Tuning vidlice SUNTOUR, poznatek

64 nepřečtených
  • Seveřan

    Něco konkrétnější k vidlicím SUNTOUR (Mám XC PRO).

    V sobotu jsem měl čas a tak jsem rozebral svojí vidli. V levé noze vzduch, v pravé mosazná patrona s olejovým tlumení uvnitř natlakovaná NITROGENEM. Jinak spousta vody.

    Chod samotné patrony je trhaný a nepravidelný s pocitem velkého tření uvnitř.

    Patronu lze asi poměrně slušně rozebra a u mé to šlo alespoň bez násilí. Konec, který je umístěn vespod vidlice jsem upnul do hliníkových čelistí, tušim že to byl osmi hran, vrchní jsem vzal kličem. Šlo s ním velmi snadno otáčet, tlak vzduchu tyčku s lokaut vytlačoval ven. Pak jsem přestal, protože nevím čím nahradit vzduch nebo jak ho tam dostat. Vrátil jsem to nazpět. Jak budou na trhu náhradní patrony, tak to rysknu. To jen tak na okraj.

    V čem spočívala malá úprava: V každé noze jsou dvě vodící pouzdra, jedno úplně nahoře a druhé asi o 10 cm níže, každé z nich má šíři cca 3 cm.

    Co mě překvapilo že mají podél šev asi po svařování mizerně začištěný. Švi jsem začistil a vše vyleštil s levnější variantou dremlíku pomocí bovdenu, který se k němu dodává (ten jsem přichytil do trubičky, abych ho mohl pevně uchopit) použil jsem plstěné leštící kotoučky a zelenou brusnou pastu (na trubičce jsem si naznačil vždy hloubku ve kterém se nacházejí vodící pouzdra). Zbytky pasty jsem odstranil benzínem. Mezi horní a dolní pouzdro jsem nanesl souvislou vrstvu vazelíny DUNKCHAMS LB 10 GREASE a zarovna pravítkem. Vše jsem složil a sešrouboval.

    Závěr: vidlice má hladší chod bez trhání.

    Testy jsem použil podle milana.

    1. Zkoušel jsem jet panelku předtím za 4 (tvrdé rázy do rukou) teď hodně slabá 2.
    2. Překážka 10 cm (obrubník) předtím opět 4 teď mezi 2–3.
    3. Dopad kola z právého úhlu předtím mezi 4 až 5 odskoky, teď jeden malý o výšce cca 2 cm na betonu.
    4. Zkoušku zdvihu jsem zatím nezkoušel.

    Vidlice byla vždy foukána na 80 PSI.

    Ale i přes toto zlepšení šetřím na novou.

    0 0
    • RapMan  

      takze mas model XC-PRO-E-RL ?

      0 0
    • milan1  
      • Odstraneno na pozadavek usera –
      0 0
      • Seveřan  

        Ta voda tam byla ještě než jsem s vidlicí něco vůbec dělal, mám ji v provozu cca asi měsíc a půl a najeto přes 1000 km. Ty stírací kroužky asi moc těsnit nebudou (doufám že tím myslíš ty horní co uzavírají vidli – předpokládám že jsou to ty co nahrazuješ), v tom s tebou souhlasím.

        Teď k těm pouzdrům (v každé noze dvě, pro vyjasnění termínu, aby jsi věděl co tím myslím a nedošlo k nedorozumění), jestli jsem tě dobře pochopil. Takže, pokud jsem nasunul nohy do spodních kluzáků, kde jsou již zmiňované pouzdra, tak to šlo hodně ztuha a pokud jsem ucpal spodní díry po šroubech a kluzáky vytahoval nahoru, tak se zase vraceli zpět s tím rozdílem že po úpravě nedrhly. Vakl zatím ta vidle nemá. Toto jsem zkoušel před i po úpravě. Jinak chodu asi prospěla i použitá vazelína – moje doměnka.

        Co se týče přejezdu toho obrubníku, tak nic lepšího jsem po ruce neměl. Příště se polepším :O) Ale zkoušel jsem to alespoň na stejném. Předtím vidle skoro nereagovala asi 2,5 cm, teď došlo k zmírnění nárazu a vidlice zapracovala skoro v celém zdvihu, přeměřím. To že cihla je z druhé strany slabší mě jaksi netrklo. Ale už jenom kvůli sobě skusím cihlu, doufám že to má být červená pálená. S tím kroužkem to skusím taky a dám vědět, ale 45 mm to určitě nebude (jak jsem psal odskočila jen jednou – dnes sem skoušel bombíra od marzoše a odskočil stejně, jen tak na okraj, zdvih 80 mm), protože jak sám víš tak je přetlumená a na rozebrání si zatím netroufnu, protože chci jezdit.

