• kokabura

    ahoj, mám docela nevšední dotaz. Jak jezdit na kole v klidu!? kolo mě baví ale když jedu sám, jedu nadoraz, když vím, že to jede tak šlapu, nedokážu se omezovat.. samozřejmě mám radost z dosažených cílů,rychlosti, vzdálenosti ale pak musím mít velké pauzy na regeneraci.

    Když jedu s manželkou, dokážeme spolu courat doslova celý den. Dokáže mi v tomhle nějak pomoct technika?

    Že bych si nějak vysledoval průměry (tepů?kadence?) co jezdíme spolu a pak bych se toho držel sám? – jezdíme hodně terén

    Všiml sem si, že na okruzích co znám spolu jedeme nějaký průměr, když jedu sám mám ho o cca 2–5km(záleží na terénu) větší ale jsem nesrovnatelně víc zlikvidovanej.

    dokáží toto například fenix3 pro které se už asi 1/3 roku rozhoduju?

    a ještě jedna otázka: když spolu jedeme mám samozřejmě větší silové zásoby, doposud vedle ní šlapu všechno silově (sám se snažím spíš kadenčně nebo jak to nazvat) co je v takové situaci lepší? síla vs kadence?

    neřešil už někdo něco podobného? :)

    0 0
    • JFtryall  

      Ano resil, pores meric vykonu a budes mit hned jasno. Sparujes si to s hodinkama a muzes se v datech hrabat donekonecna. ;-)

      0 0
    • atty  

      Pořiď si tepák na řídítka (výstup počítače s HR na obrazovce) a jak se dostaneš do nějakého navoleného pásma, uvidíš sám, že máš zvolnit (přehodit na lehčí, pokud to jde, nebo prostě zpomalit). Počítače i hodinky maj obvykle možnost nastavit si alarm na nějakou hodnotu tepovky (F3 nevyjímaje) a tu nepřekračuj (pokud nechceš). Samozřejmě to do nějaké stojky nejde vždy (když se tam sotva vyškrábeš na kašpárka s maximálním úsilím), ale pro jízdu v mírnějším terénu je zpočátku tepovka slušný ukazatel, jak se „honíš“. Samozřejmě je optimální znát svůj ANP práh (dá se relativně základně otestovat i třeba na těch hodinkách).

      Kadence vs. síla je na diskuzi, ze které nebude jasný výsledek (zvlášť při jízdě na biku v terénu) – je dobré se naučit frekvenčně dobře a rovnoměrně šlapat a nedupat zbytečné extrémy (těžký převody s kadencí 40), ale spíše se snažit rozumně a stejnoměrně dupat vyhovující frekvencí cca. 70+.

      Ale je to stejně hodně indivindi – a to i mezi profíkama, co šlapat rozhodně uměj a silově maj úplně jiné rezervy než my.

      Taky je otázka, co je tvým cílem – zda se co nejméně unavit při vyjížďce, nebo nějak trochu regulérně trénovat atd. U prvního se díky lehčím převodům, sledováním tepovky a rozumnému tempu můžeš ANP hranici prakticky vyhnout (samozřejmě pokud nepojedeš nějaká pekla v terénu nebo xy kilometrů do velkýho kopce), pokud chceš „trénovat“ a zvyšovat si kondici, samozřejmě se „výdusům“ nevyhneš – ale to se jezděj třeba intervaly se střídáním zátěže, kde je zase optimální to sledovat na „waťáku“ či na časovejch úsecích (i ty intervaly jdou na F3 spustit).

      A odpověděl sis sám – když se nechci uhnat a nemíním „trénovat“, tak prostě zvolím lehčí převody, příjemnou kadenci a jedu „na kochačku“, né se „utavit“ a jet maximum, co tělo dovolí a počítač bude furt pípat, že jsem na hranici maximální tepovky – taková „vyjížďka“ je pak skutečně i o několikadenní regeneraci :)

      Když se nechceš moc unavit, je základ prostě neřešit rychlost, průměrku, maximálku, čas příjezdu, ale sledovat tepovku a když by začala lézt nad vytyčenou mez, tak prostě zvolnit. Jiná rada asi neexistuje… :)

      0 0
      • kokabura  

        Jezdim pro zabavu, proto resim nejake omezeni, ktere bude evidentni. Zlepsovani se nebranim, naopak! Prijde mi ale omezujici se v pondeli vymlatit a do ctvrtka se davat dohromady. Zkousel sem vyrazit ikdyz sem cejtil nohy a nejde to uslapat. Tomuhle stabu bych se prave chtel vyhnout.

        Bavi me jezdit na „prumery“, nechci se plouzit a kochat, rychlost me bavi ale ocividne bych potreboval znat nejakou mez za kterou uz bych nemel jit.

        0 0
        • novas752  

          Tak si jeste skoc ke sportovnimu doktorovi na laktatovou krivku a aerobni/anaerobni prahy, z cehoz ti vylezou tepovy zony.

          0 0
          • atty  

            +1

            Budeš pak znát svoje přesný prahy a pokud chceš i „trénovat“, můžeš si o tom pak přečíst tunu informací, jak optimálně trénovat a regenerovat, aby si „trénoval“ a zlepšoval se, ale při tom se za jednu jízdu „nevymlátil“ na tejden dopředu.

            Bez ANP prahu to bude spíš o tom, že buď pojedeš extra v klidu a bez únavy (a bez nějakého většího přínosu a zlepšení) nebo druhý extrém – zbytečně se budeš „ničit“ a přetrénovávat, což je dlouhodobě ještě horší, protože pak to může odnášet celkový zdravotní stav, kolena, vazy atd.

