Zajímalo by mě, jestli budete nebo jste jiš přešli na 10ti rychlostní kazety. A popřípadě klady a zápory.
Zajímalo by mě, jestli budete nebo jste jiš přešli na 10ti rychlostní kazety. A popřípadě klady a zápory.
Zatím sem neměl možnost vyzkoušet ,ale zatím mi 27 převodu s kazetou 34z dostačuje skvěle.
nevidím jediný důvod, ceny za 10sp jsou zatím šílené
pokud teda myslíš MTB :-)
ano MTB, taky o tom neuvažuju, jen mě zajímalo co vy na to říkáte
dnes jsem mrkl na net a SLX 10 sp. za 1040Kč mi a XT za 1290 mi přišlo docela v poho čekal jsem větší šlehu, ale i tak přecházet určitě nehodlám
asi tak, a aj keby neboli a neuvazujes o 2*10 tak nevidim na prechod 3*10 jediny dovod. podla mna je 3*10 aj s celou upravou poctu zubov totalny ulet len aby nieco nove bolo. druha vec je ze casom sa tomu asi nevyhneme aj ked kdo vie, mozno to skonci ako dualy…
Gripshift desítkový nebude, takže nemám co řešit :-)
ale prd :-) už je
http://cgi.ebay.de/…200448919650?…
je k maní i samostatně, ale nechce se mě to hledat :-)
Tak tohle jsi mi neměl dělat :-D
Do pr… , že sem to otevíral :-)
http://www.cykloprofi.cz/cs/eshop…
cykloprofi to má taky…:-)
Trošku jsem o tom uvažoval (vzít variantu s ponecháním klik a 22/32/44), ale už jsem to zcela zavrhnul, že to cenu nemá ani pro to co konkrétně se mi na tom subjektivně líbilo.
Na jednu stranu pokud jezdíš vyloženě enduro, tak by jsi klidně mohl jít do 2*10. Protože pokud by jsi vhodně zvolil velikost převodníků, tak v podstatě nepotřebuješ velký převodník, ostatní převod ti to pokryjí.
Schválně jsem si napsal jaké převody nejčastěji používám.
44/16/18/21
32/18/24/28/32
22/24/28/32
Vyšlo mi tedy, že používám 6pastorků, ostatní méně často a klidně bych se bez nich obešel (ztráta nejtěžších převodů mě netrápí). Možná vyzkousím 2*9, uvidím :-)
Otázka je jak bude desítka fungovat v blátě a vodě…
To už jsem zkoušel na devítce, chvíli jsem jezdil 22/36/rockring a dal to zase pryč. Rozsah by mi stačil (ale potřebuju tu 36tku, menší už by bylo málo a 22tky se taky nechci vzdát), co mi ale hrozně vadilo a proč jsem to dal pryč byl ten velký skokk 22–36. Jezdil jsem skoro pořád na hranici mezi převodníky, takže důsledek to mělo, že jsem řadil mezi převodníky mnohem více než na trojplacce + navíc bylo nutné odřazovat o 1–2 převody více po změně převodníku pro převod, který navazuje.
Jinak já jezdím často:
Všechny tyhle převody jezdím dost vyrovnaně. Velkou placku pak řadím dost málo, ale jen s 22/32 bych už nevystačil.
Enduro jsem stavěl zrovna na 2 – 9 (36/22 a 11/34).
Najeto cca 3× po40km 90% v terénu. V podstatě si vystačím s převodníkem 36 a na kazetě dám 11 či 34 jen občas. Na prudké, tech. a dlouhé výjezdy řadím přev.22z. Jsem nadšen :) Nechápu proč jsem do teď jezdil po lese s trojpřevodníkem.
Pohyby ušetřené řazením věnuji telesedlovce…
jj. 36–22-rockring je na vyletniceni po lese ideal. prevody naprosto dostatecny. kdyz ti retez nahodou sklouzne dovnitr, smykem ho nahodis, vne ti retez pohlida rokec. jen jsem musel poladit prolisy na smyku, aby pobral bez suchani celou kazetu.
a co to mas za kolo vcil?
Tak schválně…9 měsíců čekání, porodní váha 12,5…;-)
Hmmm, to bych si nechal líbit. Liteville?
pekne, pi*o, pekne ;-). skotika si nechavas?
Můžete mně důvěrně říkat Lity..:)
Kdyby se pro sc.Otika našel vhodný ženich..nic mu není.
Enduro jsem stavěl zrovna na 2 – 9 (36/22 a 11/34).
Najeto cca 3× po40km 90% v terénu. V podstatě si vystačím s převodníkem 36 a na kazetě dám 11 či 34 jen občas. Na prudké, tech. a dlouhé výjezdy řadím přev.22z. Jsem nadšen :) Nechápu proč jsem do teď jezdil po lese s trojpřevodníkem.
Pohyby ušetřené řazením věnuji telesedlovce…
jak to teda je, kolik prevodniku ty novy sady maji?
Urcite ale budou zase o neco uzsi, nez devitkovy, ne?
a co nakoje, budou stejny jako pro 8/9 sp.?
nevím proč – na devítce nejmenší kolečko dávám jenom z kopce a když potřebuju dát největší kolečko, tak se převracím na záda, v podstatě jsem měl asi zůstat u osmičky :-D
…ktera ma nejmensi i nejvetsi pastorek stejnej jako devitikolo :-))
vidíš a mě to pocitově (lehkostí šlapání) připadalo, že nevětší kolo na osmě odpovídá předposlednímu na devítce :-)
Záleží na počtu zubů u 8 a 9 …
mohl jsi mít 11–30 8sp a teď 11–32 9sp, nebo 11–32 8sp a teď 11–34 9sp.
11–32 se dělá 8sp. i 9 sp.
Ano, ale pokud je 11–30 a 11–34, tak je to presne 8 + 34 zube navic
A třeba u XT kdysi nejčastěji používaná 8čka 11/28 je zase 8 + 32 zubů navíc. A nepamatuju se, že by třeba XT kazeta existovala 11/32 v osmičce.
