• krikli

    Máte někdo typ, jak povolit klasický střed čtyřhran? Stahovák mám, na straně šlapky jsem to povolil, ale na straně trojtácu, se to nehne a nehne. Chci malé předělat kolco, dát ji tam 2×10-tku. Ale na tomto jsem ztroskotal.

    V případě, že by to nešlo, tak bych tam mohl ten čtyřhran nechat a nasadit tam kliky na 2×9, co se mi váli doma. Můžu na kliky 2×9 dát desítkový řetěz? Nechávat tam starou devítku postrádá smysl.

    Díky

    0 0
    • novas752  

      A víš že má pravá strana levý závit? Jen pro jistotu. Jinak pravá býva vždy utažená více než levá.

      2 0
    • jecnak  

      Nahřej starý střed horkovzduškou, většinou to pomůže.

      0 0
      • Floydie  

        Tak to me ted ceka, novy stred mam, ale nejdou povolit ty stredovy misky (smer povolovani znam a mam na to i dobrej nastroj) Takze zkusim nahřát a asi nasadit i trubku na klic. Ja ta stara kola zboznuji :-)

        0 0
        • jecnak  

          U některých plastových středů mi pomohlo až nahřát osu hořákem, aby se vypálila a šla i s ložisky vytáhnout. Pak ten zbylý plast vevnitř co zbyde v rámu vylámat nebo odvrtat. Závity u nového středu pak namaž měděnou nebo hliníkovou vazelínou/pastou. Jestli nemá střed zespod dírku na odtok vody (Authory mívaly), tak ji vyvrtej. Při příští výměně to pak půjde vše snáz.

          1 0
          • Floydie  

            Diru zespodu nema a prijde mi, ze ty misky jsou take z plastu, nemam to tedy rovnou zkusit odvrtat/rozlamat a ten stred pak vytahnout? (nez to nejak palit horakem, bojim se o tu peknou metalizu ;-)

            0 0
          • Floydie  

            Tak jsme na miskach i po nahrati ohnuli BBB klic a ani se to nehlo. Jednu misku jsme castecne rozlamali, tak jsem se bal, ze uz to nevyndam. Pomohl kus lesenarske trubky nasazeny na klasicky pevny ockovy klic, pak to na prave strane povolilo a po vyndani osy jiz sla ta rozlamana cast na opacne strane povolit z nejakeho duvodu uplne snadno. Takze diky vsem za rady!

            2 0
    • LukyCZ  

      Mě kdysi pomohlo podložkou přes šroub uchytit stahovák aby na pevno držel v tisícihranu a potom jsem kolo opřel proti zdi, s pořádnou pákou a pár škubnutíma povolil a potom šel.Při montáži středu vždycky závit mazat vazelínou.

      0 0
      • Vilém  

        Uchyceni stahovaku je zaklad.

        0 0
      • Singlespeed  

        Pokud bys místo povolování pravou misku utahoval jako zakladatel vlákna, tak by ti to nepomohlo :-) .

        0 0
      • Hroch obojzhivelnyj  

        JJ pritahnout stahovak sroubem do osy, dat ho do sveraku a ram pouzit jako paku.

        Na klasicky kulickovy misky byl trik, ze vyndas osu, do otvoru das co nejvetsi sroub s matkou proti a utahujes ho tak dlouho az se kousne a misto toho se povoli miska.

        0 0
    • Floydie  

      Mam blbej dotaz, ty vnitrni srouby maji na obou stranach klasickej zavit? Na strane prevodniku s tim nemuzu hnout ani na jednu stranu. diky.

      0 0
      • bara2  

        Nejsou to stejné závity. Mám na to pomocný obrázek:

        Zašroubovat misku – směrem k zadnímu kolu.

        Vyšroubovat misku – směrem k přednímu kolu.

        0 2
        • Tomcat  

          Mluvy o šroubech ne miskách. Ale i tam může být opačný závit.

          0 1
      • bara2  

        A jestli myslíš ty šrouby, co přitahují kliku na čtyřhran, tak ty mají oba klasický závit, doprava se utahují.

        3 0
        • Floydie  

          Jo, ty presne myslim. Diky

          0 0
          • psbiker  

            To by mělo jít. Co nejde silou, jde ještě větší silou.

            0 0
            • Tomcat  

              Tak jako jiný zarostlý závit…

              0 1
            • Esi  

              A když budeš mít moc velkou tu sílu tak vyhodit to můžeš vždycky :)

              1 0
              • Hroch obojzhivelnyj  

                Jsou pevnostni, jeste jsem ho nevidel pretrzenej :-)

                0 0
                • pm74  

                  pretrhnout nemusi, staci kdyz ozvejka sestihran. :)

                  0 0
                  • Esi  

                    Je potřeba to povolovat nějakým ořechem z gola sady, ten už jsem roztržený viděl. Na tohle je nejlepší rázový utahovák tím se dá celkem bez velkého rizika povolit skoro všechno, povoloval jsem takhle vzduchem kazety a ideální stav bez nějakého ukrutného páčení, používání svěráku a podobně

                    0 0
                    • pm74  

                      Nektere mely i vnitrni, mam jeden par kdovi proc schovany. Utahovak je super, ale nedavno jsem s nim u pedalu taky neuspel. Po nahrati uz jo.

