Bezdušový plášť - sundání

77 nepřečtených
  • Boby91

    Zdravím, předem se omlouvám, pokud už to bylo řešeno.. Chci se zeptat, mám nové kolo Merida one forty, které má bezdušové ráfky i bezdušové pláště, nicméně od prodeje v něm mám duše s cykloventilky. Pichnul jsem a při běžné demontáži jsem narazil na problémek.. Jde mi sundat pouze jedna strana pláště, druhá drží jak přibitá, takže jsem vyměnil duši a hurá dál. Každopádně mě zajímá, jestli je normální, že to běžnou silou nejde sundat? Mam kovové packy na sundavani plášťů a nerad bych poškodil ráfek.

    0 0
    • MlokCZ  

      Co znamená nejde sundat? Nejde shodit druhá patka pláště do středového žlábku? Nebo nejde ze středového žlábku úplně ven z ráfku?

      Na ráfkách, které mají pojistnou hranku proti vyskočení patky pláště z patky ráfku, jak mají třeba UST ráfky (ale mají to i některé TLR) když se sejde hodně těsná patka pláště na ráfku, tak je to běžný jev, že to jde dolu hodně blbě.

      Tady je vidět ta hranka na profilu UST ráfku

      https://runoutoffroute.files.wordpress.com/…5/dually.jpg?…

      Taková situace je ale ideální pro jízdů (hlavně při použití bez duší), protože to pak znamená největší spolehlivost.

      Už jsem to tu několikrát psal, už se mi také jednou stalo, že jsem rukou nedostal plášť z patek ráfku (nějaký Schwalbe na UST ráfku, Schwalbe mají obecně těsnější patky pro lepší fungování bez duší, tohle byl ale ještě extrémní kus).

      Ani když jsem plášť uchytil do svěráku abych si uvolnil ruce, tak jsem to z ráfku nedostal. Po asi 25 minutách boje jsem tenhle plášť vzdal a nuceně na to použil dva šroubováky (ani jedním samotným to nešlo). To samozřejmě není dobré řešení, i když jsem se snažil opatrně, tak jedno drobné škrábnutí ráfku jsem při tom udělal.

      0 0
    • MichalBr  

      Tak si kup klasické plastové montpáky(stojí pár kaček) a s těmi to sundáš bez problémů. Vždycky na sundávání je lepší mít 2 až 3, při sundávání plášť podebereš zvedneš dáš další tu předtím posuneš a tak „šoupeš“ dál a nakonec plášť sám povolí. Někdy je potřeba víc síly ale jde to :-) Rukou je to boj při které to ne vždy jde a navíc je potřeba mnohem víc síly a nervů :-D

      0 0
    • Lachtis  

      Musí to jít, jen to jde někdy sakra ztuha. Použij větší sílu, vyndej kolo a při sundání se do toho opři.

      Tu kovovou montpáku bych zahodil a koupil kvalitní plastovou.

      0 0
      • Boby91  

        No, překvapilo mě, jak moc z tuha.. Že jsem to nakonec vzdal. V jednu chvíli jsem myslel, že je to snad přilepené :D

        0 0
        • MichalBr  

          Jde to z tuha, navíc když duši pořádně nepomačkáš, aby v ní bylo co nejmíň vzduchu. Pak musíš kolo a prsty plášť přitáhnout, aby jsi ho vyhodil z patky z obou stran. Pak přijdou na řadu montpáky :-D Někdy je to fakt boj i s nimi, kdy musíš použít větší sílu a musíš použít víc montpák, ale jde to. (vždycky si říkám, že je to spíš dobře, protože ten plášť aspoň z ráfku nevyletí když máš bezduše).

          0 0
    • tonik666  

      Pokud máš plášť v patce a nejde dolů, tak silně zatáhnout za plášť v protisměru a on seskočí.

      Pokud nejde patka sundat, tak lépe srovnat v žlábku a použít plastovou montpáku.

      0 0
      • MlokCZ  

        Pokud máš plášť v patce a nejde dolů, tak silně zatáhnout za plášť v protisměru a on seskočí.

        Na ráfku s pojistným výstupkem a opravdu extra těsný kus pláště s tímhle nemá žádnou šanci. Zkusit ale určitě může, tím nic nezkazí.

        0 0
        • tonik666  

          Nevím co je ráfek s pojistným výstupkem, asi jsem se s tím ještě nesetkal.

          U pláště co dobře seděl jsem to vždycky serval.