Teď koukám, že je k dostání v 8čce 11/28, 11/30 i 11/32 (jak některé Sram, tak třeba HG50 kazeta).
je i 11–34 HG40, to asi moc lidí nenadchne, i když kazeta je v podstatě spotřební materiál…
Jo to uz jsem videl. ted HG50 jsem videl jenom do 30, ale stejne bych v tom pripade do 32 nebo dokonce 34 zubu asi nesel. To uz radeji fakt prejdu na tu devitku.
Aha, tak blbost. HG50 jsem videl do 32, ale uz se nedela do 28 :o)
Myslíš tady ta skladem dostupná 11–28 HG 50? :-)
ha. :-D Uz raci nic nepisu :o) Cerpal jsem ze stranek Shitmana, no :o) Jeste kdybys nekde nasel lepsi osmickove razeni, tak by to bylo fajn a mozna bych zauvazoval o variante 11–32 na zkousku :o)))
pokud muze byt Shimano, tak napriklad zde
Až se ceny dostanou ± na úroveň devítkového řazení, tak nevidím důvod nepřejít. Ale to si ještě nějaký ten rok počkám :)
XT na kupkole nevychází zas až tak strašně…
Fakt že jo, to jsem netušil :). Teď už jen počkat na reference.
Co řetěz – životnost & pravděpodobnost přetržení?
To ukáže až čas.
C10 ;)
Možná na Sram, nevim, jak si to bude povídat se SH s jejich směrovejma řetězama…
zbytecna otazka pro nekoho, kdo se vratil k osmicce
Tak tohle je vtipný. Na zimáka jsem dal řazení Alivio, šaltr LX GS, kazetu 8speed od sramu a celá tahle kombinace chodí dle mě líp než všechny systémy 9 speed. Možná je to tím, že jsou mezery mezi pastorkama větší, proto nemusí být vše tak přesně seřízené. Každopádně mě to mile překvapilo.
nehlede na to, ze to vic vydrzi a retez se nelepi na prevodniky
Taky mi packy alivio prijdou ze radi paradne.
ono konec konců všechno řadí parádně, jen díky b-f má každý pocit, že potřebuje xtr :-)
na tom něco je :)
No ja mam na kole Alivka jeste z roku 2000. Co si budem vykladat, ted uz jim dochazi dech, ale jeste tak dva roky spatky behaly jak nove. A ty novejsi alivka chodi jesto o dost lepe, takze kdyz nekdo neresi vahu dle me dobra volba ;o)
alivia jsem s chutí rozkopáal o koleno, když mi něco nevyšlo. pak jsem upgradoval na staré xt 8 speed a to drželo neskutečným způsobem, jen ke konci nechtělo mrška ukazovat zařazený převod. ale to v té době mělo také spoustu let, tak to ho omlouvá. ale byl jsem trošku neurvalý mladík a házel jsem s kolem kde to šlo, tak asi za to může spíš to :-)
No porad uvazuju. Mozna kdybych nekde sehnal nejake slusne razeni, tak bych mozna u te 8 i zustal a o tech par zubu se obyl. Stejne kopce porad tlacim :o)
já na xc devítku rád, nejraději 11–34 kazetu, to je moje gusto :-) ale na nějaké skákání je osmička lepší už jen proto, že je míň náchylná na přesnost a lecos ti díky tomu odpustí, převody jsou dostačující.
desítka je ale asi trošku moc na mě… ale nevím, třebas se ukáže, že v tom je jistý potenciál, který využiju, ale moc tomu nevěřím a spíš v tom vidím kurvítko
No ja prave na to endurko bych urcite aspon 32 zubu uzivil, cili by se devitka sikla vic.. No uvidim, jak se nakonec rozodnu, ale desitka to urcite nebude :o)
tak 32z je aj na osmičkových kazetách, ne?
Ale jo, uz jsem taky zaregistroval ze existuji. Dokonce jsem videl mozna i 34 zubu, ale rikal jsem si, ze bych investoval do vyzsi rady, a tam uz je celkem problem, a navic se havne bojim odstupnovani jak bude udelane. U evitky by to bylo prakticky jenom jedno kolecko navic se stejnym odstupnovanim
Já mám doma silničku 7sp se Sh 105 cca 1995, k tomu takovou tu šroubovací kazetu /snadno se dá sehnat/ a indexované sytiče na rámu. A pak ještě jednu starou asi 3 roky na Chorusu 10sp a to staré kolo řadí nesrovnatelně líp. Výměna g pružinek, prasklé korunky v řazení, bovdenů, řetězu, kazety u Chorusu je samozřejmostí, nic nepomohlo. Při každém řazení musím soustředěně cpát rychlosti, jinak hrozí zacvrlikání a nic. + Padání řetězu mezi placky vpředu pokud už má řekněme 132,5. Do 7sp stačí kopnout kolenem. Jednoznačnost nedostižná,dokud nezačne řetěz vzadu přeskakovat. 9sp deore na mém biku je pořád „jednoznačnější“ než ten Chorus. Zatím jsem přesvědčen, že možnosti seřizování jsem vyčerpal. 10sp pro mtb jsem nikdy neviděl ale nemůžu si pomoct, taky jsem skeptik.
to vis, ze nepotrebuje, ale to erko je fakt o level vys. s tim nic nenadelas ;-)
To je pravda, přijde mi že páčky alivio jsou lepší jak XT. To alivio se v podstatě ani nemusí seřizovat, stačí natahnout lanko a jedeš, s XT je to horší…
:-D :-D :-D
Ne, doufám že to zanikne :)
vzhledem k tomu že sem letos nakoupil novou devítku tak si ještě počkám. :D
zpatecnik :-))
Vzhladom na to, ze som pred 2 mesiacmi nakupil 2× X.0 gripshift do zasoby, z pri vzati ich zivotnosti do uvahy, tak 10, 11 a 12 kazety asi preskocim.
ruku na srdce ale člověk nebude mít moc na výběr zda přejít nebo ne vzhledem k tomu že brzo budou všechny top sady 10sp tak je jen otázka času kdy se to u bajkerů obmění stejně tak to bylo i s devítkou…
jj, asi tak
nejaky cas sa budu robit 9 a 10 sady subezne a potom 9-ky prejdu len do nizsich sad a budeme vsetci prerabat :-) tak ako aj doteraz
ja mam furt nadej ze to skape rovnako ako dual kedze je to (myslim 3*10) imho holly nezmysel.
