Dual air vidlice - ako to presne funguje?

97 nepřečtených
  • cukerko

    Caute. Chcel som trosku sfuknut vidlu Reba Dual air, ale prehnal som to a z negativky som vyfunel vsetok vzduch. vidlica teraz zehli ako nikdy pred tym, ale neviem ci to nie je pre vidlu nebezpecne. Mozem ju nejak poskodit ked jazdim so vzduchom len v pozitivke, nejake tesnenia alebo co?

    0 0
    • Ruprt2  

      Pokud máš prázdnou negativku, tak je to necitlivá mrcha, která potřebuje řádnou ránu, aby se rozchodila.

      Jaký máš sag?

      0 0
    • Georrge  

      negativní pružina, ať už vzduchová nebo pružinová, slouží hlavně ke dvěma věcem – zaprvé jako protiklad pozitivní pružiny, čili aby v základní poloze vidlice byly obě pružiny v rovnováze, a pak stačí malý podnět a vilice se pohne. Síla negativní pružity tedy vyrovnává sílu pozitivní, navzájem se ty síly vyruší a proto zezačátku zdvihu stačí malá síla aby se vidlice pohla. Pomáhá to i trochu překonat pasivní odpory pro zvýšení citlivosti. Kdyby tam negativní pružina nebyla, tak bys musel vyvodit větší sílu aby se vidlice pohla a vidlice by byla necitlivá.

      A zadruhé – slouží jako „doraz“, čili když jde vidlice nahoru, nabere určitou rychlost, a těsně před maximálním vysunutím začne působit negativní pružina a tuhle rychlost brzdí, takže vidlice prudce nenarazí na horní polohu. Kdyby tam negativka nebyla, tak by vidlice při vysunování narážela na doraz, což by zaprvé bylo nepohodlné (rázy do řidítek) a zadruhé by to mohlo poškodit vnitřnosti vidlice. Proto bys měl mít negativku nafoukanou.

      0 0
    • 666biker  

      mas pumpu? vies si to nafukat a nasledovne nastavit podla tvojej vahy/potreby?

      0 0
      • cukerko  

        nie, pumpa bude az po vyplate:) musim s tym ist do servisu…

        0 0
    • Vilém  

      Neskutecne zehli s prazdnou negativkou? To zni az neskutecne.

      0 0
      • 666biker  

        mozno to myslel ironicky :D :D

        0 0
      • cukerko  

        vyssie som napisal ako som do toho pobabral:) ano negativka je prazdna a zehli to, ale vypustil som aj polku pozitivky:D

        0 0
        • 666biker  

          v ktorej casti KE byvas? ked chces, tak ti mozem nafukat tu REBU, pumpu mam

          0 0
          • cukerko  

            kvp, ale som v praci a domov pridem az vecer… asi ho zajtra odveziem do obchodu na povinnu prehliadku po mesiaci od kupy, teraz sa mi to hodi:D ale dik ze si sa ponukol, cenim si to

            0 0
    • McBlacky  

      nejdříve se fouká +AIR potom -AIR

      pokud nemáš extra důvod, měl bys foukat negativku stejně nebo do +105% pozitivky. Foukat ji méně nedává smysl, vidlice je akorát necitlivá. Na to si ji můžeš zamknout

      z vlastní zkušenosti bych ještě přidal, že tlaky v tabulce jsou dost mimo. Začal bych na váha v kg +10–15 a přidával.

      kompresní tlumení je dobré mít nejvíc povolené (verze XX) utáhnout se to kdykoli

      0 0
      • cukerko  

        nemyslis ze v srame vedia co do tych tabuliek dat?

        inak, najprv som sfukoval samozrejme pozitivku, ale ked som videl ze som to uz prehnal tak som zacal aj negativku, ale ta bola hned prazdna:)

        0 0
        • jIrI___  

          Tabulky jsou úplně mimo, nejen u Sramu… Měl jsem Recona a když jsem nafoukal podle tabulky, byl tvrdý jak sviňa. Naopak u Menji když nafoukám podle tabulky, tak chodím furt po dorazech.

