Jezdíte někdo tuhle vidli?A na jaký zdvih nejčastěji?Jak moc se mění geometrie při jednotlivých nastaveních?
Jezdíte někdo tuhle vidli?A na jaký zdvih nejčastěji?Jak moc se mění geometrie při jednotlivých nastaveních?
Talasem 90–110–130 myslíš Xkovou verzi 07? Starší modely 06 včetně ještě neměly dvoukrokovou změnu zdvihu. Talase 06 bych nebral, raději 07 nebo 08, kromě 10mm navíc má hlavně mnohem lepší průběh (06 a starší je příliš progresivní). A Talase X bych já osobně také nebral. Terralogic je pro chrty na závody a k vidlici jako je Talas se nehodí (to stejně není vidlice na chrtění).
Na dotaz na nejčastější zdvih ti pro tebe zajímavou odpověď nikdo nedá. To přeci záleží na jakém je ta vidlice kole a jaký zdvih se k tomu hodí nejvíc.
Já třeba jezdím Talase nejvíce na 140mm (mám 07 a 08 verze), snižuju pouze ve výjezdech (ale je fakt, že výjezdy jsou časově dost velká část vyjížďky). A ve výjezdech snižuju jak kdy, někdy na 120, někdy na 100. Na 120 na dlouhé mírnější. Na 100 na prudké a tam i na kratší (samozřejmě nějakou délku mít musí, na 2m prudký hup snižovat nebudu).
Geometrie se mění dost, tedy zhruba o těch 20 a 40mm. Třeba na rovině bych na 100mm jet nemoh, když mám upravený posez pro 140mm zdvihu (to už bych měl i dost skloněné sedlo špičkou dolu a přepadával bych dopředu). Akorát ta poloha 120mm není úplně přesná, když se do ní dostaneš ze 140mm, tak většinou nesníží o celé 2cm, když z druhé strany ze 100mm, tak ano.
mám na mysli fox talas RL 90–110–130 08 je novém treku fuel ex 9 To zatím asi nikdo tady nejezdí,má ho garyk,ale ex 8 a na tom není talaska www.trekbikes.com/…_ex/fuelex9/
Tak to netušim, co to tam za verzi Talasu u Treku cpou. Standardně je Talas 08 pouze 100–120–140. A Talas X už není 08 vůbec (který byl 07 90–110–130). A protože na fotce má ten Talas postmount, tak to už musí být model 08 (až pro 08 modely byla změna z IS na postmount). Takže z toho mi vyplývají pouze dvě možnosti. Buď je tam chyba v popisu a má tam být 100/120/140 nebo si Trek nechává dělat speciálně pro sebe snížený zdvih o 10mm.
Osobně bych se klonil spíš k druhé možnosti,že je vyráběna speciálně pro Trek.Ale je to vcelku povedené kolečko,ne?
Mě osobně se tedy moc nelíbí. Sice nevim, jak bude chodit tenhle systém, ale neodhaduju moc velkou změnu, i přes čep v ose zadního náboje je to stále přepákováný jednočep. Tím neříkám, že bude chodit špatně. Když k tomu ale přičtu tu šílenou cenu, co za to chtějí, tak … Třeba jen RL verze Talase za takovou cenu kola, to mi připadá už skoro jako vtip. Bortranger díly nemám vyloženě rád (ale to je osobní averze). A pak má na fulla hodně dlouhou geometrii, což mě by vadilo, ale někomu to může naopak sednout.
Kdyby stálo o 1/3 méně, tak by už začalo být zajímavé, ale osobně bych ho třeba za svojeho Cuba AMS 125ku v osazení K24 (které se dá pořídit právě za tu o 1/3 nižší cenu, tedy 60tis.) rozhodně nevyměnil.
www.bike-forum.cz/…16135045.jpg
Ten čep v ose není až tak důležitá změna, to je jen takový obchvat, jak zachovat aktivní zadní stavbu při brždění a přitom se vyhnout licenci za Horst link. Hlavní vychytávka je IMHO to plovoucí uchycení tlumiče. Díky tomu je to citlivé na drobné nerovnosti, ale zároveň dost imunní vůči podnětům od šlapání. Ve srovnání s FSR, kde je (aspoň pro mě) Propedal dost potřeba, na Fuelu jezdím tlumič otevřený téměř pořád. To jsou ale jen první dojmy po najetých 250 km :-) Co se týče ceny, to souhlas, za tyhle prachy bych do toho nešel.
