• zdenekk2

    Ahoj,

    vím, že už se to tu řešilo, i jsem toho dost pročetl, ale prosím o nějaké aktuální hodnocení:

    Chci si koupit kolo RM Torrent 90 už s převodem 2 (38/24) x 10, kola 650b.

    Všude se píše, jak se 2×10 dává na lepší kola teď už automaticky, zde na fórech že to je pro lidi co mají jasno ve stylu jízdy (ten styl ale nikdo neuvede :)), tak by mě zajímalo, jestli do toho mám jít.

    Jsem cyklista amatér, fyzičku mám ale dobrou a utáhnu leccos, 2 roky už jezdím na starém kole 3×7, kde mně nejde přehodit na nejmenší talíř a všechno ujedu… Jen se bojím, že při rovinkách (35 km/h) by mi podle toho co jsem tak vyčetl nemusel tento převod stačit (ušlapal bych se…), jinak jezdím silnice/terén tak 50/50.

    Může prosím někdo laikovi poradit, zda do tohoto kola, resp. převodu jít (dost se mně ten RM líbí a nechce se mi hledat další, jen ten převod mně trochu trápí).

    Díky moc

    0 0
    • scalar  

      Já mám na crossovém kole, které má podobný průměr kol jsko 650B převodník 40z.a vzadu nejmenší 11z. Zkoušel jsem na rovince, kolik se dá jet – 45km/h při běžné frekvenci, maximálně se dá ukmihat 54km/h. I když tam budeš mít o dva zuby méně, nebál bych se toho že na rovinkách neušlapeš 35km/h)

      0 0
    • domestique  

      Každý je zvyklý šlapat jinou frekvencí, takže rady ostatních jsou ti celkem k ničemu. Jeď se projet, změř si, jaká je tvoje přirozená frekvence šlapání a pak si spočítej, jestli ti ty převody budou vyhovovat nebo ne.

      0 0
      • domestique  

        ještě návod, kdybys nevěděl jak:

        38/11 (převod) x 2,2 (obvod kola) = 7,6 (ujetá vzdálenost na jednu otočku kliky)

        7,6×85 (dosaď svojí kadenci) x 60 = 38,76 km/hod

        0 0
    • ememem1  

      kukni historiu, je tu toho na mrte.

      alebo toto http://gears.mtbcrosscountry.com/…

      vo vseobecnosti ak chces absolutne univerzalne riesenia tak 3*10. (3*9 je dnes uz pase)

      ak vies co potrebujes a vies co mozes obetovat tak 2*10 ale vedz, ze je to kompromis bud na jednej alebo druhej strane. (moj nazor podporeny skusenostou)

      0 0
    • pepek  

      2 roky už jezdím na starém kole 3×7, kde mně nejde přehodit na nejmenší talíř – v tom případku bych raději volil systém 1 x něco.

      0 0
      • zdenekk2  

        to je ironie? :)

        jinak v tom 2×10 vidim vyhodu v mensim mnozstvi razeni na taliri (to me fakt nebavi) a zbytek nejak urvu..

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • ememem1  

          to je velka otazka ci je to az taka vyhoda. myslim ako jedno preradenie vpredu kontra 5–6 vzadu.

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
        • pepek  

          Není to ironie. Pokud nelze řadit jedna ze tří placek, tak je velmi reálné nebezpečí, že po upgradu na 2×10 po nějaké době nepůjde řadit ani jedna ze dvou.

          0 0
          • zdenekk2  

            sme se asi nepochopili: stare kolo 3×7 (kde nefunguje ten maly talir) chci hodit do srotu a koupit nove s 2×10, tak resim jestli to budu zvladat, zda to bude velky skok atp..

            0 0
            • pepek  

              No právě. Když nefunguje starý malý talíř, tak kde máš jistotu, že bude fungovat ten nový malý talíř?