          Jen pro tvou informaci – těsný plášť je spíš záruka, že ti ani nenaskočí, nebo při vyfouktnutí bude seskakovat – mám jedno kolo s ráfekem ZTR Arch a zjevně se jim ve výrobě úplně nepovedl, protože je o „trochu“ větší, a pláště do patky odmítají naskočit, protože prostě mají moc malý obvod.

          0 0
          • MlokCZ  

            S pojistnou hrankou samovolně seskakovat nemůže v žádném případě nemůže. NoTubes ráfky nemají pojistnou hranku. Nahození do patek je při extra těsném samozřejmě také obtížnější, ale tomu se pomůže pořádným namazáním a nějak se to tam dostane (ale je jasné, že pokud se nějaký rozměr opravdu nepovede, tak vždy od určité hranice to tam nepůjde narvat vůbec).

            Když jsi neměl plášť s pojistným výstupkem, tak ani nemůžeš vědět, co to znamená opravdu problematické sundání z patek ráfku. Je to prostě narvané v patkách (ten extra těsný kus pláště) a musí to při sundavání zpět do žlábku ráfku překročit ještě větší průměr na ráfku než je v patkách.

            A tu pojistnou hranku máš výše na obrázku v odkazu.

            0 0
    • Delkim  

      Vždycky mi pomohlo postupně na plášť po celém obvodě tlačit, jako kdybys chtěl nastřádat určitou „vůli“. Klidně dvakrát dokola, ale neztratit tu tenzi, jako kdybys chtěl ten plášť po obvodě natáhnout.

      0 0
    • Johnnyxjr  

      Ještě od vojny mám takové zaříkadlo ( jestli že tě všechno zradilo pomůže ti kladivo ) zatím to vždy pomohlo

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • BB  

      Vyndat kolo z rámu, položit na zem tak, aby ta přilepená strana byla nahoře. Vzít si boty s tvrdým kramflekem a stoupnout si na plášť těsně k ráfku. Takhle to utrhneš bez problémů. Omlouvám se mechanikům estétům, je to takové „ruské“ řešení, jak označuje hulvátské postupy můj kamarád. Mě takhle zůstávají viset všechny Schwalbe lite skin na ráfcích IBIS a vždy jsem je takto utrhnul, aniž bych něco poškodil.

      0 0
    • nimha  

      Zdravím,

      mám podobný problém.

      Řešil jsem teď defekt na novém kole (RB CRR 290). Na kole jsou ráfky Remerx RX2027 (uváděné jako s bezpečnostní patkou na vnitřní straně ráfku pro pevné usazení pláště) a pneu WTB Nano TCS.

      Obojí je tedy sice tubeless ready, ale kolo má z výroby osazené duše (standardní RB konfigurace).

      Nic zlého netuše, řešil jsem sundání pláště klasicky, plastovými montpákami, no nešlo to. Spodní hrana patky pláště byla velmi natěsno k ráfku a nedalo se to pákou podrýpnout a vypáčit. Po 20 min. jsem chtě-nechtě potupně vyhledal na netu manuál výrobce pneu a našel „fígl“ se středovým kanálkem ráfku, který jsem vůbec neznal. Pak se to dalo.

      Daleko horší problém je ale nasazení – a na to se chci právě zeptat.

      Nasazení jedné strany pláště jde normálně. Druhá strana také jde, ale pak se člověk dostane do fáze, kdy už chybí tam nacpat cca 25 cm dlouhý úsek pláště, ale prd. Prostě to tam nejde narvat přes tu hranu ráfku, prostě nesedí rozměr, jakoby ráfek byl o něco větší nebo plášť menší. Nakonec jsem to tam nějak zarval, ale po cca 30 min. úsilí a jedné zlomené montpáce. Dělat to někde venku si moc nedokážu představit.

      Kde je chyba a jak to řešit?

      Podotýkám, že plášťů jsem sundával a nandával za život desítky, všechny úplně bez problému.

      0 0
      • novas752  

        No do žlábku to musíš shodit vždy než začneš plášť sundavat. A naopak při nasazování už nasazenou část opět natlačit do žlábku a jako poslední nasazovat plášť na ráfek ± 15cm okolo ventilku.

        0 0
      • MlokCZ  

        Nandavala a sundavala jsi desítky plášťů a přitom píšeš, že jsi našel našel „fígl“ se středovým kanálkem ráfku, který jsem vůbec neznal. Tomu tedy moc nerozumím.

        Plné využití středového žlábku je snad úplný základ pro sundání i nandání pláště, nechápu jak jsi to mohl do teď dělat bez toho.

        Při nasazení druhé patky jsi měl tu druhou patku po co největší části obvodu ráfku nacpanou poctivě do středového žlábku?

