řešil… Nakonec mi vyšlo, že srovnatelný záplety +100g, pláště +100g max, vidle v mým případě –250g (Terralogic je svině těžká, funkčně SID Brain bude podobně), rám možná +150g. Celkem jsem na to zvědavej, ještě je otázka, kolik zbyde peněz na ladění a jakej zvolím pohon, ale neměl by být problém jít pod 9,5kg, náklady ± podobný. Takže si myslím, že srovnávat o nějaký 2kg těžší 29er je dost nefér… Ve výsledku když bych uvažoval komplet stejnou stavbu, tak by se rozdíl podle mě pohyboval tak 300–500g.

                    0 0
                    • Kamikaze 591  

                      Souhlas. Taky pořizovací cena 29er byla asi o 10k nižší než to 26 HT v karbonu.

                      0 0
                    • MlokCZ  

                      Já mám konkrétně pro srovnatelně osazenou 29tku oproti 26tce:

                      • kola +100g
                      • pláště mám –120g za oba, na 26" jsem vozil UST verzi, teď na 29"snake skin a protection proto jsou lehčí; při použití snake skin na 26" abyto bylo srovnatelné zcela by to bylo +150g za oba pláště
                      • rám mám mám ± stejně, tam vůbec není moc důvod aby byl těžší;1,5cm delší stavba není moc a zase je snaha dělat u 29" co nejnižšíhlavu; a v mojem případě vozím 17,5" velikost u 29" a předtím jsem vozil18" velikost u 26"
                      • vidlice +100g (mám to pro pevné, pro odpružené to vycházípodobně)

                      Pořizovací cena obou kol byla ± stejná.

                      Díky těm plášťům které srovnaly rotační hmotnost mám rozdíl zcela minimální a v praxi nepociťuju vůbec žádný rozdíl v tom jak to jede.

                      Těch 300–500g je tedy reálných.

                      0 0
                      • maajkee  

                        Ale ty věci na tu 29ku stále vycházejí dráž, takže pokud bys to měl ve stejný cenový relaci, bude 29ka vždycky tak o kilo těžší za stejný prachy.

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Co konkrétně vychází dráž?

                          Já tedy nemám použito nic co by vycházelo dráž. Konkrétně rozdílné věci:

                          Kola

                          • Crossmax ST x C29ssmax (a následně Red Metal 29 XL), vše ±stejně drahé
                          • pláště drahé stejně
                          • vidlici mám teď dokonce mírně levnější (On-One stála máně nežpředtím karbonová Pellska XF2 long)

                          Jedinou otázkou zůstává cena rámu, tam nemůžu pořádně srovnat, protože 26tka Cube Reaction byla kupována jako celé kolo a Scale 29 samotný rám.

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            A ještě k vidlici. Kdyby byla On-One ve 26" i 29", tak stojí úplně stejně.

                            0 0
                          • maajkee  

                            Beru to podle cen ofiko dovzců, třeba Reba nebo Epicon jsou v 29 veri dražší. I dost ráfků je stále dražších než jejich 26" bratříčci.

                            Třeba schwalbe pláště jsou v 29verzích ofiko taky dražší.

                            Nemůžeš porovnávat jiný značky, to pak nemá žádnou vypovídající hodnotu, stejně tak jako ty vždycky říkáš že kola musejí mít stejný komponenty aby se dalo něco posoudit.

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              Souhlas, že srovnávat je třeba stejné značky.

                              Proto jsem vidlici upřesnil pro On-One x On-One a tam je to totožné.

                              Kola jsem srovnával právě stejné značky (tedy oboje Crossmaxy) a Fulcrumy psal jen do závorky.

                              U rámu jsem psal, že to moc srovnávat nejde. Tak aby to srovnat šlo dobře, tak Scale v obou provedeních z krámu se slušnou cenou

                              http://www.bikediscount.com/ItemDetail.aspx…

                              http://www.bikediscount.com/ItemDetail.aspx…

                              Hmotnost rámů stejná a 26tkový je dokonce o chlup dražší.

                              Co se týká plášťů, tak oficiální ceny nejsou zrovna podstatné. Podstatné je za kolik se to dá reálně koupit v rozumném shopu a to je ± stejné (krabicové verze).

                              Na druhou stranu souhlas, že u některých komponentů to je ve 29" dražší.

                              Rozhodně to ale není pravidlem.

                              0 0
                      • rj72  

                        …i kdyby to byla pravda, tak 0,5 –1 kg váhy má smysl řešit při váze i s kolem tak kolem 60–70kg. Při celkové hmotnosti okolo 90kg má mnohem větší vliv tlak v pláštích,typ pláště a jeho vzorek. Na druhou stranu rozdíl mezi výplety o 0,5kg včetně rozdílu kvality dílu dělá rozdíl několikanásobně větší. Jinak jezdím jak s 1,5l vody, tak bez. Gramařina do 1kg má smysl jen při nízké celkové váze. Jinak jsou důležitější věci.

