Během několika měsíců bych potřeboval sestavit fitness kolo pro ženu.
Výsledkem by mělo být kolo s pevnou karbonovou vidlicí, rovnými řidítky, silničními plášti 25–28mm, váhou kolem 10kg. Problém jsou ale převody – vše, založené na klasických silničních dílech bude asi hodně těžké. Použití bude na vedlejší silnice s malým provozem a lesní cesty.
V podstatě jsou dvě možnosti:
- kolo na silničním rámu: pro mě by to byla výhodnější varianta,
protože mi doma leží výborná lehká kola a silniční karbonová vidlice. Musel bych sehnat hodně oslopovaný rám s efektivní délkou horní trubky 550–560mm, a délkou sedlové trubky maximálně 44–45cm (lépe kolem 42cm). Navíc by bylo ideální, kdyby měl rám navářku na přesmykač přes objímku – dala by se tak sundat a nahradit MTB přesmykačem.
Jak jsem psal: klasické silniční kliky budou problém kvůli výkonnosti a okolnímu terénu. Takže by pohon měl být založený na MTB dílech. Pokud ale použiju běžné MTB kliky, tak vznikne problém s řetězovou linkou. Pokud vím, tak silniční kliky mají 45mm, MTB budou mít 47,5mm, což už by vzhledem k užšímu zadnímu náboji byl asi velký problém – na velký talíř by velmi pravděpodobně docházelo k velkému křížení. Nebo si myslíte, že to ještě pobere?
Další věc – budou fungovat silniční brzdy společně s MTB pákami? Chtěl bych něco od Avidu – třeba FR5.
Tahle verze by měla výhodu v nižší konečné váze (lehčí vidlice, kola mají 1600gr) a v menších nákladech.
PS: kdybych přece jen stavěl na silničních dílech, tak jsem dopředu zavrhl variantu Campa – kvůli dostupnosti a ceně řazení na rovná řidítka.
- kolo na crossovém rámu – celkově méně komplikované. Nelíbí se mi
ale váhy karbonových vidlicí, které jsou přes 700gr a nevyužil bych kola, které mám.
U téhle varianty bych potřeboval poradit vlastně jen s koly a vhodným rámem – parametry stejné jako je uvedeno výše. U kol bych chtěl skombinovat MTB nondisk náboje se silničními ráfky šíře 15mm. Našem jsem si pár kandidátů na ráfky, ale většinou jsou jen ve 24 nebo 28 drátové verzi. Proto by se hodil typ na nějaký zadní náboj s šířkou 135mm a odpovídajícím množstvím děr v přírubě (přední by se dal použít silniční, tam není problém).
Která varianta je podle vás schůdnější a kam byste směřovaly stavbu vy?
Až vyřeším tohle dilema, tak už to bude vcelku jednoduché, protože představu o ostatních dílech už mám vcelku jasnou.
Řazení grip X-O, přehazka X-5 nebo X-7 krátké raménko, kazeta devítková 11–25 (Tiagra nebo Sram), karbonová sedlovka (výběr až podle rámu), rovná řidítka (když budou peníze, tak karbon).
Ocenil bych tip na kliky délky 170 nebo 172,5mm (175mm bych se tentokrát chtěl vyhnout).