          0 0
        • MlokCZ  

          Tabulka nemůže být správná nikdy (pro všechny). Protože je jen dle váhy. Nezohledňuje styl jízdy a ani geometrii kola.

          Stačí jiná geometrie kola a stejně těžký jezdec bude mít na předním kole úplně jiné zatížení.

          0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • cukerko  

          mate asi pravdu lebo v servise mi dali podla tabulky v servise a bola tvrda jak kamen, preto som sfukoval:D

          jak to teda chodi u RS? o kolko menej nafukat?

          0 0
          • jIrI___  

            Jak psal MlokCZ, to ti nikdo přesně neřekne. Každé kolo má jinou geometrii, každý člověk má jinde těžiště… Kup si pumpičku na vidle, není to zas tak velká investice a krásně si pak můžeš s vidlicí pohrát a nastavit si ji tak, aby ti vyhovovala. Fakt se to vyplatí.

            0 0
          • soc  

            Pokud máš na vidlici tabulku s tlaky podle váhy, tak bych se řídil váhovou kategorií o úroveň níž a potom ladil podle maximálního dosaženého zdvihu vidlice a pocitu z jízdy.

            Já jsem teď na spodní hranici tlaků váhové kategorie o třídu níž, než bych měl mít.

            Prostě chce to zkoušet, dokud nebudeš spokojený.

            0 0
            • pustipav  

              Jsem v te nejizsi kategorii, zadna vahova kategorie pode mnou uz neni :D

              0 0
              • soc  

                Napiš Milanovi :)

                0 0
                • pustipav  

                  Ja jsem spokojenej:)

                  Ostatne, kdyz jsem se ho tady ptal v cem spocivaji ty upravy, tak nerekl:)

                  0 0
                • kali222  

                  Míla mu vyrobí nálepku na vidli s jinou tabulkou, nebo zařídí dietu, jo? :P (není to narážka na vahu!!!!! to jen pro úolnost :))

                  0 0
        • McBlacky  

          při ufukování musíš nejdřív ufouknout -AIR a pak +AIR

          při nafukování jak jsem psal nejdříve foukat +AIR pak -AIR

          nevím jestli to ve Sramu vědí, ale máme doma SID, SID XX, REBA Team a všechny se musí foukat dost pod tabulkové hodnoty. Na kolech se závodí, takže to rozhodně není turistické nastavení.

          0 0
          • iceek  

            A jdes s takhle mene fouknutou vidli nekdy nadoraz?

            0 0
            • McBlacky  

              na doraz ve smyslu, že mě to kopne do rukou ne. V dojezdech hodně prudkých sjezdů, kdy jdu ostře na brzdy do zatáčky ji mám skoro na konci zdvihu.

              0 0
              • vsn  

                mno a když tam bude ještě nějakej hrbol tak už nebude mít kam pružit :) mě tabulky na Epicu (SID) skoro seděly – dal jsem ještě o 10 víc a bylo to akorát a chodil jsem téměř celou v Mostě na závodech

                0 0
                • McBlacky  

                  skoro na konci zdvihu, neznamená v dorazu. Navíc to je situace kdy brzdíš v prudkým, to si vybíráš takovou cestu, kde nejsou hrboly, když jsou=nebrzdíš :)

                  když dám tabulkový tlak tak je to dobrý k jízdě 30km/h a víc v rozbitým sjezdu. Kořeny a šutry na rovině to pak nebere vůbec.

                  0 0
                  • vsn  

                    nj, asi každý jezdíme něco jinýho :) někdy je třeba brzdit i v hodně rozbitym useku ostře – proto radši vozím tvrdší … že to na rovině nežehlí uplně dokonale neřeším ale cca 1cm SAG mám

                    0 0
                    • JakeF  

                      Jestli ono to nebude tím, že jeden z vás má lepší techniku a nepotřebuje to dohánět přefoukáním vidlice :).