        Tu patronu co jsi rozebíral, byl v ní nitrogen (proč nitrogen: jak mě bylo vysvětleno je stabylnější a méně uchází)? Pokud ano, dostal jsi ho tam zpět nebo jsi ho nahradil pružinou? Jak jsi to udělal si můžeš ponechat pro sebe. Stačí jen jednoduchá odpověď.

        PS: kamarád zkonstatoval, že je v tom podstatný rozdíl.

        =ZDAREC=

        0 0
        • Seveřan  

          Ta vidlice se po dopadu ponoří o rovných 30 mm.

          0 0
        • kovar  

          nitrogen je cisty dusik. Ale klidne muzes pouzit 78 % dusik, ten je dostupnejsi.

          0 0
          • Seveřan  

            Omlouvám se byl to nitrooxygen, směs kyslíku s dusíke.

            0 0
            • Pá-dlista1  

              Tim tlakuju duse. Je to vyborny a zatim i laciny.

              0 0
              • kovar  

                ano, ja taky, mam s tim velmi dobre zkusenosti, doporucuju.

                0 0
                • Pavlos  

                  Vyhody???

                  0 0
                  • Pá-dlista1  

                    Cena, dostupnost, kompatibilita, dobre jizdni vlastnosti, hmotnost, tlakova stalost…, ale to se tu uz probiralo v „cim foukate duse“ nebo „dusik do dusi?“ nebo jak se to tento.

                    0 0
                    • Pavlos  

                      a kde to berete co???(nechce se mi hledat:)

                      0 0
                      • Pá-dlista1  

                        Prave, ze se to da nasat do pumpicky zpetnym tahem. To je na tom to nejlepsi.

                        0 0
                        • Radek Broz  

                          Ja pouzivam stejnou smes obohacenou o argon, CO2, helium, krypton, vodik, xenon a ozon. Neverili byste, ale da se to sehnat levneji nez cisty dusik s kyslikem a jeste to ma mnohem lepsi vlastnosti.

                          0 0
        • milan1  
          • Odstraneno na pozadavek usera –
          0 0
          • Pá-dlista1  

            Jen do nich. To si rad prectu. Jak se budu kroutit a svijet v krecich. Nic jineho si ani nezaslouzi plantaznici proradni.

            0 0
            • enjoy  

              tady je nekdo(aby nevznikly pochybnosti,ty:-)) minimalne rozdvojena osobnost:-)

              0 0
            • lubos  

              „plantaznici proradni“, LOL :-))

              0 0
          • Manas  

            prosimte a nevis ciste nahodou o nejakym guferu ( prachovce, stiracim krouzku ) kterej presne padne do SR XC-PRO-NS 32mm nohy ? Zajimalo by me typove oznaceni protoze na me byli lidi v mistnim shopu s temahle vecma docela neprijemni a snad mi pomuze kdyz budu vedet presny typ. Teda pokud jsi to nekdy menil za lepsi.

            0 0
            • Lišák  

              Mám pocit, že milan1 psal, že je zájemcům může za určitý peníz poslat. Typ nějak neuvedl… :-)

              0 0
              • Manas  

                tak v tom pripade si usetrim nervy a pudu ******* ty prodavace.

                0 0
                • RapMan  

                  Kam pujdes? taky pujdu asi *******, po kazde jizde poctive utiram nohy (te vidlice:), obcas na ne striknu trosku oleje, pak pri dalsi vyjizdce funguje chvili ok a pak se nohy zacnou spinit nejakym cernym bordelem, podle me je to z tech stiracich krouzku, jak psal milan1, ze se zadiraji… mam XC-PRO-D-RL 2004…prumer noh by mel byt taky 32mm

                  0 0
          • jiri1  

            Já tě taky Milane podpořím.Navíc jsem si veškeré úpravy dělal sáma použil jsem tvé rady a stírací kroužky od tebe.Dnes jsem ti to psal v mailu,ale napíšu to i pro ostatní.Vidlice mi teď chodí naprosto čistě a není potřeba jí jak bych řekl nakopnout,aby začala pracovat.Funguje hladce hned od začátku.Teď to testnu na 14 dní v Jeseníkách bez jakékoliv údržby a pak dám vědět.Jestli vyjde počasí,tak počítám,že najedu okolo 1000 km a to už bude opravdu znát.Mám XC-PRO-SL a nepoužil jsem ještě všechny úpravy,které jsou možné.Upravil jsem jen zdvih,olejovou patronu a stíráky.Chtěl bych jen aby jste věděli,že ty úpravy o kterých Milan píše fungujou.Navíc bych řekl,že vám to popsal dost podrobně a kdo vlastní tuhle vidlici tak jí nemusí hned zahodit a radši zkusit úpravu.Nechci dělat reklamu,ale lidí kteří se obracejí o radu je čím dál více.Proto vám přeju hodně úspěchů.

