Ahoj.
Poradí mi nějaký zkušený majitel fullu, čím nějlépe namazat jednotlivé „klouby“ fullu a jak často, případně i čím čistit a mazat kluznou část tlumiče? Zvlášť teď, když je místy ještě celkem mokro.
Děkuji za rady…
Ahoj.
Poradí mi nějaký zkušený majitel fullu, čím nějlépe namazat jednotlivé „klouby“ fullu a jak často, případně i čím čistit a mazat kluznou část tlumiče? Zvlášť teď, když je místy ještě celkem mokro.
Děkuji za rady…
Tedy čepy jsem ještě nemazal a fulla mám už dva roky. Ale kluzáky vidle a tlumiče se otřou a čisté se nastříknou olejem. Mě se nejlépe osvědčil silkal. Pak párkrát propružit, aby se olej dostal pod těsnění a je to. Tohle dělám tak každou druhou vyjížďku, pokud je mokro tak po každým návratu.
Nechci ti do toho kecat, ale pokud je tesneni nebo stirak v poradku, tak by se pod nej nic dostat nemelo.
Staci udrzovat v cistote, obcas striknout olejem na pistek a utrit, ale pokud je tlumic dobre namazany uvnitr, tak by se ani nic mazat nemelo, jen utirat od necistot.
Tak to rozhodně není. Na horní část stíráku se nikdy mazání z vnitřku vidlice nedostane, protože olej udrží uvnitř už spodní vnitřní část stíráků.
Tedy vrchní část stíráku bez mazaní z vnějšku chodí trvale na sucho a rozhodně by se mazat měl silikonovým sprejem a to nejlépe úplně na každou vyjížďku. Ale máš pravdu, že pokud stírák funguje, tak se už ten sprej nedostane dovnitř na spodní část stíráku, což ale také není cílem, tam to maže olej zevnitř vidlice.
Tak jsem to myslel, že pokud dobře funguje, tak by se pod něj nemělo nic dostat.
Když jsem měl rozebraný tlumič Fox Float R a RP3, tak se mažou obě těsnění tou pastou Fox Fluid. To druhé je tedy těsně za stírákem, takže když se hodně namaže, tak pístek je celkem lehce mastný celý, i když je stírák nový. Ale asi je lepší ho očistit, lehce máznout a pak utřít hadrou.
Ani nevím že existuje nějaká pasta do Foxáckých tlumičů, všichni mi radili zatím jen modrý olej. Ten jsem nesehnal, tak jsem celý tlumič máznul Redrumem a tváří se to dobře.
Koukni na tohle :-) http://www.bike-forum.cz/…l-10727.html První jízda po stavbě Spydera pro slečnu, začalo to pekelně vrzat – byl to horní čep od tlumiče. Ten zvuk byl fakt nesnesitelnej, tak jsem si v hospodě vyžádal olej na smažení, vyndal čep a promazal :-) Jinak za „normálních“ podmínek čepy po umytí kola prostřikuju WDčkem a zatím vše OK. Kluznou plochu tlumiče a vidle mažu dle doporučení výrobce čistým silikonovým olejem. Po umytí dám olej na hadr a potřu kluzné plochy. Ať to jezdí!!! L(.)
Tak pokud to strikas WDckem, tak se priprav, ze to odrovnas mnohem driv.WD je spis odstranovac necistot, nez mazivo.
Ahoj, neviem sice akeho fulla mas, kazdopadne, po mojich skusenostiach so Specialized Epic Ti navrhujem, aby si min.po 2 rokoch rozobral zadnu stavbu (ak si na to trufas), precistil ju a premazal + pretocil kazde lozisko cca o 180stupnov.
Ja som to neurobil a ked som po 3 rokoch prvy krat rozbral zadnu stavbu, nestihal som sa divit, co som zistil…Musel som menit loziska v zadnej stavbe pri kolese.