                      0 0
                      • McBlacky  

                        spíš bych řekl, že já nedostatek kamikadze přístupu doháním citlivou vidlí :)

                        doby kdy jsem sjížděl pozice z kopce už mám za sebou. Po třicítce, pár desítkách stehů a úrazů, se stabilní prací a životem už není taková motivace vypnout mozek.

                        0 0
              • iceek  

                Tak jsem to zkusil. Mam cca 80Kg, upustil jsem SIDa z tabulkove hodnoty na 95 + i -. Pocitove mnohem lepsi, a i podle gumicky pouziju vice ze zdvihu, na doraz jsem nesel, dekuji za radu.

                Kdyz uz jsi mi takhle dobre poradil s tlakem, zeptam se na zbyle nastaveni. Na prave noze nahore je nastaveni kompresniho tlumeni. Na prave noze dole je odskok.

                Zatimco odskok, tusim k cemu je dobry a jak se projevi pokud ho nastavim moc nebo malo u kompresniho tlumeni nevim. Jedine co jsem vysledoval je, ze kdyz ho dam na jednu stranu nadoraz, tak jakoby prestane fungovat lockout vidle, zatimco na druhe funguje. Hadam ale, ze to neni hlavni funkce :-).

                Muzes mi prosim vnest trochu svetla k tomu, jak to funguje a k cemu to je, treba na nejakem prakticke priklade, pripadne na kolik to nastavujes? Diky ;-).

                0 0
                • Ruprt2  

                  No ty jsi snem každého výrobce a ještě víc prodejce :-)

                  Zkus pohledat v historii. Je to vysvětlené mnohokrát, řeší se to každou chvíli.

                  0 0
                • McBlacky  

                  záleží co máš za model.

                  u vidlí s poplockem a pushlockem to slouží k nastavení síly potřebné k otevření zamčené vidle. Chod odemčené to neovlivňuje.

                  u vidlí s Hydrolockem se to šteluje u zamykání na řidítkách a má to vliv i na chod odemčené vidle, kdy „+“ přitvrdí chození do zdvihu.

                  Co píšu platí pro modely do 2010.

                  Já to vozím nejčastěji u SIDa s poplockem na max utažené a Šárka u XX s hydlockem na max povolené téměř vždy.

                  0 0
    • Soreno  

      :-))) štelovat vzduch vidli bez pumpy to snad ne :-)))

      jinak ted jse shodou okolností šteloval svýho revelejšna a pokud vypustíš negativku je to total tuhý, tak to nevím co ti prodali asi pružinovou vidli s číny se samolepkami reby a falešnými ventilky :-)))))

      0 0
      • Georrge  

        haha, vidle s ventilkem a balónkem uvnitř :D:D

        jinak já jsem zezačátku taky šteloval tlak nehtem na ventilku :) postupně jsem upouštěl a upouštěl, až jsem upustil moc a jezdil se sagem skoro 4cm :D no a pak jsem si koupil pumpu…

        0 0
        • McBlacky  

          :)

          pumpa je automatická, bez ni se neobejde nikdo. Je potřeba jinak foukat v zimě, ve vysokých horách, a někdy i podle charakteru závodu/švihu

          0 0
          • Georrge  

            tak já závodník nejsem, do hor se podívám vyjímečně a proto jezdím defakto jeden tlak celoročně. Ale protože mám úchylku do všeho se vrtat, tak nezůstal netknutý ani axon a při rozebírání, servisu a úpravách se mi pumpa velmi hodí a už hodněkrát jsem ji tedy použil. Nehledě na to že hledání správného tlaku není jen přijet do servisu a říct „jebni mi tam vosumdesát psů, však ono už to nějak bude fungovat“ a dost jsem si tak s pumpou vyhrál. Takže koupit se rozhodně vyplatí.

