• MAr(c)el1

    Ahoj, jakej ram na MTB byste dnes porizovali s novym kolem?

    Anketa: Hlinik nebo karbon

    22x
    51%
    21x
    49%
    0 0
    • MAr(c)el1  

      … jeste jestli mohu pozadat proc? :)

      0 0
    • kubad  

      u HT karbon,  u silničky karbon, u fulla bych spíš řešil systém pružení než materiál

      0 0
      • gekon69  

        na ziletke carbon … na MTB carbon neuznavam vobec … po tom co som videl … su aj lepsie materialy vahovo rovnake carbonu … napr scandium (moj ram scandiovy HT ma rovnaku hmotnost ako carbonove ramy rovnakej velkosti dokonca niektore karbonaky maju aj viac … ) a bat sa o to aby to neprasklo neposkrabalo sa atd … a nehovoriac o predstavcoch riaditkach sedlovkach … (moj nazor :)

        0 0
        • kubad  

          blbý názor, ale brát ti ho nebudu :-) scandiový rám mám taky a klidně bych ho kvalitní carbon vyměnil

          0 0
          • gekon69  

            kazdy mame nejaky nazor … ked vezmem ze vahovo su rovnake,bocna tuhost je tiez zrovnatelna a co sa tyka pohodlia tak kamos co jazdi full skusil moj bike a pytal sa ci mam softail … cize nevidim vyhodu carbonu akurat 3× vyssiu cenu …

            0 0
          • Q_cze  

            Na MTB není důvod si nedát rám s karbonu. Nejde o váhu i když taky, ale o vlastnosti a pokud to nedostane ošklivou ránu, tak s tím není problém. Silničku bych volil taky s karbonu a u fulla bych to s karbonem moc nehrotil, protože to kolo je jinak namáhaný.  Mám na motorce Akrapoviče lauf a tam je ten karbon docela náchylnej +/-, ale na rámu kola se ty vlákna dělají s jinými preferencemi.

            0 0
        • přišlapávač  

          neuznávej :-)

          0 0
      • Marccoo  

        přesně tak,lépe bych to nenapsal

        0 0
        • MAr(c)el1  

          na hmotnost nekoukejte, to neni rozhodujici faktor, treba jeden konkretni hlinik vazi 1,3kg a karbon 1,2kg o hmotnosto to neni …

          0 0
    • RUR  

      Titan, nebo ocel :-)

      0 0
      • MAr(c)el1  

        pekny, ale na to jsem se preci neptal :)

        0 0
        • RUR  

          Marketingově má vikslajvant jistě největší potenciál, jdou z toho dělat lehčí a časem budou i levnější rámy. Vakuové lisování je jedna z nejlevnějších technologií pro masovou výrobu. Hlína je za zenitem ze stávajících slitin už asi nic lehčího nevyrobíš bez toho, aby to nebylo extrémě náchylné na mechanické poškození (tloušťky stěn pod 0,3mm už jsou na MTB fakt málo). Karbon navíc tlačí většina high end značek. Rocky Mountain je  kvůli vikslajvantu taky už jen Taiwan. Karbon Imho zcela vytlačí v taiwanských fabrikách hliníkové slitiny do 10 let. Navíc na to jdou IMHO našroubovat větší marzě, neboť jest to módní. Taková rikša z vikslajvantu model 2015 to bude nářez :-D

          0 0
          • juice  

            0,3 u „hlíny“?

            0 0
            • RUR  

              Trochu nadsázka :-), Easton dělá nejtenčí trubky co vím cca 0,4, Columbus myslim 0,45. A „vany“ ve spodních rámových trubkách už jsem viděl. Pokud kamarádi metalurgové nevymyslí něco extrovního, tak jsme u většiny tradičních materiálů pro MTB na zenitu. Ne, že by se z toho nedal postavit dostatečně tuhý rám, ale prostě nebude dostatěčně mechanicky odolný ( kameny, pády etc.). Jistě lze vzpomenout, jak snadné bylo vyrobit vanu v rámech z Columbusu Airplane, a to dnes už nebudou jistě ty nejlehčí trubky.