A na kolik vyšel ten tvůj EX 8,po náhradě některých komponentů za jiné,smím-li vědět?
Díky tomu, že ve svém bajkšopu nechávám ročně nezanedbatelnou částku, mám podle toho upravené ceny. Ale zveřejňovat konkrétní cifru nebudu, nechci zadělávat na flame, jak nás ti zlí dovozci – prodejci škubou :-)
S pohupováním to může být výhoda pokud ti to u FSR vadí, tady já osobně u FSR/horstlinku problém nemám a jezdím pořád s otevřeným tlumičem i tak (pohupování mírné je, ale nic co by něčemu vadilo). Obecně FSR/horstlink je náchylnější na pohupování, ale jsou tu velké rozdíly mezi jednotlivými koly, takže je nutno hodnotit vždy každé individuálně.
No a ty licence, z těch se v USA jednou zblázní, ještě že v Evropě to tak není a FSR/horstlink si může vyrábět každý.
Jinak s tou aktivitou při brždění by mě to docela zajímalo někdy porovnat, protože mi právě přijde, že není žádný důvod, aby se to chovalo rozdílně než přepákovaný jednočep a že rozdíl oproti FSR/horstlinku bude. Ale třeba ne, tady si bez vyzkoušení s jistotou neodvážím tvrdit vůbec nic. Na druhou stranu, spousta lidí nepozná zcela žádný rozdíl ani mezi přepákovaným jednočepem (bez čepu v ose zadního kola) a FSR/horstlinkem, takže tenhle problém jde pak zcela mimo ně. Osobně poznám rozdíl pouze občas v některých specifických situacích.
Jen pro zajímavost, které konkrétní kolo s FSR si zkoušel, kde si potřeboval propedal. Abych měl představu, jestli to bylo v rámci systému spíše houpavější kolo nebo spíše méně.
A právě to, že mi na FSR/horstlinku (tedy minimálně konkrétně na mojich dvou kolech co jezdím) ani trošku nevadí pohupování (jel jsem i o něco houpavější FSR, kde už mi to malinko začínalo vadit, ale i tak bych to snesl), tak proto osobně zcela preferuju FSR/horstlink i třeba proti dobrým vpp jako např. Blur. Vpp jde za pedálem o něco lépe a pohupování je menší, ale to neocením a naopak mi u všech vpp vadí větší pedal kick na nejlehčích převodech (a to mi vadí dost výrazně). Tohle je bohužel zásadní nevýhoda spojená s trajektoríí zadního kola u vpp, kde dochází k většímu protažení řetězu.
To jen abych uvedl proč mě se líbí jaký systém a že nechci tvrdit nic ve smyslu, že je obecně nejlepší. To není, každý má svoje plus a minus (jen já ocením ty plus FSR a nevadí mi ty jeho minus).
A pak samozřejmě je hodně důležitý průběh zadní stavby, ale ten bych našel vyhovující i u některých jednočepů a přepákovaných jednočepů. Mám rád průběh blízký linearnímu jen s velmi lehkou progresí na konci (což vždy zajistí vzduchový tlumič i když není progresivní moc a to jednak tím samotným vzduchem + dorazem na konci a to i přes degresivní průběh některých staveb – což mě ideálně sedí, když je právě už lehounce degresivní samotná stavba).
Tím FSR myslím jednak systém jako takový, druhak Specialized FSRxc Pro (viz profil), 100 mm zdvih. Myslím si, že to tuhnutí kyvky pod bržděním je asi víc znát u vyšších zdvihů. Já osobně nevidím rozdíl mezi tím Spešlem a Fuelem. Co se týče pedal kicku, nějaký rozdíl oproti Spešlu jsem nezaznamenal, ale znovu opakuju, že mám najeto nula nula nic, takže zatím vše vnímám jako celek a nesoustřeďuju se na detaily. Průběh chodu zadní stavby mi přijde docela lineární, určitě nesdílím názor Vela, kde tvrdili, že tlumič chodil max do 2/3 zdvihu. Určitě využívám 80 % zdvihu při 25% sagu, a to jsem to ještě nestačil pořádně otestovat.