                        0 0
                        • JakeF  

                          Ani při tak nízký váze to nemá moc smysl řešit. 29ka se prostě chová trochu jinak a každej musí vědět, co mu vyhovuje… Co ale chce řešit, je tuhost 29er zápletů, ale i to se už dá.

                          0 0
                          • McBlacky  

                            kolik ty budeš mít váhu celku s kolem pod 10kg ?

                            0 0
                            • JakeF  

                              Jak celku? I s mojí váhou? Já doufám, že na jaře už se dostanu na těch 70kg i během tréninku, teď jsem 67–68kg. Ale to kolo je ještě otázka, ani nevím, kolik má v základu a kolik to nakonec budu ladit… Dokud nebude silnička, tak jediný jistý jsou brzdy za Hope a to bude paradoxně váha pár gramů nahoru.

                              0 0
            • epsilon  

              presne to sem chtel rict .. jede to tak rychle jak si schopny slapat .. jestli ti nekdo ujizdi tak hold slape vic .. :P

              0 0
            • nox159  

              se divim, ze v tvem veku skocis na marketingove nesmysly, ale tak duchod se uz blizi tak se chystej na 75% slevy do lidlu :)

              0 0
            • MlokCZ  

              To rozhodně nejede, když jede pomaleji (i když je to rozdíl hodně malý). Samozřejmě se bavím pro stejný výkon jezdce.

              0 0
            • ddan  

              Mám pátý měsíc 29 stumpa a jsem spokojený. Pro klid duše si říkám, že mi to jede rychleji :-). Mám na něm najeto 9tis a když jsem nedávno den jezdil na 26 tak sem si z počátku připadal jak na dětském kole a že to jede pomaleji. A to mám 174cm. Ale skutečnost bude asi jiná. Nepatrně větší rychlost bude určitě vykoupena vyšší energetickou náročností. Ale to bych musel opravdu porovnat rychlost/výkon měřičem. Spíše mě vyhovuje snažší překonávání nerovností.

              0 0
        • maajkee  

          To jestli ti někdo ujíždí není ale rozhodně kvůli rozměru kol :)

          0 0
        • nox159  

          zavody by se taky prece meli jezdit pro zabavu ne ? nebo pro prachy ale to by se tim padem asi neptal tady nas ale tymoveho mechanika ktery by mu dal rozmer kol ktere urci sponzor…

          a pokud ti ve skupine ujizdeji tak za to jiste nemuze kolo problem hledej nekde jinde :)

          0 0
          • hary jablonec  

            ale ty závody tě víc bavěj, když to dobře jede. a pokud by mi to 29" měly trochu usnadnit . . . .

            0 0
            • maajkee  

              Kolo ti neusnadní nic, musíš hlavně makat, makat, dřít, makat, dřít a pořád dokola, pak se ti závody budou jezdit líp na čemkoliv ;)

              0 0
            • nox159  

              proc by ti to mela 29" usnadnit ? mas kolo na kterem sedis ty a ty slapes ne ? kolo samo nejede, je to jen o jezdci.

              Cim vic natrenujes tim lip ti to pojede, pokud ti ujizdi to kopce tak na to nemas fyzicku tak vic trenuj pokud ti ujizdi z kopce tak na to nemas techniku tak vic trenuj :) ti co jsou na tom vykonnostne o tridu vys nez ty by te predjeli i na vratech od stodoly :) takze tak .. :)

              0 0
              • hary jablonec  

                tyhle kecy mi jsou jasný. chceš tím říct, že rozdíly v kolech nejsou žádný?

                0 0
                • nox159  

                  o rozdilech se muzeme bavit pokud budes chtit srovnat 2 konkretni kola… obecne tam rozdil ve vysaledku nebude temer zadny.. :)

                  0 0
        • McBlacky  

          když jezdili všichni 26", většinou jsme říkali, že ten kdo ujíždí má lepší formu. Asi to byli zakuklený 29káři :)

          Jsou místa kde ti ujedou 29 a jsou místa kde ujedeš ty na 26. Důležitý je znát sebe jako závodníka, analyzovat svůj styl a upravit ho (často i trénink) podle toho jaké kolo chceš vozit a kde chceš být silný. Je to vždycky něco za něco.

          0 0
          • nox159  

            mi vsichni ujizdeli do kopce a ja jim z kopce ( v me vykonnostni kategoriji) at jsem jel na lehkem HTcku s FF nebo tezsim fulovi.. tak jsem se na to vysral a mam klid :D

            0 0
            • McBlacky  

              jsi prostě nepřelezl tu pomyslnou laťku, kdy už musíš umět všechno

              0 0
              • nox159  

                na tu latku se blbe lezlo tak jsem se na to vysral no… a ono by to bylo furt stejne dokud bych nejezdil prvni, protoze trenovat jak ocas na silnici me vubec nebavilo a pak jsem si uvedomil ze me to musi bavit abych to delal rad :)

                0 0
            • vasek80  

              já to mám přesně obráceně, všem okolo mého pořadí které jezdím v kopcích ujedu a z kopců mě všichni dojedou.

