Efektivita brzdeni po vymene kotouce

179 nepřečtených
  • TechDiver

    Vcera jsem si nechal v servisu vymenit kotouce. Ujel jsem 100 m z mirneho kopecka, otocil se a kolo jim vratil zpet. Proste to nebrzdilo, resp brzdilo ale hodne spatne. V servisu mi rekli, ze to je normalni, ze se musi kotouce trochu sjet a prizpusobit se destickam. Kdyz jsem menil minule, tohle jsem nepozoroval. Dale jsem se dozvedel, ze kdyz jsou kotouce nove, neni co odmastovat a ze desticky se neodmastuji. Prave s tim, ze to neni odmasteno jsem jim to totiz vratil. Lidi otazka zni – kecaji mi nebo je to pravda?

    0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • TechDiver  

      A jeste jsem se dozvedel, ze mastne to byt nemuze, protoze mastne brzdy “hrozne piskaji”. Na zadost at si to jde projet zda to je normalni, jsem dostal odpoved, ze je venku zima tz ze nepujde.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • bezdratova.sprcha  

        kdybych byl servisak, nacpu ti tam stare kotouce, vratim penize a poslu do haje. Dovedu si predstavit cos na te pobocce delal kdyz jso dostal takovou odpoved.

        0 0
        • TechDiver  

          Nedovedes si to predstavit protoze si tam nebyl! Slusne jsem prijel s dotazem jestli to pred tim nez minto dali odmastili. Prebiral to clovek, ktery delal servis lyzi pze ten na kola tam uz nebyl. Tak si to tam nechali. Vecer mi volal servisak na kola s tim, ze nove kotouce neni nutne odmastovat a ze je brzdy nutne zajet. Se zajetim mel evidentne pravdu, s odmastenim ne. Nedelej soudy kdyz se jen domnivas! Diky!

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
      • nitraq  

        Spojitost mezi pískáním a mastnotou může být a nemusí. Měl jsem jak tichou mastnou brzdu, tak i hvízdající až řvoucí suchou brzdu. Spíš jde o kombinaci materiálu kotouče a destičky.

        0 0
        • TechDiver  

          Tak jsem si dnes vzal kolo se servisu. Jak servisak rek nic vic s tim neudelal. Jel jsem 2 km domu. Dle vasich rad stale stridave pod jednou a druhou brzdou. Asi v pulce zacala predni brzda piskat a po dojeti domu byl na hranach usazeny takovy smir nebo cerna pasta nebo upkne nevim jak to nazvat. Zadne zlepseni jsem nepozoroval. Doma zkusim odmastit a budu jezdit a snad si to sedne. Stale jsem ale presvedcenej – a je do konce na ofiko video sramu na youtube – ze i nove kotouce se maji odmastit. Na desticky nikdo evidentne nesahal (nasel jsem tam jeste kousek vetve co tam zustal z vyjizdky pred vymenou). Ja proste ocekavam, ze kdyz nekomu dam vymenit kotouc, ze mi nabidne i variantu postelovani celyho systemu a klidne za priplatek. Preci servis nemuze cekat, ze jsem odbornik, ze vim ze mam zkontrolovat desticky atd. Kdybych byl odbornik, do servisu preci nepolezu

          0 0
          • atty  

            Pokud si šel do servisu a požadoval striktně výměnu kotoučů, cena byla přiměřená jen výměně kotoučů, tak těžko očekávat, že s Tebou bude někdo nad něčím jiným diskutovat. Pokud bych přišel s tím, že chci vyměnit kotouče a zkontrolovat brzdy v rámci celkové funkčnosti, očekával bych, že se mne zeptají, zda chci případně vyměnit i destičky a odvzušnit systém (to je samozřejmě ale už o jiné ceně a práci – 2× pár destiček + 2× odvzušnění a nastavení brzdy).

            Myslím, že to zbytečně hrotíš – pokud nebyly destičky nebo kotouče vyloženě zacákaný mastnotou, tak to za pár kilometrů „rozjezdíš“, sedne si to a začne to brzdit dobře. Jen na to těch pár prvních kilometrů musíš pamatovat, že brzdy jsou prostě „v záběhu“.