Ne, člověk teprve tento rok přešel na 3×9. Moc to teď nesleduji, ale bude se nadále vyrábět řazení XTR 3×9 nebo budou aspoň šaltry XTR 10 sp. kompatibilní s 9 sp.?
nebudou :-)
Ani šaltry ne? Už se neběhá na 1:1?
myslím že to stejně jak u nové Dury s jiným poměrem
Dyna-Sys
It’s not only an extra gear…
It’s about closer gear ratios for a smoother shifting performance and improved power transfer
It’s about riding optimized gear combinations that improve efficiency and durability
It’s all about performance: Dyna-Sys offers a more stable drivetrain for any type of rider!
Its all about performance :-D
už zase :-)
Vždyť to už je ale minulost :-)
paráda díky :-D
„Gear ratio“ je pomer zubov na placke a kazete. Pokial sa bavime tahani lanka, tak sa to nazyva „actuation ratio“. Takze tento uryvok nehovori o zmene tahani lanka (co neznamena, ze sa skutocne nezmenil).
Jediný co má 7900 jinak je délka kroku u přesmykače (cca 2× delší než stávající sh.) ale jinak zadní řazení je pořád zpětně kompatibilní (mám 7900 + sunrace driven rz).
Neni stara prehazka 7800 s novym razenim 7900 nefunguje jak ma odzkouseno.
Můžeš to blíže specifikovat ? Jako že třeba nezařadí spolehlivě všech 10 pastorků nebo jak se to projevuje ?
http://www.starbike.com/…eability.pdf
tohle asi znáš
prostě to spolu nešlape, když naladíš spodek nechodí to nahoře a obráceně, je tam trochu jiný poměr chodu lánka.
jj, tenhle dokument jsem viděl…
sorry ale já jsem děsnej skeptik, není mi jasný co by tím SH získalo kdyby změnili chod lanka třeba jen o 10% kromě toho že si všichni zájemci o DA musí koupit celej set..protože z čistě technické stránky věci by to přínos nemělo. Nakonec to můžu doma změřit kolik děla rozteč mezi pastorky na lanku.
co tím získali nevím, vím že sme to skoušeli a nepodařilo se to naladit aby to rozumě chodilo.
bylo to na kole Kuota Kult které bylo nedávno testované v 53*11 a mělo být osazené duálama DA7900 + šaltr a smyk Tiso který je kompatibilní s DA7800 bohužel nepodařilo se, do testu to šlo komplet na Duře
sakra Tiso, tak to zamrzí :-( smyk předpokládám taky nechodil… V tom případě nechápu proč mi to s DRIVEN chodí :-O
Sakra, koukám, že jsem to zmotal, na 1:1 běhá Sram…
vzhledem k tomu ze jsem vcera(!) presel z 8mi na 9ti kolo, tak u me nic :)
Já se vrátil z 9 sp na 8 sp páč to proti osmičce hovno vydrží.
Otázka na tebe a další, kdo zůstali u 8sp, případně se k němu vraceli – mám doma staré páčky STX SE – 8sp, perfektně funkční, budou k nim sedět dnešní přehazovačky? Nebo se něco změnilo v nějakých rozměrech, roztečích atd.? Celkem mi ty páčky seděj, rád bych je na jednom kole zachoval.
podle me u jakehokoliv shimaňa by nemel byt problem
Budu.
Tak to ti nepovím, vozim SIS XT rok 1992 bez indexace :-) Můžu si tam dát co chci, fungovat to bude vždy.
Já na stávajícím kole také ne. Zvažoval jsem to, ale pak to zavrhl. nepotřebuju. A vzhledem k tomu že jsem od té doby nakoupil novou kazetu a kliky, a vybírám též nové řazení, cesta přechodu by stála dost krve… ;)
časem klidně přejdu na 10spd, ale teďka to nemá cenu… ceny ještě trošku spadnou, uklidní se euforie žhavých novinek a mezitím v klidu dojezdím X.0 na 9spd a pak se uvidí, která sada bude mít dostatek červeného eloxu:-)
Pokud možno ne.
Doteď jsem jezdil na 8, a klidně bych u toho zůstal, kdyby na to dál byly komplet komponenty z vyšších řad.
Nebudu, už 9-ku jsem musel těžce překousnout. Na co tolik převodů…
Já si počkám až na 12ku a k tomu jeden převodník :)
Kdepak, ke 12 už bude 4-převodník :)
mimochodem 4-převodník už tu byl :) , škoda , že nemám fotku, ale kdysi jsem měl v servise nějakou plečku z itálie a tam byl asi dvou kilový 4-převodník. :)
dej rovnou rohlhoffa nebo jak se to píše.. :)
Docela by se mi to líbilo, ale za tu investici to asi nestojí
investice to nebude katastrofická..v porovnání s funkcí..ani trochu tomu nevěřim, když vidim jaký sou občas problémy s 9sp (mluvim o MTB)
nevím o tom že by byly nějaké problémy s 9s
Naposled, když jsem jel nějakej sranda hobby závod, jsem 2–3 místa udělal jen díky tomu, že ostatním blblo řazení…
Což ale nebude chyba devítikola :-).
Ale byla to docela legrace, protože jsem tam měl s přehledem nejhorší krám, ale žádný problém jsem neměl.
9ka je proti 8čce náchylnější na přesnost seřízení to je bez debat..i když to seřídíš dobře, tak může dojít k situacím, který kvalitu řazení ovlivní..tak třeba, nahodil jsem nový lanko, to se brzy trochu vytáhne a musim doseřídit..u 9sp to proběhne o něco dřív než u 8sp..nemám úplně 100% správně narovnanou patku..u 9sp to zase způsobí větší brajgl než u 8sp..a teď je otázkou, jak se tohle projeví u 10sp..podle mě katastroficky, 9sp považuju, jak jsem napsal níž, za těžkej limit..třeba se pletu
a pak je tu ještě jedna věc, a sice ta, že nevidim ani praktický výhody 10sp u mtb..chápu že třeba silničáři můžou lepší odstupňování u 10+sp ocenit..ale na mtb je to podle mě nesmysl..uznejte sami, nestačí devítka? bude 10ka takovým přínosem? a nebylo by lepší kdyby prdli 10sp nejdřív na zkoušku jen do opravdu top sad? u shimana třeba jen do xtr, u sramu vedle xx třeba ještě do x0? pokud zachovaj v nižších sadách (xt, slx, x9, x7) 9sp bráchu, tak je mi to putna..ale jestli ho pro rok 2012 odepíšou,..tak to bude jedna z předzvěstí o konci světa.)
