Ahoj, mel bych otazku pro znale … Jak se poznaji zavzdusnene brzdy? Malo brzdu, paka se propadne … vubec netusim jak bych to mel poznat. Dik za radu.
Ahoj, mel bych otazku pro znale … Jak se poznaji zavzdusnene brzdy? Malo brzdu, paka se propadne … vubec netusim jak bych to mel poznat. Dik za radu.
propadne se ti páká, blíž k řídítkům
jak propadne ? jako ze pomalu mackam a paka jde k riditkum, nebo prudce macku a jakmile se to zastavi na kotouci tak by to melo zustat a dal se nepropadat ?
to záleží jak moc je zavdušněná – prostě zabírá pozděj,i později, později pokud je tam vzduchu hodně promáčkneš až k řídítkům.
páka má houbovitější chod, hůř brzdí, ale tohle všechno nemusí být pravidlem, každá brzda se chová trochu jinak
To si taky myslim. Jinak se mi stalo u avid juicy 5, ze jsem parkrat zabrzdil, kdyz jsem mel kolo vzhuru nohama a pak to prestalo brzdit (zrejme se naka bublina dostala do hadicky). Pak v normalni poloze kola, jsem s tim tak 5 minut jezdil a zkousel brzdit a postupne se to dostalo do normalniho – brzdiciho stavu. Obcas po preprave kola v aute jedna paka ma vyrazne odlisnejsi chod… ale tak po 15 minutach jizdy se mi to samo srovna… Ja mam ty brzdy asi rok a krome popisovaneho, zadna potiz.
Kdyz kolo otocim vzhuru kolama a pak zpet, tak musim jakoby napumpovat, aby byla brzda ok – tj taky zavzdusnena brzda?
Bingo. Někde ti tam cestuje bublina.
Bublina tam je, ale můžeš ji tam nechat dokud ti brzdí dobře.
Otázka číslo dvě, teď jsem rozdělal zadní brzdu – trochu mi škrtaly destičky – kotouč a desky chtěly stejně už vyměnit, plus budu měnit i kotouče. Nicméně jsem zjistil to, že jeden píst jsem schopný narvat jen do určité polohy, ale nejde zamáčknout úplně, takže tam s novými destičkami nemám místo na kotouč. Může to být způsobeno zavzdušněním brzdy? (Vím o ní, že je zavzdušněná, nicméně pořád to nějak brzdilo)
Spíš ne. Maximálně je zatuhlý nebo zaseklý.
Můžeš do třmenu bez destiček kápnout tekutinu co koluje uvnitř, chvíli počkat než to zavzlíná mezi třmen a pístek a zkusit rozhýbat mačkánim páky a přidržovánim „zdravýho“ pístku.
Tohle není o zavdušněné brzdě (může být a nemusí), ale nejdřív musíš vyřešit pístek – vyndej destičky pokud máš hydraulickej olej nebo brzdovku (záleží, co máš za brzdy a co v okruhu používaj), tak tím lehce mázni pístky po okraji, chvilku počkej a pak postupně tlakem přes nějakej plastovej nůž nebo něco podobnýho, zkus pístky zatlačit, pokud se povede, tak zapumpuj brzdou a několikrát to zopakuj (samozřejmě opatně a sledovat, aby Ti nevyběhly úplně ze třmenu a po zapumpování zase obě strany zatlačit zpět – při pumpování nechat mezi pístky ideálně vložku, co je pro odvzdušnění brzdy nebo alespoň ten plastový nůž, prostě aby pístky nevyběhly). Pístky se pak musí po stlačení páky pohybovat oba stejně.
Pak teprve řeš případné odvzušnění a nové destičky i kotouče. Samozřejmě (pokud rozhejbeš pístky) je optimální udělat doplnění/výměnu kapaliny na brzdách. Pokud se Ti nepovede pístek rozhejbat, stejně to nikdy nebude pořádně brzdit (brzdí Ti pak jen jedna destička/jedna strana).
Díky za odpověď, zkoušel jsem to takhle a pak jsem ještě zkusil povolit nahoře na páce odvzdušňovací šroub a pak se mi ten pístek podařilo rozchodit. (Někde zde jsem našel info o tom, že může být brzda přeplněná – čehož jsem se nebál, ale říkal jsem si, že by tam mohl být vzduch, protože ten pístek se choval jakoby gumově, člověk ho trochu zatlačil a on se vrátil, jako kdyby se tam stlačoval vzduch, tak jsem to s tím povoleným šroubem promačkal a teď se to zdá být ok) To jsem si říkal, výměna destiček – 15minut :D
přeplněná může být při výměně sjetých desek nebo kotouče za nové pokud se během sjíždění kapalina doplňovala, jinak ne.
Jinak výměna destiček je bez komplikací tak na 5 maximálně. :)
Tak tak – pokud se kapalina doplňovala/brzda odvzdušňovala při sjetých deskách a kotouči, může tam bejt více kapaliny, než je potřeba pro nový destičky a kotouč. Proto je s výměnou kotoučů a nových destiček optimální to doplnění/odvzušnění, aby se optimálně nastavil chod brzdy.
Pokud Ti pístek šel zatáhnout do třmenu (mechanicky tomu nic nebránilo), ale zase se samovolně vracel zpět, znamená to na 90%, že tam je skutečně v okruhu vzduch (kapalina je nestlačitelná/princip hydrauliky) a se zavřeným okruhem bys asi pístek prostě nestlačil (musel by tím pádem vylejzat druhej) pokud by tam bylo více kapaliny, než je potřeba).
Zálež na typu a značce brzd – některé prostě na zavdušnění trpí více, některé méně, některé se dají doplnit a odvzdušnit v domácích podmínkách jen se dvěma stříkačkama a kouskem akvarijní hadičky (Shimano) a u některých je třeba typová sada pro doplnění/odvzušnění, protože se musí šroubovat spešl „ventilky“ do třmenů a páky.
Na odvzdušnění Shiman stačí ten kalíšek co se našroubuje do odvzdušňováku v páce.
Ani ten být nutně nemusí – dá se tam „našroubovat“ velká injekční stříkačka bez pístu – funguje to pak stejně.
Akorát musíš něčim ucpat díru při sundávání neboť by sis minerálem zeblil půlku kola. :) U kalíšku k tomu slouží taková tyčka s okroužkem na konci.
Já tam vrazil kus špejle…
Jasně, kalíšek je samozřejmě ideálnější řešení – o tom žádná, ale neměl jsem ho po ruce :) Stojí necelou stovku, tak se samozřejmě jeho nákup vyplatí. Ale kdo ho nemá a potřebuje odvzdušnit, stříkačka funguje a třeba špejle vražená do trnu stříkačky ze vnitř, to na tu vteřinu, než to odšroubuju a zacpu palcem zespodu bohatě udrží a jestli kápne pár kapek mimo – s tím se počítá (připravený hadr navlhčený v isopropáku na otření). Navíc se dá přebytečný obsah kapaliny odsát druhou stříkačkou s jehlou nebo hadičkou a tak hrozí opravdu jen pár kapek, co tam zůstane.
O tom, že kalíšek je sofistikovanější řešení se nehádám :)