80% při 25% sagu, to by svědčilo právě spíš o větší progresivitě, test ve Velu jsem ale nečetl, tam nevím co psali. Ty jejich testy mi nikdy stejně neřekli jedinou informaci o skutečném chování zadní stavby a o věcech co by mě zajímalo, tak tohle ani nečtu. Z testů jsou pro mě zajímavé v podstatě jen testy německých časopisů a to hlavně bike magazinu, kde hodně věcí exaktně měří (jak průběh, tak i přesné chování pedal kicku, tuhost, …) a i jejich subjektivní hodnocení je rozdělené do mnoha kategorií a je vidět jak došly k celkovému hodnocení kola (kde pak můžu zanedbat pro mě nepodstatné parametry, které mohly ovlivnit celkové hodnocení; já zkouknu ty co mě zajímají a celkové hodnocení neřešim).
Pro srovnání, jak se chovají oba Cuby co jezdím, které jsou progresivní velmi málo. Asi jedny z nejméně progresivních kol vůbec na trhu. A vozím sag 20% a při tom sagu dokážu na místě dynamickým rázem dát 90% zdvihu (tzn. jen lehce nadskočím a opřu se do toho co to jde). V terénu pak ale o moc víc nedávám (v postatě přes těch 90% se dostanu jen u pár specifických situací jako skok a hluboký houpák se strmou sjezdovou i výjezdovou hranou, který jde projet), takže tenhle test je pro mě směrodatný, jakmile při něm nedám těch 90%, tak to pro mě znamená že mi zbyde trvale nevyužitý zdvih. S 25% sagem bych občas už chodil na doraz (ale oba ty Cuby jsou kontruované právě na ten 20%, Stereo dokonce na 15–20% – Stereo je ale o malý chlup progresivnější v závěru, takže nemám problém ho jezdit také s těmi 20%). A 20% mi přijde dostatečných, nemám pocit, že bych potřeboval větší sag pro udržení kontaktu kola s terénem. Takže jsem rád, že je jen 20% a zbude více zdvihu pro reálný chod.
Jakmile bych ale provozoval nějaké velké skoky a dropy (třeba typu 0,5 a více výšky na placku), tak by obě ty kola byly progresivní málo a chodil bych na doraz často (nebo musel přifouknout na sag typu 10%, což by nebylo dobře pro příliš malý sag i špatné žehlení drobných nerovností). Takové skoky jdou ale mimo mě.
Spešl patří obecně k těm houpavějším FSR. Pedal kick na Spešlu ani Treku by problém být neměl, Spešl má velmi malý a Treky EX starší spíše malý (u nového Treku nevím, nemám zatím model do linkage, ale nepředpokládám výrazný nárůst pedal kicku). To je specifikum hlavně vpp.
Oni tam až tak extrémní rozdíly pod brzdou zas nejsou a je třeba testovat při větším brždění a soustředit se na to. Proto říkám, že mnoho lidí s tím nemá problém ani u kol, která se pod brzdou zamykají o něco více.
Díky za info, jen dodám, že Trek doporučuje sag v rozmezí 25–30 %. Začal jsem na cca 25 %, což je možná důvod, proč jsem se nedostal dál. Z místa jsem zatím těch 80 % nedal, zato v terénu se mi to povedlo třeba při drobném jumpu (cca 30 cm) ve větší rychlosti. Ještě si budu hrát s tlakem v tlumiči, ale bojím se, že když se dostanu na 30 % sagu, bude to stejná houpačka jako Spešl. Uvidíme.
Tak to je ještě progresivnější ta stavba než jsem myslel. Čekal jsem těch 80% při něčem, kdy nejde do zdvihu kolo tolik. A když je to navíc s Fox tlumičem, které jsou hodně málo progresivní, tak samotná stavba musí být progresivní opravdu hodně. A to je přesně průběh zadní stavby, který by se mi vůbec nelíbil. Ono i na Cubech nemám tak malý sag, na AMS 125ce, kde je 20% doporučených vozím ne přesně těch 20% jako jsem psal (to byl jen přibližný údaj), ale nepatrně více (tak 22%). A na Stereu kde je 15–20% dop. vozím 20%.