                      0 0
                • Esi  

                  urvat se dá všechno, je to jen otázka síly, ale tenhle šroub u 4 hranu jsem teda přervanej taky neviděl :-)

                  4hran mám na kole co používám v trenažeru, vzhledem k tomu že ty kliky už jsou na tom 4 hranu minimálně 30 let aniž by je někdo sundaval, tak to cvičně zkoušet nebudu, ale zarostlé by to mohlo být řádně :-)

                  0 0
            • Floydie  

              Slo to nakonec sundat vetsi silou, ale retezec potizi se posouva dal ;-) Nove kliky maji jiny offset, kdyz jsem je objednaval, tak to tam nebylo zminene a netusim co se na techto starych kolech pouzivalo za ruzne standardy, tak jsem to uplne neresil, chyba no. Otazka – lze resit delsi osou nebo je to neresitelny? Nove kliky jsou Shimano FC-M361 a stare nejaky noname „XR32“…

              0 0
              • Cabasekxxx  

                Snad neplácnu nějakou kravinu, ale myslím, že by to mělo jít. U klik na čtyřhran je většinou uvedena ve specifikaci doporučená délka osy. Ta je pro ty tvoje nové kliky 123mm. Změř schválně délku té staré co tam máš.

                Jak říkám. Stoprocentní jistotu nemám. Ale myslím, že by to jít mělo.

                5 0
              • Aww  

                Ano, delší osa. Délka osy závisí na typu klik, pro FC-M361 mi rychlým googlem vyskakuje cca 123mm (ještě ověřit).

                (edit: jsem to měl rozepsané nějak dlouho, je to tak, jak píše Cabasek.)

                1 0
              • bara2  

                Jestli ještě nemáš vyndanou tu starou osu, tak nasaď původní kliku a změř vzdálenost nejmenšího talíře od domku. Klidně měř od vzdálenější strany domku k nejmenšímu talíři. Nové kliky (na jiné ose) pak zkontroluj, mělo by to být stejně. Ne vždy uváděná délka osy u klik odpovídá tomu, co na nějakém starším kole potřebuješ. Čtyřhran má výhodu, že si můžeš řetězovou linku regulovat délkou osy, mám stejné kliky na třech kolech a na každém mám jinou délku osy a ani na jednom z těch tří kol nemám tu délku, která je u klik uvedená ;-)

                0 2
                • mech1  

                  Kliky jsou Shimano, osu dát Shimano 123mm a je po starostech. U neznačkových klik to je s délkou osy někdy problém, tady ne.

                  0 0
                  • bara2  

                    Nemusí být, záleží na počtu pastorků, co má a co je to za rám, jakou šířku zadní stavby. Mám kliky pro trojtác s délkou osy uváděnou na MTB devětispíd. Ovšem provozuji je na Favoritce s šestikolečkem, na starším trekingovi s osmikazetou a dvoutácem a na silničce s osmikazetou a trojtácem. S tou uváděnou osou by to dobře nechodilo ani v jednom případě. Musí to taky sedět sedět na přesmyk, co tam má…

                    0 2
                    • Zdyn  

                      Zalezi jen na delce retezove linky. Shimano udavá, jaka s danými klikami a délkou osy řetezová linka vyjde. Pokud někdo potřebuje jinou, tak si pak musí vybrat adekvátní délku osy.

                      Na starých kolech (8st, 9st) byla obvykle 47,5 mm. To bude případ i toho Kineticu.

                      0 0
                    • mech1  

                      Řetězová linka je daná a je jedno, jaké je kolo. U Shimana do 8sp byla 47,5 pro 9–10sp u třípřevodníku 50mm. K tomu patří odpovídající přesmykač pro správný chod. Pokud smícháš něco dohromady tak, jak popisuješ, budeš muset experimentovat.

                      0 0
                      • bara2  

                        Jak myslíš, každopádně přeměřit by si to měl ;-)

                        https://www.roadbikeshop.cz/…fd-r2030-3x8#…

                        0 2
                        • Zdyn  

                          Dáváš odkaz na silniční přesmyk. Tam je samozřejmě linka jiná.

                          0 0
                          • bara2  

                            Je to Shimano?

                            A když se podíváš na ty kliky, co vyfotil, tak staré mají pětipacku a nové čtyřpacku. Už jen kvůli tomu bych zpozorněla.

                            0 3
                            • mech1  

                              Od začátku se tu řeší kliky na MTB. Už tu někdo psal a je to pravda, pro silniční sady je to jinak.

                              0 0
                      • Zdyn  

                        Retezová linka 47,5 byla normální i pro 3×9. 50 mm začalo když Shimano přislo s klikami s pevnou osou a středovými miskami vně rámu.

                        2 0
                        • mech1  

                          Jo, máš pravdu, jeden čas byla možnost dvou linek.