            0 0
          • Seveřan  

            Takže ještě jednou. Sviňucha PC modrá mě spadla.

            Pro Milana: Co se týče patrony, tak jsem lokaut rozebral již v sobotu a při hraní s patronou jsem zjistil, když se vytočí do maxima, tak jde o něco lépe. Pérko v lokautu jsem předepnu na maximum. Něco podobného má MANITOU s lokautem, neníliž tak :O) Takže to je k té provizorní úpravě, ta už byla udělaná při zkoušení.

            K tomu vzduchu, ta podložka je v horní noze a je u toho také pérko, je to ono? Čeho dosáhnu úpravou, jak se to projeví na výkonu. Konkrétní porovnání na tvých příkladech by nebylo od věci. Předem díky za ochotu.

            Dělal jsem ještě jeden pokus a zjistil jsem:

            80 psi pad z devadesáti stupňů 30 mm 100 psi 38 mm

            Co to sakra znamená? To je fakt úlet. Čekal bych to obráceně. Jsi to schopen vysvětlit.

            A k tomu dotazu co jsem měl. Zajímalo mě jen hrubě, jak jsi vyřešil tu nerozebiratelnou patronu, obecně. Vím že jsi psal že se jednalo o jiný druh.

            0 0
            • Pá-dlista1  

              To perko je negativni pruzina a je to ono :) Kdyz odstranis tu podlozku, zvysis zdvih o cca 2cm. To je u Suntouru neco pres 80mm :o Ziskas sirsi skalu nastaveni s moznosti mensiho tlaku a tudiz citlivejsiho zacatku.

              0 0
          • kovar  

            zakladni neznalosti ze zakladni skoly zaslouzi posmech.

            0 0
            • Seveřan  

              Zdravíčko Kováři, jsem rád že jsi dával ve škole pozor alespoň ty. Jinak by se neměl kdo smát. Když už se směješ, tak přihoď, alespoň nějakej chytrej plk a poděl se s námi :O) Víc hlav víc ví. Když něco nevím zeptám se, to nás taky učili ve škole.

              0 0
              • kovar  

                tak se ptej… Jeste k tej plynove naplni, myslim, ze Suntour muzes klidne naplnit vzduchem, krome toho ani presne nevim, co je to nitrooxygen, nejaci nechemici takto rikaji oxidu dusnemu.

                0 0
                • Seveřan  

                  Nitrooxygen je to směs kyslíku s dusíkem a používá se to i k dýchání při potápění, pokud se nemýlím.

                  Vím že tam lze fouknout i obyčejnej vzduch z mého okolí, ale problém je v tom že s měnící teplotou se bude měnit i charakteristika tlumení, což asi nebude pak ono, proto je tam ta směs.

                  Otázka je, jak ten vzduch do tý patrony dostat. Proto jsem se ptal milana jestli ho tam dostal nebo to řešil pružinou.

                  Ale, když už jsi ochoten něco vysvětlit, tak mě řekni, proč tu soustavu podložek a pera do toho vzduchovýho pružení ti zatracení výrobci dávají, že by nás chtěli obrat o zdvih :O), to asi ne.

                  0 0
                  • Pá-dlista1  

                    Protoze to pero je negativni pruzina, ktera je tam vic nez prospesna a ta podlozka umoznuje volit zdvih mezi 80 a 100mm (papirove). Ne kazdy chce jezdit na 100mm.

                    0 0
                    • Seveřan  

                      Nesouvisí odstranění tý pružiny pak s tím, že se to projevuje klepáním do rukou, jak už někdo popisoval tento problém.

                      0 0
                      • Pá-dlista1  

                        Napr. s tim. Tvoje prvni vidlice? Tu pruzinu radsi neodstranuj :) Nahrad ji treba mekci, ale nejakou tam dej.

                        0 0
                        • Seveřan  

                          Jinak je první. Doteď pevná.

