hydraulicka brzda - fyzikalni model

46 nepřečtených
  • iceek

    Mam dva dotazy ohledne funkce hydralicke brzdy.

    Otazka 1

    Predpoklad:

    • klasicky system s expanskou, odvzdusneny
    • pistky, jeden chodi hure jeden lepe (vzdy jeden chodi lepe a jeden hure,i kdyz treba zanedbatelne)
    • rovny brzdovy kotouc
    • brzdovy kotouc ve stredu vyrezu trmenu
    • pistky rovnomerne vysunute

    Stlaceni paky (brzdeni)

    • tlak v kapaline
    • pistek, ktery chodi lepe jede prvni a doseda na kotouc
    • pistek, ktery chodi hure jede az po desednuti prvniho
    • brzdi se

    Uvolneni paky

    • podtlak v kapaline
    • pistek, ktery chodi lepe odjizdi od kotouce prvni
    • kdyz uz nema prvni kam couvnout odjede i druhy
    • vysledek je, ze pistky uz nejsou vysunute rovnomerne, v horsim pripadeskrta kotouc o druhy pistek, ktery neodjel dostatecne

    Predpokladam, ze v uvaze je nekde chyba. Jinak by preci po nekolika zabrzdenich vzdy pistky skoncili v poloze nerovnomerne, kde hure se pohybujici pistek skrta o kotouc.

    Otazka 2

    Vezmu-li predpoklad z predchoziho dotazu. Jak je mozne, ze po vyraznejsim sjedi brzdovych desticek brzdove paky zabiraji blize riditkum. Nemel by prave dobre odvzusneny system s expanzkou zarucit, ze o co vic sjedu desticky o to vic brzdove kapaliny z expanzky se dostane do obehu a tim se zaruci zaber brzdy ve stale stejne vzdalenosti od riditek?

    Dekuji za vysvetleni.

    0 0
    • Jenda  

      myslim ze tve uvahy jsou spravne. Jak jsi psal ze se sjetim desek zabira paka blize riditku ani jsem nemusel koukat do profilu a bylo mi jasny ze mas Formuly. Nevim jestli jsem lama co je neumi odvzdusnit, kazdopadne jak K18 tak The One se mi chovaj stejne – tedy prodluzovani kroku. Dela to na me dojem ze je tam mala expanzka (rozhodne tomu tak bylo u B4 – me prvni a nejhorsi kotoucovky).

      0 0
    • Ossis  

      Podle mě bude chyba v tom, že ten druhý pístek začne reagovat ve chvíli, kdy už se první pístek nemá kam hejbnout – to by musel chodit opravdu mizerně.

      Druhý pístek se začne pohybovat ve chvíli, kdy bude kapalina vyvolávat dostačující sílu k jeho posunu.

      0 0
      • iceek  

        To by mohlo byt ono. Ja jsem to nespravne zjednodusil uvahou, ze na pistek v cele jeho draze pohybu pusobi stejna treci sila. To ale neni pravda. Cim vic je vysunuty, tim mensi treci sila na nej pusobi, a tedy tim snadneji se pohybuje.

        Je teda celkem pravdepodobne, ze na pistek, ktery uz se trochu zasunul pusobi vetsi treci sila nez na pistek, ktery je vysunut vice.

        Tim padem hure pohyblivy pistek neni levy nebo pravy po celou dobu uvolnovani paky.

        Dekuji za postrceni spravnym smerem.

        0 0
    • MlokCZ  

      I když nikdy nebudou mít oba pístky zcela stejný odpor a chodit zcela stejně, tak pokud jeden nechodí už vyloženě blbě, tak to není tak hrozné jak jsi to popsal.

      Když chodí pístky slušně, tak nedochází rozhodně k tomu, že nejprve dosedne první pístek na kočout a až pak se pohne druhý. To se děje až když ten jeden chodí vyloženě blbě.

      Nejspíš nepůjdou oba pístky zcela stejně (to se jen pozorováním nedá prokázat), ale u všech brzd, co jsem jezdil, tak když jsem měl ok pístky, tak jsou v pohybu oba současně dříve než první dosedne na kotouč.

      Možná se jeden pohne o malinko dříve a také dosedne na kotouč o malinko dříve, ale převážná část pohybu je současná.

      A také když chodí oba pístky slušně, tak po zabrždění se to opět dostane do stejné polohy, tedy nestane se to, že by se jeden přibližoval. Pokud jeden pístek zůstává po brždění o hodně blíže než by měl, tak už chodí pístky blbě.

      0 0
    • saddik  

      Pokud je použita, pomáhá pístky synchronizovat rozpěrná pružinka destiček.

      Na motorce, kde se desky oddalují daleko méně (někdy jsou dokonce stále v lehkém kontaktu) a kde se rozpěrná pružina nepoužívá, se o stejnoměrné oddálení údajně stará těsnění pístků, které chodí jakoby s hysterezí (vlastně to odpovídá Prandtlovu reologickému modelu http://cs.wikipedia.org/…_model_p.svg ). Také malé boční házení kotouče desky vrací na obě strany.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • Ričmond1  

        Ale i když to na mašině lehce chytá, tak ti to narozdíl od kola vůůůbec nemusí vadit :D

        0 0
        • iceek  

          Ono i kdyz si to lehce semtam cinkne na kole, tak to nijak zvlast nevadi. Ty casy, kdy jsem hledal idealni nastaveni uz jsou pryc.

          Spis me zajima, jak to ma fungovat, resp. jak si to konstrukteri hydraulickych brzd predstavovali :-).

          0 0
        • saddik  

          No, trochu mi to vadí. Mám na motorce extrémně jetý kotouče a destičky se mi šoupou dost. Při jízdě je to fuk, nehřeje se to nebo tak, ale při tlačení do garáže a podobný manipulaci to znát je..

          Já teda bejt konstruktér, narvu ke každýmu pístku vratnou pružinu, aby mi nebylo trapně, že nevim, proč to funguje bez ní :)

          0 0
          • assassin  

            pokud je to znat tak ti brzdi dost a urcite to neni v poradku.

            0 0
            • saddik  

              Ja vim, dost to je, ale neni to tak vazny problem, abych kvuli tomu brzdy rozebiral, protoze vetsi ojeb nez praci s brzdama a hlavne brzdovkou tezko hledat. Navic pochybuju, ze bych to odstranil. Pistky totiz chodi dobre, to vim jiste. Navic mam kotouce opravdu tragicke a dosed desticek neni rozhodne idealni, coz muze hrat roli. Leda vyndat ten izolacni/pruzici plisek zpoza desek, ktery to muze mit na svedomi (od toho tam pry je). Ale patri tam tak nevim :)

              0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • zichis  

      k tomu vyrovnávání pohybu pístků … nemá třeba každej pístek ve svý větvi škrcení? Na takovým škrcení by vznikal tlakovej schodek, rychleji pohybujícíse pístek by měl tlakový schodek větší, takže by ho to trochu brzilo v jeho pohybu.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • saddik  

        O tomhle jsem taky uvazoval, ale rychlost pohybu soucastek a proudeni je IMHO dost mala, takze dynamicke jevy neni treba resit.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.