              0 0
    • vasek80  

      Marketing je sviňa, ale všichni kolem co na 29" přesli už by se nevraceli a poslední rána byl známej, kterej ve své kategorii většinou stojí na kolopro na bedně a občas i nejvýše. Tak ten tvrdil, že na 29" nikdy nepůjde. Po svezení na 29" už i on čeká na novou devětadvácu.

      Já na tom nikdy neseděl, ale už vím, že příští kolo bude 29" :-)

      PS: samozřejmě si to předtím zkusím, ale z pojmenovávaných rozdílů to pro mne teoreticky musí být super.

      0 0
      • maajkee  

        Proč by se vraceli? Prostě si koupili nový kolo a to logicky většinou jede líp než to starý a těžký co měli :) A navíc psychika je mocná :) Já jsem zjistil, že na všem se jede plus mínus stejně, 29" kola bych musel častěji centrovat a 29" bajk se mi nevejde celej do kufru, 26" jo, tak proč mít 29 :)

        0 0
        • vasek80  

          No myslím porovnání lidí co jezdí kola nad 50 tis.Třeba každej řekne, že nové kolo je těžší a není tak hbyté, ale v terénu jede jak tank.

          Slyšel jsem extrémní názor jednoho dealera, se kterým nesouhlasím. Ten tvrdil, že 29" bude na kořenech pohodlnější jak 26" Athem. To je imho už z principu blbost.

          Mě na maratonech bolí na kořenech záda kolikrát tak, že nešlapu a jsem nas.. . Pokud by mi tady 29" ulevila, tak jí odpustí možnou neohrabanost a těžkotonážnost.

          0 0
          • vasek80  

            Ale fuj hbité.

            0 0
          • nox159  

            26" anthem je na korenech pohodlnejsi nez 29"epik ale za to muze brain :)

            0 0
            • vasek80  

              Mě to bylo jasné. Já se bavil s majitelem obchodu, že bych si chtěl zkusit Athema na kořenech a k tomu nějakou 29". Vedle majitele stál nějakej dealer a říkal, že pokud bych si to takle zkusil, tak ví co bych jistě zvolil. Já řekl že určitě lepší bude Athem a on kdepa, 29" to je žehlička…

              Jinak ten majitel je férovej a nemá důvod kecat, ale tvrdí, že už prodává jen 29. Ale zase na to hodně přechází lidi z krosů

              0 0
          • MlokCZ  

            Pokud to bude HTčko, tak 29tka na kořenech pohodlnější než 26" full nebude ani omylem a ani neumožní nějak znatelně více sedět v rozbitých pasážích (oproti 26" HTčku).

            Když je to rozbitější, tak musíš ze sedla tak jako tak.

            Největší rozdíl v pohodlí je tam, kde se to dá ještě nějak v sedle odjet na obojem (tedy i na26" HT).

            Největší rozdíl je u celopevňáků, tam je přínos pohodlí 29tky velký.

            U fullů pak minimálníí, tam je to především o funkci dané zadní stavby a tlumiče.

            0 0
            • vasek80  

              Před rokem bych o 29" ani neuvažoval ale teď v létě se to zlomilo.

              Předpokládám že na 29 bude jistější vedení předního kola na velkých šutrech ve stezdu. Mě na maratonech nejvíce brzdí sjezdy. Ono po 30 riziko pádu vnímám jinak než ve 20. Kdysi jsem se vysekal na motorce a následky na koleni si ponesu celej život. Mimo relativně většího pohodlí bych právě u 29 očekával větší jistoru na přejezdu kamení aj. Vlasně se pneumatika dotýká povrchu větší plochou, tak nejen jistota na předku ale i trakce na zadku musí být lepší. Nepletu se?

              0 0
              • MlokCZ  

                V některých situacích větší kola jistější jsou a grip stejného pláště je mírně lepší. Ale jsou i situace kdy je to naopak.

                Větší kola vedou hlavně když to můžeš pustit rovně rozbitým terénem jako tank. A lepší grip pláštů (stejného typu) vnímám nejvíce na šotolině v zatáčkách.

                Jakmile ale dojde v rozbitých pasážích na nějaké větší manipulování s kolem (a to i ve větší rychlosti), tak se cítím daleko lépe na menších kolech.

                Proto také u fulla 29tku nechci a nejspíš jen tak chtít nebudu. 150mm full je pro pasáže, které se dají jet rovně jako tank jistý až až.