                          Dobrá, skusím (neřešila by to ještě gumová vložka, řekněme 0,5 cm vysoká místo 2 cm soustavy – moje doměnka)

                          0 0
                        • TinkTink  

                          Myslim, ze aby pochopil vyznam te pruzny, tak ji praveze MUSI vydelat…

                          0 0
                  • kovar  

                    takze nitrooxygen se TAKE rika i smesi kysliku s dusikem, no tak to dopada, kdyz se chemickeho nazvoslovi chytnou nechemici. JInak co se tyka tlumeni, tak je uplne jedno jaky plyn tam je, dulezite je aby nepusobil agrasivne (vodik), nedifundoval ven, nekapalnel, atd. Ale jestli tam je dusik, vzduch, nebo potapecska? smes dusiku a kysliku atd na tlumeni nema vubec zadny vliv. (BTW, nepouzivaji porapeci smes kysliku a helia, vzdyt dusik je ve vetsich hloubkach dost nebezpecny.) JInak co Se tyka Suntouru, moc neporadim, protoze vnitrnosti presne neznam, nebot nejsem tak zabedneny, abych ho kupoval. Ty podlozky trochu vice popis, pak ti reknu na co asi jsou, ale pozor, nektere systemy od Suntouru se vymykaji beznemu zpusobu chapani. Negativni pruzina musi byt, jak rika kolega King of B-F, bez ni by vidlice ztala za prd – bylo by to dost citit v riditkach jako narazy nebo jako u malo zpetne tlumenych i jako nakopavani. TY podlozky mozna jsou ke staveni zdvihu nebo funguji jak zaklopka, vubec nevim, jak vypadaji a kde jsou, upresni.

                    0 0
                    • Seveřan  

                      Takže do 40 m se opravdu používá směs dusíku a kyslíku a je ozanačovaná jako NITROX, ve větší hloubce to opravdu už není ono.

                      Výkres vidlice je:

                      http://www.srsuntour-cycling.com/…nloadServlet?…

                      0 0
                      • Pá-dlista1  

                        Hele a co kdybys sis precet co uz tu bylo napsany. Na zvetseni zdvihu z 80 na 100mm ti staci jen vyndat tu 2cm bilou plastovou podlozku.

                        0 0
                        • Seveřan  

                          No, teď nevím jestli to myslíš se mnou dobře či ne. Ta podložka dole slouží jako doraz a moje vidle už těch 100 mm mám. Takovouhle ptákovinku mají i auta v tlumičích, sic to vypadá jinak. Skus párkrát skočit s vidlí bez tohohle a dostaň jí na doraz a myslím že se ti konce nohou roztemují. To asi nikdo nechce.

                          0 0
                          • Lišák  

                            Ty myslíš takový ty podložky, co jsou v OBOU nohách? Pádlista měl na mysli podložku, co je v levé noze u neg. pružiny.

                            0 0
                          • Pá-dlista1  

                            Kuk. To je teda prekvapeni. Myslel jsem, ze mluvis o podlozce pod kompresnim trnem (ta u te pruzinky, vzpominas?). …proč tu soustavu podložek a pera do toho vzduchovýho pružení ti zatracení výrobci dávají, že by nás chtěli obrat o zdvih :O), to asi ne.

                            0 0
                          • kovar  

                            Porad mi neni jasne vo co jde, jsem se ted v tomto totalne ztratil, co chces vyvadet se vzduchovym valcem s pistem a negativni pruzinou? Ta podlozka o ktere je rec ma jake cislo na vykresu?

                            0 0
                  • Volf  

                    Hele nevěř tomu, že v tom malém objemu tam může rozpoznatelný vliv.

                    0 0
                  • lubos  

                    Ja myslel, ze se pouziva misto dusiku helium, kvuli kesonove chorobe. Jinak co vim, tak nitrooxygen se pouziva do aut, kvuli chvilkovemu obrovskemu navyseni vykonu. Neco jako turbo.

                    0 0
            • TinkTink  

              Nebo spis slzu v ocich…

              0 0
              • Seveřan  

                Tu později…

                0 0
                • milan1  
                  • Odstraneno na pozadavek usera –
                  0 0
                  • lubos  

                    naprosto nepoužitelná ??