            Řešil bych to až v případě, že by si to nesedlo ani po pár desítkách kilometrů a opakovaném intenzivnějším brždění – tam je pak předpoklad, že je skutečně něco špatně.

            0 0
            • TechDiver  

              Ja to nehrotim. Ani jsem nebyl na servisaka neprijemnej. Jen delam cely zivot poradentstvi a tak mam ta ocekavani na kvalitu sluzeb asi posunuty :)

              0 0
              • danielh  

                Kup si sprej na odmasteni kotouci (prodavaji se primo na tohle) strikni to na kotouc i na desticky, osus cistou hadrou, pak sjed z delsiho prudsiho kopce s pribrzdenou brzdou a ono se to krasne vypali a je to ok.

                0 0
          • novas752  

            Tak tam uz nechod a nejdi si jinej nebo si to servisuj sam. :D Vetsina cyklistu takhke stejne skonci…

            Najdi si tady jak to odmastit, na desticky isopropyl a/nebo horkovzduska, na kotouce isopropyl a/nebo smirkovy kartac do vrtacky. Nezkousej to technickym benzinem, lihem apod., protoze jsou trochu mastny.

            A az budes mit desticky vyndany, koukni se jestli tesni pistky – jestli nejsou mokry.

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
          • Mereck  

            Na takový servis bych se vy*** Pokud ani nevyndá větev z brzdy (nechytils ji cestou domů?) tak nazdar. A je jedno, žes chtěl „pouze výměnu kotouče“. Co příště? Vymění destičky a nevšimne si utržené hadice?

            Mně servis sám od sebe vyměnil i ohlodaný šroubek v přesmykači, ačkoli o ničem takovém nebyla řeč. Žádal jsem výměnu ložisek v rámu a přímo jsem řekl, že lanka řazení si udělám sám. Přesto se na to nevybodli. Takže tak asi.

            0 0
            • jIrI___  

              Záleží na každém jedinci. Mě osobně tyhle iniciativní servisy vyloženě vytáčejí. Když nesu kolo do servisu, chci nechat udělat jen vyloženě tu jednu danou věc, ne nějaké preventivní výměny X dalších věcí, které se pak samozřejmě promítnou do ceny. Kdyby vyměnili něco, na co jsem je vyloženě upozornil, že měnit nechci, tak už tam příště nepáchnu.

              0 0
              • Mereck  

                Jistě, ale to není případ ani TechDivera, ani můj. Ani jednomu z nás nezměnili nic, co jsme vyloženě nechtěli.

                Vlastně bych řekl, že my mluvíme o nedostatku iniciativy a ne o jejím přebytku.

                0 0
                •  
                  Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                  0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
            • TechDiver  

              Vetev cestou domu vylucuji, jel jsem po asvaltove cyklo stezce

              0 0
    • antt  

      nekecají, musí se to zajet. Měli ti ale rovnou vyměnit i desky

      0 0
    • va-bo  

      Servis vymění jen to, co je objednáno. Destičky se vyměnit měly. Kotouče je potřeba zajet 100 km a ne 100 m. Destičky samozřejmě odmastit jdou, už se to tady řešilo několikrát, ale při výměně kotoužů to chtělo dát nové. Ty staré můžou být sjeté třeba šikmo, pak může být problém.

      0 0
      • nitraq  

        100 km je hooodně na zajetí kotoučů. Běžně mi stačí 500 metrů po parkovišti se šlapáním do přibržděnýho kola jedním směrem pro jednu brzdu a zpátky pro zajetí druhý brzdy.

        0 0
      • ememem1  

        jakych stom km preboha? jeden poriadny zjazd je sadnute. a preco by sa pri vymene kotuca mali menit dosticky? co su to za hovadiny?

        0 0
        • Čipera  

          100km je blbost, ale nové destičky zas taková blbost není. V mnoha případech se kotouč a desky sjíždí nerovnoměrně a často se tam udělají takové vlnky, nebo se víc sjede střed kotouče než kraje. Pak když dáš nový kotouč a necháš staré desky, tak se nový kotouč prispusobi ten starým deskám. Samozřejmě pokud je starý sety rovnoměrně proč nenechat staré.