              0 0
              • juice  

                ok s tou nadsázkou.:-))

                ale neber to jako rýpání – u hlíny je to u columbusu 0,7mm – to je tlouška stěny (nedělí se 2!!!) viz. vzpomínaný airplane http://www.columbustubi.com/eng/4_3_2.htm

                jak koukám do katalogu, letos snad ani nic jiného (např. ZONAL) dělat nebudou :-)) http://www.columbustubi.com/…bus_2009.pdf

                ty hodnoty kolem 0,4mm tl. stěny jsou u oceli, např. spirit http://www.columbustubi.com/eng/4_4_2.htm

                hodnoty sad od jiných výrobců mám taky, ale nechci to zbytečně rozvádět. ty hodnoty se pohybují +/- 0,skoro nic stejně.

                karbon bude mít budoucnost, ale já preferuji ocel. :-))

                0 0
                • michals1  

                  Tloušťka stěny 0,3mm se používala u materiálu Reynolds' 953. Tyto ocelové rámy dosahovaly hmotnosti kolem 1000g.

                   
                  0 0
                  • juice  

                    ta byla určena pouze pro silniční kola. u některých „garážníků“ se dá ještě sehnat kolo z této sady

                    0 0
                • RUR  

                  Jen si rýpni sokolíku :-D Našel jsem to někde v palcích, tak jsem, se asi sekl při přepočtu:-/   Jinak s tou ocelí je to " tak pravil bůh …" 

                  0 0
          • Volf  

            Asi to bude pravda, protože z ,, vikslvajlantu ,, můžeš téměř zcela automaticky sekat rámy jako Baťa cvičky. Kovový rám bude vždy o strojařině a ta jak je známo není ani levná a hlavně je náročná na kvalifikaci. Ať se jedná o svařování nebo obrábění, musíš to mít ošetřené technologicky zdatnými lidmi / minimálně technology a programátory /. ,, vikslvajlantový ,, rám si čistě teoreticky můžeš upácat i sám doma. Taženou ocelovou nebo hliníkovou trubku si sám doma na koleně neuděláš. Ať se to někomu líbí nebo ne ,,karbon ,, je pořád jen nějaká pletenina zalitá pryskyřicí. A k otázce ceny karbonových rámů jen to, že nikdo z nás tady není schopen objektivně posoudit kolik procent z ceny dělá značka a také ješitnost koncového zákazníka. Pokud třeba Spešl a Author budou brát rámy ze stejný otevřený / komerční / formy tak o kolik bude Spešl dražší díky svému jménu ? Já netvrdím, že na karbonovém rámu je něco extra špatného, ale opravdu si myslím, že nikdo z nás neumí posoudit zda je skutečným přínosem pro cyklistiku a nebo jen vylepšuje zisk výrobci rámů potažmo kol a kolik přinese masové rozšížení karbonu dalších problémů do budoucna. Na druhou stranu možná není daleko doba, kdy bude cyklista vozit opravnou sadu jako vodák a místo laminování kalaku bude laminovat prasklej rám. No a ekologickým puristům bych chtěl ještě připomenout nemožnost respektive velice problematickou likvidaci či recyklaci použitého materiálu. to jen tak na okraj. Zbytky karbonových rámů budou oblažovat naše potomky ještě za x generací úplně stejně jako bakelit a další umělé hmoty.

            0 0
            • fluider  

              Neviem, či už boli zverejnené energetické a ekologické nároky na výrobu karbonových/ke­vlarových vlakien … ale výroba hliníka zrovna nie je lacná a ani ekologická. V skutočnosti je veľmi veľmi náročná na elektrinu.

