• pižmoň

    Zdravim vsechny bajkery. Mir mezi klasikari a eckari jdu si jen pro cenne rady.

    Prosim o radu ty z vas kteri mate jak ebike enduro,tak klasiku nebo jste na ebajku jezdili dele jako ma testovacce.

    Mam klasicle enduro, vyskladane v topu 170mm zdvihu, ale ma to 18kg, moje vyjizdky maji kolem 10km spis mene, mnohdy radeji tlacim, jet na tom 50km mi staci 2× za rok..do bikeparku je to super.

    Otazka zni: ma pro me smysl ebajk endruro?

    Mel jsem ho jako testovacku na jeden den, vyjezdy neskutecne a hrozne zabavne, cim vetsi krpal tim vetsi zabava. Cesta dolu? Pripadal jsem si ze neumim jezdit, kolo bylo neobratme tezke, odhazovani zadniho kola najednou nebylo rutinou ale problemem, kolo slo rychle do smyku, strme veci taky citil sem nejistotu, pomale veci opet nejistota chebal tam ta lehkost ovladani a hrani si s tezistem, muze na to mit vliv osazeni (vzduchovy tlumic, prefoukle plaste..). Je to o zvyku nebo se da na ebajk zvyknout a pote jiz prasit a skakat i na ebajku jako na klasickem kole traily vsech obtiznosti?

    Planovane vyuziti takove to jezdeni po praci s tim ze si trail nedam 2× ale 10×, dam si na tom hrebenovku 50km, strme vyjezdy typu Garda, Finale nebo Alpy jiz nebudou utrenim.

    Jo a klasicke bezmotorove endurko bude stale srdcovka na jezdeni v bikeparku nebo proste na takove opravdove jezdeni z kopce toho se neplanuji vzdat.

    Jsem zvedavy na recenze, napady, tipy (vzduch tlumic vidlice vs pruzina tlumic vidlice, chipnout motor, brzdy 203 kotouce nebo vic..) Je to precijen draha sranda…Zaujal me Marin Alpinetrail E2, libi se mi geo i pomer cena vykon, mate jine tipy na dobry ebajk v teto kategorii?

    Anketa: Idelani doplnek ke klasickemu enduru

    7x
    28%
    9x
    36%
    9x
    36%
    0 1
    • psbiker  

      Se podívej co se jezdí na motorkách. Výkon motoru dá 100× víc fun.

      0 0
    • AussigBiker  

      U Norca si muzes nakonfigurovat baterii. Ale nevim jak u nas a jestli jsou k dostani. Pokukuju po Railovi od Treku, volba rozumu by asi byl Radon. Canyon mozna taky. A ecko od Ibisu ma design, ktery se nemusi libit, integrovany svetlo a je drahy jako krava :) Marin neznam, ta znacka jde mimo me. Rail 2023 ma pry min pohodlny zadni odpruzeni nez predeslej model a je sance, ze tam bude malinko volne litat baterie.

      Jinak kdo umi, ten umi, Rob rides emtb na youtube draci na jakymkoli e-kole pekelne dobre.

      0 0
      • AleZ80  

        V Laax mají v půjčovně Norca a jsou z toho nešťastní, že se na tom furt něco se.e. Jak u kol s motorem, tak bez.

        0 0
        • adam320  

          A co se na tom konkretne sere z toho co vyrobilo Norco?

          0 0
          • AleZ80  

            Např. u těch bezmotorových se např. potýkají s tím, že se okolo středové osy dokáže nashromáždit hrst písku. Až člověk nechápe, jak se to tam vůbec může vejít.

            Před Norky měli v půjčovně Treky a s těmi prý bylo mnohem méně problémů.

            0 0
        • novas752  

          Tak nějak pochybuju o tom, že existuje enduro, které je v bikeparkové půjčovně spolehlivé a bezproblémové. Čočka v bahnu, wapka, čočka v prachu, wapka, čočka v… Ke konci sezóny jsou ty kola v dosti zuboženém stavu.

          0 0
    • Tomcat  

      Dovolávat míru si můžeš jak chceš , ale s éčkem tě na některých trailech prostě pošlu do p_dele tak jako tak.

      0 1
      • roman 3D  

        na kterých?, hlavně nepiš rychlebky

        0 0
      • pižmoň  

        chapu, v zahranici je situace jina v rakousku jsme letos byli jedini kdo do takoveho krpalu slapal/tlacil vzorek 3 dny v jedne lokalite. Nahoru ma e, proste sve opodstatneni. Hlavu mi zamotava jak to to na narocnych trailech bude chovat. Mene narocne traily nebo slapaci traily muzou byt najednou zabavnejsi diky vyssi rychlosti

        1 0
        • mr.antik  

          Tak 18kg už mi přijde těžký jak ebike. Zkus někdy normální 13 kg trailbike, to poletí samo.

          0 0
          • Mr.Duck  

            Dokud se nezlomí z kopce :)

            Vždycky když jsem zkoušel nějaký kolo bez DH gum à cushcore, tak si říkám „na co e bike?“ protože to nahoru prostě letí hrozně samo. Z kopce je to pak podobně omezující jako e bike, ale v jiných situacích. Elektrický enduro je nic moc v malý rychlosti a v technických strmých úsecích, a na skocích super divný. Trail bike je super na skoky à pomalý technický pasáže, ale v rychlosti zas bude víc nervózní než velký těžký kolo.

            Kola jako Kenevo SL jsou docela blízko a sjel jsem na tom i docela ostrý věci, ale dát na to komponenty co mají vydržet aspoň sezónu bez defektů, tak to zas bude na 20kg a ne obratný.

            0 0
          • pižmoň  

            zacnes na 13, prijdou defekty problemy..das sjezdovou gumu,pruzinovy tlumic, brzdy.. a hned je to 16..mel jsem 14kg bike 130mm pak 160vidlice, pruzina a uz to nahoru tak nejelo

            2 0
            • novas752  

              No 18kg je stejně na „top enduro“ trochu moc. Dh pláště, odolný kola, pružina, dlouhý teleskop a dá se dostat na 16–16,5. S trošku lehčim osazenim (en pláště) jsem na 15,5.