          0 0
          • ememem1  

            jasne, nerovnomerne je to via cmenej vzdy, ale pokial neni jedno aj druhe na srot tak to za chvilu to sadne.

            0 0
            • antt  

              všechno si časem sedne, to je jasné, nová věc se přimrdne té dojebkané a je to . .

              A tu dojebkanou to ojebe ještě víc

              Takto asi néé, ale je to běžná praxe, bohužel :(

              0 0
              • ememem1  

                by som povedal ze sa priposobuju dosticky kotucu a ne naopak tak minimlane v pomere 1:50

                0 0
                • antt  

                  tak určitě, díky za to, že kotouč není takové bláto jak desky :) Ale pak se jeden nemůže divit, že to nebrzdí . .

                  0 0
        • kudlanka32  

          100km a nebo vyskovych alespon 2000 metru, novy kotouce hope a zaroven desky goldfren – oboje je tvrdy a trva to nez si to sedne…

          0 0
          • ememem1  

            kotuce hope som mal, take tie pekne. docela rychlo zvajcovateli, nijak extra tvrde mi neprisli. goldfren? to je to co pisti a nebrzdi? vec skusenosti ale nikdy viac. ale kotuc zeru, to je pravda.

            0 0
      • MirosPikos  

        Co když těch 100km nebudu brzdit? :)

        0 0
    • MirosPikos  

      To je radost takový zákazník. Kouzlo nechtěného je ten nick…

      0 0
    • novas752  

      Se starejma destickama to bude docela trvat nez se spolecne sjedou. Dej tomu par hodne prudkych zabrzdeni a delsi kopec celej na brzdach. Nove kotouce by mastny byt nemely pokid je teda neumastil nekdo pri montazi.

      0 0
    • scoty  

      Nekolik chyb, jedno koho, ale mohli ti to rict, kdyz jim duverujes…

      • novy kotouce novy desticky
      • novy kotouce jasne odmastit…montaz, brani do ruky atd.
      • kdyz stary desky, tak zabrousit a odmastit…nedelal bych to…
      • stary, krivy desky udelaji krivy vrypy do novych kotoucu
      • ja pri tom zaroveň menim brzdovku, aby cely system byl ok, kdyz je pulka nova
      0 0
      • antt  

        nejlepší odmašťovadlo nových kotoučů a desek je smirek. Pokud to nebrzdí, nic jiného ani nezbývá, než to vzájemně zdrsnit. A nemusí to být záležitost jen levných lesek a kotoučů.

        Vodní pětistovka a hezky na sucho :) Desky nebrousit v ruce, ale třeba na rovném stole, kotouč klidně na kole a jen brzdnou plochu.

        No a pak to samozřejmě rozbrzdit a zajet :)

        0 0
    • va-bo  

      Určitě se mnou budou všichni souhlasit, že záleží dost na kotoučích. Většinou se dá říct, čím levnější, tím horší situace. Dražší kotouče jsou broušený a tam zajetí jde rychle. Praktici to znaj, že nejrychleji se brzdy zajedou v bahně. „Nejslabší“ jsem kdysi viděl Promax asi za 200,– s kulatejma „odlehčovacíma“ dírkama , tak ty nebrzdily skoro vůbec. Shimano (Alivio ???) za 160,– taky nejsou žádný zázrak. Na kotoučích a destičkách se nevyplatí moc šetřit.

      0 0
    • TechDiver  

      A jeste jeden dotaz – ma okolni teplota (soucasne mrazy) nejaky vliv na efektivitu brzdeni u hydraulickych brzd?

