Jak správně mají být dotahnuté špice???… Měnil sem ráfek a nevím jak fést to má bejt dotažený… Je na to nějaký systém jak u auta? U aut se dotahuje do kříže…
Jak správně mají být dotahnuté špice???… Měnil sem ráfek a nevím jak fést to má bejt dotažený… Je na to nějaký systém jak u auta? U aut se dotahuje do kříže…
Síla předepnutí paprsků výpletu je daná výrobcem podle hmotnosti jezdce. Nevím, jestli je nějaká „univerzální“ síla předepnutí, která by se dala aplikovat na většinu kol. Určitě to zkušenější servisák dokáže zaplést bez tensiometru, ale majitel neví, jestli nejsou ráfky přetěžované a zda vydrží. Pokud budou předepnuty méně, bude výplet měkčí a nejspíšse zadek bude kroutit pod záběrem, předek pak pod kotoučovou brzdou. Při tvrdším výpletu může dojít k přetížení ráfku a možnému selhání, prasknutí.
Určitě to zkušenější servisák dokáže zaplést bez tensiometru – ani omylom. uz som videl zopar ktore boli len tak pre srandu dane na tenzometer a niecomu co sa da nazvat „idelane“ alebo aspon „priblizne dobre“ sa to neblizilo ani nahodou. koleso sice bolo vycentrovane ale o nejakkom rovnomernom napati v dratoch nemohla byt ani len rec. ja by som si u z"od oka" nenechal vyplet ani dotiahnut. bohuzial tenzometer nepatri k uplne beznej vybave servisov.
jak potom vysvetlis, ze zkusenej borec ti vyplete kolo bez tenzometru, vyplet si neseda, neni ho treba ani po zajeti dotahnout a mladymu klucinovi s tenzometrem se kolo rozesere okamzite. ;-)
to mas stejny jako ladeni hudebniho nastroje. s ladickou, to nejak zvladne kazdy, ale je to na hovno oproti ladicovi s absolutnim sluchem.
ono taky dost záleží kdo a jak to potom jezdí.
Asi tak.
jak potom vysvetlis, ze zkusenej borec ti vyplete kolo bez tenzometru, vyplet si neseda, neni ho treba ani po zajeti dotahnout a mladymu klucinovi s tenzometrem se kolo rozesere okamzite. ;-) – to neviem, ja takuto skusenost nemam.
to mas stejny jako ladeni hudebniho nastroje. s ladickou, to nejak zvladne kazdy, ale je to na hovno oproti ladicovi s absolutnim sluchem. – neviem, hudobne nastroje neladim ani neviem ako sa to robi. ale koluju historky ze najvacsi frajeri nastavuju motory podla sluchu s fonendoskopom, ked som sa na to pytal profi raelly mechanika tak si len tukal na celo.
v českem manualu od park toolu mam psane
prumerna hodnota sil v paprscích symetrickeho vypletu je cca 90kg u asymetrickeho 80 a 130kg
ale jsite vychazej z toho co pise vyrobce rafku a dratu
to se hrozně liší. U hliníku záleží na kalíškování a provedení niplu (klasika, fore, …). U Carbonu jestli to je vrtaný po vypečení (většina), nebo jsou díry opletený samostatně (Enve).
je to celkem věda a bohužel to dělá 90% vlastností kol a rozhoduje jestli to je zfušovaný ´odborníkem´, nebo udělaný pořádně tenzometrem s ohledem na limity ráfků, drátů, váhy jezdce a jeho stylu jízdy.
90kg? Hmm, to ale záleží na jaký planetě :)))