              Malý elektrokolo jsou +4 kg, velký +8kg na podobnym osazení.

              Já mám jako doplněk trailový ht, to jede líp a člověk se s tim zabaví i v méně prudkých a rozsekaných terénech.

              1 0
              • pižmoň  

                ht s 130mm vidlici jsem mel a hned sem to prodal vadila mi i polni cesta jak si jednou zvyknes na tlumic…

                Je i neni vahu uz nemam kde sundat a nebudu ji setrit na ukor odolnosti.

                0 0
                • vaclaw  

                  Jestli není cesta mít jedno kolo na BP a ostrý ježdění a jedno lehčí na normální výlety. Ono i 15 kg kolo nebo už vydrží a pojede to slušně. Ale zase jestli si chceš koupit ebike, tak si ho kup a neřeš, na projev si zvykneš ;)

                  0 0
            • mr.antik  

              jasně, ale chápu to tak že třeba doma jezdít nějaký menší terény, který znáš a seš schopnej jezdit čistě a pak třeba jedeš do parku na černé DH kde to ničiíš. Tak jsem to myslel s tim, že je dobrý mít prostě dvě kola.

              0 0
    • psbiker  

      Klasicke enduro, to je termín horší než tyčový vysavač twl.

      0 2
      • mikš  

        správně je „typické enduro“ , italsky enduro typíčo.

        0 0
    • psbiker  

      Tyčovýredearde­rimbecile")

      0 1
    • cyborg  

      Vozil jsem kombo ebike / klasický enduro už třetí sezónu…

      Klasický enduro mám Konu Process 153, chtěl jsem k tomu co nejvíce hravé éčko tak aby to geometrií bylo Koně dost podobné. A chtěl jsem Bosch a mullet. Vypadl mi z toho Ghost Hybride ASX. Ten jsem vzal v nejnižší konfiguraci a zbytek si komplet přeházel tak abych to bylo víc enduro/FR Takže dozadu pružina, dopředu lepší vidle s větším zdvihem atd.. Nakonec z původního setupu kromě baterky a motoru, zbyla jen kola a rám.

      Výsledek se co se týče jízdních vlastností docela povedl..Je to sice těžká kráva, má to 25kg.. ale bunnyhop na tom udělám v klidu, do zatáček se tomu chce skoro jak Koně, ve strmých, nebo technických pomalých pasážích je to stejně jisté a 29" kolo ve předu přidává na jistotě a blbuvzdornosti… v rychlosti a bordelu je to stabilnější.. Splnilo to co sem chtěl.. je to prdel na tom jezdit, neztratí se to ani v parku, když sebou náhodou nemám klasiku.. . pak když přesednu na 17kg Konu zvykat si ani nemusím, jen si užívám „lehkýho“ kola a jak to jde krásně do vzduchu.

      Zkoušel jsem různá éčka od kamarádů, a nejvíce se mi líbil ještě Rocky Mountain Altitude Powerplay.. Spousta éček se dělá s pekelně dlouhou zadní stavbou aby se to nezvedalo a v kombu s váhou motoru a baterky je to pak ještě těžkopádnější než by muselo..

      0 0
      • pižmoň  

        presne to jsem chtel slyset. Marin je taky mullet a geo se dost blizi tomu co mam.

        Na aktualnim endurku 29er mam reach v Lku 475mm merim 183cm a je to pro me idealni ani male ani velke jezdim sem i na kole reach 450 do kopce a na slapani male z kopce super taky to byla 29..

        Ebajk v mulletu brat stenou velikost nebo mensi?

        Ten Marin ma v Lku reach 485mm a v Mku 465mm tak vaham bojim se aby Lko nebylo velke.

        0 0
    • va-bo  

      Zajímavé: https://dolekop.com/…e-nadres-vic

      0 0
    • PeJu  

      Kdysi dávno jsem jezdil enduro na motorce, mám ji pořád a skončila jako věšák na hadry. Na jaře jsem si pořídil Nukeproof Megawatt (mullet 24kg ) a hned na to Megu (27,5 14,5kg) a zjistil, že je to ideální kombinace. Vyrazím se ženou ona jede na ečku a já na klasice, z kopce dolů si to přehodíme, jí vadí vyšší váha, já jsem z ní naopak nadšenej, zřejmě je to dané mojí motocyklovou minulostí. Kola střídám vcelku často a neřekl bych, že některé z nich má nějaký limit, myšleno tak, že bych si řekl tohle na ečku nedám, naopak já se na něm cítím komfortněji, ať jsou to strmé technické úseky, nebo skoky. Normální enduro používám hlavně když jedu s někým, kdo jede na normálním kole, sám většinou na ečku, protože je to zábava i do kopce. Průměrnou tepovku mám o něco málo vyšší na ečku s tím, že tam nejsou výkyvy do kopců, je to takové plynulejší a to se právě týká i jízdy. Větší váha kola dodá jízdě plynulost, nezarazíš se o větší kámen, nebo kořen, buď setrvačnost, nebo lehké přišlápnutí tě přehoupne jednodušeji přes danou překážku. Je mi jasné, že většina cyklistů nad tím bude kroutit hlavou, ale já to tak mám.

      Ještě jsem zapomněl dodat, že do jara jsem jezdil na kole Giant Reign, kde mi po záruce prasknul rám a já hledal náhradu a čekal, jestli nevykomunikuji nějaké řešení s Giantem, v té době jsem koupil Megawatta, protože jsem elektrokolo chtěl a když jsem zjistil jaké má jízdní vlastnosti ve srovnání s Reignem, tak jsem se vlastně bál, abych u Reigna nezůstal. Hned potom co to s Giantem nedopadlo jsem koupil ještě bezmotorovou klasiku od stejné firmy, protože jsem chtěl aby kola byla co nejpodobnější, sice nejsou úplně stejné, protože hliníkový mullet nebyl, tak jsem se „spokojil“ s karbonovou sedmadvacítkou, ale dneska bych to neměnil.