            0 0
          • pustipav  

            Tak mi nejak vrtaj hlavou ty vysoke hory?

            0 0
            •  

              v horách jsi dál od středu země, tudíž je tam nižší gravitace a musíš míň foukat :D

              0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
            • McBlacky  

              když to přivezu někam kolem 2000–2500 mnm nafoukaný tak jak to vozím kolem Prahy, je to subjektivně méně citlivé a musím trochu ubrat.

              0 0
              • pustipav  

                Coz je divny, nenapada me, proc by tomu tak melo byt, protoze pri pruzeni tam jsou podle me mnohem vetsi tlaky nez jaky je zpusoben timhle vyskovym rozdilem…

                0 0
              • Georrge  

                to spíš než gravitace bude mít za následek menší atmosférický tlak v takové výšce a tedy zvýšení relativního tlaku v komoře vidlice, že by to ale udělalo tolik aby to šlo poznat, navíc v 2km, to nevím :) možný to je

                0 0
                • pustipav  

                  nj, ale ta nijak nereaguje s venkovnim prostredim ne? To neni jak pneumatika nebo balonek. Mas nafoukany + a – komory a ten pomer je porad stejny, protoze o venkovnim prostredi vubec netusi… ?

                  0 0
                  •  
                    Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                    0 0
                  • Rudyn  

                    Jasná zpráva. Vidlice je uzavřený systém a je úplně jedno,jestli ji vyvezeš do Alp nebo jezdíš kolem Prahy. Důležitá je stavová veličina mající vliv na tlak – a tou je teplota. Takže za mě souhlas s tím co zde bylo už napsáno,jinak foukat v zimě a jinak v létě – osobní zkušeností to asi potvrdí každý.

                    0 0
                  • McBlacky  

                    já to tedy primárně řešil na tlumiči, ten má jen pozitivní komoru

                    0 0
                  • Georrge  

                    reaguje :) vidlice není uzavřený systém, a působí na ni okolní tlak. Zkus ve vidlici nafoukat menší tlak, než je okolní atmosférický. Co udělá? Zasune se dovniř, aby se tlaky vyrovnaly. Je to tím, že na vidlici ze všech směrů tlačí vzduch, a že tlačí pořádně. A je jedno jestli je vidlice vodorovně, svisle nebo nějak jinak, okolní tlak působí ve všech směrech, a neustále tlačí na všechna místa vidlice. Pokud je ve vidlici stejný tlak jako okolní, tak se to vyrovná, kdyby byl uvnitř vyšší, tak se vidlice bude snažit vybouchnout, a kdyby nižší, tak sbortit dovnitř. Tím že se kluzáky pohybují s docela nízkým odporem, tak se sebemenší rozdíl tlaků ve vidlici a mimo vidlici projeví jejich pohybem, aby se tlaky vyrovnaly. Zbytek vidlice pevně drží, takže to na ni nemá vliv.

                    Takže teď už snad věříš, že venkovní a vnitřní tlak vidlice se navzájem ovlivñují. Další věc – absolutní a relativní tlaky. Tlak který se ti ukáže na pumpičce, je relativní tlak. Pokud nafoukáš třeba 2 atmosféry, tak je to tlak, který je o 2 atmosféry vyšší než okolní, atmosférický tlak (1 atmosféra). No a absolutní tlak je tento relativní, plus tlak okolí, čili dohromady 3 atmosféry. Pokud tedy nafoukáš do vidlice relativní tlak o velikosti 5 atm, čili tlak který se ti ukáže na měřáku, tak pro naši republiku bude platit, že ve vidlici bude absolutní tlak 6 atmosfér. Pak pojedeš do hodně vysokých hor, kde je nižší tlak, a ve vidlici máš pořád absolutní tlak 6 atmosfér, ale tlak okolí už nebude 1 atmosféra, ale třeba 0,8 atmosféry, protože jsi hodně vysoko. Relativní tlak tedy už nebude 5 atmosfér, ale 6 – 0,8 čili 5,2 atmosfér, a vidlice se tedy bude chovat jako bys do ní v naší republice nafoukal 5,2 atm. Rozdíl tam tedy je, ale záleží o kolik nižší bude ten tlak na horách, a jestli ten malý rozdíl tlaků půjde poznat na chodu vidlice.

