Bikemaraton Drásal, Drásal který mi změnil život

19 nepřečtených
  • Corbett

    Píše se rok 2003 a kolega mi u piva říká, pojeďme DRÁSALA. Byl jsem poměrně aktivní sportovec a pohyb mi nebyl cizí. Na kole jsem jezdil, ale velmi svátečně. Závodně jsem boxoval a celkem dobře běhal. O cyklistice, MTB závodech ani o slavném Drásalovi jsem neměl absolutně žádné povědomí.

    Řekl jsem ANO, protože první akce co mě napadla, byla vyjížďka, kdy se na kole objíždí hospody a sbírají razítka. Takový Tour de BEER. Když jsem pak doma otevřel webové stránky uvedeného závodu, nestačil jsem se divit. Bikemaraton DRÁSAL – 115km / 3200m.

    Necouvnul jsem a řekl jsem si, to musím dát. Byla to výzva. Já měl tenkrát obyčejné kolo Author bez odpružené vidlice na V brzdách, ale shimano převody 3×8 „asi“ (nepamatuji se, co to bylo za sadu). Jediné co jsem na kole zmodernizoval, tak byly nášlapné pedály. Pedál byl takový malý ocelový karbanátek. Byly nejlevnější. Teď už se takové pedály snad ani nedělají.

    Začal jsem trénovat, respektive trochu víc jezdit na kole. Jen tak, podle pocitu, žádná speciální příprava.

    První červencovou sobotu v roce 2003 jsem ráno v 7:45 hodin stál připraven na startu. Připraven, jako dalších 1100 nadšenců horské cyklistiky, připraven s batůžkem plného jídla na zádech. Jde se na to, jde se pokořit legenda jménem Drásal. Po sjezdu z Hostýna ve Chvalčově jsem zastavil, sundal batoh a začal svačit. Pak se vyjelo na Tesák a já zjistil, že tam je občerstvovačka a za dalších 30km další a pak další. Další věc, kterou nemohu zapomenout, jsou už zmíněné pedály. Když jsem sjížděl z Bludného na Troják, bylo vidět, že nad Lukovem, Fryštákem bouří a hustě prší. Já nezmokl, ale z trasy na uvedeném hřebenu do Holešova se stalo totálně klouzavé peklo. Já zaprvé v takových podmínkách neuměl jezdit, za druhé ve chvíli, kdy se mi do pedálů dostal bordel, tretry nešly vycvaknout. Pořád jsem se válel v bahně. Nakonec jsem se dobruslil do cílových Žop v čase 10:07 na 878 místě.

    Výsledek ani čas není důležitý. Co je ale podstatné, tak to, že mi tato akce asi změnila život. Stal se ze mě cyklista. Jízda na kole se stala mým životním stylem. Občas přemýšlím, kam by se moje cestičky ubíraly, kdybych tenkrát Drásala nejel. Další fakt je, že se ze mě nikdy nestal žádný extra závodník. Drásala jsem jel pak ještě mnohokrát. Nejrychleji v čase 7:30 na xxx místě. Pak spoustu a spoustu jiných závodů. Každopádně na kole jezdím pořád a nedovedu si život bez kola představit. Jen už ty závody nejezdím, tedy až…. V roce 2022 jsem si po Drásalovi řekl, to už stačí. Myslím ale, že ne. V sobotu 29.6.2024 po 21 letech budu stát znovu na startu, tedy pokud se nebudou čerti ženit. Jen tam se mnou nebude stát 1000 šílenců, jako v roce 2003, ale jenom 200 srdcařů, 200 MTB závodníků. Hobíci asi přesedlali na silnici. L'ETAPE CZECH REPUBLIC BY TOUR DE FRANCE včera absolvovalo mnoha tisícový zástup nadšenců silniční cyklistiky, zatímco MTB závody s návštěvností jdou trochu ke dnu. Když člověk zavzpomíná na ty tisícové davy na Rusavské 50, teď je ve výsledkové listině 200 – 300 lidí.

    PS: omlouvám se za takový příspěvek. Možná mě místní omlazená bike forum komunita zadupe do země, nebo pošle s takovými kecy někde na facebook, nebo příspěvek zůstane absolutně bez povšimnutí, ale měl jsem dlouhou chvíli. Někdy to tak v práci v neděli chodí.