            0 0
            • kokabura  

              To uz teda zni az moc vedecky :) zacnu procitat co a jak

              0 0
              • atty  

                Tak je to základní rozdělení v každém vytrvalostním sportu – prostě tělo se za tím prahem přepne do úplně jiného režimu, energie se získává z jiných látek a dochází k extrémnímu zatížení organismu (u méně trénovaných je rychlý nástup vyčerpání a únavy a s tím spojené nutnosti odpočinku a regenerace). Orientačně se to dá zjistit z testů, co si uděláš sám, od specialisty na trenažéru to budeš mít přesně i s laktátovou křivkou a rozložením tepových zón (jak funguješ na určitých prazích tepové frekvence). Sice se to s kondicí, věkem a dalšími parametry mění, ale je to prostě základ, který pomůže.

                https://www.sportigo.cz/co-je-anp/

                0 0
      • Hmilan  

        Zrovna pro mě aktuální téma s tím, že mám podobný problém jako autor tématu. Každou vyjížďku, kterou jedu sám, jedu skoro jako o závod a zvolnit moc nejde, nohám se nechce. Pak jsem ale zbytečně unavený, nestihnu se zregenerovat, bolí nohy a další den či obden se nechce…

        Přemýšlel jsem tedy na nějakým základním cyklocomputerem (vyhraje asi Sigma Rox 8.0 ), který měří kadenci a TF. Akorát teď laboruji, jak určím svoje meze a podle toho zkusím jezdit.

        Máte nějakou zkušenost, jak importovat lehce data z cyklocomputeru do PC nebo do nějaké webové aplikace nebo u Sigmy je to vše přes placené rozhraní, nevíte?

        0 0
        • novas752  

          Meze urcis z vysetreni a zatezoveho testu na laktatovou krivku u sportovniho doktora. Vsechno ostatni jsou jen vice ci mene presne odhady.

          0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Existuje něco jako „sportovně specifická zátěž“. Takže prahy a výkony pro různé sporty jsou různé a opravdu přesné jsou jen u vysoce trénovaných a průběžně se ve formě udržujících jedinců. O metodice a relevantnosti výstupů z běžně prováděných testů bez verifikace hodnot opakováním výkonu těsně pod LT a opětovným změřením laktátu si můžeme popovídat příště.

            0 0
    • JendaH  

      Fascinující, já mám přesně opačný problém, když jedu s někým, kdo je rychlejší, tak podávám lepší výkony, ale sám se flákám.

      Nedávno jsem si pořídil pulsmetr a pomáhá mi to (že když je tam málo, tak bych měl fakt přidat). Tak třeba by to pomohlo i tobě – naopak.

      0 0
      • kokabura  

        Mam tu naslapanyho kamarada a kdyz s nim jedu je to pokazde moje smrt. Jednou zacas to jde. To co ze sene dostanu me az samotneho prekvapuje. Nicmene to nejde praktikovat moc casto.

        0 0
      • iron.hide  

        tiez to mam tak isto, ale podla mna to je problem v tom, s kym sa jazdi – ja jazdim s vykonnymi partakmi a tak prirodzene musim slapat rovnako rychlo ako oni, a pritom pri solo jazdach sa obcas flakam, fotim a podobne… s partakmi sa nestiham ani vychcat, nieto este fotit.

        a ten co zalozil temu to ma opacne – manzelka je menej vykonna, a tak sa jej automaticky prisposobi a ide pomaly s nou.

        Akurat neviem preco to riesi, je to tak ako som popisal – normalne a prirodzene.

        0 0
        • iron.hide  

          inak este nech sa zakladajuci spyta aj tej manzelky, ci jej vyhovuje tempo. On ide sice lazo-plazo, ale ona toho moze mat po celom dni uz plne zuby. Empatia chlapci, empatia

          0 0
          • kokabura  

            Jezdim se zenou a ona semnou, dobrovolne a nenucene, samozrejme! Ja bych rad pro sebe nasel nejaky ideal. Kdyz jedeme spolu jedu podle ni. Naucila se jezdit v hacku takze kde to jde tam ji taham aby odpocivala. Takle spolu domazeme projezdit tydeni dovolenou a oba si to uzijeme!

            0 0
    • Coural  

      Nejjednodušší je si při jízdě pěkně nahlas zpívat. Když se u toho nezadýcháš, je to OK a ty se flákáš. Chce to nějakou klasiku jako je Beatles, bacha na Metal, ten zrychluje. Jinak jsem jezdil leta s tepákem a funguje to hezky, teď se bojím, že bych podle něj zjistil, že jsem po smrti a nevím o tom.

      0 0
    • Lachtis  

      Dřív jsem měl ten samý problém, jako ty! Nicméně bylo to v mých bikovým začátcích a zejména mě ke změně donutily delší maratony. Dřív jsem jezdil závody cca 40 – 45 km a tréninky jsem měl ± taky kolem těch 40 km, ale prostě jsem jezdil na max. Pak jsem přešel na maratony 50 – 80 km a bylo po srandě. Křeče, únava, zkrátka tělo nebylo z tréninků zvyklé jezdit takové dávky a v takovém tempu. Začal jsem tedy upravovat tréninky s tím, že jsem chtěl najezdit více km, ale ne na krev, tzn. do kopců, kde bych mohl točit těžší převody, jsem si naopak podřadil, na rovince jsem udělal totéž a tak jsem postupně změnil můj styl chrta na již normální tempo, které mé tělo zvládne.