        A končil jsi u ventilku (to je také základ, zejména pak u bezdušového)? Pokud nekončíš s nasazením u ventilku, tak v místě ventilku nemáš patku ve středovém žlábku a zase celou situaci hodně zhoršuješ.

        0 0
        • MlokCZ  

          Pokud není středový žlábek moc široký, tak tam druhá patka jde hůře a je potřeba té první už nasazené pomoct trošku ven, aby se co nejvíce místa uvolnilo pro druhou patku.

          0 0
        • nimha  

          Je to tak. O nejakem stredovem zlabku jsem nikdy neslysel a nikdy ho, alespon vedome, nevyuzil. A vzdy to slo v pohode. Asi jsem mel stesti na dobre plaste / rafky, resp.ono dosud nic nebylo tubeless ready, jestli to neni tim…

          Ted tedy chapu jeho vyhodu pri sundavani, ale on se tedy vyuzije i pri nandavani? O tom ani vyrobce nic nerika.

          K cemu mi je nacpat jednu patku do stred.zlabku, kdyz resim proble, jak s tou druhou pres hranu rafku? Jako proc to nezkusit, ale nejak si nedokazu predstavit, ze v tom je klic k uspechu… – – – jo aha, uz to chapu! :-)

          Ano, pri nandavani jsem zacinal naproti ventilku a koncil u nej (to jsem z navodu vycetl).

          0 0
          • MlokCZ  

            Ve žlábku musí být vždy co největší kus té patky, kterou právě nandaváš/sundaváš. A ta druhá, která je celá ve žlábku může tomu překážet. Závisí na konkrétním ráfku a jeho profily, jestli se vejdou obě patky zcela do žlábku najednou.

            Jak jsou pláště TLR, tak mají většinou těsnější patky (menší průměr, aby co nejtěsněji seděly a držely bez duší), ale i tak to většinou při správném postupu jde rukou a případně stačí lehce pomoct jednou montpákou.

            0 0
            • nimha  

              Jasny, uz to zacinam chapat, diky moc!

              Jinak pokud neprejdu na tubeless, tak i tak dalsi plaste dam non-tubeless ready. Tyto jsou fakt dost natesno. (Jak rikam, dosud jsem o zlabku nevedel, a slo mi to menit v pohode.)

              0 0
            • mrozu  

              WTB Nano mají extrémně těsné patky, takže na nazouvání je to fakt lahůdka, rukou to nejde ani omylem. Chce to perfektně natlačit nasazenou patku co nejvíc do žlábku a taky jsou potřeba vhodné montpáky s nízkým profilem, například tyto jsou skvělé: https://www.koloshop.cz/…aky-3ks.html

              0 0
              • MlokCZ  

                To nemůžeš o pláštích ale nikdy napsat obecně, protože nejvíce záleží na ráfku.

                Těsnější patky má dnes už většina TLR plášťů (i když se to i kus od kusu pláště liší) a horší to už být nemůže než u těch nejtěsnějších kusů co jsem měl, protože by už plášť nešel dostat do patek ráfku. Už i tak jsem několikrát svedl velký boj s dostáním patek pláště z patek ráfku zpět do středového žlábku.

                A u mojich ráfků i na ty nejtěsnější kusy na nandání/sundání stačí jen ta jedna plastová (jakákoliv) montpáka.

                Problematické případy tedy vytváří hlavně ráfek, když má nedostatečně hluboký středový žlábek. Proto jsem psal jen většinou (i když u mě to jde vždy).

                0 0
                • mrozu  

                  Já taky nic nepíšu obecně, bavím se o konkrétním plášti a to, že má oproti jiným těsnější patky je prostě fakt podložený reálnými zkušenostmi. Opravdu netuším, k čemu bude tazateli informace, že většinou je to ráfkem a že tobě to jde jednou plastovou montpákou.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Ale přesně o těch těsnějších patkách pláště to není. To má dnes už dost plášťů, to přišlo s vývojem tubeless řešení. A pokud je na ráfku dostatečný středový žlábek, tak jde poměrně snadno úplně každý plášť ať má patky těsné jak chce. Tedy každý plášť, který ještě lze nahodit do patek ráfku (a tedy použít). Těsnější patky u pláště už být nemohou, protože už by nešel vůbec použít.

                    Tedy vždy za to může ráfek.

                    Tedy vůbec nerozporuju, že máš plášť, který má těsnější patky. Jen ten plášť za to nemůže, že to jde tak blbě. Těsné patky jsou u pláště ideální a měl by takové mít nejlépe každý plášť. A ráfky se tomu musí prostě přizpůsobit, pokud to má jít nahozovat ne zrovna extrémně blbě.