Inac na mazanie pouzivam vazelinu na loziska, kt.nanesiem na lozisko (hovorim o priem.lozisku) z oboch stran a dam prachovky.
NEPOUZIVAJ WAP-ku na cistenie bike-u!
Já bych právě chtěl tebou zmiňovaným problémům předejít a tak se ptám radši teď, než za nějakou dobu nadávat nad účtem ze servisu… Chtěl bych se také vyhnou tomu, abych z maziva neudělal „lepidlo“, na které by se chytaly nečistoty a tím udělal brusnou pastu. Jinak WAPku nepoužívám, vodu vždy jen lehce mírným tlakem ze zahradní hadice. A co se týče kola, tak jezdím svého prvního fulla a tím je SCOTT Genius MC-50, model 07. Zatím naprostá spokojenost a doufám, že to nebude jen prvotním nadšením… Ono stejně mazání kluzné části tlumiče u tohoto kola nemá asi moc smysl, protože pracuje obráceně – roztahuje se…
sorry, ale to že se ti tlumič roztahuje nemá na mazání žádný vliv. jednotlivé části se po sobě posunují tak jako tak.
To je samozřejmě pravda, ale myslel jsem to tak, že tlumič je v klidovém stavu stlačený a roztahuje se při přejíždění nerovností (resp. jakémkoliv propružení zadní stvby) a tím pádem jen na velice krátké okamžiky a tak i možnost jeho zašpinění je menší (než u tlumičů, které mají naopak kluznou část z větší části odhalenou), což neznamená, že by možnost zašpinění zde nebyla vůbec. Pochopitelně mažu i kluznou část, ikdyž zatím jen tím WDčkem a tak jem se ptal na něco vhodnějšího…
WD bych na tlumič nepoužíval. Stříkej kluznou část silikonem. Je to pro styk kov/guma nejlepší.
WD na tlumič a vidli v žádným případě – údajně narušuje povrch gumových těsnění… To mi tu radil někdo na BF…radši použij něco silikonovýho… Jinak na rozebrání zadní stavby se teď chystám – použiju vazelínu..
To je samozřejmě pravda, ale myslel jsem to tak, že tlumič je v klidovém stavu stlačen&y
Netuším sice, jak se sem můj předchozí příspěvek dostal, protože jsem ho nevkládal, ale asi z důvodů problémů s vložením fotky.
Jinak k tomu WD. Použil jsem ho jen 2× (protože po ruce nic nebylo a přišlo mi to lepší než vlhko resp. nic) a jen zlehka rozleštil hadrem, tak se snad moc nestane…
to uz je snad lepsi to nic.
loziska jsem mazal vazelinou. (kdyz jsem mel fulla)
Napsal jsi „když jsem měl fulla“ … to jsi přešel zpět na pevné kolo? Jaké to bylo? Mám fulla krátce, ale už teď si pomalu nedovedu představit, že bych se zase drkocal na pevňákovi…
ja mam zase rad, kdyz to jede .) postavil jsem si docela lehky a sviny HT – viz profil
a nebavila me udrzba. zpet jsem si zvykl rychle.
na čepy fulíka mám nejlepší zkušenost s anti-seize vazelínou. Je to taková měděná vazelína. Jak často ? Záleží v čem jezdíš a kolik jezdíš, ale určitě jednou za rok bych to promazání udělal.
skor by som odporucal bielu lithium vazelinu, ak hovorime o klznych puzdrach capov a nie o priem.loziskach. Pokial ide o priemyselne loziska, tak vazelinu na loziska (co urcite nie je vazelina s primesou medi). MOze byt opat lithium vazelina alebo ine, specialne vazeliny na loziska. Naposledy (tuto zimu) som pouzil na svoj bike a jeho priem.loziska specialnu vazeli pouzivanu pre loziska automobilov. Je lahko aplikovatelna a tazko zmyvatelna vodou :)
skor by som odporucal bielu lithium vazelinu, ak hovorime o klznych puzdrach capov a nie o priem.loziskach. Pokial ide o priemyselne loziska, tak vazelinu na loziska (co urcite nie je vazelina s primesou medi). MOze byt opat lithium vazelina alebo ine, specialne vazeliny na loziska. Naposledy (tuto zimu) som pouzil na svoj bike a jeho priem.loziska specialnu vazeli pouzivanu pre loziska automobilov. Je lahko aplikovatelna a tazko zmyvatelna vodou :)
Myslíš něco na tento způsob?