      Další velmi dobrou pomůckou je tepák! Ten používám již pravidelně a kdybych si jej pořídil před těmi 6 lety, mohl jsem se tomu celému vyhnout. Zjistíš si svá pásma a na hodinkách si nastavíš v jakém intervalu chceš jezdit – upravuji dle typu tréninku nebo pro závod. No a když pásmo překročíš, hodinky Ti začnou řvát, že máš zvolnit (nebo naopak přidat :-) ) a ty tomu upravíš jízdu (vyjma třeba extrémních kopců, kde to už míň nejde)…

      Za mne si kup ten tepák, pro začátek je to super pomocník a fungují i třeba za 5–6 stovek z dekáče – sám jej mám s hrudním pásem a na to, co potřebuji mi bohatě stačí :-)

      0 0
      • kokabura  

        Ja si u sebe vsiml, ze kdyz prekrocim nejakou hranici najezdu, tak dokazu drzet tempo, da se rict kopec nekopec a jedu v „pocitovem“ klidu. Ale to mam vetsinou na konci tech 40–50km vyjizdek. Kdyz pak jedeme se zenou 60+ tak se do toho stavu dostanu rekl bych driv. Sam ale nejsem schopen zjistiz jak to dosahnout i na solo vyjizdkach driv.

        Tacy mluvi asi jednoznacne ten tepak. Kdyz jedu kopce ktery mam najety a vim jak je sem schopnej vyjet, tak se nedokazu donutit zvolnit, proste ho zase vyslapu a nahore uz je pozde.

        0 0
    • oddie  

      Já to mám přesně naopak, když jedu sám, tak se courám :)

      Tak jezdi víc s manželkou, ne? Nebo jestli nemá čas, pořiď si milenku ;)

      0 0
      • kokabura  

        Desne se mi libi zdejsi oznaceni manzelky, takze ho prvne pouziju!

        Ma kralovna by asi nebyl spokojena s porizenim dalsi zeny na jezdeni :D

        0 0
        • oddie  

          Je třeba to podat diplomaticky, jako je outsourcing je IN, že jí ubyde práce a tak… ;)

          0 0
    • AussigBiker  

      To je mentální nastavení. Se snaž míň chtit a víc se kochat. Důležitý je vědět proč, pak budeš vědět co s tim dělat. Pokud na nic netrénuješ, tak měřič výkonu, tepáky, hodinky a všechny bazmeky jsou zbytečný, je to o hlavě. Pokud nevadí investice, tak to klidně všechno nakup, stejně se ale budeš muset mentálně přenastavit.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • kokabura  

        Tohle prave s tachometrem nedokazu. Pred vyjezdem si nastavim v hlave nejaky prumer co bych chtel + prumer do kopcu co znam. Jakmile ale vyjdeu tak zjistim, ze to jede a sem okamzite nad hodnitama co sem si nastavil, tohle vydrzim po nejakou dobu. Pak uz cejtim, ze jedu dost u hrany tak zvolnim ale v okamziku kdy se rozdejcham uz nohy samy zase navysujou tempo.

        0 0
    • Ondraj  

      Taky s tím zápasím. Řeším to tak, že než vyjedu, tak hlava ví, jestli jedu na výkon nebo na vytrvalost a max efektivitu a pak se přepnu do toho režimu. Střídám kratší trasy cca do 40 km a delší 80+.

      0 0
    • popokatepetl  

      kup tepák a po nějaké době budeš vědět. Dá se podle toho poznat i únava. Pro takové to základní měření to stačí.

      Než vyjedu tak si vyberu trasu a tempo jakým to pojedu, samozřejmě se v horách jezdí blbě nízké tempo, ale dá se pohlídat maximum. Někdy se to zvrtne, ale to je jiné téma. Na závodech to sleduju jen abych nešel nad 185Hr pač nad tudle hodnotu to dlouho nevydržím a pak prudce zpomalím, ale tepy zůstanou :-)

      0 0
      • kokabura  

        Tohle zni jako ideal, najit maximum a to nepresahovat. Pripadne mit jeste neco na tu kadenci a slapat porad v idelnim rozmezi.

        0 0
        • MlokCZ  

          Ani s tím tempem (dle tepáku) to ale není tak úplně jednoduché. Jak píšu níže, tak dle aktuální stavu organismu se tepy dost posouvají a to se musíš naučit poznat. Podle rychlosti už to nejde vůbec, protože v různý den stejná rychlost na stejné trase může znamenat úplně jiné zatížení organismu (a to jak změnou podmínek typu vítr, tak dle aktuálního stavu organismu zvládneš jiné věci).

          0 0
          • popokatepetl  

            Kromě nemoci to ale až takový problém není… pokud vím že jsem odpočatý a nejsou zatuhlé nohy, tepy se po krátkém rozjetí srovnají a jdou krásně a lehce nahoru, dolů – ideální to napálit :-). Když jsem po náročnější akci tak se zkraje nemůžu dostat přes 150TF… na to stačí pár intervalů a nějak se ta tepovka a tělo naformátuje na normální průběh, ale je jasné že je potřeba se šetřit. Po nějakém extrému dokážu jet slušné tempo ale tepovka nepřeleze 130TF, jakékoliv další zrychlení je ale nemožné.

            0 0
    • MlokCZ  

      Někdo má prostě tendenci do toho šlapat více a dělá to automaticky a pro pomalejší jízdu se musí cíleně snažit a zase jiní to mají naopak (bez snahy se flákají a pro vyšší tempo se musí snažit).

      Já jsem byl kdysi jednoznačně v té skupině, kdy se mi to samo rozjíždělo vždy do vyššího tempa.

      Před mnoha lety (kolem mojich 20 roků) jsem kvůli tomu pořídil tepák a ten pak mnoho let (skoro 20 let) vozil.

      Bez tepáku mi to před těmi lety vůbec nešlo. Sice jsem se dokázal uhlídat, abych to nenapálil úplně na max, to těžké není a poznáš to spolehlivě i bez tepáku. Ale už mi nikdy nešlo se hlídat ve střední intenzitě, kdy pocitově se mi jelo vždy dobře, ale přesto to bylo moc velké tempo na delší trasu. Bez tepáku jsem tak vždy poslední hodinu (na delších vyjížďkách typu 4h+) umíral.