To je jako bych vyjel do závodu s nezajetejma deskama a stěžoval si, že mi to nebrzdí… Jo, devítka je trochu náchylnější, ale pokud se o to člověk stará, tak neni problém. Jen teda na Dobříši mi trochu střílel řetěz, ale to bylo zabahněnou kazetou, tam by 8s byla o něco lepší.
no ale to je přesně ono..tam kde by byla 8sp lepší než 9sp, jako třeba v blátě (a to bláto není jen na Dobříši) bude o to horší 10sp..jinak s těma deskama jak si napsal je to blbost, protože přesně to co mám na mysli jsi už napsal-např s tim blátem, což jsem předtim úplně zapoměl zmínit..na silnici tě tyhle problémy tak netrápí..u mtb ano..a taky si uvědom že tu neříkám že by 9sp byla nějak extra blbá, NE, sám jí ke spokojenosti používám (pro jeden ze stylů ježdění:D na ty ostatní se už 9 nehodí, protože 8 tam odvádí lepší práci) říkám že 9 je limit, 10 bude zlobit..a těšim se, jestli tenhle muj názor praxe vyvrátí..ale nevěřim tomu
to že si lidi patlaj doma kola sami a neuměj to seřídit neni vina řazení ;o] většině lidí by bohatě stačilo 1× ročně navštívit opravdovej servis…
Ale ne ne, pokud to člověk umí, seřídí si to doma uplně stejně a někdy i líp ;)
Ne všude jsou šikovný jako třeba v Cykloservisu na hradečnici :)
No, nejvíc spatlaný kolo jsem tam měl já :D
„opravdovej servis“ už nikdy ;)
ve srovnání s 8sp..a ten samej skok bude jistě i mezi 9sp/10sp..sám s 9sp taky nemám moc problém (u endura-u freeridu jsem ten problém měl častěji, proto jsem downgradoval na 8sp a je to pecka) z 10sp bych měl strach, nejsem prozatím jeho zastáncem, řetěz bude zase o něco užší..na mtb mi tenhle krok prostě nesedí
nj, ale vzdej se kašpara :)
já myslim že současní kašpaři k vyjetí čehokoliv vyjetelnýho stačí
jo, kašpar na devítce je ok :)
No ja ted uvazuju ci prejit z osmicky na devitku, takze desitku mam jeste hodne daleko :o)
Tak to můžeš devítku přeskočit ;o]
No do devitky pujdu jenom kvuli kasparovi, jinak bych klidne zustal u osmicky ;o)
doufám že nebudu muset, pokud mě k tomu výrobci nedonutí..jako limitní u mtb vidim 9sp (co do možnosti seřízení a spolehlivosti-při: „čím víc převodů, tím menší mezery mezi pastorky a užší řetězy“) u endurka mi 9sp nečiní problémy, ale myslim že 10sp už by mohlo stát za prd..u freeridu jsem naopak přešel z 9sp na 8sp a je to špica..myslim, že nejlepší by bylo, kdyby nabídka pro rok 2011, kdy budou top sady rozdělený na 9/10 sp nebyla jen mezikrokek ke zrušení 9sp, ale to ukáže čas..zároveň je škoda, že neexistuje nějaká kvalitní fr/dh 8sp záležitost..nemám nic proti 10+sp na silničkách, ty nedostávaj takovej záhul jako biky..na bike mi 10sp nesmí tak dlouho, jak jen to bude možný.)
Tak si uděláme zásobu komponentů a bude to.
taky mě to napadlo, vtípek dobrej ale praktikovat to nebudu.)
Já to možná udělám, pokud budu nově skládat kolo a použiju tam ještě to 8sp, schovám jedny páčky a kazetu. Za ty ceny, za jaké se vyprodávaj…
Já bych přešel, ale nemám grécary, páč jsem přešel z jednoho potomka na dva a to si žádá oběti. Až se smotám, tak jo.
Nevíte někdo, kolik stojí X.9, nebo X.7 na 10 sp.?
přemýšlím o 2×8
To je dobrá kombinace, ta by se mi taky líbila, ale nesehnal jsem na ní tak dobrý nohy…
jak pravil klasik: když to není v motoru, tak převodovka už nic nezachrání.
to já taky ne, ale myslím, že když zvolíš vhodnou kazetu a převodníky tak to bude príma. Jediný co mě furt štve je řazení na shimano 8sp. Chtěl bych nějaký pořádný, nejlépe co nejméně plastový.
Alivio, vyšší už asi sehnat nepůjde. Pokud teda chceš páčky, já je mám radši.
Jinak o 2×8 jsem uvažoval, když jsem přemýšlel o takovém tom skládacím mtb od Dahonu, to je stejně jen na lehčí cesty. Akorát jsem nikde neviděl samotný rám a celé kolo mají na tu mizernou výbavu drahé, na to, že to je jen záložní legrácka.
alivio už vozím nějakej ten pátek. Ještě myslím Vilém sem dával někde odkaz na nějaký lepší shimano na 8sp. Stojí asi 1300, pak ještě sehnat nějaký starší xt a nebo sram pro shimano 8 sp. Chtěl bych asi to starší xt, i když jsem ho už kdysi měl a moc nadšenej sem z něho nebyl…
Já mám na kole páčky STX SE, našel jsem je před časem zapomenuté v jedné výloze, docela na mě koukali, že je chci. Fungují v pohodě, asi půjdou na nové kolo, ale v tom případě radši pořídím záložní Alivio, co kdyby.
Tuhle kombinaci jsem vozil 5 let a v pohodě. Nejlehčí převod 29×32.
Jinak co by úplně stačilo na bajka do lesa?