Při mojem ježdění je takový menší skok (těch 30cm) právě situace, kdy by měl jít tlumič téměř na doraz (řekněme, že tam může být ještě nějaká minimální rezerva, tak 2mm na tlumiči), protože jindy z něho už více nedostanu.
Tak progresivnější ten Fuel určitě bude, ale s těma 30 cm jsem to možná přehnal. Prostě to bylo takové hopsnutí přes odvodňovací kanálek. Až to testnu na 30% sagu, ještě dám vědět.
No u mě je 30cm také spíš přehnané, spíš řekněme do 10cm překážky (výška), takže skok bude tak do 20cm výšky. Přeci jen bunyhop neumim a praseckým taháním za pedály se do větších skoků nepouštím.
Ááá, tak to jsme na tom stejně :-)
V inom threade som už vložil výsledky môjho „merania“ v Linkage. Robil som ich podľa fotiek s Eurobiku a porovnával Trance X a Fuel EX. Najprv uvediem Fuel EX, potom Trance X
Ale ty jsi měřil Fuel 2007 a ten má úplně jinou zadní stavbu než Fuel 2008.
Nie nie, meral som Fuel EX 2008. To len Linkage má problém s novým rokom.
Použil som túto fotku z MTBS.cz www.mtbs.cz/…_clanek.html?…
Stačila by jedna detailní zvětšená fotka z blízka, kde by bylo vahadlo, tlumič a střed. Z té by se to odměřilo už velmi přesně. Ono ani v reálu se to neměří zrovna ideálně.
Graf forces se takhle přímo porovnávat skoro nedá. Jednak nemáš reálu odpovídající tlumič a druhak bys musel mít ty tlumiče různě nastavené kvůli různému lev. ratio. Se koukni na ty grafy forces. Bys měl naprosto rozdílné sagy na obou těch kolech. Pro orientační porovnání je třeba si vyhrát s nastavením tlumiče, aby graf forces přibližně odpovídal reálnému sagu.
Na grafu lev. ratio už je to porovnatelnější lépe, dle něj je Trek progresivní cca jako Tranc X. Podle toho co píše z reálu a dle mojich zkušeností u jiných kol srovnání grafu lev. ratio a reálu se mi zdá, že ten graf lev. ratio bude ještě více progresivnější než jsi namodeloval.
Jsem teď modeloval svoje Stereo a dost si s tím hrál, včetně měření z reálu. A třeba u Sterea stačili hrozně malé posuny v řádu 1–2mm a už se celý graf lev. ratio velmi lišil. Takže není jednoduché jen dle obrázku (který zkresluje) namodelovat model přesně. A u Maestra je to také hodně náchylné na přesnost, tam taky 1–2mm ten graf lev. ratio mění hodně.
Muj odhad dle jeho popsání chování v reálu je ten, že lev. ratio na konci zdvihu bude tak maximálně 75% hodnoty počátku zdvihu.
Ono se na ten systém stačí podívat a vahadlo je přepákované podobně jako méně progresivní horstlinky (horstlinkový čep nebo čep v ose zadního kola nemá na progresivity téměř žádný vliv). Tím myslím lev. ratio lehce klesají s koncovou hodnotou někde přes 90% hodnoty na počátku zdvihu. Když se tomu ale přičte ještě pohyb spodního čepu tlumiče, který u horstlinku není… U Cubu Sterea funguje ten systém přesně opačně, tlumič je stlačován současně z obou stran (a ne z jedné strany roztahován) a funguje to právě přesně opačně, vliv na lev. ratio to má směrem k degresivitě (na počátku zdvihu dost výrazné).
trekmountain.typepad.com/photos/uncategorized/2007/08/22/ffshockleveragecomparegraph1.jpg Tady je srovnávací graf leverage ratio ze stránek Treku. Jak moc je objektivní, těžko říct…
Zhruba to zodpovedá môjmu modelu. Objektívne to podľa mňa je, hoci na tom ich marketingovom blogu sa práve k týmto grafom dá nájsť silná ODBORNÁ kritika zopár ľudí, ktorú oni sami uznali a potom to museli vysvetlovať…
Mám namysli tento článok: trekmountain.typepad.com/king/2007/08/full-floater-ex.html
Maj pravdu v tom, že tenhle systém jim umožňuje lépe ovlivňovat křivku lev. ratio a to i jen v částech křivky.