      S tepákem jsem se postupně naučil znát svoje tělo a konečně jsem se dokázal pohlídat i na dlouhých vyjížďkách a přestal jsem na konci vyjížděk trpět.

      I s tepákem jsem se občas neuhlídal a přepálil to, ale to už jsem vždy předem věděl, že se to stane. Jen jsem chtěl prostě dát nějaký výjezd, kde to bez maximálního výkonu nešlo (a věděl jsem, že několik takových maximálek na dané dlouhé trase bude už problém).

      Teď pár let tepák už nevozím a i přesto, že svoje tělo jsem se naučil znát opravdu dobře za těch 20 let s tepákem, tak stejně ne vždy poznám kde přesně mezi prahy se pohybuju a jestli to není na dlouhé vyjížďce už lehce moc.

      Mezi prahy je to nejtěžší poznat. Uvedu na příkladu. AP 145, ANP 170. A při dlouhé vyjížďce je sakra poznat, jestli jedeš 3+ hodin do kopce přesně na AP nebo o kousek výše typu 150–155 tepů. I v tom druhém případě je to pro mě pořád pohodová komfortní zóna a ani dle dýchání se to moc nepozná.

      I s tepákem se ale musíš naučit znát svoje tělo. Dle únavy a aktuálního stavu organismu tepy lítají dost nahoru dolu (a to včetně i většího posunu prahů), takže nikdy nepůjde jezdit stylem, že nějaká přesná hodnota tepu bude vždy znamenat totéž.

      Po nějaké době s tepákem se ale naučíš znát svoje tělo a jaké má tepové odezvy a naopak už pak dle tepu okamžitě poznáš jak na tom jaký den jsi a že třeba máš zvolit pro daný den při únavě o to pomalejší tempo.

      0 0
    • Lister  

      Jednoduche pravidlo -hlavne se nezadychat!

      0 0
      • blaza84  

        a nezpotit se

        0 0
        • Lister  

          To neumím ale to prvni si uhlídám velmi jednoduše.

          0 0
        • novas752  

          To bych v letnich teplotach nedojel ani na prvni kopecek.

          0 0
        • JFtryall  

          Ja se zpotim i v kompenzaci to je individualni…:-) ale dechova frekvence a vubec zasobeni kyslikem je alfa omega. A podle prevodu se to uz pak odhadnout da, kolik se jede Wecek, ale clovek musi mit dobrou techniku slapani. Ja jsem tepak zahodil a nestyska se mi, akorat me to rozptylovalo.

          0 0
    • petr81cz  

      mam svoji takovou trasu, ktera ma kolem 30–40 km.

      a ja jsem byl ten typ, kdyz sednu na kolo, tak proste jedu a zadne flakani, to jsem proste neumel.

      Prijel jsem domu prijemne unaven a to mi stacilo,

      Pak jsem si poridil hodinky a ty maj i alarm na tep. Kdyz preleze 140 t/min, tak mi zavibruji. Mno, zjistil jsem, ze musim hodne zvolnit. Na tech 40km jsem mel problem treba i s vodou. V pulce jizdy jsem mel prazdnej bidon :) Od te doby co si trochu hlidam tep, tak zjistuju, ze po tech 40km se ani jednou nenapiju. Proste to telo dava uplne v pohode.

      Ale samozrejme prijde vetsi stoupani a bum prask, tepovka vystreli raketove nahoru. Ucim se jezdit pomalu do kopce, ale to mi nejde…

      0 0
      • JFtryall  

        Musis na zacatku doradit lehky prevod a prvni minuty jedes klidneji, nez bys jel normalne. Tepovka zacne postupne rust, nemelo by se stavat ze ti vystreli nahoru a pak pada- pada i vykon protoze ses na zacatku pretahnul. Ve finale bys kopec mel vyjet podobnou rychlosti- druhou pulku totiz jedes rychleji nez bezne, ale v mnohem lepsim stavu to cele stoupani absolvujes.

        0 0
      • iron.hide  

        po prve – preco to riesis, preco ti tak vadi >140t/min? ved sa chces prijemne znicit, nie?

        2 – zober si na bajk viac vody, na to sluzia camelbeky, alebo aspon pramen v polke trasy

        0 0
        • petr81cz  

          jo, na 40km to je v pohode, to se prijemne znicim. Ale kdyz se jede 80+, tak me to lehce receno sestreli :))) Tam se uz musim vic hlidat. Jinak samozrejme rezervoar taky mam, ale kdo ma potom tu teplou vodu pit :)

          0 0
    • Lomivan  

      Jezdi pouze s manželkou a máš to vyřešené :D

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • hovado_cz  

      Řekl bych, že v “motivaci” jet pomalu ti nepůže žádná elektronika to je o hlavě. Spousta mých známejch nedokáže jet pomalu ani do krámu pro rohlíky :-)

      Ale na tohle mi pomáhá trenažer – jedu tempo, který mi sedí nikam se neženu stejně nemam kam :-) venku mi to de hůř :-D

      0 0
      • kokabura  

        tak nějak si snažím namluvit, že se budu snažit jet v nějakém rozmezí a to nepřesahovat.. ale kdo ví

        e: dneska sem vezl kolo na servis a opět sem se tam přiřítil uhnanej a splavenej :D

        0 0
        • hovado_cz  

          Sportestr sem zkoušel, chvíli ti to “pípá” pak tě to začne štvát tak vypneš feedback :-) takže ti je to ve finále k prdu, když si to nesrovnáš v sobě ;-)

          Btw: snažím se řídit takovym tim obecnym pravidlem “musíš mít tempo takový, kdy seš schopnej se bavit s parťákem” – ale taky se necham někdy “urvat” do mrtva :-) – proto sem poslední závod jel jako “support” pro ženu :-)

          0 0
    • rekkklumi  

      Musím se prostě smát, tady většina BF pseudoodborníků radí ať jezdíš s tepákem, wattmeterem, sporttestery a podobnýma blbostma..