      Ještě musím přidat to nejdůležitější, čteš názor člověka, který by mohl být tvůj táta, koukal jsem, že to nemám v profilu vyplněné ;) a abys tušil co sjedu, tak pokud se držím na zemi tak prakticky cokoliv, takové ty technické černé „atrakce“ velbloudího, nebo jezevčího typu v trailcentrech se mi vysloveně líbí, na skocích už se rozmýšlím, třeba na Monínci vynechávám ten dřevěný hned nahoře, Špičák, nebo Rokytnice jsou v pohodě, na Pekláku jsem vynechal jen mlýnské kolo, no a kdybych si měl vybrat jediné univerzální kolo na zdolávání výše uvedených taškařic tak to bude Megawatt, přestože mám i sjezďáka, jo a není to o fyzické kondici, ročně najezdím mezi 8 – 10 tis. km, je to čistě o zábavnosti a jízdním komfortu. Jediné negativum na tom celém je, že tohle zjištění mě nějakou pětku stálo, ale při dnešní inflaci je vlastně i tohle pozitivní.

      Ještě vidím, že řešíš velikost, obě kola mám Lka, měřím 185 cm a pocitově se mi zdá e-bike větší, ale ono to tak logicky musí být, moje žena měří o 10 cm méně a je na spodní hranici použitelnosti, myslím, že to éčko bych mohl mít i Mko. Rýče jsem neřešil, já dám hodně na pocit, inu jiná generace ;), ale to si najdeš.

      Názor cyborga je mým pocitům hodně blízký.

      Přeju šťastnou ruku při výběru.

      0 0
      • pižmoň  

        dik za vycerpavajici srovnani, uz jsem se asi rozhodl :-D

        Ta plunulost dava smysl, ne vsechny traily jsou jen z kopce, bez slapnuti a ta moznost bavit se i techickymi vyjezdy je opravdu lakava.Ted uz jen zacit sporit:D

        0 1
        • XNeo  

          Trochu osobní zkušenosti. Sedlám jak ebike, tak normální kolo. Pocitově ečko na trailu, pokud nechci skákat lépe žehlí, normální kolo je taková uskákaná koza, ale když zase chci skákat, je lehčí kolo mnohem lepší. Šlapání na trail bez lana už mě nebaví, tak tam ečko. Střídám to dle chuti. V podstatě za barákem mám dve bike parky (Klínovec, Plešivec) a tam je lano, takže beru normální kolo, když jedu na „privátní“ lajny, tak ečko :)

          0 0
          • pižmoň  

            dospel jsem do podobneho stadia, zatim teda bez motoru, ale vyslapy na traily jsou vetsinou zlo..a to nejsem lemra lina na silnicce nebo xccku sem si toho odjel taky dost :D

            0 2
            • vrazdit  

              ty vo.le… a tak si ve třiceti kupuješ éčko, protože jsi strašný dříč? :)

              3 0
              • Mr.Duck  

                Na tomhle zrovna nevidim nic spatnyho. Kdyz rika ze ho uz jezdit nahoru nebavi, no tak proc by musel? Mne to vetsinou nahoru treba taky nebavi, ale dolu mne to zas nebavi na e biku. Kazdy si preci muze vybrat co na kole chce delat. Nebo i se zivotem ;)

                Prijde mi ze kluci na ktery reagujes maji normalni zdravy argumenty a nesnazi se tvrdit, ze se na tom prece taky nadres, nebo snad ze to je to samy jak normalni kolo.

                1 0
                • vrazdit  

                  :) kluci to mají v hlavě srovnaný, to je jasné… na kole se jezdí z kopce a nahoru lanovkou, šatlem nebo na éčku:)

                  ať si dělají co kdo chce, mě se líbilo to „nejsem lemra líná“ ve vlákně, kde už se rozhodl jezdit na éčku… ve třiceti letech… pro mě dobrý humor… :)

                  0 0
                  • pižmoň  

                    tohle uz je diskutabilni zalezi na uhlu pohledu. Neni v mych silach nastoupat na en 2–3tis m treba po praci, na ecku to jde za 2h, to jsem zkousel prave pri testingu 25km 2tis nastoupano, na jednu baterii :D

                    0 0
                    • vrazdit  

                      paráda… :)

                      0 0
                    • goofy  

                      Tak je otázkou, jestli je třeba po práci nastoupat dva až tři tisíce kilometrů… Ale v dnešní době všeho hodně hned ty pič*o asi jo…

                      0 0
                      • Mr.Duck  

                        Protoze kdyz jednou zazijes nejaky epicky zazitky, tak chces dalsi jeste lepsi a furt, az poletis treba na Mars ne? :)

                        0 0
                        • -b-n-x-  

                          Tak je nějaká vysoká hora co? Akorát teda poloviční gravitace. Kdoví jak by se v takovém prostředí jezdilo.

                          0 0
                          • vrazdit  

                            tak kolo půjde jednodušej do „vzduchu“ :) a všechno bude dost lehké…

                            0 0
                          • Mr.Duck  

                            Je no, ja si myslim ze by to byla pecka, myslim ze se mi o tom kdysi davno i zdalo :)

                            1 0
                        • vrazdit  

                          tak za epický zážitek já třeba nepovažuju broušení umělých trailů pod lanovkou, nevim teda jak „kluci co tomu rozumí“ :)

                          0 0
                          • Mr.Duck  

                            Spis jsem mel na mysli to 3km stoupani, co mam vetsinou spojeny s vyjezdem na nejaky epicky vrcholky. Ale kazdej to najde nekde jinde, ja letos rozhodne mel nejaky epicky zazitky v bikeparcich O:)

                            0 0
                            • vrazdit  

                              ty se pohybuješ v jiné, celkově „epické“ lokalitě, to je potom těžko… :) „bajkpark“ u vás je trošku něco jiného než máte u vás… ale celkově ježdění v bajkparku mi nic „epického“ nenavozuje, od toho jsou v horách jinačí výzvy :)

                              0 0
                          • Breakpain  

                            Tak to je vec vkusu, pro me je to top, stejne jako dirty / pumptrack. Prirodni traily me naopak vubec neberou a asi nebudu sam.