              0 0
              • zdenekk2  

                ále to mně do toho jednou vlítl kamen a něco se tam hnulo a už se mně to nechtělo spravovat :) takže sem jezdil dal jen na 2 a zvykl jsem si v pohodě

                0 0
            • 19ala  

              mám treka superfly 6 s 2×10, s dobrou fyzičkou se dá jezdit přvážně na velkou placku ( 36 z ), malou ( 22 z ) řadím jen do šprajců, jinak jak píše výše scalar, na rovině se dá jet okolo těch 40 km s normální kadenci, tzn. klidně bych do toho šel

              0 0
    • bradek  

      Z mirného kopce se budeš nudit. :)

      0 0
      • nox159  

        tedka si montuju 32×11/40 a neplanuju se z mirneho kopce nudit, proč by se mel nudit při težším převodu?

        0 0
        • ememem1  

          dobre vies preco, pretoze budes slapat naprazdno. ono je sice uzasne jak sa ten nedostatok prevodov da dohnat kadenciou a povedat ze nauc sa frekvencne slapat ale ked mas mierne tiahle klesanie tak ti je to k hovnu lebo slapes kadenciou 120 akurat ze naprazdno.

          0 0
          • nox159  

            na rovine mi staci max 30–35km/h z kopce se vezu :)

            0 0
          • MichaelSimek  

            pri kadenci 120 pojede 45km/h

            0 0
            • Tina  

              a to je tu na B-F zatracene pomaly :)

              0 0
            • ememem1  

              este raz. ak ides po rovine ok, ak ides z kopca je to nezmysel. podla tejto logiky by potom teoreticky stacil akykolvek prevod a prislusna kadencia co je blbost.

              0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
              • MichaelSimek  

                jezdis casto 45+ z mirneho kopce, ne ze by to neslo, ale neznam zase tolik bajkeru co by meli v ty rychlosti jeste velky nutkani slapat

                0 0
                • ememem1  

                  za prve ano, ak cesta neni moc rozbita preco ne? za druhe neviem jak ty ale moc casto kadenciu 120 nedam. za tretie nech si jazdi kazdy co chce len aby potom niekto nebol pri prechode z trojplacky prekvapeny.

                  0 0
    • bimjeam  

      ak 2×10 (miesto 3×9) tak na:

      26" – 42/28 + 11–36

      27,5" – 40/26 + 11–36

      29" – 38/24 + 11–36

      Na 99% situácií to musí staciť

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • hawrda  

        Nebude,a už vůbec ne pokud jsou ti 4 roky.

        0 0
        • bimjeam  

          Akože pokus o vtip? Dosť chabý

          0 0
          • ememem1  

            pozri, to ze to staci tebe na tvoju vykonnost a typ jazdenia je jedna vec ale povedat ze to staci na 99% situacii kazdemu je uplne mimo. jestli by tozito napr. na 26-ke s prevodom 28/36 vyrazil niekde do alp tak polovicku kopcov bude tlacit aj ked pojde pomerne nalahko.

            0 0
            • bimjeam  

              Ja som reagoval čisto len na porovnanie 3×9 a 2×10 v zmysle rozsahu prevodov.

              na 3×9 sa bežne jazdilo len na 26" s 44/32/22 + 11–32 a dlhé roky s tým nikto problém nemal

              Ak by chcel niekto sadu 3×9 v tomto najbežnejšom setupe nahradiť sadou 2×10 (a zachovať si podobný rozsah), tak v závislosti od priemeru kolesa je tomu najbližšie to, čo som napísal ja vyššie.

              To čo vyhovuje mne neriešim, ja mám v tom jasno.

              Ad Alpy: to je presne to 1%

              0 0
              • ememem1  

                26" – 42/28 + 11–36 je priblize rovnake ako 3*9 klasika(22–32–44) s kazetou 11–32 (nehovoriac o 11–34) ?? ani omylom, ani rozsahom, ani najvacsim a najmensim.

                a ktomu 1% – jak komu, niekomu 1, niekomu 50.

                ale hadat sa nemusime, nech si kazdy urobi jak uzna za vhodne, mna len zarazaju tie jednoznacne odpovede typu „co je bodre mne je uplne fasa a musi byt kazdemu“.