A tak mě napadlo… co na tu vidli použít silikonový lubrikační gel? :-))) Ten mám doma, tak bych ho aspoň nemusel kupovat. :-))) A při té ceně by to mohla být kvalitka…
Člověče co ty všechno nemáš doma, ale bacha aby nebylo s přídavkem nějakýho dráždidla, to by ti pak pořád tvrdla vidle a stavělo se ti kolo. :-)))
Taky mám dotaz:
Má se nečím mazat ta plocha čepu, kde se proti sobě třou jednotlivé kovové části – například míst, kde dosedá vložka v oku tlumiče na zadní stavbu a ty místa kde se mezi sebou třou – v mém případě kov na kov – jedotlivé části zadní stavby (občas tam může být ještě nějaká vložka, taky tam v některých místech mám, ale jinde je to opravdu přímý kontakt). Ty plošky jsou na mojem fulu krásně obroušené do hladka a když jsem to rozdělával, tak jsem měl pocit, že to je nasucho složené. Po zpětné montáži jsem to vše hezky namazal lithiovou vazelínou, abych mu udělal dobře a to byla asi chyba. Teď zadní stavba vydává nelíbé zvuky a navíc se čepy povolují, takže následovalo opětovné rozebrání, vyčištění a zpětná montáže. Po testovací jízdě zatím klid, ale kdo ví jak dlouho to vydží. Na osu čepu už vazelínu 100% dávat nebudu, naopak tam hned poputuje závitové lepidlo. Na ty čepy možná občas nějaký řidký olej, ale tu vazelínu si už nějak netroufám ??
Mezi vložku v oku tlumiče (bushingem) a montážní vložku do rámu se vazelína nedává a chodí to na sucho (vložka v oku tlumiče je konstruována materiálově aby to na sucho chodilo).
U čepů zadní stavby (mimo tlumiče) to bude záležet na konkrétním provedení rámu a jaká tam jsou ložiska.
u těch čepů jsem nemyslel přímo ložiska, ale ten čep se většinou skládá (mimo toho ložiska samozřejmě) z dvou ramen, které na sebe doléhají nějakou plochou – teda alespoň u mě to tak je a ta plocha vypadá naprosto stejně jako ta připravená pro bushing. Ono se to blbě popisuje, asi bude lepší to někdy vyfotit, až to zase rozeberu – pokud to začně zase skřípat, tak to bude brzo :-)
Jestli myslíš dotyk, který je rovnoběžné s osou celého kola, tak to u mojich kol se v žádném čepu nedotýká a mám tam vždy cca 1mm mezeru.
jo jo, přesně to mám na mysli…u mě to tam doléhá přes drobnou kulatou kovovou vložku síly cca 2mm, která kryje z vnitřní strany ložisko
No ale potom musíš mať na oske čapu nejakú dištančnú podložku, nie ? Snažil som sa to načrtnúť, standardný čap s valivým ložiskom. Medzi 2 ramenami musí byť nejako vymedzená vôľa.
Inak by ma zaujímalo, aké veľké sú takéto pasívne odpory zadných stavieb.
Já to neměl ještě rozebraný a do prvního problému mít asi ani nebudu, takže přesně netuším. Sundaval jsem pouze několikrát tlumič. Nějaké podložky tam někde být musí, jinak by šroub stahující k sobě to stáhnul úplně a mezera by tam nezbyla žádná.