                            0 0
                            • TK75  

                              On taky přírodní trail je dost často zrovna v nejlepším přerušenej porazenym stromem, brodit se klackama taky není nic moc…

                              Já tohle jezdím, ale rád bych se někdy svezl někde, kde můžu užívat delší dobu cestu dolů bez překvapení co tam zas domorodci pohodej

                              Takže tě chápu :⁠-⁠D

                              0 0
                              • Breakpain  

                                Ja jsem takovej treninkovej krecek. Mne bavi jet neco 8× za sebou, abych si to najel, nez jet 8 ruznych trailu ;) … to taky nema kazdy takhle posazene.

                                0 0
                                • goofy  

                                  Tak tak… já jsem zase ten střídač, co rád zkouší, ale pak vlastně většinu jede na oči… :-)

                                  0 0
                                  • TK75  

                                    Za ty roky tu mám takovou sadu perel, rád hledám další..takže na oči taky rád.Akorát mi ten můj soukromej bajkpark sem tam někdo ničí

                                    Vyplašim bábu když její Bobík sere, tak hned pošle Vencu at tam pokácí strom přes stezku (takhle si to představuju, realita může být jiná :⁠-⁠D ale nějak se to poslední dobou rozmáhá

                                    0 0
                                    • -b-n-x-  

                                      Ber to jako vývoj tvého trailu k vyšší náročnosti :-)

                                      0 0
                • Lišák  

                  Problém vidím tady:

                  Planovane vyuziti takove to jezdeni po praci s tim ze si trail nedam 2× ale 10×

                  To zavání větší devastací trailu, potřebou větší údržby. A pokud bude takových jezdců víc…

                  0 1
                  • vrazdit  

                    problém vidím v tom, že toto řeší kluk ve 30 letech stylem „už jsem toho odjezdil dost, mám právo si odpočinout na éčku, protože do kopce je to pruda“… co bude dělat v padesáti, jezdit po trailech na enduro motorce, protože je to ještě rychlejší? :) o kurvení přírody lidma, kteří by se tam neměli vůbec dostat, snad ani nemá cenu mluvit…

                    0 0
                    • Mr.Duck  

                      Naopak o kurveni prirody se bavit dava smysl, ale ten zbytek ti preci muze byt uplne sumak ne? Lepsi na Ecku nez na Hcku v zile nekde v metru :)

                      0 0
                      • vrazdit  

                        Háčko v žíle je to samé co éčko, navozování nějakého pocitu umělým prostředkem… za mě čím víc lidí na Háčku v metru, tím méně lidí v horách, jsem za Háčko, na tom si lidi alespoň nelžou, že jsou borci :)

                        0 0
                        • tomfree  

                          Ale mindráček by háčko taky zpravilo :-)

                          2 0
                        • TK75  

                          hackar v metru si lze neustále… nicméně, občas se dovede znovu postavit na nohy a za velikého odříkání se z něj stane třeba zapálený cyklista…navždy:⁠-⁠D

                          0 0
                      • MlokCZ  

                        Přesně.

                        S debatou o kurvení přírody souhlas, tam má smysl se bavit ohledně jakéhokoliv vlivu člověka už od pěších až po motorky, cokoliv jiného (jako třeba i lanovky, atd.). A vždy je potřeba najít nějaký rozumný kompromis, co/koho a jak kam pustit.

                        Co píše vrazdit je zcela typický přístup jeho zájmů, které by chtěl nadřazovat nad zájmy někoho jiného. Úplně v tom vidím, jak přesně to samé píšou pěší o cyklistech.

                        1 0
                        • orm  

                          Tak rozumny kompromis uz existovat a to do prirody jen za sve …

                          0 1
                          • vrazdit  

                            ty mít pravdu, nemohu než souhlasit… :)

                            0 0
                          • tomfree  

                            Tak to pojďme vzít jinak,já najezdím kombinací více kol každý rok více km,než autem,hodit enduro na nosič a dovézt k lanovce,to je jistě mnohem větší dřina:-)

                            0 0
                            • orm  

                              Vsak to take neni muj salek kavy, ale ecka v bikaparku nebo jine motorky na omezene trati mne osobne nevadi. Bikepark nepovazuji za prirodu, to je proste zabavni park pro kola.

                              2 1
                            • Mr.Duck  

                              Tak zase počítat najetý km po asfaltu taky není úplně fér. Kolikrát mi přijde jako mnohem větší dřina jet 15km na enduru než 120 na XC. Silnice to už je taky jak takovej ebike :)

                              0 0
                          • MlokCZ  

                            Takový kompromis reálně nikdy neexistoval. Cyklistika byla v přírodě vždy omezovaná už mnoho let před existencí prvního éčka. A to jak globálním omezením (v národním parku a NPR), tak lokálním konkrétními zákazy.

                            0 0
                            • orm  

                              V narodnim parku jsou omezovani vsichni, i chodci. To neni argument.

                              0 1
                              • MlokCZ  

                                Ne jako cyklisti. V nároním parku a NPR nemohou cyklisti téměř nikam (smí jen na cesty vyloženě povolené) a pěší pořád mohou skoro všude (teď myslím cesty, ne volný pohyb mimo cesty). Reálně mám takových zajímavých cest neprojetých na kole spoustu, kde jsem pěšky byl a na kole by mě to bavilo, ale nesmí se tam.