                Pokud jsi o hodně pomalejší než ostatní ve sjezdech a dle toho co píšeš, tak to bude hlavně v hlavě a větší kola to stejně nevyřeší.

                Já třeba teď za poslední rok jezdím sjezdy spíš čím dál pomaleji, jak jezdím čím dál více na větší jistotu a rezervu a nechci padat.

                0 0
                • vasek80  

                  Jo u mě je to opravdu v hlavě, ikdyž letos jsem dost zrychlil a to co jsem se bál na jaře si teď dávám celkem klidněji. Každopádně si chci někdy 29 zkusit, ale zase to nebudu nějak vyhledávat, protože když jsem prvně sedl na fula, musel jsem ho mít a zrovna se mi další nové kolo nechce kupovat.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Přesně, nejlepší si to pořádně vyzkoušet a uvidíš.

                    0 0
                • Haryk  

                  Mám dotaz. Jezdím Author Traction 29 s Torou, (osa – korunka = 490mm) a na to moje šóchání by mně stačila možná i pevná vidla. Díval jsem se Ti do profilu na Scotta a Tvá On – One má jen 470mm. Ony ty pevný vidle na 29 nejsou moc dlouhý. Bojím se, že ty 2 čísla by byl velkej *******. Nebo ne?

                  0 0
                  • šlapatko  

                    Nezapomeň že tvá Tora, se po nasednutí zaboří minimálně na těch 470mm.

                    0 0
                    • Haryk  

                      Nezaboří…a slyším Viléma, jak se směje. Ale asi by teda měla, když to tak píšeš.

                      0 0
                      • šlapatko  

                        Vidlice má pružit a tlumit.Po nasednutí se lehce zasune.Jestli ne máš nějakou zvláštní vidlici:-) Neboj na pevných vidlicích mám najeto spoustu km.

                        0 0
                      • Vilém  

                        Slysis dobre:)

                        0 0
                  • Polka  

                    2 cisla velkej pruser nebudou, ale lepsi je delsi kolem 480–490mm, daji se sehnat.

                    0 0
                  • MlokCZ  

                    470mm vidlice je akorát odpovídající k 490mm odpružená se započteným sagem.

                    Na dost rámů ale bude těch 470mm málo, protože většina rámů je navržena pro 100mm odpružené vidlic, které mívají kolem 505mm.

                    Já to tak vybíral cíleně dohromady se Scalem.

                    Sice je Scale také navržený pro 100mm vidlici, ale má tak hodně malý hlavový úhel (69,5st.), takže to s tou nižší vidlicí vychází na hlavový úhel kolem 71st., který mi s pevnou vidlicí akorát vyhovuje.

                    Střed jsem chtěl také co nejníže, takže to mi také s tou nižší vidlicí vyhovuje.

                    Traction je stavěný na 80mm vidlici, takže je tam těch 470mm pevná přesně akorát.

                    0 0
          • JakeF  

            29er ani není tak neohrabanej a těžkotonážní… Jen maj ty kola vyšší setrvačnost a člověk si na to musí zvyknout a mít dost síly ho uřídit, pak se na tom daj jezdit těžší věci, než na 26". Geometrii maj dobrý 29ky už tak vymakanou, že i v těsnejch zatáčkách je rozdíl hodně malej.

            0 0
          • McBlacky  

            ono to s tím 26 / 29 je asi takhle.

            pro tebe to bude ok, ty zrychlíš ve sjezdech a zároven zpomalíš ve výjezdech takže tě už nebude tolik lidí předjíždět z kopce = budeš spokojený.

            0 0
        • ememem1  

          clovece ty snad s vekom zacinas nadobudat rozum, cim dalej viac s tebou suhlasim :-)

          0 0
    • iron.hide  

      a kolko merias? riad sa podla toho

      0 0
      • maajkee  

        hehe :)

        0 0
        • Martin  

          indeed :)

          0 0
        • iron.hide  

          tak ok, chapem tvoj vysmech, ale napriklad ja co mam 170 cm by som si nikdy nekupil 29. mozno este 27.5 o par rokov, ked budem kupovat novy bajk.

          chalan meria asi viac, a este aj porastie, tak jemu sa zrejme viac hodi ta 29, comprende?

          0 0
      • maajkee  

        Tak mě tak napadá, že silničíři jsou dost diskriminovaný, ať maj 170cm nebo 2 metry všichni jezděj na 622 ráfkách a v podstatě maj stejnej obvhod jako 26" bajkeři. Když teda ty větší kola maj větší setrvačnost a líp překonávaj drobný nerovnosti a jsou opravdu lepší pro vyšší lidí proč se sakra sériově nedělaj větší ráfky a rámy na to uzpůsobené? :)

        0 0
        • JakeF  

          Protože jde na silnici víc o aerodynamiku, kterou má větší kolo zase horší… Takže pro lepší setrvačnost daj radši vyšší ráfky.