      Jezdíš jako profík, máš kolo za 200k, závodíš? Pokud tohle splňuješ, ano pak to má smysl.

      Jenže jestli jezdíš jen pro zábavu, tak tady řešíš prakticky nicotné „nic“. Utratíš tisíce za blbosti, co si stejnak výkon ani nájezdy nezlepší.

      Když nemáš naježděno a netránováno, tak ti ani wattmeter za 10k nepomůže, a pokud po 40km nemůžeš (neznám tvůj zdravotní stav), tak je problém úplně někde jinde, když ti někdo nastoupí v kopci při tvoji max tepovce tak ti stejně nic nepomůže.

      Moje doporučení je jezdit podle pocitu, jedu tak abych dával přiměřenou frekvenci bez pumpování stabilní rychlostí bez zadýchávání. Pokud tenhle základ nezvládneš, nemáš na kole co dělat a nic ti nepomůže.

      0 0
      • JFtryall  

        Primerena frekvence. Po 40km nemuzes, kolo za 200K, pseudoodbornici. Neni nad dobre rady. :-D

        0 0
      • xtonda  

        Tohle je dost hloupý komentář, tazatel tu neřeší závodění ani systematický trénink. Řeší se tu, že někdo má tendenci jet moc vysoké tempo když jede sám a pak konec delší vyjížďky už není moc příjemný nebo pak potřebuje dlouho na regeneraci. A rovněž tu zaznělo, že i když se pocitově jede dobře, tak to stále může být moc vysoké tempo. Tak proč si nepomoct nějakou tou technikou, zvlášť když tepák se dá koupit pod tisícovku, z Číny kolem pětikila.

        0 0
        • Maka123  

          Tepák je dobrá věc na zjištění svých sil a plánování jízdy.

          0 0
          • platypus  

            Dyť jo, ani nemusíš znát svoje prahy, prostě jedeš a sleduješ jestli tepovka neleze nahoru a už se nevrací, ňáký rozmezí deseti tepů kde je tělu ok, nepotřebuješ ani pípání bacha anaerobní zóna.

            0 0
            • novas752  

              Ono se daj po čase přibližně vypozorovat. Každý si může vypozorovat nějakou hranici do kolika tepů (± pár v rámci aktuálního stavu a podmínek) dokáže jet velmi dlouhou dobu aniž by přijel popravenej nebo mu došlo. Já to mám okolo 145 průměrný. Pokud jedu míň, tak můžu jet dlouho a dlouho aniž bych přijel nějak moc unavenej. Naopak když mi to vyleze nad 170 tak jsem obvykle do hodiny totálně kaput. :)

              0 0
              • platypus  

                Je to tak, akorát je rozdíl jezdit druhým nebo devátým rokem, kiláky se nedají okecat, chce to trpělivost… Když se jezdí jenom imrvére krátký šrot nikam to nevede.

                0 0
              • ˘Ö˘ Krab  

                A ještě nezapomínat, že průměr je velmi ošidná hodnota, jiný efekt bude mít hodina na konstantních 145 tepech a jiný intervalový trénink s velkými krátkými špičkami a mezi tím pianko. Přestože obojí je použitelné a při správné ordinaci přínosné.

                0 0
                • platypus  

                  Přesně tak, je půlka června není problém zajet třicet kiláků za hoďku, dvacet minut na rozjezd, rozdýchání a pak tam posílat intervaly na těžkej převod a mezitím něco na vydýchání.

                  0 0
                  • novas752  

                    Hoši ale tady se nebavíme o tréninku ale „jak jezdit na kole v klidu“. Takže nějaké ± konstantní tempo.

                    0 0
                    • rekkklumi  

                      Základ je si koupit wattmeter, tepák, sportester, navigaci a vsechno zo narcat na kolo, potom pul roku pocitat waty a hledat tepovky, zacit sypat s pak nakonec strjne zjisti, ze jezdi uplne stejne, jako predtim bez vsech tehle blbosti.

                      Ale chapu to, doporucit hobikovi co jezdi sotva 40km wattaky, tepaky apod. Chce fakt odvahu..

                      Ale jo, obchodnici musi z neceho zit, prachy se musi tocit.

                      0 0
                      •  
                        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                        0 0
                      • novas752  
                        1. Já (a snad ani nikdo jinej) mu wattmetr nikdy nedoporučoval.
                        2. Navigaci buď nutně musíš mít nebo jí nepotřebuješ, mě osobně stačí mobil v kapse a jednou za čas se kouknu na mapu.
                        3. Sporttestr a tepák je jedno a to samý, a pro něj by byl velmi užitečný. Když si tepy neuhlídá sám, tak mu to bude hlídat tepák a když vyleze moc nahoru tak mu pípne apod. I na hodně dlouhý vyjížďky turistickym tempem je to užitečný, každej výlet do červenejch čísel ubírá na síle. Nejlevnější se daj pořídit za pár stovek, to je jak za novej řetěz, jestli se ti zdá že se budou prachy točit…
                        4. Můžeš místo retardovanejch keců něco doporučit ty. ;)
                        0 0
                        • AussigBiker  

                          1. Hned druhej prispevek :)

                          0 0
                        • platypus  

                          V něčem má pravdu, tepák je dobrej na jaře na budování vytrvalosti kde jsou tři základní podmínky čas, tepy, kadence a rovina, jak se to začne vlnit a kopcovatět tak než tepák je lepší výkonnostně slabší manželka nebo namožené koleno.