    PS2: foto GT Zaskar Jedovnice 2009, na švihu Vsetínské vrchy – Třeštík (kolo Schwinn, vidlice RS Duke, brzdy pořád véčka)

    29 0
    • brtníček  

      No jo Drásal, toho už jsem tak 20 let nejel.Jak tam není už stoupání na Tesák přes Janče, nemá trasa už to kouzlo. :-)

      0 0
    • liborg1982  

      Zase, nejhůř budeš dvoustý. :-)

      Za dvacet let se toho prostě změní hodně.

      Z osobní zkušenosti mohu říct, že se za tu dobu dá přesunout od běhu, ultra-chuzi, přes kolo a OCR (překážky)… A třeba zase zpátky.

      0 0
      • Corbett  

        Nejezdím pravidelně, protože mi to práce občas nedovolí. Za těch 21 roků jsem ho jel cca 11×. Dovolenou už si na to neberu. Nejezdím za každou cenu. V dešti bych se na to mohl z vykašlat. Hlavně už nejezdím na výsledek ani na čas, z toho jsem už vyrostl. Řídím se heslem – objet to s čistou hlavou, užít si kvalitních Drásalovských občerstvovaček, výborného chleba se sádlem a cibulí a v pohodě bez stresu dojet :)

        2 0
    • Singlespeed  

      Marketingová sračka l´Etape slaví drtivý úspěch a tradiční závody skomírají. Doba se prostě neustále mění a vyvíjí.

      5 1
      • Vrci  

        L' Etape není marketingová sračka, ale jedna z mála akcí na silnici, která přežila nebo se spíš zrodila po tom, co většinu zařízli policajti (Král Šumavy, Sudety, Rampušák). Výhodou jsou 100% uzavřený silnice a relativní dostupnost (vzdálenost) pro všechny. Samozřejmě TdF hype tomu pomáhá. A ve srovnání s Beskydama jednoduchá trasa, kterou dá každý, kdo se občas trochu hýbe.

        2 2
        • gerrard  

          Promiň, ale co to je jiného? To je jenom další atrakce a způsob, jak z lidí vytahat prachy. Je to víc společenská akce než sportovní podnik. Je to super produkt a evidentně se trefil do poptávky lidí, ale nic víc to není.

          5 0
          • keymaker  

            Souhlas, ze to je dobre okampanovana akce. Ale kolik jinych akci ma zavrene silnice? To je velke plus. Minus je se prokousat balikem dopredu nekam ke svoji vykonostni skupine :-)

            0 0
            • Esi  

              Tak si stoupnes do poslední řady a je to :-)

              0 0
            • gerrard  

              Tak jen rychle z hlavy amatersky zavod v Namesti nad Oslavou v ramci CP mladeze, VC kola Svorada na GP Brno, VC idea rafkarna HK, kriterium Pardubice, VC Hlohovce. Jenom kolem toho teda neni takovy medialni humbuk.

              0 0
              • brtníček  

                No a nová série Road Classic. Další dost komerční záležitost.

                0 0
              • TheJD  

                Jenze tyhle zavody jsou neco uplne jineho. Jsou to opravdu zavody a ne akce pro masy s obcerstvovackama. Taky se jezdi na kratkych okruzich, diky cemuz je muzou bez problemu uplne zavrit.

                0 0
    • vzduch  

      Jó to byly časy, ale už jsem na to starej. Pomalu přemýšlím nad elektrikou. A ten odklon od horských kol vidím i mezi stejně starými kamarády. Buď pořídili silničku nebo elektrokolo, na horáku už jich moc nejezdí.

      0 0
      • Corbett  

        Rade silničku mám také a většinu najetých kilometrů přisuzuji právě silničce. Hlavu si ale nejvíc vyčistím v lese na horákovi.

        3 0
      • orm  

        Na MTB lidi jezdi stale, ale rozmelnilo se to. Drive jsi mel XC, pak DH a hodne mala skupina freeride. Dnes se lide posunuli spise k technickemu jezdeni na trail a endurokolech. Pro ne vznikly ruzne zabavne parky. Pak je logicke, ze XCM je v utlumu.

        0 0
    • Lišák  

      Jen detail: Na té fotce ta vidlice vypadá, že má nápis Reba. Schwinny tenkrát měly Duke, ale ten nápis byl 3D, ne jen nálepka.

      2 0
      • Corbett  

        Ano, je to Reba. Kolo bylo po první modernizaci. Na původním kole byl Duke. Já už bez těch brýlí houby vidím ????

        0 0
    • vlasto  

      No ja to mel podobne se Salckou, ale zatim nemam pocit, ze by bylo mene prihlasenych.

      1 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.