Jinak pasivní odpor samotné zadní stavby je poměrně malý, si to zkus bez tlumiče a s vypuštěným tlumičem.
Tedy podložka musí být u těch čepů, kde je to pro pravou a levou stranu sešroubované zvlášť, tedy třeba jako to je vždy u horstlink čepu. A tam teď nevim, jestli tam mezeru takovou mam.
Tu mezeru mám jistě třeba u jednoho čepu u vahadla (u Sterea ten horní čep vahadla, ten v kterém není tlumič), kde nutně žádná podložka být nemusí, protože vahadlo je z jednoho kusu a tedy více stahnout šroubem to nejde aniž bys zdeformoval vahadlo. U druhého čepu vahadla (kde také není tlumič) bych se musel také podívat pořádně.
No ja to zatial nemám na čom skúšať :-), ale keď som počul na čo všetko sa pužívaju napr. kåzne ložiská v aute, tak hádam to konštruktéry u bikov využili. Takže zrejme tlmič má väčšie pasívne odpory ako zadná stavba …
Vzduchový tlumič je jednak extrémně předepnutý. Tedy má takový odpor z počátku, že v ruce nemáš žádnou šanci s ním pohnout, když je nafoukaný (a to i přesto, že tam je vzduchová negativka u Foxe). To je proti zadní stavbě nesrovnatelně více.
A pak pasivní odpory tlumiče, ty těžko říct jak jsou přesně velké, to se jen tak změřit nedá. U vypuštěného nejsou téměř žádné, ale ty samozřejmě nafouknutím narostou.
A pak ještě u některých tlumičů komprese, ta je pěkný prevít.
Jinak ložiska mám všechny průmyslová včetně malých čepů jako horstlinkový. Pouze tlumič samotný je řešený kluzně. A i když třeba montážní vložka se v bushingu když je to nové neotáčí vůbec snadno (v ruce žádná šance s tím otočit), tak když se to pak vezme přes přepákovaní zadnís stavby, tak je to odpor minimální.
Hezky to bylo vidět na úpravě tlumiče u Sterea. Před úpravou to chtělo dost velkou sílu, než se na počátku stavba pohla, po úpravě, kde pouze eliminovali kompresi ta síla klesla o strašně moc (neměřil jsem přesně, ale klidně možná méně než na polovinu, ona pak rozdíl 45kg x 20kg je extrémní – to nejsou přesná čísla jen odhad, neměřil jsem).
No já bych to taky nerozdělával, akorát jsem neměl jinou možnost, když je uložení tlumiče součástí čepů zadní stavby :-) Doufám, že to už nebude zlobit, protože to by mě celkem štvalo. Ale tak to je vždycky, když se do něčeho začnu montovat. Aspoň že pokud jde o funkci, tak je to teď s novým tlumičem mnohem lepší, už je odstranit ty zvuky :-(
Jsem rád, že větší komora pomohla.
A náhodou netušíš, k čemu by se ten odpor dal přirovnat? Jde mi konkrétně o FSR na mym SXu. Mám teď sundanej tlumič, nýbrž čekám na měkčí pružinu, vidlici a spravený rameno, tak se v tom věčně šťourám.. No a ta zadní stavba chce docela sílu abych s ní pohnul. Měl sem tam přetaženej jeden čep, že to bylo jak HT, ten sem povolil, ale je možný, že to mám někde přetažený furt, abych s tim hnul, chce to sílu asi jakou bych se stejnou pákou jako je zadní stavba třeba utahoval misky středu.. Tak dumám, když beztak nemůžu jezdit, jestli to nerozebrat a něčim celý nemáznout?
Bez tlumiče jde pohnout zadní stavbou na všech fullech, co máme doma úplně lehounce.
Dík, tak já to du rozebrat )
treba v manualu marzocchi kdysi stalo, ze nohy natirat lestenkou na auta : )