                          0 0
                          • ˘Ö˘ Krab  

                            Ad ‚výkonnostně slabší manželka‘: jen ten rozdíl výkonnosti nesmí být moc velký.

                            Kdyby manželka dovedla jet tak, abych se trvale držel alespoň na 110 bpm, tak bych si pískal. Ale protože nedovede, tak jedu rovinky a sjezdy všechny „studený“ a ve stoupáních pak zákonitě trpím, protože je jedu z nuly a navíc úplně mimo jakoukoliv komfortní rychlost i převod. Jet je sám, tak je prostě „vyletím“ za pár sekund nebo minut, zase vozit s sebou zbůhdarma celý rok zbytečně další 2–3 lehčí převody kvůli těm pár společným jízdám mi přijde zbytečné. Výlety s manželkou jsou tak jedny z vůbec nejtvrdších tréninků, jaké jsem ochoten dobrovolně podstoupit.

                            (A je jedno, kolik vezu navíc bagáže a na jakém jedu kole, ani MTB vs. její karbonová silnička a trasa po rovině a po silnici nesmaže rozdíl dostatečně. Ženská strategie a taktika jízdy, včetně evidentně náhodné volby zařazeného převodu, jízdní stopy, načasování a délky použití brzd, pro mě zůstávají i po tolika společných letech naprostou záhadou.)

                            0 0
                            • kankrlicek  

                              Řešil jsem to tak, že roviny jsem nechal na ni, jakoukoli vlnu či kopec jsem ji tlačil, pod kopcem počkal. Unaveni jsme byli oba stejně. :)

                              0 0
    • doubeq  

      Hele já sem tohle vyřešil prostě tím, že si hlídám průměrnou rychlost pomocí ukazatele průměrný rychlosti na tacháku (2 šipky, bejvá to někde bokem od aktuální rychlosti a buď svítí ta nahoru nebo dolu ;-) ) a prostě nad nějakou, která mi zrovna vzhledem ke stavu těla vyhovuje, nejdu, mám ji jako limit. A taky se vyplatí střídat styl tréninku – někdy silově, někdy kadenčně, zase vzhledem k únavě.

      0 0
    • LM  

      Když chci jet fakt na pohodu, tak mi pomáhá dýchat celou vyjíždku jenom nosem – je to takový samoregulační :-)

      0 0
    • R-A-D-I-U-S  

      Když teda víš, že jedeš na doraz, tak prostě zvolni ;-)

      Nevím jak dlouho se věnuješ cyklistice, ale za dalších 10–15 let to určitě budeš umět ukočírovat (i bez elektroniky).

      0 0
      • doubeq  

        Bez elektroniky…to je vono, už sem to taky nedobrovolně zkoušel, dokonce a je to fajn na volnou jízdu.

        0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      Fakt nevím, co tady všichni řeší. Když chci jet na kole v klidu, tak jednoduše jedu v klidu.

      0 0
      • Pain  

        +1

        0 0
      • oddie  

        Já mám spíš opačnej problém, chci jet šrot, ale furt jedu v klidu :D

        0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Na to je také jednoduchá rada: zůstaň v klidu. Já se jí držím a funguje to dokonale, touhu jet šrot jsem už hodně dlouho neměl. Jak říkal náš soused MUDr. Kyselák, blahé paměti: „Mladá paní, všech vášní prost.“.

          0 0
          • oddie  

            Což o to, já se toho většinou držím a zůstávám v klidu, ale parťák na orienťáku trochu prská, že jsme mohli objet ještě něco :D

            0 0
        • AussigBiker  

          Jo, to se mi taky stává :-). Si říkám jakej šrot nejedu a pak mě nekdo v klídku předejde :D.

          0 0
        • šimlos  

          Jojo, to znám:-)

          0 0
      • prsoo  

        no já to třeba plně chápu. řeknu si, že se jedu jenom projet (do práce) a přijedu splavený jak borůvka, protože to prostě tak krásně jelo…

        ale už se mi to daří vcelku eliminovat, nejvíce pomohlo sundání tachometru – když jsem viděl, kolik zrovna jedu nebo jaký mám průměr, furt jsem měl nutkání číslo zvýšit. teď už měřím jenom hodinkama, na které za jízdy blbě vidím a nic už mě nenutí jet na krev :D

        0 0
        • kokabura  

          Asi do zacatku zkusim sundat tachometr.. neco na to bude!

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
        • Ondraj  

          Na tohle jsem nedávno taky přišel.

          0 0
      • novcze  

        asi tak, přehodím si v kopci o jeden na lehčí převod, točím stejně a jedu v klidu

        0 0
    • novas752  

      Dnešní večer si například o klidnou vyjížďku přímo říkal.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • kokabura  

      Tak me vysledky jsou nasledujici;

      Koupem fenix3 + hrudni pas

      Nez shodim tachak tak prelepeni dispele.

      Zacal sem nalepkou na tachaku abych nevidel prumerku, na hodinkych mam nastaveny tepy + hodnoty pro me zajimave, na zadnem displeji nemam prumernou rychlost..

      Tepy 120–140 tady dokazu tocit cely den

      140–160 pro me idealni zona na solo vylet

      160–170 v prudkych kopcich

      170+ to nevydrzim dlouho takze to jsou ve vetsine pripadu posledni metry pred vrcholem, jinak podrazuji nebo zvolnim tempo.

      Musim rict, ze to je perfektni pomocnik.

      Rozjizdky diky kontrole tepu jsou paradni, nemam po par km okno s vypadkem, nez se zase muzu vratit do tempa.. cela vyjizdka je nyni takova ustalena. A hlavne, muzu jezdit bez bolesti casteji!