2×7…v poho..
tušim že 7 a 8 kazety maj stejný mezery mezi pastorkama a používaj i stejnej řetěz..takže klidně těch 8:)
1×1 přeci stačí, vozí to spousta lidí, né?
prostě čim víc převodů tim víc adidas
mě spíš přijde že čím větší zdvih vidle tím víc addidas dneska si člověk bez fulla 150/150 nedojede přez město pomalu ani na pívo :O(
Tak né všichni žijou na takovým terénuprostým místě jako my :D
mno myslim že pokud pominu vybombardovaný města tak ve většině ostatních moc terénu taky nemaj ;o]
tak ale :)
stejny mezery nemaji. ale rozdil je tam zanedbatelny.
kluci na podobné téma už tu vlákno je
jmenuje se" furtka singlspeed" nebo tak nějak :-)
vono uplne staci enom 32/16 a poradne utahly naslapy ;-)
Na cestaku som uz davno presiel na 10-rychlostnu kazetu :-)
Na silničce to má smysl, kvůli jemnějšímu odstupňování. Na bajku je to ale nesmysl. Vozil jsem silniční kazetu 11–25 a byl to docela vopruz, protože jsem dost často řadil ob pastorek. A taky se kazeta dobře zanáší bordelem.
Zdarec
Vypada to luxusne, ale bojim se, ze to bude nejspis jen dalsi nevyuzity potencial…a vzhledem k cene, ale nekdo to mozna oceni…jako IMAGE urcite dobry:)
Vzhledem k tomu, že pořád jezdím 3×8 tak určitě ne.
Chystal jsem se na 9sp SLX kazetu a SLX řazení, ale nějak se mi najednou po přečtení celé diskuse nechce :/
zůstaň u 3×8, to byly zlatý časy když jsem to jezdil, za 3 roky s alívkem jsem to nemusel vůbec seřizovat :) Byl to tak rok 2001–2004
Tak zatím mi to vyhovuje. Spíš ze šampónství si chci dozadu dát lepší kazetu a kvůli nákupu hyder budu muset koupit i řazení. Pokud bych sehnal slušný 8sp řazení, tak bych vzadu tu 8sp kazetu klidně nechal.
Jezdím ještě stále 3×8. Ale přes zimu mám v plánu vyhodit low-end kliky, které mají už taky něco za sebou, kazetu taky, protože nový řetěz si sice sedne, ale už mu to trvá dýl. Takže tam hodím asi SLX kazetu, kliky buď Deore nebo SLX podle financí. Nahodím tam C9. A když už mám tu XT hazku, tak vemu SLX řazení a celé to půjde na 9sp. A raději došetřím na nové kolo. A staré bude funkční, za rozumné peníze.
A 10sp si pořídím až s novým kolem. Nevidím jediný důvod kupovat sadu a cpát to na staré.
přesně…
„Dyna-Sys: 10-rychlostní radicí systém
Nová generace znacky SHIMANO pro MTB kola
Nejde jen o prevod navíc!
Jde o menší intervaly mezi prevody pro hladší razení a vylepšený prenos síly!
Jde o kombinace prevodu pro optimalizaci jízdy zlepšující úcinnost a životnost!
Vše se tocí okolo výkonu: rada Dyna-Sys nabízí stabilnejší radicí systém pro všechny kategorie cyklistu!“
No kdo by do toho nešel?! :D
Obzvláště když si budou sousedovic kluci povídat.. Tý jo, von tam má deset koleček…
Na to stačí si na rám napsat „10 spýd“, von to stejně nikdo počítat nebude.
když jsem konečně sjednotil všechny svoje kola na 27 převodů, nebudu si v tom přece dělat bordel… 10sp nebrat!
on by to taky byl dost pokles, jen na 20převodů
ať je jich 20, 30 nebo milion, na kolo mi nesmí :)
„Dyna-Sys: 10-rychlostní radicí systém
Nová generace znacky SHIMANO pro MTB kola
Nejde jen o prevod navíc!
Jde o menší intervaly mezi převody, takže poznáte bordel v bowdenu snáze, než dřív.
Jde o lepší kombinace převodů, díky kterým se z kopce neunavíte, protože kdybyste měli ještě zrychlit, tak musíte točit kadenci jak magoři, ale zato jsme vám přidali ještě jednu placku dozadu, takže můžete křížit řetěz jako nikdy předím!
Je to o užších směrových řetězech, pro které není rozumná alternativa a které vám nikdy nezreznou, dřív je totiž budete muset vyměnit.
Šetříme Vaše peníze! Proto máme menší mezery mezi pastorky, takže příště radši do bahna nevyjedete a tím ušetříte vodu za mytí a praní!
Chceme pro Vás závodníky jen to nejlepší! Proto si musíte koupit XTR, jinak budete mít malou placku navíc nebo i když ji sundáte, budete na velkou placku křížit víc řetěz!
No kdo by do toho nešel? :-)
P.S. Jsem zastáncem 2*10, ale co předvádí Shimano je nesmysl. Na 36z kazetě chybějící 12z pastorek, směrové řetězy a nesmyslné odstupňování klik, tudy prostě ne.
Jak to bude s kompatibilitou SRAM XX a Shimano XTR? Už se to ví?
Netušim. Ale asi to moc kompatibilní nebude, vzhledem k jinýmu chodu lanka k šaltru a směrovejm řetězům Shimano, kterejm budou přizpůsobený i kazety a převodníky… Ale nový Sram sady vypadaj super jako komplet.
A co takhle 2*10 X.7, X.9 a X.0? :-) Ty tu budou co nevidět a podle mě taková X.9 by mohla bejt super sada cena/výkon.
Jen nechápu, proč Shimano dělá 3×10. V čem je přínos?
V ničem… 3*10 je dobrý jenom pro marketing a pár výjimek.
A těch pár vyjímek bude naprostá většina cyklistů.
Naopak 2×10 bude vhodné pro jasnou menšinu cyklistů. To, že na BF se najde poměrně dost lidí, co jim 2×10 bude sedět nic neznamená, méně výkonných turistů, co nenajedou nijak moc kilometrů a výkonnost mají nic moc je určitě jasná většina uživatelů kol.
A víš, že tou výjimkou jsem myslel právě tebe? :-) Ne, já myslim, že 28/36 je pro většinu lidí dostatečnej převod, použití lehčích už je jen v hlavě nebo je lepší jít pěšky. A kdo to chce na extrémní terénní výjezdy, tak nejspíš bude mít na to, aby vyměnil převodníky za menší. 3*10 je snaha udělat výrobek jak pro závodníky, tak pro turisty a končí to tak, že to nebude výhodný ani pro jedny z nich.