          0 0
          • MlokCZ  

            Lepší setrvačnost? To už se tu řešilo v historii i podrobně. Nikdy až na ojedinělé specifické případy (typu hodinovka Sosenky a i tam to dle něj nebylo tak jasné) není cílem zvětšovat setrvačnost.

            Vyšší ráfky se používají kvůli lepší aerodynamice a případně vyšší tuhosti. Ale i u nich je cílem co nejnižší hmotnost.

            0 0
            • JakeF  

              Tak proč se říká, že nízký ráfky jsou lepší do kopců? Kdyby byly vyšší ráfky tužší a s lepší aerodynamikou a zároveň neměly větší setrvačnost, tak nevidím důvod nevozit i do kopců vysoký ráfky.

              0 0
              • McBlacky  

                vyšší mají pořád vyšší váhu a v Pro Tour do kopců řeší každých 10gr. Často i na úkor toho, že ve sjezdech musí jezdit hodně volně. Největší light prasárny se vozí v ITT do kopce, nebo v etapách kde je MTF na vysokým kopci.

                0 0
                • JakeF  

                  Každých 10g a stejně všechny ty Campy a Shimana maj o několik set gramů těžší, než Lightweighty :). Já se stejně vykašlu na bajka, vezmu Tarmaca, na něj Zippy 303 a místo tréninku na něj budu koukat :).

                  0 0
              • MlokCZ  

                Jak už napsal McBlacky, tak do kopců se preferují nízké ráfky díky tomu, že jsou ještě lehčí. A oželí se horší aerodynamika.

                Přeci jen u profíků je to něco jiného, když dnes v třítýdenním etapáku rozhodují o pořadí sekundy, maximálně desítky sekund.

                To je pak znát každá drobnost.

                0 0
              • pelhrimov  

                Asi proto, že do kopce je setrvačnost kontraproduktivní, protože nejedeš plynule. Když to lámeš do kopce, tak s každou otáčkou klik měníš rychlost a pak také váha, kterou musíš táhnout nahoru.

                0 0
                • JakeF  

                  Souhlas. Nicméně to jen potvrzuje, co jsem celou dobu psal…

                  0 0
      • DaSnail  

        napr ja meriam dvakrát a raz režem.

        0 0
    • DaSnail  

      ked pevňák tak 29, ked pérák tak 26.

      ked sú love tak obidva.

      0 0
    • LammaCZ  

      jedině 29

      (přešel jsem z 26 na 29 a nikdy bych se nevrátil zpět na 26 :-D)

      0 0
      • maajkee  

        Nikdy neříkej nikdy, počkej až se třeba za 10 let nebude vyrábět už ani jedna 29ka, rád se ještě vrátíš :)

        0 0
        • Martin  

          nebude kam, scénu totálně ovládne 27,5" polygon

          0 0
          • Frostty  

            Temná strana se šíří..

            0 0
            • rj72  

              Celé je to podle mě naprosto jednoduché. Ti co si zvykli na výhody 26" a nebo 29" se o ně nechtějí nechat připravit. Těm co už nevyhovuje ani 26" a ani 29" pokukují po něčem jiném. Nově příchozí pokud budou chtít volit jistotu, zkusí možná 27,5…a nebo se přidají mezi 26" a 29", aby mohli řešit výhody a nevýhody :-)

              0 0
    • king-bike  

      kdyz 29 tak top model S-Works a nebo top od jiny znacky.. budoucnost mtb a nahrada za 26 bude 27,5 :)

      0 0
      • JakeF  

        Proč zrovna S-Works? Rozdíl v bajku za 100 a 200k už je minimální, vyjma pózování na Modřanský cyklostezce, tam je samozřejmě každá koruna znát :).

        0 0
        • king-bike  

          Myslis ze udelas frajera pred nejakou skupinkou cyklo-turistu a nebo rodinkou u stanku s burtama na Modransky cyklostezce S-worksem?? myslim ze ne!! kolo normalniho turistu nezajima.. jestli chces delat frajera tak jedine Porsche-Panamera na to uz slisi kazdy druhy ale to trochu zertuju :)hi))

          tak treba to Jardovo kolo jsem mel v ruce na prodejne a ta 29 me pripadala jako z papiru, tak asi tak .

          0 0
          • JakeF  

            Uznávám, že s Panamerou na Modřanský stezce uděláš pořádnej rozruch :D. Otázka je, ve který myčce pak budou chtít tahat vnitřnosti z chladiče… A S-Works tam už stejně má každej druhej :).

            Jinak to samozřejmě byla nadsázka, šlo mi o to, že S-Works je sice paráda, ale rozhodně není nutnost za 29er vysolit 180 litrů, aby slušně jel. U top modelů už platíš hodně navíc za malej reálnej přínos, typicky karbec ráfky.