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • antt  

        současné mrazy mají vliv na všechno, tedy i na „efektivitu“ brždění

        0 0
    • bezdratova.sprcha  

      Hej me by zajimalo proc lidi jeste nevi takovou zakladni vec, ze kotoucovky je po vymene kotoucu nebo desek potraba nechat zakousnout brzdenim, idealne celou cestu dolu z dlouheho kopce. Kotoucovky uz jsou tady hezkou radku let. Je to napsane ve vsech manualech k brzdam, snad vetsine brozur a manualech k seriovym kolum, a pri dotazu na starosti nebo udrzbu to reknou v kazdem servisu. Tady to taky vidim nekolikrat do mesice; brzdy nebrzdi, dal jsem za brzdy xyz a stoji za prd, mel jsem tamhlety brzdy pul hodiny a sly pryc protoze nebrzdily.

      Demence :D

      0 0
      • TechDiver  

        Tak jsem holt dement. Kolo jsem koupil sestavene a manual k brzdam tam nebyl. Od servisu ocekavam, ze mi to rekne, protoze je za to platim. Pokud ti takovahle demence vadi, tak proc vubec reagujes? A ano, at neni flame, dotaz jsem pokladat nemusel, mohl jsem si precist ty tuny textu, ktere tady o tom na foru jsou

        0 0
        • Mereck  

          Dement rozhodně ne. Taky mi připadá, že některé servisy komunikují úplné debility, zato užitečné info se člověk nedozví.

          Příkladem: při koupi kola cca. 2,5 roku zpátky jsem se několikrát dozvěděl, jakou to má kónickou hlavovku. Krásný zaklínadlo. Ale už mi neřekli, že uvnitř je rovná trubka řízení na adaptéru. Škoda. Bývalo by se mi to hodilo vědět při výměně vidlice. O vidlici mi taky prd řekli. Prý „bezúdržbová; neřešit, jezdit“. Tak jsem 2 roky jen stříkal silikonem a neřešil. A vidlici vy***al (musím uznat, že jsem díky tomu přešel na lepší, takže bráno zpětně mám radost)

          Prostě mi přijde, že se od servisu člověk často dozví zbytečnosti (jak čistit řetěz, který stejně vyhodím 7× do roka a nový stojí 300) a ne podstatnější věci (vidlice, tlumiče, čepy zadní stavby a co já vím na co jsem ještě zapomněl v ceně tisíců Kč)

          K tvým brzdám: odmastit kotouče (pro klid duše) zvládneš sám za 5 minut za pomoci hadru/papír. utěrky a nějakého odmašťovadla. Nové budou chtít chvilku zajet, čili bych servis vynechal a jezdil. To že „nové netřeba odmašťovat“ zní hezky, ale pro jistotu bych je stejně setřel. Člověk nikdy neví.

          0 0
          • nitraq  

            Však kroužek na krk vidlice je padesátikorunová položka, ne?

            0 0
            • Mereck  

              Tenkrát jsem měnil celé hlávko, jelikož jsem si logicky koupil tapered vidlici do tapered trubky. Ale primárně nešlo o peníze; spíš o to, že si člověk vše připravil a v dílně pak zase neuspěl a práce se zdržela kvůli takové blbosti.

              Vůbec mi ale nešlo o konkrétní zádrhel s vidlicí; chtěl jsem jen poukázat na to, jak některé servisy informují o blbostech, ale ne o užitečných věcech.

              0 0
          • va-bo  

            Servis o těchto věcech mlčí nebo mlží záměrně, protože předpokládá, že veškerý servis se bude odehrávat u něj. A při výměně dílů mění jenom to, co bylo objednáno. Jestli u nového biku byl v konické hlavě rovný sloupek vidlice, to možná nevěděli ani v servisu. Dalo se to předpokládat u levných vidlic RST nebo Suntour, tam se tapered sloupky moc nevyskytují. A k údržbě. Každá vidlice je bezúdržbová do té doby, než se pose…

            Jestli je na záběh kotoučovek 100 km normální jízdy (jeden sobotní švih) málo nebo moc, to je asi věc názoru. Každopádně se to dá zaběhnout i rychlej (jezdit po parkovišti a brzdit). Ale není to zbytečný?

            0 0
            • Mereck  

              Asi jsem blázen, ale myslel bych si, že ten sloupek vidlice apod. by právě servis vědět měl. Měl bych přece vědět, co prodávám. To že mám přehazovačku SLX si dovedu přečíst sám. Zato do rámu či do vidlice jako zákazník nevidím.