                0 0
            • n04r3d  

              to je pitomost

              tam kde ti nebude stačit 28/36 na 26" pojedeš tak pomalu že pomaleji už těžko budeš držet rovnováhu

              navíc je to zbytečné teoretizování protože při prudkém stoupání to nevyjedeš ne protože to neušlapeš ale protože se zahltíš a neudejcháš to

              kopec kterej nevyjedeš na zmíněný převodový poměr bys měl problém i vyjít svižnou chůzí

              takže je to spíš o kondici než o čistě fyzické síle

              0 0
              • McBlacky  

                jsou případy kdy se to hodí, ale to se bavíme o 20% plus dlouhých stoupáních nad 2000mnm.

                V ČR jak píšeš k hovnu, dokonce na 27,5 a 24/36 vyjedeš vše. U 29" už se dá diskutovat, přeci jen 22/34 na 26 je lehčí

                0 0
              • ememem1  

                sorry ale teorezitujes leda jak ty a este pri tom taras. na biku to stale das tak primerom 5–6 km za hodinu, peso ani omylom. nehovoriac o neustalom nasadani a zosadani ktore unavuje a spomaluje.

                0 0
              • Pajas04  

                Potrénuj rovnováhu…

                0 0
              • jonti  

                Byl jsi někdy na Gardě? Kopce tam mají často pevný povrch, neklouže, to, ale je to hodně prudké, přes 20%, a velmi dlouhé. Tam se opravdu lehký převod a taky i těžký převod na lehké sjezdy hodí.

                0 0
                • n04r3d  

                  nechci se hádat prostě jsem chtěl říct že větší vliv mají jiný faktory než převodový poměr

                  když seš na posledním a nechceš sesedat tak prostě zatneš zuby a šlapeš velkou roli hraje psychika

                  ale když už prostě nemůžeš protože to neudejcháš a zahltíš se znamená to konec

                  mně třeba dělá menší problém to jak se říká „urvat“ na sílu než vydržet delší zátěž protože nejsem trénovanej nejsem sportovec nemám kondici ale mám v nohách sílu (i když mě pak třeba bolí kolena když to přeženu)

                  0 0
      • bimjeam  

        Pri tom mojom príklade sú tie rozsahy myslím dosť podobné, ale tak na BF sa vždy nájde niekto čo potrebuje 22×42 do Alp hore Maternhornom a zároveň 44×10 na asfaltové zjazdy do jamy levovej

        0 0
        • ememem1  

          a co je ako na tom cudne? nejazdi kazdy len po trialoch a pod.

          0 0
          • Vilém  

            Takze mas velkou pilu 48z?

            0 0
            • ememem1  

              pokus o vtip? dost biedny.

              mimochdom roky som mal 3*9 – 22–32–44 s kazetou 11–32 a trebars na tie alpenX som si dopredu bez hanby daval toto

              a predvlani som nasadil s prechodom na 10sp prevody 22–36 s kazetou 11–36 skor len tak na skusy a jednoznacne by som dost casto vpredu zniesol o par zubov viac. lenze to zas dost casto nevyhovuje v terene kde bezne jazdim v tej hornej casti.

              proste obmedzenia su a bud ich treba akceptovat alebo jazdit 3*volaco. mimochodom este aj 3*9 ma vzcsi rozsah jak akakolvek kombinacia 3*10 alebo 3*11

              0 0
              • Vilém  

                Ne to neni zadny pokus o vtip.

                38/11 ti prislo jako nedostatecny prevod. Z kopce rad slapes, pohybujes se asi po asfaltu, takze predpokladam, ze je to nezbytnost.

                0 0
                • ememem1  

                  neviem kde som pisal o 38 resp. na co si reagoval ?

                  0 0
                  • Vilém  

                    zaclo to reakci bradeka vyse, ktery naznal, ze pri 38/11 na 29" se bude z kopce nudit.

                    Na to reagoval nox a na nej ty, s tvrzenim, ze bude slapat naprazdno.

                    Zajimave, ze pak o kousek nize jsi sam napsal, ze na konkretni typ biku proc ne a o dalsi kousek nize jsi naznal, at si kazdy jezdi co chce a co mu vyhovuje.

                    Podle techto tvych promenlivych tvrzeni mi prislo, ze by se ti ta pila rozhodne hodila.