                                Extrém jsou pak třeba Krkonoše, tam nesmíš na kole v podstatě skoro vůbec nikam. Některé části Šumavy nejsou o moc lepší.

                                0 0
                        • vrazdit  

                          ale kluci, já vám to neberu, ale nechtějte po mě, abych hlasitě hýkal, jak je to skvělé… :)

                          je pěkné, že vy svoje zájmy nenadřazujete nad jinými, ale děláte vždy, co chtějí všichni ostatní a váše vlastní živoy zcela přizpůsobujete požadavkům průměrné populace… :)

                          0 1
                          • MlokCZ  

                            Každý si bude aspoň někdy hájit svoje zájmy, to je jasné. Ale snažím se na to dívat aspoň trochu nejen z pohledu mojich zájmů.

                            Já bych si klidně dokázal představit, že někde lokálně sem tam bude nějaký zákaz jen pro éčka, kde se na klasice bude moct.

                            I když v reálu těch potenciálních míst, kde by to dávalo smysl tak moc nebude. Tam, kde je náročný terén, tak tam davy ebikerů stejně nikdy nebudou.

                            A tam, kde je snadný povrch, jsou tam davy pěších, tak tam už většinou je stejně problém ohledně pěší vs klasika (konkrétní případ třeba cesta z Prášil na Poledník, kde zákaz zatím není a paradoxně je pro všechny cyklisty zákaz na zadní asfaltce, kde pěší nechodí téměř vůbec).

                            Problém je, že se klasika a éčka čím dál více podobají, takže to ani není na první pohled často rozeznatelné.

                            A třeba zcela souhlasím s legislativním omezením rychlosti ebiků, pokud mají mít stejné výhody jako klasická kola. A to je přitom jasně proti mojím zájmům, protože mi sem tam omezení přípomoci na 25km/h vadí (mě osobně by stačilo navýšení i jen na 28–30km/h, i těch 28km/h by bylo dobrých) a odblokováno samozřejmě nemám.

                            1 0
                            • vrazdit  

                              podívej se, je prostě neoddiskutovatelné, že člověk na éčku se reálně snadněji (rozuměj s menším, nebo skoro žádným úsilím) dostane tam, kam by se tentýž člověk v mnoha případech možná ani neodvážil pěšky… je tom prostě to samé, jako bys tam přijel autem, na motorce, vrtulníkem… jestli je obyčejné kolo s přehazovačkou taky zjednodušení je otázka… člověk je samozřejmě vynalézavý tvor a pro většinu je těžké nevyužívat dostupné technologie „zjednodušující život“, ale jestli je vhodné si „zjednodušovat“ i tu „rekreační“ a sportovní stránku života?

                              s tím omezením/zákazem někde pro kola/ekola je to diskutabilní, to že to kolo „vypadá skoro stejně“ je snad úplně jedno… šlapeš za svoje/šlape za tebe motor je rozdíl, stejně tak všechny elektrické koloběžky segveje, a podobné chujoviny… na kole, stejně jako pěšky, musíš vyvinout značné úsilí, aby ses do méně dostupných míst dostal, stejně běžky, skialpy a podobně, takže v jistém smyslu samoregulace množství lidí, kteří jsou ochotní/schopní se tam najebat… postavit všude po horách bajkparky, stezky v oblacích, lanovky, hospody a pak se divit, že to lidi nadměrně zatěžují, to je opravdu k hovnu… zákaz pro kola na asfaltové cestě co do těch hor už vede nechápu zcela, asi je to aby se tam ti „cyklisti“ co na tom vlastně neumí jezdit nazabíjeli…

                              omezení rychlosti je asi jediná věc, aby bylo možné (nevím jak to může takto fungovat) vydávat ebajky legislativně za kolo, ač je to motorový dopravní prostředek a tudíž by mu měl samozřejmě být vjezd do volné přírody zakázan…

                              0 1
                              • MlokCZ  

                                Úplně přesně jak jsem psal už o té analogii pěší vs cyklista výše. Teď je to ještě více do očí bijící:

                                "podívej se, je prostě neoddiskutovatelné, že člověk na kole se reálně snadněji (rozuměj s menším, nebo skoro žádným úsilím) dostane tam, kam by se tentýž člověk v mnoha případech možná ani neodvážil pěšky (nebo by tam přinejmenším nedošel)…

                                A to auto, motorka, cokoliv, to jsi vybral také dobrý reálný případ. Ti co půjdou třeba dokonce pěšky (tedy nevyužijí ulehčení ani pomocí kola), tak právě si velmi často co nejdále do hloubky lesa dojedou tím autem, motorkou, …

                                Tedy ve výsledku ještě daleko horší než kdybych vyjel od baráku na éčku…

                                Takže jako první bychom měli zakázat auta, … dle takového přístupu…

                                A přesně ty stezky, lanovky, hospody, to všechno je daleko větší zatížení přírody a nahnání tam davů lidí než nějaká éčka.

                                Takže jak už jsem psal na začátku, pro všechny případy a možnosti to chce vhodně regulovat, aby toho nebylo moc.

                                A já narozdíl od tebe nebudu ten, co by chtěl omezovat všechny ostatní v tom co nedělám já.

                                Tedy ať klidně existuje třeba rozumné množství lanovek na některá místa, i když já je nevyužiju vůbec a z mojeho sobeckého pohledu by bylo nejlepší je všechny zrušit, aby tam bylo méně lidí.

                                Ale na druhou stranu se to nesmí nikde přehánět a nestavět lanovku na každý druhý kopec.

                                0 1
                                • psbiker  

                                  Tohle nemá smysl číst. Myšlenka se dá vyjádřit v jedné větě.