              A využitie nepoužiteľných/­odpísaných karbón. komponentov alebo rámov… Hneď teraz mi napadá, že by sa mohli rozdrviť a použiť ako plnivo do živíc pre ďalšie laminovanie. Zrovna tak, ako sa už dnes drví odpad z výroby a predáava ako plnivo.

              0 0
            • fluider  

              Ešet k tým ekologickým nárokom karbon. rámu. Správne navrhnutý a kvalitne vyrobený karbon. rám môže byť používaný aj na DH, FR, SS a to po niekoľko sezón !!! Viď DH bike Aarona Lahara, ktorý ale musel zažiť smutný koniec výroby. Naproti tomu Alu rám sa v týchto disciplínach vymiena každú sezónu. Takže je naozaj otázne, čo je viac eco-friendly.

              0 0
      • Cromoly  

        Hm docela pravda, mám tedka karbon-Scott ,není špatný,ale ocel byla ocel,nevím je to asi subjektivní,asi bych šel zase do oceli:-)

        0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • kali222  

      na pristim fullu pujdu do bambusu a misto spodni ramovky si necham natahnout ocelovy lanko. pri dumyslnejsim napinaku (ktery v historii nebyl jeste pouzit na rozdil od toho lanka) by to mohlo fungovat aj na zmenu geo 8-)

      0 0
    • daymaker  

      Ocel…

      0 0
    • siafu  

      kdyz nebudu resit geometrii, cenu a dalsi pozadavky, tak na HT karbon, na silnicku taky, k fullu se mi zatim myslenkove dospet nepodarilo a pokud jo, rozhodoval by system (asi neco jako Merida ninety-six?)

      no ale v praxi resim kdeco, malych ramu v karbonu vhodne geometrie je malo, na vecka jeste min a v prijatelne cene jeste min a min, takze prunik techto pozadavku nedava mnoho ramu, ze kterych lze vybirat… nevim no, ted jezdim Meridu, takze pokud zachovat geometrii, vecka, onu akceptovatelnou cenu, tak zustane akorat Merida FLX 09 za nejakych 19 tis… pak jsou tady ty Axmany, Apache, ale nevim, jestli ta geometrie neni takova kratka a jeste navic maji delsi zadni stavbu :/

      proc karbon ram? kvuli tlumicim schopnostem ramu – nerikam, ze je to neco, na cem trvam, ale efekt je to proste prijemny soude jen podle magnezioveho ramu, kde ten rozdil oproti predchazejicimu ramu byl znatelny a pak asi hmotnost. Kdyz vidim, ze obyc. alu ram od Speslu vazi ve vel. 15.5" pomalu 1600 g, tak to se mi zda jako docela dost no :/ Karbonu se muze priblizit snad jen scandium, Progress ram se prodava za 16 tis. a kdyz si vemu, ze za max. 19 tis. by byla k mani karbonova Meridu, tak me to tedy uz vic tahne k tomu karbonu:) Jo a taky se mi libi oversize ramy, pokud nebudou penize na karbon, tak pro me neni jina volba nez alu…

      0 0
      • kubad  

        Scandiový Nosaint Luzifer je pod 10, a Superior ještě levnější.

        Geometrie pro tebe je jasná tam víš co chceš a nemá smysl se o tom dál bavit.

        V-čkama se omezuješ zbytečně, je čas přejít na kotouče, investice to zase tak hrozná není, požadavek na V-čka tě u carbonu strašně limituje

        0 0
      • jecnak  

        Byt tebou pockam si na podzim a koupim cele kolo na karbon ramu a kotoucema a poprehazim nejaky komponenty ze stavajiciho a stavajici prodam. Tratis tak nejmin. Ja se na to taky tak chystam, jen s tim, ze si stavajici necham jako zimaka.

