Budiž pozdraveno moudré osazenstvo bajkfóra:-)
Potřebuju radu ohledně pumpičky na pružení. Zajímaly by mě vače zkušenosti s touhle GIYO
Díky.
Budiž pozdraveno moudré osazenstvo bajkfóra:-)
Potřebuju radu ohledně pumpičky na pružení. Zajímaly by mě vače zkušenosti s touhle GIYO
Díky.
No ja mam tu BBB na moju RS REBA TEAM a NO PROBLEM, som spokojny, ked nafukam a davam ju dole, pusti trosku, ale max 5 PSI. Takze vzdy fuknem o tych 5 viac ako chcem. To je moj postreh. Ale inac spokojnost.
Jak máš ověřeno, že něco pouští? Rozebírá se to tu pořád dokola, téměř žádná pumpička nepouští při odšroubování z vidlice zcela nic, to co ujde je vzduch z hadičky (dříve dojde k uzavření autoventilu než přestane těsnit koncovka). Tedy foukání něčeho navíc je pak nesmysl, tím to foukáš prostě o to navíc. A to že při příštím našroubování je tam tlak menší to je jasné a normální, protože přijdeš při tom následném našroubování o tlak odpovídající objemu hadičky.
Ověření jestli to tak je už sem tu také psal a zkoušel. Při odšroubování povoluj koncovku jen velmi pomalinku a jakmile začne nepatrně vzduch utíka, přestaň povolovat a nech to třeba půl minuty dokud to utíká. Pokud zůstane vidlice nafouknutá, tak to byl pouze vzduch z hadičky a neutíká naprosto nic z vidlice, pokud by utíkalo z vidlice, bude úplně prázdná.
moje gyio má na koncovce takovou páčku, kterou se otevře a posléze zavře ventilek vidlice, takže můžu foukat komfortně bez nějakých problémů :-) – sice malá blbůstka, ale potěší rejpala, že mu z vidle nic neutíká
Tak to není úplně stejná jako ta Author, co jsem měl a co se stejně vypadala, ta tohle neměla.
Rejpala to potěší, ale jak píšu, tak ani jedna z těch dvou pumpiček mi to nedělala ani bez toho (u obou ověřeno tou popsanou metodou, k uzavření ventilku u obou docházelo o více než celou jednu otočku koncovkou dříve než přestala těsnit).
na tohle fotce http://bike-forum.cz/…dsc02305.jpg je ten dzindzík vidět
Ja chapem, mne je jedno, ci pusta tak alebo inac, ide o to, ze ked nafukam 105 a dam prec pumpu, potom ju tam dam, ukaze mi 100. O to mi islo…
A to ma prave na vine ten vzduch, ktery se dostane do hadicky. Proste se pri stejnem tlaku zvetsi objem prostoru pro vzduch.
To by sa musela zároveň zvýšiť teplota ;)
To naštěstí nemusí, když ten tlak klesne s tím zvětšením o hadičku. To bych jinak musel nandavat pumpičku v rukavicích :-)
reagoval som na „pri stejnem tlaku zvetsi objem“
Já vim, taky nic proti tvojí reakci, jen jsem to rozvedl dále.
A to pak bude i rozdíl v tom v jaké nadmořské výšce tu vidli foukáš! Budeš mít rozdílný tlak při stejném údaji když jí budeš foukat u Berounky nebo na Ještědu!!!
To zas ne, to by musel ve vidlici pusobit atmosfericky tlak ;-). Vidlici mas „uzavrenou nadobu“, takze tam nehraje atmosfericky tlak zadnou roli.
Tak tak, okolní tlak nemá na to žádný vliv.
Pokud má něco z okolí vliv, co se do systému přenese, tak je to teplota. Tedy pokud foukám vždy doma při pokojové teplotě, tak v zimě už je s tím třeba počítat, že dojde ke změně tlaku až o 10%, což už není rozhodně zanedbatelné.