                                  0 1
                                • vrazdit  

                                  :A to auto, motorka, cokoliv, to jsi vybral také dobrý reálný případ. Ti co půjdou třeba dokonce pěšky (tedy nevyužijí ulehčení ani pomocí kola), tak právě si velmi často co nejdále do hloubky lesa dojedou tím autem, motorkou, …

                                  Tedy ve výsledku ještě daleko horší než kdybych vyjel od baráku na éčku…"

                                  to ale teď meleš nesmysly, protože bys musel lidem celkově zakázat se někam dopravovat… tvoje „kdybych vyjel na éčku“ je tvoje volba dopravy, kterou považuješ za „lepší než auto“, ale je to vlastně to samé, jen na jiný motor… stopa je samozřejmě menší, ale když pojedeš na normálním kole, je zase o něco menší… tady se trošku plete, co chceš vlastně regulovat? já nechci omezovat všechny v tom, co nedělám já, já dokonce nechci žádný zákaz éček, jen říkám, že ekolo je stejné, jako dojet do lesa autem a není žádný rozdíl, jestli pěšák dojede pod hory autem, nebo ty tam dojedeš na éčku… jakákoliv infrastruktura ti dovolí někam se dostat, pokud tam nebude, dostane se tam minimum lidí… pokud se zakáže jezdit autama po horách, proč by se tam mělo jezdit na motorkách/ebajku? samozřejmě jde o to jak daleko v těchto věcech zajít, jestli kolo ano/ne, pěšky ano/ne, ale všeobecně čím jednodušší, tím víc lidí…

                                  0 1
                                • Lišák  

                                  nestavět lanovku na každý druhý kopec.

                                  Éčko je „lanovka“ na každý kopec. ;-)

                                  0 0
                                  • MlokCZ  

                                    Když to takhle budeš brát, tak klasické kolo je lanovka do půlky kopce a měl bys chodit jen pěšky…

                                    A co se týká přehnaného množství lidí (což může za mě být problém), tak lanovka vs ebike se nedá ani trochu srovnávat. Ještě jsem nikdy nikde neviděl takové davy lidí na ebikách jako jsou tam těch vyvezených lanovkou.

                                    0 0
                                    • hawrda  

                                      Teď jsou tam davy vyvezene lanovkou + eckari vyvezeni lanovkou( Černá Hora Krkonose).

                                      Takže asi tak.

                                      0 1
                                      • vrazdit  

                                        Největší sportovci potom jezdí s éčkem šatlem, protože pak navíc šetří baterku :)

                                        0 1
                      • mr.antik  

                        Dospěl jsem do stádia, že čím více lidí v obchoďákách, multikingech nebo u videoher, tím lépe :-)

                        2 0
                        • MlokCZ  

                          Tak jistě. V tomhle i já budu souhlasit. A tady to není ani až tak sobecký pohled, protože je žádnými nařízeními nebo zákazy chodit do uvedeného nenutíme, oni tam chodí dobrovolně (a zřejmě tedy rádi).

                          A v tomhle ohledu byl v poslední době jediný významný vliv a to Covid a to už dávno opadlo.

                          1 0
                    • cyborg  

                      Na éčku je to o volbě.. Klidně si do kopce odpočineš, když chceš. Ale to přece i na normálním kole pokud máš aspoň nějakou fyzičku. Dáš lehčí převod než bys musel a prostě jedeš pomaleji. na éčku je to úplně stejný..

                      Mluvím za sebe, každej to může mít jinak.. Ale já se na éčku nadřu tipuju opravdu víceméně jak na klasice, ovšem když chci. Výpomoc jezdím z 90% tu nejnižší, protože při jakékoliv vyšší si prostě nemáknu jak chci. A i na éčku pak ve finále jedu tak rychle jak mi to má fyzička dovolí. Oproti klasice jedu na eko tak o 5–10km/h rychleji, zmáčknu čudlík, a jedu klidně o 15–25 rychleji.. ale nadřu se stejně, když chci.. Po třech co mám ebike a střídám to s klasickým endurem, sem nějak přestal řešit jestli jedu 15 nebo 25Km/h, jestli někoho předjíždím já,nebo naopak, Jezdím podle nálady, své aktuální kondice,konkrétního trailu, vzdálenosti cíle, podle stavu baterky a jak sem strhanej. Tzn je to stejný jak na klasickým kole. .. Ale když už mě to neba, začíná chcát, nebo prostě chci být rychle doma, atd atd tak si klidně dám turbo a valím to 40–50 domů. A ve finále, i na tu nejvyšší výpomoc, můžu přijet domů servanej jak borůvka.

                      0 0
                      • vrazdit  

                        tak samozřejmě, je evidentní, že éčka si všichni kupujou aby si víc a intenzivněj zasportovali… :)

                        2 0
                        • cyborg  

                          To máš pravdu, asi všichni si to kupujou aby to měli jednodušší. Ale mám kolem sebe spoustu případů, kdy tim ze si ty lidi koupili ebike se zacali mnohem vice a casteji hyjbat… Fun factor, vzdalenost kterou dokazou rpekonat, casova narocnoast, odbourani fyzickeho handicapu k mladsim nebo vysportovanjesim kamaradum..Spousta duvodu kdy je to na kolo vytahne casteji. A ve finale… kdyz porovnas data po vyjizdce, do ktere vlozis stejne usili tak klasika vs ebike co se tyce spalene energie, tepu, atd po vyjizdce, tak na ecku budes mit podobny hodnoty, jen za stejny cas ujedes delsi vzdalenost, Je to jen o pristupu

                          0 0
                          • vrazdit  

                            všechno je to jen o tom, že to prostě není víc se hýbat, ale víc „fun factor“ s co nejmenší časovou/fyzickou investicí a toto „je to jen o přístupu“ mi je prostě cizí, ale všichni éčkaři se bijí za to, jak je to sportovní a pak se sám přiznáš, že to máš čiplé a prasíš na elektrické motorce po lese… :) a pak ti někdo vyčte, že jdeš jako pěšák a přespíš v tatrách v bivaku a to je strašná hrůza, protože se to nesmí… jo je to jen o přístupu, který si každý jinak usnadňuje :)

                            1 1
                      • dadonbike  

                        Nějak Ti nesedí ty průměry. Ale spíš to vypadá na tuning :-)

                        0 0
                  • MlokCZ  

                    Já ti nevim. V reálu to vidím spíš úplně obráceně.