A pak je zajímavý i tenhle článek: trekmountain.typepad.com/king/fuel_ex/index.html
Jak tam vysvětlují pro degresivní průběh stavby, že je to špatně, že je třeba ji příliš přefoukat, aby nechodila k dorazu a pak že to nežehlí. Tak tam mi přijde, že úplně zapomínají na spoustu lidí, kteří jezdí stylem jako já, tedy, že ten 20cm skok přes 10cm překážku je maximum a nikdy větší podnět nebude. A že takových lidí je čím dál více, jak čím dál více lidí pořizuje fulla na běžné XC ježdění. A že v takovém případě se i u degresivního průběhu stavby tlumič přefukovat nemusí a pěkně to žehlí a přitom chodí po celý zdvih. On pak s tlumičem dohromady je vždy konec zdvihu více či méně progresivní (i přes degresivní stavbu).
A na tom grafu řetězu je tam i s vysvětlením pěkně vidět, proč já nemám rád vpp a zlvášť extrémněji nastavené jako má Blur (třeba oproti Maestru).
Teď jsem pročet i ty komentáře a naprostý souhlas s některými. Taky mi skoro přijde, jako by ani moc neuvažovali, že vzduchový tlumič s tím průběhem ještě sakra zahýbe (zvlášť na konci zdvihu).
Mno, som zvedavý ako sa k tomu blogu TREK postaví v budúcnosti keďže tentokrát im táto forma marketingu moc nevyšla. Zistili, že existujú aj takí radoví bikeri, ktorí poznajú súvislosti a nenechajú sa ošalieť (tým nemyslím aj seba, keďže mne viaceré súvislosti ešte unikajú). Aj Banshee má na svojom webe nejaké grafy, s mar_tinom sme sa zhodli že asi z Linkage, ale moc som k tomu nečítal texty.
Tady pro ilustraci jak hodně zahýbe tlumič s výsledným průběhem. Nejprve lev ratio Sterea. Samotná stavba je velmi degresivní až v poslední třetině je téměř lineární.
No a komplet s tlumičem už po degresivitě ani památky (teda až na prvních 10–20mm zdvihu, což je ovšem dané tlumičem a také tím, že v reálu ta křivka nebude od počátku, nevim proč to tak bike magazine kreslí). V úplném závěru zdvihu přitom progresivita dost velká (tam se hodí), což opět zcela způsobí tlumič (a to v součinosti progresivity vzduchu na konci a dorazu).
Tak ještě jednou kvůli logu BF.
Čoho krivka je červená a čoho modrá ?
Aha, sory že jsem to neuved. Červená je zadní stavba, modrá je vidlice (Minute Platinum IT).
Tak snad oni mají model svoje kola dobře. Mají to o malinký chloupek progresivnější než z toho modelu, co vyrobil fluider a oba ty průběhy si odpovídají.
Garyk, nechcelo by sa ti vo voľnom čase pomerať tvoj Fuel EX ?:-) Si asi jediný kto ho už má. Celkom ma zaujím a konečne by sme mali dôverhodný model podľa reál. rozmerov.
Klidně změřím, jen mi napiš, co konkrétně potřebuješ. Ale úhly ti nezměřím, bo nemám čím…
Povedzme, že šlapací stred je stred súr. sústavy takže vzdialenosti jednotlivých častí od stredu. Trebalo by tieto pozície: hlavný čap pri strede (v sedlovej trubke), zadná os, čap vahadla so zadnou vidlicou, čap vahadla (okolo ktorého sa vahadlo otáča), čap vahadla s tlmičom a čap tlmiča so zadnou vzperou (ten ktorý sa počas zdvihu pohybuje). A ešte vzdialenosť prednej a zadnej osi.