No jo, ale jiný atmosférický tlak ti působí na měřící zařízení ( pružinky, ručička atd. ) a ty se pak chovají rozdílně… :-) ty nejsou součástí uzavřené nádoby! :-)
Musis pocitat s vyrobnimi nepresnostmi, takze spravny tlak ti ukaze jedine nejaky ethalon na Svetovem metrologickem ustavu. A atmosfericky tlak ti ty soucastky zas az tak neovlivni. Teda pokud si nebudes vidlici foukat nekde na Mt.Everestu :-D
Kvalita merania je aj tak najviac ovplyvnená tým medzikusom, v ktorom je uchytené meracie zariadenie. :)
Nebo v holandsku. A jak víš, že ji ten ethalon někde neupadl? :-) a oni se to snažili ututlat? :-) pak máš úplně jiný výsledek! :-)
To by si myslim nemohli dovolit ututlat, vsechny merice tlaku na svete by ukazovaly spatne :-D
To by ale nevadilo, když by ukazovali všem stejně špatně. To by pak nikdo nepoznal :-)
To je ale silne filozfická záležitosť: Keď je všetko špatne, tak je to dobré.
Co zkusit dusik?
Tak to jsi spatne pochopil. Ja to myslel spravne. Proste ze se zvetsi objem prostoru pro plyn. Ne objem plynu.
Jemu šlo o ten tlak. V komoře byl tlak x. Po našroubování hadičky se celkový objem zvětší a tím tlak s tlaku x klesne na tlak y, který ukáže manometr pumpičky. Ale nezůstane stejný. Kdyby ano, tak by jak reagoval Krys se musela zvětšit i teplota plynu.
Tak to jsem spatne pochopil ja :-). Myslel jsem to dobre, ale spatne popsal.
Predpokladám, že si myslel, že sa zväčší priestor pre plyn (vo fyzike nazývaný objem) ale hmotnosť (množstvo) plynu sa nezmení. ;)
Ak sa pri nezmenenej teplote zvýši objem (priestor pre plyn), tak sa tlak zníži. Teda keď pripojíš hadičku pumpy, otvorí sa ventil, vzduch vidlice sa natlačí do hadičky. A keďže objem vidlice + objem hadičky > objem vidlice samotnej, tak klesne tlak. Kvak.
Ale proč tě zajímá co ukáže pumpička po novém nasazení, když to s tlakem, který si jezdil nemá nic společného a takový údaj je k ničemu? To mi právě není jasné. A jak to řešíš u negativky, která má malý objem a po příštím našroubování to ukáže klidně o 20–30psi méně, protože už je objem hadičky vůči negativce mnohem vyrovnanější (a ne jako u pozitivka, která má objem mnohem větší než hadička). U negativky a pozitivky to při dalším našroubování navíc ujde úplně jinak, takže pokud bys je foukal, tak aby po následném našroubování pumpička u obou ukázala třeba 100psi, tak to v reálu bude v negativce mnohem více než v pozitivce.
Jediné na co to může být dobré je na kontrolu po delším čase, zda vidlice neuchází. Tam pak lze použít to řešení, co popisoval vojta.
Nic neuníká z vidle, ale z pumpičky co tam zůstane! Proboha tenhle mýtus se tu už drží pěkně dlouho! To se snad nedá vymýtit! :-(
:-)
To BBB ma na koncovce jeste sroub, kterym se otevira/uzavira vlastni ventil, takze postup je nasledujici – nasroubujes koncovku, otevres ventil, nafoukas, uzavres ventil a pokud sroub povolis dostatecne vypustis i vzduch z hadicky, odsroubujes koncovku → mas v tlumici/vidlici tlak, ktery jsi nafoukal. Pokud chci zkontrolovat, jak mi tlumic drzi tlak, nastavim sroub tak, aby jeste neotevrel ventil, ale vzduch uz neunikal z koncovky a natlakuji hadicku na tlak, ktery by mel v tlumici byt a teprve potom ventil otevru → odchylka pak neni tak velka.
Na tu kontrolu tlaku po čase je to dobrý s tím natlakováním hadičky ještě než se otevře ventil, to budu muset někdy zkusit.