                    Tedy když po práci na ebiku dojedu o něco dále než na klasice, tak oproti klasice nepotkávám už vůbec nikoho, protože do těch míst dále od města nikdo nejezdí/nechodí…

                    A co se týká umělých trailů (kde je skutečně častěji dělána údržba), tak to už jsou stejně téměř vždy traily, kde je lanovka a naopak tedy na klasice tam lidi dají jízd více (pokud někdo na takové místo bere éčko, tak většinou proto, aby nemusel tou lanovkou jezdit a výjezd na éčku bude trvat pořád o dost déle než lanovkou).

                    Tady může být maximálně problém v tom, že taková místa jsou financována z lanovky (i když třeba ne jen z lanovky). Ale ani tady bych se toho nějak více nebál, protože ti co toho tam najezdí nejvíc, tak pro ně je to na klasice + lanovka stejně větší zábava než na éčku, takže ty budou vždy převažovat.

                    A když to vezmu za sebe, tak já na klasice vs ebike nemám na takových místech žádný rozdíl. Já nikdy třeba Klínovec nebrousil celý den (to by mě nebavilo), ale vždy zařadím jedno sjetí do delšího okruhu a to jsem dělal úplně stejně na klasice i ebiku (a lanovku jsem nevyužíval ani na klasice).

                    Jistě se najde pár konkrétních případů, kdy bude existovat trail s údržbou bez lanovky, kde éčka udělají větší zátěž, ale proti těm opačným případům toho moc nebude.

                    0 1
                    • vrazdit  

                      éčka celkově dělají větší zátěž úplně ve všem, kromě těla velkomožného ebajkera… takže ve zkratce je to debilita pro lenochy, kterou odeserou všichni ostatní…

                      0 2
                    • Lišák  

                      Pokud dotyčný píše, že by chtěl jezdit po práci, tak počítám, že to budou nějaký ilegály „za barákem“. Ale třeba se pletu a bydlí u nějakého trailcentra, kde se o údržbu ofiko trailů někdo stará.

                      0 1
                      • MlokCZ  

                        Tak pokud jde o ilegály za barákem, tak:

                        • ty tam správně namají vůbec co dělat (tedy už vznik je problematický zcela nezávisle na existenci éček)
                        • o ty se staradějí většinou místní, kteří po nich jezdí (ať už na nich jezdí na čemkoliv)
                        • pokud nejsem jejich stavitel a nestarám se o ně, tak bych je neměl ničit na ničem (ani na klasice), i když tady se zase dostáváme k prvnímu bodu, že tam vlastně nemají vůbec co dělat

                        Pokud jsou to normální cesty za barákem, tak se zase vracím k tomu, že to může paradoxně přetížení odlehčit. Tohle beru dle konkrétního případu dle sebe.

                        Krkavec mám hned za barákem. Protože je to hned u sídliště, tak je to místo s velkou koncetrací pěších. Na klasice jsem vždy jezdil daleko více po těch cestách, kde je hodně pěších, protože v tom jsou i ty snadné výjezdy.

                        Na éčku to beru po málo frekventovaných vedlejších pěšinkách, kde jsou ale často super prudké náročné výjezdy, které jsem na klasice nedával a nebo i když některé z nich ano, tak schválně nejezdil, abych se hned neodvařil.

                        Takže právě hned za barákem, když vezmu éčko, tak dokážu i blízko sídliště téměř nikoho nepotkat (z pěších).

                        Uznávám, že pro stejný případ (Krkavec) si dokážu představit, že někdo tam místní postavené traily bude na éčku hoblovat pak více než by hobloval na klasice. Já to nedělám, protože mi jednak moc nebaví (jako ty přímo z Krkavce vůbec, sem tam si zajedu ty za silnicí na Ledce, ale zhruba stejně málo často jako dříve na klasice). Ale mě by nebavilo pořád dokola hoblovat postavené traily ani ty pro mě zábavené (jako třeba Klínovec).

                        0 0
      • pižmoň  

        jinak Reign byl moje nejoblibenejsi kolo. Mel jsem 27 i 29, skoda ze 29 melo vzadu mene zdvihu a byl tam megaskok mezi mkem a lkem musel sem jezdit mko lko v 27 bylo super

        0 0
      • MlokCZ  

        Je to přesně tak. Mám to hodně podobně.

        U mě je ten rozdíl ještě v tom, že nejsem a nikdy jsem nebyl nějaký velký skokan, takže nějaké dropy typu 1m+ výšky neprovozuju. A ještě k tomu nějaké větší skákání (i z mojeho pohledu, tedy třeba i jen hodně časté ne tak velké skoky) není žádná hitparáda pro mojí problematickou šlachu. Takže aktuálně skáču ještě méně.

        A s tím menším skákáním platí co jsi psal, ale navíc je méně těch situací, kdy je to na éčku horší a zůstává více situací, kdy se na éčku v náročném terénu cítím lépe a jistěji než na klasice.

        Takže ve výsledku jezdím raději na éčku i z kopce a klasika mi přestává mít co nabídnout.

        U éčka je tam ještě jeden faktor (už jsem to tu někde psal, ale tady to ještě nepadlo) a to pláště. Vždy si lze dovolit lépe držící pomalejší než u klasiky, jak není potřeba tolik řešit valivý odpor. I když pokud se jezdí hodně dlouhé trasy na hranici dojezdu, tak také není valivý odpor úplně zanedbatelný (já takové jezdím a tedy mírný ohled na valivý odpor beru i u éčka, ale i tak mám na éčku o dost lépe držící pláště a pomalejší než na klasice).

        To pak v náročném terénu pomůže hodně.