Úhly netreba, dajú sa jednoducho vypočítať. Ale asi to nepôjde jednoducho :-/
Napadá mi, že by sa to dalo aj tak, že budeš merať voči podlahe a stene, len na to potrebuješ stojan alebo niekoho kto ti bike podrží. Proste by si bike postavil kolmo k stene, Y meral voči podlahe a X meral voči stene. Len vtedy treba uviesť aj pozíciu osi kolesa opretého o stenu, aby sme vedeli vyrátať ostatné body.
No, to je teda domácí úkol :) Tak večer (akorát neslibuju, že zrovna ten dnešní).
S tou detailní fotkou z blíkza je to jednoduší jak pro tebe, tak i pro přesnost. Ono to správně v reálu naměřit s přesností kolem 1mm vůbec lehko nejde (už jen že to komplikují faktory, že každý čep má jinou šířku (a tedy nejsou všechny ve svislé rovině). Blbě se tam přikládájí měřící nástroje.
To mělo být zařazené pod Garyka.
A fotit to chce vždy tak, to bylo kolmo na plochu kola, aby docházelo k co nejmenším zkreslením na fotce. A pak ne úplně z blízka, ale raději si to přizoomovat.
A případně vyfotit i jen detail vahadla nebo středu + čepů blízko středu.
Chlapi, tak s fotkou vás zatím zklamu, v dohledné době nebudu mít k dispozici foťák (nejdřív koncem měsíce). Mobilem to nemá smysl fotit, takže zbývá měření. Ale pokud ta přesnost musí být opravdu okolo 1 mm, tak to rovnou vzdávám, protože kvůli těm nestejným rovinám jednotlivých čepů to prostě nejde. Tak musíte vydržet.
Mlok má pravdu, ručne merať by to bolo obtiažne a nepresné. Jedine tá fotka, tak ako to popísal.
Predsa Linkage si defaultne nastaví tlmič na rovnaké parametre v každom modeli (keď ho vygeneruje), tým pádom by mal byť každý namodelovaný systém ovplyvnený rovnakou silou…
Dobre viem, že záleží na milimetroch keď si po večeroch „modelujem“ svoj AM bike (tiež Horstlink) a občas je to na porážku alebo 2 pivá, ale hento je asi najlepšia fotka akú sa mi podarilo na webe zohnať. Skús napísať do Cube s prosbou o presné rozmery/polohy tvojho rámu. Ja som písal do Lappiere, kde ma odbili, že to je „confidential“ a odporúčili kúpiť si ten rám, hoci som im v 2 mailoch vysvetloval na čo mi to je a odpoveď im trvala týždeň. Do TREKu som už nemal chuť písať. A zisťovanie vnútor. parametrov tlmiča by už bolo asi sci-fi.
Podľa tých grafov majú oba rámy rovnakú zmenu LVR, FuelEX +19% a TranceX +20%
Ano, Linkage defaultně nastaví tlumič na stejné parametry. To je ale právě ten problém, protože když má kolo zcela jiný lev. ratio, tak pak dojde k té situaci jako na těch dvou grafech. Dejme tomu, že u Treku na to posadíme super lehkého jezdce (aby to nafoukání a daný tlumič odpovídalo přibližně reálnému nastavení) a celkové zatížení zadku bude 400N a tedy sag 40mm. To je sag někde v rozmezí doporučném výrobcem a i dle praxe se zdá že bude přibližně ok. A teď zatížíme Trance X stejnými 400N a ejhle, máme sag přes 60mm, což je už úplná kravina. Tedy bychom museli u Trance X přifouknout tlumič, aby na něm při 400N vyšel rozumný sag pro tohle kolo. A pak teprve v tu chvíli lze porovnávat maximální sílu potřebnou na chod na doraz.
K tomu se přidá další komplikace, že reálný tlumič má kromě nějakého průběhu (kterému se dá nastavováním v Linkage celkem přiblížit) navíc doraz, který je u některých tlumičů už třeba od 43–44mm zdvihu tlumiče (pro 50mm tlumič), který zcela zahýbá koncem grafu forces a který Linkage nebere v potaz.