      Za me perfektni pomocnik a jeste sem si udelal radost hodinkama!

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Hůůráá slááva!

        Alespoň někdo pochopil, o co jde a jak to použít pro své dobro. Ono totiž 3–5 km/hod na průměrce navíc může znamenat také dvojnásobek výkonu nebo tep o dvě pásmy nad optimem, na které tělo momentálně má.

        0 0
        • kokabura  

          Paradoxne se mi nijak zvlast nezmenila, jen dokazu celou vyjizdku tocit konstantne a nehonim se za aktualnim cislem.

          0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Ale to je to kouzlo, jet v průměru stejně rychle, jen při menší sebedevastaci. Když takto vydržíš jezdit dost dlouho, tak zjistíš, že buď můžeš točit ještě rychleji nebo sice stejně rychle, ale spoustu času na převod o zub těžší.

            0 0
            • jiriga  

              taky na to touzebne cekam:-) zatim bida, na to bych se vysplhal alespon na 25km prumer, mam tepovku kolem 145–150 dle profilu:-( Uz se tesim az budu jednou jezdit 27km a tepovka se prevalovat nekde kolem 135:-) jenze nemam bohuzel moc sanci na jednolitou jizdu v trvani 2 a vice hodin…takze se tam nedostanu asi nikdy:-)

              0 0
              • Rychlej turista  

                Průměr snadno zvedneš, pokud si každý kopec prodloužíš o 50 m :-)

                0 0
                • jiriga  

                  to jo:-) no, nic ,dnes rano z prace uz se bud loudat v kompenzaci…ale clovek uz je z tech tepovek magor, se furt akorat divam, jestli jsem porad v pasmu a spis se sanzim jet rychleji (nez minule),ale s nizsi tepovkou. nekdy je lepsi to nemit a prsote jezdit dle pocitu. vycistit hlavu:-)

                  0 0
                  • JFtryall  

                    Tepy jsou zlo. :-)

                    0 0
                  • Rychlej turista  

                    Vždyť ti to píšu, zabiješ tím několik much najednou: podstatně zvedneš průměr švihu, neorganizovaně potrénuješ nožky s krátkodobým výletem do vyšších tepů, přestanou tě děsit vrcholy kopců a jako vedlejší efekt budeš naopak ty děsit spolucestující, zvyklé se přes vrchol jen překulit :-)

                    0 0
                    • Maka123  

                      Mě pomohlo a pomáhá snižovat tepy a zvyšovat rychlostní průměr – jezdit,jezdit a zase jezdit. Všechno má svůj čas.

                      0 0
              • šimlos  

                Jezdit sám a mít průměr 27km není málo..

                0 0
                • ms82  

                  Z vlastni zkusenosti bych rekl, ze porovnavat (si) prumery, je dost k nicemu. Pokud nekdo vazi 90 kg a na kole uz alespon jednou sedel, tak zvladne dejme tomu 2 W/kg. Abych mohl jet stejne rychle s mymi zhruba 60 kg, musel bych jet na 3 W/kg. To je dost zasadni rozdil.

                  Smiril jsem se s tim, ze na rovine me to vzdycky odfoukne a na casovku se zrovna taky nechystam. Ale moje vaha se da zase vyuzit v kopcich, na to se soustredim.

                  Tim nechci rict, ze neni treba jezdit. Ale nekdy je lepsi tu prumernou rychlost prestat sledovat uplne :-)

                  0 0
                  • jiriga  

                    Tak 27 nemam, dam sotva 25 a to ještě musí být nějaký slušný profil.minule jsem dal 100km, ale navratovych cca 50 už bylo tak nějak po rovině. Průměr byl necelých 24km/hod a 138tep.nicméně posledních 25km už jsme jel tepovku průměr takových 147 až 150.

                    Nicméně souhlas, ta průměrná rychlost nemůže někdy zase až tak směrodatná, obzvláště, když pojedu třeba proti větru :-) niceně nějaký segmenty mám na jetý a dokážu to nějak porovnat i s kamosemá co jezdí. Porad jsem šnek. Jezdit a jezdit je cesta, jen si nejsem, že me tam ty dvě hod max souvislé jízdy dostamou :-)

                    0 0
                    • bodlak2  

                      Co tě omezuje na max. 2h jízdy ? Píšeš, že si dal 100km a to muselo trvat déle.

                      0 0
                      • jiriga  

                        To bylo teď přes léto, dovolene a taky jsme býval přes týdne sám doma:-) teď už rodina a více jak 2 hodny dam tak 1/2 do měsíce.

                        0 0
                    • Maka123  

                      Iba trénink robí majstrov!

                      0 0
                    • ms82  

                      To vis, ze dostanou. Dve hodiny v kuse bohate staci, ale samozrejme pravidelne. Jasne, pokud nekdo trenuje na ultra endurance zavod, mel by na tom kole neco odsedet. Ale vytrvalost si postupne vytrenujes i na dvouhodinovych vyjizdkach. Zacinal jsem behem a i po roce pobihani jsem mel pri lehcim behu tepovku pres 150. Vetsina behu byla do hodiny, cemuz by odpovidalo zhruba 1.5 hod kolo. Zhruba po dvou letech byl lehky beh do 145 tepu a tempo mirne rychlejsi. Nyni je lehky beh okolo 140 tepu.

                      0 0
                      • jiriga  

                        ono bohuzel beh je trochu jny mix zateze a ty dve hodky jsou v klidu na vykonnostni rust (u behu. U kola jsou ty dve hodky celkem hranicni, ale nejak se s tim poperu:-)

                        0 0
                        • ms82  

                          Nevim, jestli koukas na youtube kanal GCN. Byvaly prezenter Matt Stephens byl mistrem Velke Britanie v silnicni cyklistice s 8 hodinama treninku tydne, kdy vetsina byla neco pres hodinu. Detaily tam urcite dohledas.

