• yorg

    Zdravím.

    Začínají se objevovat zajímavé slevy u elektrokol z roku 2023. Když je to skladovka a ne rovnou předváděcí kolo, tak jak to bývá s degradací baterie a poklesem její kapacity?

    Koupit kolo za 60 000 když před slevou stálo 110 000 je lákavé, ale když budu muset po roce nebo dvou provozu koupit novou baterii, tak už to tak dobře nevypadá. Máte s tím někdo osobní zkušenost?

    A podotázka. Dá se odhadnout kolik let je použitelná baterie? Konkrétně pro Bosch Performance CX.baterií s kapacitou 625 Wh. Vím, že to záleží na stylu jízdy a najetých km, ale i tak …

    0 4
    • Tomcat  

      Vydržte kouknu do křišťálové koule.....

      Nikdo z nás neví jak bylo kolo skladované, ani kdy vyrobené ani jak stím budete a v čem jezdit nebo se o to starat nestarat..

      Sám Bosh uvádí …Přesnou životnost nelze předpovědět. Aktuální dostupnou kapacitu akumulátoru Bosch eBike může zjistit specializovaný prodejce elektrokola pomocí zkoušečky CapacityTester. V zásadě však platí, že akumulátory jsou součásti podléhající opotřebení. Čím intenzivněji akumulátor používáte, tím rychleji stárne. U lithium-iontových akumulátorů nedochází k „paměťovému efektu”, tedy ke snižování kapacity v důsledku častého neúplného vybíjení. Akumulátor elektrokola však časem stárne, i když ho nepoužíváte. Důvodem jsou chemické reakce v článcích akumulátoru. Pokud je akumulátor vystaven vysokým teplotám nebo je skladován s nízkým či vysokým stavem nabití, vede to rovněž ke zkrácení jeho životnosti…

      Jinak baterie pro Bosch Performance CX mohou bít různé.

      1 0
    • va-bo  

      Degradace baterie samozřejmě probíhá, ale je to v řádu jednotek procent za 5 let a déle při provozu (nabíjení/vybí­jeni). Takže u biku starého 3 roky to může být tak plus mínus 3 procenta ? Má cenu to řešit?

      2 0
      • yorg  

        Dík.

        Pokud je degradace tak nízká, tak degradaci fakt řešit nemá cenu. Otázkou je, jestli je skutečně tak nízká.

        Ptám se i proto, že modelařím a používám LiPol akumulátory a tam bohužel uložení baterie vede ke zvýšení vnitřního odporu a baterie pak nedá tak vysoké proudy (mezi modeláři ee říká, že změkne). U kol asi proudy 10C a výš nehrozí a tak to snad bude OK.

        0 1
        • Georrge  

          Zaprvé takové proudy nehrozí a zadruhé se nejčastěji používají Li-ion baterie, ne Lipol. Z vlastní zkušenosti s 18650 bateriemi starými mnoho let vím, že ta ztráta kapacity vlivem stáří je opravdu malá.

          1 0
        • va-bo  

          Shodou okolností, mám tady na servis Haibike/Yamaha, rok 2017. Baterie 500, provoz pravidelný 2× týdně. Podle diagnostiky kondice baterie 95%.

          6 0
          • yorg  

            Díky, takovou informaci kvituji.

            0 0
          • Jirka63  

            Haibike, r. 2016, baterie 11 Ah, nemá problém. Známé u stejného kola ale odešla pro 3 letech. Ale je to trubka, záleží, jak se k baterce chováš a jak ji skladuješ.

            0 0
        • mech1  

          Posílal jsem na měření kapacity zátěžovým testem cca 15 baterií různého stáří 1–4 roky. Všechny měly kapacitu nad 90%.

          5 0
    • Tatut  

      V roodine mají babicky 4 ekola

      3× bosch

      1× bafang

      Všechny stare 6–8 let

      2 kola najeto přes 10 000 km, 2 kola najeto max 2000

      a problem s odjezdem nikdo nemá.

      2 0
    • kuprt  

      Když už jste u té degradace a Bosch baterie. Dobijite kolo do 100% když kolo pár dní stojí. A nebo cyklujete 30–80%. U bafangu jsem rovnou dobíjel do 100% když ty procenta byly spíš náhodné číslo. Bosch ukazuje poměrně přesně. Tak většinou nepotřebuju 100% ale jestli to bude mít pro baterii nějaký přínos?

      0 0
      • Jáchym 1  

        40–60% pro uložení i krátkodobé.

        100% jen když bude potřeba pro,,výlet,,

        1 0
      • Georrge  

        Dobíjení do 100% má pro baterii přínos v podobě zkrácené životnosti :) proto různé šetřící režimy pro li-ion baterie nabíjí např. pouze do 80%, protože mezi 80–100% probíhá největší opotřebení baterie při nabíjení. Samozřejmě ani opačný extrém, tedy podvybití, není pro baterii zdravý, ale to se bavíme o vybití pod 0%, takže 30% pro krátkodobé uskladnění je OK. Pro dlouhodobé uskladnění (v řádu let) může být 30% málo, protože samovolným vybíjením to časem může klesnout pod 0% a pak dochází k poškozování baterie.

