Nakonec jsem se po pár letech vrátil k silničce, už mi ale nesedí extra jemně odstupňovaná silniční kazeta. Sem tam vyjímečně se to sice hodí, ale mnohem častěji mi to prudí a nutí zbytečně moc řadit.
A když je letos dostupná 11–32 desítková kazeta Sram Apex, která má přesně mně vyhovující odstupňování 11/12/13/15/17/19/22/25/28/32 (je to pro mě na silnici akorát mírně jemnější odstupňování než biková devítka 11/34). A navíc ocením i to zvětšení rozsahu.
S původní 105tkovou přehazkou to nejspíš fungovat nebude i když je se středním vodítkem (to ale tomu, aby pobrala větší pastorek než 27 nijak nepomůže). Jisté to není, občas to někdy někomu funguje, vždy ale hodně záleží na přesném provedení a délce patky. Většinou když už to ale někomu jde, tak do 30 zubů max.
Takže je třeba dát bikovou přehazku. A teď otázka jakou. Je jasné, že musí být Shimano a bude to XTčková.
Nabízí se ale 3 varianty. Aktuální model shadow nebo obyč (určitě nechci inverzní) nebo to samé ve 2011 modelech.
Dohledal jsem, že s aktuální klasickou (ne Shadow) to v praxi více lidem funguje, takže to je jistota.
S shadow by to mělo fungovat taky, není důvod proč ne, spíš je otázkou, zda silnější pružina nebo spíše konraproduktivní na silničce. Větší náchylnost na horší chod při zasrání bowdenu mi u klasiky netrápí. A věci jako, že shadow nemlátí do rámu a hůře se dá v terénu urvat mi taky k ničemu nebudou.
Tedy jde pouze o to, co bude se silničními dualy příjemněji chodit.
No a 2011 modely, tam nemám vůbec ověřeno, jestli by to 100% chodilo. Asi spíš ano, ale kdo ví. Nejlépe jestli to někdo neviděl vyzkoušené v praxi.