            A s tím Jardovo kolem to moc nechápu, proč jsi ho musel zkoušet na prodejně, já měl pocit, že Epica na XX jezdíš…

            0 0
    • LuckyBerny  

      Já mám z těch vašich keců furt mindráky, že jsem koupil blbě. Nic, asi si půjdu zajezdit, to mě vždy spolehlivě utvrdí v tom, že jsem udělal dobře, když jsem vaše bezdůvodné názory kontra 29érům ignoroval. :o)

      0 0
    • Hynas  

      Postřehy z Eurobiku při rozhovorech ohledně 27,5 (citace z Vela 10/2012; snad pan šéfredaktor dodatečně dovolí to sem vložit):

      • průměr 27,5 není tak malý jako 26 a není tak velký jako 29;
      • střední cesta je skvělá pro ty, co zaspali s 29 a nyní mohou ztrátudohnat, či dokonce získat náskok;
      • 27,5 je nejlepším kompromisem mezi 29 a 26;
      • 27,5 je snadná cesta pro ty, co nejsou schopni nic moc vyvinout – takprostě udělají mezi prvními bike s většími kol. Hned se o nich mluví;
      • existence nového rozměru je skvělá, protože jde o další impulz prozákazníka vedoucí k nákupům. A to říká přesto, že se zvýší nároky na výrobu i skladování;
      • 27,5 pokrývá tak úzký segment trhu, že nemá smysl se jímzabývat;
      • 27,5 je špatný údaj, přesně jde od 27,2. Tím je jasné, jakzbytečný je to rozměr, jak malý je odstup od 26.

      :o)

      0 0
      • Martin  

        zvratko, nástup dementovat

        0 0
      • JakeF  

        Ten by měl jít dělat do politiky :D.

        Zajímavý je to s tím odstupem… 29er je reálně 28", takže podle jeho tvrzení by měl být vlastně blíž 29eru, ale Tina psala něco o 15mm od 26ky, což je opravdu hodně malej rozdíl, že 2,25" pláště to proti 2,0" 650b prakticky smažou.

        0 0
        • MlokCZ  

          29er rozhodně není reálně 28".

          Tak kupříkladu 29" 2,25 RaR mají obvod nezatížené ± 2300mm (na tachometru mám nastaveno nepatrně méně, ale to je už zatížený plášť).

          2300mm obvod je průměr 732mm, což je 28,82"

          Některé ještě o něco objemnější pláště půjdou i přes 29".

          26" RaR 2,25 je něco přes 26" (26,3").

          650B 2,25 RaR je skutečně o něco blíže k 26" než ke 29" odpovídající verzi RaR.

          0 0
          • MlokCZ  

            Já pořád zůstávám u názoru, že rozdíl 26" a 650B je příliš malý na to, aby to vůbec mělo smysl.

            0 0
            • ememem1  

              sa cudujem ze ti este tina zo zlatkou nevysvetlili ze si blby a nemas ziadnu skusenost, mne to dali vyzrat hned :-)

              0 0
          • JakeF  

            Aha, tak já myslel, že 26" ráfek má 26" a 29er ráfek má 28"… A ono i těch 26" je myšleno s pláštěma…

            0 0
            • MlokCZ  

              Vždy je to myšleno s pláštěm. Taky proto silniční kolo má při použití 20mm plášťů obvod jen ± stejný jako 26" bike s objemnějším pláštěm.

              Ráfky mají 559mm ETRTO rozměr pro 26" bikové a 622mm pro 29" bike, pro cross a pro silničku. Pro 650B to je 584mm

              Tedy ráfky jsou jen 22", 23" a 24,5". Tady je taky hezky vidět, že ten střední rozměr má mírně blíž k tomu menšímu než k tomu většímu.

              0 0
              • JakeF  

                Tyjo, dík za objasnění :). Teď už to chápu… Takže do budoucna můžem dát 26" klidně sbohem a zůstane jen 650b a 29er :).

                0 0
                • MlokCZ  

                  Ono to vyšlo bohužel dost nešťastně s těmi skoky velikostí kol.

                  Já jsem klidně pro větší rozptyl velikostí kol, ať si každý může vybrat dle svojich proporcí a preferencí.

                  Skoky bych ale nedělal menší než reálné 2", ať rozdíl má nějaký smysl.

                  Ponechat jen 650B místo 26" by mi přišlo jako nejhorší řešení.

                  To by zůstalo 24", 650B a 29". Skok mezi 650B a 29" by byl dost malý a skok mezi 24" a 650B obrovský.

                  To už lépe vychází 24", 26", 29". 26" vychází téměř uprostřed (jak je 26" v reálu o chlup více a 29" o chlup méně).

                  0 0
            • DaSnail  

              8o)

              si to predstav v milimetroch a je to jasné, ne?