Proto je graf forces pro srovnání hrozně ošemetný.
Pro Cuba to už ani moc nepotřebuju, začal jsem nad fotkou dělat model a pak ho docela dlouho ladil nad přeměřováním v reálu přímo na kole + měřením ze superzvětšené fotky detail pouze vahadla, kteoru jsem si nafotil (takže i s fotky to bylo velmi přesné pro to vahadlo). Ono na posunech u vahadla záleželo strašně moc. Myslim, že ten model pro Stereo, který jsem uploadnul do DB je teď dost slušně přesný.
A dle toho modelu mi pak i zdvih vychází na těch 150–152mm, který naměřil bike magazin (aby tlumič chodil reálných 50–51mm a ne méně).
U tlumičů jsem už pro nové tlumič bohužel nenašel žádné měření. Mám jedno měření bikemagazinu z roku 04, kde ale spousta dnešních tlumičů není a některé jsou předělané na nové modely a mohly změnit průběh.
Ty tlumiče mi ale až tak neštvou, protože u většiny co mě zajímají vim z praxe jaký mají průběh a zkoušel jsem více různých kol s různým průběhem se stejným tlumičem. Takže už mi stačí samotný graf lev. ratio a už si umím představit, jak se kolo bude chovat třeba s Foxem RP23.
Už chápem čo si chcel povedať tým grafom Forces.
Hej, všimol som si tvoj model vo web DB a používam ho ako určité kritérium pre svoj model. Myslím, že systém aký má Stereo je veľmi dômyselný. Ty si si mohol vytvoriť veľmi presný model svojho biku, lebo ho našťastie máš k dispozícii. Myslím si, že aj z dobrej fotky sa dá urobiť dobrý výsledok resp. postačujúci na rozhodovanie, no reálne namerané rozmery to určite nenahradí.
Mlok, podľa čoho si nastavil tlmič vo svojom modeli Sterea ?
Hrál jsem si s tím tak, abych se aspoň trošku blížil výsledné křivce měření bike magazinu. Ale stejně ta výsledná křivka Forces realitě úplně neodpovídá. On tam reálný tlumič přesně namodelovat prostě nejde. Forces beru jako hodně orientační věc s tím, že si u všech modelů tlumič upravuju k reálnějším hodnotám. Aspoň na přibližné relativní porovnání to trochu jde, ale stejně se osobně zásadně řídím v Linkage lev. ratio grafem a výsledné grafy porovnávám dle reálného měření bike magazinu (tam je to pak i vždy s daným reálným tlumičem).
Jasné, merania bike-magazinu, veď ich mám od teba stiahnuté :-). Už som myslel, že si si vymyslel nejaký postup ako tú silu zmerať v domácich podmienkach :-).
Trance X. Ako vidno, podľa týchto grafov Fuel EX končí na skoro 2-násob. sile ako Trance X.
Osobně bych se klonil spíš k druhé možnosti,že je vyráběna speciálně pro Trek.Ale je to vcelku povedené kolečko,ne?
Chrtit nechci,chci pohodlný kolo s přijatelnou váhou a dobrými komponenty.
mam RL07 100–140mm a zmenu menim pri dvoch situaciach:
120mm vyuzivam najmenej, ale dostane sa k slovu pri asfalt presunoch so zdvihom vzadu 130mm. Privital by som ovladanie na riaditkach. Inak pri 07 rovnaky problem – prepadanie do zdvihu pri brzdeni. Co ma prekvapilo, ze uz som par krat pouzil aj lock. Stale vsak poskulujem po PACE, ale servis na SK je problem.
ze bych byl jedinej kdo to jezdi??? ale mam ji v Xku tak nevim jestli ti pomuzu kazdopido jezdim hlavne 130mm – je to takova pohoda 110 kdyz si vzpomenu do vyjezdu a 90 vlastne nikdy…
Mám dotaz ohledně Talase:
Při zatlačení má vidle prvních 7mm zdvihu jakoby mrtvý chod. Propadne se a pak až je cítit, že funguje normálně. Je ten mrtvý chod normální? Trošku mě to děsí. Kolo sem teď koupil a nerad bych řešil, že vidle je ve smrti…