              Ale nechme to. V zásadě s tebou souhlasím. Jen prostě kdybych já někdy prodával biky, nebudu lidem říkat jen „XT – SLX – Deore“ a „hydraulické brzdy“ :-)

              0 0
              • novas752  

                To v servise taky neviděj. Kola přijdou už smontovaný, jenom neseřízený a oni nemaj důvod dívat se co je tam za sloupek. Kola s rovnym sloupkem už jsou jen nejlevnější okraj nabídky a moc se nepředpokládá, že to bude jejich každej novej majitel chtít vědět – navíc zespoda se do krku může kouknout každý sám.

                0 0
                • Mereck  

                  „zespoda se do krku může kouknout každý sám“ – pouze pokud ví, že by to měl udělat. Já bych to prostě udělal jako servisman, protože tu znalost mám.

                  0 0
                  • novas752  

                    No jo, jenže většina zákazníků na tyhle levnější kola vůbec nebude vědět o čem je řeč a k čemu jim ta inforamce je.

                    Z podobných důvodů by si jim mohl nadiktovat i standart hlavové trubky a hlávka, standart středu, sedlovky, os, přesmykače… Nesmysl prostě.

                    0 0
                  • Čipera  

                    Tak v 90% to bejva napsané ve specifikaci kola od výrobce kde si to člověk může přečíst sám nebo si to může přečíst servisak. Jak psal novas záleží na ceně. U člověka kterej si kupuje kola v nižší cenové hranici nemá smysl mu vykládat nějaký extra specifikace kola, protoze stejně nebude vědět o co jde a dost lidí mi to řeklo samo. Člověk co si kupuje kolo za větší peníze už většinou má nějaký zkušenosti a ví o co jde.

                    0 0
                • Cemik  

                  Kupoval jsem 3 kola v obchodech, zaroven fungujicich i jako servis, vsude mi komponenty montovali na holy ram. Znamemu jsem hledal trekovou meridu s pohonem XT, ve vsech kramech mi rikali ze kola montuji komplet, teda u nas v Ostrave. Jinak kdyz jsem mel kolo naposled v servise tak mi po rovnani kotouce, a nasledne koupi noveho, bylo servisakem doporuceno nainstalovat co nejdriv nove desticky toho a toho typu… Zakladateli tema bych doporucil koupit sadu torxu, odvzdusn. sadu na brzdy a brzdovku, v souctu nekolika let usetri a leccos se nauci.

                  0 0
                  • novas752  

                    Blbost. Pokud je to katalogove kolo, tak do servisu prijede temer smontovane (predni kolo pryc, riditka taky, sedlovka taky a obcas jeste neco).

                    Chodi tak Specializedy, Meridy, Gianty, Treky, Cannondale atd., i takovy vzacnejsi jako Cervela, Pinarella.

                    Samozrejme v servise ho musej dodelat a obcas i neco odmontovat, napriklad prehazku pro srovnani patky.

                    0 0
                    • Cemik  

                      Nebudu tady OT, ty mss svoji pravdu, zrovna pred mesicem mi dovezli Treka z Prahy a borec rikal ze kdyz to staveli tak meli problem se zavitem ve stredu, Meridu od pritulky taky montovali primo na miste, nebudu ti to vymlouvat, tohle jsem videl a slysel. Na druhou stranu netvrdim ze to co pises ty neni pravda. Uz toho nechame, dostali jsme se od brzd k necemu jinemu.

                      0 0
                      • novas752  

                        Hele zrovna Merid jsem postavil asi 100. ;)

                        Tady mas video jak to vypada.

                        Drtiva vetsina ostatnich vyrobcu produkuje kola uplne stejne, nejakej Asiat to smontuje za misku rejze a v servisu se to uz akorat dosestavi, seridi, nastavi a zkontroluje, nalesti a vypise se zarucak.