                          0 0
                          • jiriga  

                            jojo, sleduju, tohle si ovsem musim vyhledat. Urcite verim , ze cesty nejake jsou.dik za tip

                            0 0
                        • ˘Ö˘ Krab  

                          Plácáš nesmysly.

                          Nevím, co chceš trénovat a na jaké úrovni, ale běh, myšleno opravdu běh, se na republikové úrovni u běžných vytrvalců (myšleno steeple, trojka, pětka, desítka) vejde v pohodě a se zárukou trénink do hodiny, a to včetně rozklusu a výklusu. Ani na půlmaraton nebudeš většinou potřebovat víc. Jedná se ale o strukturovaný trénink, kdy (sice minoritní) část tréninků je tempová a část intervalová. Věc jiná je délka tréninkového blooku.

                          Podle sezóny a cíle se ale výrazně posuneš i jen poklusáváním, protože to vypadá, že máš trochu problém s během jako takovým. Ani tak nedává 2 hod trénink smysl, tak dlouho totiž uspokojivou techniku nebudeš schopen udržet a jen si budeš mršit klouby.

                          Podívej se na Radka Brunnera na Stravě, to je ultravytrvalec, jak dlouho mu tréninky trvají. Další čas už nic nepřináší, pokud není vyplněn odpovídajícím tempem. Nebo neběháš o pozici v absolutním pořadí výzvy (kilometrů za měsíc), to je potom jiná.

                          U kola záleží, na co trénuješ. Základní vytrvalost spolyká spoustu času, ale dovedu si představit, že i ta se bude najíždět po padesátikilome­trových úsecích, tedy právě pod ty dvě hodiny. Jestli to má být na kratší závody, tak něco přes hodinu bude stačit, když v tom bude řízeně a cíleně třeba 20 minut skorošrotu nebo chutné intervaly nebo pár kopců. Mně osobně se základní kondici výrazně podařilo podpořit i jen jízdami na trekovém kole do cca 50 minut ve zvlněném terénu, pravda, v pracovním týdnu většinou 2× denně a zdaleka ne všechno nadoraz – což bývá zásadní chyba nedočkavců.

                          Myslím, že extenzivním pojetí „tréninku“ jak jízdy na kole, tak poklusávání, se mi (měřeno objemem) podařilo dostat na celkem obstojnou úroveň. Kdybych něco z toho opravdu trénoval, tak budou časové nároky spíš menší, ale utrpení větší.

                          0 0
                          • jiriga  

                            no vsak ano, u behu to nezpochybnuji vubec, nybrz naopak:-) Na kole to zrejme v danem casovem useku nebude obecne tak efektivni a s takovymi vysledky jako u toho behu (ok, kkoukam na Matta:-). Kazdopadne je treba ten cas vyuzit co nejlepe a michat jednotlive komponenty treninku, vcetne „loudani“…zkratka to vyzaduje vice planovani, pripravy a hlavne discipliny. Je fakt, ze na nejake „zavody“ v trvanii 2–3 hodin by to mohlo stacit. Nevim ,ale i tak ty dlouhe vyjizdky nekde asi budou chybet, si myslim…

                            0 0
                            • ˘Ö˘ Krab  

                              Je skoro jedno, když to dobře naplánuješ, jestli budeš nahánět kilometry na dlouhých štrekách nebo opakováními. Naopak, na kole se dá většinou dosáhnout lepší efektivita vzhledem k snadnějšímu rozlišení intenzit. Což u běžců už vyžaduje opravdu železnou kázeň a obrovskou zkušenost (nebo dobrého trenéra).

                              0 0
                              • jiriga  

                                uvidime jak se mi podari jezdit a drzet planu pres zimni mesice, to bude challenge:-) obecne mi spatny pocasi nevadi, jen me stve to oblekani/svlekani…

                                0 0
                                • Breakpain  

                                  Trenazer …

                                  0 0
                                  • jiriga  

                                    poslednich 8 tydnu davam v prumeru 8 hod tydne, bez vikendu. Ale bude to tedy sakra tezke to takto udrzet i pres zimu..;-)

                                    0 1
                                    • novas752  

                                      V zime si muzes klidne dat kola min a misto toho zapojit jine aktivity (beh, bezky, plavani) nebo posilovnu.

                                      0 0
                                      • jiriga  

                                        jjojo, i to mam v planu. ale pres tyden zase tolik moznosti nemam:-) nicmene , bud jeste rozchodim starou silnicku nebo hodim slicky na bajka. preci jen to bude ve tme bezpecnejsi.

                                        0 0
                                        • novas752  

                                          No… Osobne se bezpecneji citim v terenu nez na silnici i v naprosty tme, v terenu mam svuj osud ve svych rukou. :)

                                          Ale kdo ma v tech srackach jezdit no. Vzdycky vyckavam az to zmrzne, pak se jezdi krasne kdyz je holomraz nebo cerstva troska snehu.

                                          0 0
                                          • popokatepetl  

                                            V zimě je třeba se na to vy*rat. I hlava si musí odpočinout. Jezdím do štědrého dne a začnu jak sleze sníh. Neříkám že si nevyjedu když jsou podmínky, ale o trénování nemůže být řeč. Jedu tak abych se nezpotil, nepromrzl, neuklouzl takže pro dobrý pocit. V zimě jsou běžky, lyže, běh, plavání, posilovna.

                                            0 0
                                          • jiriga  

                                            nastesti to mam do prace prakticky jen po stezce, takze minimum provozu. s tim mrazem souhlas, ma to neco do sebe. loni jsme zase vytahl zimni s „hroty“ a byla to parada;-)

                                            0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.