                    A pak se to u plášťů vždy liší kus od kusu i pro jeden typ pláště. A to často hodně, takže nejde o žádném typu pláště napsat, že má těsnější patky, jen o daném kusu.

                    0 0
          • MnemonicJ  

            Tak je logický, že když žlábek využiješ pro sundání, stejně tak ho využiješ i při opačném postupu, ne? Nicméně žádný učený z nebe nespadl, osobně jsme měl podobnou zkušenost jako Ty, když jsem bojoval s první TLR kombinací, ale stačilo trochu praxe. Rozhodně v tom nejsi sám, kamarád si nechal přeplést ráfky (DT X1900 asi taky za nějaký Remerxy) protože zkoušel poprvé bezduše a o žlábku taky neměl tušení :)

            0 0
      • nimha  

        Tak jsem ted za 2 dny pichnul 2× (predek a druhy den zadek), takze jsem mel moznost vyzkouset „figl se zlabkem“ a fakt to funguje. V podstate to trva jako predtim, pracnost taky plus-minus stejna.

        0 0
        • jaja01  

          o jaky figl se zlabkem jde? diky

          0 0
          • nimha  

            No, on to pro vas tady zadnej velkej figl neni. Jde o to natlacit zpracovavanou cast pneu (jeji patku) do stredu rafku, kde je takova prohluben (zlabek) po celym obvode rafku a az pak to sundavat / nandavat, viz vyse.

            0 0
            • jaja01  

              diky za vysvetleni .. zadny odbornik nejsem, bezduse jsem poprve nahazoval loni, tak se ptam, jestli mi neutekla nejaka zasadni finta fň ;-)

              0 0
    • d  

      Asi nemůže být nic horšího z hlediska defektu v terénu hodinu před setměním nebo v kose kombinace bezduš ráfek + plášť a v tom duše.

      Jinak možná nejsou od věci (na doma) pomůcky:

      https://www.kupkolo.cz/…nior_z97411/

      https://www.kupkolo.cz/…tik_z105899/

      0 0
      • novas752  

        Od toho jsou knoty, mlíko v lahvičce ssebou a bombička pro nahození.

        Když tu díru nedaj knoty tak by přes to stejně duše lezla ven = nemá smysl to sundavat pokud člověk nemá záplatu na plášť a lepení nebo šití.

        0 0
        • d  

          …které má bezdušové ráfky i bezdušové pláště, nicméně od prodeje v něm mám duše s cykloventilky.

          0 0
    • Dazz  

      Potřeboval bych poradit se sundáním pláště :-(

      Ráfky DT Swiss XR 361, pláště RaRa s duší.

      Problém je, že patky plášťů jsou tak zalisované k ráfku, že je nemůžu shodit do středu !!!

      Jedno kolo se mi stěží a velkým rvaním povedlo s druhým nemůžu pohnou :-)

      0 0
      • Doyle  

        Rozříznout a koupit nové pláště, nebo raději vhodnější kombinaci ráfek+plášť, aby se ti to už nemohlo stát.

        0 0
        • Dazz  

          Nj, ale tohle si mi ještě nestalo. I když je pravda, že ráfky jsou nové a ještě jsem na nich pláště neměnil.

          Připadá mi to jako úplná blbost, že je plášt tak zaskočený.

          To snad přece ani není možné :-O

          0 0
          • Cavendish  

            Bohužel se to stává. Měl jsem podobný problém. Hutchinson Black Mamba TLR a TLR ráfky na kole Decathlon. Naskočilo to jako prt, ale dolů ani hovno. No, je tam doteď a až se bude měnit, bude se řezat :(

            0 0
      • Mildee  

        Měl jsem ten samý problém s pluskama, s duší byl porod jen shodit patku. S mlékem to už jde úplně normálně. Ten samý plášt, ten samý ráfek.

        0 0
        • Dazz  

          Žeby byl problém ta duše ?

          Pripadá mi to jako absurdita roku ! Nejde dolů ani za sviňu.

          0 0
    • kuklic  

      Cauves. Měl jsem podobny problém u Remerx 2027 Lite + WTB Nano 2.1. Ani jedna patka nešla do žlábku, rukou, nohou. Co pomohlo bylo WD-40. Nastříkal jsem ho pod jednu patku. Rozlilo se po obvodu a dostalo se pod patku. Pak už pohoda. :-)

      0 0
      • Breakpain  

        Kbelík zednický, na maltu … OBI :), levnější a snáze dostupné u nás :)… Už jsem to řešil.