        3 1
        • Floydie  

          Pod 0% to fakt klesnout nemuze :-)

          1 0
          • yorg  

            Budeš se divit, ale může. To se stane, když z něj odebereme více energie, než je schopen poskytnout. Např. u Li akumulátoru hluboké vybití může poškodit vnitřní strukturu baterie, zejména elektrody a následnému přehřátí, což zvyšuje riziko vznícení.

            0 1
            • DaD  

              A jak z ní odebereš více energie, než je schopna poskytnout, když to elektronika kola hlídá a nenechá ji nikdy úplně do mrtě vybít? Renomované značky to neumožní. Ostatní jebky nezmiňuji. Protože pokud tohle některý výrobce umožňuje, tak je to opravdu jebka:(

              0 0
              • yorg  

                Právě že elektronika není všemocná. Asi znáš ten případ, kdy je už baterka na nule a vypneš přípomoc. Po nějaké době znovu zapneš a ono to jede. A to je cesta do pekel.

                Příčinou je to, že když akumulátor necháš odpočinout, tak se zvýší napětí na článcích (ale energije v nich uložená se nezměnila) a elektronika to vyhodnotí jako dostačující. Ale energie už v baterii chybí a dojde k „podvybití“.

                Problém je třeba i v tom, že kapacita baterií se udává v Ah, ale vhodnější by bylo ve Wh. Ale to je na delší vysvětlování a pro to jsou jistě znalejší jak já.

                0 0
                • DaD  

                  Ale tohle udělá jen opravdu hloupý člověk. V manuálu ke kolu je jasně napsáno, kdy se musí baterie už opravdu nabít. Nechat baterii orazit a pak ji ještě cucnout je opravdu hloupost. V manuálu je i to, že při dlouhodobější skladování se má nechat nabít na určitá procenta, právě aby si držela kondici. Pokud to uživatel nedodržuje, tak má smolíka a po pár letech si půjde koupit za nesmysl novou.

                  Zrovna u e-kola je užitečné číst manuál. Člověk se tam dozví, jakou má jezdit optimální kadenci pro nejlepší výkon motoru a další užitečné věci. Drtit kadenci na padesáti a dávat baterii i motoru čočku není zrovna ideální a přesto právě takhle drtivá většina uživatelů e-kola používá:(

                  0 0
                  • yorg  

                    To nijak nerozporuji. I když, manuál se mnohdy čte až dojdou všechny ostatní nápady.

                    Pro přesnost. Reagoval jsem na „Pod 0% to fakt klesnout nemuze :-)“ a odpověď je jednoznačná. Může.

                    1 0
            • Floydie  

              Protoze tech 0% co hlasi ten pofiderni display na tech motorkach, neznamena, ze clanek ma napeti 0V. Chtel jsem jen zminit absurdnost toho vyroku. Ted jsi tam hodil dalsi nesmysl – odebrat vice energie nez je schopen clanek poskytnout, to samozrejme take nejde. Hluboke vybiti samozrejme degraduje clanek, ale o tom se nebavim. Jo a jinak mam elektrotechnicke vzdelani na FEL :-)

              0 0
          • Georrge  

            Jasne ze muze, protoze 0%, tedy vybiti li-ion akumulatoru je pri napeti 2,7 – 3,3 V (zalezi na nastaveni elektroniky baterie). Kdyz ti napr. mobil ukaze 0% baterky, tak ta baterka opravdu nebude mit napeti 0 V.

            Jinak to hluboke podvybiti muze nastat i s kvalitni ochranou baterie. Ta ochrana sice odpoji zatez, ale nezastavi prirozene samovybijeni v baterii, takze kdyz dlouhodobe uskladnis vybitou baterii, tak ani sebelepsi ochrana nezabrani hlubokemu podvybiti a moznemu poskozeni.

            0 0
          • Jirka63  

            může, ale už nenabiješ :-)

            0 0
    • dann46  

      ahoj,moje zkušenost:dvě kola haibike s boschem koupena ve slevě.první baterie 500 najeto 24 000 ke konci to byl trochu problém,bylo třeba dobijet někde na trase.neměřena kapacita. druhé kolo 400 baterka 24000 km najeto při posledním servisu kapacita 95%.obě kola prodána a nyní haibike bosch 4.generace 625 baterka sleva 20 a 25 %.na mém kole 10 000 km od září 2023.servis komponentů po 8000 bylo to už na doraz.tak moje zkušenost.být tebou jdu do do toho.jinak je to velký rozdíl mezi 3 a 4 generací.jo léta? moje první kolo pět let, manželky o rok víc.tak ti přeju dobrou volbu.

      0 3
      • jaja01  

        Promiň, snažil jsem se a snažil jsem se hodně, ale nechápu, cos to napsal :-(

        1 0
        • Jáchym 1  

          Pochopil jsem to jako,že Bosch OK+ dodržovat doporučení.4× přečteno.

          Snad je to dobře.

          0 0
        • dann46  

          tak po lopatě:-)na dvou kolech haibike s boschem najeto za 6 let 35 000km bez závad.obě kola ve slevě.tak třeba pochopíš.:-)

          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      1 2

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.