                    0 0
                    • ememem1  

                      ok,

                      tak imho bradek reagoval na 650b a nie 29 vzapati nox zacal o 32z pile a na to bola moja uplne prva reakcia.

                      o kus nizsie zacal bimjeam s niecim co nesedi co konieckoncov potvrdzuje tym obrazkom a pridal tvrdenie ze to napriek tomu bude pokryvat 99% situacii. tam je moja druha reakcia.

                      0 0
                      • Vilém  

                        Ok s tim 29 nevim jak to je, podival jsem se na torrent 90 a vypadla mi 29ka, tak jsem nejak tu zminku o 650B zazdil.

                        0 0
                      • bradek  

                        Jojo, byla to reakce na převod 38/11 na 650b, ja mám 38/11 na 29" a to je celkem OK, někdy bych bral i těžší převod, ale na 90% situací mi to stačí.

                        0 0
                      • bradek  

                        Jojo, byla to reakce na převod 38/11 na 650b, já mám 38/11 na 29 a to je celkem OK, někdy bych bral i těžší převod, ale stačí mi to na 90% situací.

                        0 0
                        • bradek  

                          Sry, nějak se mi nenačítaly příspěvky a nakonec jsem to poslal 2×. :)

                          0 0
              • Tina  

                A presne z toho dôvodu som kedysi začala riešiť kazetu s väčším rozsahom. Nie je pre jednoprevodník. Ale pre seba a svoju dvojplacku. Takže dnes mi dvojplacka 38–26z a kazeta 11–40z resp. 11–42z dokonale nahradí svojim rozsahom trojplacku. A to, že nemám prevod 44/11z ma fakt netrápi. To som na MTB prakticky nedokázala rozumne použiť. Aj na silničke radím prevod 50/12 iba málokedy. A to sú rýchlosti ktoré na MTB nedosahujem, resp. zjazd po rovnej asfaltke na MTB považujem za mrhanie časom. Kvôli tomu som si MTB fakt nepostavila :)

                0 0
                • ememem1  

                  38–26z a kazeta 11–40z resp. 11–42z dokonale – to uz je samozrejme ine. jedine preco som si tu tvoju kazetu este nekupil (popri tom ze stoji asi 3* tolko co XT a urcite mi 3*tolko nevydrzi co by som ale este zhltol) je to, ze tomu samodomo aj na zaklade nejkaych responsov tu na fore moc neverim. (nic osbne pls). ale mozno to raz skusim.

                  0 0
                  • ememem1  

                    a inak sa dost cudujem ze to nejaky standartny vyrobca este neponuka, s odbytom by evidente problem nemal.

                    0 0
                    • McBlacky  

                      jsou tam mega skoky, váhově to je o čtvrtinu nad XT, chod a s long cage hazkou těžko říct jestli to nebude jezdit po pastorcích na 42z

                      0 0
                      • Chlebovnik  

                        Mega skoky (23 nebo 20 %) jsou tam pouze, když se to bastlí z normálních kazet formou adaptérů. Kdyby někdo udělal od podlahy novou 10 SPD 11–42 kazetu, tak se dá vymyslet slušné odstupňování, např. 11–13–15–17–20–23–27–31–36–42.

                        0 0
                        • McBlacky  

                          normální kazety mají max skok o 4 a to jen v záveru u posledních dvou pastorků. Ty máš 4–4–5–6, před časem jsem si to počítal na změnu při přeřazení a vycházelo mi, že potřebuješ měnit kadenci o víc než 15 otáček při 10km/h u toho skoku o 6z, to je brutalita. Klasický trojpilový systémy byly vymyšlený na změny kadence kolem 10ot bereme-li výchozí hodnoty před přeřazením 80–85ot, což se dá.

                          Když se zapojí wattmetr tak jsou změny vidět líp. Například při požadavku na stejný výkon provedeš přeřazení a musíš ihned korigovat kadenci do nekomfortní zony a začíná ti stoupat tepovka, protože v této kadenční zoně nemáš optimální efektivitu. Když jezdíš sám, neřešíš. Ale v partě kde ostatní jedou konstatní rychlost jsi trochu v pasti a musíš bud makat víc a ujíždět nebo couváš. NA závodě je to otázka uvisím/neuvisím ve stoupání.