Tak tady si myslím, že jsi zcela mimo realitu, co je to takový průměrný cyklista (opravdu to nejsou cyklisté jako Ty, co jsou nadprůměrní i tady na BF). I já lemra jsem na tom výkonnostně sakra dobře oproti většině příležitostních méně sportujících turistů.
Jel jsi někdy na kole s nějakým méně výkonným turistou (tzn. např. průměrná rychlost na čistě asfaltové vyjížďce v ne příliš kopcovitém terénu výrazně pod 20km/h), co jezdí pár set kilometrů ročně (a že je takových cyklistů mraky, klidně bych řekl že většina)? Nebo lépe s takovou celou velkou skupinou?
Byl už jsem za svoje ježdění na větším množstvím hromadných akcí (více než na 20ti), kam jezdí i hodně občasných nevýkoných cyklistů, nic co by se dalo srovnat s průměrným osazením BF.
A nejde tu vůbec jen o nejlehčí převod, ale často jezdí takoví jedinci na rovině nízké kadence (a přitom v kopcích točí o něco vyšší) a současně k lehčímu převodu potřebují i hodně těžký a 44/11 může být i málo.
Zažil jsem už mnohokrát, že i současných 3×9 byl pro ně příliš malý rozsah a to na obě strany.
A jeden konkrétní příklad z praxe. Výjezd s větším množstvím i méně výkonných turistů a to Šumava a Poledník. Jel jsem ten výjezd už hodněkrát a vždy tam potkám desítky cyklistů (v teplé části roku), kteří jedou nejlehčí převod co mají a často se docela trápí (všichni jedou krokem rychlostí 4–5km/h).
Mají snad místo toho jít z Prášil až na Poledník pěšky a tlačit? To jim stejni nic nevyřeší, půjdou 2–3km/h při tlačení kola a unaví je to ještě více. Oni už i tak někteří tu nejprudší pasáž tlačí.
Sice dost takových pořizuje levnější kola a tedy hned se jich 3×10 týkat nebude, ale některých ano a časem 3×10 jistě spadne i do nejnižších sad.
Ale jak jsem to pochopil (jestli jsem to pochopil správně), tak u 10sp kazet nejde ani o posun nahoru (pokud pominu extrém s 36 zuby) ani o posun dolů v počtu zubů na kolečko. Jde spíš o zjemnění odstupňování. Proč?
Tak třeba ta nová kazeta XT 2011 10sp má pastorky 11–13–15–17–19–21–24–28–32–36 (hmotnost 350g) nebo 11–13–15–17–19–21–23–26–30–34 a nebo 11–12–14–16–18–20–22–25–28–32.
Současná XT 2009 9sp má pastorky 11–12–14–16–18–21–24–28–32 (256g) nebo 11–13–15–17–20–23–26–30–34 (297g)
Z toho vychází, že nejtěžší 4 a nejlehčí 4 jsou stejné a pouze 20 u 9sp je nově nahrazeno 19–21!!! WTF?
Bohužel to je právě ono… Není extrém se 36z, to je právě ta nejvýhodnější verze desítkový kazety. A ta je zmršená tím, že 12ku pastorek nemá. Odstupňování 11–32 na 10s je až zbytečně jemný na MTB.
Jak jsem psal níže, ta 12tka tam skoro nikomu nechybí…
Ty jemnější odstupňované kazety jsou pro většinu turistů zbytečné a základ je ta 11/36.
A o posun nahoru stejně opravdu nejde, protože převodníky budou 24/32/42 (24/36 převod je ± jako 22/33, tedy je to o píď těžší převod než byl doteď 22/34).
U devítky 11/34 je odstupňování už na hraně. Konkrétně mně vadí trochu skok 17/20, ten je z celé kazety nejvíce nepříjemný. A ten u desítky zmizí.
Ale tady netuším jak to mají ostatní, třeba ty zmiňovaní nevýkonní turisté, těm třeba ani ten skok 17/20 nevadí.
Ti převody vůbec neřeší, protože chodí pěšky i do mírných kopců. Jejich prioritou není kopec vyjet, ale neunavit se.
V podstatě souhlasím. Sami převody většinou neřeší (často netuší, jaké vůbec existují nebo že mohou mít jiné), ale pak se často na nejlehčí pokud není dost lehký trápí a chcípají i v ne moc náročných kopcích.
A to chození pěšky. Ano, někdy raději potlačí, ale dost často to není efektivní, když by museli tlačit několik kilometrů a kopec není nějaký extrém, který vůbec nemohou vyjet.
A kam pak řadit jezdce jako moje manželka a co jim dávat za převody? Znám takových docela dost.
Využívá celý rozsah od 44/11 (s 44/13 by taky ještě vystačila) po 22/34. Snaží se většinu věcí vyjet, na 22/34 dokáže jet i delší kopec hodně zadýchaná (tepák nevozí, tak nevím, jak na tom přesně je), takže se rozhodně nefláká (to kdyby někdo chtěl tvrdit že je to psychika) a jede výjezd rychlostí třeba 4km/h.
Pěšky jít takový delší kopec pro ni lehčí není. Technické terény nemá ráda, taková typická turistka.
Pro konkrétní příklad, výjezd na Čerchov po panelce (tedy ten prudší), tak tam kus těch nejprudších pasáží tlačila, ale snažila se předtím dost. Na nejlehčí převod jela větší část celého stoupání na Čerchov.
Sama převody neřešila, kdysi jezdila osmičku 11–28 a bylo to hodně znát, vyjela na 22/28 o dost méně (fyzičku kdysi měla jeden čas i lepší, když nechodila ještě do práce a měla více času jezdit).
Přiznávám se, že abych jel s takovým cyklistou, tak by to asi musela být hodně pěkná holka :-).