        0 0
        • Mr.Duck  

          Výborně. Já mám v práci tenhle koš, doma teď nic, ale bez něj nevím co bych dělal. I tak bych potřeboval něco stabilnějšího a tvrdšího na Assegai na Light Bicycle s Cushcore kombinaci :)

          0 0
    • JackMagnum  

      K Vanocum jsem si udelal radost a koupil pro me fajnovej DT SWISS d391 rafek TLR se SAPIM race dratama. Novatec nabojem. Zapleteno v servisu. Doma si nazul plast CONTI race king TLR. Plus zvyk: dusi. Byl to extremni porod.. nazouval jsem asi dve hodiny a zlomil parktool plastovou montpaku. Pouzil jsem mydlovou vodu… repkovej olej z kuchyne vsechno proste…neskutecny.. i nektere drevene kuchynske nacini zlamane. Rikal jsem si, co jsem to koupil za podelanej rafek. A trnul hruzou, pokud pichnu nekde v lese.. protoze by to bylo na odvoz autem…bez sance.

      V dobe koronavirove me napadlo sundat plast a nahodit indoor schwalbe modrej plast a jezdit rouvy nebo zwift.

      Dve hodiny prace a temer novej plast jsem musel odrezat z rafku skalpelem. Silenost.

      Hodinu jsem nasazoval ten indoor a zlamal dalsi montpaku za pouziti extra sily. A predstavoval si, jak ho budu muset taky odrezat :(

      Dotaz: je mozne, aby byl tenhle znackovej rafek treba o milimetr na obvodu vetsi? Nejaka chyba ve vyrobe? Menil jsem mraky plastu na mraky rafku, ale tohle se mi nikdy nestalo. Mam stochuti vzit ten rafek a preject ho autem…

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • novas752  

        Muze to byt jak chyba v rafku tak v plasti.

        DT rafku jsem obouval uz hodne a nikdy to nebylo nejak extra narocne, zdaleka ne takhle. Ale rafky delane na tubeless se obouvaji vetsinou hure nez obycejne netubeless rafky.

        Plast s moc malym obvidem patky je rozhodne castejsi problem.

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
      • Mr.Duck  

        Zkus to bez duše. Zabírá ti místo v ráfku, bez ní to bude jednodušší ;)

        0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován adminem.
      0 0
    •  
      0 0
    • Fresch  

      Ahoj,

      začal mi profukovat ventilek u Mavic UST kol. když jsem plášť otevřel, zjistil jsem, že pod jedním niplem je páska protrhnutá.

      Chtěl jsem tak sundat plášť, ale narazil jsem stejně jako kolegové výše...... Jedna strana mi šla vyhodit v pohodě, ale druhou stranu nemůžu vyhodit z patek, ať se snažím jakkoliv.

      Jedná se o kombinaci Mavic UST ráfek + Mavic yksion plášť (originál). Nemáte s tím někdo podobnou zkušenost?

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • fyluta  

      Přidám se ke „šťastlivcům“

      Mám 2 roky TBL MTB , mavic a pohoda… pláště 2jiný ok..

      teď silnice, píchnu a koupím raketu – Continental Grand Prix 5000 TL

      NANDÁNÍ druhé části nešlo, není místo na obě strany aby zabadly do žlábku. Zlomeno, dva lidi..nic.. až klíč na pedály,ale jako odřený ráfek.

      Teď to samozřejmě už asi ani nesundám, ruce mě bolej ještě teď , plášt navíc lehce háže a ani s Mlíkem NEDRŽÍ… Prodejce chce logicky plášť v kuse aby se mohl zkontrolovat a reklamovat…

      babo raď – zkusím WD ale i tak v tom plášti není místo na dve strany pláště do středového důlku a když tam spadne jeden, druhý se tam nevejde a pak se to rve silou mimozemskou

      0 0
      • MlokCZ  

        Při nahazování při pokusu nacpat část nahozené druhé patky do středového žlábku se musíš snažit co nejvíce vystrčit tu první patku ze žlábku pryč (o tom to vždy celé je). Nevystrčíš ji rukou celou, ale poměrně po velké části obvodu by se podařit mělo a to tak, aby ve žlábku zbyl z první patky právě ten úsek (nebo hlavně ten úsek, když to bude o něco delší kus), který u druhé ještě nemáš na ráfku nahozený (tím ti ten kus první patky pro druhou nepřekáží).

        Při sundání ten problém není, když sundaváš první patku, tak místo v žlábku máš (druhá je ještě zaskočená, pokud tedy zůstane držet, což by na vhodném ráfku rozhodně měla) a při sundavání druhé patky je už první patka pryč z ráfku.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.