                          0 0
                          • oddie  

                            To je ovšem velmi dobrý námět na počítání převodů, tohle. S tím málokdy někdo počítá, když se řeší převody.

                            0 0
                          • ememem1  

                            v zasade mas samozrejme pravdu, trocha to riesi 2*11 ale ja si tiez myslim (napriek tomu ze aktualne mam 2*10) ze v tomto je 3*9(10,11) lepsie.

                            nicmenej na druhej strane imho na mtb tie vacsie akoky az tak moc nevadia. na rozdiel od silnicky kde to ma opdstatnenie lebo teren (cesta) sa meni plynule na mtb sa meni casto a povedal by som povacsine doslova skokom. kolkokrat zaradim vzadu o 2–3 pastorky resp. vzadu necham a preradim vpredu. mimochodom toto mi tiez niekedy pri 2*10 chyba.

                            0 0
                            • McBlacky  

                              na silnici už skok o dva někdy poznáš, že nesedne to je jiná debata.

                              v terénu záleží co jezdíš. na XC okruhu se to mění skokově, ale při maratonech nebo obecne v táhlých stoupáních to o tolik neskáče, rozhodně se nedá říct povětšinou.

                              0 0
                              • ememem1  

                                tak moze byt, pri tom mojom obcasnom „zavodeni“ je to viac menej aj tak jedno :-)

                                0 0
                            • oddie  

                              Na výletě a sólo jízdě nevadí nic, tam se přizpůsobí rychlost, ale na závodech, kde je třeba se někoho udržet, nebo třeba dvojicích (některé orienťáky) to problém být může. Sám mám třeba občas problém, že mám zbastl udělaný na jízdu pro sebe na pohodu, ale na orienťáku s nadupanějším kolegou až nepříjemně často řadím mezi velkou a prostřední s kompenzací ± pastorek, zrovna mi to tam vychází trochu blbě.

                              0 0
                          • Chlebovnik  

                            Spíš než na rozdíly v počtu zubů je třeba koukat na to, jak velké jsou ty skoky v procentech. U normální kazety je to u posledních 4 pastorků 17, 14 a 13 %. U té mojí pak 15, 16, 17 %. Osobně si myslím, že u posledních 2–3 pastorků jsou větší skoky mnohem přijatelnější než někde v dolní půlce kazety (např. známý problém 23% skoku 13–16 u „OneUp-like“ řešení).

                            0 0
    • oddie  

      No a co za funkční převody máš na kole teď?

      0 0
    • JirkA  

      Jaké jsou vlastně použitelné převody u 2×10? Doposud jezdím 3×9 a tam na velkém převodníku vynechávám 3 největší pastorky, na nejmenším převodníku 3 nejmenší a na prostřední převodník jezdím celý rozsah kazety. Jak je to u 2×10? Dík.

      0 0
      • ememem1  

        zbytocna otazka na aku neni odpoved, systemov je vela navyse si vyskladas co chces. takze bud vies co chces a co mozes pripadne obetovat alebo kasli radsej na to.

        0 0
        • bradek  

          Já myslím, že to byl spíš dotaz na řazení u 2×10, někde jsem četl, že je možné řadit na každém převodníku celý rozsah kazety, ale mě to stejně nedá a řadím cca 1–7 na malém převodníku a 4–10 na velkém.

          0 0
        • JirkA  

          Ne, myslel jsem to tak, jak píše Bradek. Nešlo mi o převodové poměry. Takže ani u 2×10 není možné řadit všechny pastorky?

          BTW, na 2×10 bych se raději vykašlal, ale výrobce asi osazení kola kvůli mě nezmění, takže je to nutnost.

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
          • bradek  

            Pokud tam budou správné velikosti převodníků vzhledem k průměru kol a tvým nárokům (terén vs. asfalt, kondice, preferovaná kadence apod.), tak se s 2×10 dá vyjít. Ale v každém případě to líp vypadá než 3×9. :)

            0 0
          • 19ala  

            řadit jde na obě placky celou kazetu

            0 0
      • nitraq  

        Proč na 3×9 vynecháváš kombinace 3×1 až 3×3? Není k tomu žádný důvod. Na druhou stranu převody 1×7 (klidně už 1×5) až 1×9 opravdu není třeba jezdit.