              26ka 559mm

              650B (also known as 26×1 1/2") 584mm

              29ka 622mm

              rozdiel medzi 26" a 650b je o chlp memej jak jeden palec ;o)

              0 0
          • elefant  

            To by ma aj celkom zaujímalo, aký obvod máš nastavený na tachometri. Pokiaľ si to reálne odmeral, tak to nebude „nepatrně méně“ vzhľadom na nízke tlaky pneu, ktoré vozí polovica B-F (čo som sa dočítal). Ale pravda je, že veľa závisí aj od váhy jazdca.

            0 0
            • MlokCZ  

              Naměřeno 2280mm pomocí různých metod (několik otoček kola na zatíženém kole a kontrola na kilometrovém úseku bez jediné ostřejší zatáčky s přesně známou délkou).

              A je to pro 25psi a mojich 70kg (+ žádný chrtí posed + kratší představec, takže přední kolo na rovině i přes 440mm zadní stavbu není moc zatížené).

              Ty rozdíly nejsou až tak velké. Na 29tce je to ještě o něco méně, jak je delší kontaktní plocha a zatěžuje se po větší délce, tak dochází k menšímu promáčknutí.

              A těch ±2300mm jsem přesně neměřil, to bylo jen jedno rychlé orientační přeměření, když tenhle údaj k ničemu nepotřebuju, takže je klidně možné, že to bude třeba 2307mm apod.

              0 0
              • Polka  

                Tu kontrolu na kilometrovym useku provadis u kazdyho novyho plaste?

                0 0
                • MlokCZ  

                  Ne, přesné nastavení mi zase tak nebere. Kontroloval jsem pouze právě RaR a to jediný kousek, protože mi zajímala jedna reálná hodnota.

                  Samozřejmě jiný kus může vyjít o trochu jinak, navíc i nepatrná mírná změna sjížděním vzorku.

                  Teď jsem se třeba s RK protection vůbec nepáral. Je ± stejně široký a vysoký, tak jsem ani obvod neměřil vůbec a nechal těch 2280mm.

                  Navíc mám dlouhodobou kontrolu ve srovnání s gpskou (ta také není zcela přesná, ale vím v jakých podmínkách už jak zhruba ukazuje, takže vyloženě hodně blbě nastavený obvod hned odhalí). Ta neukázala, že by RK a jiné kousky RaR byly nějak znatelněji odlišné.

                  0 0
      • Hynas  

        Aby nedošlo k pomýlení…tyto názory posbírali velouni při rozhovorech se zástupci vystavovatelů, tj. nejsou výplodem mysli nikoho z časopisu.

        :o)

        0 0
        • maajkee  

          průměr 27,5 není tak malý jako 26 a není tak velký jako 29

          Tohle je uplně nejvíc, to musel říct někdo kdo cyklistice opravdu rozumí :)

          0 0
          • MlokCZ  

            Ale je to jediný výrok (z těch uvedených), který je 100% pravdivý a není u něj žádný prostor k jeho zpochybnění :-)

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
    • Hynas  

      Aby nedošlo k pomýlení…tyto názory posbírali velouni při rozhovorech se zástupci vystavovatelů, tj. nejsou výplodem mysli nikoho z časopisu.

      :o)

      0 0
    • šimlos  

      To je zase vlákno.Marketinkoví panáčci se můžou smát..Nikdy jsem nevěřil,že se tolik lidí nechá zbaňkovat a začne si komplikovat život dumáním,jaký že rozměr kol si pořídit :-) Myslím to obecně,ne jenom na BF..

      0 0
    • atx442  

      Ahoj,

      rozhodni se podle Tve vysky, pocitu a podle toho, co opravdu chces.

      Na bike jezdim od roku 1992 (Cannondale SM1000 moje prvni kolo) a vzdy jsme si to uzival, letos jsme presel na 29-er (prece jen merim 190 cm a toto kolo je pro mne idelani – rekl jsme si) a jsme kazdou jizdou spokojenejsi (i kdyz na meho 26' veterana nedam dopustit).

      Nemam pocit, ze by byla 29-er obtizneji ovladatelna nebo podobne blaboly. Zda se, ze mne osobne proste sedi, jezdi se mi na ni dobre a uzivam si to – to je vse.

      Nikdo Ti neporadi, je to opravdu o pocitu a Tvych preferencich.

      Treba prave moje 29-er nevypada ve velikosti XL spatne (dokud se k nemu nepostavi nekdo mensi postavy :-) ).

      Muzes si vyslechnout nazory, ale rozhodnout se stejne musis sam.

      Mej se, Vlado

      0 0
      • jIrI___  

        Co to je za rám?

        0 0
        • atx442  

          NIner Jet 9 RDO … doost dobry kolo ;-)

          0 0
          • JakeF  

            Aha :D. Zrovna jsem chtěl říct, že na noname čínu je to fakt parádní rám a že mu chybí jen nějaká věhlasná nálepka :).