                    0 0
                    • pepek  

                      vidlice se tedy bude chovat jako bys do ní v naší republice nafoukal 5,2 atm – a platí to jen pro naši republiku, nebo i pro jiné republiky, např: středoafrickou?

                      A kdyby se tady vrátila monarchie, tak ty atmosféry zase nebudou sedět, nebo jak?

                      0 0
                      • Georrge  

                        tohle už se tu jednou řešilo, tak nebuď línej a použí vyhledávání…

                        0 0
                    •  
                      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                      0 0
                    • h4nz3k  

                      kdyby byl uvnitř vyšší, tak se vidlice bude snažit vybouchnout

                      Já myslel, že vidlice se vždycky tlakuje na vyšší tlak než je okolní.. Vidlice 5 bar, okolí 1 bar..

                      ale tlak okolí už nebude 1 atmosféra, ale třeba 0,8 atmosféry, protože jsi hodně vysoko. Relativní tlak tedy už nebude 5 atmosfér, ale 6 – 0,8 čili 5,2 atmosfér

                      Tady ti trochu nesedí počty, ten tlak bude 5,8 atmosféry( rozdíl 1–0,8)

                      0 0
                      •  
                        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                        0 0
                      • Georrge  

                        k první části: ano, tlakuje se vždy na vyšší než okolní, jen jsem mu tím ale chtěl naznačit, jak působí okolní tlak na všechno co v něm je. Je ale jasné, že při těch 5 atm vidle nevybuchne, tam bys potřeboval trochu jiný tlak :) některá duše už by to třeba vydržet nemusela…

                        k druhé části: viz lukas aka mitro :)

                        0 0
                    • Rudyn  

                      Teoreticky to tak určitě máš správně.

                      Praxe:

                      1PSI=6 895 Pa

                      Nafoukaná vidlice dejme tomu 100 PSI = 689 500 Pa

                      Praha, nadmořská výška průměr cca 200m. Tlak cca 103 300 Pa.

                      Alpy 2500 m.n.m., tam chce ten borec jezdit.

                      Rozdíl výšek 2 000m.

                      Pokles tlaku s výškou: 100 Pa/10m

                      Celkový pokles tlaku je tedy 20 000 Pa.

                      Z venku na vidlici tedy působí tlak, který je cca 83 300 Pa.

                      Takže o čem je tu prakticky řeč, když ta vidlice má 8 násobný tlak oproti okolí?

                      0 0
                      • bruco  

                        PRAKTICKY o nicom, ale TEORETICKY sa to da riesit hoooodne dlho. :-D

                        0 0
                        • Rudyn  

                          :-)) Jo, měli bychom víc jezdit a míň teoretizovat…

                          0 0
                      •  
                        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                        0 0
                      • Georrge  

                        spíš než o to, že to bude nějak zásadně ovlivňovat vidlici šlo o to, že plno lidí vůbec nevěřilo tomu, že to tak funguje :)

                        0 0
                      • McBlacky  

                        ve 2000mnm je tlak okolí o 20% nižší.

                        není tedy možné, že tlak ve vidlici bude o 20% vyšší?