        0 0
        • siafu  

          nj kdyz koupim nejlevnejsi karbonovou Meridu, ted stoji 50 tis., rekneme, ze by se podarilo sehnat za 40, tak se mi z ni hodi jen ten ram :/ a pochybuju, ze by se mi podarilo rozprodat zbytek komponentove prumerny novy Meridy za vic jak 20 tisic – a i tech 20 tis. nevidim moc realne, no a novy kolo se Sidem, Hugi je cenove uz trochu jinde

          …zatim s ramem vyckavam, jeste presne nevim, co s geometrii, s prechodem na kotouce do budoucna tak nejak pocitam (jen kvuli nabidce ramu), ale vic by mi vyhovovalo koupit ram a dal si jezdit vecka, protoze pro me jsou to dost bezudrzbove brzdy a na moje jezdeni mi staci

          0 0
          • kubad  

            Sida máš stejně po smrti – a kola se dají přece prodat ne?

            0 0
          • jecnak  

            Myslel jsem neco ze stare Meridy (sedlo, ridiyka, sedlovka, predstavec atp.) nahazet na novou (proc zas Merida?) a starou za 10 prodat. Uvedom ci, ze vidlici mas jako bys ji nemela a kolo na veckach neni moc prodejny.

            0 0
          • Blade  

            juhááá, už je to tady zas „a na moje jezdeni mi staci“ :-D

            0 0
            • siafu  

              jo staci… proste nevidim pro me jediny zajimavy duvod, proc prechazet na kotouce, kdyz tedy pominu omezenou nabidku ramu…

              0 0
              • Blade  

                A jediný rozumný důvod pro koupi rámu za dvacet tyček? ;-)

                0 0
                • pepek  

                  Váha, Blade, kua, váha !  :-)

                  0 0
                  • Blade  

                    No jo Pepku, já až se dostanu na 3% tuku a níž už to nepůjde, tak taky začnu shazovat váhu z kola, ale zatím mě nějak těch cca 11,7kg netankuje :)

                    0 0
                  • Splinter  

                    nejlepší je zjistit to krásný: váha rámu zdaleka není vše:)

                    0 0
                    • pepek  

                      No ale s karbonem bude váha celého jízdního kompletu co?  Nižší, kua NIŽŠÍ !

                      0 0
                      • Blade  

                        Jojo, to se to pak musí po asfaltě Kočičím žlebem švihat :-D

                        0 0
                • siafu  

                  pokud by to byl karbon, tak nekdy mozna (ted treba ne:) – proc? kvuli vetsimu pohodli, nizsi vaze, vzhledu?

                  zatim zustavam u Meridy a nejak to resit nebudu, pokud praskne, vemu klidne nejaky HFS od Meridy

                  0 0
                  • roud  

                    Taky sem si říkal že vyměnim rám až praskne a on svině drží dodnes xD xD xD

                    0 0
                    • Blade  

                      Dyť ho máš teprv chvilku ;-)

                      0 0
                      • roud  

                        myslel sem indiána :O) toho už rasí někdo jinej :O)

                        0 0
                        • Blade  

                          Joo, Vinnetou a pevná.. až se mi oko zalilo slzou.. to bývaly časy.. :D

                          0 0
                          • roud  

                            jj :( příští rok pokud budou penízky zrodí se jeho bráška o pár kilo lehčí s pevnou vidlí :O)

                            0 0
                  • Blade  

                    :o)

                    0 0
    • yoggi  

      dnes uz asi radsej karbon, sam som ho moc nemusel ale rozhodol som sa zmenit nazor a dnes uz viem ze chcem karbonovy ram, konkretne superior, myslim ze celkom slusne ramy, aj vaha je dobra, mal som otazky na vyrobcu moc prezradit nechcel, ale aspon prezradil ze ten ram ma naozaj 1,05kg v preveden 18 palcov a nie je to omyl.

      0 0
    • MAr(c)el1  

      Diky za komentare, nakonec jsem volil hlinik :)

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • Jarkis  

      hlavně ne levnej karbon..u kar­bonovýho rámu bych pod 20 nešel…hlínu si vyber téměř podle gusta

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.