Ale s tím těžkým převodem je to stejně jedno. V Shimano podání 3*10 a Sram klasiky (42/28)*10 je nejtěžší převod 42*11 v obou případech (a v obou lehčí, než dnešních 44/11). Osobně bych proto bral spíš převodníky 45/30, ale to už je mimo. Co se týče nejlehčího převodu, tak přeci není problém dát na dvojplacku nižších sad převodníky 42/26 nebo třeba ještě míň a při 26/36 bude nejlehčí převod o maličko lehčí, než aktuální 22/28, což už je podle mě stejně v psychice, že kdyby tam lidi ten 32z pastorek neměli, tak to vyjedou i na ten 28z. A nové Shimano 3*10 má stejně malou placku na 24z, takže při 36z kazetě je to jen nepatrné zlehčení nejlehčího převodu a proti 22z placce se 34z kazetou je ten převod dokonce těžší! Tolik k tomu rozšíření rozsahu na obě strany :-). Dvojplacka se 44/26 nebo 42/26 by byla pro turistické použití podle mě v pohodě, to lehce pomalejší řazení při tomhle rozdílu převodníků by taky nevadilo tolik. Ale uznávám, že většina turistů výhody 2*10 tak neocení, jen říkám, že 3*10 je nesmysl. Zvlášť v aktuálním podání Shimana, kde chybí 12z.
44/26 je šílený skok. Ty velké skoky jednak hůře řadí (a pro ty co neumí dobře řadit je to ještě větší problém než i s rozumný skokem) a pak jsou pro řazení hrozně nepříjemné.
Pro někoho může být to zmenšení skoků mezi převodníky oproti 44/32/22 naopak plus. Nutné ale rozhodně není, 44/32/22 jsou ještě celkem rozumné rozdíly (narozdíl od 44/26).
A dávat na nižší sady něco ve stylu 26/36 a tím radikálně zmenšit rozsah je podle mě úplná kravina.
S rozsahem samozřejmě souhlas, s tím to bude ještě nepatrně horší než u devítky.
Ideální pro turisty by bylo ponechání současných převodníků 44/32/22 + 11/36 desítková kazeta (nebo 11/34 a 11/32 pro lepší odstuňování).
Chybějící 12tka, ta chybí možná Tobě, u 11/34 kazety chybí taky a že by běžně někomu chyběla jsem se nesetkal (a v mojem okolí jezdí 11/34 kazetu skoro všichni).
A nechápu Tvůj pohled na tu psychiku. Zkus si představit, že někdo při stejné váze nedá ani poloviční výkon než Ty.
A když má poloviční výkon, tak pro srovnání si představ, že budeš mít nejlehčí převod 2× těžší než on.
On bude mít dejme tomu 24/36 a Ty pro srovnání budeš mít 32/24. Byl bys spokojený s nejlehčím převodem 32/24? A kdybych k tomu psal, že lehčí převod je jen o psychice?
A to byl jen jeden modelový příklad. Najde se jistě nemálo takových, co nedají ani ten poloviční výkon.
Uznávám, že to skok je velký, ale zase při tom rozsahu by většinu doby na asfaltu stačilo 42/36 a v těžším terénu by tam klidně šla nechat pořád ta 26z. A skoro si myslím, že jak by se dvojplacka dobře vymezila dorazy, tak by byla dost odolná na rozštelování a ve výsledku by řadila líp, než kola většiny turistů.
S tou psychikou je to otázka, v hlavě je dost. Zajímavé by bylo nechat vyjet někoho na singlspeedu s tepákem jeden kopec první den na těžším převodu a druhý den na lehčím. Vůbec bych se nedivil, kdyby první den ho vyjel rychleji a s nižšími tepy a druhý den se trápil, že to proti včerejšku vůbec nejede a vyhnal by se do lehce vyšší kadence, na kterou není trénovaný. Ale kdoví. Samozřejmě by ty převody nesměly být moc daleko od sebe a on by to nesměl vědět :-).
Podle mě pro turistická kola by bylo nejlepší zůstat u 44–32–22 a osmičkové kazety 11–32, pro ty, co jezdí do kopců s devítkovou kazetou 11–34. 3*10 je marketing, stejně jako počty megapixelů u kompaktních foťáků, na papíře to vypadá jako pokrok, ve výsledku to spíš škodí.
Ty si prostě vůbec nedokážeš představit jak takoví nevýkonní turisté jezdí a co jezdí. 42/36 že by stačila? Ani omylem.
Viz ten příklad manželka a Čerchov (výjezd celý byl jetý po asfaltu nebo panelce). Je fakt, že ta koncová pasáž po panelce je hodně prudká, ale taky ho nevyjela celý vůbec a 22/34 jela už velkou část i v o něco mírnějších pasážích.
Dříve když vozila na osmičce 22/28, tak toho vyjela mnohem méně.
A nebo jiný příklad. Výjezd na Praděd, ten jela na 22/34 tak z 80% a to většina byl asfalt nebo pěkná cesta, žádný náročný terén. Šerák to samé. A ten převod je adekvátní k rychlosti kolem 5km/h (místy i méně), kterou to jede.
A co dokáže dát na těžší převod u ní taky hezky vidím, když někdy ojediněle nestihne přehodit. Třeba ji tam na nějakém krátkém prudším asfaltovém (nebo pěkná lesní cesta, žádný náročný terén) úseku zůstane prostřední placka s nějakým 3–4 největším pastorkem (ten třetí pastorek je něco ve stylu 42/36). A pak se stane, že ani ten krátký úsek prostě nevyjede vůbec, nemá sílu ani krátce zabrat a vyjet ho a donutí ji to zastavit.
A přitom zase pro představu, tak dokáže dojet i delší trasy, tedy není to o tom, že by vůbec nejezdila a nic nedojela. Jel jsem s ní kdysi i přes 150km (to bylo celé asfalt), při lehčím terénu k té stovce taky už párkrát něco jela.
Osmičková kazeta 11/32 nevím jestli se dělá, ale dříve byla osmičková kazeta běžně 11/28 nebo 11/30 (vždy totožná s devítkovou s chybějícím největším pastorkem).
11/32 osmička je už opravu extrém jestli vůbec ji někdo dělá a odstpuňování bude už mizerné.
Je třeba si uvědomit, že ti turisté na tom najedou i hodně asfaltu a i pro ně není ideální hnát ty skoky mezi pastorky do extrémů.
Souhlasím s tím, že takové skupině jezdců ale určitě stačí současných 3*9 a 3×10 jim nic nepřinese.