        Bohužel moje šlacha se ani přes letošní skvělé poježdění na ebiku (někde jsem tu psal, 3× více hodin ne předtím na klasice s omezením šlachou) nijak více nezlepšila.

        Ebike mi umožnil hodně jezdit, ale k tomu jsem doufal, že by mohl i zlepšit celkový stav šlachy, ale to se nijak výrazněji nestalo.

        Tak jsem začal i uvažovat o tom, že klasiku zruším a pořídím druhé éčko (jedno poladím o trochu více na turistiku a jedno více do náročnéno terénu a hlavně na éčku se častěji něco může pokazit a to i u klasiky jsem neměl nikdy jen jedno kolo), protože najeté kilometry na klasice mi pořád rychleji vyčerpají co šlacha zvládne a tedy pořád jakékoliv ježdění na klasice znamená, že se pak musím někde omezit něco jiného.

        0 0
      • Atilla  

        Chci se zeptat na čem najezdíš is těch 10k km? Protože to je 200× 50km endura za rok. To zdaleka nemají ani hvězdy na EWS co je kolo živí.

        0 0
    • romachain  

      Mám to taky podobně. V současnosti mám kola tři: silničku, enduro 160/160 na 27,5 a sjezďáka 200/200 na 27,5. Sjezďák je do parku, dřív jsem tam trápil i to enduro, ale právě abych ho pošetřil jsem DHčko pořídil. No a do spokojenosti mi chybí e-enduro. Moje výkonost je mizerná, takže je by to bylo přesně na to, abych si užil zábavu jako když mi to ještě jezdívalo jakžtakž… Dlouho mě brzdilo, že neexistoval stroj, kterej bych si řekl že už to je to pravý ořechový. Dnes už je ten výběr slušnej a brzdí mě jen cena, pořídili jsme barák a ten žere z rozpočtu moooc. Ale až se to usadí, e-enduro si pořídím. Klasiku si pak nechám už jen tak na Rychlebky kde bych s e-endurem nemohl, ale třeba se tomu časem taky otevřou… Za mě to jak se mluví o tom jak to nadělá víc škody není ani tak o tom, že to objedu vícekrát, jako spíš o tom, že se tam na tom dostanou (vícekrát) jezdci, kteří tomu trailu svým ne-stylem dávají co proto. Nicméně já bych to řešil jinou výší příspěvku a hotovo…

      Jsem zatíženej na Cannondale, krom sjezďáka a dětských kol doma jinou značku nemám, takže z aktuální nabídky bych jako základ bral https://www.cannondalebikes.cz/…lt-2-c25552u

      No a myslím si, že by se z toho rázem stalo nejpoužívanější kolo z mojí stáje…

      0 0
    • maajkee  

      Momentálně mám jedno enduro HT, 10 let starou silničku, letos 300hodin na kole a jsem spoko :)

      Dokud to půjde e-bike nechci.

      2 0
      • enjoy  

        A ono to někdy už jinak nepůjde..?

        Když mohli jezdit 100 letý dědové na ukrajinách, tak v jaký fázi svýho vývoje by jsi měl mít potřebu na e-bike vlézt ty?:-)

        0 1
        • Breakpain  

          A oni měli kolo jako adrenalinový nástroj, který je jednou za čas pošle do nemocnice? Když srovnávat, tak smysluplně – nesouvisí s ekolem. Obecně je aktuální adrenalinové pojetí úplně jinde, než jak to bylo dřív, kdy i můj děda jezdil pořád na kole, ale on se nehonil za výsledky, nýbrž to měl jako dopravní prostředek ;-). Naopak já a plno dalších se nesnaží na kole někam dostat, ale pouze se adrenalinově vybít ;-).

          0 0
          • -b-n-x-  

            Když už srovnávat s nějakými dědy, tak asi s těmi co jezdili třeba na motorkach.

            Cyklodedove jsou úplně jiná kategorie, než dnešní en jezdci.

            0 0
            • TK75  

              Dnes se nejezdí pro rohlíky, ale s rohlíkem :⁠-⁠D

              0 0
        • kOmE  

          Na ukrajinách se jezdilo pro rohlíky.

          0 0
    • Atilla  

      Po práci si chceš dát 10× trail.

      S tím teď velmi bojuju. Párty typku na eckach brousí traily do kolečka, ale na brigády chodím sám. Pro jistotu si ještě vyjet objížďky… Sorry, ale chce se mi blít z téhle doby.

      4 1
      • TK75  

        Sám?Já beru svoji ženskou „na výlet“ aby mi nenápadně pomohla s lehkou údržbou :⁠-⁠)

        0 0
        • TK75  

          Ale vážně..takhle to v životě funguje, ty máš potřebu to dělat, ale oni ne.Takze končíš jako jejich uklízečka, buď se na to taky vybodnes, nebo to holt musíš spolknout a dělat to pro svoje potěšení a bez ohledu na to, ze tu tvoji práci potom zuzitkujou oni. . A to si piš, že když je něco pěkný a je postaráno, tak si to uzijou, udělají bordel a je hotovo

          0 0
          • Atilla  

            Mě nevadí traily udržovat, ale serou mě objížďky. A ty jsou teď všude. Prostě se ty sráči nechtějí učit jezdit. Jedou na trail kde neskočí jediný skok, ale hrany odrbou jak na nich brzdí. Nechápu proč tam jezdí. Vlastně jo, do kopce zadarmo a z kopce jim to tam nějaký debil vymetl. Začnu být svině a pod odrazy budu dávat klády a šutry.

            1 1
            • kOmE  

              Hele, musíš toho naopak využít, začni je koučovat za přiměřený poplatek, jednak ti to nebudou dojebávat a ještě vyděláš.

              0 0
              • Atilla  

                Tyhle se nechtějí učit. Jsou to typický podnikatelé co si koupí Ečka za 300 a já jsem lesa pán.

                0 0
      • maajkee  

        +1

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.