                    0 0
                  • kovar  

                    ty jsi opravdu nenepravitelny vkladatel prekroucenych vyroku do huby. Pokud chces nekoho citovat, zkopiruj a vloz jeho vyrok, a pak se cin a hledej omyly, je to jednoduche, nemusis se namahat se psanim, ale to by jsi ho nemohl prekroutit, ze jo :-) VYsvetlim na prikladu: NApsal jsi v ramci utirani slz po precteni jedoho meho prispevku : „Když má někdo potřebu ti opravdu radit, tak a? si tu vidli koupí, vyzkouší jednu úpravu a řekne tohle přinese tenhle výsledek – dobře. Zkusí další a řekne tohle přinese zase tohle.“ vsimej si uvozovek, toto znamena je tvuj zkopirovany neprekrouceny vyrok. A ja na to odpovidam: Proc kupovat? A jeste k tomu spatny Suntour? A jake upravy? O upravach nebyla rec, dotaz sel na podlozky. Krome toho u primitivnich mechanismu, jej ani nepotrebujes mit v ruce, a nektere funkce muzes s prehledem urcit i z vhodneho nakresu. Co je na tom divneho? Takto muzes urcit funkci napr jakychci PODLOZEK, na KTERE se Severan me ptal, sice je nepresne popsal,ale pak se to vysvetlilo. Milane porad od Tebe cekam omluvu za tve ucelove pomylene vyroky o jiste znacce vidlic. Nerad bych rikal lživé…

                    0 0
    • Volf  

      Tak jsem si přečetl všechno co se tady za poslední dobu napsalo o Suntourech a chci k tomu jen tohle. Já mám XCP-D a jediný co dělám je, že občas vyměním olej / tak jednou za rok / a když už tak pracuju, tak ji rozdělám a namažu. Jinak si myslím, že z Trabanta Mercedes neuděláš ani když se rozkrájíš/ pokud je to tak jednoduchý tak výrobce musí být úplně blbej / a pak mě řekněte kdy vůbec jezdíte když se pořád drápete ve vidlicích?

      0 0
      • kovar  

        trebas ja se ve svych vidlich vidlich moc nehrabu, nebot nemam Suntour, ale k smrti rad o nich diskutuju a rad skadlim Milana.

        0 0
      • Pá-dlista1  

        Suntoura jsem daroval nepriteli a koupil poradnou vidlici, prave proto, abych mohl jezdit :) Jinak XCP-D je podle vsech indicii vyjimka. Tahle debata, je temer vylucne o XC-PRO 2003 a pribuznych.

        0 0
        • Manas  

          Jak nepriteli !? :-) Ja jsem na ni odjel zavod 4× a DH, siceto bylo peklo ( chodila 3cm pretlumene i nahoru a kopala ) ale bylo to desny … furt se modlim aby mi DJe vratili brzo z reklamace ;-)

          0 0
          • Pá-dlista1  

            Ja na ni odjel celou lonskou sezonu :) Moje telo je mi ted vdecne za Marzocchu. Kdo neprosel levnejma vidlice, nedokaze pak poradnou vidlici ocenit. Ty mas to stesti, ze se i z reklamovany vidlice budes naramne radovat :)

            0 0
            • Manas  

              Tak jest. A to sem se tedkon projel na 4 roky starym RST Delta TL a To proti tomu chodi krasne i kdyz jsem to loni dva dny koupal v Jizere :-) Uz se tesim, z Razza to poslali Bartonickovi a co sem slysel ze ma nastroje na prelis tak mi asi zustanou moje stary nohy. Sem docela zvedavej.

              0 0
              • Pá-dlista1  

                Kryofit kladivkem ti je tam natluce. Tak na to jsem fakt zvedavej. Kdyz bys chtel vymenit normalne jen korunku, tak te poslou nekam a prodaj celej kus (nohy,korunka,slou­pek), ale kdyz to je reklamace, tak to najednou jde. To je fakt zajimavy. Slusny obchodnik (ten muj:) to resi vymenou za letosni nohy, korunku, sloupek. Tagze asi tak.

                0 0
                • Manas  

                  Jasne ja jsem to Pavlovi rikal taky, ale jak to finalne provedou to uz neni v jeho rukou. Jinak ten bazmek na lisovani nohou ma pry teprve od minuleho tydne, takze asi tak.

                  0 0
      • lubos  

        No, kdyby sedel prumer vnitrnich a vnejsich noh, a potrebne delky, mozna by slo do toho narvat patronu z jedne nejmenovane funkcni vidlice a pak by to mohlo byt ok. Neco jako poradnej motor do maleho Fiata.

        0 0
    • sedlis  

      Ehm -chtel bych jen poprosit, jestli nekdo nevi co je to za Suntourky na kolech Merida? Model Suntour XC PRO-M-Lock Out nikde v katalogu vyrobce neni. Je na ni Lock-out + ventilek na vzduch.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.