Záleží co s tím chceš foukat. Pokud vidlice nebo tlumiče, které se foukají na malé tlaky (tím myslím pod 100psi nebo spíš hodně pod 100psi kolem 50psi), tak nejsou moc vhodné pumpičky s rozsahem do 300psi nebo ta jedna dokonce do 400psi, protože u malých tlaků už budeš chtít foukat třeba např. i něco mezi 50 a 55psi a to jde s těmi s větším rozsahem dost blbě. Jednak mají méně podrobnou stupnici, takže se blbě trefuje na mezihodnoty a pak hlavně pod 50psi ukazujou většinou už úplně blbě.
Na ty menší tlaky doporučuju jakoukoliv s menším rozsahem, kterých je ale na trhu velmi málo. Já mám Maninout SPV pump, která je do 175psi. Tou se tlaky kolem 45psi i ty mezi (třeba 47,5psi) foukají dobře. U té Mainout SPV ověřeno, že při odšroubování skutečně neuteče vůbec nic, testováno na třech různých vidlicích a dvou tlumičích, na všech stejné.
Pokud foukáš přes 100psi, tak tam je to jedno, protože už nebudeš potřebovat změnu o méně než 5psi při té hodnotě tlaku.
A pokud máš vidlici/tlumič, která se fouká na hodně, tedy přes 150psi, tak tam naopak jedině tu standardní s rozsahem do 300psi.
No jde o Milanova Epicona, ale do budoucna se nebráním celopérku, takže bych radši něco univerzálnějšího. A se svými proporcemi to rozhodně pod 100psi foukat nebudu.:)
U těch tlaků nejde ani tolik o proporce jako o knorkténí tlumič. Třeba takový Pearl na Canyonu ESku 07 se většinou fouká cca na stejně psi jako je váha jezdce (samozřejmě je to individuální, ale neliší se to příliš), takže tam těch 150psi fakt překročit nemůžeš.
Na druhou stranu RP23 navíc třeba s velkou komorou se může foukat klidně kolem 250psi (např. pro těžší jezdce na Canyonu AM 08).
Epicon se bude foukat někde kolem 100psi, takže tam už tu s menším rozsahem moc nepotřebuješ.
Já mám doma 4 vidlice a tři tlumiče a maximální tlak, co někam foukám je 130psi, proto mi stačí rozsah v pohodě i při různých vidlicích a tlumičích.
Ja mam 78kg a svoji vidlici foukam zhruba na 45 PSI ;-)
Taková stará Z2 X-fly fungovala pro váhu jezdce 75 kg až při úplném vypuštění.
A dříve jsem měl ještě Author do 300psi, která vypadala nápadně úplně stejně jako ta Giyo, na kterou dal odkaz DoomHammer a ta byla také v pohodě a vzduch z ní také žádný při odšroubování neutíkal (z vidlice nebo tlumiče, z hadičky samozřejmě ano).
Tu jsem pak prodal když jsem koupil tu Manitou SPV, když už mě s ní štvalo foukání Talase 07, kterého jsem foukal na 45–50psi (teď už ho foukám na o něco víc, protože mám u něj upravenou charakteristiku).
já mám tuhle http://trinnity.cz/DetailPage.asp?… a v pohodě. ta druhá gyio, co jsi postoval, je asi spíš na cesty, ne? vypadá lehoučce, ale ne moc uživatelsky přítulně.
presne tuto mam aj ja. klasika, da sa zohnat aj pod inymi znackami…
Taky ji mam a pohoda :-)
Ještě jeden dotaz. Existuje nějaká tabulka tlaků pro epicona?
Tak neco by melo asi byt na webu vyrobce, ale ty hodnoty jsou jenom orientacni. Nejlepsi mas nafoukat podle svych pocitu.
Mám tu Giyo a je taková subtilnější, ale použití no problem. Čudlíkem upouští tak 2–3 PSI, stejně tolik když ji odšroubuju a našroubuju. Ta BBB vypadá na pohled festovněji.
Já mám tutok.