            0 0
            • atx442  

              Niner 2012 v cerne – dokonale mimikry ;-)

              Cerna kola mam rad …a no-name look nevadi, alespon prilis nerazi. Na jizdnich vlastnostech a zabave se barva a ‚neviditelne‘ nalepky nijak zvlast neprojevi – to mu ver :-)

              0 0
              • JakeF  

                Já bych mu nechal udělat matně černý logo, jako dělaj třeba ENVE na silničních ráfkách, to umí být velká paráda a je to taky nenápadný. Jinak věřím, na pohodový ježdění bych si to taky dokázal představit, akorát ty AC kola bych tam nedával.

                0 0
                • atx442  

                  Matne cerne logo na ramu je (a nejedno), je videt na slunci nebo z uhlu – kdo zna, vi ;-)

                  AC kola byly v dane chvili dobra volba (a nestezuji si), pokud nebudou dobre, dame Industry 9, ale to ma cas – ted je treba pojezdit (a doufam, ze AC vydrzi).

                  Jinak ano, zavodeni uz mame za sebou, tohle kolo je staveno jako GT – pro ‚velkou turistiku‘ (ale i tak okolo 11-ti kilo, coz je slusne – nevazil jsme ho, opravdu to nepotrebuji :-0 ).

                  Ale kazdopadne dobry priklad, ze na 29-er se da jezdit rychle i pohodove a je docela obratna (alespon tato).

                  Jinak je pravda, ze muj ‚veteran‘ (Serotta 1994) je jedno z nejrychlejsich kol, na kterem jsme kdy jezdil a je to na 26-er, samozrejme :-) ). To ostatne tvrdi muj kamarad o svem pre-historickem Stumpjumperu taky… o techto vtematech by se daly psat romany (ale to tady vime, ze? :-) ).

                  0 0
                  • McBlacky  

                    to je tím, že starý rámy byly stavěný jako dlouhý s nízkým středem, ideálně pevná vidle nebo nízký zdvih. Takový kolo pak v lehkým terénu valí neskutečně. V technice nebo rozbitějším terénu je to ale z dnešního pohledu propadák.

                    0 0
            • McBlacky  

              a Niner není noname čína s nálepkou jo ? Založeno někdy kolem 2005 v USA, výroba Taiwan…

              0 0
              • JakeF  

                Po vlastních i cizích zkušenostech s výrobou v USA, mi ten Taiwan přijde jako ideální místo na výrobu, pokud si výrobce ohlídá kvalitu… Ale teda myslel jsem, že to je starší značka, jméno si udělali celkem slušný.

                0 0
            • Peslezedirou  

              Taky jsem si myslel, že je to hong fu :-)

              0 0
      • atx442  

        Jinak je pravda panove, ze hodne zdejsich ‚dumani o blbostech‘je zde ‚na ho*no‘.

        Osobne doporucuji vice jezdit a mene se zabyvat diskusemi ‚o nicedm‘- stejne vam nikdo presne neporadi (poradit si musime sami :-) ).

        I kdyz je dobre, ze je zde dost lidi, kteri radi poradi a sdeli sve zkusenosti (nekdy se snazim i ja, i kdyz…).

        Ohledne 29-er – urcite to neni o marketingu (i kdyz Jarda Kulhavy odvedl dobrou praci ;-) ), proste mame moznost volby a muzeme ji vyuzit – tot vse.

        Mejte se, bikeri ;-)

        0 0
    • MirosPikos  

      Nechci zakládat nové vlákno, tak to dám příhodně sem. Docela zajímavej článek ještě se zajímavějším výsledkem. To by se lidem z Vela nelíbilo :)

      http://www.pinkbike.com/…-Wheels.html

      0 0
    • svec32  

      Česky by to nebylo? :-) O co tam jde ve zkratce??

      0 0
      • MirosPikos  

        Ve zkratce? Není tam to slepé nadšení nad „novými“ rozměry. 29 byla provar dle hodnocení těchto 3 konkrétních riderů. Nejvíc sedělo těm testerům 26" protože mají rádi když hledají výmoly atpd. Prostě mají radši zábavnější techničtější jízdu.

        Ale upozornili na to, že každý může mít trochu jiné preference.

        No ale zas tak nic nového pro logicky uvažujícího tam není. Jen se mi líbí, že to není takové to věčné obhajování „cool“ 29" jako nejlepší volba pro všechny bajkery do všech podmínek :)

        0 0
      • yetti  

        Konečně někoho napadlo porovnat technicky srovnatelný kola.

        Když vidím jak špatně dopadlo 27,5" tak mě napadá do jaké míry je výsledek ovlivněn tím, že na tom jezdili závodníci, kteří jsou momentálně vyježděný na 29" a ještě před pár lety jezdili na 26" a na 27,5 „neumí“

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.