                          0 0
                        • bara2  

                          Na silničních kolech je řetězová linka menší. Ono to fakt závisí na tom, jak širokou máš zadní stavbu, kazeta má nejmenší pastorek vždy až u patky… A pokud bude rozdíl v šířce zadní stavby např. 5mm (130 vs. 135), tak se řetězová linka změní o 2,5mm. Dnes se dělají ještě širší stavby (tuším 145? u MTB). Na trekingovém HT Author 3×8 je vzadu 130mm a k tomu tam byl taky přesmykač a kliky. Když se na to daly kliky z MTB, abych měla menší talíře, (pro zadní stavbu 135mm) na doporučenou osu k těmto klikám, tak to už na pohled bylo u domku rozcapené a křížil se řetěz na velkých pastorkách. A moje silnička má taky stavbu jen 130mm a moje 3×8 Claris má linku 45mm.

                          Prostě není to tak jednoznačné, jak se tady někteří snaží tvrdit, a fakt bych obětovala tu chvíli času a starou kliku s původním středem bych tam ještě jednou přitáhla a změřila si to. Vyhne se tak zbytečnému zakládání vlákna, proč mu začal blbě chodit přesmykač nebo proč se mu víc kříží řetěz.

                          0 1
                          • Zdyn  

                            Samozřejmě, že řetězová linka souvisí se šířkou zadní stavby (náboje). Celou dobu se tady ale řeší staré MTB Author Kinetic (šířka náby 135 mm). Treková kola mají také 135 mm a to i v dávné minulosti. Pokud jsi měla trekový rám Author se zadní stavbou 130 mm, tak to byl buď zmetek, nebo tam dal někdo silniční zadní nábu a nebo někdo náboj špatně poskládal. Jinak od příchodu pevných os je standardů pro šířku zadní stavby ještě více, ale tím bych to teď nekomplikoval.

                            2 0
                            • bara2  

                              Máš pravdu, ten můj Author má 135, potřebovala jsem posunout talíře, protože místo trojtácu tam používám jen dvoutác (vnitřní a prostřední z trojtácu).

                              Nepsala jsem nic jiného, než že to nastavení řetězové linky/délky osy u klik závisí na více faktorech. Nejde říct, že u SH to je takto… A proto považuji za nejrozumnější si to u staršího kola po výměně klik prostě přeměřit a základem úspěchu je změřit si to nejdřív u těch původních. Za přeměření člověk nic nedá.

                              0 1
                              • JSt  

                                to nechapu. jestli sundas vnejsi dekl, na retezove lince ani nastaveni smyku se nic nemeni, resp. jen na nem poladis doraz, abys neshazovala retez. a jestlis to myslela tak, ze trojtalir tam mas a nejvetsi prevodnik vozis jen pro ozdobu neni treba sahat vubec na nic. ;-)

                                0 0
                                • va-bo  

                                  Asi to posunula celé ven, aby se nekřížil řetěz na nejmenších pastorcích.

                                  1 0
                                  • JSt  

                                    to je ale blbost. smyk pocita s nejakou linkou a skoky mezi prevodniky. jako vyladit jde temer cokoliv, ale proc si to komplikovat, kdyz to staci jen poskladat jak vyrobce zamyslel. ;-)

                                    0 0
                                    • bara2  

                                      Při skoku o dva zuby mezi dvěma nejmenšíma pastorkama (11–13) to má na nejmenším pastorku už i z prostředního talíře trojtácu tendenci škrtat řetězem o zuby vedlejšího pastorku, z nejmenšího talíře je to jistota. Cítíš to jako chvění v řetězu. U trojtácu zpravidla ani s prostředním talířem nejmenší pastorek nejezdíš, ale pro dva talíře (nejmenší a prostřední z trojtácu) je lepší to posunout trochu ven a dát linku mezi ty dva talíře, pak to chodí i na nejmenším pastorku dobře.

                                      Smyk nechávám pro trojtác, ten to obsloužit dokáže, jen nastavím dorazy.

                                      PS: Prostě se silničním řazením 2× něco na beranech potřebuji tak malé talíře (38–22), se kterými se jaksi nepočítá, a musím si poradit.

                                      2 5
                                      • xtonda  

                                        Na trojtácu máš prostřední tam, co na jednotácu ten jeden, takže jezdit z prostředního celou kazetu není problém.

                                        1 1
                                      • JSt  

                                        souhlasim s tebou, ze kdyz si vytvoris problem kombinaci komponentu, ktere nejsou navrzeny k vzajemne spolupraci, musis se uchylit k nejakemu nestandardnimu reseni, aby spolu nejak uspokojive fungovaly. ;-)

                                        1 0
                              • xtonda  

                                Taky mám na MTB dvojtác z trojtácu sundáním největšího převodníku, dal jsem jen nový přesmyk pro dvojtác a nic jsem posouvat nemusel, normálně to chodí, ono by to na Hollow tech klikách ani moc dobře nešlo.

                                A ty tvoje bastly kde dávač na silniční rámy MTB kliky tady vůbec nevytahuj.

                                2 1

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.