        0 0
      • Dejv94  

        Na velkou jsem jezdil celou kazetu a jen vyjmecne shazoval na malou kdyz uz na velkou nebylo kam radit.

        0 0
      • jonti  

        Klasika je jezdit všechno na velkou a malou tam dávat jen do prudkých kopců, a jezdit s ní jen několik, nejvíc 4–5 největších pastorky.

        Na trojpile na závodech podobně, když to jde držet tam co největší převodník. V zvlněném technickém terénu nebo na XC závodech je dobré jet delší dobu na prostřední.

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • honhav  

      Ahoj pocitalci, nejak tomu moc nerozumim, ale potreboval bych nastrelit hypoteticky reseni, kvuli debate v hospode: bikovy kliky (vrchni dve placky z trojky nebo dvojplacka) a vzadu silnicni kazeta 9 (pripadne 10) spd. Dalo by to dostatecnou univerzalni kombinaci pro xc jezdeni v terenu a zaroven relativne sviznou moznost jizdy po silnici? nejak jsme se nemohli shodnout ani v tom, jestli by to bylo sestavitelny, natoz funkcni… :)

      0 0
      • McBlacky  

        to je hrozně vágní zadání. Jednak neříkáš rozměr kola a druhak silniční kazety jsou dneska i 11–32z

        0 0
        • ememem1  

          ktore?

          0 0
        • honhav  

          cili ciste teoreticky by nejaka takova kombinace mela jit sestavit (v nejaky funkcni podobe) a slo by s tim i jezdit…

          0 0
          • honhav  

            napr. devitkovy xt kliky s horni s str. plackou, a tiagra kazeta 12×27… to by slo krome velkych stojek predpokladam…

            0 0
            • honhav  

              jo a jeste jsme se bavili o 29 kolech

              0 0
              • McBlacky  

                na silnici potřebuješ do rychla. Prakticky bych to viděl na 44/32 a k tomu 11–28 devítku a měl bys být schopen silničářům jakž takž stačit. na 26 s 44–11 je to na delší palby 40+ trápení, ta 29 tomu trochu pomůže, záleží jak výkonná skupinka to je.

                0 0
          • Deathwing  

            tak sestavit by to slo, jen by to moc nedavalo smysl, kdyz pouzijes cast trojplacky treba 33–22 a kazetu 11–25 tak by se s tim i celkem dobre dalo jezdit. jen by se to blizilo omezenosti prevodu jako 1× s normalni kazetou 11–36. Normalni kliky treba 38–24 by byly lepsi, ale furt by to kazila ta kazeta.

            Silnicni kazeta ma maly skoky ale maly rozsah, takze by zbytecne snizovala celkovy rozsah a pri pozadavku na maly skoky zase nema cenu opoustet tri placky.

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
    • JirkA  

      Diky všem za odpovědi. Na hovno je, že u některých značek prostě člověk na výběr nemá. S 3×9 bych byl spokojený..

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • bradek  

        Nevím jaké sháníš kolo, ale mám pocit, že celkem běžně se dá ještě sehnat kolo s 3×10, to by ti mohlo vyhovovat.

        0 0
    • Tomáš  

      Úplně vklidu lze na asfaltu po rovině dlouhodobě točit 35 km/h s 38T převodníkem a rychlými plášti, ale dá se i trochu více… Mluvím teda za sebe, ale jsem taky amatér a fyzičku až tak super nemám.

      0 0
    • Martin Dvořáček  

      Koupil jsem Agang gangsta s VÍCEKOLEČKO SRAM PG-1030 11–36 (10) a PŘEVODNÍK SRAM S1000 GXP 42–28 zubů a jsem spokojen ikdyž sem ujel zatím zkušební jízdu cca 30km, jezdím jen na velký talíř a pouze do kopce hodim dolu, taky sem do teď jezdil na 3×7 :)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.