                        0 0
              • va-bo  

                Většinu uživatelů to ani nezajímá. Nepředpokládaj, že když si koupěj nového bika, že někdy budou měnit vidlici. Často se mi stává, že někdo chce jen vyměnit destičky. Na dotaz „Jaké tam máš brzdy“, odpovídají „Hydraulické… myslím“. To je život.

                0 0
                • Mereck  

                  Ano, samozřejmě. Já si jen myslím, že je lepší dát kompletnější informace které 90% lidí stejně hned zapomene, než naopak. Ale to je potřeba, aby kola prodával srdcař a ne jako housky na krámě (naštěstí jsem takové srdcaře v servise zažil).

                  Jinak jak jsem psal Novasovi, máte pravdu.

                  0 0
    • Strakááč  

      Maji pravdu.. a na cp měnit desky pokud jsou v pořádku?:) taky jsem skoro novy desky kvuli novym kotoučům neměnil.. minimálně je ale dobrý je treba přejet po jemným smirku na rovnej ploše… a zarovnat.. jemnej myslím třeba 340 a víc…

      Mám na tech svojich kotoucich najeto už celkem dost i nabrzdeno.. ale zajety pořád nejsou ale zajety tak aby fajn brzdily už jsou.. :)

      Ty kotouče musíš zajet z nejakyho kopce nejlíp přerušovaným brzděním… u organik to trvá dýl a u sintrů rychlejš…

      Mastna brzda se pozná že nebrzdí a někdy piska a píská jinak než když je to sintrama za vlhka.. a většinou u zamastenych brzd, když se brzda zahřeje vic tak pak i kotouče smrdí…

      Sintry se odmasťujou snadno – vypálí se a nevadí když se vypálí víc.. organiky se musí vypalovat nižší teplotou a stejně to z nich nikdy neodejde natolik dobře, že by brzdily jak nový.. kotouče nejlip asi cisticem brzd.. taky to pak chce trochu zajet dokud to nebrzdí, jak má :)

      0 0
    • Rice  

      Pokud je dobře vystředěnej třmen, tak stačí 10× až 20× zhurta zabrzdit/zasmykovat a většinou jsou brzdy ok. Jednou se mi stalo, že mi nový destičky kvílely, ale asi to byl problém špatnýho usazení nebo vystředění destiček/třmene a po pár zasmykování ztichly a bylo to ok. Nicméně podle co mam zkušenosti se Shimano destičkama, tak organiky i sintry občas lehce ztratěj kousavost, když se s nima dlouho jen pozvolna přibržďuje a nesmykuje se, takže pokud se tohle stane, tak někde párkrát zasmykovat a mohlo by to pomoct.

      https://www.youtube.com/watch?…

      0 0
      • novas752  

        Smykovánim to fakt nezajedeš. ;)

        0 0
      • Rice  

        Ja vedel, ze nekdo nebude souhlasit, ale dobre, ze tu bude vic nazoru (i na Youtube jsou různý navody). Oni ty neusazeny/nezajety desticky ani nezasmykujou, kdyz zacnou zabirat/smykovat, tak uz jsou vlastne ok.

        0 0
        • Strakááč  

          To teda nejsou ja zasmykuju i s zamastenou brzdou na asfaltu.. :))

          0 0
        • KoudakT  

          Jakože nezajetou brzdou nezablokuješ kolo?

          Tak to by mě zajímalo, jestli máš špatné brzdy nebo malou sílu v prstech. Hydraulika má dost síly na to, aby zasmykovala v podstatě kdykoliv.

          0 0
          • Rice  

            Párkrát jsem nasazoval nový brzdy s destičkama na nový kotouče, třmen vystředěnej a při prvních 5 prudkejch zabržděních to opravdu jakoby nebrzdilo. Když dám jen nový desky nebo kotouč, tak je to většinou ok hned od začátku. Brzdy mám po tom co jsem je za rok zkoušel odvzdušnit víc než 10× myslím docela vyladěný.

            0 0
          • exxonvaldez  

            Přesně tak, zablokuješ v podstatě vždycky,já třeba i přední,sice si to nepamatuju,ale ti co jeli za mnou mi o tom vyprávěli:-))))

            0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.