                        0 0
                        • Georrge  

                          tlak okolí je o 20% nižší, ale tlak ve vidlici je pořád stejný (vzduch z ní neuteče ani žádný nepřibude), ale o něco se zvýší poměr okolního tlaku a tlaku ve vidlici. Příklad – okolní tlak v nížině 1 atm, relativní tlak ve vidlici v nížině 5 atm. Absolutní tlak ve vidlici (relativní + tlak okolí) v nížině tedy bude 1+5 atm čili 6 atm. Tento absolutní tlak je ve vidlici pořád, nemění se. Může se ale změnit jeho poměr vůči okolnímu tlaku, pokud se ten změní. A pokud se tedy okolní tlak změní (sníží o 20%) na 0,8 atm, tak ve vidlici bude pořád absolutní tlak 6 atm, ale jeho velikost oproti venkovnímu tlaku (relativní tlak) bude rozdíl absolutního tlaku ve vidlici, a tlaku okolí, čili 6 – 0,8 což je 5,2 atm. Rozdíl venkovních tlaků je tedy 20%, rozdíl relativních tlaků ve vidlici (tlaků které určují tuhost odpružení) je ale menší, konkrétně poměr relativních tlaků, čili 5,2/5 což se rovná 1,04 a říká nám to, že v horách bude vidlice o 4% tužší, než v nížině. 4% jsou docela málo, takže nevím jestli by to někdo poznal, a navíc to platí pro docela malý tlak ve vidlici (5atm je cca. 72 PSI), pokud by někdo foukal větší tlak ve vidlici, tak ten rozdíl nížina/hory bude ještě nižší. Například pokud bys v nížině foukal 120 PSI (8,3 atm), tak absolutní tlak bude 9,3 atm, v horách bude relativní tlak 9,3–0,8=8,5 atm, a poměr relativních tlaků bude 8,5/8,3=1,024 čili v horách bude ve vidlici jakoby o 2,4% více vzduchu.

                          Tohle ale není jediný faktor, který na vidlici působí, správně už tu zazněla změna teploty. Ze stavové rovnice pro plyny vyplývá, že pokud vzduch o určitém objemu bude mít nižší teplotu, sníží se i jeho tlak. Pokud je tedy v nížině 25 stupňů, a v horách třeba 8, tak tlak ve vidlici se sníží a vidlice tak bude měkčí. Dále teplota působí na viskozitu mazacího oleje a na tvrdost těsnění, v nižší teplotě tedy budou větší vnitřní odpory a sníží se citlivost vidlice.

                          Dále tu zazněla změna gravitace, v horách skutečně nižší gravitace je, protože jsi dál od středu země, taky to udělá ale maximálně pár desetin, možná setin procenta… v horách se díky nižší gravitaci sníží tvoje hmotnost, takže na vidlici působníš menší silou a vidlice se tak bude zdát tvrdší. U gravitace je problém navíc ten, že nezáleží jen na vzdálenosti od středu země, ale i na složení zemské kůry pod tebou. Pásy hornin s obsahem těžkých kovů ovlivní gravitaci víc, než lehčí horniny. Takže ve třech kilometrech může být gravitace klidně vyšší, než ve dvou kilometrech na jiném místě planety.

                          0 0
                          • Rudyn  

                            Správně!

                            Praxe: Borec nasadí bike na auto a valí do Alp. Teplota po cestě je cca 20C. On valí 130km/h, tj.okolní teplota u vidlice je kolem nuly.

                            Přijede do těch Alp, sundá bike z auta a nechápe. Vidle úplně rozhozená. Tak tam okamžitě napere 120PSI a dá bike do garáže v penzionu. Přes noc se teplota srovná s teplotou garáže 20C. Ráno borec opět nechápe, večír to parádně nafouknul, ráno mu bike drnčí jak kytara…

                            A tak dokola…:-))

                            Zdar.

                            0 0
                        • Pá-dlista1  

                          No a neni mozne, ze tak jako se to stava me, kdyz se vysplham do 2000mnm, ze te vidlici proste dojde dech?

                          0 0
              • PatrikL  

                každých 100 výškových metrov klesne teplote priemerne o 0.6 stupňa :) Aj to tomu môže prispieť…

                0 0
              • Jenda  

                to je tim ze uz je tam fakt tvrdej teren takze potrebujes mekci vidli :-)

                0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.