Čerchov pamatuju, tam jsem jel asi v 16 ještě jako prakticky necyklista :-). S tím 42/36 jsem to myslel na běžné situace na asfaltu, tohle už je zrovna vcelku extrém. Ale těch, kteří by to na 22/32 nevyjeli, ale na 24/36 už jo, je podle mě naprosté minimum.
Tak jistě, rozdíl těhle dvou převodů je nepodstatný a o tom, zda daný úsek někdo vyjede nebo ne nerozhodne. A na devítce kdo chce lehčí převody stejně vozí 22/34, který je z těchto tří převodů nejlehčí.
ze sjezďáku jsem si zvyknul pod kopcem dávat spíš lehčí převod a vyjet kopec v ± stejné kadenci, která není extrémně vysoká a dokud to jde, tak se kochám okolní přírodou :-) to, že jedu pomalu nebo něco v tom smyslu mi rozhodně nerozhodí, protože jsem turista :-) když je výjezd po nějaké pěšince s kamenama a kořenama, tak jedu jak kdy, ale rozhodně si málo kdy nechávám zařazené těžší převody, protože nemám sílu, abych to utáhnul, kdyby bylo zle
Podle mého byl už rozsah 3×8 dostatečný a mělo se u toho zůstat. Neznám nikoho, kdo by si stěžoval, že potřebuje ještě o několik převodů víc, než má. Ty soudnější si stěžují maximálně na to, že toho letos moc nenajezdili a podle toho to vypadá :)
Taky si myslím, že 2×10 bude v budoucnu používat mnohem méně lidí (hlavně na něm budou ujíždět lidi z řad závodníků a rádobyzávodníků) než 3×10.
z 5 pastorku na 10 fakt neprejdu. ty trendy aby lidi „meli“ co kupovat, at si strcej :) na tom jezdeni na biku nestoji.
no jenze za chvilu budem kupovat tak max alivko, protoze od deorka to bude 10sp… .-/
tak ja si myslim,ze kdo chvili jezdi, tak ma zasobicky a kdyz to clovek bude pekne dojizdet 3:) , zas jina je, kdyz si proste nekdo chce delat furt radost novejma vecma :))
no prehazky teda v zasobe doma nemam :-)
stačí zásoba řazení 9spd:-) přehazka je jen zubatý kolečko na pružince…
čtyři roky minuly a o desítce pořád neuvažuji :) devítka má pro mě dostatečný rozsah, desítka by přidala jen jednu nejlehčí placku, odstupňování by vlastně zůstalo, takže žádné zlepšení.
A dvoupila mi nesmí do domu, menší rozsah (musel bych dohánět onou kazetou) a navíc chybí univerzální prostřední pila, na kterou se toho odjezdí nejvíc :)
Vůbec nejcitelnější změna z pohledu jezdce je v současnosti dvoupřevodník. Počet pastorků 9 nebo 10 nehraje roli. To tvrdím na základě zkušenosti se 3 koly: 3×9 XTR, 2×10 XX, 2×9 XT+konverze od FRM 42–28.
Jen taková blbost, co souvisí s 10 kazetou. Sram spojka na 10 řetěz nejde rozpojit rukou. Dost mě to sere.
Pro me jsou velikosti pastorku spanelska vesnice, jen vim ze mam vepredu 3 a vzadu 9. Na moje jezdeni mi to prijde zbytecne moc kombinaci. Takze 2×10 si myslim, ze mi bude stacit a rad bych vyzkousel. 3×10 uz mi prijde upravdu nesmysl.
To není o počtu kombinací. 27 případně 30 převodů nikdo nevyužívá. Jedině při nějakém řazení tam nějaký nesmyslný převod spadne. Ale velká/velká jezdí akorát nějaké prase. 2×10, jako díky, ale fakt nechci, prostě převodů 44(42)/11(12) bych se fakt na HT nevzdal. Vím, že většině lidí tady ten převod připadá jako scifi, ale spousta lidí tak jezdí. A z mého pohledu 36/11 si může shimano strčit tam kam slunce nesvítí. Ostatně nově 42z u trojplacky shimana sem taky nějak nepochopil, ale to by až tak nevadilo. Lehké převody se dají vyřešit nějakým rozumným menším převodníkem a pastorkem s 36z a dostanu více méně to samé co teď. Jenže pak nemůžu dát nějaký větší převodník aby to jakš takš fungovalo. Ale proč? Prostě pro mě v tuto chvíli 2 převodníky nepřipadají v úvahu a to jestli mám v zadu 9 nebo 10, to je mi fakt někde. Podstatné je, aby to bylo dobře odstupňováno a mělo potřebný rozsah.
Ale velká/velká jezdí akorát nějaké prase
Ale no tak :-). Vždyť je to úplně normální převod a šetříš tím převodníky i kazetu (tu jak rozložením tlaku na víc zubů, tak používáním celého rozsahu kazety zhruba stejně, ne ty těžší na odpis, zbytek na 1/4 životnosti) a nějaké snížení životnosti řetězu taky nepociťuju. A tohle právě dvojplacka usnadní, že můžeš projet celý rozsah s menším křížením.
Tak to oživím,
Změnilo se měco? Kolik si vás nadělilo více rychlostí?
Mám dva bajky na desítce. Jeden s novým SLX Dyna-sys, druhý se starší desítkou SL-R770 kompatibilní s devítkovými přehazovačkami.
Jak si rozumi ten retez Campa se Shimano kazetou,co mas na 1. biku?Kolik vydrzi retez (Campa C10) km?
Řetěz C10 si rozumí s desítkovou DynaSys kazetou dobře. Mám ho toho času na obou desítkových bajcích. Kolik toho vydrží, nevím. Teď je na červeném kole v plném zimním provozu od listopadu cca 500km a nejeví zatím pražádné opotřebení. Ale jezdím teď spíš lehčí kopce, žádné rvaní stojek na kašpárka jak je jindy mým zvykem :-)
co z toho: XT s 36zuby nebo sram pg 1050 take 36z? u sramu ty nizsi desitky maji mensi pocet ozubenych kolecek na unaseci, nebo ??? Ď
si vystacim sam. XT. nizsi cena+vic pastorku na unaseci. :)
Šikovný :)